〽️علت ریزش ارز دیجیتال امروز آبان 1401 + ویدیو تحلیلی
اخبار ارز دیجیتال

〽️علت ریزش ارز دیجیتال امروز آبان 1401 + ویدیو تحلیلی

بازار ارز دیجیتال امروز شاهد دومین سقوط دومینویی و جدی بوده است. علت ریزش ارز دیجیتال امروز (19 آبان) چیست؟ 

???ویدیوی تحلیلی???

علت ریزش بازار ارز دیجیتال (آپدیت 19 آبان)

علت ریزش ارز دیجیتال، به علت ریزش ارز ftt وابسته است. به دنبال ریزش سنگین ارز دیجیتال ftt، بسیاری از ارزهای دیجیتال در 24 ساعت گذشته، دچار افت قیمت شدید شده‌اند. در حال حاضر، بیت کوین با کاهش 24 ساعته‌ی منفی 8.87 درصد و کاهش هفتگی منفی 18.53 درصد، در منطقه‌ی 16500 و ارز اتریوم، با کاهش روزانه‌ی منفی 7.30 و کاهش هفتگی منفی 23.9 درصد، در منطقه‌ی 1100 معامله می‌شود. به استناد داده‌های کوین‌مارکت‌کپ، در 24 ساعت گذشته، ده ارز برتر از لحاظ ارزش بازار، 5 الی 20 درصد از ارزش بازار خود را از دست داده‌اند.

برای مشاهده‌ی آخرین قیمت 10 ارز برتر از لحاظ ارزش بازار، به ابتدای مقاله و لیست ارزها مراجعه شود.

علت ریزش بیت کوین و از دست رفتن سطح حمایت 17000

روز گذشته، بازار ارز دیجیتال در انتظار حسابرسی و واگذاری صرافی ftx به صرافی بایننس، روند نزولی را برای ساعاتی متوقف کرد. در ساعات پایانی روز گذشته، با انتشار خبر انصراف بایننس از خرید صرافی ftx، بازار ارز دیجیتال روند نزولی پرسرعت خود را از سر گرفت.

بیت کوین در میان بهت و حیرت معامله‌گران، کف تاریخی سال 2020، یعنی منطقه‌ی 16500 را آزمایش کرد. 

خروج گسترده سرمایه از بازار ارز دیجیتال

این ریزش زمانی جدی‌تر به نظر می‌رسد که خروج سرمایه از بازار ارز دیجیتال را نسبت به ماه می مورد سنجش قرار دهیم. سقوط لونا در ماه می، منجر به از دست رفتن 30 درصد از ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال، در فاصله‌ی یکماهه‌ی 13 می الی 13 ژوئن شد. اکنون با مراجعه به نمودار ارزش بازار کل و مقایسه با زمان مشابه، سرعت خروج نقدینگی از بازار ارزهای دیجیتال به مراتب بیشتر به نظر می‌رسد.

خروج سرمایه از بازار ارزهای دیجیتالنمودار ارزش بازار توتال- منبع: تریدینگ ویو

با توجه به نمودار توتال (تصویر بالا) که نمایانگر کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است، از روز شنبه 5 نوامبر (14 آذر)، ارزش بازار توتال، از 1.02 تریلیون دلار به 794.9 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است که یک کاهش 22.5 درصدی را تنها در یک‌هفته نشان می‌دهد.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: سیگنال بیت کوین

با از بین رفتن اعتماد معامله‌گران به صرافی‌های متمرکز، گرایش به سمت صرافی‌های غیرمتمرکز افزایش یافته است. به همین علت در 24 ساعت گذشته، شاهد افزایش حدود 13 درصدی ارز میکر (MKR)، ارز صرافی غیرمتمرکز میکر بوده‌ایم.


دلایل اصلی ریزش اخیر بیت‌کوین چه بود؟ (18 آبان)

امروز ( 18 آبان)، ارزهای مارکت‌کپ بالا مانند سولانا، ارز چیلیز، ارز پالیگان، ارز فانتوم، ارز دوج کوین، چین‌لینک، آوه و ... همگی در روند نزولی، حداقل 20 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

ده ارز دیجیتال با بدترین عملکرد در 24 ساعت گذشته لیست ده ارز با بدترین عملکرد- 18 آبان

بیت‌کوین پس از رسیدن به مرز 21500 در 13 آبان، به‌ آرامی ریزش پیدا کرد. در 17 آبان، 17 درصد کاهش یافت و کف قیمتی جدیدی برای خود ثبت کرد و به 17160 رسید. اخبار منتشر شده پیرامون صرافی آمریکایی FTX باعث شروع این ریزش شد. کارشناسان گمانه‌زنی می‌کنند که زیان صرافی FTX می‌تواند در حدود 6 میلیارد دلار باشد.

این کاهش قیمت، همبستگی بیت‌کوین با بازار سهام ایالات متحده را کاهش می‌دهد. زیرا در همین مدت NASDAQ تنها 0.32% کاهش داشته است و DOW JONES به دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به انتخابات آمریکا 0.48% رشد کرده است.

پس از نوسانات اخیر، 679 میلیون دلار پوزیشن لانگ و 234 میلیون دلار در پوزیشن شورت لیکویید شدند. 224 میلیون دلار هم با نقد کردن سرمایه خود از بازار خارج شده‌اند. در صورت ادامه‌دار شدن این جریانات، قیمت بیت‌کوین می‌تواند ریزش‌های بیشتری در پیش داشته باشد.

اما علت ریزش فقط سقوط صرافی ftx و ارز دیجیتال ftt نیست. بلکه یک سلسله عوامل دست به دست یکدیگر داده‌اند که یک بازار به شدت خرسی داشته باشیم. در ادامه دلایل اصلی ریزش ارز دیجیتال توضیح داده می‌شود.

اولین علت ریزش ارز دیجیتال: ترس از تکرار سقوط تاریخی لونا

پس از ماجرای فروش صرافی ftx، به دلیل گسترش احساس ترس از تکرار ریزش لونا و ریزش‌های دومینویی پس از آن، بیت کوین با احساسات منفی معامله‌گران مواجه شد. بسیاری فکر می‌کردند که کف بازار نزولی پیدا شده است، اما قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح خود در سال گذشته رسید. سقوط پروتکل لونا در ماه می 2022 و تغییر نام تجاری آن به لونا کلاسیک، اولین شکست کریپتوکارنسی در سال 2022 بود. بازار در حال ترسیم شباهت‌های میان عملکرد لونا و صرافی FTX بود که باعث ترس شدید و فروش سنگین معامله‌گران در بازار شد.

دومین علت ریزش ارز دیجیتال: ترس از افزایش نرخ بهره ایالات متحده

بر اساس گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، تورم در ایالات متحده در ماه سپتامبر 0.6 درصد افزایش‌یافته است. گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در بازارهای مالی به‌ شدت دنبال می‌شود نشان‌دهنده تورم در ایالات متحده است. تورم در سپتامبر 2022 نسبت به سپتامبر 2021، 0.1% بیشتر بود که این عدد کمی بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان بود. 10 نوامبر گزارش CPI ایالات متحده اعلام می‌شود که در قیمت آتی بیت‌کوین می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: سیگنال سولانا

سومین علت ریزش ارز دیجیتال: سرکوب جریان هولدرهای خرد و نهادی

در حالی‌ که در سال 2021 تعداد معامله‌گرانی که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند به‌ شدت افزایش‌ یافته است، قیمت‌ها به‌ شدت تحت‌تأثیر معامله‌گران خردی است که به دنبال کسب درآمد از این نوسانات هستند. از ماه ژوئن، قیمت بیت‌کوین تقریباً ثابت بوده است و پس ریزش عمیق خود از بالاترین قیمت در نوامبر 2021، ، عمدتاً در محدوده 18000 تا 21000 دلار در حال نوسان بوده است. نوسانات شدید قیمت بیت‌کوین می‌تواند باعث دور شدن سرمایه‌گذاران خرد و نهادی شود. تعدادی از فعالین توییتری با این عکس نسبت به ریزش اخیر بیت‌کوین واکنش نشان داده‌اند.

به گفته Jaran Mellerud تحلیلگر مستقل، طبق بررسی‌های انجام شده، حجم سرمایه کل در گردش بازار ارز دیجیتال کاهش‌یافته است. حجم معاملات کوین بیس در سه‌ ماهه دوم تقریباً نصف شده است و به ۲۱۷ میلیارد دلار رسیده است. بین اواسط ماه ژوئن و اواسط ماه جولای، بایننس با کاهش 50 درصدی حجم سرمایه مواجه شد. کراکن و جمینی هم به ترتیب 75 و 80 درصد کاهش حجم را تجربه کردند. شعبه بایننس در ایالات متحده تنها صرافی‌ای بود که 2 درصد کاهش حجم سرمایه تجربه کرد. صرافی FTX شاهد خروج 1.1 میلیارد دلاری ارز در هفته اول نوامبر بود.

آینده بیت کوین و ارز دیجیتال چیست؟

به نظر نمی‌رسد که نوسانات در ارزهای دیجیتال، چشم‌انداز بلندمدت سرمایه‌گذاران نهادی را تغییر داده باشد. به گفته رابین وینس، مدیرعامل BNY Mellon، نظرسنجی انجام شده توسط این بانک نشان داد که 91 درصد از سرمایه‌گذاران نهادی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند.

حدود 40٪ از آنها در حال حاضر ارزهای دیجیتال را در پرتفوی خود دارند و تقریباً 75٪ به طور فعال در دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند یا در نظر دارند این کار را انجام دهند. نگرانی‌ها در مورد ورشکستگی FTX در کاهش قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح سالانه مؤثر بوده است. در بلندمدت، فعالان بازار همچنان انتظار دارند که قیمت بیت‌کوین افزایش یابد، به‌ویژه که بانک‌ها و مؤسسات مالی بیشتری برای اهداف تسویه‌حساب به ارز دیجیتال آورده‌اند.

 

شاید بتوان دعوای بین CZ و صرافی FTX را یک دعوای زرگری به‌ حساب آورد. دلیل این امر این است که اکثریت معامله‌گران دید مثبتی به بازار پیدا کرده بودند و معاملات لانگ بسیار بیشتر از شورت شده بود. فراموش نکنید صرافی‌ها از ضرر کردن شما سود می‌کنند نه از سود کردن شما، پس همواره سود بایننس در ضرر کردن تعداد زیادی معامله‌گر است.

 

تحلیل ریزش بیت‌کوین

در ابتدا صرافی FTX برداشت‌ها از این صرافی را متوقف کرد که این کار باعث ریزش سنگین توکن FTT شد. چند ساعت بعد، خبری منتشر شد مبنی بر توافق بایننس و FTX برای خرید این صرافی توسط بایننس که این خبر باعث رشد بازار تا 20700 شد. بعد از این اتفاقات، بازار به دلیل اینکه از نظر قانونی احتمال خرید بایننس وجود ندارد دوباره ریزش کرد و باعث رسیدن قیمت به 17160 شد.

ریزش ارزهای دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

نگرانی‌ها در مورد ریزش FTT بسیار عمیق است. زیرا این صرافی سرمایه‌گذار بسیاری از پروژه‌های بزرگ همچون سولانا است. در صورت از بین‌ رفتن این پروژه شوک بزرگی به بازار ارز دیجیتال وارد می‌شود. در حال حاضر محدوده 18 تا 19 هزار یک حمایت بسیار قوی برای بیت‌کوین محسوب می‌شود و کف 17160 می‌تواند کف کوتاه‌مدت برای بیت‌کوین باشد؛ ولی به دلیل انباشت نشدن بیت‌کوین در محدوده 14 تا 17 هزار، احتمال ریزش بیت‌کوین تا محدوده 14 هزار وجود دارد.

???جهت کسب اطلاع از بروز رسانی‌های دنیای ترید، می‌توانید به صورت رایگان در سایت ثبت نام کنید.???

 

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام