تحلیل گزارش تولید ناخالص داخلی امریکا (26 ژانویه 2023)
اخبار فارکس

تحلیل گزارش تولید ناخالص داخلی امریکا (26 ژانویه 2023)

تولید ناخالص داخلی یا همان GDP چیست که در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس اینقدر اهمیت دارد؟ تاثیر گزارش GDP روی دلار و دیگر بازارها چیست؟

در یکی دیگر از تحلیل ها و گزارش های ارزشمند بخش اخبار فارکس وبسایت دنیای ترید این بار در خدمت شما هستیم تا مروری داشته باشیم بر گزارش مهم تولید ناخالص داخلی امریکا که قرار است امروز منتشر شود.

به ارزش کل کالاها و خدماتی که توسط یک منطقه یا کشور یا به صورت کلی ارزش کل یک مارکت در یک دوره زمانی خاص تولید ناخالص داخلی یا Gross Domestic Product گفته می شود.

در حقیقت GDP نشان دهنده سلامت کل اقتصاد کشورهاست. این گزارش در ایالات متحده امریکا به صورت فصلی (هر سه ماه یکبار) منتشر می شود. ضمنا این گزارش یکی از معیارهای سنجش تورم در ایالات متحده است.

حال قرار است امروز پنجشنبه 6 بهمن 1401 (26 ژانویه 2023) ایالات متحده امریکا گزارش ابتدایی سه ماهه چهارم GDP سال گذشته خود را که برای مارکت بسیار مهم است منتشر کند.

بد نیست بدانید که امریکا سه نوع گزارش GDP دارد: ابتدایی، ثانویه و نهایی که دو گزارش اول در تقویم های اقتصادی گزارش اولیه نام دارند و اهمیت آنها از گزارش نهایی بیشتر است.

اگر دقت کرده باشید این روزها یکی از تیترهای مهم اکثر خبرگزاری ها درباره رکود است و امروز راس ساعت 17 به وقت ایران امریکا نشان خواهد داد که وقوع این رکود چقدر احتمال دارد.

پاسخ این سوال برای مارکت و سرمایه گذارن بسیار حیاتی است.

اقتصاددانان و تحلیلگران پیش بینی کرده اند تولید ناخالص داخلی سه ماهه آخر سال 2022 چیزی در حدود 2.8% باشد. شایان ذکر است این عدد کمتر از فصل قبل تر آن (منتهی به سپتامبر 2022) یعنی رقم 3.2% است.

اجازه دهید همین ابتدای تحلیل مان به شما نشان دهیم که چرا ما فکر می کنیم این گزارش باید بهتر از آنچه تصور می شود اعلام شود.

1- برآورد فدرال رزرو آتلانتا

بد نیست بدانید که برآوردهای شعبه فدرال رزرو در آتلانتا بر اساس داده های دریافت شده، GDP نهایی را تصویری زیباتر یعنی رقم 3.5% نشان می دهد.

تصویر gdp

همینطور که مشاهده می کنید این رقم نه تنها از بالاتر از پیش بینی های درون تقویم های اقتصادی است بلکه حاکی از افزایش GDP نیز می باشد. بر اساس ابزارهای مدرن بانک مرکزی امریکا و سوابق قبلی آنها احتمال اینکه این پیش بینی با این اختلاف فاحش زیاد باشد بسیار دور از انتظار است!

2- کاهش تورم

همینطور که مشاهده می کنید نه تنها ابزارهای فدرال رزرو (منظور افزایش نرخ های بهره است) موثر واقع شده اند بلکه مشکلات زنجیره تامین کالاها و تامین کنندگان آن در حال بهبود است.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) از اوج قیمت سالانه 9.1 درصد خود در ژوئن به 6.5 درصد در دسامبر کاهش یافته که بخش قابل توجهی از این کاهش در ماه های پایانی سال 2022 اتفاق افتاد.

تولید ناخالص داخلی به تولید واقعی اشاره دارد یعنی محصولی مبتنی بر دلار آمریکا منهای اثر تورم و همانطور که مطلع هستید با افزایش آهسته قیمت ها، افزایش تولید ناخالص داخلی واقعی بیشتر می شود.

در حالی که تحلیلگران این فاکتور را در نظر گرفته ‌اند اما همچنان پیش ‌بینی کرده اند که شاخص تولید ناخالص داخلی 2.8 درصد خواهد شد که این رقم بسیار پایین به نظر می‌ رسد به ‌ویژه پس از کاهش CPI در ماه دسامبر گذشته!

درست است که روش های سنجش تورم بین CPI و GDP با هم فرق دارد ولی همیشه همانقدر که احتمال ریزش و اشتباه به سمت پایین وجود دارد احتمال جهش آن به سمت بالا نیز می رود.

تصویر نرخ تورم

3- تاثیرات چین بر بازار

همانطور که می دانید چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و سیاست های کووید صفر آن فعالیت های اقتصادی اش را محدود کرده و باعث کاهش تورم شده است.

با این حال پکن محدودیت ‌های مربوط به ویروس کووید را از میان برداشته و با کاهش کنترل های خود، باعث پیشرفت بخش ‌های دارایی و فناوری شده است. چین تمام این کارها را اواسط ماه نوامبر اعمال کرد.

ما کارشناسان بخش فارکس وبسایت دنیای ترید شک داریم که اقتصاددانان تاثیرات بازگشایی چینی ها بر اقتصاد ایالات متحده را کاملا در نظر گرفته باشند!

همین فاکتور می تواند باعث یک سورپرایز در مارکت شده و رقم تولید ناخالص داخلی را بالاتر ببرد.

درست است که کسری تجاری ایالات متحده با چین منفی است ولی حتی کوچکترین تغییر در صادرات امریکا به این غول آسیایی می تواند تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد.

تاثیرات افزایش GDP در دیگر بازارها

همینطور که مطلع هستید اقتصادی که رشد قوی تری می کند همان اقتصادی است که در آن قیمت ها سریعتر هم رشد می کنند.

در حال حاضر بزرگترین تمرکز فدرال رزرو روی تورم ایالات متحده است و اگر امروز رقم تولید ناخالص داخلی امریکا بیشتر از پیش بینی اقتصاددانان باشد بانک مرکزی امریکا دوباره باید نرخ های بهره اش را بالاتر ببرد.

اگر امروز GDP امریکا بهتر و بالاتر از پیش بینی تحلیلگران از آب درآید دلار افزایش پیدا می کند و سهام ها مجددا ریزش خواهند کرد. از آنجا که مقامات فدرال رزرو در دوره خاموشی (منظور تعطیلات است) به سر می برند ترجیح می دهند تا پیش از جلسه مهم هفته آتی بانک مرکزی امریکا صحبتی نکنند.

اگر خاطرتان باشد مارکت انتظار دارد فدرال رزرو هفته آینده نرخ های بهره اش را 25 واحد دیگر افزایش دهد.

سخن آخر

گزارش اولیه تولید ناخالص داخلی ایالات متحده امریکا بیشترین تاثیر را نسبت به دو گزارش دیگر خود روی مارکت دارد.

سال گذشته سرمایه گذاران به شدت به هر شاخص اقتصادی واکنش نشان داده اند که این مساله نشان دهنده نوسانات قابل توجه در پاسخ به اینگونه گزارشات است. حال اگر امروز گزارش GDP بهتر از آن چیزی که تصور می شود باشد بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس شوک شدیدی را تجربه خواهد کرد.