تحلیل GDP سه ماهه اول 2023 امریکا
اخبار فارکس

تحلیل GDP سه ماهه اول 2023 امریکا

همانطور که در جریان بودید مارکت امروز منتظر گزارش تولید ناخالص داخلی یا همان GDP سه ماهه اول سال 2023 بود.

بد نیست بدانید به کل ارزش کالاها و خدماتی که در طول یک سال در امریکا تولید می شود تولید ناخالص داخلی گفته می شود. در حقیقت GDP نشانگر وضعیت اقتصادی ایالات متحده است.

طبق آخرین گزارشات از اداره تحلیل اقتصادی ایالات متحده، GDP سه ماهه اول سال 2023 به 1.1 درصد کاهش یافت. شایان ذکر است تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم سال قبل یعنی ارقام قبلی همین گزارش، 2.6 درصد بوده است.

تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کرده بودند رقم GDP امروز 2 درصد شود که متاسفانه رقم منتشر شده بسیار بدتر از پیش بینی های مارکت از آب درآمد.

شاید با نگاهی ساده به چارت شاخص دلار امریکا و مشاهده افزایش قیمت تا اطراف 101.80 متعجب شوید و بگویید چطور GDP بسیار بدتر از پیش بینی ها بوده ولی دلار امریکا در حال قوی تر شدن است!

بد نیست بدانید هر وقت قرار است گزارش GDP اعلام شود معامله گران با دو قسمت ظاهری و خارجی این گزارش روبرو هستند؛ قسمت ظاهری همان رقم کلی GDP است که 1.1 درصد بوده ولی قسمت داخلی یا مهمتر این گزارش، مولفه های مهم درون این گزارش است.

در واقع گزارش GDP شامل چهار مولفه مهم است که عبارتند از: مصرف کالاها و خدمات یا به اصطلاح مصارف شخصی، مخارج دولتی، سرمایه گذاری تجاری و خالص صادرات.

حال از آنجا که 70 درصد تولید ناخالص داخلی امریکا مربوط به همین مولفه مهم مصارف شخصی یا Personal Consumption است، رقم مصارف شخصی نیز به طور سالانه به 3.7 درصد افزایش یافته است.

نکته: هزینه مصرف شخص شامل:

  • کالاهای بادوام مثل: اتومبیل، مبل، لوازم بزرگ
  • کالاهای بی دوام مثل: لباس، خوراکی ها، سوخت
  • خدمات: بانک ها، مراقبت های بهداشتی، آموزش

همین فاکتور مهم و حیاتی نشانگر این است که سیاست های انقباضی فدرال رزرو کماکان باید ادامه پیدا کند تا تورم موجود در امریکا کاهش یابد.

به زبانی ساده این مساله یعنی اینکه هر چقدر تورم بالاتر می رود، مصرف کنندگان هم در حال هزینه کردن هستند و در حقیقت اقتصاد امریکا کماکان انعطاف پذیر باقی مانده است.

نکته مهم دیگر که باعث شده GDP افزایش پیدا نکند مولفه موجودی انبارها است که تولید ناخالص داخلی را 2.26 درصد کاهش داده است. اگر موجودی انبارها بدون تغییر باقی می ماند GDP باید بالای 3 درصد افزایش می یافت.

این نکته بسیار مهمی است.

به عنوان مثال وقتی کسب و کارها موجودی انبارهای خود را خالی می کنند یعنی اینکه تمایل دارند آن را در سه ماهه بعدی پر کنند.

و نکته آخر اینکه مولفه PCE یا همان هزینه مصرف شخصی که معیار سنجش تورم است به طور سالانه 4 درصد شده که هنوز خیلی بالا است.

همین یک مولفه مهم نشانگر این است که نه تنها افزایش نرخ های بهره بیشتری در راه است بلکه حاکی از یک دلار در حال قوی تر شدن است. ضمنا این مساله نشان می دهد که کمپانی ها با افزایش نرخ های بهره مشکلی ندارند.

نکته مهم دیگری که قابل تامل است گزارش درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی امریکا بود که یک کاهش تا 230 هزار نفر را از خود نشان داد. این مساله برای اقتصاد ایالات متحده خبر خوبی است.

با یک نرخ بیکاری کم، تورم بالا و رشد اقتصادی قوی فقط یک سیگنال دریافت می شود آن هم قوی تر شدن دلار امریکا است.

متاسفانه این خبر خوبی برای تریدرهای طلا نیست چرا که افزایش نرخ بهره بیشتر مساوی با ریزش طلا است.

برای بازار سهام هم خبرها تا بدین لحظه کمی مختلط می باشد؛ درست است که افزایش نرخ بهره برای بازار سهام نیویورک خبر بدی است ولی رشد مستمر زیربنایی به ویژه در مصرف شخصی و کاهش متعاقب آن در مطالبات بیکاری خبر خوبی برای سهام دارها است.

در انتها باید بگوییم که حرف آخر را قرار است رئیس فدرال رزرو امریکا، جرومی پاول بزند.

ولی آنچه از شواهد امر پیدا است گزارش GDP امروز نشان می دهد نه تنها بانک مرکزی امریکا نرخ های بهره را در هفته آینده افزایش خواهد داد بلکه درها برای یک افزایش نرخ بهره دیگر در ماه ژوئن نیز باز خواهد ماند.