دامیننس بیت کوین نمودار لحظه ای– دو رازی که درباره BTC.D نمیدانید!
ارز دیجیتال

دامیننس بیت کوین نمودار لحظه ای– دو رازی که درباره BTC.D نمیدانید!

نسب مارکت کپ بیت کوین بر مارکت کپ آلتکوین ها را دامیننس بیت کوین می‌گویند. این نسبت نشان دهنده‌ی میزان تسلط این ارز بر کل بازار ارز دیجیتال است. زمانی که از نمودار دامیننس بیت کوین به درستی استفاده کنید، می‌توانید تعیین کنید که آیا معامله آلت کوین ها سودآور است یا خود بیت کوین. 

در این مقاله در خصوص چارت دامیننس بیت کوین بیشتر حرف می‌زنیم و دو رازی را که تریدرهای ارز دیجیتال باید بدانند فاش می‌کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. قبل از شروع، لازم است بدانید که گاهی اوقات در این مقاله از نماد دامیننس بیت کوین استفاده می‌کنیم که در تریدینگ ویو BTC.D است. در ضمن شما می‌توانید نمودار لحظه‌ای BTC.D را در ابتدای مقاله ملاحظه کنید.

 

💡بیت کوین با نماد BTC ترکیب دو کلمه بیت و کوین به معنای «سکه» است. این ارز در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو اختراع شد. خرید و فروش BTC از سال 2009 آغاز شد و در همان سال، یک وایت پیپر منتشر شد. شرکت‌های بزرگ دنیا قبل از سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، اول دامیننس بیت کوین در تریدینگ ویو را تحلیل می‌کنند. این چارت مورد توجه حرفه‌ای‌های ارز دیجیتال است. 

 

دامیننس بیت کوین چیست؟

معنای لغوی دامیننس یعنی تسلط و غلبه. زمانی که از دامیننس حرف می‌زنیم منظورمان همان تسلط آن ارز به بازار ارز دیجیتال است. دامیننس بیت کوین یعنی نسبت بین ارزش بازار بیت کوین و ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال (آلتکوین ها). معمولا وقتی این نسبت و کسر را با روند خود بیت کوین مقایسه کنیم، می‌توانیم درباره فرصت‌هایی که مارکت به ما ارائه می‌کند با اطلاعات بیشتری قضاوت کنیم.

اما بیایید مقداری در خصوص چیستی این ارز صحبت کنیم. ارز btc (سمبول بیت کوین:₿) پروتکلی است که یک پلتفرم عمومی، در دسترس و غیرمتمرکز در اختیار مردم قرار می‌دهد. برای شرکت در این پلتفرم کاربر باید بیت کوین خریداری کند.

شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای بیت کوین را اینجا ملاحظه کنید.

 

 

💡بیت کوین در هفت کشور بزرگ دنیا قانونی است، برای مثال می‌توان به کشور السالوادور اشاره کرد. این کشور btc را به عنوان ارز قانونی پذیرفته است. با این که btc توسط هشت اقتصاددان نوبلیست به عنوان یک حباب اقتصادی توصیف شده است، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. این فقط یک دلیل دارد؛ چون به جهانیان آزادی در معاملات را هدیه می‌دهد.

 

 

تا نوامبر 2021، تقریباً 18.881 میلیون بیت کوین وجود داشت. اگر قیمت بیت کوین 60000 دلار در حال معامله بوده باشد، ارزش کل بازار بیت کوین برابر خواهد بود با ضرب 18.881 میلیون در 60 هزار. این بدان معناست که ارزش کل (Total Market Cap) شبکه بیت کوین 1.133 تریلیون دلار است.

این رقم به تنهایی چندان معنایی ندارد، البته تا زمانی که آن را با سایر بازارها مقایسه کنید. به عنوان مثال، کل ارزش تخمینی بازار طلا چیزی نزدیک به 10 تریلیون دلار است. این بدان معناست که ارزش بیت کوین حدود 11 درصد از ارزش طلا است. باتوجه به این نسبت یک سرمایه‌گذار می‌تواند تصمیم‌گیری کند که آیا شبکه بیت کوین در طول زمان ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد یا اینکه ارزش آن بیش از چیزی است که باید باشد.

حال بازگردیم به مفهوم دامیننس بیت کوین و فرمول آن:

فرمول دامیننس بیت کوین

فرمول دامیننس بیت کوین از نسبت مارکت کپ بیت کوین به مارکت کپ آلت کوین ها بدست می‌آید.

دامیننس بیت کوین

محاسبه و رسم نمودار هر دو پارامتر استفاده شده در این نسبت بسیار ساده است. در زیر، ارزش بازار بیت کوین (نمودار سمت چپ)، کل ارزش بازار کریپتو (نمودار وسط) و دامیننس بیت کوین (نمودار سمت راست) را می‌بینیم.

دامیننس btc

به طور کلی، شکل و جهت ارزش بازار (مارکت کپ) کل ارزهای دیجیتال از بیت کوین پیروی می‌کند. این تا حدودی به دلیل نفوذ بیت کوین بر کل بازار کریپتو است زیرا بیت کوین اولین، بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال جهان است.

ما به‌عنوان سرمایه‌گذار و معامله‌گر ارزهای دیجیتال، این را به عنوان یک امر بدیهی در نظر می‌گیریم که اکثر مردم جهان اطلاعات کمی در مورد وسعت بازار کریپتو دارند. از این رو، آنها ممکن است بر این باور باشند که بیت کوین تنها ارز دیجیتال موجود در بازار است.

در نتیجه، اگر تمایل به خرید ارز دیجیتال در دنیا افزایش یابد، بیت کوین و به تبع آن، کل بازار کریپتو رشد می‌یابد و هر دو ارزش بازار بالاتری را تجربه می‌کنند. بر عکس، اگر ریسک‌گریزی به بازار کریپتو ضربه بزند، اکثر ارزهای دیجیتال بزرگ به فروش می‌رسند و ارزش بازار خود را کاهش یافته می‌یابند.

عوامل موثر در دامیننس بیت کوین

در روزهای اولیه بازار ارزهای دیجیتال، دامیننس بیت کوین چیزی در حدود 95 درصد یا شاید حتی بیشتر بود، زیرا آلت کوین های بسیار کمی وجود داشتند. با این حال، همزمان که آلت کوین های دیگر شروع به جلب توجه کردند، دامیننس بیت کوین نیز کاهش یافت.

دامیننس ارز دیجیتال بیت کوین

به عنوان مثال، زمانی که حباب ICO (عرضه اولیه کوین) در سال 2017 قد علم کرد، سرمایه‌گذاری در آلت کوین ها شروع به رشد کرد و دامیننس بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود در 35 درصد کاهش یافت. با شروع سال 2018 اما، BTC.D به بالای 70 درصد بازگشت، زیرا بسیاری از آن آلت کوین ها سقوط کردند!

با آغاز سال 2021، دامیننس بیت کوین دوباره شروع به کاهش کرد زیرا سرمایه‌گذاری در آلت کوین ها با توجه به اخبار منفی پیرامون مصرف انرژی بیت کوین و ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین، افزایش یافت. اگر فرمولی را که نسبت معروف BTC.D را ایجاد می‌کند، از نزدیک بررسی کنیم، این دو متغیر را خواهیم یافت:

  1. ارزش بازار بیت کوین
  2. ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال

دو مورد بالا پارامترهای اصلی تأثیرگذار در نسبت دامیننس بیت کوین هستند.

تاریخچه قیمت بیت کوین

از آنجایی که تعداد واحدهای بیت کوین‌ در گردش نسبتاً ثابت است و رشد زیادی نخواهد داشت، قیمت آن بیشترین تأثیر بر ارزش بازار بیت کوین را دارد.

دامیننس بیت کوین

در نمودار بالا، به تاریخ‌ها دقت کنید. رابطه‌ی بین قیمت بیت کوین و ارزش بازار آن، به خوبی قابل مشاهده است. توجه داشته باشید که ارزش بازار، حرکت قیمت بیت کوین را دنبال می‌کند و حرکتش شبیه به آن است. هرچه روند قیمت بیت کوین صعودی‌تر شود، ارزش بازار آن نیز به طور متناسب رشد خواهد کرد.

با این حال، فقط به این دلیل که ارزش بازار بیت کوین در حال افزایش است به این معنی نیست که دامیننس بیت کوین نیز افزایش خواهد یافت. ارزش بازار بیت کوین فقط صورت کسر ما در محاسبه‌ی BTC.D  است. سرعتی که ارزش بازار بیت کوین با آن در حال حرکت است، با دومین پارامتر مهم این نسبت (فرمول دامیننس) مقایسه می‌شود: ارزش بازار آلت کوین ها!

نوسانات ارزش بازار آلت کوین ها

مخرج کسر ما در محاسبه‌ی نسبت دامیننس بیت کوین، ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال است. محاسبه‌ی این پارامتر به دلیل تعداد زیاد ارزهای دیجیتال موجود کمی دشوارتر است. در حال حاضر، بیش از 12 هزار رمزارز وجود دارد.

در مواقعی که قیمت بیت کوین در حال افزایش است، با افزایش دامیننس بیت کوین، ارزش بازار بیت کوین نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. به همین ترتیب، مواقع دیگری وجود دارد که سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها سریع‌تر از سرمایه‌گذاری در بیت کوین برای شما سود به‌همراه خواهد آورد.

دامیننس بیت کوین

در نمودار بالا، توجه کنید که چگونه اولین روند در سمت چپ (مشکی) بسیار بزرگتر و قوی‌تر از افزایش متناظر ارزش بازار بیت کوین در سمت راست است. این نشان می‌دهد که ارزش جمعی آلت کوین ها با سرعت بیشتری نسبت به ارزش بیت کوین در حال افزایش است و به این معناست که آلت‌کوین‌ها به‌شدت بر ارزش کل بازار تأثیرگذار هستند.

سپس، پس از یک اصلاح، روند سمت چپ (به رنگ آبی) با نرخی سریعتر از ارزش بازار بیت کوین (نمودار سمت راست) رشد خود را ادامه می‌دهد. در نتیجه، سهم بیت کوین از ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال در حال کاهش یافتن به‌نظر می‌رسد.

آموزش دامیننس بیت کوین (دو رازی که تریدرها نمیدانند!)

راه‌های زیادی برای استفاده از دامیننس BTC در معاملات وجود دارد. اما به طور کلی، دو بخش اصلی بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین و آلت کوین ها هستند. می‌توانیم از این نسبت برای تعیین اینکه کدام یک از این دو بخش روند قوی‌تری برای معامله دارند استفاده کنیم. همچنین از این معیار می‌توان برای یافتن کف‌ها و قله‌های قیمتی نیز استفاده کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

راز اول: استفاده از دامیننس بیت کوین برای پیدا کردن روند قوی‌تر

معامله‌گران می‌توانند از نسبت دامیننس بیت کوین برای انتخاب ارز استفاده کنند. دامیننس بیت کوین به ما می‌گوید آیا بیت کوین در شرایط روندی بهتری است یا اینکه سرمایه‌گذاری در آلت کوین ها پتانسیل بیشتری دارد. به زبان ساده، نسبت دامیننس BTC مشخص می‌کند که کدام بخش ممکن است بهتر از دیگری عمل کند تا معامله‌گر بتواند بر این اساس، موقعیت معاملاتی خود را تنظیم کند.

برای پاسخ به این سؤال که آیا امروز بیت کوین برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا آلت کوین‌ها، مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا روند دامیننس BTC را مشخص کنید. برای مشاهده این شاخص می‌توانید از نمودار ابتدای مطلب استفاده کنید.
  2. سپس، روند قیمتی بیت کوین را در یک بازه‌ی زمانی مشابه بررسی کنید.
  3. در نهایت، از جدول دامیننس بیت کوین برای تعیین شرایط بازار استفاده به صورت زیر استفاده کنید.
جدول 1: تحلیل دامیننس بیت کوین
تغییرات در دامیننس بیت کوین روند بیت کوین سیگنال
✔️صعودی ✔️صعودی ✔️خرید بیت کوین
✔️صعودی 🔻نزولی  ⛔فروش آلت کوین
🔻نزولی  ✔️صعودی ✔️خرید آلت کوین
✔️صعودی 🔻نزولی  ⛔فروش بیت کوین

هنگامی که با استفاده از جدول بالا شرایط کلی بازار را ارزیابی کردید، می‌توانید فرصت‌های معاملاتی را با استفاده از قیمت، الگوهای کندل استیک و یا سایر شاخص‌های فنی شناسایی کنید.

راز دوم: معامله در سقف و کف

بین سال‌های 2018 تا 2021، دامیننس بیت کوین از 35 درصد تا 74 درصد متغییر بوده است. با توجه به گسترش دائمی جهان ارزهای دیجیتال، بعید است که درصد این نسبت در آینده به بیش از 74 درصد افزایش یابد. از سوی دیگر، نسبت دامیننس زیر 35 درصد نیز نشان می‌دهد که ارزش کل آلت کوین ها در مقایسه با بیت کوین به سرعت در حال گسترش است.

دامیننس btc

استراتژی دیگری که می‌توان در نظر گرفت، معامله در بازار مناسب درست در زمانی است که این نسبت به سقف و کف‌ خودش می‌رسد. وقتی این نسبت به این سطوح تاریخی نزدیک می‌شود، تغییر روند محتمل خواهد بود. بنابراین، زمانی که این نسبت به میزان بسیار بالایی می‌رسد، بازارها برای کاهش مقدار نسبت آماده می‌شوند. از سوی دیگر، پایین بودن آن نیز منجر به اتفاقی برعکس می‌شود.

دلیل ساده این امر این است که سرمایه‌گذاران ارزش یک ارز دیجیتال را بر اساس همتایان آن ارزیابی می‌کنند. اگر مدتی است که سرمایه‌گذاری روی آلت‌کوین‌ها افزایش یافته، احتمال رشد و افزایش ارزش بیت کوین در ادامه بیشتر می‌شود.

معامله‌گران می‌توانند از جدول دامیننس بیت کوین زیر به‌عنوان راهنمایی استفاده کنند تا در زمانی که BTC.D احتمال تغییر روند دارد، تشخیص دهند روی کدام بازارها باید متمرکز شوند.

جدول 2: تحلیل دامیننس بیت کوین
تغییرات در دامیننس بیت کوین روند بیت کوین سیگنال
✔️در سقف تاریخی ✔️صعودی ⛔فروش بیت کوین
✔️در سقف تاریخی 🔻نزولی  ✔️خرید آلت کوین
🔻در کف تاریخی  ✔️صعودی ✔️فروش آلت کوین
🔻در کف تاریخی  🔻نزولی  ✔️خرید بیت کوین

معمولا به ندرت پیش می‌آید که BTC.D به این سقف و کف‌های تاریخی برسد. با این حال، زمانی که این نسبت به این سطوح برسد، فرصت‎‌های معاملاتی خوبی را می‌تواند ارائه دهد. با این حال مهم است که مدیریت ریسک کنید، زیرا در طول زمان دامیننس میل به شکست این سطوح تاریخی نیز داشته است.

همچنین، همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، تأثیر دامیننس بیت کوین، مستقیماً در بازار ارز دیجیتال منعکس می‌شود. افزایش Dominance می‌تواند هم علامت ورود نقدینگی و رونق ارز دیجیتال باشد و هم می‌تواند، علامت سیو سود و خروج قریب الوقوع سرمایه از بازار ارز دیجیتال باشد. بنابراین با مشاهده‌ی افزایش یا کاهش دامیننس BTC، ابتدا باید با استفاده از اخبار فاندامنتال و سایر عوامل جانبی، مشخص کنیم کدامیک از این حالت‌ها صحت دارند.

آیا دامیننس بیت کوین مطمئن است؟

بازارهای ارز دیجیتال اکوسیستم‌های پیچیده‌ای هستند. بنابراین، هیچ سیستمی را نمی‌توان به استفاده از یک شاخص ساده و کوچک محدود کرد. BTC.D تنها یکی از معیارهای بسیاری است که شرایط فعلی بازار را توصیف می‌کند.

در نتیجه، تکیه بر دامیننس بیت کوین به عنوان یک شاخص، احتمالاً منجر به ضرر خواهد شد. یکی از معایب شاخص دامیننس این است که اخیراً تعداد آلت کوین ها واقعاً افزایش یافته است که منجر به کاهش دامیننس بیت کوین می‌شود. به همین دلیل است که ما حجم زیادی از داده‌های تاریخی را نداریم تا بتوانیم روندهای تکرارشونده را شناسایی کنیم.

علاوه بر این‌ها، اگر تعداد آلت کوین ها در آینده به افزایش خود ادامه دهد، ممکن است دامیننس کوچک‌ و کوچک‌تر شود و سطوح پایینی جدیدتری را نیز کشف کند. اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است USD.T دیگر به مانند قبل مفید نباشد.

رابطه دامیننس بیت کوین و تتر

در کنار دامیننس بیت کوین، دامیننس تتر هم یک ابزار عالی جهت ترید و معامله در بازار ارز دیجیتال است. برای مشاهده دامیننس تتر که برگرفته از ارز دیجیتال USDT میباشد، به مقاله دامیننس تتر مراجعه کنید. ممکن است از خود بپرسید رابطه دامیننس بیت کوین و تتر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با مقایسه نمودار BTC.D و USDT.D میتوان به تصمیم منطقی جهت خرید و یا فروش یک ارز رسید.

این دو نمودار به یکدیگر تاثیر می‌گذارند. شما با تحلیل این دو نمودار، می‌توانید نگاه وسیع تری به بازار ارز دیجیتال داشته باشید. بهتر است جهت مطلع شدن از رابطه این دو نمودار با یکدیگر، دامیننس تتر و بیت کوین را در حال حاضر مقایسه کنید و ببینید که بازار صعوی است یا نزولی!

نتیجه گیری

دامیننس بیت کوین در تریدینگ ویو ابزاری عالی برای کمک به درک روندهای موجود در بازار ارز دیجیتال است. بسته به روندهای موجود در دامیننس و قیمت بیت کوین، یک معامله‌گر می‌تواند تشخیص دهد که آیا در حال حاضر سرمایه‌گذاری در آلت کوین ها سودآورتر است یا بیت کوین.

BTC.D البته بی ایراد هم نیست. از آنجایی که بازار کریپتو بسیار جدید است، ممکن است در چند سال آینده آلت کوین های بیشتری به بازار عرضه شوند و این شاخص را منسوخ کنند. اما حداقل در حال حاضر، این شاخص می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا شرایط بازار کریپتو را بهتر درک کنند.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه