ساتوشی ناکاموتو کیست؟
ارز دیجیتال

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

بسیارند افراد بانفوذ و سرمایه‌داری که از چهار گوشه دنیا برخاسته و ادعا کرده‌اند که ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) هستند. این شخصیت در سایه کیست؟ و چرا نمی‌خواهد هویتش فاش شود. اصولاً شخصیت معمایی ساتوشی ناکاموتو چه تأثیری بر بازار ارز دیجیتال دارد؟ در این مطلب از دنیای ترید سعی داریم به موضوعات و حواشی پیرامون ساتوشی ناکاموتو، شخصیت تاریخی خالق بیت کوین بپردازیم. این شخصیت مرموز هر کسی که باشد و در هر کجای جهان که به حیات خود ادامه دهد، اکنون ثروتمندترین دارنده ارز دیجیتال است. ثروتمندی که مدت‌هاست دارایی دیجیتالش را دست نخورده باقی گذاشته و به نسبت به آن بی‌اعتنایی می‌کند.

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو نام مستعاری است که سازنده بیت کوین تخلص کرده است، کسی است که وایت پیپر اصلی بیت کوین را نوشته است و هویتی است که به عنوان خالق بیت کوین شناخته شده است.

اگرچه نام ساتوشی ناکاموتو اغلب مترادف با بیت کوین است، اما هرگز کسی صاحب واقعی این نام را ندیده است، بسیاری از مردم بر این باورند که این نام مستعار برای شخص با یک هویت یا ملیت متفاوت یا گروهی از افراد انتخاب شده است.

این شخصیت مرموز هرگز خود را معرفی و هویت واقعی خود را فاش نکرده است و از این رو معمایی ترین شخصیت دنیای ارز دیجیتال محسوب می شود. چهره وی ناشناس است، اما تاکنون چندین نفر ادعا کرده اند ساتوشی هستند. تنها چیزی که در مورد این شخصیت می دانیم این است که در سال 2008 مقاله ای منتشر کرد که سرآغازی برای توسعه ارزهای دیجیتال محسوب می شود.  

با توجه به قیمت امروز بیت کوین، ساتوشی به احتمال زیاد میلیاردر است.

مقاله معروف نوشته ساتوشی ناکاماتو درباره چه بود؟

مقاله "Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System" (بیت کوین: یک سیستم الکترونیکی برای پرداخت همتا به همتا) استفاده از شبکه همتا به همتا را راه حلی برای مشکل دو برابری هزینه ها توصیف کرد. زیرا ارزهای فیزیکی، به طور مثال یک اسکناس یا سکه فیزیکی، تنها می تواند در یک مکان و یک زمان واحد وجود داشته باشد. این در حالیست که یک ارز دیجیتال، ماهیت فیزیکی ندارد و به همین علت استفاده از آن در یک معامله، لزوماً آن را از مالکیت شخص خارج نمی کند. با این حال، این مدل مبتنی بر اعتماد همچنان خطر تقلب را در پی دارد. بنابراین شخص ثالث باید از میان برداشته شود. حذف شخص ثالث تنها با رمزنگاری در معاملات امکان پذیر است که با استفاده از بلاکچین غیر متمرکز محقق می شود.

بنابراین برای حذف شخص ثالث و حل مشکل عدم اعتماد، ناکاموتو یک رویکرد غیرمتمرکز را در معاملات پیشنهاد داد و این رویکرد، در نهایت با ایجاد بلاکچین به اوج خود رسید. در بلاکچین، یک برچسب زمانی مخصوص انجام یک معامله، بر اساس اثبات کار، به پایان زمانبندی قبلی اضافه و یک سابقه تاریخی ایجاد می شود که غیر قابل تغییر است.

از آنجا که پرونده تراکنش ها در بسیاری از نودهای سیستم توزیع می شود، رکوردهای بلاکچین ایمن نگه داشته می شوند. زیرا مقدار قدرت محاسباتی مورد نیاز برای معکوس کردن آنها، موجب جلوگیری از حملات در مقیاس کوچک می شود.

راه حل های مقابله با مشکل دو برابر شدن هزینه ها از لحاظ تاریخی شامل استفاده از واسطه های شخص ثالث مورد اعتماد بوده که می تواند بررسی کند که آیا یک ارز دیجیتال قبلاً توسط دارنده آن خرج شده است یا خیر.

تاریخچه فعالیت ساتوشی ناکاموتو

شخصیت ساتوشی ناکاموتو در روزهای اولیه ظهور بیت کوین بسیار فعال بوده و در سال 2009، اولین نسخه نرم افزار را راه اندازی کرده است. ارتباط با ناکاموتو صرفاً به صورت الکترونیکی انجام می شد و فقدان جزئیات شخصی و سوابق به این معنی بود که وی مایل نیست اطلاعات هویتی خود را با کسی به اشتراک بگذارد.

مشارکت ناکاموتو با بیت کوین، در سال 2010 پایان یافت. آخرین مکاتبه ای که با ناکاموتو انجام شده، ایمیلی است که وی به یک توسعه دهنده ارز دیجیتال فرستاده است و در آن به این نکته تأکیده کرده است که «آنان (توسعه دهندگان) به بیراهه رفته اند.»

تخمین زده می شود که ارزش بیت کوین در اختیار ناکاموتو که تصور می شود حدود 1 میلیون بیت کوین باشد، از 50 میلیارد دلار نیز فراتر رفته است. با توجه به اینکه حداکثر تعداد تولید شده بیت کوین 21 میلیون سکه است، سهم ناکاموتو از 5 درصد از کل دارایی های بیت کوین دارای ارزش بازار قابل توجهی است.

ناکاموتوهای احتمالی

در طول یک دهه پس از ظهور خالق بیت کوین، افراد زیادی خود را ناکاماتو معرفی کرده اند ولی نزدیک ترین گزینه ها افراد زیر هستند.

دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto)

دوریان ناکاموتو

دوریان ناکاموتو یک دانشگاهی و مهندس ساکن کالیفرنیا است که در ماه مارس 2014 به عنوان خالق بیت کوین معرفی شد. لی مک گراث گودمن (Leah McGrath Goodman) در نشریه نیوزویک در مقاله ای به نام «چهره پشت نقاب بیت کوین کیست؟» از یک ژاپنی 64 ساله آمریکایی – ژاپنی سخن گفت که نام واقعی اش، دوریان ناکاموتو بود. به نظر می رسید که این همان خالق بیت کوین باشد ولی تحقیقات بعدی ناکاموتو را از رده خارج کرد.

هال فینی (Hal Finney)

هال فینی (Hal Finney)

بیت کوین محصول جنبش سایپرپانک است و یکی از ارکان آن جنبش هال فینی بود. فینی در سال 2014 درگذشت. این شخص قبل و بعد از راه اندازی بیت کوین،  در جامعه آن فعال بود و اولین فردی است که در یک تراکنش بیت کوین دریافت کرده است. همچنین به طور تصادفی، محل زندگی وی تنها چند بلوک از دوریان ناکاموتو فاصله دارد که به نظر می رسید این امر ممکن است الهام بخش تخلص این نام مستعار توسط فینی باشد. این فرضیه نه رد و نه قبول شد. وی هنوز یکی از گزینه های احتمالی محسوب می شود.

نیک زابو (Nick Szabo)

نیک زابو (Nick Szabo)

زابو نیز درست مانند فینی، جزو اولین بازیگران دنیای بیت کوین بود و با افراد زیادی در آن حلقه آشنایی نزدیک داشت. وی در سال 2005، مطلبی در یک پست وبلاگ نوشت که در آن، از یک ارز دیجیتال به نام بیت گلد (Bitgold) سخن گفته بود که به ساز و کار اعتماد به شخص ثالث وابسته نیست. این شخص نزدیکترین گزینه به شخصیت ناکاموتو است.

سرنخ هایی از بلاک چین بیت کوین

تجزیه و تحلیل در بلاکچین بیت کوین از چندین آدرس احتمالی ساتوشی ناکاموتو پرده برداری کرد. بر اساس تجزیه و تحلیل بلاکچینی که دانشمند ارشد آزمایشگاه RSK، سرجیو دمین لرنر صورت داد، ساتوشی حدود 1 میلیون بیت کوین معادل 100 میلیون دلار آمریکا در اختیار دارد. قدمت این آدرس ها به آغاز بیت کوین در سال 2009 برمی گردد.

در طول این سالها، بیت کوین های برخی از آدرسهای اولیه منتقل شده اند. این امر بسیاری را بر آن داشت که حدس بزنند آیا این ساتوشی است که انتقال ارز دیجیتال انجام داده یا خیر. البته احتمال دارد این انتقال کار برخی از ماینرهای دیگر نیز باشد. این تجزیه و تحلیل نشان داده است که هر یک از این تراکنش ها به احتمال زیاد از آدرس های ساتوشی نبوده و ذخیره بیت کوین وی هنوز خاموش است.

چرا شخصیت ناکاماتو مهم است؟ تأثیر ناکاموتو بر صنعت ارز دیجیتال

در تاریخ 21 ماه می 2020 ، یک حساب توییتری به نام وال الرت (whale_alert) که بر بلاکچین های مختلف نظارت داشته و تراکنش های بزرگ را گزارش می کند، در توئیتی خبر از انتقال 40 بیت کوین به آدرس کیف پول های ارز دیجیتال ناشناخته داد. این 40 بیت کوین از آن جهت با اهمیت به شمار می آمدند که در ماه های اولیه آغاز پدیده بیت کوین استخراج شده بودند.

اگرچه شاخص های بلاکچین نشان می داد که این شخص، کسی غیر از ساتوشی است. اما بسیاری از کاربران توییتر تصور می کردند که این نگرانی وجود دارد که ساتوشی قصد دارد با دارایی بیت کوین خود دامپ ایجاد کند. ترس و عدم اطمینان در کامنت ها کاملاً مشهود بود. برخی از آنها فکر فروش به سرشان زده بود و برخی دیگر نیز تصمیم قطعی به فروش گرفته بودند.

با اینکه بسیاری از تحلیلگران به وضوح اعلام کردند که این فقط یک انتقال بود و حتی اگر ساتوشی بخواهد دارایی بیت کوین را جابجا کند یا آن را بفروشد، اهمیتی ندارد؛ زیرا بیت کوین غیر متمرکز است و اقدامات یک شخص، خواه ساتوشی یا شخص دیگر، بی تأثیر است.

اما هیچ کدام از این موارد تأثیری نداشت. بلافاصله پس از انتشار این خبر، قیمت بیت کوین 4 درصد کاهش یافت تا  بار دیگر نشان دهد تا چه میزان بازار ارز دیجیتال بی ثبات است و اینکه اخبار به راحتی، حتی اگر اثبات نشده یا نادرست باشند، می توانند بازار را تغییر دهند. همچنین نشان داد که حتی اگر بیت کوین غیر متمرکز باشد، بدون رهبر یا نقطه کنترلی، جامعه هنوز آنقدر وسواس سازندگان خود را دارد که حرکات این یک شخص یا اشخاصی می تواند تا حدی بر سیستم کنترل داشته باشد.

و اما سخن پایانی

ساتوشی ناکاموتو به واقع کیست؟ وی فرد یا گروهی باهوش، آینده نگر و آوانگارد است. شخصیتی است که نامش برای همیشه در تاریخ اقتصاد جهان خواهد ماند؛ زیرا با خلق بیت کوین، تاریخ سرمایه داری را ورق زد و برگی جدید و تأثیرگذار بر آن افزود. ساتوشی ناکاموتو تصمیم گرفت در سایه بماند. بسیاری از صاحبنظران معتقدند که ساتوشی ناکاموتو یک فرد خاص نیست. بلکه این نام، نماینده گروهی از نوابغ ریاضی‌دان و اقتصاد دان است؛ زیرا هرگز شخصی به تنهایی قادر نخواهد بود چنین انقلابی در نظام اقتصادی جهان بوجود آورد.

هر گاه شخصیت مهمی در سایه می‌ماند، تبدیل به اسطوره و نماد می‌شود. ساتوشی ناکاموتو نیز تبدیل به نماد ارز دیجیتال شد. وی تصمیم گرفت در سایه به تماشای رشد و شکوفایی ساخته دست خود بنشیند و بدین ترتیب بعید به نظر می‌رسد که روزی خود را به جهان معرفی کند.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه