استراتژی معاملاتی فارکس چیست؟ آموزش نوشتن استراتژی شخصی فارکس
فارکس

استراتژی معاملاتی فارکس چیست؟ آموزش نوشتن استراتژی شخصی فارکس

یکی از بزرگترین مشکلات اصلی معامله گران در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس نداشتن یک استراتژی مدون و مکتوب است.

اگر صادقانه دلایل بسیاری از ضررهای خود را ریشه یابی کنید متوجه خواهید شد که اغلب آنها به دلیل نداشتن یک استراتژی معاملاتی خوب است.

حتما شما هم بارها به این موضوع فکر کرده اید که چطور می شود یک استراتژی معاملاتی موثر در فارکس پدید آورد و آن را مدیریت کرد. اصلا منظور از یک استراتژی معاملاتی فارکس چیست؟

امروزه اگر کمی در فضای اینترنت کلمات کلیدی "استراتژی معاملاتی فارکس" را سرچ کنید با انبوهی از استراتژی های رایگان و پولی مواجه می شوید.

در نظر داشته باشید بر اساس آموزه های بزرگان فارکس بهترین استراتژی ها آنهایی هستند که توسط خود تریدر و بر اساس شناختی که معامله گر از خودش دارد ایجاد شده اند.

استراتژی معاملاتی فارکس چیست؟

استراتژی معاملاتی فارکس تکنیکی است که توسط تریدرها درست می شود تا بتوانند نقاط صحیح ورود و خروج از یک معامله را درست و در زمان مناسب تشخیص دهند.

این استراتژی معاملاتی فارکس می تواند بر اساس تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و یا اخبار اقتصادی فارکس باشد.

معمولا یک استراتژی معاملاتی درست و حسابی از یک سری سیگنال های معاملاتی پدید آمده و به شما کمک می کند تا به موقع وارد یک پوزیشن شده و یا از آن خارج شوید.

مزایای داشتن استراتژی معاملاتی

بد نیست قبل از اینکه بخواهیم به ادامه مقاله بپردازیم برخی از مزیت های داشتن یک استراتژی معاملاتی را با هم مرور کنیم.

یک استراتژی معاملاتی در حقیقت نشان دهنده هدف یا به نوعی نقشه گنج یک معامله گر آگاه و هوشمند است. وقتی شما می دانید که کجا هستید و قرار است به کجا حرکت کنید در حقیقت نیمی از راه را پیموده اید.

یکی دیگر از محاسن داشتن استراتژی این است که شما مثل خیلی از معامله گران که هیچ درکی از بازارهای مالی ندارند گیج نیستید. استراتژی باعث می شود 90 درصد اشتباهاتی که دیگر تریدرها مرتکب می شوند شما تکرار نکنید.

داشتن استراتژی به شما کمک می کند مارکت مورد نظر خود را پیدا کنید، بدانید چه وقت وارد بازار شده و کی از آن خارج شوید، تا چه وقت صبر کنید و در کل بر اساس احساس و حدس و گمان سرمایه تان را قمار نکنید.

اصول اولیه استراتژی معاملاتی فارکس

در حقیقت می توان استراتژی های معاملاتی فارکس را به دو گروه: دستی و اتوماتیک تقسیم نمود.

در روش دستی خود معامله گر باید جلوی صفحه کامپیوتر خود بنشیند و دنبال سیگنال های معاملاتی و زمان مناسب ورود و خروج بگردد.

ولی در روش خودکار تریدر متدی را توسعه می دهد تا از آن طریق بتواند سیگنال های معاملاتی را پیدا کرده و شروع به ترید کند. یکی از مزیت های روش اتوماتیک این است که دیگر احساسات تریدر درگیر معامله نخواهد شد.

ولی از آنجایی که امکان مشاهده سوابق واقعی این استراتژی های معاملاتی خودکار و آنلاین کمتر وجود دارد خریدن این نوع استراتژی ها کمی ریسکی و دور از عقل می باشد.

نحوه ایجاد یک استراتژی معاملاتی فارکس

بسیاری از تریدرهای فارکس کارشان را با یک استراتژی ساده شروع می کنند. به عنوان مثال شاید شما متوجه شوید که فلان جفت ارز یا دارایی مدتی است پس از رسیدن به یک ناحیه حمایت یا مقاومت شروع به بازگشت می کند.

سپس اگر کمی این جفت ارز را زیر نظر بگیرید متوجه خواهید شد که مقدار نوسان این دارایی یک محدوده مثلا 100 پیپی است. حال هر وقت قیمت به سطح حمایت نزدیک شود شما آن را می خرید و هر زمان این جفت ارز به سطح مقاومت مشخص شده برسد شما آن را خواهید فروخت.

شاید این استراتژی معاملاتی یکی از ساده ترین استراتژی های موجود در بازارهای مالی است که مناسب هر نوع مارکتی می باشد. در ادامه ما شما را با مهمترین فاکتورهای ساخت یک استراتژی شخصی یاری می کنیم.

1- درک کردن فلسفه مارکت

اولین گام و مهمترین قدمی که باید قبل از هر چیزی بردارید این است که درباره اینکه بازارهای مالی چطور کار می کنند خوب آموزش ببینید. از خودتان بپرسید چرا فکر می کنید می توانید از این بازار پول در بیاورید.

این مساله شما را وادار می کند حسابی درباره تحلیل های تکنیکال، فاندامنتال، روانشناسی مارکت و غیره اطلاعات کسب کرده و آموزش ببینید.

آیا می دانید که بازارهای مالی شما را یک شبه پولدار نمی کند؟ آیا متوجه هستید که بازارهای مالی سراسر درباره عرضه و تقاضا هستند؟

اینها فقط نمونه هایی از سوالاتی است که شما باید قبل از شروع ساختن استراتژی از خودتان بپرسید.

2- دومین گام انتخاب مارکت است

اگر مرحله اول را درست انجام داده اید نوبت آن است که سراغ بخش دوم ماجرا یعنی انتخاب نوع مارکتی که قصد دارید در آن معامله کنید برویم.

برای ایجاد یک استراتژی معاملاتی مناسب در فارکس قدم مهم بعدی این است که بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید. آیا قصد ورود به بازار فارکس را دارید یا سهام؟ آیا از بازار آپشن خوشتان می آید یا بازار آتی؟

آیا دوست دارید جفت ارزها را معامله کنید یا کالاها را؟ اگر جفت ارزها، کدام جفت ارز و اگر کالاها، نفت، طلا، نقره و ... را؟

پس ابتدا مارکت و دارایی مورد نظر خود را انتخاب کرده و سعی کنید در آن حرفه ای شوید.

3- سومین مرحله انتخاب تایم فریم است

حال که مارکت و دارایی مورد نظر خود را انتخاب کردید نوبت تایم فریم است. آیا وقت شما اجازه می دهد ساعات زیادی را جلوی مانیتور بنشینید و اسکالپ کنید؟ آیا می توانید تمام روز را ترید کنید؟

آیا امکان باز گذاشتن یک پوزیشن را برای روزها، هفته ها و ماه ها دارید یا ترجیح می دهید قبل از ورود به رختخواب تمام پوزیشن های خود را ببندید. چقدر توانایی باز نگه داشتن یک پوزیشن را دارید؟

4- چهارمین گام پیدا کردن اندیکاتورهای مناسب برای تشخیص روند است

از آنجایی که هدف اصلی هر معامله گری تشخیص هرچه سریع تر روند مارکت است باید از اندیکاتورهایی استفاده کنید که این کار را برای شما انجام دهند.

 یک سیستم معاملاتی خوب باید بتواند ابتدا روند مارکت را برای شما پیدا کند. به عنوان مثال اندیکاتور میانگین متحرک یکی از ابزارهای خوب برای تشخیص روند است که شما می توانید از آن کمک بگیرید.

به عنوان نمونه اگر از دو میانگین متحرک کوتاه تر و بلندتر استفاده کنید زمانی که این دو MA همدیگر را یا به سمت بالا و یا به سمت پایین قطع کنند تریدرها با خیالی راحت تر وارد پوزیشن می شوند.

5- نقاط ورود و خروجتان را مشخص کنید

بعد از انجام گام های قبل شما باید بدانید کجا قصد ورود به مارکت و کجا قصد خروج از آن را دارید. به عنوان مثال در یک روند نزولی و بعد از اصلاح قیمت، منطقه برخورد قیمت با سطح مقاومت می تواند نقطه ورود شما باشد.

6- مقدار ریسکتان را تعیین کنید

این فاکتور یکی از حیاتی ترین اصول تعیین استراتژی در مارکت است. شما باید بدانید اگر بازار مطابق میل تان پیش نرفت حاضرید در این معامله چقدر ضرر کنید. تا کجای پوزیشنی که قصد باز کردن آن را دارید می توانید صبر کنید؟

درصد ریسک هر معامله گری با دیگری کاملا فرق دارد در نتیجه لطفا این کار را انجام دهید.

7- سیستم معاملاتی تان را بنویسید

اگر تمام مراحل بالا را انجام داده اید نوبت مکتوب و حفظ کردن استراتژی معاملاتی تان است. شما می توانید پس از نوشتن تمام موارد مهم بالا آن را جلوی میز معاملاتی تان نصب کنید تا قبل از هر تریدی آنها را ببینید و انجام دهید.

8- استراتژی معاملاتی تان را تست کنید

حال که سیستم معاملاتی تان را نوشتید نوبت آن است که آن را در فضای دمو برای حداقل 2 تا 3 ماه آزمایش کنید. کار به همین جا ختم نمی شود در حقیقت شما باید تمام معاملات تان را در یک ژورنال معاملاتی درست و حسابی ثبت کنید تا متوجه اشتباهات خود شوید.

9- گام آخر بهبود استراتژی معاملاتی تان است

اگر این اولین استراتژی معاملاتی شما است امکان سودده نبودن آن زیاد است. اگر همین طور بود هیچ نگران نباشید چرا که می توانید بر اساس تجربه و  سبک تریدهای تان آن را بهبود ببخشید.

تصویر انواع استراتژی های فارکس

استراتژی های فارکس

بسته به اینکه چه نوع تریدری هستید استراتژی های متنوعی برای شما وجود دارد. در نتیجه پیدا کردن استراتژی که مناسب با تیپ شخصیتی و اهداف شما باشد گام بسیار مهمی است که باید قبل از شروع به ترید کردن بردارید.

در ادامه ما شما را با مهمترین استراتژی های فارکس که می توانند راه گشای شما در پیدا کردن یک سیستم مناسب و سودده باشد و امتحان خود را پس داده اند آشنا می کنیم.

1- استراتژی معاملاتی بر اساس مسیر روند

یکی از ساده ترین و در عین حال مطمئن ترین استراتژی های موجود در مارکت استراتژی معاملاتی بر اساس مسیر حرکت روند یا همان ترید کردن روند (Trend Trading) است.

همینطور که از نام این استراتژی پیدا است شما باید ابتدا مسیر قیمت یا روند را مشخص کنید و دارایی مورد نظرتان را در همان مسیر ترید کنید.

در حقیقت ابتدایی ترین گامی که باید بردارید شناسایی جهت روند، مدت و قدرت آن است. این عوامل قوی بودن روند فعلی و زمان تقریبی بازگشت روند را به شما می گوید .

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که حتی با وجود روند دار بودن مارکت، زمان های زیادی وجود دارد که قیمت بر خلاف روند حرکت می کند.

در نتیجه فاکتور مهمی که باید به آن دقت کنید این است که این استراتژی نیازمند وقت و زمان است و به نوعی زیر مجموعه سبک معاملاتی بلند مدت یا همان Position Trading محسوب می شود.

هنگام سرمایه گذاری بر اساس این استراتژی و در جهت یک روند قوی، شما باید آماده باشید تا در مقابل زیان های کوچک با علم به این که در نهایت سود شما تا زمانی که روند قوی موجود ادامه داشته باشد از ضررهای شما پیشی خواهد گرفت مقاومت کنید.

ابزارهای مورد نیاز استراتژی ترید کردن روند

اغلب معامله گران حرفه ای که از این استراتژی استفاده می کنند برای تشخیص روند و قدرت آن از میانگین های متحرک ساده و نمایی (SMA و EMA) به علاوه میانگین شاخص متوسط جهت دار (ADX) استفاده می کنند.

میانگین های متحرک نه تنها مسیر و قدرت روند را به شما نشان می دهند بلکه به عنوان سطوح حمایت و مقاومت عمل می کنند.

2- استراتژی معاملاتی بلند مدت (Position Trading)

پوزیشن تریدینگ یا استراتژی معاملاتی بلند مدت استراتژی است که تریدرها در آن یک پوزیشن را باز کرده و از دو هفته تا دو سال نگه می دارند.

این رویکرد به عنوان یک استراتژی معاملاتی بلندمدت از معامله گران می خواهد که به مارکت نگاه کلان داشته باشند و نوسانات کوچکتر بازار را که با موقعیت آنها در تضاد است حفظ کنند.

ابزارهای مورد نیاز استراتژی پوزیشن تریدینگ

معمولا تریدرهایی که از استراتژی بلند مدت استفاده می کنند دنباله رو روند هستند. آنها برای شناسایی روند مارکت و نقاط ورود و خروج از ابزارهایی مثل میانگین متحرک ها استفاده می کنند.

پوزیشن تریدرها همچنین از تحلیل های فاندامنتالی برای شناسایی وضعیت اقتصاد خرد و کلان یک کشور نیز استفاده می کنند.

3- استراتژی رنج تریدینگ (Range Trading)

استراتژی معاملاتی رنج یک استراتژی بر اساس سطوح حمایت و مقاومت است.

تریدرها در این نوع استراتژی و در نمودار پرایس اکشن (رفتار قیمت) بالاترین و پایین ترین مناطق را به امید بازگشت قیمت شناسایی می کنند. این سطوح حمایت و مقاومت با هم یک محدوده معاملاتی مناسب ایجاد می کنند.

همینطور که مطلع هستید زمانی که در یک مارکت روند دار قیمت به یک سطح حمایت یا مقاومت برخورد می کند آن را شکسته و قله ها یا دره های جدیدی ایجاد می کند. ولی در یک بازار رنج، قیمت بین یک محدوده حمایت و مقاومت بالا و پایین می شود.

به عنوان مثال هر وقت که قیمت به یک سطح مقاومت برخورد می کند معامله گر این نوع استراتژی با این پیش بینی که مارکت بر می گردد دست به فروش دارایی مورد نظر می زند.

یا بطور مشابه وقتی که قیمت به یک سطح حمایت برخورد می کند این مساله به عنوان یک سیگنال خرید تلقی می شود. در انتها اگر که قیمت پس از برخورد با این سطوح آنها را بشکند معامله گر متوجه شکل گیری یک روند جدید می شود.

در حقیقت معامله گران رنج، کمتر به شکست های قیمت یا همان بریک اوت ها علاقه مند هستند و بیشتر دنبال بازارهایی هستند که بین دو سطح حمایت و مقاومت بالا و پایین می شود.

ابزارهای مورد نیاز استراتژی رنج تریدینگ

همانطور که پیشتر اشاره شده رنج تریدرها دنبال سطوح حمایت و مقاومت برای نقاط ورود و خروج به مارکت هستند. آنها برای انجام این استراتژی از اندیکاتورهایی مثل استاک استیک و RSI استفاده می کنند.

4- استراتژی معاملاتی بر اساس اخبار (News Traders)

از آنجا که فارکس یک بازار چند ملیتی است و بازیگران بزرگ آن بانک های مرکزی گردن کلفت جهان هستند در نتیجه این مارکت تحت تاثیر رویدادهای جهانی بالا و پایین می شود.

فهمیدن اخبار اقتصادی و رویدادهای مهم در این وادی و تاثیر آنها روی مارکت و جفت ارزها به تریدرهای اخباری این اجازه را می دهد تا از حرکات کوتاه مدت بازار و بریک اوت های روزانه سود خوبی به دست بیاورند.

به عنوان مثال برخی از اخبار اقتصادی بزرگ مانند نشست بانک های مرکزی برای درباره تغییرات نرخ های بهره، گزارش تورم، گزارش مشاغل، تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری و غیره موقعیت های بسیار خوبی را برای معامله گران این نوع استراتژی فراهم کرده است.

شایان ذکر است که فارکس هم مانند هر بازار جهانی دیگر تحت تأثیر رویدادهای برنامه ریزی نشده و منحصر به فرد مانند بلایای طبیعی، جنگ ها، تغییرات سیاسی و غیره قرار دارد. همین فاکتور باعث شده تا بسیاری از تریدرهای اخباری در چنین مواقع بحرانی دنبال کسب سود باشند.

ابزارهای مورد نیاز استراتژی ترید با اخبار

اولین ابزار بسیار مهمی که برای تریدرهای اخباری بسیار مهم و حیاتی است تقویم های اقتصادی است. این تقویم ها معامله گران را نسبت به وقایع مهم و رویدادهای اقتصادی حیاتی مطلع می کند.

به عنوان مثال اگر در یک تقویم اقتصادی پیش بینی شده باشد که قرار است تورم فلان کشور کاهش یابد ولی در زمان انتشار این خبر مخالف این موضوع ثابت شود فرصت های بسیار ارزشمندی برای تریدرهای خبری ایجاد می شود.

5- استراتتژی سووینگ تریدینگ یا موجی

سووینگ تردینگ یا استراتژی بر اساس موج ها یک نوع استراتژی دنباله رو روند است که هدف آن کسب سود از حرکات یا موج های کوتاه مدت قیمتی است. این قله ها یا دره های کوچکتر می تواند مخالف روند اصلی مارکت باشد.

از آنجا که این نوع استراتژی نیازمند حرکت تند و سریع تریدرها است معمولا معامله گران کوتاه مدت یا تریدرهای روزانه که وقت بیشتری برای پای چارت نشستن دارند از آن استفاده می کنند.

همینطور که می دانید تریدرهای کوتاه مدت این توانایی را دارند که بازار را دقیقه به دقیقه رصد کنند.

نکته: درست است که از لحاظ طبقه بندی این نوع استراتژی زیر مجموعه معاملات کوتاه مدت محسوب می شود ولی بعضی مواقع تریدرها باید یک پوزیشن را از یک شب تا یک هفته هم باز نگه دارند.

ابزارهای مورد نیاز استراتژی سووینگ تریدرها

این استراتژی بر اساس تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال بنیاد شده است. معامله گران در قسمت تحلیل تکنیکال از ابزارهایی مانند مومنتوم و میانگن های متحرک و در قسمت فاندامنتال از اخبار اقتصادی از اندیکاتورهای اقتصاد خرد و کلان استفاده می کنند.

6- استراتژی معاملاتی اسکالپ

اسکالپ کردن یک نوع استراتژی کوتاه مدت است که تریدرها در آن ارزها را به امید سودهای کوچک معامله می کنند. استراتژی اسکالپینگ در فارکس معمولاً مبتنی بر تحلیل مداوم حرکت قیمت ها و آگاهی از اسپرد است.

زمانی که یک اسکالپر جفت ارزی را در قیمت لحظه ای آن خریداری می کند وی این کار را بر این اساس انجام می دهد که قیمت آن دارایی آنقدری افزایش خواهد یافت که تمام هزینه های معاملاتی وی مانند اسپردها را پوشش دهد.

ابزارهای مورد نیاز اسکالپرها

از آنجا که اسپرد برای اسکالپرها بسیار با اهمیت است آنها تمام سعی و تلاش خود را می کنند تا با بروکرهایی کار کنند که پایین ترین اسپردها را از آنها دریافت می کنند.

اغلب اتفاق افتاده که اسکالپرها فقط به دلیل اسپردهای پایین سالها به یک بروکر وفادار مانده اند.

ابزار مهم بعدی اسکالپرها استفاده از یک پلتفرم با تأخیر بسیار اندک است که قادر باشد چندین معامله را در یک زمان با سرعت و دقت بالا انجام دهد.

اسکالپرها برای تشخیص اینکه وارد چه نوع پوزیشنی بشوند از تحلیل های تکنیکال و نرم افزارهای تشخیص الگوها برای تایید مسیر روند و مومنتوم آن استفاده می کنند.

اسکالپرها درست مانند دیگر معامله گران کوتاه مدت از تقویم های اقتصادی برای دنبال کردن رویدادهای مهم روزانه نیز استفاده می کنند.

7- استراتژی معاملاتی روزانه (Day Trading)

معامله گران روزانه یا دی تریدرها عنوان خود را تنها با تمرکز بر حرکات روزانه قیمت و سرمایه گذاری روی نوساناتی که در آن رخ می دهد به دست می آورند.

این نوسانات کوچک بازار به جای شرایط فاندامنتالی مارکت به سطح عرضه و تقاضای فعلی مربوط می شود.

ابزار مورد نیاز دی تریدرها

تریدرهای روزانه از استراتژی های متنوع کوتاه مدت استفاده می کنند. بعضی از آنها اخبار را ترید می کنند و برای انجام این کار متوسل به تقویم و شاخص های اقتصادی می شوند و تمرکزشان را معطوف بر داده های اقتصادی جهانی می کنند.

برخی دیگر اسکالپرهایی هستند یک دارایی خاص را به طور روزانه ترید می کنند. آنها معمولا برای انجام این مهم از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند دو میانگین متحرک سریع و آهسته استفاده می کنند.

اگر هم که اسکالپرها توانسته باشند جهت روزانه یک جفت ارز را تشخیص بدهند آن روند را تا پایان همان روز کاری دنبال می کنند تا بتوانند سود خوبی به جیب بزنند.

نتیجه گیری

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است. ظاهرا با پایان این مقاله رسیدیم ولی برای شما که تا آخر این مقاله ما را همراهی کردید در حقیقت آغاز کار می باشد.

 به خاطر داشته باشید که هر استراتژی که در قسمت بالا به شما آموزش دادیم مزایا و معایب مربوط به خودش را دارد ولی فراموش نکنید هر کدام را که انتخاب کردید باید حسابی آن را امتحان کنید.

نکته حیاتی این است که تمام تریدرها معاملات ضررده دارند ولی به دلیل اینکه از یک استراتژی مناسب بر اساس تیپ معاملاتی و شخصیتی خودشان استفاده می کنند این ضررها کم و بر اساس مدیریت ریسک می باشد.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه