قیمت لحظه ای دوج کوین – معرفی، تحلیل تکنیکال و پیش بینی قیمت dogecoin
ارز دیجیتال

قیمت لحظه ای دوج کوین – معرفی، تحلیل تکنیکال و پیش بینی قیمت dogecoin

ارز دیجیتال دوج کوین یکی از ارزهای دیجیتال بسیار پرطرفدار است که ابتدا به عنوان شوخی در مقابل بیت کوین پایه گذاری شد. اما ناگهان حسابی کارش گرفت و اکنون با بیش از 10 میلیارد ارزش بازار، در لیست ده ارز برتر از لحاظ مارکت کپ قرار دارد و دیگر کسی نمی‌تواند آن را شوخی در نظر بگیرد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل Dogecoin بپردازیم. اطلاعات مهم بنیادی در مورد این ارز به همراه پیش بینی قیمت Doge تا سال 2026 را در این مقاله بخوانید. 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: سیگنال دوج کوین

دوج کوین چیست؟

دُوْج‌کوین (Doge Coin) با نماد Ð و با واحد اختصاری «DOGE» یک ارز دیجیتال و گونه‌ای رمزارز است. این ارز دیجیتال در ماه دسامبر 2013 با الهام از یک میم محبوب اینترنتی که تصویر سگ نژاد شیبا اینو بود، راه‌اندازی شد. این نژاد از سگ، بسیار محبوب است و بعدها به عنوان لوگوی رمز ارز dogecoin استفاده شد.

جدول اطلاعات جامع دوج کوین (Doge)
نماد ارز   Ð 
لوگو لوگوی دوج کوین
دسته بندی  میم کوین
توسعه دهنده  بیلی مارکوس، جکسون پالمر
تاریخ عرضه‌ی اولیه 6 دسامبر 2013
عرضه‌ی کل 132,670,764,300
عرضه در گردش 137,411,356,384
مدل منبع منبع باز
آدرس وبسایت رسمی dogecoin.com
آدرس کاوشگر (Block explorer)  Dogecoin Explorer — Blockchair
آدرس توییتر https://twitter.com/search?q=$doge 

تاریخچه دوج کوین

جکسون پالمر، یک مدیر تولید در شرکت ادوبی (Adobe Inc) واقع در سیدنی استرالیا، Dogecoin را در سال 2013 راه‌اندازی کرد. این مدیر خوش ذوق، ارز Doge را محض شوخی و خنده در فضای مجازی ایجاد کرد؛ ولی اتفاقاتی دست به دست یکدیگر دادند تا اینکه امروز این ارز دیجیتال، با ارزش بازار چند میلیاردی، جزو ده ارز برتر دسته‌بندی می‌شود.

پت وایت، مدیر عامل شرکت بیت ویو (Bitwave) در این خصوص گفت: «دوج کوین به واقع شروع به مسخره کردن بیت کوین کرد.»

پالمر را به عنوان ناظر شکاک ارزهای دیجیتال می‌شناسند و توئیت‌های اولیه‌ی وی در مورد فعالیت جدیدش در زمینه ارزهای دیجیتال، لحنی شوخی آمیز دارد؛ اما این ناظر شکاک ناگهان با سیلی از بازخوردهای مثبت در رسانه‌های اجتماعی روبرو می‌شود. به همین علت تغییر رویکرد داده و دامنه dogecoin.com را خریداری می‌کند. doge coin به سرعت جامعه‌ی خود را در اینترنت تشکیل داد، به‌طوری که یک سال پس از راه‌اندازی، در سال 2014 به ارزش بازار 60 میلیارد دلار دست یافت.

در تاریخ 6 دسامبر 2013، پالمر و مارکوس به طور رسمی، Dogecoin را راه اندازی کردند. دو هفته بعد در 19 دسامبر، ارزش dogecoin 300 درصد افزایش یافت. پالمر لوگوی این ارز دیجیتال را از میم معروف آن زمان الهام گرفت و با یک غلط املایی عمدی "doge" را در توصیف سگ نژاد شیبا اینو استفاده کرد.

معرفی تیم دوج کوین

توسعه‌دهندگان اولیه دوج کوین پالمر و مارکوس بودند. سپس در ماه می 2014، بنیاد دوج کوین، به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی توسط بنیانگذاران این میم کوین پایه‌گذاری شد.

در روزهای ابتدایی، جامعه‌ای از علاقه‌مندان برای افزایش اعتبار Dogecoin، تبلیغاتی گسترده را به راه انداختند. سپس با راه اندازی یک برنامه نیکوکارانه، بنیاد doge coin تیم بابسلد جامائیکا را به المپیک زمستانی 2014 فرستاد و بدین ترتیب نام Dogecoin روی زبان‌ها افتاد.

پس از اینکه تعدادی از بنیانگذاران آن، مانند بن دورنبرگ و اریک ناکاگاوا بنیاد را ترک کردند، این گروه در سکوت فرو رفت و یک دور روند نزولی را کلید زد. سپس به طور رسمی و با حضور ایلان ماسک، مجدداً باز تأسیس و احیا شد.

در ترکیب هیئت مشاوران این بنیاد، اسامی قابل توجهی یافت می‌شود، از جمله ایلان ماسک و مدیر عامل شرکت Neuralink جارد بیرچال، یکی از بنیانگذاران dogecoin، بیلی مارکوس و همچنین بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین.

در نقشه‌ی راه دوج اشاره‌ای به شرح فعالیت آتی این توکن نشده است.

حامیان اصلی دوج کوین 

باید به جرئت گفت که ارز Doge بدون حمایت‌های ایلان ماسک و مارک کوبان هرگز نمی‌توانست به جایگاهی که امروز در آن قرار دارد، دست یابد. ایلان ماسک، حامی اصلی dogecoin، مالک دو شرکت بزرگ آمریکایی، شرکت خودروهای برقی تسلا و شرکت تولید تجهیزات فضایی اسپیس ایکس است. این شخصیت کاریزماتیک یکی از ثروتمندترین شهروندان آمریکایی است.

ایلان ماسک و مارک کوبان حامیان اصلی دوج کوین

ایلان ماسک و مارک کوبان حامیان اصلی دوج کوین

و اما مارک کوبان، از دیگر حامیان سرمایه دار Dogecoin و مالک باشگاه بسکتبال دالاس ماوریکس است. این میلیاردر طرفدار دوج کوین، از ماه مارس امسال (2021)، پذیرش این ارز را در باجه‌های بلیط فروشی و سوپرمارکت‌ها آغاز و به منظور ایجاد انگیزه برای استفاده از DOGE در خریدها و پرداخت‌ها، مشوق‌های زیادی برای طرفداران تعیین کرده است.

حمایت توییتری ایلان ماسک از دوج کوین

ایلان ماسک برای نخستین بار، مورخ 2 آوریل 2019، با ارسال توئیتی نام Dogecoin را به میان آورد. وی در این توئیت نوشت:

«احتمالاً Doge رمز ارز مورد علاقه من باشه. خیلی باحاله.»

همین توئیت کافی بود تا قیمت dogecoin را از 0.002 دلار در اول آوریل به 0.004 دلار در 4 آوریل افزایش دهد و این یعنی یک رشد صد در صدی تنها در 4 روز.

تأثیر توییت‌های ایلان ماسک بر رشد ارز Dogecoin بسیار زیاد است. با هر توئیت ایلان ماسک، قیمت دوج کوین دچار نوسانات ناگهانی می‌شود. تنها با توئیت یک کلمه "Doge" در 4 فوریه 2020، قیمت این ارز دیجیتال طی چهار روز، حدود 120 درصد افزایش یافت.

یکسال بعد، در ماه فوریه 2021، ایلان ماسک اعلام کرد که برای فرزند خود ارز doge coin خریداری کرده تا پسر 9 ماهه‌اش اولین هودلر نوپای این میم کوین باشد.

ایلان ماسک برای پسرش دوج کوین خریداری کرد

از دیگر اقدامات حمایتی ایلان ماسک افتتاح درگاه پرداخت  Doge coin برای خریداری خودرو دست دوم شرکت تسلاست. 

اهداف پروژه دوج کوین؛ هدف بنیادین (فاندامنتالی)

هدف بنیادین dogecoin این است محرک خوبی در جهان باشد. این ارز دیجیتال با هدف غنی سازی فردی یا شغلی ایجاد نشده است. از آنجایی که فاقد پشتوانه واقعی برای ارزش گذاری به معنای سنتی کلمه است، ارزش آن کاملاً بستگی به اوضاع بازار دارد. عدم وجود ارزش سنتی برای این میم کوین مشهور، به این معناست که قیمت آن تنها به نیروهای بازار وابسته است. این مورد، ارز doge coin را وابسته به جامعه و تبلیغات و در نتیجه بسیار آسیب‌پذیر می‌کند. با این حال، بنیاد دوج کوین در سال‌های اخیر تلاش کرده برای ارز doge ایجاد کاربرد و ارزش آفرینی کند.

اهداف پروژه دوج کوین : پرداخت آنلاین

دوج کوین خود را به عنوان یک نسخه‌ی «سرگرم کننده» از بیت کوین با لوگوی یک سگ به بازار عرضه کرد. عرضه‌ی دائمی این رمز ارز، با روحیه‌ی رو به رشد جامعه ارز دیجیتال متناسب است. فناوری ارز دیجیتال و عرضه‌ی نامحدود آن، استدلالی است برای اینکه Doge یک نسخه سریعتر، سازگارتر و کاربر پسندتر از بیت کوین بود.

اساساً dogecoin یک «کوین تورمی» است، در حالیکه ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین ساختار ضد تورمی دارند. انتشار بیت کوین سقف تعیین شده‌ای دارد و هر چهار سال نیز پدیده هاوینگ اتفاق می‌افتد و حجم و پاداش استخراج نصف می شود و تا زمان انتشار همه 21 میلیون بیت کوین، نرخ تورم آن به صورت چهارسال یکبار نصف می‌شود. [این خبر را مطالعه کنید]

بنابراین اگر بیت کوین طلای دیجیتال است، doge را باید پول دیجیتال به معنی روشی برای پرداخت حساب کرد.

ویژگی تورمی دوج کوین؛ نقطه قوت یا نقطه ضعف؟

در حالی که بسیاری، از عرضه‌ی بی‌رویه‌ی دوج کوین اظهار تأسف می‌کنند، ایلان ماسک تورم این ارز را مزیت اصلی آن می‌داند. به اعتقاد وی، این ویژگی تورمی doge coin بهترین وجه تمایز آن با بیت کوین بوده و عاملی است که این ارز دیجیتال را تبدیل به روش مناسبی برای پرداخت آنلاین می‌کند. این یعنی نباید انتظار افزایش قیمت زیاد doge coin را داشت.

اخیراً در سایت رسمی dogecoin در مورد کنترل مکانیسم استخراج مطلبی منتشر شده که خبر از تعیین محدودیت برای استخراج این ارز می‌دهد. قرار است نرخ تورم سالیانه‌ی doge کاهش یابد تا این ارز بتواند افزایش قیمت را تجربه کند.

توکنومیک دوج کوین

اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارز dogecoin را دارید، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، توکنومیک ارز Dogecoin است. 

 

ℹ️ چرا توجه به توکنومیک مهم است؟

 توکنومیک یعنی اقتصاد توکنی و بررسی توکنومیک یک ارز، مؤثرترین روش در شناخت توزیع یک ارز است. ممکن است حجم زیادی از عرضه در گردش یک ارز دیجیتال در چند آدرس معدود موسوم به «نهنگ» ذخیره شده باشد. در این صورت، سرمایه‌گذاران این ارز به راحتی می‌توانند قربانی پامپ و دامپ برای برآوردن سود نهنگ‌ها باشند.

 

 

طبق داده‌های وبسایت مساری (Messari) در حال حاضر، حدود 130,7 میلیارد واحد، معادل حدود 95 درصد از عرضه در گردش دوج کوین، تنها در یک درصد از آدرس‌های واحد انباشته شده است. 

اگر بخواهیم دید جزئی‌تری به هولدرهای doge coin داشته باشیم، باید سری به وبسایت تحلیل آنچین کوین کارپ (Coincarp) بزنیم. با توجه به داده‌های وبسایت کوین کارپ، جدول هولدرهای زیر به دست می‌آید.

جدول هولدرهای دوج کوین (Doge)
تعداد هولدرهای doge 4,487,438 آدرس واحد
تعداد doge انباشته شده در 10 آدرس   48.02% از کل عرضه در گردش 
تعداد doge انباشته شده در 20 آدرس   54.73% از کل عرضه در گردش
تعداد doge انباشته شده در 50 آدرس   62.83% از کل عرضه در گردش
تعداد doge انباشته شده در 100 آدرس   67.38% از کل عرضه در گردش 

اطلاعات جدول بالا می‌تواند شما را در مورد تصمیم گیری برای هولد بلند مدت doge یاری کند.

بهترین کیف پول برای دوج کوین

در هنگام انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب برای doge coin به موارد زیر توجه فرمایید:

  • پشتیبانی از ارز doge coin؛
  • سهولت استفاده؛
  • امنیت (برای مثال آیا از ذخیره آفلاین استفاده می کند یا آنلاین)؛
  • قابلیت پشتیبان گیری و بازگردانی اطلاعات؛
  • به روز رسانی دائمی و مرتب: اعضای تیم توسعه را جستجو کنید تا ببینید که آیا این تیم به طور دائمی و مرتب نرم افزار خود را به روز رسانی می‌کنند.
  • تیم پشتیبانی: این یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در انتخاب کیف پول است که حتماً باید به آن دقت کنید. زیرا در صورت بروز مشکل، این تیم پشتیبانی است که مشکلات را حل و فصل می‌کند.
  • بازخورد مثبت: در فضای مجازی جستجو کنید تا کیف پول خوشنامی نصیبتان شود.

در لیست زیر بهترین کیف پول‌های dogecoin معرفی شده است.

 

⚠️ توجه داشته باشید که کیف پول اختصاصی دوج کوین را در لیست قرار ندادیم. زیرا بازخورد مثبتی در فضای مجازی نداشت و بیشتر کاربران از پشتیبانی ضعیف و از بین رفتن وجوه خود در این کیف پول شکایت داشتند.

 

 

 

نحوه خرید دوج کوین از صرافی های خارجی

بهترین گزینه برای خریداری دوج کوین، خرید از صرافی‌های معتبر است.

در حال حاضر، صرافی‌هایی که سرویس دهی خوبی برای ایرانیان دارند، صرافی کوکوین و صرافی کوینکس هستند.

اگر حساب کاربری در این صرافی‌ها ندارید، ابتدا مراحل ساده‌ی افتتاح حساب و ثبت نام ایمیلی را طی و سپس اقدام به خرید ارز doge کنید.

بررسی تاریخچه قیمت dogecoin

از ابتدای راه‌اندازی ارز دیجیتال دوج کوین تاکنون، قیمت DOGE هرگز به یک دلار نرسیده است. 

در نمودار جفت ارز DOGE/USDT در تایم فریم هفتگی، پس از فاز انباشت که از جولای 2019 تا ماه می 2021 ادامه داشته، قیمت با یک اسپایک از تریدینگ رنج خود خارج شده و سقف 0.7363 را ثبت کرده است.

نمودار هفتگی دوج کوین به تتر- منبع تریدینگ ویوو

نمودار جفت ارز Dogecoin/TetherUS -تایم فریم هفتگی- صرافی بایننس - منبع: TradingView

ارز doge پس از تشکیل این سقف تاریخی، وارد یک کانال نزولی شده است. اکنون با توجه به تئوری امواج الیوت (Elliott waves)، قیمت دوج کوین 5 موج خود را تکمیل کرده و مجدداً وارد فاز انباشت یا روند سایدوی شده است.  قیمت 0.1385، منطقه‌ی توزیع است که حجم معاملات در این منطقه بالاست. منطقه‌ی حمایتی 0.4 الی 0.7 واقع در نزدیکی سطح 0.5 درصد فیبوناچی سه نقطه، یک سطح حمایت مستحکم تشکیل داده که از ماه ژوئن 2022 معتبر بوده است. همچنین در حال حاضر، قیمت دوج کوین میان دو سطح P و S1 پیوت ماهانه قرار دارد. 

پیش بینی آینده دوج کوین تا 5 سال دیگر

با توجه به تحلیل تکنیکال نمودار دوج کوین به تتر در تایم فریم هفتگی که در بخش قبلی ارائه شد، اکنون به نظر می‌رسد پس از فاز انباشت که البته مشخص نیست تا چه زمانی طول بکشد، قیمت با اسپایک از سطح 0.1627 وارد روند صعودی می‌شود و احتمال اینکه تا دسامبر 2025 دوباره سقف قبلی را آزمایش کند، وجود دارد. 

در سناریوی نزولی (که بعید به نظر می‌رسد)، در صورت شکست منطقه‌ی حمایتی 0.4، منطقه‌ی حمایتی بعدی در قیمت 0.001 دلار قرار دارد که در صورت نزولی بودن بازار doge، قیمت با 103 درصد کاهش این منطقه را آزمایش می‌کند.

پیش بینی سال به سال قیمت دوج کوین را تا در ادامه، مشاهده کنید.

آینده دوج کوین تا سال 2023 

همانطور که در تحلیل تکنیکال ارز Dogecoin ذکر شد،  پس از حرکت در کانال نزولی، در حال حاضر ارز doge coin در فاز انباشت یا روند سایدوی قرار دارد. در صورت بهبود بازار ارز دیجیتال، انتظار رشد قیمت دوج کوین و رسیدن به سقف 0.1447 وجود دارد.

آینده دوج کوین تا سال 2024

طبق ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند فیبو سه نقطه، خطوط پیوت ماهانه و امواج الیوت، در صورت صعودی بودن بازار دوج کوین، تا سال 2024 انتظار رسیدن به قیمت 0.3495 را داریم.

آینده دوج کوین تا سال 2025

در صورت ادامه‌ی پذیرش doge، ادامه‌ی حمایت ایلان ماسک و بهبود کلی بازار ارز دیجیتال، به احتمال زیاد، تا آوریل 2025 قیمت دوج کوین به سقف تاریخی در قیمت 0.73633 دست یابد، سپس انتظار روند سایدوی تا پایان سال را داریم.

آینده دوج کوین تا سال 2026

پرایس اکشن در سال 2026 بستگی زیادی به اقتصاد کلان و وضعیت بازار ارز دیجیتال داردغ زیرا بر طبق نمودار تحلیل تکنیکال دوج کوین، در ابتدای سال 2026، سایکل صعودی doge به پایان رسیده و قیمت دوج کوین به سطح مقاومت کلیدی خود می‌رسد. در صورتی که خریداران موفق به شکست سقف تاریخی دوج کوین (0.73633 دلار) بشوند، درها برای صعودهای جدید دوج کوین باز می‌شود. در غیر این صورت، احتمال روند بازگشتی و ریزش در بازار دوج کوین وجود دارد.

بهترین زمان برای خرید و فروش dogcoin 

در حال حاضر، به علت عدم ثبات در سطح اقتصاد کلان، سرمایه گذاری بلند مدت در dogecoin می‌تواند یک گزینه‌ی پرریسک باشد. اما اگر به دنبال نقطه‌ی ورود برای سرمایه‌گذاری در دوج کوین هستید، می‌توانید با بهبود کلی وضعیت بازار ارز دیجیتال در سال 2023، پس از شکست سطح مقاومت 0.1447 و دریافت دو کندل تأییدی در تایم فریم هفتگی بالای این سطح، با تارگت 0.3668 که رشد 100 درصدی dogecoin است، وارد بازار این میم کوین شوید.

آیا دوج کوین بلاکچین دارد؟

دوج کوین بلاکچین اختصاصی خود را دارد که به عنوان دفتر کل توزیع شده (DLT) عمل می‌کند. این بلاکچین درست مانند بلاکچین بیت کوین با در کنار هم قرار گرفتن فناوری‌هایی مانند امضای دیجیتال، ارز دیجیتال، هش و مکانیزم اجماع ایجاد شده است. یعنی تمامی تراکنش‌ها و داده‌ها بین هزاران کامپیوتر متصل به شبکه توزیع می‌شود. هر کسی می‌تواند با یک کامپیوتر و اتصال دائمی به اینترنت پرسرعت، نرم افزار بلاکچین را دانلود کند و پس از دریافت بروزرسانی‌های شبکه، تبدیل به یک فول نود شده و به بلاکچین متصل شود. فول نودها از امکان مشاهده‌ی تمامی تراکنش‌های شبکه برخوردار هستند و می‌توانند یک نسخه‌ی به روز شده از دفتر کل را در کامپیوتر خود ذخیره کنند.

دفتر کل در تقریباً هزار نود همتا به اشتراک گذاشته می‌شود؛ به گونه‌ای که هر نود و هر ماینر می‌تواند معاملات اشخاص را بررسی و اعتبار معاملات را تأیید کند.

بلاکچین doge برای استخراج، از الگوریتم متفاوتی استفاده می‌کند که از لایت کوین به ارث رسیده است: الگوریتم اسکریپت (scrypt). در ادامه این مورد توضیح داده می‌شود.

مکانیسم اجماع بلاکچین dogecoin چیست؟

پس از اینکه پالمر دامنه dogecoin.com را خریداری کرد، در شهر پورتلند، شهری از ایالت اورگن آمریکا، یک توسعه دهنده‌ی نرم‌افزار شاغل در شرکت IBM، به نام بیلی مارکوس، سراغ وی را گرفت. مارکوس که قصد ایجاد یک ارز دیجیتال را داشت، تصمیم گرفت به جای ایجاد، بر روی پروژه‌ی دوج کوین کار کند. بنابراین برای دریافت حق توسعه‌ی نرم افزار پشتیبان doge coin، به پالمر مراجعه کرد.

مارکوس مبنای کدنویسی doge را بر پایه‌ی لاکی کوین (Luckycoin)، که خود از انشعابات لایت کوین است، بنیان نهاد و در ابتدا از پاداش تصادفی برای استخراج بلوک استفاده کرد، اما دیری نگذشت که در ماه مارس 2014، با افزایش تعداد ماینرها، سیستم پاداش استخراج به پاداش ثابت تبدیل شد.

بنابراین باید گفت بلاکچین دوج کوین از فناوری رمزگذاری لایت کوین بهره می‌برد و مبتنی بر سیستم اثبات کار (POW) است.

مقایسه بلاکچین دوج کوین و بیت کوین

بلاکچیندوج کوین در مقایسه با بلاکچین بیت کوین چند تفاوت مهم دارد.

اما ابتدا بپردازیم به شباهت‌ها: doge coin یک انشعاب از لاکی کوین است، لاکی کوین یک انشعاب از لایت کوین و لایت کوین به نوبه خود، یک انشعاب از بیت کوین است.

بیت کوین ← لایت کوین ← لاکی کوین ← دوج کوین

بنابراین دوج کوین در بسیاری از خصوصیات خود، میراث دار بلاکچین بیت کوین است.

بلاکچین دوج کوین

و اما بپردازیم به تفاوت‌ها.

تفاوت بلاکچین بیت کوین و دوج کوین

تفاوت‌های دو بلاکچین بیت کوین و دوج کوین موجب می‌شود که قیمت بیت کوین با گذر زمان رشد کند؛ اما در مقابل قیمت دوج کوین پایین بماند؛ زیرا معماری بلاکچین بیت کوین موجب شده که ارز بومی آن ویژگی ضد تورمی داشته باشد، اما برعکس ساختار بلاکچین دوج کوین، ارز بومی آن را تبدیل به یک ارز تورمی کرده است. در ادامه، تفاوت‌های این دو بلاکچین بیشتر توضیح داده می‌شود.

سهولت حل معماهای دوج کوین

حل و ثبت معماهای ریاضی dogecoin برای ماینران سریع‌تر و آسان‌تر است. این همان موضوعی است که موجب می‌شود ارز doge برای پردازش پرداخت‌ها کارآمدتر از بیت کوین عمل کند.

به طور مثال، مدت زمان تأیید تراکنش برای ماینران شبکه بیت کوین، ده دقیقه است، در حالیکه در بلاک چین دوج کوین تأیید تراکنش تنها به یک دقیقه زمان نیاز دارد.

عرضه نامحدود

همانطور که در بالا توضیح دادیم، دوج کوین در صورت نیاز، به طور نامحدود عرضه می‌شود. این در حالی است که بیت کوین محدودیت عرضه تا سقف 21 میلیون دارد. این امر dogecoin را به وسیله‌ی مناسبی برای پرداخت آنلاین تبدیل می‌کند.

در جدول زیر تفاوت‌های بلاکچین بیت کوین و دوج کوین به اختصار آمده است.

جدول تفاوت‌های بلاکچین بیت کوین و دوج کوین
ویژگی آیکون بیت کوینBitcoin لوگوی دوج کوینDogecoin
میانگین مدت زمان تأیید تراکنش  10 دقیقه 1 دقیقه
اندازه بلوک 1 مگابایت 1 مگابایت
پاداش استخراج به ازای هر بلوک اکنون 6.25 بیت کوین و هر 4 سال این مقدار نصف می‌شود 10.000 دوج کوین (ثابت)
الگوریتم استخراج SHA-256 اسکریپت (Script)
کارمزد تراکنش متغییر (از 10 الی 50 دلار آمریکا) اندک (چند سنت)
تنظیم سطح سختی استخراج 2016 بلوک (تقریباً معادل دو هفته) یک دقیقه

استخراج دوج کوین

استخراج دوج کوین (dogecoin mining) به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن، کاربر در ازای بررسی تراکنش‌های بلاکچین دوج کوین، رمز ارزهای جدید صادر شده در این شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کند. برای بررسی و تأیید تراکنش‌ها، کاربر باید با دانلود نرم افزار مخصوص تبدیل به یک فول نود شود. رایانه‌های زیادی به صورت همزمان مشغول بررسی یک بلوک هستند، اما در نهایت فول نودی که بتواند زودتر از بقیه‌ی نودها بلوک جدیدی را به بلاکچین اضافه کند، این پاداش را دریافت خواهد کرد و این کار از طریق حل یک مسئله‌ی پیچیده‌ی ریاضی با استفاده از دستگاه ماینر انجام می‌شود.

از آنجایی که بلاکچین دوج کوین از طریق یک هارد فورک از لایت کوین انشعاب شده، بنابراین از عامل حفاظتی هش ریت لایت کوین برخوردار است. در نتیجه، در مقایسه با سایر بلاکچین‌های کوچک، نود شدن و اتصال به آن دشوار تر است.

پیش از پرداختن به نحوه‌ی استخراج دوج کوین بهتر است سری به مقاله استخراج ارز دیجیتال بزنید تا با روش کلی استخراج ارز دیجیتال آشنا شوید.

درآمد ماینر دوج کوین

در نیمه‌ی نوامبر 2021، dogecoin به هدف ذکر شده در وایت پیپر خود رسید و درآمد ماینرهای doge برای اولین بار از یک میلیارد دلار بالاتر رفت. 

در نمودار زیر که مربوط به رشد درآمد ماین BTC و DOGE در سایت کوین متریکز (coinmetrics) است، خط قرمز نمایانگر درامد کل ماین بیت کوین و خط سبز مربوط به درامد کل ماین DOGE است. در زمان بروزرسانی این مقاله، (دی 1401)، درآمد کل حاصل از ماین بیت کوین 45.5 میلیارد دلار و درآمد کل ماین دوج کوین، با فاصله‌ی زیادی از بیت کوین، 1.5 میلیارد دلار بوده است. 

نمودار رشد درآمد ماینر دوج کوین و بیت کوین

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، درآمد ماین دوج کوین، با شیب ملایمی در حال افزایش است. 

در حال حاضر، طبق داده‌های وبسایت مساری، درآمد کل ماینرهای doge coin در 24 ساعت گذشته، 13.6 میلیون دلار بوده است.

از ماه سپتامبر 2021 ماین دوج کوین به عنوان گزینه‌ی سودده توسط بسیاری از ماینرها در نظر گرفته شده است. اما با ریزش‌های اخیر کل بازار ارز دیجیتال، باید پیش از تصمیم به تهیه‌ی دستگاه ماینر، تحقیقات خود را انجام دهید. شما می‌توانید برای محاسبه‌ی سود حاصل از ماین این میم کوین، سری به سایت Whattomine یا سایر سایت‌های محاسبه‌ی سود ماین بزنید. 

اگر قصد کسب درآمد از استخراج دوج کوین را دارید، در ادامه می‌توانید بهترین گزینه‌های ماین doge را مطالعه کنید.

منابع مورد نیاز برای استخراج dogecoin

  • یک یا چندین دستگاه اسیک ماینر (Ascic miner) مبتنی بر الگوریتم Scrypt.
  • نصب نرم افزار. (یکی از چهار نرم افزار MultiMiner، EasyMiner، CGminer، CudaMiner را انتخاب کنید.)
  • کیف پولی که از ارز doge پشتیبانی می‌کند.
  • اتصال به شبکه برق.

 

روش‌های مختلف استخراج

به سه روش می‌توان دوج کوین استخراج کرد.

  • استخراج انفرادی،
  • عضویت در استخر استخراج doge،
  • استخراج ابری.

در زیر به طور خلاصه هر یک از این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

استخراج انفرادی

در این روش شما با خرید دستگاه اسیک و اتصال به شبکه برق می‌توانید وارد رقابت برای استخراج دوج کوین شوید. اما این روش چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. زیرا در واقع شما با این کار، خود را وارد یک رقابت ناعادلانه با مزارع غول‌آسا، متشکل از چند صد دستگاه استخراج‌کننده و همچنین استخرهای استخراج دوج کوین با تعداد زیادی عضو می‌کنید. به همین علت به احتمال زیاد، دستگاه شما چند ماه به طور شبانه روزی کار خواهد کرد و پس از مصرف توان برق بالا، چیزی جز قبض برق سنگین نصیب شما نخواهد کرد.

پس اگر از جایی شنیده‌اید که این یک روش خوب برای کسب درآمد است، بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری روی آن، بیشتر تحقیق کنید. 

عضویت در استخر استخراج دوج کوین

از همین آغاز باید اشاره کنیم، برای عضویت در بسیاری از استخرهای استخراج ارز دیجیتال باید کارمزد پرداخت کنید. ولی حداقل خیالتان راحت است که شانس دریافت پاداش شما، از کسانی که به صورت انفرادی دوج کوین استخراج می‌کنند، بیشتر است. برای این کار، باز هم نیاز به خرید دستگاه اسیک است. نسبت توانی که در اختیار استخر استخراج قرار می‌دهید با سود حاصل از ماین، رابطه‌ی مستقیم دارد. پس هر چه توان پردازشی بالایی در اختیار استخر قرار دهید، احتمالاً سود بیشتری نصیبتان می‌شود.

ایکاپول (Aikapool) محبوب‌ترین استخر استخراج دوج کوین است. این استخر که در سال 2013 ایجاد شده است، دارای زیرساخت قوی سرورها برای حصول اطمینان از عملکرد پایدار است. ایکاپول هیچ هزینه‌ای بابت کارمزد دریافت نمی‌کند و روند ثبت نام در آن آسان است.

معرفی چند  استخر استخراج دوج کوین
نام استخر کارمزد استخر قدرت هش
pool.803mine.com 1% 2%
Zpool 1.1% 2%
Zergpool 0.5% 2%
Hashwiz 1% 6%
Alkapool 1% 7%

استخراج ابری

در استخراج ابری، کاربر با پرداخت هزینه و انعقاد قراردادهای ماهانه یا سالانه، از یک دیتاسنتر بزرگ، قدرت پردازش اجاره می‌کند. سپس دوج کوین در آن دیتاسنتر استخراج شده و سهم کاربر به آدرس کیف پول وی ارسال می‌شود. این شاید ساده‌ترین راه استخراج دوج کوین باشد؛ زیرا در این روش کاربر تنها به یک کیف پولی که از ارز doge پشتیبانی می‌کند، احتیاج دارد.

بهترین سرویس‌های ابری برای استخراج ابری دوج کوین، ایوبات (Eobot)، نایس هش (Nice Hash) و جنسیس ماینینگ (Genesis Mining) هستند. ولی باید توجه داشته باشید که صرفنظر از قیمت روز دوج کوین، قیمت قرارداد با این سرویس‌ها ثابت است و ممکن است در صورت خریداری یک قرارداد بلند مدت، سود چندانی نصیب شما نشود. اما در صورتی که علاقمند به استخراج بیت کوین هستید، قطعاً این یک گزینه مناسب است که به امتحانش می‌ارزد!

و اما سخن پایانی ...

با اینکه در حال حاضر نمودار دوج کوین شرایط خوبی را نشان نمی‌دهند، باید یادآوری کنیم که این ارز دیجیتال، بسیار محبوب است و ارزش بازار بالایی دارد. قیمت دوج کوین هرگز به یک دلار نرسیده است، اما رکود قیمت این ارز دیجیتال یادآور رکود چندین ساله بیت کوین است.

در مورد استخراج این ارز دیجیتال باید گفت به علت محبوبیت دوج کوین، در حال حاضر رقابت تنگاتنگی میان استخراج کنندگان این ارز وجود دارد.

اگر قصد استخراج دوج کوین را دارید، در نظر داشته باشید حتی با وجود عضویت در یک استخر استخراج دوج کوین، همچنان باید از یک اسیک ماینر استفاده کنید؛ این کار با لپ تاپ و کامپیوتر خانگی و بخصوص گوشی‌های هوشمند، دیگر ثمر بخش نیست. در صورتیکه قصد ورود به کسب و کار استخراج دوج کوین را دارید، حتماً پیش از اقدام یک برآورد قیمت انجام دهید.

در این مقاله سعی کردیم تمام نکاتی را که لازم است در خصوص dogecoin، سرمایه گذاری در آن و کسب درآمد از استخراج دوج کوین بدانید توضیح دهیم. شما چطور فکر می‌کنید؟ اگر هنوز سوالی وجود دارد که پاسخ آن را پیدا نکردید، آن را در کامنت‌ها برای ما بنویسید تا کارشناسان دنیای ترید به آن پاسخ دهند. در ضمن، شما می‌توانید جهت مطالعه سایر مطالب آموزشی به صفحه آموزش ارز دیجیتال رایگان دنیای ترید هم سر بزنید.

سؤالات متداول در مورد دوج کوین 

ارز ایلان ماسک چیست؟

بسیاری تصور می‌کنند دوج کوین ارز ایلان ماسک است. اما اینطور نیست. تیم توسعه‌ی doge از چندین عضو اصلی تشکیل شده است و ایلان ماسک به عنوان عضو فرعی، اما یکی از حامیان اصلی این میم کوین، در ترکیب بنیاد دوج کوین قرار دارد و توییت‌های ایلان ماسک، تأثیر زیادی روی قیمت این ارز دارد.

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (dogecoin) یک ارز دیجیتال است که در سال 2013، در بلاکچین دوج کوین راه اندازی شده است. این ارز دیجیتال محبوب‌ترین میم کوین در دنیای رمز ارزهاست. 

هدف دوج کوین چیست؟

دوج کوین در ابتدای راه‌اندازی هدفی را دنبال نمی‌کرد، اما در ادامه، به عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز هدف اجرای تراکنش‌های همتا به همتا، سریع، ایمن و کم کارمزد را در نقشه‌ی راه خود تعریف کرد.

الگوریتم اجماع دوج کوین چیست؟

دوج کوین از فناوری رمزگذاری لایت کوین بهره می‌برد و با الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof Of Work) کار می‌کند؛ بنابراین میم کوین یک ارز قابل استخراج است. 

دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

دوج کوین به عنوان پول دیجیتال، یکی از گزینه‌های مناسب برای انجام تراکنش‌های همتا به همتاست. کاربران می‌توانند با داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال، با موجودی تتر، doge را خریداری کنند و با کارمزد بسیار کم و سرعت تراکنش بالا، آن را به آدرس کیف پول دیگری، حتی در دورترین نقاط جهان ارسال کنند.

کاربرد دوج کوین چیست؟

در ابتدا دوج کوین فقط با هدف شوخی و خنده ایجاد شد. ولی در ادامه با پیشرفت‌هایی که این ارز داشت، به عنوان یکی از ارزهای خوب برای انجام تراکنش شناخته شد، همچنین به تازگی به عنوان روش پرداخت در بسیاری از کسب و کارهای خرد مورد پذیرش قرار گرفته است. اخیراً doge به عنوان پاداش‌دهی به تولیدکنندگان محتوی به کار می‌رود و قرار است در توییتر نیز به کار گرفته شود.

آینده دوج کوین چیست؟

دوج کوین سال 2022 را با قیمت 0.1733 دلار آغاز کرد، سپس با کاهش 59 درصدی، در 22 دسامبر 2022، به 0.07 دلار رسید. بنابراین رشد گذشته‌ی یک ارز، هیچ تضمینی برای رشد آینده‌ی آن ارائه نمی دهد. آینده‌ی دوج کوین به غیر از عواملی مانند حمایت ایلان ماسک، بستگی زیادی به اقتصاد کلان و اوضاع کلی بازار ارز دیجیتال دارد، در صورت بهبود شرایط کلی بازار ارز دیجیتال، doge پتانسیل رشد و رسیدن تا سقف تاریخی خود در قیمت 0.7 دلار را تا 5 سال آینده دارد.

آیا دوج کوین در 2023 رشد خواهد کرد؟

طبق الگوریتم سایت‌های پیش‌بینی قیمت، دوج کوین پتانسیل رسیدن به قیمت 0.10 دلار در سال 2023 را دارد. کارشناسان اعتقاد دارند، در صورت بهبود بازار ارز دیجیتال، این میم کوین می‌تواند سال 2023 را با قیمت 0.15 دلار به پایان برساند.

آیا سرمایه گذاری در دوج کوین خوب است؟

به این علت که ارز Dogecoin یک میم کوین است و نوسانات این ارز تابع افرادی همچون ایلان است، سرمایه گذاری در بازه‌های فصلی یا سالانه در ارز دوج کوین می‌تواند دربردارنده‌ی ریسک باشد.

آیا دوج کوین به یک دلار می‌رسد؟

با توجه به قیمت فعلی دوج کوین (0.07$)، رسیدن doge به یک دلار به معنای رشد 1327 درصدی است. در واقع این ارز برای رسیدن به یک دلار، باید حدود 15 برابر رشد کند. در بازار ریزشی فعلی ارز دیجیتال، چنین رشدی دور از ذهن می‌نماید. حتی در صورت بهبود بازار ارز دیجیتال، به علت ساختار دوج کوین که یک ارز تورمی است و عرضه‌ی آن با استخراج افزایش می‌یابد؛ احتمال 15 برابری شدن آن در 5 سال آینده، پایین است.

چطور در دوج کوین سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای سرمایه گذاری در دوج کوین مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ایرانی، مانند نوبیتکس افتتاح حساب کنید.
  2. با استفاده از مدارک خود احراز هویت کنید.
  3. پس از احراز هویت، واریز ریالی در صرافی انجام دهید.
  4. doge را مستقیماً با ریال خریداری کنید.
  5. پس از خریداری دوج کوین فراموش نکنید که آن را به یک کیف پول ارز دیجیتال انتقال دهید.

 

بهترین صرافی خارجی برای خرید ارز دوج کوین چیست؟

شما می‌توانید از صرافی‌های ایرانی ارز doge را خریداری کنید. ولی در حال حاضر بهترین صرافی خارجی برای خرید ارز دوج کوین صرافی کوکوین است.

بهترین کیف پول برای هولد دوج کوین چیست؟

بهترین کیف پول برای هولد ارز Dogecoin، کیف پول دوج کوین، کیف پول تراست ولت است.

 

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

مطالب مرتبط