90 درصد بیت کوین استخراج شده
اخبار ارز دیجیتال

90 درصد بیت کوین استخراج شده

با توجه به قیمت فعلی بیت کوین، بی شک طبیعی است که استخراج آن با تمام هزینه ها و دشواری هایش یکی از مشاغل پردرآمد محسوب شود. بنابراین استخراج بیت کوین و فعالیت ماینری هنوز یکی از بخش های بحث برانگیز بلاکچین است. لیکن با استخراج بیشتر بیت کوین، مشکلات استخراج و پیچیدگی الگوریم نیز افزایش می یابد.

تنها ده درصد بیت کوین باقیمانده است!

طی تاریخ ده ساله ظهور بیت کوین، بیش از 18.6 میلیون از کل 21 میلیون بیت کوین استخراج شده است. این تقریباً 90 درصد از کل مقدار عرضه شده این ارز دیجیتال است. و این یعنی چیزی بیشتر از 10 درصد بیت کوین برای استخراج باقی نمانده است. بنابراین می توان با یک حساب سرانگشتی گفت که در حال حاضر، تنها حدود 2.250 میلیون سکه برای استخراج باقی مانده است.

زمان استخراج آخرین بیت کوین چه تاریخی است؟

با توجه نرخ فعلی استخراج بیت کوین، کارشناسان تخمین می زنند که آخرین بیت کوین 120 سال دیگر استخراج شود. این امر به دلیل پدیده هاوینگ یا نصف شدن ظرفیت استخراج و پاداش است. زیرا طبق الگوریتم استخراج بیت کوین، هر چهار سال یکبار پدیده هاوینگ اتفاق می افتد و هر چهار سال یکبار، موجب کاهش استخراج و عرضه بیت کوین منتشر شده می شود.

مقایسه استخراج بیت کوین در سال 2009 با سال 2021

بیت کوین برای اولین بار در سال 2009 منتشر شد. ماینرها به ازای استخراج هر بلوک، 50 بیت کوین پاداش دریافت می کردند. در این سال یک کاربر قادر بود با استفاده از یک لپ تاپ قدیمی با یک کارت گرافیک متوسط، بیت کوین استخراج کند.

در این مرحله، بیت کوین تقریباً هیچ ارزشی نداشت. بنابراین بسیاری از استخراج کنندگان یا کوین‌ های خود را به فراموشی سپردند و یا آنها را به قیمت بسیار ارزان به فروش رساندند. در آن سال کسی فکر نمی کرد که قیمت بیت کوین ظرف 12 سال چنین رشد شگفت انگیزی داشته باشد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: سیگنال ارز دیجیتال کاردانو

پدیده هاوینگ (Halving) یا نصف شدن ظرفیت استخراج وپاداش چیست؟

در سال 2021 ، از زمان راه اندازی ارز دیجیتال سه هاوینگ رخ داده بود و پاداش استخراج بلوک ها با کاهش جدی روبرو شده بود. اولین هاوینگ در سال 2012 اتفاق افتاد و طی آن، پاداش برای استخراج یک بلوک نصف شد و از 50 بیت کوین در سال 2009 به 25 بیت کوین کاهش یافت.

سال 2016 موعد هاوینگ دوم فرارسید که طی آن پاداش از 25 به 12.5 بیت کوین کاهش یافت. این اواخر نیز در سال 2020، شاهد رخ دادن جدیدترین هاوینگ بودیم که طی آن، تعداد بیت کوین دریافتی به ازای استخراج هر بلوک به 6.25 کاهش یافت.

هر چهار سال یکبار و تا زمانی که تمام 21 میلیون بیت کوین استخراج شود، این روند ادامه دارد. این ساز و کار به گونه ای طراحی شده که پاداش های بلوک های استخراج را کاهش و مشکل استخراج را افزایش می دهد.

پدیده هاوینگ هر 4 سال یکبار اتفاق می افتد

رشد و بالندگی بیت کوین در دامان خلاف و بازار سیاه

سایت جاده ابریشم +silk road

Silk road- سایت جاده ابریشم

بیت کوین، ارز دیجیتال پیشرو تا زمان راه اندازی سایت جاده ابریشم (Silk Road) توجه زیادی را به خود جلب نکرد. این سایت به عنوان اولین سایت مدرن دنیای دارک نت، در سال 2011 راه اندازی شد. ساختار رمزگذاری شده این سایت به گونه ای طراحی شده بود که کاربران می توانستند بدون خطر شناسایی از خدمات اغلب غیر قانونی جاده ابریشم استفاده کنند.

در این سایت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد یافت می شد و از آنجایی که در آن زمان بیت کوین یک ارز غیر قابل رهگیری محسوب می شد، به عنوان یک راه حل عالی در معاملات مجرمانه شناخته شد. پیش از راه اندازی سایت جاده ابریشم ، بیت کوین تنها توسط افرادی که در این فناوری حضور داشتند، استفاده می شد و بازدهی آن در این مرحله، واقعاً قابل توجه نبود.

اما در برهه ای از زمان، بیت کوین در بازار سیاه به عنوان راهی برای خرید هر چیز غیر قانونی، از مواد مخدر گرفته تا سلاح و قاچاق انسان استفاده می شد. این امر موجب شد که بیت کوین نظر پلیس اف بی آی و نیروی انتظامی سراسر جهان و به دنبال آن، نظر سرمایه گذاران خرد و کلان را به خود جلب کند.

در این دوره ، به رغم افزایش محبوبیت بیت کوین، قیمت آن به علت رکود جاده ابریشم، تقریبا ثابت بود. به فاصله 6 سال پس از راه اندازی جاده ابریشم و افزایش و رونق دیپ نت و دارک نت، در بازه زمانی 2017-2018، قابل توجه ترین رشد بیت کوین رخ داد. این همان زمانی بود که آوازه بیت کوین به گوش بسیاری از سرمایه گذاران به عنوان یک دارایی قوی رسیده بود.

نمودار رشد بیت کوین از سال 2011

نمودار رشد بیت کوین از سال 2011

چند درصد از مردم جهان بیت کوین دارند؟

در سال 2021، تخمین زده می شود که حدود 10 درصد از جمعیت کنونی جهان در بیت کوین و یا یک ارز دیجیتال دیگر سرمایه گذاری می کنند. آمار کنونی نشان می دهد که بین 51 الی 52.4 میلیون سرمایه گذار از سراسر جهان، در حوزه ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده اند. در مقایسه با برآورد 2.9 تا 5.8 میلیون در سال 2017 ، این یک رشد فوق العاده و بالای 1600 درصد است.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام