بررسی کیف‌پول ارز دیجیتال الکتروم (Electrum) + آموزش نصب و راه‌اندازی
ارز دیجیتال

بررسی کیف‌پول ارز دیجیتال الکتروم (Electrum) + آموزش نصب و راه‌اندازی

الکتروم یکی از قدیمی‌ترین کیف‌پول‌های بیت‌کوین است که در اواخر سال 2011 معرفی شد. این کیف‌پول روان و بدون حاشیه اضافی است که برای استفاده آسان طراحی شده و در عین حال امنیت بالایی را نیز تامین می‌کند.

الکتروم از تعدادی ویژگی کاربردی مانند پشتیبانی از کیف‌پول سخت‌افزاری و قابلیت تعیین کارمزد تراکنش بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند.

مراقب باشید!

"مقدار زیاد بیت‌کوین نباید در کیف پول الکتروم شما ذخیره شود! اگر می خواهید امن‌ترین کیف‌پول بیت‌کوینی را داشته باشید، باید از یک کیف‌پول سخت‌افزاری مانند Ledger Nano X یا TREZOR T استفاده کنید. همیشه قبل از دانلود یا نصب هر کیف‌پول بیت‌کوین تحقیق کنید."

با در نظر گرفتن این موضوع، بررسی اینکه کیف‌پول الکتروم برای چه نوع سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال است، می‌تواند مفید باشد.

کیف پول الکتروم برای چه کسانی مناسب است؟

الکتروم برای افرادی طراحی نشده است که تازه با فضای بلاک‌چین آشنا شده‌اند. این کیف‌پول برای معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی طراحی شده است که می‌دانند بیت‌کوین چگونه کار می‌کند. هیچ راهنمای گرافیکی یا راهنمای دستی وجود ندارد و رابط کاربری گرافیکی از زمان معرفی این کیف‌پول از تقریباً یک دهه پیش تغییر چندانی نکرده است.

افرادی که بیت‌کوین دارند و یک کیف‌پول غنی از ویژگی‌ها با تنظیمات حریم خصوصی زیاد می‌خواهند، الکتروم را مفید خواهند یافت.

آموزش نصب و راه‌اندازی کیف‌پول الکتروم (Electrum)

ابتدا الکتروم را دانلود کنید.

اولین قدم این است که الکتروم را مستقیماً از وب‌سایت رسمی آن‌ها دانلود کنید.

به electrum.org بروید و "Download" را از نوار منوی بالا سمت راست انتخاب کنید.

هشدار!

شما باید این نشانی اینترنتی را در بخش نوار آدرس مرورگر خود به صورت دستی تایپ کنید تا مطمئن شوید که به electrum.org واقعی می‌روید. هرگز پیوندها را در وب‌سایت‌ها یا ایمیل‌ها دنبال نکنید. بسیاری از وب‌سایت‌های طرف سوم وجود دارند که ممکن است نسخه ای از کیف پول الکتروم را ارائه دهند که برای سرقت هر بیت‌کوینی که به آن ارسال می شود طراحی شده باشد. همچنین سایت‌های جعلی الکتروم نیز وجود دارند.

نسخه الکتروم مناسب برای سیستم عامل خود را انتخاب کنید:

اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، ممکن است ویندوز دانلود را بلاک کند، بنابراین روی ‘Details’ و سپس ‘Download Anyway’ کلیک کنید.

حالا باید الکتروم را نصب کنید.

پس از بارگیری فایل اجرایی، فایل exe را برای نصب برنامه باز کنید.

حالا این مراحل را دنبال کنید:

  1. نام کیف‌پول خود را انتخاب کنید

از آنجا که الکتروم به شما امکان می‌دهد تا چندین کیف‌پول مختلف را در برنامه دسکتاپ داشته باشید، باید نام هر کیف پول را به طور مجزا وارد کنید.

به کیف‌پول جدید خود در اینجا یک نام منحصر به فرد اختصاص دهید.

  1. گزینه ’Standard’ را انتخاب کنید

در بیشتر اوقات، شما باید استاندارد را انتخاب کنید (مگر اینکه بدانید منظور از گزینه دیگر چیست و به طور خاص آیا چنین کیف‌پولی می‌خواهید یا نه).

  1. گزینه ‘Keystore’ را انتخاب کنید

در اینجا شما چند انتخاب دارید. اگر واقعاً می‌خواهید یک کیف‌پول جدید ایجاد کنید، ‘Create new seed’ را انتخاب کنید یعنی گزینه اول.

اگر یک کیف‌پول قدیمی را بازیابی می‌کنید (زیرا آن را گم کرده اید یا به سرقت رفته یا خراب شده)، می‌توانید این کار را از طریق وارد کردن عبارت بازیابی (معمولاً 12 تا 24 کلمه) یعنی گزینه دوم یا از طریق وارد کردن کلید خصوصی اصلی یعنی گزینه سوم انجام دهید.

همچنین می‌توانید یک کیف‌پول سخت‌افزاری موجود مانند Ledger یا Trezor را به آن متصل کرده و از الکتروم به عنوان نرم‌افزار مدیریت کیف‌پول خود استفاده کنید یعنی همان گزینه چهارم.

  1. حالا ‘Legacy’ یا ‘Segwit’ را انتخاب کنید

این انتخاب سلیقه‌ایست. اگر در یک صرافی که آدرس Segwit را پشتیبانی می‌کند معاملات زیادی انجام می‌دهید، باید Segwit را انتخاب کنید، زیرا تراکنش‌ها با استفاده از آدرس Segwit ارزان‌تر هستند.

با این حال، بسیاری از صرافیها هنوز آدرس Segwit را پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین شما هنوز برای انتقال BTC به آدرس‌های ‘Legacy’ نیاز دارید.

 Legacy انعطاف پذیرتر است. Segwit کارمزدهای ارزان‌تری دارد.

  1. عبارت دانه‌ای را یادداشت کنید

کلمات دانه‌ای خود را یک گوشه یادداشت کنید. در صورت گم شدن، تخریب یا سرقت کیف‌پول شما به این عبارات نیاز خواهید داشت.

اگر عبارات دانه‌ای یا کلید اصلی را نداشته باشید، نمی‌توانید کوین‌های خود را بازیابی کنید.

هشدار!

هرگز این کلمات را در یک دستگاه متصل به اینترنت مانند تلفن یا لپ تاپ (یا هر وسیله الکترونیکی) یادداشت نکنید. از کلمات بازیابی اسکرین‌شات نیز نگیرید. اگر شخصی تلفن شما را هک کند یا عبارات بازیابی را پیدا کند، می‌تواند تمام کوین‌های شما را روی کیف‌پول به سرقت برد. این کلمات باید روی کاغذ یا ترجیحاً در یکی از دستگاه های پشتیبان فولادی Billfodl ذخیره شوند.

  1. ‘Seed Phrase’ خود را تأیید کنید

عبارات دانه‌ای را که تازه یادداشت کرده‌اید در این کادر وارد کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی کپی کرده‌اید.

  1. رمزگذاری کیف‌پول

این مرحله اختیاری است، اما توصیه می‌شود آن را انجام دهید.

در اینجا می‌توانید کیف‌پول خود را رمزگذاری کنید تا اگر کسی به دسکتاپ شما دسترسی پیدا کرد، برای دسترسی به کیف‌پول به رمز عبور شما نیاز داشته باشد.

این یک راه دیگر برای محافظت از کوین‌های شما است. فقط رمز عبور را فراموش نکنید زیرا هیچ‌کس برای بازیابی آن به شما کمک نمی‌کند.

تمام شد! کیف‌پول شما اکنون راه‌اندازی شده است و می‌توانید از الکتروم استفاده کنید.

آیا می‌توانید بیت‌کوین را از کیف‌پول الکتروم خریداری کنید؟

الکتروم از خرید و فروش ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کند. همانطور که گفته شد، الکتروم یک کیف‌پول ساده است که برای ذخیره‌سازی امن بیت‌کوین طراحی شده است.

می‌توانید بیت‌کوین را از صرافی خریداری کرده و به کیف پول الکتروم خود ارسال کنید.

الکتروم از چه پلتفرم‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

الکتروم بر روی سیستم عامل های MacOS ، Windows و Linux اجرا می‌شود. برای مشاهده لیست می‌توانید به ابتدای مقاله مراجعه کنید.

الکتروم همچنین از هرگونه تراکنش معتبر بیت‌کوین، صرف نظر از اینکه از کجا صادر شده، پشتیبانی می‌کند. این که آیا از یک شخص، یک سازمان یا یک کسب و کار یک تراکنش بیت‌کوینی دریافت می‌کنید اصلا مهم نیست، تا زمانی که در بلاک‌چین بیت‌کوین ثبت شود، الکتروم می‌تواند از آن پشتیبانی کند.

آیا کیف‌پول الکتروم (Electrum) امن است؟

در اکثر موارد، بله. الکتروم دارای یک سابقه امنیتی اثبات شده است و خود کیف‌پول هرگز هک نشده است. اما آنچه سابقه هک شدن دارد، مکانیسم به‌روز‌رسانی آن‌هاست.

به واسطه یک حمله پیچیده DoS، هکرها توانستند به کاربران الکتروم یک توصیه ارسال کنند که باید کیف‌پول خود را بروز کنید. متأسفانه کاربرانی که برای به روزرسانی روی پیوند کلیک کردند، یک نسخه مخرب از الکتروم را بارگیری کردند که تمام وجوه آن‌ها را به سرقت برد.

گفته می‌شود که میلیون‌ها نفر قبل از اینکه الکتروم مشکل را رفع کند، در دام هکرها افتادند. در حالی که این رویداد بسیار مایه تاسف بود، همانطور که قبلاً اشاره شد، فقط بر کاربرانی که نسخه جدید الکتروم را بارگیری کردند تأثیر گذاشت، اما خود کیف‌پول هرگز به خطر نیافتاد.

متأسفانه یک حمله مشابه در سال 2019 نیز تکرار شد.

این حملات هر نسخه الکتروم قدیمی تر از 3.3.4 را کاملاً آسیب‌پذیر کرد. تا آنجا که در بالای وب‌سایت الکتروم، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند این نکته است.

بنابراین، با در نظر گرفتن این نکته، الکتروم امن است به شرطی که عبارات دانه‌ای خود را امن نگه دارید و نسخه‌های جدید الکتروم را مستقیماً از وب‌سایت بارگیری کنید. در مورد هر پیامی که شما را مجبور به روزرسانی می‌کند، بسیار شک و تردید داشته باشید.

Electrum از چه کوین‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

از زمان تأسیس آن در سال 2011، الکتروم فقط تا به حال از بیت‌کوین پشتیبانی کرده است و احتمالا در آینده به همین شکل باقی بماند.

اگر قرار باشد کوین‌های بیشتری پشتیبانی شوند، احتمالاً نامزدهای اصلی بیت‌کوین‌کش یا لایت‌کوین خواهند بود که روی کدهای مشابه بیت‌کوین اجرا می‌شوند.

الکتروم از کدام کشورها پشتیبانی می‌کند؟

کیف‌پول الکتروم از کاربران همه کشورها ]ایران، ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا، انگلستان، آلمان[ پشتیبانی می‌کند. الکتروم تنها یک نرم‌افزار ساده است که می‌تواند به راحتی بر روی کامپیوتر شما نصب شود.

آیا الکتروم اتریوم را پشتیبانی می‌کند؟

خیر، الکتروم فقط از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند و آن‌ها در حال حاضر قصد پشتیبانی از آلت‌کوین‌ های دیگر را ندارند.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه