خبر PMI چیست؟ تاثیر در بازار فارکس، آخرین خبر، استراتژی
اخبار فارکس

خبر PMI چیست؟ تاثیر در بازار فارکس، آخرین خبر، استراتژی

PMI چیست و چرا اینقدر برای تریدرها در بازارهای مالی مهم است؟ از آن مهم تر اینکه چطور می شود با استراتژی ترید در تایم خبر PMI به راحتی کسب سود کرد؟ در این مطلب شما می‌توانید آخرین اخبار pmi به همراه راهنمای کامل آموزش ترید با خبر pmi را دریافت کنید.

 

PMI مخفف Purchasing Manager Index است که به معنی شاخص مدیران خرید است. گزارش pmi به طور ماهانه در تاریخ از پیش تعیین شده، منتشر می‌شود و جزو گزارشات با درجه تأثیر شدید در فارکس فکتوری می‌باشد.

گزارش PMI معیاری برای ارزیابی میزان رشد یا رکود در بخش تولیدی (کارخانجات) و خدمات  در امریکا است.

یادتان باشد امریکایی ها دو نوع PMI دارند که یکی توسط کمپانی ISM و دیگری توسط موسسه جهانی S&P منتشر می شود (آنچه در این مقاله خواهید خواند مرتبط به موسسه ISM است).

شاخص PMI چشم اندازی از وضعیت بخش های مذکور به مدیران کسب و کارها، اقتصاددانان و تحلیلگران، روسای بانک های بزرگ و در راس همه آنها به فدرال رزرو امریکا می دهد. افزایش pmi نسبت به قبل نشان از بهبود اقتصادی دارد.

 

آخرین خبر PMI آمریکا: مارس 2024

بر اساس آخرین گزارشات مشخص شد فعالیت های تجاری در بخش تولیدی ایالات متحده در ماه مارس با سرعت خوبی گسترش یافته است. PMI تولیدی موسسه ISM از 47.8 در ماه فوریه به 50.3 در ماه مارس 2024 افزایش یافته است.

شایان ذکر است بدانید رقم اعلام شده بهتر از پیش بینی مارکت برای رقم 48.4 درصد اعلام شد.

سایر جزئیات این گزارش نشان داد که شاخص اشتغال از 45.9 به 47.4، شاخص سفارشات جدید از 49.2 به 51.4 و شاخص پرداختی قیمت ها یا همان مولفه تورمی این گزارش نیز از 52.5 به 55.8 افزایش یافته است.

با ارزیابی انجام شده توسط رئیس موسسه ism، تیموتی آر فیور، در این نظرسنجی مشخص شد که بخش تولیدی در ایالات متحده برای اولین بار از سپتامبر 2022 تا الان به سمت توسعه، رشد و پیشرفت حرکت کرده است.

وی در ادامه گفت: این گزارش نشان داد که تقاضا مثبت بوده و قسمت تولید تقویت شده است. تیموتی آر فیور در ادامه اعلام کرد دلیل رشد شاخص پرداختی قیمت ها نیز ناپایدار بودن قیمت کالاها یا همان کامودیتی ها است.

جالب است بدانید بلافاصله بعد از انتشار این خبر مثبت در مارکت، شاخص دلار امریکا در مقابل تمام رقبای خود قوی شد و تا اطراف سطح مهم 105 صعود کرد.

تاریخ خبر بعدی PMI در سال 2024

جدول تاریخ های انتشار گزارش pmi در سال 2024
تاریخ به میلادی تاریخ به شمسی ساعت انتشار
3 ژانویه 13 دی 1402 5 بعد از ظهر
1 فوریه 12 بهمن 1402 5 بعد از ظهر
1 مارس 11 اسفند 1402 5 بعد از ظهر
1 آوریل 13 فروردین 1403 4 بعد از ظهر
1 می 12 اردیبهشت 1403 4 بعد از ظهر
3 ژوئن 14 خرداد 1403 4 بعد از ظهر
1 جولای 11 تیر 1403 4 بعد از ظهر
1 آگوست 11 مرداد 1403 4 بعد از ظهر
3 سپتامبر 13 شهریور 1403 4 بعد از ظهر
1 اکتبر 10 مهر 1403 5 بعد از ظهر
1 نوامبر 11 آبان 1403 5 بعد از ظهر
2 دسامبر 11 آذر 1403  5 بعد از ظهر 

 

pmi چیست؟

PMI مخفف Purchasing Manager Index به معنی شاخص مدیران خرید می باشد. گزارش PMI معیاری برای ارزیابی میزان رشد یا رکود در بخش تولیدی (کارخانجات) و خدمات  در امریکا است.

شاخص PMI چشم اندازی از وضعیت بخش های مذکور به مدیران کسب و کارها، اقتصاددانان و تحلیلگران، روسای بانک های بزرگ و در راس همه آنها به فدرال رزرو امریکا می دهد. ضمنا بد نیست بدانید شاخص تولیدی مدیران خرید ISM امریکا یک اندیکاتور پیشرو در نشان دادن وضعیت کارخانجات و تولید می باشد.

 

هر کشور یا منطقه پولی pmi مخصوص خود را دارد. معمولاً، زمانی که شاخص تولید صنعتی (PMI) در یک کشور خاص بهبود می‌یابد، ارز آن کشور تقویت می‌شود. به عنوان مثال، اگر PMI در منطقه یورو (یا یکی از اقتصادهای اصلی منطقه یورو) بهبود یابد، یورو تحت فشار صعودی قرار می‌گیرد. برعکس، اگر PMI کاهش یابد، ارز معمولاً ضعیف می‌شود. مهم‌ترین شاخص pmi متعلق به آمریکا و منطقه یورو است.

 

گزارش pmi یک نظرسنجی ماهانه از حدود 500 مدیر در بخش های مختلف صنایع و خدمات است. در این نظرسنجی از این مدیران خواسته می شود تا سطح نسبی شرایط کسب و کار را در مورد اشتغال، سطح موجودی انبارها، سفارشات جدید، وضعیت تولید، تامین کنندگان کالاها و غیره را ارزیابی کرده و به آنها نمره دهند.

پاسخ تمام این شرکت ها و مدیران تبدیل به شاخصی می شود که نام آن PMI است که در حقیقت بازتاب نحوه احساسات و افکار این مدیران خرید درباره فضای فعلی و آینده اقتصاد در بخش تولیدی و خدمات امریکا است.

شاخص PMI چشم اندازی از وضعیت بخش های مذکور به مدیران کسب و کارها، اقتصاددانان و تحلیلگران، روسای بانک های بزرگ و در راس همه آنها به فدرال رزرو امریکا می دهد.

در حقیقت پرسشنامه ای به مدیران خرید کسب و کارها ارائه شده و از آنها خواسته می شود آخرین تغییرات در ده زمینه کاری زیر را پر کنند.

سفارشات جدید از سمت مشتری ها، میزان تولید و جهت تغییر در سطح آن، میزان افزایش یا کاهش اشتغال، کاهش یا افزایش تحویل کالاها، کاهش یا افزایش میزان موجودی انبارها، موجودی مشتری ها (رتبه بندی کردن سطح موجودی های نگهداری شده مشتریان سازمان)، قیمت ها (درباره اینکه آیا سازمان ها در ارتباط با محصولات و خدمات شان چقدر در حال هزینه کردن هستند)، ثبت سفارشات (این قسمت نشان می دهد که آیا میزان سفارشات کم شده یا زیاد شده)، میزان سفارشات صادراتی جدید و میزان سفارشات وارداتی.

انواع pmi در فارکس فکتوری

انواع PMI

 امریکا دو نوع PMI دارد:

  1. شاخص مدیران خرید کارخانجات (ISM manufacturing pmi)
  2. شاخص مدیران خرید خدمات (ISM services PMI)

شاخص های مذکور دو مورد از اندیکاتورهای معتبر و موجود در زمینه بررسی وضعیت کارخانجات و خدمات در امریکا است.

معمولا شاخص مدیران خرید کارخانجات در اولین روز هر ماه میلادی (به غیر از ژانویه و دیگر تعطیلات عمومی) و شاخص مدیران خرید خدمات نیز در سومین روز هر ماه میلادی توسط موسسه مدیریت تامین (ISM) راس ساعت 10 صبح به وقت شرق امریکا (est) منتشر می شود.

ISM MANUFACTURING PMI چیست؟

شاخص مدیران خرید تولیدی یا همان کارخانجات ISM، اندیکاتوری است که سطح فعالیت های اقتصادی در بخش تولید در امریکا را با ماه قبل آن مقایسه کرده و اندازه گیری می کند.

شاخص تولیدی ISM در ابتدای هر ماه راس ساعت 10 صبح به وقت شرق امریکا توسط مؤسسه مدیریت تامین (ISM) که یک سازمان غیرانتفاعی در زمینه مدیریت عرضه حرفه ای و مستقر در آریزونا ایالات متحده امریکا است منتشر می شود.

ISM که در سال 1915 تأسیس شد، قبلاً به عنوان انجمن ملی مدیریت خرید (NAPM) شناخته می شد تا اینکه در سال 2002 این سازمان به ISM تغییر نام داد.

یادتان باشد چیزی که برای شما تریدرها مهم است رقم اعلام شده توسط موسسه ISM است؛ اگر عدد منتشر شده بالای 50 باشد نشانگر رشد و افزایش در بخش تولیدی و اگر پایین 50 باشد نشان دهنده کاهش در این بخش است.

زمانی که شاخص تولیدی ISM بیشتر از حد انتظارات مارکت باشد، نویدبخش خوبی برای بازار سهام است زیرا این مساله نشان ‌دهنده رشد سالم اقتصادی است و منجر به سود بیشتر شرکت ‌ها نیز می ‌شود.

ISM SERVICES PMI چیست؟

شاخص مدیران خرید خدمات که به  ISM non-manufacturing pmi نیز مشهور است اندیکاتوری است که برای ارزیابی عملکرد شرکت های خدماتی در ایالات متحده امریکا استفاده می شود.

جالب است بدانید امریکا یک اقتصاد خدمت-محور است چرا که دو سوم اقتصاد آن یا به عبارتی دیگر 70 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) در ایالات متحده بر اساس خدمات ارائه شده توسط کمپانی های مختلف است.

شاخص خدمات ISM در سومین روز هر ماه میلادی راس ساعت 10 صبح به وقت شرق امریکا توسط مؤسسه مدیریت تامین (ISM) که یک سازمان غیرانتفاعی در زمینه مدیریت عرضه حرفه ای و مستقر در آریزونا ایالات متحده امریکا است منتشر می شود.

رصد کردن گزارش شاخص مدیران خرید خدمات امریکا چشم اندازی از وضعیت فعلی و آینده در بخش خدمات در بیش از 15 صنعت مختلف به مدیران کسب و کارها، اقتصاددانان و تحلیلگران، روسای بانک های بزرگ و در راس همه آنها به فدرال رزرو امریکا می دهد.

درست مثل شاخص مدیران خرید تولیدی یادتان باشد چیزی که برای شما تریدرها مهم است رقم اعلام شده توسط موسسه ISM است؛ اگر عدد منتشر شده بالای 50 باشد نشانگر رشد و افزایش در بخش خدمات و اگر پایین 50 باشد نشان دهنده کاهش در این بخش می باشد.

جزئیات PMI چطور و توسط چه نهادی تهیه می شود؟

شاخص مدیران خرید ISM توسط مؤسسه مدیریت تامین (ISM) که یک سازمان غیرانتفاعی در زمینه مدیریت عرضه حرفه ای و مستقر در آریزونا ایالات متحده امریکا است اعلام می شود.

در حقیقت این گزارش به عنوان بخشی از فعالیت های این موسسه در زمینه کسب و کارها منتشر می شود.

بد نیست بدانید که شاخص تولیدی مدیران خرید ISM شامل 5 مولفه یا زیر مجموعه است. این مولفه ها عبارتند از: سفارشات جدید، وضعیت تولید، شرایط اشتغال، وضعیت تحویل و عرضه کالاها و موجودی انبارها که وزن هر کدام از این آیتم ها 20 درصد است.

از کجا آخرین اخبار و تحولات مربوط به PMI را پیدا کنم؟

شما می‌توانید از تقویم اقتصادی دنیای ترید  خبر PMI ISM را دنبال کنید. از مزیت های این تقویم اقتصادی، زبان فارسی آن و آپدیت منظم آن است.

در تقویم اقتصادی تمامی اخبار تأثیرگذار در بازارهای مالی درج می‌شوند. برای استفاده از این امکان وبسایت دنیای ترید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد صفحه تقویم اقتصادی دنیای ترید شوید.
  2. مطابق مرحله 1 در تصویر زیر، گزینه «هفته اتی» را انتخاب کنید.
  3. مطابق مرحله 2، از فیلترها «تأثیر شدید» را انتخاب کنید.
  4. مطابق مرحله 3، لیست اخبار و تاریخ دقیق آن به وقت تهران نمایان می‌شود.
  5. اگر اخبار PMI ISM در برنامه انتشار بود، در لیست زیر مشخص می شود.

جدول تقویم اقتصادی دنیای ترید

چرا PMI برای تریدرها مهم است؟

گزارش PMI یک شاخص بسیار مهم برای بازارهای مالی است. از آتجایی که مقدار تأثیر این شاخص در بازارهای مالی شدید است، در تقویم اقتصادی فارکس با رنگ قرمز مشخص شده. PMI بهترین شاخص برای نشان دادن وضعیت تولید کارخانه ها و بخش خدمات در ایالات متحده امریکا است. به این علت که این شاخص در تصمیمات فدرال رزرو برای تعیین سیاست‌های پولی مهم است، تریدرها نتایج آن را به صورت ماهیانه دنبال می‌کنند و بر اساس داده‌عای PMI استراتژی معامله در تایم خبر را می‌سازند.

دلیل اهمیت pmi چیست؟

اندیکاتور PMI موسسه ISM یک شاخص پیشرو اقتصادی (Leading Indicator) است که در واقع چشم اندازی از گزارش مهم nfp به مارکت می دهد که فقط چند روز بعد منتشر می شود. 

یکی دیگر از دلایلی که باعث محبوبیت این شاخص شده، توانایی آن در تشخیص فشارهای تورمی در امریکا است.

درست است که این شاخص به اندازه CPI در تشخیص تورم معروف نیست ولی از آنجا که در اولین روز هر ماه میلادی منتشر می شود چشم اندازی نسبت به اوضاع اقتصادی در بخش تولیدی و خدمات به مارکت ارائه می دهد.

 

در حقیقت شاخص تولیدی مدیران خرید ISM دماسنج وضعیت اقتصادی در بخش تولید در ایالات متحده امریکا است که نه تنها برای معامله گران و صاحبان کسب و کارها مهم است بلکه در بسیاری مواقع روی تصمیمات روسای بانک مرکزی امریکا نیز تاثیر می‌گذارد.

 

تاثیر PMI در فارکس

معامله گران بازار فارکس این خبر را از نزدیک دنبال می کنند تا بتوانند سرنخ هایی درباره وضعیت تولید در ایالات متحده به دست آوردند.

از آنجا که PMI تولیدی موسسه ISM یک شاخص پیشرو در نشان دادن وضعیت تولید در امریکا است و سیگنال زود هنگامی به بازار ارائه می دهد برای سرمایه گذاران در بازار فارکس دارای اهمیت بالایی است.

مهمتر اینکه در شاخص تولیدی مدیران خرید ISM یک مولفه تورمی یافت می‌شود که مقامات فدرال رزرو از آن طریق میزان تورم در کشور را اندازه گیری می کنند.

یادتان باشد این مساله یک ارتباط مهم با دلار امریکا دارد که در ادامه همین مقاله به آن می‌پردازیم.

ارتباط pmi با دلار چیست؟

رابطه PMI با دلار امریکا

به مهمترین قسمت این مقاله یعنی ارتباط PMI با دلار امریکا رسیدیم. هر چه باشد هدف نهایی هر تریدری از ورود به مارکت جهانی فارکس کسب سود است.

شاخص مدیران خرید تولیدی PMI معمولا یک ارتباط مثبت و مستقیم با دلار ایالات متحده امریکا  دارد؛ چرا که میزان تولید بیشتر باعث قوی تر شدن دلار و کاهش آن موجب ضعیف تر شدن USD خواهد شد.

البته یادتان باشد که گفتیم معمولا، چرا که هیچ چیز در بازار فارکس قطعی و همیشگی نیست و گاه گاهی فاکتورهای دیگری نیز به این قضیه مرتبط هستند.

یادتان باشد مثل هر گزارش فاندامنتالی دیگری رقمی که توسط سازمان مربوطه اعلام می شود اگر نسبت به انتظارات و پیش بینی های مارکت تفاوت داشته باشد (چه صعودی و چه نزولی) روی دلار امریکا به شدت تاثیر می گذارد.

تاثیر PMI بر طلا چیست؟

از آنجا که معمولا دلار امریکا با طلای جهانی یک رابطه معکوس و وارونه دارد یک PMI خوب و قوی باعث رشد دلار امریکا و ریزش طلای جهانی می شود (باز هم گفته شد معمولا چرا که همیشه در مارکت موارد استثنایی و خاصی مثل وقوع جنگ و تهدیدات ژئوپلیتیکی وجود دارد).

پس در کل اگر رقم PMI خوب و بهتر از انتظارات مارکت باشد دلار امریکا قوی تر شده، طلا شروع به ریزش می کند، سهام ها اوضاع شان خوب می شود و در نهایت ارزهای دیجیتال شروع به ریزش می کنند.

استراتژی ترید با pmi 

اگر تا این لحظه با ما همراه بوده باشید، حتما متوجه رابطه مستقیم pmi و دلار شده‌اید.

معامله‌گران فارکس معمولاً با مقایسه‌ی اعداد pmi ماه گذشته با اعداد پیش‌بینی‌شده‌ توسط کارشناسان اقتصادی تصمیمات معاملاتی خود را می‌گیرند. اگر عدد PMI منتشرشده بهتر از عدد قبلی و بالاتر از عدد پیش‌بینی‌شده باشد، دلار آمریکا به سمت رالی صعودی حرکت می‌کند. اینجاست که تحلیل تکنیکال و فاندامنتال با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا یک ستاپ معاملاتی ایجاد شود.

معمولا در جفت ارز معاملاتی، اگر دلار جفت نخست باشد، روند صعودی و اگر دلار جفت دوم باشد، روند نزولی داریم. البته بهتر است برای اطمینان قبل از معامله قدرت ارزها را یکبار دیگر در وبسایت هایی مانند investing.com مشاهده کنید.

به مثال زیر توجه کنید.

استراتژی ترید بر اساس خبر pmi

نمودار بالا، مربوط به جفت ارز یورو به دلار (eur/usd) در تایم فریم یکساعته است. به علت انتشار اعداد PMI بهتر از انتظار، دلار در برابر یورو به ضوح قدرت بیشتری گرفته و این ستاپ جذاب را به تریدرهایی که با اقتصاد کلان آشنایی دارند، داده است.

وقتی داده‌های اقتصادی فراتر از انتظارات بروند، حتماً حرکات سریع و نوسانات بالا در نمودار هستیم. همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، گزارش pmi باعث شد، جفت ارز EUR/USD فقط در عرض 17 ساعت، 150 پیپ اصلاح کند. در این شرایط، معمولاً معامله‌گران یورو را به عنوان "ضد-دلار" انتخاب می‌کنند تا از جریان سرمایه بین دو مورد از بزرگترین اقتصادهای جهان بهره ببرند.

و اما سخن پایانی...

PMI موسسه ISM یا همان شاخص مدیران خرید ISM معیاری برای سنجش میزان تولید و خدمات در ایالات متحده امریکا است که رابطه مستقیمی با دلار امریکا دارد.