فومو چیست؟ - فومو در ارز دیجیتال
ارز دیجیتال

فومو چیست؟ - فومو در ارز دیجیتال

اگر در صنعت بلاک چین دستی بر آتش دارید و یا اگر در انواع بازار های مالی ترید میکنید، یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی شما فومو (FOMO) یا ترس از دست دادن است.

اهمیت شناخت فومو برای تمامی فعالان در صنعت ترید ضروریست؛ زیرا اگر برای از بین بردن فومو اقدام نکنید می تواند خسارات های گرانی برایتان به بار بیاورد.

در این مقاله مفصل درباره فومو و نحوه مقابله کردن با آن صحبت خواهیم کرد.

فومو یا  ترس از دست دادن چیست؟

فومو یا Fomo مخفف fear of missing out است که به فارسی یعنی ترس از دست دادن. این اصطلاح در گذشته در همه موقعیت های زندگی قابل استفاده بود زیرا منظور از فومو یک سندروم روانی است که امروزه بیشتر در دنیای ترید و بازار ارز های دیجیتال کاربرد ویژه ای دارد.

فومو زمانی به وجود می‌ آید که افراد فکر می‌ کنند یک موقعیت خیلی خوب در حال از دست رفتن است که نتیجه آن رفتار هیجانی و احساسی به دور از منطق فرد است. افراد نگران عقب افتادن از بقیه می شوند و فکر می کنند که اگر این فرصت از دست برود دیگر قابل جبران نیست.

برای مثال در هنگامرانندگی افراد زیادی برای اینکه چراغ سبز را از دست ندهند سرعتشان را بیشتر می کنند که بسیار کار خطرناکی است.

در بازارهای مالی نیز فومو وجود دارد با این تفاوت که شدت فومو در بازار های مالی بیشتر است. افراد دست به خرید و فروش های هیجانی می زنند تا موقعیت های بازار را از دست ندهند که در بیشتر موارد منجر به خسارات جبران ناپذیر می شود.

علتی که فومو خطرناک است غیر منطقی عمل کردن افراد می باشد. فومو در ترید ارز های دیجیتال نه تنها برای افراد مبتدی، بلکه برای معامله ‌گران حرفه‌ای نیز اتفاق می‌ افتد.

بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری بزرگ دنیا در طول تاریخ به خاطر فومو معامله گران حرفه‌ ای ورشکست شدند.

پس می‌ توان گفت که فومو همه گیر است و حتی تریدر های حرفه‌ ای نیز به تله آن می افتند.

فومو باعث می شود که در بازار ارز های دیجیتال حباب های قیمتی ایجاد شود. برای مثال بیت کوین ۱۹ هزار دلار سال ۲۰۱۷ را به یاد بیاورید. تمام مردم از صعود بی انتهای بیت کوین می گفتند و افراد تمام داراییشان را بیت کوین خریدند که نتیجه آن ریزش بیت کوین تا ۳۰۰۰ دلار بود.

این اتفاق در بورس ایران در سال ۹۸ و ۹۹ نیز افتاد. به طور کل از بزرگ‌ ترین علل فروپاشی های اقتصادی فومو است.

فومو ها معمولا در موج پنجم الیوت به وجود می آیند.

همچنین حجم معاملات نیز به طرز چشمگیری افزایش می یابد و اکثر مشارکت کننده های آن بازار مالی به طور افراطی روی بازار مثبت می شوند.

تاریخچه فومو

اصطلاح فومو اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط فردی به نام پاتریک مکگینی (patrick mcginni) به وجود آمد. این اصطلاح خیلی سریع در کل دنیا پخش شد.

رفته رفته مردم دنیا این اصطلاح را در موقعیتهای مختلف زندگی استفاده کردند که یکی از بزرگ ترین آن ها معامله گری بازارهای مالی است.

عوامل ایجاد کننده فومو

معامله گران در شرایط احساسی دست به انجام کار های غیر منطقی می زنند که باعث می شود ضرر های زیادی متحمل شوند.

به جرات می توان گفت یکی از بزرگترین محرک های احساسی تریدرها فومو است که دلایل مختلفی پشت آن وجود دارد که در زیر به مهمترین آن ها می پردازیم:

  • نوسانات شدید بازار: وقتی حرکات بازار شدید باشد اکثر معامله گران تصور می‌ کنند که بازار به همان جهت ادامه مسیر می دهد و معامله گران برای اینکه حرکات بازار از دست ندهند عجولانه دکمه خرید و فروش را میزنند.

  • شایعات: تصور کنید که ۱۰ نفر از دوستانتان مشتاقانه در مورد قیمت یک ارز با شما صحبت می کنند در حالی که آن ارز به آخر های مسیر رسیده و قرار است بریزد. معمولاً افراد نمی توانند به اندازه کافی استقامت کنند در نتیجه مشتاقانه به سراغ خرید آن ارز میروند، دقیقاً مثل بیت کوین در سال ۲۰۱۷ که همه با اشتیاق در مورد اینکه بیت کوین هیچ وقت نمی ریزد صحبت می کردند.

چگونه با فومو مقابله کنیم؟

جلوگیری از فوموبرای معامله گران ارزهای دیجیتال یک امر ضروری است اما سوال اینجاست که چگونه از بروز فومو جلوگیری کنیم:

  • تدوین استراتژی قدیمی معاملاتی و پایبندی به آن: استراتژی معاملاتی یعنی قوانین از پیش تعیین شده برای شرایط مختلف بازار. معامله گران باید سختگیرانه به استراتژی ترید خود پایبند باشند و تحت هیچ شرایطی قوانین را نشکنند. ممکن است برخی از فرصت ها را از دست بدهید اما در دراز مدت این شمایید که برنده اید نه افرادی که سودهای بزرگ و کوتاه مدت بردند.

  • دوری از منابع خبری غیر معتبر: همیشه اخبار بازار را از منابع معتبر دریافت کنید. حتی از منابع معتبر نیست می توان اخبار جعلی پیدا کرد که نتیجه آن ضررهای جبران ناپذیر است. برای تشخیص واقعی بودن خبر همیشه دلایل و تحلیل خود را نیز در نظر بگیرید. اخبار جعلی برای دستکاری کردن بازار به وجود آمده اند.

  • دام شبکه های اجتماعی: امروزه شبکه های اجتماعی عضو جدایی ناپذیر زندگی افراد است و پیام‌هایی که در این شبکه ها دست به دست می چرخد تاثیر زیادی در روان معامله‌ گران دارد. افراد حسابهای صرافی شان را نشان می دهند که سودهای بزرگی کردند و معامله گران که از حرکت صعودی همان ارز عقب افتادند به این فکر می‌افتند که دیگر نباید فرصت های مشابه را از دست داد از این جهت ممکن است در ترید بعدی ریسک زیادی بکنند. هیچ وقت شرایط خود را با دیگر معامله گران مقایسه نکنید.

نتیجه گیری

‏فومو یا ترس از دست دادن یک نوع ضعف فکری برای معامله گران به حساب می‌ آید. خود فومو به تنهایی ضرری ندارد اما زمانی که منجر به ریسک های بزرگ و ترید بیش از حد میشود در بلند مدت تاثیر منفی روی حساب معاملاتیتان خواهد داشت.

با پایبندی به استراتژی معاملاتیتان و عبرت گرفتن از ریزش های شدید بازار همواره به یاد داشته باشید که صنعت ترید یک کسب و کار بلند مدت است نه شرط بندی کوتاه مدت به علاوه اینکه موقعیت های معاملاتی همیشه بودند و خواهند بود. اگر حرکت صعودی این ارز را از دست دادید به فکر موقعیت های بعدی باشید و معقولانه ریسک کنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط