⚡نمودار لحظه ای دامیننس تتر+ 3 راز مهمی که از USDT.D نمی دانید!
ارز دیجیتال

⚡نمودار لحظه ای دامیننس تتر+ 3 راز مهمی که از USDT.D نمی دانید!

دامیننس تتر یعنی چه و چه کاربردی دارد؟ آیا می‌دانید پاسخ به این سؤال می‌تواند درصد سود شما از معاملات ارز دیجیتال را بالا ببرد؟ شاخص دامیننس تتر، به انگلیسی (Tether Dominance) یک شاخص بسیار مهم در ارز دیجیتال است. نمودار دامیننس تتر در تریدینگ ویو موجود است و به ما در ردیابی جریان ورود و خروج سرمایه در بازار ارز دیجیتال کمک می‌کند. شناخت نحوه‌ی تحلیل این شاخص، شاه‌کلید موفقیت در ترید است. اما منظور از دامیننس تتر چیست؟ در این مطلب، با تعریف دقیق Tether Dominance و شناخت 3 راز مهم این شاخص در بهبود معاملات همراه شما هستیم. اگر قصد دارید با اموزش دامیننس تتر، شانس موفقیت خود در ترید را چند برابر کنید، این مطلب برای شماست!

شما همچنین می‌توانید نمودار لحظه ای دامیننس تتر را در ابتدای همین مقاله مشاهده کنید.

 

 

?در منابع فارسی ممکن است دامیننس تتر، با نام‌های"tether dominance" ،"dominance tether"، "dominance usdt"، «تتر دامیننس» یا "USDT.D" نیز به کار رود. تمامی این عبارات با یکدیگر هم‌معنی هستند و بر نمودار دامیننس تتر در tradingview اشاره دارند.

 

 

شاخص دامیننس چیست؟

معنی لغوی واژه‌ی انگلیسی "Dominance" تسلط و تأثیر است. اما باید دید این واژه در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد و به چه معنا استفاده می‌شود؟

نکات کلیدی درباره‌ی دامیننس در ارز دیجیتال

  • دامیننس، یک شاخص مهم در ارز دیجیتال است.
  • Dominance برای هر یک از ارزهای دیجیتال (بیت کوین، تتر، اتریوم و ...) قابل محاسبه و نشان‌دهنده‌ی سهم آن در کل بازار ارز دیجیتال است.
  • هر چه مارکت کپ یک ارز بیشتر باشد، Dominance آن و در واقع تأثیر آن بر کل ارز دیجیتال نیز بیشتر است؛ این یعنی نوسانات قیمت این ارز بر کل بازار ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد.
  • دامیننس بیت کوین، از همه‌ی ارزهای دیجیتال بیشتر است. به همین دلیل، نوسانات بیت کوین بر کل بازار ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد.
  • پس از بیت کوین و اتریوم، Dominance تتر در رتبه‌ی سوم قرار دارد.

 

شاخص دامیننس تتر چیست؟

شاخص دامیننس تتر با علامت اختصاری USDT.D یک شاخص مهم در ارز دیجیتال است. Tether Dominance نشان‌دهنده‌ی سهم ارزش بازار تتر (USDT) در کل بازار ارز دیجیتال است. دامیننس تتر لحظه ای، تغییرات حجم ورود و خروج پول به بازار ارز دیجیتال را نمایش می‌دهد.

شما می‌توانید مشخصات عمومی شاخص Tether Dominance را در جدول زیر مشاهده کنید:

مشخصات عمومی شاخص دامیننس تتر
🌐 نام شاخص به انگلیسی Tether dominance
🌐 نماد در تریدینگ ویو USDT.D 
✔️لینک در تریدینگ ویوو دامیننس تتر | traingview
✔️لینک در کوین مارکت کپ  USDT.D در کوین مارکت کپ موجود نیست. (چارت دامیننس تتر در ابتدای همین مقاله قرار دارد و به طور لحظه ای به روزرسانی می‌شود.)

فرمول دامیننس تتر

 به لطف شفافیت بلاکچین، دامیننس تتر قابل محاسبه است و از طریق فرمول زیر حساب می‌شود.

Tether Dominance = ارزش بازار USDT/ ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال * 100

فرمول Tether Dominance به درصد

فرمول دامیننس تتر

برای جای‌گذاری مقادیر در این فرمول دو مرحله‌ی زیر را دنبال کنید:

  1. دریافت ارزش بازار ارز دیجیتال تتر از وبسایت کوین مارکت کپ؛
  2. دریافت ارزش بازار کل ارز دیجیتال از وبسایت کوین گکو.

 

مثال محاسبه‌ی دامیننس تتر

در زمان نگارش مقاله، متغییرهای فرمول Tether Dominance به شرح زیر است:

  • ارزش بازار تتر : 66,164,121,452 دلار،
  • مارکت کپ کل بازار ارز دیجیتال: 832 میلیارد دلار.

بنابراین درصد Tether Dominance برابر است با:

7.9 = 100* (832000000000/ 66,164,121,452)

⚠️ توجه داشته باشید که شما نیازی به محاسبه‌ی این مقدار ندارید، با مراجعه به نمودار بالای این صفحه، می‌توانید درصد لحظه‌ای دامیننس usdt و جهت روند آن را مشاهده کنید.

در ادامه، اهمیت Tether Dominance در بازار ارز دیجیتال و استراتژی‌های مناسب برای هر شرایط توضیح داده می‌شود.

 

 

اهمیت تحلیل دامیننس تتر (USDT)

مشاهده و تحلیل دامیننس تتر، اولین کاری است که هر تریدر باید پیش از ورود به پوزیشن انجام دهدشما میتوانید با درک رابطه دامیننستتر با سایر عوامل بازار ارز دیجیتال و همچنین تحلیل فاندامنتال اقتصاد کلان، رشد یا ریزش در قیمت سایر ارزهای دیجیتال و بیت کوین را بدرستی تشخیص دهید و بدین ترتیب، همیشه در سود باشید. زیرا برای هر شرایطی استراتژی مناسب آن تعریف شده است.

 

 

رازهای تحلیل شاخص دامیننس USDT

افزایش دامیننس تتر، با توجه به سایر پارامترها می‌تواند به تریدر سیگنال بدهد. در جدول زیر، این پارامترها آمده است که به تحلیل دامیننس تتر کمک می‌کنند.

جدول تحلیل دامیننس تتر 
تغییرات در دامیننس تتر علامت نتیجه در کوتاه مدت
✔️افزایش  ورود جریان نقدینگی به بازار ارز دیجیتال ✔️رونق بازار ارز دیجیتال
🔻کاهش  تبدیل تتر به سایر ارزهای دیجیتال ✔️رونق بازار ارز دیجیتال
✔️افزایش  خروج سرمایه از بازار ارز دیجیتال با تبدیل آن به تتر ⛔ریزش بازار ارز دیجیتال
🔻کاهش  ادامه‌ی خروج سرمایه از بازار رمز ارز ⛔ادامه‌ی ریزش در بازار

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، تأثیر USDT.D، مستقیماً در بازار ارز دیجیتال منعکس می‌شود. افزایش Dominance می‌تواند هم علامت ورود نقدینگی و رونق ارز دیجیتال باشد و هم می‌تواند، علامت سیو سود و خروج قریب الوقوع سرمایه از بازار ارز دیجیتال باشد. بنابراین با مشاهده‌ی افزایش یا کاهش دامیننس، ابتدا باید با استفاده از اخبار بنیادین و سایر عوامل جانبی، مشخص کنیم کدامیک از این حالت‌ها صحت دارند.

بررسی کاهش دامیننس تتر و استراتژی‌های مناسب آن

  • در صورت نزولی بودن Dominance، اگر دامیننس بیت کوین و قیمت آن همزمان افزایش یابد، نشان می‌دهد که بیشتر پول‌های بازار ارز دیجیتال در بیت کوین سرمایه‌گذاری شده است، در این حالت، سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها اشتباه است. زیرا آلت‌کوین‌ها وارد فاز نزولی یا روند سایدوی می‌شوند. در این شرایط، زمان سرمایه‌گذاری در بیت کوین با استراتژی خرید در کف و فروش در سقف است.
  • حالت دوم زمانی است که Dominance نزولی است، قیمت بیت کوین رشد ملایمی دارد و به اصطلاح رنج مثبت می‌زند، در این حالت، آلت‌کوین‌ها رشد سریع خواهند داشت و به اصطلاح فصل آلت‌کوین‌هاست که آلتسیزن (altseason) نیز نامیده می‌شود. در این زمان، سوددهی آلت‌کوین‌ها چند برابر بیت کوین خواهد بود.
  • و اما در حالت سوم، هر دو دامیننس و قیمت بیت کوین نزولی است، اگر Dominance آلت کوین‌ها صعودی باشد، رشد سریع آلت‌کوین‌ها را خواهیم داشت.

بررسی افزایش دامیننس تتر و استراتژی‌های مناسب آن

  • در صورت افزایش Tether Dominance، اگر دامیننس توتال نزولی، قیمت بیت کوین تا حدود کمی صعودی باشد، آلت کوین‌ها نزولی خواهند بود. این یعنی جریان سرمایه از آلت کوین‌ها خارج و به سوی بیت کوین می‌رود.
  • افزایش Tether Dominance، کاهش دامیننس بیت کوین، کاهش Dominance توتال، کاهش قیمت بیت کوین، یعنی سیو سود و فرار سرمایه از بازار ارز دیجیتال. در این موقعیت، سرمایه‌گذاری بلندمدت پیشنهاد نمی‌شود. استراتژی فقط ترید در پوزیشن‌های شورت است.

حال که با تحلیل Dominance تتر آشنا شدید، قدم بعدی، درک رابطه‌ی شاخص USDT.D با سایر عوامل در بازار ارز دیجیتال است. یادگیری این رابطه، در حکم دستیابی به نقشه‌ی بازار ارز دیجیتال است. در ادامه این رابطه به صورت تصویری توضیح داده می‌شود.

جدول رابطه دامیننس تتر با سایر پارامترهای مهم در ارز دیجیتال

باید گفت Tether Dominance خود به تنهایی نمی‌تواند سیگنال قطعی به دست دهد و باید با سایر عوامل بنیادین ترکیب شود. سه عامل تأثیر گذار در تحلیل Tether Dominance مطابق موارد زیر است:

  • قیمت بیت کوین
  • Dominance آلت‌کوین‌ها (ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال)
  • دامیننس کل بازار ارز دیجیتال.

در ادامه، این سه مورد توضیح داده می‌شوند.

در این جدول، رابطه‌ی 5 عامل محوری ارز دیجیتال؛ یعنی دامیننس usdt، دامیننس بیت کوین، دامیننس Others، قیمت بیت کوین و وضعیت کلی بازار ارز دیچیتال بررسی شده است.

جدول رابطه دامیننس دامیننس بیت کوین و تتر با قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها
btc icon دامیننس بیت کوین tether iconدامیننس تتر btc icon قیمت بیت کوین قیمت آلت‌کوین‌ها وضعیت بازار
✔️صعودی ✔️صعودی ✔️صعودی 🔻نزولی  🔻نزولی 
🔻نزولی  ✔️صعودی 🔻نزولی  🔻نزولی  🔻نزولی 
✔️صعودی 🔻نزولی  ✔️صعودی- رو به افزایش 🔻نزولی یا سایدوی ✔️صعودی
🔻نزولی  🔻نزولی  🔻نزولی ✔️صعودی ✔️صعودی
✔️صعودی- رو به افزایش 🔻نزولی  ✔️صعودی- رو به افزایش ✔️صعودی- رشد سریع ✔️صعودی

راز اول : رابطه‌ دامیننس تتر با بیت کوین

به نمودار زیر دقت کنید. نمودار کندلی، دامیننس تتر است و خط آبی، قیمت بیت کوین (جفت ارز BTCUSDT) را نشان می‌دهد.

رابطه‌ی دامیننس تتر و قیمت بیت کوین

نمودار دامیننس تتر - بررسی رابطه دامیننس تتر با بیت کوین - منبع: دامیننس تتر در tradingview

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، دامیننس تتر و بیت کوین با یکدیگر رابطه‌ی معکوس یا به اصطلاح، همبستگی معکوس دارند؛ یعنی هر جا Tether Dominance افزایش یافته، قیمت بیت کوین با کاهش مواجه شده یا روند سایدوی داشته است و بالعکس. بنابراین تأثیر dominance usdt بر روی بیت کوین کاملاً محسوس است. البته، همیشه این رابطه صادق نیست و در برخی مواقع، نیاز به بررسی عوامل بیشتری احساس می‌شود. در بخش تحلیل دامیننس تتر، به این مورد بیشتر پرداخته شده است. 

راز دوم: رابطه دامیننس تتر با آلت‌کوین‌ها

در نمودار زیر، تتر دامیننس و دامیننس OTHERS (مجموع ارزش بازار 125 آلت کوین برتر، به استثنای بیت کوین و چند ارز مارکت کپ بالا) با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

رابطه‌ی دامیننس تتر و قیمت آلت‌کوین‌ها

نمودار دامیننس تتر - بررسی رابطه دامیننس تتر با Others - منبع: دامیننس تتر در تریدینگ ویو

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، درست مشابه مثال پیشین، dominance tether با دامیننس آلت‌کوین‌ها همبستگی معکوس دارد.

راز سوم: رابطه دامیننس تتر و کل بازار ارزهای دیجیتال

در نمودار زیر، dominance ارز دیجیتال USDT با نمودار TOTAL (ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال) و TOTAL2 (مجموع ارزش بازار 125 آلت کوین برتر، به استثنای بیت کوین) مقایسه شده است. این نمودار به ما برای درک تاثیر دامیننس تتر در بازار کمک می‌کند.

رابطه‌ی دامیننس تتر و کل بازار ارزهای دیجیتال

نمودار دامیننس تتر - بررسی رابطه دامیننس تتر با کل بازار ارز دیجیتال - منبع: دامیننس تتر در tradingview

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، نمودار TOTAL و TOTAL2 با یکدیگر همبستگی بالایی دارند و همبستگی این دو نمودار با Dominance تتر، معکوس است.

تحلیل دامیننس تتر

حال که به رابطه‌ دامیننس تتر با سه عامل کلیدی در بازار ارز دیجیتال پی بردیم، وقت تحلیل دقیق‌تر رسیده است. کارشناسان ارز دیجیتال با تحلیل رابطه شاخص USDT.D با دامیننس و قیمت بیت کوین و همچنین با بررسی تاثیر دامیننس تتر در بازار ارز دیجیتال، به نتایج جالبی دست یافته‌اند که می‌تواند شما را در یافتن روند بازار یاری کند. با شناخت روند بازار و اندکی دانش تکنیکال، شما می‌توانید سودهای خوبی از ترید در ارز دیجیتال به دست بیاورید.

اولین نکته‌ای که ما را در تحلیل و تشخیص ورود یا خروج سرمایه از بازار ارز دیجیتال یاری می‌دهد، اخبار فاندامنتال است. با دنبال کردن اخبار اقتصادی جهان، می‌توانیم به دلیل افزایش دامیننس تتر پی ببریم. به عنوان مثال، اگر شرایط کلی بازارهای پرریسک، با اخباری مانند افزایش نرخ بهره ایالات متحده یا انتشار گزارش CPI آشفته شده باشد، افزایش dominance usdt نشان‌دهنده‌ی تبدیل ارز به تتر برای سیو سود و خروج از بازار است. اما اگر شرایط کلی بازار مثبت باشد، افزایش Tether Dominance نیز، مثبت و نشان‌دهنده‌ی ورود نقدینگی به بازار ارز دیجیتال ارزیابی می‌شود.

کاربرد دامیننس تتر (USDT) چیست؟

در زمان افزایش یا کاهش دامیننس تتر، با تحلیل اقتصاد کلان و نگاهی به Dominance بیت کوین و آلت‌کوین‌ها می‌توان مسیر نقدینگی را ردیابی کرد. در واقع ردیابی مقصد نقدینگی، به ما در سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین و آلت‌کوین‌ها و همچنین تعیین پوزیشن خرید یا فروش، کمک می‌کند.

و اما سخن پایانی...

مبحث همبستگی ارزهای دیجیتال، یکی از بهترین نقاط قوت بازار ارز دیجیتال است؛ زیرا موجب می‌شود، با تحلیل دامیننس‌ها درک صحیحی از روند بازار ارز دیجیتال به دست بیاوریم. تحلیل دامیننس بیت کوین و تتر یکی از پایه‌ای‌ترین و در عین حال مهم‌ترین قسمت تحلیل فاندامنتال در ارز دیجیتال به شمار می‌آیند. با تحلیل صحیح سه عامل دامیننس تتر، Dominance بیت کوین و قیمت بیت کوین، روند نمودارهای ارز دیجیتال با ضریب خطای پایینی مشخص می‌شود.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

    • comments

      محمدرضا
      ، 26 آذر 1401

      محتواتون خوب بود واقعها. چون من نمیتونستم بین دامیننس بیت کوین و تتر و الت کوین ها کلا ارتباط برقرار کنم. یک تجربه دیگعی که من دارم اینه که کلا وقتی بیت کوین میره بالا معمولا دامینتتس تتر میاد پایین. نظر شما چیه؟ به نظرتون این درسته؟

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 26 آذر 1401

      سلام محمدرضا عزیز؛ سپاس از ثبت بازخورد مثبت شما. در خصوص رابطه ی قیمت بیت کوین و دامیننس تتر در مقاله صحبت شده. به طور کلی کاهش دامیننس تتر، یکی از علامت‌های تزریق سرمایه به بازار ارز دیجیتال است. باید با استفاده از تکنیک هایی که در مقاله توضیح داده شد، ردیابی کنیم که این سرمایه بیشتر به کدام سمت هدایت می شود؟ سمت بیت کوین ها یا آلت کوین ها؟