اخبار صرافی FTX و بررسی علت ورشکستگی صرافی (آپدیت جدید)
اخبار ارز دیجیتال

اخبار صرافی FTX و بررسی علت ورشکستگی صرافی (آپدیت جدید)

خبرهای صرافی ftx، در حال حاضر مهم‌ترین رویداد از لحاظ تحلیل فاندامنتال بازار ارز دیجیتال و یکی از اصلی‌ترین علت ریزش ارزهای دیجیتال است. این اخبار موجب گسترش ترس از دست دادن سرمایه و خروج حجم بزرگی از نقدینگی بازار ارز دیجیتال شده است. در این صفحه، تمام حواشی و اتفاقات صرافی ftx، شرکت تحقیقاتی آلامدا (Alameda) و مناظره‌ی توییتی جنجالی میان مدیر عامل صرافی بایننس چانگ پنگ ژائو (CZ) و مدیرعامل صرافی FTX، سام بنکمن-‌فرید (Sam Bankman-Freid) و همچنین داستان سقوط توکن بومی صرافی FTX، ارز دیجیتال FTT، را بخوانید.

تا زمانی که بحران صرافی ftx به پایان نرسد، بازار ارز دیجیتال بسیار خطرناک و پرنوسان است.

نمودار و قیمت لحظه‌ای ارز FTT 

 

 

بیشتر بدانید

در تاریخ 2 نوامبر 2022 (11 آبان)، یک گزارش مبنی بر وجود نقص در ترازنامه‌ی صرافی ftx و شرکت تحقیقاتی موسوم به آلامدا (Alameda)، در سایت CoinDesk منتشر شد. پس از انتشار این گزارش، ارز ftt، ارز بومی این صرافی سقوط کرد. از آنجایی که سام بنکمن-فرید مدیرعامل صرافی ftx و اصلی‌ترین سرمایه‌گذار شرکت آلامدا است، نقص در ترازنامه آلامدا، موجب سقوط ارز بومی صرافی ftx، با ارزش بازار بیش از یک میلیارد دلار، گسترش وحشت (FUD) میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بازار ارز دیجیتال شد. حتی بازار سهام امریکا نیز از این سقوط بی‌نصیب نماند. یک هفته پس از این گزارش، در تاریخ 9 نوامبر، بیت کوین (BTC) به پایین‌ترین حد خود در سال 2022؛ حدود 17100 دلار و اتر (ETH) به پایین‌ترین سطح خود پس از ادغام، یعنی 1160 دلار سقوط کرد. شاخص S&P 500 (معیار سهام آمریکا) نیز، به پایین‌ترین حد خود در روز رسید.

 

بروزرسانی اخبار صرافی ftx (15 نوامبر - 24 آبان)

پس از انتشار اخباری مبنی بر یک هک 10 میلیارد دلاری که خبر از بحران نقدینگی 10 میلیاردی می‌داد، صرافی ftx برداشت‌ها را متوقف کرد.

برداشت‌های صرافی ftx مسدود شد

روز گذشته (14 نوامبر) صرافی ftx اعلام کرد به علت کمبود نقدینگی تمامی برداشت‌ها را متوقف کرده است.

برخی از مشتریان در حوزه‌های قضایی خاصی مانند ژاپن، باهاما و ترکیه می‌توانستند تا روز جمعه فرایند برداشت را به صورت موفقیت‌آمیز اجرا کنند. پس از اعلام ورشکستگی صرافی ftx و توقف دستی برداشت‌ها در اوایل این هفته، حتی کارمندان ftx قادر به برداشت وجه از این پلتفرم نبودند.

روز گذشته، این صرافی اعلام کرد که با بحران نقدینگی مواجه است. اکنون تکلیف سرمایه‌گذارانی که وجوهشان در صرافی ftx بلوکه شده، نامشخص است. گفتنی است یکی از سرمایه‌گذاران نهنگ، شرکت گلکسی دیجیتال ( Galaxy digital) با 76 میلیون دلار دارایی در صرافی ftx است که 47.5 میلیون از این مبلغ در حال برداشت و الباقی بلوکه شده است.

بروز رسانی اخبار صرافی FTX (13نوامبر - 22 آبان)

ایلان ماسک در این توییت اعتراضی خود به مشارکت 40 میلیون دلاری SBF در کمپین تبلیغاتی جو بایدن اشاره دارد. وی معتقد است سرمایه‌گذاران قربانی اغماض بزرگ رگولاتورها به علت حمایت سیاسی بنکمن-فرید شده‌اند.

ایلان ماسک: سام بانکمن فرید هرگز تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد!

ایلان ماسک، رئیس جدید توییتر، روز شنبه توییت زد: « سام بنکمن-فرید (SBF) یکی از حامیان مالی اصلی حذب دموکرات‌ها بود، بنابراین هیچ پیگرد قانونی در کار نخواهد بود. »

SBF was a major Dem donor, so no investigation

گفتنی است، این توییت ایلان ماسک در پاسخ به توییتی از سوی تام فیتون (Tom Fitton)، نماینده دیده‌بان قضایی گروه غیرانتفاعی فعالان محافظه‌کار منتشر شد. وی تأکید کرد در حالی که ایلان ماسک تحت نظارت مستمر و سختگیرانه‌ی رگولاتورهای دولت بایدن قرار دارد، سام بنکمن-فرید، دومین حامی مالی بزرگ حزب دموکرات و مهمان دائمی کنگره، کلاهبرداری نفرت انگیزی را درست زیر گوش آنها انجام داده است.

Elon musk tweeted about SBFشایان ذکر است، ماسک اظهارات خود را با تصویر بالا که نشان دهنده‌ی روابط دوستانه‌ی بنکمن-فرید با رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، گری جنسلر و رابطه‌ی کارولین الیسون با رئیس گری جنسلر است، دنبال کرد.

بروزرسانی خرید صرافی ftx (12 نوامبر – 21 آبان)

پس از اعلام خبر ورشکستگی صرافی ftx در روز جمعه و گسترش بیش از پیش وحشت در بازار ارز دیجیتال، شاهد انتشار اخبار دیگری از حسابرسی این صرافی هستیم. خبرگزاری رویترز در مصاحبه با دو کارمند شاغل در سمت‌های ارشد این صرافی، از ناپدید شدن دست کم یک میلیارد دلار از سرمایه‌ی مشتریان پس از ورشکستگی این شرکت خبر داد.

جنجال رسانه‌ای صرافی ftx از ورشکستگی تا هک

رویترز بدون افشای هویت مصاحبه شوندگان، از راز 10 میلیارد دلار کلاهبرداری صرافی ftx و انتقال این وجه به شرکت آلامدا ریسرچ پرده‌برداری کرد.

به گزارش این رسانه، در گزارشات مالی ارائه شده توسط بنکمن-فرید، کسری بودجه‌ی بزرگی توسط حسابرسان شناسایی شد.

بنکمن-فرید در پاسخی پیامکی به سؤالات خبرنگار رویترز، نحوه‌ی توضیح این انتقال 10 میلیارد دلاری توسط رسانه‌ها را اشتباه توصیف کرد و افزود، هیچ انتقال وجه مخفیانه‌ای صورت نگرفته و تمامی این حجم سرمایه‌ی انتقالی، ناشی از لیبل‌های گمراه کننده‌ی سیستمی و اشتباه در تفسیر آن‌ها بوده که در حال رسیدگی است.  

بنکمن-فرید در حساب توییتر خود نوشت، در حال جمع‌آوری اطلاعات است و به زودی به افکار عمومی پاسخ خواهد داد.

با این‌حال، پس از اعلام ورشکستگی صرافی ftx و استعفای سم بنکمن- فرید، جامعه‌ی ارز دیجیتال خواستار ورود رگولاتورها به موضوع حسابرسی این صرافی است. همچنین در بسیاری از رسانه‌های ارز دیجیتال، از این شخصیت به عنوان کلاهبردار کریپتویی یاد می‌شود. فرار سرمایه همچنان از بازار این ارز و بازار ارز دیجیتال وجود دارد.

گفتنی است کسری بودجه‌ی 10 میلیارد دلاری صرافی ftx، پس از توییت مدیرعامل شرکت آلامدا ریسرچ مبنی بر مالکیت 10 میلیارد دلار وجه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ زیرا به گفته‌ی این مقام مسئول این حجم سرمایه در ترازنامه اعلام نشده است.

 


بروزرسانی خرید صرافی ftx (10 نوامبر – 19 آبان)

صرافی بایننس از خرید صرافی ftx انصراف داد. به گزارش دنیای ترید، روز چهارشنبه، سخنگوی صرافی بایننس با اعلام این خبر در مصاحبه با وبسایت کوین دسک گفت:

 «در نتیجه‌ی بررسی‌های لازم و همچنین آخرین گزارش‌های خبری در مورد سوء استفاده از وجوه مشتریان و تحقیقات اعلامی آژانس ایالات متحده، تصمیم به لغو معامله‌ی‌ FTX.com گرفتیم.»

وی افزود:

«در ابتدا، امید ما بر این بود که بتوانیم با تأمین نقدینگی، از مشتریان FTX حمایت کنیم، اما این مسائل در کنترل یا توانایی ما در چارچوب کمک‌رسانی قرار ندارد.»

این سخنگو ادامه داد:

« هر بار که یک بازیگر اصلی در صنعت ارز دیجیتال شکست می‌خورد، مالباختگان اصلی همان مصرف‌کنندگان بخش خرده‌فروشی هستند. البته در چند سال اخیر، شاهد انعطاف‌پذیری بیشتری در اکوسیستم ارز دیجیتال بوده‌ایم و معتقدیم که سوء استفاده‌گران از وجوه کاربران، توسط بازار آزاد از میان خواهند رفت.»

وی در خاتمه اضافه کرد:

«با توسعه‌ی چارچوب‌های نظارتی و با ادامه‌ی تکامل صنعت از طریق حرکت به سوی تمرکززدایی بیشتر، اکوسیستم ارز دیجیتال قوی‌تر خواهد شد.»

رویکرد مبهم کوین دسک در مورد صرافی FTX

گفتنی است گزارشات  کوین‌دسک ، گزارشات کوین‌دسک و گفتگوهای اخیر این رسانه‌ی مرجع ارز دیجیتال، با صرافی بایننس در مورد ماجرای صرافی ftx، عمدتاً بدون ذکر منبع و به صورت جانبدارانه انتشار یافته‌اند. این گزارشات در شرایطی منتشر می‌شوند که در فضای توییتر شاهد اوج‌گیری نگرانی در مورد افزایش قدرت صرافی بایننس و به خطر افتادن تمرکززدایی بوده‌ایم. این موارد نه تنها اعتبار این رسانه را نزد جامعه‌ی ارز دیجیتال کم رنگ کرده، بلکه موجب قوت گرفتن فرضیه‌ی انتشارات گزارشات سفارشی بایننس در صرافی کوین دسک شده است. پاتریک هیلمن (Patrick Hillmann) مدیر ارشد استراتژی در صرافی بایننس، اخیراً در توییتی ماجرای سفارشی بودن مقاله‌ی کوین دسک را که میان کاربران کریپتو شایعه شده بود و همچنین نقش منفی صرافی بایننس در این مورد را به شدت تکذیب کرد.

توییت مدیر ارشد استراژی بایننس در مورد افشای اطلاعات صرافی ftxترجمه‌ی توییت مدیر ارشد استراتژی بایننس:

اجازه دهید به صورت شفاف اعلام کنیم، بایننس این موارد را انجام نداد:

  1. تعریف موضع سم بنکمن-فرید در مورد پیش‌نویس جدید قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کالای دیجیتال (DCCPA)؛
  2. مناظره با ErikVoorhees در مورد شایستگی موضع FTX؛
  3. ورود به مشاجرات توییتری زرد با رهبران افکار کلیدی (KOL)؛
  4. مدیریت یا افشای ترازنامه‌ی شرکت آلامدا؛
  5. نگارش داستان [گزارش] کوین دسک؛
  6. عدم رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به ارز FTT.

گفتنی است پس از لغو قرارداد خرید صرافی ftx قیمت توکن ftt با افت شدید، به مرز 2 دلار رسید.


چانگ پنگ ژائو (CZ)، مدیرعامل صرافی بزرگ بایننس، ساعاتی قبل در توییتر اعلام کرد که دو غول صرافی ارز دیجیتال جهان یک تعهدنامه‌ی غیر الزام‌آور را امضا کردند. به گزارش دنیای ترید، به نقل از کوین دسک برای جلوگیری از ورشکستگی صرافی FTX و فرار سرمایه، سام بنکمن-فرید، مدیرعامل صرافی اف‌تی‌اکس و میلیاردر افسانه‌ای، راضی به واگذاری صرافی معروف FTX به رقیب خود صرافی بایننس شد. وی ساعاتی پیش (17 آبان) توییت زد:

توییت سام بانکمن فرید در مورد واگذاری صرافی

ترجمه توییت:

«اتفاقات شبیه یک دور کامل شد: اولین و آخرین سرمایه‌گذاران FTX.com یکسان هستند. بر سر یک تراکنش استراتژیک با بایننس برای فروش FTX.com به توافق رسیدیم.»

وی همچنین در ادامه عنوان کرد که درخواست انعقاد این قرارداد از سوی صرافی FTX به صرافی بایننس مطرح شده است.

ژائو، مدیرعامل بایننس نیز  با تأیید صحت انجام این معامله توییت زد:  

توییت مدیر عامل صرافی بایننس در مورد خرید صرافی ftx

ترجمه توییت مدیرعامل صرافی بایننس:

بعدازظهر امروز، صرافی FTX از ما درخواست کمک کرد. پای بحران نقدینگی قابل توجهی در میان است. ما یک قرارداد غیر الزام‌آور برای محافظت از کاربران امضا کردیم که طی آن قصد داریم http://FTX.com را به طور کامل خریداری و به پوشش بحران نقدینگی کمک کنیم. در روزهای آتی، یک حسابرسی دقیق انجام خواهد شد.

این توییت به این معناست که خرید صرافی ftx توسط بایننس، منوط به انجام بررسی‌های لازم از سوی خریدار است.

نوسان FTT در روزهای آتی

مدیرعامل صرافی بایننس در توییت دیگری نوشت:

« بایننس این اختیار را دارد که در هر زمان، از معامله خارج شود. ما انتظار داریم که FTT در روزهای آینده، با پیشرفت اوضاع بسیار نوسان داشته باشد.»

در حال حاضر، ارز ftt بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

نمودار ارز دیجیتال FTT

دارندگان ارز ftt از ترس تکرار ماجرای سقوط لونا، توکن‌های خود را زیر قیمت می‌فروشند. این در حالی‌ است که بیت کوین بار دیگر، سطح حمایت کلیدی 20 هزار دلار را از دست داد. نوسانات بازار ارز دیجیتال بسیار بالاست و توصیه‌ی بسیاری از کارشناسان ارز دیجیتال به معامله‌گران مبتدی، دور ماندن از بازار ارز دیجیتال در روزهای آتی است.

خداحافظی سام بنکمن-فرید از صرافی FTX

مدیرعامل صرافی ftx در رشته‌ای از توییت‌ها، خطاب به 850 هزار فالوور خود نوشت:

«موضوع مهم [پس از تمام این اتفاقات] این است که مشتریان ما مورد حمایت قرار می‌گیرند.»

بنکمن-فرید مراتب تشکرات فراوان را از صرافی بایننس و مدیرعامل آن بعمل آورد و تصریح کرد که منافع مشتریان خود را بر منافع شخصی‌اش ترجیح می‌دهد.

بنکمن-فرید با مشاهده‌ی فرار سرمایه از پلتفرم اف‌تی‌اکس، به جای این‌که همانند دو کوان در ماجرای سقوط لونا، لجوجانه نظاره‌گر سقوط کسب و کار و صفر شدن موجودی مشتریانش باشد، با مدیریت بحران به موقع، از رقیب خود درخواست کمک کرد. با این‌حال، هنوز نوسانات ارز دیجیتال FTT به قدرت خود باقیست.

درگیری دو غول ارز دیجیتال و فروش تهاجمی بایننس

مناظرات توییتی مدیرعامل صرافی بایننس (بزرگترین صرافی متمرکز) و مدیر عامل صرافی FTX (چهارمین صرافی بزرگ)، تأثیر منفی بر بازار ارز دیجیتال گذاشت.

مدیر عامل صرافی اف‌تی‌ایکس در واکنش به شایعات پیرامون درگیری دو غول ارز دیجیتال در توییتی دیگر نوشت:

توییت سام بانکمن فرید ترجمه توییت سام بانکمن-فرید:

می‌دانم که شایعاتی در رسانه‌ها درباره تضاد بین دو صرافی وجود داشته است، اما بایننس بارها و بارها ثابت کرده است که آنها به یک اقتصاد جهانی غیرمتمرکز متعهد و برای بهبود روابط صنعت ارز دیجیتال با رگولاتورها در تلاش دائمی هستند. صرافی اف‌تی‌اکس اکنون در بهترین دستان قرار گرفته.

اما شایعات چه بود؟

پشت پرده سقوط صرافی FTX و نقش ایران  

گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش ایران در اتفاق میان دو صرافی بزرگ جهان، زمانی قوت می‌گیرد که صرافی FTX انتقاداتی به سرویس‌دهی صرافی بایننس به ایرانیان با وجود تحریمات گسترده وارد کرد. در روزهای اخیر، صرافی بایننس توسط رسانه‌ها متهم به سرویس‌دهی به ایرانیان بود. بطوریکه رسانه‌ی blockchain.new بار دیگر پرونده‌ای را باز کرد که در ماه‌های اخیر، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره‌ی جابجایی 8 میلیارد دلار وجه، از صرافی بایننس به صرافی ایرانی نوبیتکس به آن پرداخته بود. برخی بر این باورند که تضاد میان دو صرافی بر سر مسئله‌ی ایران اوج گرفت و صرافی ftx را در معرض ورشکستگی قرار داد.

صرافی بایننس در یک توییت علت فروش موجودی FTT خود را «افشا» نامید، سپس در توییت دیگر به صورت شفاف‌تر بر لابی‌گری صرافی FTX با سیاستمداران آمریکایی ضد صرافی بایننس اشاره کرد:

توییت CZ در مورد علت فروش تهاجمی FTTترجمه توییت CZ:

نقد کردن موجودی FTT ما، چیزی جز مدیریت ریسک پس از خروج از بازار نیست که از حادثه‌ی لونا فراگرفتیم. پیش از این ما [از صرافی FTX] حمایت می‌کردیم، اما قرار نیست ادای عشق‌ورزی پس از طلاق را دربیاوریم. ما با کسی در تضاد نیستیم. اما افرادی را که برضد سایر بازیگران صنعت [ارز دیجیتال] و پشت سر آن‌ها لابی می‌کنند، حمایت نخواهیم کرد. به پیش.

رشد بی‌سابقه‌ چند توکن برخلاف بازار و در جریان خرید صرافی ftx

در جریان این معامله‌ی بزرگ قرن در ارز دیجیتال، تمامی توکن‌های وابسته به صرافی بایننس از جمله ارز پنکیک سواپ، تراست ولت و بایننس کوین رشد مثبت داشته‌اند که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی پامپ شوند.

در زمان نگارش این مطلب، ارز CAKE، رشد 2.7 درصد، ارز BNB، رشد 4.17 درصد و ارز TWT، رشد 2.15 درصد را ثبت کرده است. از آنجایی که بیت کوین در روند نزولی امروز خود، 6.13 درصد رشد منفی داشت، رشد مثبت ارزهای مرتبط با صرافی بایننس، برخلاف حرکت اصلی بازار بوده و احتمال پامپ این ارزها در روزهای آتی را نشان می‌دهد. با این‌حال، بی‌نظمی کنونی بازار ارز دیجیتال، هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.

این در حالی است که طبق داده‌های کوین مارکت کپ، ارز صرافی FTX در 24 ساعت گذشته، بیش از 70 درصد از ارزش خود را از دست داده و در حال حاضر با سرعت زیادی در حال نزدیک شدن به صفر است.

در روزهای آتی باید منتظر ماند و دید که آیا توکن FTT در سایه‌ی صرافی بایننس قیمت از دست رفته‌ی خود را بازخواهد یافت یا خیر. باید توجه داشت که یکی از مقاصد صرافی ftx در امضای قراردادی که بی‌شباهت به قرارداد ترکمن‌چای نیست، حفاظت از دارندگان FTT بود. این ارز دیجیتال با وجود ریزش 70 درصدی 802 میلیون دلار ارزش بازار دارد. 

???در روزهای آتی این صفحه بروزرسانی می‌شود. ???

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام