شکایت آمریکا علیه صرافی بایننس: خطر بزرگی که بیت کوین را فلج کرد!
اخبار ارز دیجیتال

شکایت آمریکا علیه صرافی بایننس: خطر بزرگی که بیت کوین را فلج کرد!

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) روز دوشنبه، به طور رسمی علیه صرافی بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال شکایت کرد. این شکایت در روز سه‌شنبه، باعث شد شاخص ارز دیجیتال، به میزان 6 درصد، معادل حدود 65 میلیارد دلار ریزش کند. آیا این اتفاق، آغاز روایت دیگری، مشابه صرافی FTX است؟ برای پاسخ بروزرسانی‌های این صفحه را دنبال کنید.

اخبار شکایت SEC علیه بایننس (بروز رسانی 17 خرداد)

روز گذشته، پس از زلزله‌‌ای که دنیای رمزارز را با کیفر خواست SEC علیه دو مورد از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال لرزاند، بازار به ناگاه سبز شد. در این خبر پشت پرده‌ی سبز شدن بازار بررسی شده است.

جزئیات جدید از پرونده‌ی صرافی بایننس

افشای جزئیات پرونده‌ی بایننس، وضعیت این صرافی را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار به تازگی افشا کرد: با بررسی حساب‌های صرافی بایننس شعبه‌ی آمریکا، مشخص شد، 5 مورد از حساب‌های این صرافی تحت مدیریت یک مقام بلند پایه از شعبه‌ی اصلی صرافی بایننس است و یکی از این حساب‌ها دارای وجوه مشتریان واقع در ایالات متحده است. همچنین مجوز پرداخت حقوق کارمندان شعبه‌ی آمریکا توسط همین مقام صورت گرفته که نشان می‌دهد برخلاف ادعای صرافی بایننس، وجوه این دو صرافی با یکدیگر مخلوط است. این امر که قبلاً توسط صرافی بایننس رد شده، بود به عنوان یکی از نقاط ضعف این صرافی در پرونده‌ی آن با SEC ارزیابی می‌شود.

درخواست مصادره اموال صرافی بایننس شعبه آمریکا

از سوی دیگر، پس از شکایت روز گذشته‌ی SEC، این نهاد از دادگاه مجوز مصادره‌ی دارایی‌های صرافی بایننس را درخواست کرده است. این درخواست شامل اقداماتی از جمله مسدود کردن دارایی‌ها، بازگرداندن دارایی‌ها و حفظ اسناد است.

کاهش عجیب ثروت مدیران دو صرافی بایننس و کوین بیس

شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان داد که دارایی خالص چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس با ۱.۴ میلیارد دلار کاهش به ۲۶ میلیارد دلار در دو روز گذشته، در حالی که دارایی خالص دارایی‌های برایان آرمسترانگ، مدیرعامل کوین‌بیس با ۳۶۱ میلیون دلار کاهش به ۲.۲ میلیارد دلار رسیده است.

از آنجایی که خروج سرمایه‌ ی هنگفتی از این دو صرافی گزارش شد، احتمال دارد سبز شدن بازار ارز دیجیتال در روز گذشته کار بازارساز و برای جلوگیری از تکرار تاریخ در سقوط صرافی FTX باشد. با این حال با هشیاری اخبار را دنبال کنید تا در صورت لزوم تصمیم فوری بگیرید.


13 ادعا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا علیه صرافی بایننس (بروزرسانی 16 خرداد)

گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا، با انتشار یک بیانیه اعلام کرد:

«با سیزده اتهام، ما ادعا داریم که نهادهای بایننس در راه‌اندازی و اداره‌ی شبکه‌ی گسترده‌ای از فریب، تضاد منافع، عدم افشای اطلاعات و فرار حساب شده از قانون دست داشته‌اند.»

به گزارش دنیای ترید، این شکایت به سرعت تبدیل به تیتر یک اخبار حوزه‌ی رمزارز رسانه‌های بزرگ جهانی مانند نیویورک تایمز، رویترز، وال استریت ژورنال شد. در این بیانیه، 13 ردیف اتهام علیه مدیر عامل صرافی بایننس، چانگ پنگ ژئو (CZ) و شعبه‌ی آمریکای این صرافی وارد شده است که مهم‌ترین آن نقض قوانین اوراق بهادار با اقدامانه غیر مجاز و خودسرانه است.

سایر محورهای اصلی بیانیه‌ی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا موارد زیر است:

  1. صرافی بایننس با ارائه‌ی چندین فقره اوراق بهادار ثبت نشده، بازارهای مالی را مورد دستکاری قرار داده که موجب اخلالگری در نظام پولی و بانکی آمریکا شده است.
  2. شعبه‌ی اصلی بایننس و شعبه‌ی آمریکای این صرافی هر دو در ردیف صرافی‌، بروکر یا آژانس‌های مالی ثبت نشده قرار دارند و در حال ارائه‌ی خدمات غیرقانونی و محصولات تجاری غیرمعتبر و ثبت نشده به مشتریان آمریکایی از طریق پلتفرم بین المللی خود هستند.
  3. صرافی بایننس با ارائه‌ی محصولات ثبت نشده شامل برنامه‌ی استیکینگ، سرویس وام دهی ارز دیجیتال و خرید و فروش توکن‌های بومی BUSD و BNB در حال سوء استفاده از سرمایه‌های شهروندان آمریکایی است.

شکایت علیه بزرگترین صرافی جهان به بیت کوین ضربه زد (بروز رسانی 16 خرداد)

در 24 ساعت گذشته، بازار ارز دیجیتال قرمز بود. شاخص توتال که نشانگر کل ارزش بازار صنعت رمزارز است، 6 درصد سقوط کرد.

نمودار شاخص توتال پس از شکایت secعلیه صرافی بایننس

نمودار شاخص توتال با نماد TOTAL پس از شکایت SEC- تایم فریم روزانه - صرافی بایننس - منبع: TradingView

بیت کوین، بزرگترین رمزارز جهان، بلافاصله پس از انتشار این خبر، از قیمت 26800 به 26297 دلار سقوط کرد. در 24 ساعت گذشته ریزش در بازار BTC به 6 درصد رسیده که باعث شده قیمت به پایین ترین حد در سه ماه اخیر سقوط کند.

نمودار بیت کوین پس از شکایت SEC علیه بایننس

نمودار بیت کوین به تتر (BTCUSDT) پس از شکایت SEC- تایم فریم یکساعته- صرافی بایننس - منبع: TradingView

همچنین ارز دیجیتال BNB، ارز پلتفرم صرافی بایننس که چهارمین ارز بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است، بیش از 5 درصد کاهش یافت.

در پاسخ به این اتهامات چان پنگ ژائو (CZ)، مدیر صرافی بایننس، عدد "4" را به عنوان نمادی برای نادیده گرفتن اخبار منفی یا جعلی منتشر کرد و ذیل این توئیت افزود:

«هنوز چیزی به عنوان شکایت رسمی دریافت نکرده‌ایم، در صورت دریافت به سرعت پاسخگو خواهیم بود.»

با این حال، ساعاتی بعد، صرافی بایننس با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت خود با تأیید رسمی این شکایت، تصریح کرد:

«ما قصد داریم از پلتفرم خود به شدت دفاع کنیم»

«از آنجایی که بایننس یک صرافی ایالات متحده نیست، اقدامات SEC محدود است.»

«هر ادعایی مبنی بر اینکه دارایی های کاربر در پلتفرم Binance.US تاکنون در معرض خطر بوده است، به سادگی اشتباه است.»

چیزی که مشخص است، شرایط بد و فلج کننده صرافی بایننس است که به احتمال زیاد تأثیر میان مدت بر بازار رمزارز خواهد گذاشت. به‌ویژه اینکه خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده است که صرافی بایننس حداقل 10 میلیارد دلار برای مجرمان و شرکت‌هایی که به دنبال فرار از تحریم‌های آمریکا هستند، پردازش تراکنش انجام داده است.

👈 منبع خبر در وبسایت SEC

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام