نسبت مناسب استاپ لاس و تیک پرافیت چیست؟ ( تعیین حد سود و حد ضرر)
فارکس

نسبت مناسب استاپ لاس و تیک پرافیت چیست؟ ( تعیین حد سود و حد ضرر)

چقدر از این معامله ام می توانم سود کسب کنم؟ اگر تحلیلم اشتباه شد چه مقدار از پولم را از دست می دهم؟
برای تمام معامله گران این موضوع اهمیت دارد که بدانند با مقدار سرمایه ای که می خواهند وارد بازار کنند چقدر سود و ریسک در انتظارشان است.

 

خوشبختانه ابزارهایی در بازار وجود دارند که این کار را برایتان انجام دهند و شما را نسبت به سود و ریسکتان آگاه سازند. دو ابزار، حد سود(Take profit) و حد ضرر(Stop loss) به کمک شما آمده اند. در این مقاله، سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با این ابزار ها به شما بدهیم. برای کسب این اطلاعات با ما همراه باشید.

حد ضرر و حد سود چیست؟

حد ضرر و حد سود، دو مفهوم کلیدی در معاملات فارکس هستند که به معامله گران کمک می کنند تا با ریسک و سود معاملات خود روبه رو شده و آن ها را مدیریت و کنترل کنند.

حد ضرر (Stop loss)

استاپ لاس یا حد ضرر (و یا به صورت مخفف SL) ، نقطه ای از قیمت است که شما مشخص می کنید که اگر بازار خلاف پیش بینی شما حرکت کرد، معامله شما با ضرر به صورت خودکار بسته شود.

حد سود (Take profit)

تیک پرافیت یا حد سود (به صورت مخفف TP)، نقطه ی دیگری از قیمت است که شما مشخص می کنید که چه میزان سودی در معامله کسب کنید و با برخورد به آن محدوده، معامله شما به صورت خودکار بسته می شود و شما سودتان را کسب می کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: مدیریت ریسک در فارکس چیست؟

چرا باید در معاملات حد ضرر و حد سود تعیین کنیم؟

تعیین حد ضرر و حد سود در فارکس، اهمیت بسزایی دارد. معامله گران با مشخص کردن محدوده های ریسک و سود، از سرمایه خود محافظت کرده و از از بین رفتن آن جلوگیری می کنند. همچنین استفاده از استاپ لاس، ریسک معاملاتی شما را کنترل کرده و اجازه نمی دهد که یک معامله اشتباه، مقدار زیادی از سرمایه تان را از بین ببرد. برای مثال، شما یک معامله بر جفت ارز EURUSD دارید و انتظار شما ریزش است، اما ناگهان روند برخلاف تحلیل شما پیش می رود و افزایش زیادی را تجربه می کند؛ در این صورت اگر از استاپ لاس استفاده نکرده باشید، ضرر زیادی را متحمل می شوید. از طرفی تیک پرافیت، باعث می شود تا به سود بهینه در معاملات خود برسید و از دست دادن سودهای احتمالی را کاهش دهید.

اندیکاتور حد سود و ضرر

اندیکاتور حد سود و ضرر، ابزار معاملاتی است که به معامله گران جهت مشخص کردن نقاط قیمتی سود و ریسک کمک می کنند و وقتی قیمت به محدوده تی پی رسید، معامله بسته و سود به معامله گر تعلق می گیرد، اما اگر قیمت به نقطه استاپ لاس برسد، معامله با ضرر بسته می شود و از ضرر بیشتر جلوگیری می شود. در ادامه اندیکاتوری که در این مسیر به شما کمک می کند را به طور کامل توضیح می دهیم.

معرفی اندیکاتور ATR

یکی از مهم ترین اندیکاتورها، اندیکاتورATR است که مخفف عبارت (Average True Range) می باشد.
این اندیکاتور، به معامله گران میزان نوسانات قیمت را در یک بازه زمانی نشان می دهد و اینگونه معامله گران نقاط ورود حد ضرر و حتی حد سود خود را مشخص می کنند.

برای استفاده از این روش مراحل زیر را به ترتیب طی می کنیم:

  • وارد سایت تریدینگ ویو شوید و بر روی Indicators کلیک کنید.

مرحله اول استفاده از اندیکاتور ATR

  • در ادامه، عبارت Average True Range را سرچ کنید و برای اجرا بر روی آن کلیک کنید.

مرحله دوم استفاده از اندیکاتور ATR

موس را روی کندلی که با آن قصد ورود به معامله را دارید نگه داشته و عدد ATR را برای آن کندل یادداشت و یا به خاطر بسپارید.

مرحله سوم استفاده از اندیکاتور ATR

حال حدضرر خود را به اندازه عدد ATR از نقطه ورود خود قرار دهید. همچنین حد سود خود را متناسب با نسبت ریسک به ریواردتان، مشخص کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اندیکاتور atr چیست؟آموزش ترسیم+تنظیمات+بررسی کاربرد (ویدئوآموزشی)

چگونه حد سود و ضرر تعیین کنیم؟

راه های تعیین حد سود و ضرر به صورت زیر است.

1) تحلیل تکنیکال:

با تحلیل و مطالعه نمودار و الگوهای قیمتی و سطوح مقاومت و حمایت، می توان نقاط ورود و خروج معاملات را مشخص کرد.

2)اندیکاتورها:

نقاط مهم ورود و خروج را می توان با استفاده از اندیکاتورهای مختلف مانند ATR، شاخص قدرت نسبی، متوسط متحرک و غیره مشخص کرد.

3) مدیریت ریسک:

شما می توانید با استفاده از مدیریت ریسک، مقدار ریسک خود را مشخص کنید و طبق آن نقاط حد سود و ضررتان را تعیین کنید. برای مثال طبق مدیریت ریسک، می خواهید دو درصد در هر معامله متضرر شوید.

4) نسبت ریسک به سود :

با استفاده از ابزار ریسک به سود (Risk to Reward)، مقدار ریسک و هدف سود خود را می توانید به راحتی مشخص کنید. برای مثال در یک معامله نسبت ریسک به ریواردتان 1:2 (یک به دو) است؛ این بدان معناست که هدف سودتان، دو برابر مقدار ریسکتان در نظرگرفته شده است.

نحوه گذاشتن استاپ لاس و تیک پرافیت در متاتریدر

شما به دو صورت می توانید معامله باز کنید؛ معامله با قیمت بازار (market execution) و سفارش درحال انتظار (Pending Order) . در ادامه، هر دو روش را به شما آموزش می دهیم.

حد سود و ضرر در Pending order

1) متاتریدر را باز کنید و نماد معاملاتی خود را انتخاب کنید.

مرحله اول معامله پندینگ اوردر در متاتریدر

2) از سه طریق می توانید پندینگ اوردر را انتخاب کنید:

  • وارد Tools شوید و بر New order کلیک کنید.
  • در بالای صفحه New order پیدا کنید.
  • در کلید میانبر F9 استفاده کنید.

مرحله دوم معامله پندینگ اوردر در متاتریدر

3) بعد از انتخاب کردن، با صفحه بالا مواجه می شوید. قیمت ورود، حجم، مقدار استاپ لاس و تیک پرافیت خود را وارد کنید و سپس بر روی Place کلیک کنید.

حد سود و ضرر در Market execution

  • در این روش، بعد از انتخاب نماد مورد نظر، بر روش چارت آن کلیک راست کنید.

مرحله اول معامله با قیمت بازار در متاتریدر

  • بر روی وان کلیک تریدینگ، کلیک کنید تا صفحه زیر در گوشه چارت به نمایش گذاشته شود. همچنین می توانید از کلید میانبر Alt+T استفاده کنید.

مرحله دوم معامله با قیمت بازار در متاتریدر

  • در بالا می توانید حجم را انتخاب و بعد روی Buy یا Sell طبق تحلیلتان کلیک کنید.

نحوه گذاشتن استاپ لاس و تیک پرافیت به صورت دستی

  • وقتی معامله تان باز شد، با کشیدن خط ورودتان به سمت بالا و یا پایین، استاپ و تی پی تان را مشخص کنید.

برای مثال در معامله بالا، معامله فروش داریم، با کشیدن خط Enter به سمت بالا، حد ضرر(SL) و با کشیدن این خط به سمت پایین، حد سود(TP) مشخص می شود.

سخن پایانی

در نتیجه، دو ابزار اساسی استاپ لاس و تیک پرافیت برای هر معامله‌گر، چه تازه‌کار و چه حرفه‌ای، حیاتی و ضروری هستند. این ابزارها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا دارایی‌های خود را حفظ کنند و در عین حال، سود خود را افزایش دهند. بنابراین، در این مقاله به بررسی اهمیت و انواع حد ضرر و سود پرداختیم و توضیحاتی را ارائه دادیم که به شما در مسیر تصمیم‌گیری و مدیریت موثر معاملات کمک خواهد کرد.

سوالات متداول (FAQ)

در صورت داشتن هرگونه سؤال، آن را در بخش نظرات، زیر همین مطلب ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان توسط یکی از کارشناسان دنیای ترید پاسخ داده شود.

 

استاپ یعنی چه؟

استاپ یا همان استاپ لاس؛ محدوده قیمتی است که ما مشخص می کنیم که اگر بازار خلاف تحلیل ما پیش رود، معامله با ضرر مشخص شده، بسته می شود.

استاپ خوردن به چه معناست؟

وقتی قیمت به محدوده استاپ لاس تعیین شده برخورد کند و معامله ما با ضرر بسته شود؛ به عبارت عامیانه، استاپ خورده ایم.

چگونه حد سود و ضرر تعیین کنیم؟

با استفاده از تحلیل تکنیکال، اندیکاتور ها، ریسک به ریوارد و مدیریت ریسک؛ می توانید استاپ و تی پی معاملات خود را مشخص کنید. برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

چگونه در متاتریدر استاپ لاس و تیک پرافیت بذاریم؟

برای فعال کردن حد سود و ضرر در متاتریدر به دو صورت می توانید عمل کنید که آموزش تصویری آن در مقاله موجود است.

اندیکاتور تعیین حد سود و ضرر چیست؟

یکی از مهم ترین اندیکاتورها ای تی آر (ATR) است، که به معامله گران میزان نوسانات قیمت را نشان می دهد و اینگونه معامله گران نقاط ورود حد ضرر و حتی حد سود خود را مشخص می کنند.

 

 

 

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط