شرکت هرمی ترون؛ لیست کلاهبرداری های ترون
ارز دیجیتال

شرکت هرمی ترون؛ لیست کلاهبرداری های ترون

چقدر در مورد پروژه‌های کلاهبرداری ترون می‌دانید؟ بر اساس داده‌های موتور جستجوی گوگل، در چند ماه اخیر، عباراتی مانند "شرکت هرمی ترون"، "کلاهبرداری ترون" و "سایت ترون کلاهبرداری" افزایش جستجوی قابل توجهی داشته‌اند و این نشان از افزایش مالباختگان ایرانی پروژه‌های کلاهبرداری در ترون دارد؛ به همین دلیل، ما در دنیای ترید تصمیم گرفتیم، به طور اختصاصی، به بررسی کلاهبرداری ترون بپردازیم و لیستی شامل اسامی شرکت‌های هرمی جدید، پروژه‌ها و سایت‌های کلاهبرداری ترون نظیر ترون لینک پرو، ویکینگ ترون، دابل وی و ... را تهیه کرده و با مخاطبین به اشتراک بگذاریم. در این مطلب، به ساز و کار ارز دیجیتال ترون و این پروژه‌های کلاهبرداری موجود در بستر ترون می‌پردازیم. آیا سایت ترون کلاهبرداری است؟ آیا ارز ترون کلاهبرداری است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

بررسی اعتبار و سابقه ترون

اگر از زیان دیدگان سایت‌های پانزی ترون نباشید، حتماً در یکی دو سال اخیر، در مورد پلتفرم‌های ارز دیجیتال که ادعای پرداخت سود ثابت، آنهم با درصد بسیار بالا را دارند (مثلاً روزانه 5 درصد!) شنیده‌اید. معمولاً ساز و کار اصلی این پروژه‌ها، کسب سود با جذب زیرمجموعه است و بسیاری از این پروژه‌های مشکوک (و در اغلب موارد کلاهبرداری) بر بستر شبکه‌ی ترون راه‌اندازی شده‌اند.

شبکه‌ی ترون یکی از پیشروترین بلاکچین‌هاست و چندین پروژه‌ی مشهور در آن راه‌اندازی شده است. ارز دیجیتال بومی این بلاکچین ترون یا ترونکس نام دارد و علامت اختصاری آن (trx) است. این شبکه توسط جاستین سان، یکی از افراد معتبر در ارز دیجیتال در سال 2018 راه‌اندازی شد. جاستین سان پیش از راه‌اندازی شبکه‌ی ترون با خرید سرویس اشتراک فایل بیت تورنت، وارد عرصه‌ی تجارت در فضای مجازی شد. این اینفلوئنسر چینی هم‌اکنون مشاور صرافی هوبی گلوبال و نماینده‌ی دائمی گرانادا در سازمان تجارت جهانی است.

در حال حاضر، ترون دفاتری در سنگاپور و سانفرانسیسکو دارد. 

جاستین سان و ارز ترون

شبکه‌ی ترون بیش از 4 سال است که چه در زمان رونق و چه در زمستان‌ ارز دیجیتال، پیوسته در پویایی و حرکت بوده است. در حال حاضر، شبکه‌ی ترون بهترین شبکه برای پردازش تراکنش‌هاست. این بلاکچین در سریع‌ترین زمان و با کمترین کارمزد، تراکنش‌ها را اجرا می‌کند. بسیاری از صرافی‌های معتبر ارز ترون را برای معامله لیست کرده‌اند و بیش از پنجاه میلیون کاربر در سراسر جهان به این شبکه و ارز آن اعتماد کرده‌اند.

موارد ذکر شده صرفاً اشاره به سابقه‌ی خوب شبکه‌ی ترون دارد و تضمین کننده‌ی آینده‌ی آن نیست؛ بنابراین نباید آن را پیشنهاد سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. شما می‌توانید برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد شبکه‌ی ترون، ارز دیجیتال trx و پیش بینی آینده‌ی آن، به مقاله ارز دیجیتال ترون مراجعه کنید.

پروژه‌های کلاهبرداری در شبکه ترون

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، ترون شبکه‌ی خوش سابقه‌ای است، اما علت اصلی کلاهبرداری‌های اخیر در این بلاکچین، قابلیت قراردادهای هوشمند آن است. شبکه‌ی ترون یک بلاکچین با قابلیت قراردادهای هوشمند است و این یعنی هر کاربری با  اندک دانش برنامه‌نویسی و حداقل هزینه می‌تواند ارز دیجیتال خود را در شبکه‌ی ترون راه‌اندازی کند و سازوکار دلخواه خود را نیز برای یک پروتکل قرار دهد. پس اگر یک پروژه مشکوک، پروتکل یا ارز دیجیتالی را با استفاده از قابلیت قراردادهای هوشمند ترون توسعه می‌دهد، به این معنا نیست که آن پروژه متعلق به ترون است و یا چون ترون قابل اعتماد است می‌توانیم به پروژه‌ی سوار بر آن نیز اعتماد کنیم.

برای روشن شدن مسئله، به این مثال توجه کنید: شما یک تلفن همراه از شرکت سامسونگ خریداری می‌کنید؛ سپس یک برنامه‌ی ویروسی روی آن نصب می‌کنید که به شما ضرر و زیان می‌زند یا اطلاعات شخصی شما را سرقت می‌کند. آیا سامسونگ یک تلفن همراه مخرب تولید کرده است؟ قطعاً خیر! اتفاقی که اینجا رخ داده این است که برنامه‌ی ویروسی، از بستر تلفن همراه شما که اتفاقاً سامسونگ است، برای دسترسی به اطلاعات خصوصی شما استفاده کرده است. سایت‌های کلاهبرداری ترون نیز،  اینگونه رفتاری دارند و ترون در این کلاهبرداری‌ها تنها نقش بستر را ایفا می‌کند و به‌خودی خود اسکم نیست.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: ارز بلاک توپیا

آیا ترون هرمی است؟

قبل از پاسخ به این سوال باید کمی در مورد ساختار پروژه‌ها و کلاهبرداری‌های هرمی و ترفند پانزی بدانیم. پروژه‌های پانزی یا هرمی با تبلیغات زیاد در مورد سودهای نجومی (مثلا بیش از 10 درصد در ماه) سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرده و با تشویق آنها به زیرمجموعه‌گیری و دعوت از دیگران، شبکه‌ی خود را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کنند. این پروژه‌ها در واقع سود یا ارزشی تولید نمی‌کنند و تنها سرمایه‌ی کاربران جدید را به کاربران قدیمی می‌دهند، اما پس از مدتی که اعتبار خود را بین مردم از دست دادند، شبکه از هم می‌پاشد و تنها چیزی که به‌جا می‌ماند، تعداد زیادی مالباخته است.

طرح اولیه‌ی ساختار شرکت‌های پانزی، برای اولین بار توسط چالز پانزی (Charles Ponzi) کلاهبردار ایتالیایی مقیم آمریکا و کانادا مطرح می‌‌شود و به علت ماهیت جذابی که دارد، به شدت مورد استقبال جامعه‌ی کلاهبرداران قرار می‌گیرد.

آیا شرکت ترون هرمی است؟

با اینکه بیش از هفتاد سال از مرگ چالز پانزی می‌گذرد، طرح کلاهبرداری او هنوز زنده است! با ظهور فناوری بلاکچین، طرح‌های پانزی زیادی در ارز دیجیتال توسعه پیدا کرد. یکی از اصلی‌ترین کانون‌های کلاهبرداری‌های پانزی در ارز دیجیتال، شبکه‌ی ترون است؛ حال بپردازیم به سؤال مهم این مقاله: آیا ترون کلاهبردازی پانزی یا از انواع دیگر کلاهبرداری‌هاست؟

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اخبار جدید بیبی دوج

آیا ترون کلاهبرداری است؟ 

 بعد از اینکه وبسایت‌ها و پروژه‌های مختلفی کلاهبردار از آب در آمدند و بستر آن‌ها نیز ترون بود، بسیاری این سوال را مطرح کردند که آیا سایت ترون کلاهبرداری است؟ در جواب به این سوال باید گفت، خیر؛ شبکه‌ی ترون به هیچ وجه کلاهبرداری نیست. ترون یک شرکت هرمی نیست، بنابراین ایده‌ی ترون هرمی یا ترون پانزی مردود است. 

 

باتوجه به تعریف پانزی و کلاهبرداری هرمی، نمی‌توان شبکه‌ی ترون و ارز دیجیتال آن را کلاهبرداری دانست؛ زیرا هیچکدام از ویژگی‌های یک طرح پانزی را دارا نیست و شما را تشویق به دریافت سودهای نجومی و بی‌دردسر یا تشویق به کسب سود از شبکه و زیرمجموعه‌سازی نمی‌کند. شبکه‌ی ترون مدت‌هاست که در بازارهای جهانی مورد اعتماد و مقبولیت نسبی کاربران قرار دارد.

از آن گذشته، برای سرمایه‌گذاری در ترون و ارز دیجیتال آن، مراجعه به وبسایت‌های رسمی ترون لازم نیست و چنین چیزی هم هیچگاه از سمت ترون از شما درخواست نخواهد شد. همچنین، از آنجایی که ترون یکی از بهترین شبکه‌های تراکنش است، تاکنون نیاز به جذب کاربر از طریق زیرمجموعه‌سازی نداشته است و هیچ وقت چنین چیزی را تبلیغ نکرده است.

 

کلاهبرداری ترون بیش از این که در مورد شرکت هرمی ترون یا ارز ترون شرکت هرمی باشد، مربوط به پروژه‌های ریز و درشت کلاهبرداری است که در شبکه‌ی ترون راه‌اندازی می‌شوند. شبکه‌ی ترون یک شبکه‌ی غیرمتمرکز و آزاد است. بنابراین هیچ مسئولیتی در مورد پروژه‌هایی که در بستر این شبکه‌ی قرارداد هوشمند توسعه پیدا می‌کنند، ندارد.

اما شکل‌گیری این پرسش در ذهن مخاطبان، یک زنگ خطر است. زنگ خطری که نشان می‌دهد، تعداد پروژه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال از حد گذشته. بنابراین شما باید قبل از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ترون، تحقیقات کاملی انجام دهید تا در صورت اسکم بودن این پروژه‌ها، از آن‌ها دوری کنید. در ادامه به نحوه‌ی تشخیص پروژه‌های کلاهبرداری ترون می‌پردازیم.

نحوه تشخیص پروژه‌های کلاهبرداری ترون

پروژه‌های کلاهبرداری بر بستر ترون انواع مختلفی دارند. ولی مهم‌ترین وجه مشترک میان همگی این پروژه‌ها، وعده‌ی سودهای بالا در کوتاه مدت و تبلیغات گسترده‌ی این پروژه‌هاست. حتی ممکن است این پروژه‌ها توسط سلبریتی‌ها تبلیغ شوند. بنابراین هر گاه قصد سرمایه‌گذاری در یک پروژه را دارید باید پیش‌فرض را بر این قرار دهید که این پروژه به احتمال زیاد کلاهبرداری است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و این بر عهده‌ی شماست که با بررسی پارامترهایی که در بخش‌های بعدی می‌آیند، این مورد را تشخیص دهید. با این حال، ما در وبسایت دنیای ترید با بررسی پروژه‌های کلاهبرداری، آن‌ها را به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرده‌ایم تا شناسایی آن‌ها برای شما راحت‌تر شود. در ادامه به این دسته‌بندی می‌پردازیم.

کلاهبرداری ترون با وعده‌های فریبنده

وعده‌ی کسب سود بالا در کوتاه مدت با سرمایه‌گذاری در پروژه، اولین و مهم‌ترین نشانه‌ی یک پروژه‌ی کلاهبرداری در ترون است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود کاربران عادی در دام کلاهبرداری‌های اینچنینی گرفتار شوند، فریب خوردن به‌واسطه وعده‌های شگفت‌انگیز این پروژه‌هاست. اگر سایت یا پلتفرمی به شما وعده‌ی کسب سود غیرمنطقی در کوتاه مدت را می‌دهند، به این صورت که پس از سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی مختلف (روزانه، هفتگی، ماهانه) سود وعده داده شده به شما پرداخت می‌شود، به احتمال زیاد یک پروژه‌ی کلاهبرداری است. هیچکدام از این پروژه‌ها تاکنون به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند. مثال بارز این از پروژه‌های کلاهبرداری وعده‌ی کسب سود روزانه 1 الی 5% است.

کلاهبرداری استخراج Tron

نوع دیگر از کلاهبرداری‌های بر بستر ترون، ادعای استخراج ترون است که کاملا بی‌پایه و اساس است؛ زیرا شبکه‌ی ترون بر اساس الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) کار می‌کند. باید توجه داشته باشید که تنها بلاکچین‌هایی که بر اساس الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) کار می‌کنند، اجازه‌ی ماین یا استخراج ارز دیجیتال را به کاربران می‌دهند. پس به طور قطعی هر پروژه‌ با موضوعیت استخراج ترون، چیزی جز کلاهبرداری نیست.

مطالعه‌ این مطلب پیشنهاد می‌شود: اثبات کار و اثبات سهام در ارز دیجیتال

لیست پروژه‌های کلاهبرداری ترون

 همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که اگر شخص، پروژه یا سایتی وعده‌ای بسیار خوب و باورکردنی به شما می‌دهد، ممکن است یک جای کار بلنگد! و نیاز به اعتبارسنجی بیشتر باشد. ما برای نمونه، این اعتبارسنجی‌ را درمورد تعدادی از پروژه‌های مشکوک انجام داده‌ایم و در جدول زیر، لیستی از مهم‌ترین و معروف‌ترین پروژه‌ها و سایت‌های کلاهبرداری ترون را قرار داده‌ایم. 

لیست پروژه های کلاهبرداری ترون
نام پروژه آدرس وبسایت
ترون لینک پرو  tronlink.org
ویکینگ ترون waykingroup.com
اکو اسمارت Ecosmartecs.com
بنک آو ترون Bank-of-tron.com + Bank-of-tron.io
Imtoaken Imtoaken.cc
ترون رویال  TronRoyal.live
ترون هولدینگ TronHoldings.net
ترون باکس TronBox.io
دابل ترون Double-tron.com
ترون تاور TronTower.com
دابل وی Doubleway.io

در ادامه، چند مورد از این کلاهبرداری‌ها را به صورت موردی بررسی می‌کنیم تا شما با مهم‌ترین پارامترها در بررسی پروژه‌ها آشنا شوید.

کلاهبرداری ترون لینک پرو

چندی است شبکه‌های اجتماعی مختلف و محافل کریپتویی پر شده از نظرات منفی کاربران در مورد کلاهبرداری ترون لینک پرو. در این بخش، تمامی نکاتی را که در مورد اسکم tronlink pro به آن نیاز دارید، بررسی می‌کنیم.

آیا ترون لینک پرو کلاهبرداری است؟

آیا ترون لینک پرو کلاهبرداری است؟ برای پاسخ به این سؤال، پیش از هر چیز، ابتدا بپردازیم به تعریفی از برنامه‌ی ترون لینک پرو.

ترون لینک پرو چیست؟

ترون لینک پرو (Tronlink pro) نام یک کیف پول ارز دیجیتال برای تمامی ارزهای استاندار trc20 و کلیه ارزهای راه‌اندازی شده در بلاکچین ترون است. این کیف پول مورد تأیید سازمان غیر انتفاعی ترون دائو است و لینک دانلود آن برای دسکتاپ، مرورگر وب و موبایل، در گوگل پلی، اپ استور و در وبسایت اصلی ترون لینک پرو به آدرس tronlink.org موجود است.

کیف پول ترون لینک پرو امکانات فراوانی از قبیل  انتقال ارز، رأی دهی، استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) دارد. گزینه‌ی استخراج ترون نیز یکی از امکانات موجود در این کیف پول است. تا اینجای کار، همه چیز خوب به نظر می‌رسد، پس ایراد کار ترون لینک پرو کجاست؟

آیا ترون لینک پرو کلاهبرداری است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، Tronlink pro با وجود سه سال سابقه‌ی فعالیت در ارز دیجیتال، دریافت تأییدیه‌ی ترون دائو و قرار گرفتن در فروشگاه‌های معتبر گوگل استور و اپ استور، یک اپلیکیشن اسکم است. با بررسی این اپلیکیشن، مواردی مشکوکی توجه ما را به خود جلب کرد. دلایل زیر نشان می‌دهد که استفاده از این اپلیکیشن ریسک بالایی دارد و امکان دارد موجودی شما به کلی از بین برود.

  1. ❌هویت مالک شرکت و همچنین هویت مالک وبسایت tronlink.org نامشخص است. گرداننده‌ی وبسایت با استفاده از یک سرویس پولی، از افشای هویت خود جلوگیری کرده‌ است و در هیچ منبعی، در مورد تیم توسعه‌ی این اپلیکیشن مطلبی قید نشده است.
  2. ❌تعداد زیادی از کاربران نظرات منفی مبنی بر تبلیغ و فروش محصولات فیک و جعلی توسط ترون لینک پرو را در اینترنت ثبت کرده‌اند.
  3. ❌طیف گسترده‌ای از نظرات منفی کاربران در مورد سرقت وجوه، بلوکه شدن ارز دیجیتال و در خواست پرداخت وجه برای فعالسازی قابلیت برداشت در کیف پول ترون لینک پرو را ثبت کرده‌اند.
  4. ❌بسیاری از کاربران به وضوح به اسکم بودن کیف پول ترون لینک پرو اشاره و درخواست حذف برنامه از فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ استور را مطرح کرده‌اند.
  5. ❌در این کیف پول گزینه استخراج ترون وجود دارد. همانطور که قبلاً ذکر شد، ترون یک ارز قابل استخراج نیست.

 

کلاهبرداری ویکینگ ترون

پروژه‌ی مشهور بعدی که در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت، ویکینگ ترون است. اگر برای شما این سؤال پیش آمده که آیا ویکینگ ترون یا همان وای کینگ گروپ پروژه‌ای پانزی و کلاهبرداری‌ است یا اینکه می‌تواند سرمایه‌گذاری پرسود باشد، در این بخش پاسخ خود را پیدا می‌کنید.

کلاهبرداری ویکینگ ترون

  1. ❌ویکینگ ترون (WayKingTron)  حدود یکسال است که در آدرس waykingroup.com فعالیت می‌کند. این یک پروژه با سابقه‌ی اندک و بازخوردهای منفی فراوان است.
  2. ❌ویکینگ ترون در وبسایت رسمی خود به طور علنی اعلام کرده است که اصلی‌ترین روش کسب درآمد این بیزنس، شبکه‌سازی و زیرمجموعه‌گیری به‌صورت باینری است. بنابراین ویکینگ ترون یک کسب و کار پانزی و هرمی است.
  3. ❌ویکینگ ترون وعده‌ی کسب سود روزانه 10% را می‌دهد که بسیار زیاد و غیر منطقی است. بنابراین در دسته‌ی کسب و کارهای «کلاهبرداری از طریق اغوای کاربر» قرار می‌گیرد.
  4. ❌وایت پیپر ویکینگ ترون بسیار مبهم و حاوی اطلاعات ناقص و کلی است.
  5. ❌توکن اکوسیستم ویکینگ ترون، با علامت اختصاری WKX، توکنومیک مشکوک دارد. کل عرضه در گردش، در 3 آدرس ذخیره شده است.
  6. ❌تعداد نظرات منفی کاربران در مورد کلاهبرداری ویکینگ ترون بسیار زیاد و با توجه به سابقه‌ی کم این کسب و کار غیرقابل چشم پوشی است.

برای بررسی بیشتر، مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: کلاهبرداری ویکینگ ترون

چگونه تشخیص دهیم یک پروژه کلاهبرداری است؟

ارز دیجیتال یک فضای جدید است که از ظهور آن کمتر از دو دهه می‌گذرد. پدیده‌های نوظهور جذابیت و طرفداران زیادی دارند. اما ناآگاهی کاربران و سوء استفاده از همین ناآگاهی، باعث پیدایش پروژه‌های کلاهبرداری زیادی در این فضا شده است. شبکه‌‌های اتریوم، ترون و بایننس اسمارت چین، سه مورد از پیشروترین شبکه‌ها در زمینه‌ی دیفای هستند. به همین علت، این سه بلاکچین پرطرفدارترین شبکه‌ها میان کلاهبرداران نیز محسوب می‌شوند. اما نگران نباشید! اگر مراحل شناسایی پروژه‌های تقلبی را آموزش ببینید، هرگز امکان ندارد در دام هیچ کلاهبرداری گرفتار شوید.

فقط کافی است پیش از سرمایه‌گذاری، چندین معیار مانند موارد زیر را بررسی کنید. 

  1. ✔️سابقه‌ی وبسایت یا پلتفرم؛
  2. ✔️نظرات کاربران در مورد پلتفرم؛
  3. ✔️سابقه‌ی اعضای تیم پروژه؛
  4. ✔️وایت پیپر پروژه؛
  5. ✔️در صورت وجود ارز بومی، بررسی کاربرد و توکنومیک ارز پروژه؛
  6. ✔️بررسی این که پروژه از چه طریقی سرمایه‌سازی می‌کند و در یک کلام چه ارزشی در دنیای دیجیتال ایجاد می‌کند.

شما همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی استعلام سایت‌های کلاهبرداری، علاوه بر مشاوره‌ی رایگان برای استعلام سایت‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال، مشروح موارد بالا را با ذکر مثال، مطالعه کنید.

و اما سخن پایانی...

بعد از بایننس اسمارت چین، یکی از رایج‌ترین بسترها برای کلاهبرداران ارز دیجیتال، بستر ترون است. ترون شبکه‌ی موفقی است. به همین دلیل، کلاهبرداران زیادی سعی دارند، از اعتبار این شبکه، برای جذب سرمایه‌گذار استفاده کنند. نام ترون، سرمایه‌گذاران مبتدی را در مورد اعتبار پروژه به اشتباه می‌اندازد و آن‌ها را متقاعد می کند که چون ترون معتبر است، پس هر پروژه‌ی سرمایه‌گذاری در ترون یا هر پروژه‌ای که نام ترون را یدک می‌کشد، معتبر است و نیاز به بررسی ندارد؛ اما شمار روز افزون مالباختگان نشان می‌دهد که این تصور درست نیست.

این بر عهده‌ی شماست که نسبت به سرمایه‌ی خود، حساس باشید! برای اعتبارسنجی و تأیید هر پروژه، باید زمان صرف کنید. درست همانند زمانی که قصد خرید ملک، ماشین، گوشی و سایر چیزهای ارزشمند را دارید، باید قبل از سرمایه‌گذاری، تحقیقات کاملی انجام دهید. هرگز بدون بررسی و صرفاً به سفارش دوستان و نزدیکان خود، وارد یک سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال نشوید، زیرا ممکن است که آن‌ها نیز فریب خورده باشند. به خاطر داشته باشید که ساختار یک پروژه‌ی پانزی اینطور است در ابتدا سودده است و پس از جذب سرمایه‌های زیادی از سوی کاربران، به یکباره از هم می‌پاشد.

 

???مهم‌ترین اصل برای دوری از پروژه‌های کلاهبرداری در شبکه‌های مختلف از جمله ترون، آموزش است. دنیای ترید مرجع تخصصی اخبار و مقالات ارز دیجیتال و فارکس است. آموزش ارز دیجیتال رایگان را فقط از حرفه‌ای‌ها دریافت کنید.???

 

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط