ارز AVAX چیست؟ قیمت لحظه‌ای و بررسی فاندامنتال پلتفرم اولانچ
ارز دیجیتال

ارز AVAX چیست؟ قیمت لحظه‌ای و بررسی فاندامنتال پلتفرم اولانچ

اولانچ به انگلیسی (Avalanche) یک از 10 بلاکچین برتر در دیفای است. دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز یکی از کاربردهای اصلی بلاکچین‌های قرارداد هوشمند مانند اتریوم محسوب می‌شود. اما یکی از اصلی‌ترین مشکلات اتریوم، به گفته منتقدان آن، اجرای کند تراکنش‌ها است و کارمزدهای بالای آن است که برای کاربران عادی بسیار زیاد به نظر می‌رسد، به‌طوری که اتریوم "بلاکچینی برای بانکداران" نامیده شده است.

در ادامه این انتقادات، موجی در دنیای ارزهای دیجیتال به راه افتاد و به تبع آن بسیاری از پروژه‌ها و شرکت‌های مختلف بر آن شدند تا بلاکچینی رقیب برای اتریوم طراحی کنند تا شاید موفق به تصاحب سهم بزرگ اتریوم شوند. قاتلان اتریوم یکی پس از دیگری ظهور کردند. یکی از رقبای اصلی اتریوم، شبکه‌ی قرارداد هوشمند اولانچ است که ادعا دارد «به شدت سریع، کم کارمزد و دوستدار محیط زیست» است. در این مقاله سعی داریم این مطلب را بررسی کنیم. چقدر پروژه‌ی آوالانچ کارآمد است، آیا جایگزین خوبی برای اتریوم است و ارز بومی آن avax چه آینده‌ای دارد؟ آیا برای سرمایه‌گذاری خوب است؟ در مسیر پاسخ به این سؤالات، با ما همراه باشید.

اولانچ چیست؟

اولانچ در سال 2020 توسط شرکت آوا لبز (Ava Labs) راه‌اندازی شد. اولنچ یک پلتفرم و یک شبکه بلاکچین است که از قابلیت قراردادهای هوشمند نیز برخوردار است. هدف اولانچ، ارائه یک بلاکچین مقیاس‌پذیر با حفظ تمرکززدایی و امنیت است. این پروتکل تمرکز خود را بر کارمزد پایین و سرعت بالا تراکنش‌ها، در حین سازگاری با محیط زیست قرار داده است.

پلتفرم اولنچ به سرعت در فضای ارزهای دیجیتال محبوب شد، به طوری که در سال 2021، TVL (ارزش کل قفل شده) آن، به بیش از 8.41 میلیارد دلار رسید و اقبال آن همچنان در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز رو به افزایش است. موتور محرک اصلی شبکه اولانچ، توکن بومی آن یعنی ارز دیجیتال AVAX و چند مکانیزم اجماع می‌باشد که در ادامه به نحوه کار آن‌ها می‌پردازیم.

با استفاده از اولانچ، کاربران می‌توانند تعداد نامحدودی از بلاک‌چین‌های سفارشی‌شده، با قابلیت همکاری دوجانبه (Interoperable) ایجاد کنند. اگر از طرفداران راه‌اندازی بلاکچین در زنجیره‌ی اولنچ هستید، باید در کیف پول خود، موجودی ارز دیجیتال آواکس داشته باشید؛ زیرا پول رایج سرزمین اولانچ ارز دیجیتال avax است و برای پرداخت حق اشتراک نیز از این ارز استفاده می‌شود.

کاربرد بلاکچین اولانچ

زمانی که بلاکچین بیت‌کوین در سال 2009 راه‌اندازی شد، راه را برای طراحی و ابداع بلاکچین‌هایی که بعد از آن از جمله اتریوم آمدند، هموار کرد. با این حال، علی‌رغم استفاده گسترده امروزی از توکن‌های غیرمثلی (NFT) و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، چالش‌ها و محدودیت‌های فنی بلاکچین به‌طور کلی آشکارتر شده است.

برای مثال، الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) بیت‌کوین، به دلیل فرآیند اعتبارسنجی متکی به منابع محدود، تمرکززدایی را تا حدی کنترل می‌کند. تراکنش‌ها نیز میل به کندی دارند. اکثر برنامه‌های اتریوم امروزه از راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه ۲ برای رفع این مشکلات استفاده می‌کنند. با استفاده از راه‌حل‌های لایه دومی، تراکنش‌ها از زنجیره‌ی اصلی حذف می‌شوند. سپس آنها را در "بسته‌هایی" قرار می‌دهند که به زنجیره اتریوم بازگردانده می‌شود و فشار روی شبکه اصلی اتریوم را از بین می‌برد.

اگرچه این راه حل موثر است، اما لایه‌هایی از پیچیدگی ایجاد می‌کند و شبکه را در برابر تهدیدهای امنیتی خاصی آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین، چگونه یک بلاکچین می‌تواند همه‌ی فرایند را در یک پروتکل لایه-1 که چندان  غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر نبوده اما همچنان امن است، نگه دارد؟ اینجاست که بحث علت تأسیس و کاربرد آوالانچ پیش کشیده می‌شود.

تاریخچه اولانچ

 بنیان‌گذاران اولانچ، راه‌حلی درخشان، متشکل از سه بلاکچین برای حل مشکلات اصلی و تهدیدکننده‌ی بلاکچین‌ها و پروتکل‌های لایه یک ارائه داده‌اند. در سپتامبر 2020، آوا لبز در ایالات متحده، تأسیس شد و پس از جمع‌آوری 6 میلیون دلار جذب سرمایه، بلاکچین اولانچ را راه‌اندازی کرد. تیم توسعه‌ی اولنچ در فروش بعدی توکن خود (جذب سرمایه خصوصی و عمومی) مجموعاً 48 میلیون دلار جمع‌آوری کردند.

تیم پروژه اولانچ

سه فرد اصلی پشت پروژه اولانچ، کوین سکنیچی (Kevin Sekniqi)، مائوفان تد یین (Maofan Ted Yin) و امین گون سیرر (Emin Gun Sirer) هستند. گروهی با نام مستعار ‘Team Rocket’ برای اولین بار اطلاعات اساسی در مورد این پروتکل را در ماه می 2018 در سیستم ‘InterPlanetary File System’ منتشر کرد.

سپس گروهی از محققان دانشگاه کرنل این فناوری را به سرپرستی امین گان سیرر (Emin Gun Sirer)، استاد علوم کامپیوتر و مهندس نرم افزار کورنل توسعه دادند. دو تن از دانشجویان دوره‌ی دکترای گان سیرر، به عنوان دستیار، در این فرایند به او کمک کردند: مائوفان تد یین و کوین سکنیچی. بنابراین می‌توان گفت اولنچ از دل دانشگاه بیرون آمده و یک پروژه‌ی قابل دفاع است.

پایگاه کد آوا (AVA codebase) نیز در ماه مارس 2020، به صورت منبع باز ارائه شد و در دسترس عموم قرار گرفت. در ادامه، آوالانچ در ماه ژوئیه 2020 به صورت  عرضه اولیه کوین (ICO)  عرضه‌ی عمومی و به دنبال آن، در سپتامبر همان سال راه اندازی شد.

اولنچ چه مشکلاتی را برای ما حل می‌کند؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، اولانچ برای رفع بسیاری از مشکلاتی که اکثر شبکه‌های بلاکچین لایه یک با آن مواجه هستند، ساخته شده است. اولنچ با ارائه‌ی جایگزینی برای شبکه‌هایی مانند اتریوم، برای مبارزه با تمرکزگرایی در فضای کریپتو تلاش می‌کنند.

در ادامه به دو مورد از مهمترین مسائلی که اولانچ به آنها می‌پردازد، اشاره می‌شود.

اولنچ و رفع مشکل شلوغی شبکه 

اولانچ از همان ابتدا با در نظر گرفتن مفهوم مقیاس‌پذیری طراحی شده است. در مقایسه با سرویس‌های پرداخت سطح بالا مانند پی‌پل (Paypal) و ویزا، اولانچ دارای سرعت تراکنش بسیار بالایی است.

  • سرعت انتقال وجه با کردیت کارت 48 ساعت است.
  • سرعت انتقال با پی پال 1 الی 3 روز است.

این در حالی است که اولانچ با ظرفیت پردازش 6500 تراکنش در ثانیه، دارای سرعت تراکنش مثال زدنی یک ثانیه است. این یک پیشرفت بزرگ نسبت به محدودیت‌های اتریوم از نظر تعداد تراکنش‌هایی است که می‌توان در هر ثانیه پردازش کرد.

اولنچ و کارمزد پایین

آوالانچ که توسط بسیاری به عنوان یک رقیب برای اتریوم در نظر گرفته می‌شود، از نظر کارمزد گس (Gas Fee) نیز بر اتریوم برتری دارد. کارمزدها در اولانچ در قیاس با اتریوم بسیار مقرون به صرفه‌ هستند. 

  • کارمزد شبکه‌ی اتریوم: بر اساس داده‌های etherscan.io، پیش از ادغام اتریوم، متوسط کارمزد تراکنش‌های اولویت بالا در شبکه‌ی اتریوم، 68 gwei معادل 2.97 دلار (104 هزار تومان) بود، اما در زمان نگارش این مطلب (28 اکتبر 2022)، متوسط کارمزد تراکنش‌ها، با 80 درصد کاهش، حدود  0.5888 دلار، معادل21 هزار تومان است.
  • کارمزد شبکه‌ی اولنچ: در اولنچ کارمزد تراکنش 25 (GWei)، معادل 1.06 دلار و تقریباً نصف کارمزد شبکه‌ی اتریوم است. 

کارمزدهای موجود در شبکه برای اهداف مختلفی مانند ایجاد و مینت (Mint) دارایی‌ها، استیک کردن، کارمزد تراکنش‌ها و ایجاد بلاکچین استفاده می‌شوند که پس از آن این کارمزدها توکن سوزی می‌شوند و به طور دائم، تعداد توکن‌های AVAX را در پلتفرم کاهش می‌دهند.

کارمزدهای استفاده‌شده سوزانده می‌شوند زیرا به گفته حساب توییتری اولانچ: "توکن آواکس ‘AVAX’ یک دارایی با عرضه نهایی محدود و کمیاب است که برای پرداخت کارمزد‌ها و ایمن کردن شبکه استفاده می‌شود". مقدار کارمزدها و AVAXهای سوزانده شده را می‌توانید از وبسایت Burnedavax.com دنبال کنید.

اولانچ (AVAX) چگونه کار می‌کند؟

در تلاش برای توسعه و بهبود مداوم فناوری بلاکچین، سازندگان اولانچ نیز به دنبال یافتن راه حلی برای برخی از مشکلات رایج بلاکچین‌های قدیمی مانند بیت‌کوین بودند. برخی از این مشکلات شامل فقدان قابلیت همکاری (Interoperability) و مشکلات مقیاس پذیری (Scalability) و قابلیت استفاده (Usability) است.

اولانچ مشکلات ذکر شده در بالا را از طریق یک رویکرد منحصر به فرد حل می‌کند: با استفاده از سه بلاکچین مجزا. اولانچ ادعا دارد که سریع‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند در صنعت بلاکچین، در زمینه‌ی سرعت اجرای تراکنش است.

حال نگاهی دقیق‌تر به سه بلاکچین تشکیل دهنده‌ی شبکه اصلی (Mainnet) اولانچ  بیاندازیم:

X-Chain: این بلاکچین برای مدیریت دارایی‌ها استفاده می‌شود و از پروتکل اجماع اولانچ استفاده می‌کند.

C-Chain: این بلاکچین برای ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود و از پروتکل اجماع آدم برفی (Snowman) استفاده می‌کند.

P-Chain: این بلاکچین برای ایجاد هماهنگی بین اعتبارسنج‌ها (Validator) استفاده می‌شود. این بلاکچین نیز از پروتکل اجماع آدم برفی استفاده می‌کند.

پروتکل اجماع اولانچ همزمان با موازی کار کردن همه نودها با یکدیگر، تأیید تراکنش‌های اعتبارسنج‌ها را به‌طور تصادفی بررسی می‌کند. ایده اصلی آنها این است که انجام مکرر بررسی‌های تصادفی، احتمال درست یا معتبر بودن یک تراکنش را افزایش می‌دهد. پروتکل اجماع آدم برفی نیز تقریباً یکسان عمل می‌کند با این تفاوت که از بلوک‌ها در یک فرآیند خطی استفاده می‌کند.

مزایای شبکه اولانچ (AVAX)

مزایای اصلی اولانچ را می‌توان در درجه اول در معماری آن یافت. بنیانگذاران اولانچ راه حل مشکلات رایج بلاکچین‌ها را در اصلاح ساختار شبکه می‌دیدند. بنا به اعتقاد این تیم، یک بلاکچین قرارداد هوشمند باید از سه قابلیت زیر برخوردار باشد.

  1. قابلیت همکاری،
  2. قابلیت مقیاس پذیری،
  3. قابلیت کاربردپذیری.

 

قابلیت همکاری (Interoperability)

تنها تعداد معدودی از بلاکچین‌ها امکان داد و ستد اشکال مختلف ارزهای دیجیتال و داده‌ها با سایر پلتفرم‌ها را فراهم می‌کنند. اولانچ به بلاکچین‌های مختلف اجازه‌ی اشتراک داده‌ها و "تعامل" مؤثر با یکدیگر را می‌دهد. این امر قابلیت همکاری چند جانبه (Interoperability) را تسهیل می‌کند.

مقیاس پذیری (Scalability)

 استخراج بیت‌کوین (BTC)، به انرژی و قدرت محاسباتی فوق العاده‌ای نیاز دارد. اتریوم تنها می‌تواند 15 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. در حالی که هر دو این بلاکچین‌ها قدرتمند و بسیار ارزشمند هستند، مقیاس‌پذیری این بلاکچین‌ها به دلیل چنین محدودیت‌هایی دشوار است. از سوی دیگر، اولانچ به گونه‌ای ساخته

شده است که مقیاس‌پذیر، دارای زمان تراکنش‌های زیر یک ثانیه و ظرفیت پردازش باورنکردنی باشد.

کاربرد و قابلیت استفاده (Usability)

یکی از نگرانی‌هایی که در رشد هر فناوری وجود دارد، قابلیت استفاده یا میزان سهولت استفاده و پیاده‌سازی نرم‌افزار یا فناوری آن در موارد کاربردی و مختلف است. اولانچ توانسته در موارد مختلفی مفید واقع شده و با سرعتی که می‌تواند رقیب اتریوم باشد، در جامعه کریپتو کسب محبوبیت کند.

قابلیت پذیرش اپلیکیشن‌های اتریومی

در حال حاضر، بلاکچین اولانچ با 277 اپلیکیشن فعال، یکی از پذیرنده‌ترین شبکه‌های برای Dapps است. این شبکه با قابلیت سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش، روز به روز اپلیکیشن‌های بیشتری را میزبانی می‌کند. نکته‌ی جالب این است که اولانچ با ماشین مجازی اتریوم (ENM) سازگار است و می‌تواند از پروژه‌های اتریومی میزبانی کند.

قابلیت مینت توکن‌های اتریومی 

به غیر از ساخت DAppهای اتریومی، می‌توان از شبکه Avalanche برای ایجاد توکن ERC-20 استفاده کرد. ایجاد توکن ERC-20 و مینت آن به هر آدرسی در شبکه Avalanche امکان پذیر است. توکن در زنجیره C اولانچ تولید می‌شود و در آن زنجیره قابل دسترسی است. زبان برنامه‌نویسی قرارداد سالیدیتی (Solidity)، یکی از بهترین زبان برنامه نویسی بلاکچین است.

توکن آواکس (AVAX)

توکن بومی مورد استفاده در پلتفرم اولانچ از نماد معاملاتی AVAX استفاده می‌کند. این توکن آواکس واحد حسابداری اصلی برای شبکه اولانچ است که به عنوان روش پرداختی همتا به همتا، و همچنین ابزاری برای ایمن‌سازی شبکه، استقرار زیرشبکه‌های جدید، پرداخت هزینه تراکنش‌ها، ایجاد و مبادله دارایی‌ها، اداره کردن پروتکل، و ارائه پاداش به اعتبارسنج‌ها (Validator) استفاده می‌شود.

توکن آواکس

کاربرد ارز دیجیتال آواکس (AVAX)

هر زنجیره یا بلاکچینی پول رایج خود را دارد که به آن توکن بومی، ارز کاربردی و یا ارز حاکمیتی گفته می‌شود. توکن بومی بلاکچین اولانچ، ارز آواکس با علامت اختصاری AVAX است که در دسته‌ی توکن‌های کاربردی (Utility Token) قرار می‌گیرد. در واقع، توکن آواکس (AVAX) به‌عنوان پول رایج و وسیله‌ی مبادلاتی در اکوسیستم اولانچ به کار می‌رود. آواکس به عنوان ارز درون شبکه، معمولاً برای جمع‌آوری کارمزد تراکنش‌ها، پرداخت پاداش‌های شبکه، دادن حق رأی به کاربران در امور حاکمیتی و بسیاری موارد استفاده دیگر استفاده می‌شود.

از این توکن همچنین می‌توان برای استیک (سهام‌گذاری) استفاده کرد، امری که برای افزایش ایمنی شبکه انجام می‌شود. سپس سهام‌گذاران یا همان استیک‌کنندگان، برای استیک ارزهای خود، پداش سپرده‌گذاری به‌صورت ارز AVAX دریافت می‌کنند. برخی از کاربران نیز ارز AVAX را برای کسب درآمد ثابت یا غیرفعال (Passive) در شبکه استفاده می‌کنند.

توکنومیک آواکس

توکن آواکس با عرضه محدود 720 میلیون واحد کوین ایجاد شد که 360 میلیون آن همزمان با بلوک پیدایش (Genesis Block) شبکه اصلی عرضه شد. 360 میلیون توکن باقیمانده نیز مطابق با فرمولی که اولنچ در وایت پیپر خود مشخص کرده است، عرضه خواهند شد. در سال اول، میزان مشخص شده برای سود استیک‌کنندگان، ضرب توکن‌های آواکس را با رشد 7 الی 12 درصدی مواجه می‌کند. با وجود اینکه کل عرضه توکن AVAX قابل تغییر نیست، هولدرهای این توکن می‌توانند نرخ انتشار توکن‌های جدید را تغییر دهند تا با شرایط اقتصادی در حال تغییر سازگار شوند.

اولانچ در جولای 2020 یک ‘ICO’ برگزار کرد کی طی آن 42 میلیون دلار جمع‌آوری کرد و 21 میلیون توکن AVAX را به قیمت 0.5 دلار به فروش رساند.

قیمت آواکس

در شبکه اولانچ، هر نود اعتبارسنج، می‌تواند توکن‌های جدیدی را با قرار دادن توکن‌های موجود خود و مشارکت فعال در اجماع شبکه، ضرب یا ایجاد (Mint) کند. نرخ مینت با توجه به درصد کل عرضه‌ی توکن توسط هر نود، مدت زمان عرضه یا استیک (حداقل 2 هفته و حداکثر 1 سال)، مدت زمان بالا بودن نود و تأخیر (Latency) آن تعیین می‌شود.

عرضه‌ی توکن AVAX ثابت است که به حمایت از قیمت توکن کمک می‌کند و باعث ایجاد کمیابی (Scarcity) آن می‌شود. همچنین برخلاف سایر پلتفرم‌های استیکینگ، اولانچ از افزایش مداوم عرضه ناشی از تورم عرضه در امان است. برای کمک به ارتقای کمیابی آواکس، همه کارمزدهای تراکنش‌ها و کارمزدهای مربوط به مینت دارایی‌ها، بلاکچین‌ها و زیرشبکه‌ها با AVAX پرداخت می‌شوند که سپس برای کاهش کل عرضه، برای همیشه سوزانده می‌شوند. این اقتصاد موجب رشد قیمت آواکس در بلند مدت می‌شود.

نحوه خرید ارز اولانچ

از مدام صرافی ارز آواکس خریداری کنیم؟

بدیهی است که به علت جایگاهی که ارز آواکس از لحاظ ارزش بازار دارد، در صرافی‌های ایرانی نیز لیست شده است، اما اگر به دنبال یک بازار رقابتی با تعداد کاربران بالا نقدشوندگی مناسب برای خرید و فروش ارز آواکس هستید، در این قسمت بهترین صرافی‌های خارجی را معرفی می‌کنیم. وضعیت این صرافی‌ها از لحاظ احراز هویت (KYC) برای برداشت سبز است؛ یعنی با یک ثبت نام ایمیلی ساده، شما می‌توانید به طور محدود به ترید یا خرید و فروش ارز دیجیتال در پلتفرم‌های زیر بپردازید.

بهترین صرافی‌های خارجی برای خریداری ارز اولانچ (AVAX)

نام صرافی

حجم معاملات 24 ساعته جفت ارز  AVAXUSDT مورخ 11 دسامبر 2022

صرافی هیت بی تی سی

523,865 دلار

صرافی کوکوین

 442,314 دلار

صرافی هات بیت

104,389 دلار

صرافی هوبی گلوبال

54,745  دلار

صرافی کوینکس

18,642 دلار

در نمودار زیر حجم معاملات 24 ساعته‌ی این ارزها با یکدیگر مقایسه شده است.

بهترین صرافی خارجی برای خرید ارز آواکس

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، بهترین صرافی برای خرید ارز اولنچ از لحاظ حجم معاملات، صرافی HITBTC است. صرافی کوینکس نیز با اینکه از صرافی محبوب ایرانیان است، ولی حجم معاملات پایینی نسبت به رقبای خود دارد.

قرارداد مشارکت  اولنچ و علی بابا و تأثیر آن بر قیمت ارز دیجیتال AVAX

در ماه دسامبر 2022، پروتکل اولانچ با شرکت Alibaba Cloud، یک قرارداد همکاری برای استفاده از سرویس نودهای ابری علی بابا منعقد کرده است. مشارکت اولانچ با علی بابا، قدم مؤثری برای تسهیل روند پیچیده‌ی اعتبارسنجی در این بلاکچین است.

افزایش اعتبارسنجان شبکه‌ی اولنچ، قطعاً تأثیر مثبت بر قیمت ارز دیجیتال بومی این شبکه، ارز AVAX خواهد داشت؛ زیرا با افزایش تعداد اعتبارسنجان شبکه، امنیت شبکه بالا خواهد رفت؛ در نتیجه، پروتکل‌های بیشتری به سمت این شبکه جذب خواهند شد و بنابراین تنوع بیشتری در dApps خواهیم داشت. این به معنای جذب مخاطبان بیشتر و افزایش قیمت ارز دیجیتال AVAX در سال 2023 خواهد بود.

Node-as-a-Service چیست؟

NaaS علامت اختصاری عبارت " Node as a Service " است که در فارسی «خدمات نود» معنی می‌شود.  NaaS مفهوم جدیدی است که در آن دسترسی به نودهای اختصاصی چندین بلاک چین و شبکه و نگهداری از آن‌ها، به شرکت خدماتی شخص ثالث سپرده می‌شود. ارائه‌دهندگان خدمات نود، نودهای یک بلاکچین را میزبانی می‌کنند. این شرکت‌ها مسئولیت مراقبت از زیرساخت نودها را برعهده دارند و این کار به تیم پشتیبانی بلاکچین این فرصت را می‌دهد بدون نگرانی از زیرساخت، بر پروژه‌ تمرکز کنند. بنابراین راه‌اندازی زیرساخت‌ها زحمت زیادی برای پروتکل‌های بلاکچین نخواهد داشت.

NaaS اولانچ

اجرای یک NaaS، به این معنای سلب مسئولیت اولنچ در نگهداری از نودها نیست. Avalanche همچنان مسئول جنبه‌های فنی نگهداری نود بلاک چین خود خواهد بود و باید بر روند تأمین امنیت بلاکچین نظارت داشته باشد. اما یکی از نتایج مثبت این مشارکت، راه‌اندازی فول نود بدون نیاز به زیر ساخت یا سیستم کامپیوتری خاصی است. از آنجایی که علی بابا زیرساخت‌ها را از پیش راه‌اندازی کرده، تنها با اتصال به این زیرساخت‎ها، می‌توان یک فول نود راه‌اندازی کرد. با ساده‌تر شدن فرایند راه‌اندازی نودها، اعتبارسنجان بیشتری به شبکه خواهند پیوست و امنیت بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وضعیت فعلی اعتبارسنجان شبکه اولنچ

بر اساس داده‌های آنچین، نمودار زیر، آخرین آمار اعتبارسنجان شبکه‌ی اولنچ را نشان  می‌دهد.

تعداد ولیدیتورهای شبکه اولانچ در تاریخ 10 دسامبر 2022تعداد ولیدیتورهای شبکه اولانچ در تاریخ 10 دسامبر 2022

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، در حال حاضر، تعداد ولیدتورهای شبکه‌ی اولنچ 1199 اعتبارسنج است. نمودار زیر، تعداد اعتبارسنجان در زمان مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد.

تعداد ولیدیتورهای شبکه اولانچ در تاریخ 10 دسامبر 2021

تعداد ولیدیتورهای شبکه اولانچ در تاریخ 10 دسامبر 2021

 تعداد ولیدتورهای شبکه‌ی اولنچ در 10 دسامبر سال گذشته، 1204 اعتبارسنج بود. در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، این تعداد نه تنها افزایش نیافته، بلکه ریزش جزئی نیز داشته است. این امر می‌تواند دلیل مشارکت اولنچ با علی بابا را به خوبی نشان دهد.

آخرین وضعیت شبکه اولنچ از لحاظ کل ارزش قفل شده

با نگاهی به داده‌های وبسایت دیفای لاما، در حال حاضر، شبکه‌ی اولنچ با 277 اپلیکیشن و 857.34 میلیون دلار کل ارزش قفل شده، در رتبه‌ی ششم از لحاظ کل ارزش قفل شده (TVL) قرار دارد.

نمودار tvl بلاکچین اولنچنمودار کل ارزش قفل شده (tvl) بلاکچین اولانچ - منبع: سایت دیفای لاما

نگاهی به سابقه‌ی شبکه‌ی اولنچ، خروج سرمایه‌ی بزرگی را نشان می‌دهد. TVL شبکه‌ی اولنچ در زمان مشابه در سال گذشته (10 دسامبر 2021)، 10.59 میلیارد دلار بود؛ این یعنی در مدت زمان یکساله، از دسامبر 2021 الی دسامبر 2022، حدود 12.3 برابر کاهش یافته است.

این درحالی است که در مدت زمان مشابه، شبکه‌های رقیب اولنچ عملکرد بهتری داشته‌اند:

عملکرد 6 شبکه برتر دیفای از لحاظ TVL در بازه‌ی زمانی یکساله

#

نام شبکه

TVL  مورخ 10 دسامبر 2021

TVL مورخ 10 دسامبر 2022

 میزان ریزش یکساله

1

اتریوم

103.5 میلیارد

24.35 میلیارد

4.2 برابری

2

بایننس اسمارت چین

12.01 میلیارد

5.4 میلیارد

2.2 برابری

3

ترون

5.7 میلیارد

4.5 میلیارد

1.2 برابری

4

پالیگان

4.57 میلیارد

1.07 میلیارد

4.2 برابری

5

آربیتروم

1.81 میلیارد

1.09 میلیارد

1.6 برابری

6

اولنچ

10.59 میلیارد

857.34 میلیون

12.3 برابری

با نگاهی به آمار استخراج شده از سایت دیفای لاما، از میان 6 مورد از بهترین شبکه به لحاظ TVL، شبکه ترون بهترین عملکرد و شبکه‌ی اولنچ بدترین عملکرد از لحاظ TVL را ارائه داده است.

آیا باید آواکس را در واچ لیست خود قرار دهیم؟

با توجه به تحلیل تکنیکال نمودار روزانه جفت ارز AVAX/USDT در صرافی بزرگ بایننس، ارز دیجیتال آواکس یک روند صعودی کوتاه مدت را آغاز کرده است. به‌طوری که قیمت آواکس از 20 روز گذشته، 21.9 درصد رشد کرده است. عوامل تکنیکالی زیر مانند:

  •  تقاطع رو به بالای RSI با مووینگ 14 روزه‌ی خود در تاریخ 22 نوامبر، همچنین حرکت صعودی RSI؛
  • شکست EMA 20 روزه که مدت ها به عنوان خط مقاومت برای قیمت آواکس عمل کرده،
  • تقاطع DI+ و DI-: در صورتی که در روزهای آتی، DI+ موفق به حرکت بالای DI- شود، سیگنال روند صعودی است.

نمودار ارز دیجیتال avax در تایم فریم روزانه+ تحلیل تکنیکالنمودار جفت ارز AVAXUSDT در تایم فریم روزانه - منبع: TradingView

در صورت شکست خط مقاومت 14.41 واقع در EMA 50 روزه و تثبیت قیمت با دو کندل صعودی بالای این سطح، روند صعودی تأیید می‌شود.

تارگت‌های صعودی ارز دیجیتال آواکس: ابتدا قیمت آواکس سطح مقاومت 16 دلار را آزمایش خواهد کرد، سپس و در صورت شکست و تثبیت این سطح، منطقه 21 دلار، تارگت بعدی ارز دیجیتال آواکس خواهد بود.

نتیجه‌گیری

اولانچ بدون به خطر انداختن تمرکززدایی یا امنیت، توانسته به توان اجرای ترکنش پرسرعت، زیر یک ثانیه، توان عملیاتی بالا و کارایی قابل قبول دست پیدا کند. این ویژگی‌ها نه تنها آن را به یک پلتفرم عالی در دیفای تبدیل می‌کند، بلکه آن را به یک پلتفرم عالی برای پرداخت نیز تبدیل می‌کند. اولانچ می‌تواند میلیون‌ها اعتبارسنج را در خود جای دهد و پلتفرمی بسیار منعطف ارائه دهد که شامل قابلیت همکاری بین زنجیره‌ها نیز می‌شود و این به ایجاد تقاضای قوی برای هر یک از توکن‌های ایجاد شده کمک می‌کند.

به‌نظر می‌رسد هدف نهایی اولانچ ایجاد اینترنت مالی باشد. یک پلتفرم امن که برای ساخت اپلیکیشن‌های دیفای ایده‌آل است و همچنین می‌تواند بازارهای مالی سنتی را در خود جای دهد. همچنین به گونه‌ای طراحی شده است که انطباق با مقررات را آسان کرده و شانس پذیرش آن به صورت سازمانی را افزایش داده.

همانطور که در این مقاله خواندید، تیم اولانچ نه تنها یک پروتکل اجماع انقلابی ارائه کرده است، بلکه یک پلتفرم انقلابی را برای همه فراهم کرده است که در آن توسعه‌دهندگان و کاربران به طور یکسان می‌توانند از مزایای سفارشی‌سازی، انعطاف‌پذیری، قابلیت همکاری، تاخیر کم، عملکرد مطمئن و امنیت عالی استفاده کنند. اولانچ می‌تواند با پذیرش انبوه مواجه شود، زیرا از قابلیت ایجاد تحولف به طور همزمان در دیفای و امور مالی سنتی برخوردار است.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه