ارز دیجیتال چیست؟ - تعریفی ساده از رمز ارز
ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟ - تعریفی ساده از رمز ارز

ارز دیجیتال، ارزی مجازی است که امنیت آن توسط رمزنویسی حفظ می‌شود و این پدیده امکان جعل کردن یا دوباره خرج کردن آن را تقریبا غیرممکن می سازد. بسیاری از ارزهای دیجیتال، شبکه‌هایی غیرمتمرکز بر اساس بلاک چین می‌باشند و برخلاف دلار و یا یورو، هیچ مقام سیاسی و مرکزی قادر به تعیین ارزش و مدیریت آن نیست. این یک تعریف ساده از ارز دیجیتال بود. ارزی که به تیتر یک بازارهای مالی تبدیل شده است. در این مقاله در خصوص ارز دیجیتال، ویژگی شبکه بلاک چین و ارزهای مشهور صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتتان در این خصوص کامل شود.

ممکن است معروف ترین ورژن‌های این نوع ارز از جمله بیت کوین و اتریوم را بشناسید اما امروزه حدودا بیش از ۵۰۰۰ ارز دیجیتال در گردش می باشد. شما می توانید از این ارزها برای خرید کالاها و یا استفاده از خدمات گوناگون معمول بهره ببرید؛ اگرچه اکثر افراد از آنها برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند.

پیدایش رمز ارز به اواخر دهه 90 میلادی بر می‌گردد. زمانی که شرکت دیجی‌کش با هدف انتقال پول به صورت الکترونیکی ایجاد شد. این شرکت به کاربران اجازه می‌داد تا پول خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنند و آن را به صورت آزاد و با کارمزدی بسیار پایین بین یکدیگر انتقال دهند.

این پروژه در حال موفقیت بود که دولت آمریکا با پیشرفت آن مخالفت کرد و شرکت را منحل کرد. اما این مخالفت به توسعه ارز دیجیتال کمک کرد! به شکلی که در سال 2009 ارز دیجیتال بیت‌کوین معرفی شد. معرفی بیت کوین در سال 2009 سرآغاز تحول بازارهای پولی بانکی است!

ویژگی‌های ارز دیجیتال

1- غیر متمرکز هستند

یکی از ویژگی‌های مهم ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بودن آن است. غیر متمرکز بودن یعنی آن ارز توسط یک مقام مسئول و یا سازمان مرکزی چاپ یا صادر نمی‌شود و از دخالت و یا دستکاری دولت‌ها مصون می‌دارد.

ارزهای دیجیتال ربطی به مکان‌های جغرافیایی خاص نداشته و وابسته نیستند. یعنی اینکه موقعیت جغرافیایی صاحبانشان بر آنها بی تاثیر است.

2- هزینه انتقالشان پایین است

هزینه‌ی انتقال ارزهای دیجیتال پایین است. این هزینه عمدتا شامل هزینه‌ی تایید درستی و اعتبار تراکنش‌ها در شبکه است.

3- ارزهای دیجیتال بسیار امن هستند

در واقع امنیت آنها توسط کد‌های رمز نویسی شده‌ای تضمین می‌شود و آنها توسط یک سیستم رمزنگاری عمومی قفل شده‌اند.

هر مالکی کلید شخصی مربوط به حساب خود را دارد و به غیر از صاحب حساب هیچ شخص دیگری نمی‌تواند به آن کلید دسترسی داشته باشد.

رمزنویسی و کدگذاری که برای ایجاد این کلید شخصی استفاده می‌شود آن قدر قوی و پیچیده است و عددهای مربوط به آن به اندازه‌ای بزرگ هستند که شکستن قفل آنها تقریبا غیر ممکن است.

به همین خاطر است که ارزهای دیجیتال دارای امنیت بسیار بالایی بوده و می توانید بدون هیچ گونه ترسی‌ در مورد امنیتشان استفاده کنید.

4- تراکنش های ارزهای دیجیتال غیرقابل برگشت هستند

وقتی که شما از یک ارز دیجیتال مثل بیتکوین استفاده می‌کنید، باید درخواستتان را تایید کنید تا تراکنش صورت گیرد.

به محض تایید شما تراکنش آغاز شده و هیچ کسی در دنیا قادر به توقف آن نیست، حتی خود ساتوشی ناکاماتو!

5- در ارز دیجیتال هیچ مانع دولتی وجود ندارد

هنگام استفاده از ارز دیجیتال، به اجازه از هیچ اداره‌ای نیاز ندارید. این یعنی هیچ دربان یا ناظری نیست که مانع استفاده‌ی شما از این نوع ارز شود. تنها کاری که لازم است انجام شود، نصب یک سری نرم افزار و استفاده از آنهاست.

این ویژگی بخصوص، به کاربران آزادی عمل فراوانی داده و آنها را قادر می‌سازد تا از ارز دیجیتال خود آن‌گونه که می‌خواهند استفاده نمایند.

ویژگی ارز دیتیجال

تفاوت بین پول فیات و ارز دیجیتال

برخلاف ارز دیجیتال، پول فیات پشتوانه دولتی دارد و پول رایج و قانونی محسوب می‌شود. این پول می‌تواند شکل‌های فیزیکی متفاوتی مثل اسکناس را به خود بگیرد یا اینکه به صورت الکترونیکی (مثلا در کارت بانکی اعتباری ) وجود داشته باشد. دولت بر انتقال و میزان پول فیات نظارت دارد و از گردش مالی این پول مالیات اخذ می‌کند.

اما ارز دیجیتال یا رمزارز در همه کشورها پول قانونی به حساب نمی‌آید و پشتوانه ی دولتی ندارد و غیر متمرکز و جهانی است. عرضه‌ی این ارز توسط الگوریتم‌های پیچیده‌ی ریاضی انجام می‌شود و نمی‌توان با آن مالیات پرداخت کرد.

برخلاف خدمات رایج و‌ سنتی بانکداری، هیچ هزینه‌ای برای ذخیره و پس انداز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

جهت آشنایی با صرافی مناسب ایرانیان مقاله بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان را مطالعه کنید.

در مورد انتقال ارزها، اگر چه معمولا با افزایش ارزش رمزارزها هزینه‌ی انتقال آنها افزایش می‌یابد، اما باز هم پایین‌تر از هزینه‌ی انتقال پول فیات است.

تراکنش‌های فرا مرزی پول فیات ، بر خلاف تراکنش‌های فرا مرزی ارز دیجیتال، با ارزش یکسان امکان پذیر نیست.

پول فیات محدود به قوانین مرزهای کشوری است که در آن وجود دارد، اما رمزارزها امکان انتقال ارزها را بدون محدودیت مرزی فراهم می‌آورند.

مثلا بیت کوین یک پول غیر متمرکز بدون قوانین و مقررات دولتی است بنابراین شما می‌توانید از هر جای دنیا بدون هیچ گونه محدودیت یا قوانین دولتی از آن استفاده نمایید.

انتقال ارزهای دیجیتال

فرض کنیم تصمیم دارم برای شما 100 ریپل ارسال کنم. پس باید از کیف پول خودم 100 ریپل به کیف پول شما ارسال کنم. مانند واریز وجه از بانک ملت به بانک تجارت!

از شما آدرس ولتتان (کیف پولتان) را دریافت می‌کنم و در کیف پول خودم فرآیند ارسال وجه را انجام می‌دهم.

وقتی ارز دیجتیال از کیف پول من خارج می‌شود، باید در یکسری رمزنگاری‌هایی تبدیل به کد شود و آن کد بعد از طی کردن فرآیندهای شبکه وارد کیف پول شما شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: کسب درآمد از طریق بازی آکسی

به تعبیر راحت تر: مثل این می‌ماند که من یک میلیون تومان از بانک ملت به حساب بانک تجارت شما ارسال می‌کنم. این پول اول وارد حساب بانک می‌شود، بعد وارد حساب شما!

آن ارزی که برای شما ارسال می‌کنم توسط ماینرها (یا نودها) هش می‌شوند (یعنی رمز نگاری می‌شوند).

این نودها تراکنش‌ها را به شکل یک «بلاک» درمی‌آورند.

یک بلاک در اصل شامل مجموعه‌ای از تراکنش‌ها به‌علاوه‌ی برخی اطلاعات اضافی دیگر مانند امضای دیجیتال، زمان‌سنج و غیره است. هر ماینر با هش کردن یکسری تراکنش (رمز نگاری کردن تراکنش‌ها)، اطلاعات زیادی را در یک بلاک ایجاد می‌کند.

انتقال ارز دیجیتال و مقایسه آن با انتقال پول به صورت سنتی

دو تفاوت عمده در انتقال پول به صورت سنتی و انتقال رمز ارز وجود دارد و این دو مربوط به هزینه و سرعت آنها است.

هزینه‌ی انتقال پول عادی و زمانی که این پروسه انجام می‌شود می‌تواند بسیار زیاد باشد. بانک‌ها و موسسات مالی جهت برداشت، واریز و انتقال پول هزینه‌ی اضافی دریافت می‌کنند.

به علاوه اینکه، این موسسات در زمان تبدیل ارز به ارز دیگر هزینه جداگانه‌ای دریافت می‌کنند. متاسفانه حتی اگر فرد بخواهد پولی را به صورت آنلاین انتقال دهد، باید مراحل خسته کننده‌ای را پشت سر بگذارد و هزینه‌های بالایی را  در مقابل سرعت نسبتا کم متحمل شود.

مطالعه مقاله بایننس اسمارت چین پیشنهاد میشود.

در پروسه‌ی انتقال پول از طریق بانک، افراد باید اطلاعات بیشتری مانند شماره حساب و کد سوییفت را ارائه دهند و زمان بیشتری را صرف تایید تراکنش تخصیص دهند.

به علاوه بانک‌ها برای مقدار پولی که مردم می‌خواهند آن را انتقال دهند محدودیتی در نظر می‌گیرند و مقدار پول دریافتی یا انتقالی افراد را کنترل می‌کنند.

برخلاف انتقال ارز معمولی، انتقال رمز ارز هایی مثل بیت کوین مشکل سرعت و هزینه را ندارد.

انتقال رمز ارز ها نه تنها سریعتر بلکه بسیار کم هزینه تر است. در این روش به ندرت واسطه یا هزینه ی اضافی و یا پرداخت‌های مربوط به واسطه‌ای وجود دارد. این حقیقت که این روش ارزانتر می‌باشد به افراد اجازه می‌دهد که سود ببرند.

یک تفاوت دیگر هویت غیرمتمرکز بودن رمز ارز هاست. چون آنها به هیچ دولت یا موسسه خاصی وابسته نیستند و فرد می‌تواند هر مقدار پولی را در هر زمانی انتقال دهد.

نباید فراموش کرد که بانک‌ها در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها بسته بوده و در یک روز کاری عادی فقط تا بعد از ظهر باز هستند و این امکان تراکنش‌های خارج از ساعات کاری آنها را تقریبا غیرممکن می‌سازد.

پرداخت‌های خارج از مرز نیز با رمز ارز ها به دلیل همین جنبه‌ی غیرمتمرکز بودن آنها بسیار ساده‌تر است و پول افراد را از زنجیر پروسه‌های کند و هزینه‌های گزاف آزاد می‌کند.

نکته‌ی آخر اینکه با انتقال رمز ارز این شما هستید که کنترل و اختیار پولتان را تا لحظه ی آخر دارید، اما در انتقال ارز سنتی باید به نهاد یا گروه دیگری اعتماد کرده که طی عملیاتی که برای شما واضح نیست پولتان را به مقصد مورد نظرتان انتقال دهد و گاهی اوقات ممکن است بابت این اعتماد (که ممکن است به نهادی نادرست باشد) مجبور شوید بهای گزافی را بپردازید.

کاربر عزیز، مقاله سایت های خبری ارزهای دیجیتال می‌تواند برای شما مناسب باشد.

انواع ارزهای دیجیتال

رمزارزها به نوعی پول واقعی هستند. آنها یک شکل دیجیتال پولی به خود گرفته و توسط هیچ مسئول مرکزی اداره یا مدیریت نمی‌شوند.

رمزارزها به عنوان یک محصول حقیقی عصر دیجیتال بدون دخالت بانک ها، دولتها و هر گونه واسطه‌ای عمل می‌کنند.    

در سال 2020، بیش از 50 ملیون کاربر، از کیف پول ارز دیجیتال برای خرید، فروش و انتقال ارز دیجیتال استفاده می‌کردند.

آنچه که در این زمینه امنیت ایجاد می‌کند این است که رمزارزها با استفاده از کدهای کامپیوتری خاصی به نام رمزنگاری (cryptography) رمزگذاری می‌شوند.

با هدف اینکه شکستن کد آنها و همچنین هک کردن شان سخت باشد، آنها شبیه به یک پازل پیچیده طراحی شده اند.

به طور کلی می‌توان ارز های دیجیتال را به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  1. کریپتو کوین های آلترنتیو (سکه های  رمزنویسی شده جایگزین و دیگر) یا آلت کوین ها
  2. توکن ها

آلت کوین

کلمه‌ی Alternative (آلترنتیو) به معنی جایگزین و دیگر است و Altcoin معمولا به هر سکه‌ی رمزگذاری شده به غیر از بیت کوین گفته می‌شود.

همانطور که گفته شد بیت کوین یک ارز دیجیتال معروف است که از طریق حل معادلات پیچیده ریاضی تولید می‌شود.

برخی از انواع آلت کوین عبارتند از : پیرکوین(Peercoin), لایت کوین(Litecoin),دوج کوین (Dogecoin),اروراکوین(Auroracoin) و نیم کوین(Namecoin)

در واقع اسم آلت کوین به معنای “جایگزینی برای بیتکوین” است. اگرچه بیشتر آلت کوین‌ها بر اساس چهاچوب و ‌اصول اولیه‌ی بیت کوین ساخته شده‌اند اما بسیاری ادعا می‌کنند که برخی از این آلت کوین ها نسخه‌های برتر و بالاتر  از بیت کوین هستند.

با این حال بعضی از کوین ها با همان پروتکل متن باز یا Open Source که بیتکوین با آن کار می‌کند،کار نمی‌کنند؛ متن باز یعنی عموم افراد به کد برنامه نویسی آنها دسترسی داشته و در اختیار عموم قرار دارند و به پروتکل های مقابل آن Close source  یا متن بسته می گویند که کد زبان برنامه نویسی آن برای عموم قابل رویت و دسترسی نیست.

مطالعه این مقاله توصیه می‌شود: عرضه اولیه ارز دیجیتال

توکن

برخلاف آلت کوین ها، توکن‌ها از طریق روش( Initial Coin Offering) یا ICO  به وجود آمده اند. ICO یعنی عرضه‌ی اولیه توکن. این روش شبیه عرضه‌ی ا‌ولیه‌ی سهام است.

ICO  یک روش جمع آوری سرمایه ی اولیه از‌طریق سرمایه گذاری دسته جمعی است. در این روش سرمایه گذاران در ازای پرداخت رمزارزهای معروف، مانند بیتکوین، رمزارزهای جدید دریافت می‌کنند.

توکن ها مانند دلار آمریکا، بیانگر ارزش هستند اما خودشان به تنهایی ارزشمند نیستند. توکن‌ها نوعی از رمزنویسی یا رمزنگاری هستند که به طور ویژه به ردیف‌های طولانی از  اعداد و‌ حروف اشاره می‌کنند که رمز استفاده شده در یک تراکنش مانند انتقال پول یا پرداخت قبض را نشان می‌دهند.

ارزهای دیجیتال مشهور

بیت کوین

خیلی‌ها بیت‌کوین، بلاک چین و ارز دیجیتال را یکی می‌دانند. شاید جالب باشد اما تا همین چند وقت پیش خیلی از ایرانیان سرمایه گذاری در بیت کوین را خطرساز و غیر قانونی می‌دانستند. اما به لطف سودهای فراوان و شبکه بلاک چین اختصاصی، این ارز به یکی از محبوب ترین ارزهای دنیا، مخصوصا برای ما ایرانیان، تبدیل شده است.

بیت کوین بعد از چند پروژه شکست خورده از یک مقاله مخصوص پول الکترونیک متولد شد. مقاله‌ای که توسط فردی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو نوشته شده و توانسته تا امروز توجه خیلی از مخالفین کریپتوکارنسی‌ها را به خود جلب کند.

اتریوم

اتریوم را نسل دوم ارزهای دیجیتال و به تعبیری بهتر جایگزین بر حق بیت کوین می‌دانند.

این ارز در سال 2015 و به وسیله ویتالیک بوترین ساخته شد و توانست تا امروز خیلی از تریدر و یا هولدرهای ارز دیجیتال را پولدار کند. ارزی که با هدفی والاتر از خرید و فروش رمز ارز پا به میدان گذاشته و تا همین الان توانسته به دومین ارز محبوب دنیا تبدیل شود.

کاربردهای اتریوم بسیار متفاوت‌تر از پادشاه ارزها یعنی بیت کوین است؛ این ارز یک فناوری بلاک چین آزاد است که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های غیر متمرکز خود را پیاده سازی کنند؛ پروژه‌هایی مانند قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، آوه، اکسی اینفینیتی و ... .

در مقاله ارز دیجیتال اتریوم در خصوص مزیت‌ها و ویژگی‌های اتریوم و اینکه چرا اولین انتخاب تیم‌های توسعه دهنده بلاک چین است، صحبت کرده‌ایم. مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

ریپل

یکی دیگر از ارزهای پرطرفدار دنیای کریپتوکارنسی ارز دیجیتال ریپل است. کوین ریپل شبکه بلاک چین اختصاصی خاص خودش را دارد. شبکه بلاک چین ریپل صرفا مخصوص ارزهای دیجیتال نیست و موسسین این ارز در نظر دارند از این شبکه به عنوان بستری امن برای قراردادهای بین المللی استفاده کنند. این تنوع کاربرد باعث شده تعداد علاقه‌مندان به این ارز روز به روز افزایش یابد.

پلتفرم ریپل یک پلتفرم متن باز است که تراکنش‌ها در آن بسیار سریع و ارزان انجام می‌شود. پلتفرم ارز دیجیتلال ریپل با دیگر پلتفرم‌ها متفاوت است؛ به شکلی که ریپل از یک مکانیزم اجماع استفاده می‌کند و در آن گروهی از سرورها برای تایید تراکنش‌ ارزها را هش می‌کنند. مکانیزیمی که علاوه بر سرعت، امنیت این شبکه را بالا برده است.

اگر تصمیم دارید در خصوص ارز دیجیتال ریپل بیشتر بدانید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

ترون

شاید بتوان گفت ترون یکی از ارزهای طلایی این روز هاست. رمز ارزها بر پایه یک پلتفرمی استثنایی؛ یک پلتفرم با هدف ایجاد اینترنت غیر متمرکز!

این شبکه، توان اجرایی و پشتیبانی بالایی از برنامه‌های غیر متمرکز دارد. به شکلی که تیم‌های توسعه دهنده برای ساخت شبکه بلاک چین خود بعد از اتریوم به ترون مراجعه می‌کنند.

این شبکه در نظر دارد اینترنت غیرمتمرکزی ایجاد کند که همه شهروندان بتوانند بدون واسطه از آن استفاده کنند. در این مقاله بیشتر از این ارز استثنایی صحبت کرده‌ایم.

بیت کوین کش

قبل از معرفی ارز بیت کوین کش باید با مفهوم فورک آشنا شوید. به صورت کلی، به اصلاحات شبکه بلاک چین فورک گفته می‌شود. گاهی اوقات این فورک باعث می‌شود رمز ارز دیگر مورد استفاده قرار نگیرد، اما از طرف دیگر ممکن است این اصلاحات، بنیادی نباشد و تریدرها بتوانند بدون مشکل به استفاده از آن ارز ادامه دهند.

بیت کوین کش یک انشعاب (فورک) غیر قابل برگشت یا هارد فورک از بیت کوین است. در پی اختلاف‌نظر بین فعالان بیت کوین در سال ۲۰۱۷، بیت کوین کش به وجود آمد. این اختلاف نظر فقط مربوط به سرعت تراکنش بیت کوین بود و همین امر باعث شد ارزی ایجاد شود که سرعت تراکنشش بسیار سریعتر از بیت کوین است.

در خصوص بیت کوین کش این مقاله را مطالعه کنید.

لایت کوین

ارز دیجیتال لایت کوین زمانی متولد شد که کارمند سابق گوگل متوجه شد مدت زمان تراکنش و هزینه‌های انتقال بیت کوین به صرفه نیست. این ارز در سال 2011 توسط چارلی لی ساخته شده و با اعمال اصلاحاتی در شبکه بلاک چین بیت کوین توانسته به ارزی محبوب تبدیل شود.

این ارز شباهت‌هایی با پلتفرم بیت کوین دارد اما بستر بلاک چین آن متفاوت است. نرم‌افزار ساخت و انتقال لایت‌کوین متن‌باز و غیرمتمرکز است و تمامی علاقه مندان می‌توانند با خیالی آسوده در آن سرمایه گذاری کنند.

در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار به لایت کوین است و قیمت آن روز به روز در حال افزایش است. در این مقاله در خصوص آینده این ارز و فرصت‌های پیش رو صحبت کرده‌ایم. مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در ضمن، شما می‌توانید جهت مطالعه سایر مطالب آموزشی به صفحه آموزش ارز دیجیتال رایگان دنیای ترید هم سر بزنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


14 دیدگاه