ارز دیجیتال فانتوم؛ معرفی کامل، قیمت لحظه‌ای و پیش بینی قیمت فانتوم
ارز دیجیتال

ارز دیجیتال فانتوم؛ معرفی کامل، قیمت لحظه‌ای و پیش بینی قیمت فانتوم

به تازگی افزایش قیمت ارز فانتوم، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرده است. در این یادداشت هرچیزی که باید در مورد این ارز دیجیتال بدانید را برای شما آورده‌ایم. پس پیش از خرید این ارز دیجیتال پیشنهاد می‌کنیم مقاله پیش رو را مطالعه کنید.

در حالی که بازار ارز دیجیتال تابستان داغی را می‌گذراند، ارز فانتوم (FTM) به یکی از سودده‌ترین ارزهای بازار بدل شد. قیمت فانتوم در تمام طول ماه آگوست صعودی بود و نهایتا در 9 سپتامبر 2021 به بالاترین حد تاریخی خود در 1.93 دلار رسید. از آن زمان تا به حال قیمت فانتوم افزایش خاصی نداشته، اما برای کسانی که هنوز به فانتوم اعتقاد دارند، کاهش قیمت اخیر، می تواند فرصتی فوق‌العاده برای سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال باشد.

هیجان اخیر در مورد فانتوم، عمدتاً ناشی از پتانسیل آن برای تبدیل شدن به نسخه‌ای بهتر از اتریوم (ETH) است. اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید ارز دیجیتال فانتوم را به سبد سرمایه (Portfolio) خود اضافه کنید، در ادامه هرآنچه را که باید در مورد فانتوم بدانید، خواهید خواند. پس تا انتها با ما همراه باشید.

جهت دریافت سیگنال رایگان خرید ارز دیجیتال فانتوم هم می‌توانید وارد این صفحه شوید: سیگنال رایگان فانتوم

ارز فانتوم چیست؟

ارز دیجیتال ftm یا همان فانتوم، یک پلت‌فرم بلاک‌چینی، با قابلیت راه‌اندازی قرارداد هوشمند است. برای شروع، خوب است که بدانیم پروتکل و پروژه فانتوم، بطور کلی چه کاری انجام می‌دهد.

فانتوم ارز دیجیتال مربوط به یک پلت‌فرم بلاک‌چینی است که قادر به اجرای قراردادهای هوشمند نیز می‌باشد. این برنامه‌ها (قراردادهای هوشمند) به بلاک‌چین این امکان را می‌دهند تا علاوه بر ارسال ساده ارز از یک شخص به شخصی دیگر، تراکنش‌های حرفه‌ای‌ و پیچیده‌تری را نیز مدیریت مدیریت کند.


در حال حاضر چند کاربرد بسیار محبوب و رایج برای قراردادهای هوشمند وجود دارد:

قراردادهای هوشمند در زمینه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بسیار کاربردی هستند. DeFiها خدمات مالی هستند که به یک نهاد حاکمیتی مرکزی نیاز ندارند. از طریق قراردادهای هوشمند، توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان، می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را بسازند. این برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، نیاز فنی پلت‌فرم‌های DeFi را تامین می‌کنند.

از قراردادهای هوشمند، برای تعیین مالکیت توکن‌های غیر مثلی (NFT) نیز استفاده می‌شود. NFTها آیتم‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد هستند که می‌توان آن‌ها را معامله و خرید و فروش کرد.

اتریوم اولین ارز دیجیتالی بود که قراردادهای هوشمند را ارائه کرد. اتریوم همچنین پلت‌فرمی است که میزبان اکثر dAppهای موجود در صنعت است. با این حال این ارز دیجیتال بزرگ، مشکلاتی ناشی از شلوغی شبکه را نیز تجربه کرده که منجر به شکل‌گیری معایبی مانند کارمزدهای بالای تراکنش و گاهی هم قطعی شبکه شده است.

به همین دلایل است که چندین ارز دیجیتال، در حال تلاش برای گرفتن جایگاه اتریوم هستند. این جایگزین‌ها (مانند ارز ftm) ادعاها و بهبودهایی نظیر "پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها" را با "کارمزدی کمتر" ارائه می‌دهند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: دفتر کل توزیع شده چیست

ارز فانتوم برای کدام کشور است؟

آشنایی با تیم فانتوم و بنیان‌گذاران آن

شاکله اصلی ارز فانتوم را می‌توان برای کشور کره جنوبی دانست. به‌طور کلی اما، تیم ارز دیجیتال فانتوم، نسبت به روزهای ابتدایی خود تغییرات زیادی را تجربه کرده است. تیم فنی فانتوم نیز، متشکل از 12 توسعه‌دهنده متخصص پلت‌فرم است. علاوه بر این‌ها، فانتوم از تعدادی پرسنل حرفه‌ای در بخش‌های مدیریت، پشتیبانی از کامیونیتی فانتوم، بازاریابی و مدیران منطقه‌ای، استفاده می‌کند.

تاریخچه ارز فانتوم

بنیان‌گذار و موسس رمز ارز فانتوم، دکتر آن بیونگ ایک (Ahn Byung Ik) است. او دارای مدرک Ph.D در علوم کامپیوتر است. او همچنین ریاست انجمن فناوری مواد غذایی کره جنوبی را نیز به عهده دارد. دکتر "آن" یکی از نویسندگان مجله Fortune است که بارها در رسانه‌های تجاری بزرگ کره جنوبی، مطالب او منتشر شده است.

او پیش از این بنیان‌گذار پلت‌فرم فودتک SikSin نیز بوده است. SikSin چیزی است شبیه به سرویس Yelp. آن پلت‌فرم که دکتر "آن" راه‌اندازی کرد، اکنون ماهانه بیش از 22 میلیون بازدید از صفحه دارد و اپلیکیشن موبایل آن بیش از 3.5 میلیون بار دانلود شده است.

با این حال، در حال حاضر دیگر با فانتوم ارتباطی ندارد و حتی پروفایل لینکدین او هیچ اشاره‌ای به ارتباط قبلی با این پروژه نمی‌کند.

برخی از مهم‌ترین اعضای تیم فانتوم را در تصویر مشاهده می‌کنید

مایکل کونگ (Michael Kong) نیز مدیر عاملی (CEO) پروژه فانتوم را برعهده دارد. او چندین سال تجربه کار در فضای بلاک‌چین به عنوان یک توسعه‌دهنده قرارداد هوشمند را دارد. کونگ همچنین به عنوان مدیر ارشد اطلاعات نیز، در فانتوم فعالیت می‌کند.

قابل ذکر است که او قبل از پیوستن به فانتوم، مدیر ارشد شرکت بلاک‌چینی Block8 بود. او همچنین، سازنده یکی از اولین آشکارسازهای آسیب‌پذیری در قراردادهای هوشمند به شمار می‌رود.

یکی دیگر از برجسته‌ترین اعضای تیم فانتوم، آندره کرونژ (Andre Cronje) است. او معمار و طراح ساختارهای مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که به عنوان توسعه‌دهنده پروژه Yearn Finance شهرت خوبی پیدا کرده است.

بقیه تیم فانتوم را نیز، افرادی بسیار موفق، با انگیزه و با تجربه از رشته‌های مختلف تشکیل می‌دهند. فانتوم در زمینه‌های مالی، رمزنگاری، توسعه کسب و کار، مهندسی نرم افزار و معماری و سایر رشته‌های مرتبط، دست به استخدام متخصص‌ترین افراد زده است.

پس اصلا نباید نگران جنبه‌های فنی و ساختاری ارز دیجیتال فانتوم باشید.

چه چیزی فانتوم را منحصر به فرد می‌کند؟

صنعت دیفای (DeFi) بیش از پیش به یک واقعیت غیرقابل انکار تبدیل شده است و همچنان به رشد خود در سراسر جهان ادامه می دهد. شبکه فانتوم نیز، یک بلاک‌چین بسیار مناسب برای توسعه‌دهندگان است که از طریق سیستم غیرمتمرکز خود توجه توسعه‌دهندگان زیادی را به خود جلب کرده است.

هدف فانتوم ارائه خدمات آسان، ایمن و مقرون به صرفه مالی و قرارداد هوشمند است. پلت‌فرم فانتوم کاملاً منبع باز (Open Source) و جامعه محور است که آن را به‌طور خاص در چشم سرمایه‌گذاران مطلوب می‌نماید. فانتوم همچنین در سه ماهه اول سال 2021 رشد قابل توجهی را از خود نشان داد.

همه نکات گفته شده در بالا بطور کلی، به ارز دیجیتال و پلت‌فرم فانتوم موقعیتی منحصربه‌فرد بخشیده است.

آینده ارز فانتوم

در زمان نگارش این مقاله، تحلیل کوتاه‌مدت ما از آینده ارز دیجیتال فانتوم صعودی است (این مقاله در تاریخ 6 آبان 1400 نوشته شده است). این ارز دیجیتال در حال حاضر، در محدوده 2.8 دلار معامله می‌شود. 25 اندیکاتور وجود دارد که خبر از صعودی شدن فانتوم را می‌دهند. از جمله این اندیکاتورها می‌توان به میانگین‌های متحرک روزانه و هفتگی (ma)، شاخص قدرت نسبی (RSI) و واگرایی هم‌گرایی میانگین متحرک یا همان اندیکاتور مکدی (MACD) اشاره کرد. دو اندیکاتور نیز نشانه‌هایی بیریش (نزولی) نشان می‌دهند.

در ادامه‌، پیش‌بینی قیمت و آینده ارز فانتوم را از دیدگاه بعضی از معتبرترین وب‌سایت‌های تحلیلی ارز دیجیتال مرور می‌کنیم:

وب‌سایت تحلیلی Wallet Investor با تحلیل‌های مبتنی بر الگوریتم‌های ریاضی، پیش‎بینی می‌کند که قیمت تا پایان سال 2021 به 2.081 دلار کاهش می‌یابد. اما در عین حال، پیش‌بینی می‌کند که قیمت تا پایان سال 2022 تا 3.071 دلار یعنی تقریباً دو برابر و تا پایان 2025 تا 6.03 افزایش یابد.

DigitalCoin نیز پیش‌بینی مشابهی از قیمت ارز دیجیتال فانتوم ارائه می‌دهد. کوین دیجیتال پیش‌بینی می‌کند که این ارز فانتوم تا سال 2025 به طور میانگین به 6.64 دلار برسد که از میانگین 3.71 دلاری در سال 2022 بیشتر خواهد بود. این وب‌سایت تحلیلی، پیش‌بینی خود را برای سال 2028 نیز 9.73 دلار اعلام کرده است.

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال فانتوم برای سال‌های 2021 تا 2028

پیش‌بینی بلندمدت Price Prediction نیز نشان می‌دهد که ارز دیجیتال فانتوم تا سال 2025 به میانگین 10.69 دلار می‌رسد و تا سال 2030 به 74.05 دلار افزایش می‌یابد.

در نظر داشتن این نکته ضروری‌ست که بازار ارزهای دیجیتال به شدت نوسان دارد و پیش‌بینی دقیق قیمت یک کوین در چند ساعت آینده بسیار دشوار است و حتی برآوردهای بلندمدت نیز ممکن است با درصدی خطا همراه باشند. به این ترتیب، در نظر داشته باشید که تحلیل‌گران نیز می‌توانند در پیش‌بینی‌های خود اشتباه کنند.

توصیه می کنیم همیشه تحقیقات خود را نیز انجام دهید و قبل از تصمیم گیری در مورد سرمایه‌گذاری، آخرین روند بازار، اخبار، تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی و نظرات کارشناسان را در نظر بگیرید. نکته دیگر اینکه هرگز بیش از توان خود در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری نکنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: تحلیل فاندامنتال چیست؟

علت ریزش ارز فانتوم

علت ریزش اخیر فانتوم چه بود؟ تحلیل ارز فانتوم از دید دنیای‌ترید در کوتاه‌مدت به این ترتیب است:

براساس تحلیل ارز فانتوم، این توکن به زیر میانگین متحرک 50 روزه رسیده است که برای مدتی طولانی، به عنوان حمایت اصلی قیمت عمل می‌کرد. حمایت اصلی بعدی روی میانگین متحرک 100 روزه است که هنوز دست نخورده است. علاوه بر این، قیمت از انتهای باندهای بولینگر نیز خارج شده و وارد یک روند نزولی در نمودار روزانه شده است. با این حال، نمودار هفتگی اینطور نشان می‌دهد که این اصلاح، تنها یک استراحت کوتاه مدت خواهد بود.

تحلیل تکنیکال فانتوم

تحلیل ما از قیمت فانتوم برای هفته‌ای که گذشت و کوتاه‌مدت پیش‌رو، بریش یا نزولی است. این تحلیل فقط برای کوتاه‌مدت است. فانتوم یک توکن DeFi امیدوارکننده است و با توجه به انفجار استقبال از حوزه مالی غیرمتمرکز و متاورس، فانتوم تا شروع چرخه صعودی بعدی بیت‌کوین به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

بررسی ساختار شبکه ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

تیم فانتوم مدتی پیش توانست یک چرخش مهم را انجام دهد و تمام امور مالی غیرمتمرکز را در پلت‌فرم خود ممکن ساز که نشان از ساختار قدرتمند شبکه فانتوم می‌دهد. فانتوم همچنین وعده داده است که مجموعه‌ای از قابلیت‌های DeFi را به‌صورت یکپارچه برای همه کاربران ممکن خواهد ساخت.

بلاک چین سازگار با EVM  (ماشین مجازی) فانتوم، به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال را مستقیماً از کیف‌پول خود صادر (Mint) کنند، معامله کنند، وام دهند و وام بگیرند. همه این امکانات با کارمزد تقریباً صفر و به‌صورت فوری قابل اجراست.

فانتوم ارز دیجیتالی از دیفای (DeFi) برای همه!

شبکه اصلی اپرای فانتوم (Fantom’s Opera) با استفاده از پروتکل توافقی Lachesis مبتنی بر DAG ایجاد شده و از قراردادهای هوشمند سازگار با EVM پشتیبانی می‌کند.

به زبان ساده‌تر، این قابلیت‌ها به کاربران فانتوم اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را در شبکه اجرایی کنند و در نتیجه آن، از سرویس‌های فوق‌العاده DeFi در شبکه فانتوم حداکثر استفاده را ببرند.

در واقع، شبکه اصلی (Mainnet) فانتوم دارای ویژگی‌هایی است که آن را برای طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها ایده‌آل می‌کند.

استخراج ارز دیجیتال فانتوم

شبکه فانتوم، در حال حاضر، از اپلیکیشن‌های دیفای (DeFi) زیر پشتیبانی می‌کند که برخی از آن‌ها پاداش‌هایی بر اساس توکن فانتوم می‌دهند:

  • استیک کردن (سهام‌گذاری) شناور (Liquid Staking): شما می‌توانید از توکن‌های استیک‌شده فانتوم FTM به‌صورت همزمان، به عنوان وثیقه (Collateral) در برنامه‌های DeFi نیز استفاده کنید. بدین ترتیب، تمام واحدهای FTM در اکوسیستم فانتوم شناور هستند.
  • fMint: می‌توانید ده‌ها دارایی آزمایشگاهی را از جمله ارزهای دیجیتال، ارزهای ملی و کالاها را در فانتوم ضرب (Mint) کنید.
  • fLend: می‌توانید دارایی‌های دیجیتال را برای معامله و کسب سود قرض دهید.
  • fTrade: می‌توانید دارایی های دیجیتال مبتنی بر فانتوم را بدون ترک کیف‌پول خود معامله کنید. این قابلیت، پلت‌فرم فانتوم را به یک صرافی AMM (بازارساز خودکار) کاملاً غیرامانی و غیرمتمرکز تبدیل می‌کند.

فانتوم تلاش بسیاری کرده است تا راه‌حل‌هایی مناسب برای بهبود صنعت DeFi و معاملات ارائه دهد. به لطف فناوری DAG به کار رفته در شبکه فانتوم، این پلت‌فرم از بسیاری دیگر از پلت‌فرم‌های DeFi برتری محسوسی دارد.

شبکه فانتوم برای تایید تراکنش‌ها تنها 2 ثانیه زمان لازم دارد و از هزینه‌های پایین کارمزد نیز بهره‌مند است.

اکوسیستم ارز فانتوم

فانتوم به کاربران امکان بهره‌مندی از برنامه‌های DeFi را می‌دهد. تصویر از وبلاگ فانتوم است

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، توکن‌های FTM و توکن‌های sFTM را می‌توان به عنوان وثیقه برای ضرب (Mint) توکن fUSD استفاده کرد، که سپس می‌توان از آن fUSDها برای معامله و مبادله توکن‌های مصنوعی و فیات و موارد دیگر استفاده کرد.

همه این‌ها از طریق اپلیکیشن تحت‌وب ‘Fantom fWallet’ انجام می‌شوند. در ‘Fantom fWallet’ می‌توانید توکن‌های FTM خود را ذخیره‌سازی، ارسال، دریافت و به استیک (Stake) بگذارید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف‌پول ارز فامتوم

در کیف‌‎پول رسمی فانتوم با نام fWallet، می‌توانید علاوه بر خود ارز دیجیتال فانتوم (FTM)، دیگر توکن‌های مبتنی بر شبکه فانتوم را نیز، از جمله؛ fUSD و USDC با خیال راحت ذخیره کنید. شبکه فانتوم به طور کامل با متامسک (Metamask)، لجر (Ledger) و دیگر کیف‌پول‌های موبایل پیشرو، سازگار است.

اما پیشنهاد ما این است که از کیف‌پول fWallet برای نگهداری ارز فانتوم خود استفاده کنید. با انجام این‌ کار، همزمان به دریایی از سرویس‌های غیرمتمرزکز فانتوم نیز دسترسی پیدا خواهید کرد.

از کدام صرافی ارز دیجیتال، ارز فانتوم را بخریم؟

توکن فانتوم (FTM) در تمام صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال در دسترس است. بعضی از بزرگ‌ترین صرافی‌هایی که می‌توانید ارز دیجیتال فانتوم را خریداری کنید عبارتند از:

  1. بایننس (Binance)
  2. جمینی (Gemini)
  3. بیتفینکس (Bitfinex)
  4. سوشی‌سوآپ (Sushi)
  5. یونی‌سوآپ (Uniswap)
  6. اف‌تی‌ایکس (FTX)
  7. کریپتو (Crypto.com)
  8. وان‌اینچ (1inch)
  9. کوکوین (Kucoin)
  10. پنکیک سواپ

چرا باید ارز فانتوم را بخریم؟

اگر با امید افزایش 10 هزار درصدی قیمت فانتوم در ۹ ماه آینده این ارز را می‌خرید، ممکن است ناامید شوید. احتمال زیادی وجود دارد که تنها گمانه‌زنی‌ها در مورد قراردادهای هوشمند باعث افزایش قیمت فانتوم شده باشد.

باید گفت که هیچ تضمینی وجود ندارد که این قیمت و رشد در ادامه نیز باقی بماند. اما از آنجا که بازار در کوتاه مدت به شدت غیرقابل پیش‌بینی است، منطقی‌تر است که روی عملکرد فانتوم در طولانی مدت تمرکز کنید.

همه موارد درخشان از ارز دیجیتال فانتوم که بررسی کردیم، نشان می‌دهد که فانتوم دارای نشانه‌های فاندامنتال نسبتا خوبی‌ست. این تیم مدیریتی خوبی دارد و مشارکت آندره کرونژ نیز باعث رونق پروژه شده است. به علاوه، این ارز دیجیتال از سوی سرمایه‌گذاران معتبری مانند Alameda Research و HyperChain Capital نیز حمایت شده است.

فانتوم در حال حاضر در یک فضای بسیار رقابتی فعالیت می‌کند. رقبای اتریوم مانند کاردانو (ADA)، سولانا (SOL)، پولکادات (DOT) و غیره، همگی در حال تلاش برای شکست یکدیگر هستند و هر کدام از سرعت بالا و هزینه‌های پایین تراکنش خود به عنوان مزیت اصلی یاد می‌کنند.

احتمال زیادی وجود دارد که پنج یا شش تا از آن‌ها در سال‌های آینده به عنوان برنده، این بازی را ادامه دهند و بقیه را پشت سر بگذارند. به همین ترتیب فانتوم نیز شانس زیادی برای موفقیت در این نبرد دارد.

بنابراین، به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌هایی می‌پردازیم که فانتوم را به یک سرمایه‌گذاری خوب بدل کرده‌اند:

سرعت و هزینه: وب‌سایت فانتوم می‌گوید این شبکه می‌تواند هزاران تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند که هر یک کسری از سنت هزینه دارد. این سریع است، اما نه به سرعت سولانا، که می تواند بیش از 50000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

کاربرد: کاربرد در دنیای واقعی، برای هر پلت‌فرم قرارداد هوشمند بسیار حیاتی است و فانتوم نیز، چند قرارداد همکاری جالب در این زمینه به امضا رسانده. به عنوان مثال، در ماه ژوئن اعلام شد که ازبکستان از فناوری فانتوم برای نوسازی زیرساخت فناوری اطلاعات این کشور استفاده خواهد کرد. همچنین چندین پروژه DeFi را جذب کرده است و اکنون دارای 850 میلیون دلار ارزش کل قفل شده (TVL) روی شبکه‌اش است.

تکنولوژی: فانتوم ادعا می‌کند که مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم را با دادن بلاک‌چینی مخصوص به هر اپلیکیشن حل کرده و فانتوم را به شبکه ای برای نتورک‌ها بدل کرده است. گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) فانتوم نیز، با دیگر بلاک‌چین‌ها متفاوت است زیرا می‌تواند تراکنش‌ها را به صورت موازی پردازش کند که نسبت به رمزنگاری‌های سنتی‌تر که از یک پردازنده استفاده می‌کنند بهتر عمل می‌کند.

ارز FTM چیست؟

بررسی توکنومیک ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

مجموع عرضه توکن‌های فانتوم (FTM) 3.175 میلیارد واحد است. در مجموع 2.1 میلیارد توکن FTM در حال حاضر در گردش است. بقیه توکن‌های FTM برای ارائه پاداش‌های استیک به دارندگان FTM قفل شده‌اند. مقدار این پاداش‌ها به تصمیمات حاکمیتی بستگی دارد. با این حال، با شرایط حال حاضر، ممکن است 2 سال طول بکشد تا توکن FTM به گردش کامل در عرضه برسد و همه پاداش‌ها را بین استیک کنندگان FTM توزیع کند.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، توکن‌های فانتوم (FTM) را می‌توانید از عمده صرافی‌های بزرگ خریداری کنید. با این حال، بنیان‌گذاران توکن فانتوم FTM، این عمل را به دلیل خطرات نگهداری و در دسترس نبودن پاداش برای دارندگان FTM پیشنهاد نمی‌دهند.

استیک ارز فانتوم

چطور ارز دیجیتال فانتوم (FTM) را استیک (سهام‌گذاری) کنیم؟

سهام‌داران توکن فانتوم FTM در شبکه فانتوم، می‌توانند از توکن‌های FTM خود در قالب استیک (Stake) برای کسب سود مداوم استفاده کنند.

استیک کردن چیست؟

شما در واقع با استیک کردن و یا همان قفل کردن توکن‌های FTM خود به امنیت شبکه فانتوم کمک می‌کنید. این توکن‌ها که به فرایند استیک کردن اختصاص می‌دهید، همچنان در کیف‌پول‌تان قابل مشاهده خواهند بود و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن ها را برداشت کنید.

در فرایند استیک کردن، شما از طریق یک نود (Node) به اعتبارسنجی در شبکه کمک می‌کنید. به طور فعال در ایمن سازی شبکه FTM نیز نقش خواهید داشت. در همان زمان، توکن‌های FTM را به عنوان پاداش‌ استیک به دست می‌آورید. در نتیجه استیک کردن ارز دیجیتال فانتوم (FTM)، درآمدی ثابت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: استخراج ارز دیجیتال

چرا اصلا باید ارز فانتوم را استیک کنیم؟

نرخ پاداش فعلی برای استیک کردن فانتوم 9.64٪ به‌صورت سالانه است و سرمایه‌ای معادل 10000 دلار آمریکا تقریباً 79 دلار در هر ماه به شما سود می‌رساند.

پاداش‌های استیک فانتوم توسط همه استیک‌کنندگان در استخر پاداش (Reward) به اشتراک گذاشته می شود، هر چه FTM بیشتری استیک کنید، پاداش کمتری دریافت می‌کنید. این امر برای حفظ شناور بودن استخر اتخاذ شده است.

آموزش استیک (سهام‌گذاری) ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

چندین مرحله برای شروع به استیک ارز دیجیتال فانتوم وجود دارد که در ادامه بطور کامل برای شما آموزش داده‌ایم:

مرحله اول: یک کیف‌پول ‘Fantom fWallet’ می‌سازیم

با ایجاد یک کیف‌پول ‘Fantom fWallet’ از این پیوند [progressive web app] کار را شروع کنید.

این پلت‌فرم، از سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، iOS و اندروید پشتیبانی می‌کند. راه‌اندازی کیف‌پول Fantom fWallet ضروری است، چون در ادامه نیاز دارید که توکن‌های FTM خود را ارسال، دریافت و به استیک بگذارید.

اگر از قبل یک حساب کاربری متامسک (Metamask) دارید، می‌توانید به سادگی روی ‘Connect wallet’ کلیک کنید تا کیف پول ERC-20 موجود خود را، به شبکه فانتوم وصل کنید.

همچنین، می‌توانید با استفاده از قابلیت ‘Create Wallet’ یک کیف پول جدید ایجاد کنید.

مرحله دوم: تعدادی توکن FTM بخرید

مرحله دوم خرید مقداری از توکن‌های FTM، از یک صرافی است.

شما می توانید ارز دیجیتال فانتوم (FTM) را از یک صرافی متمرکز معتبر مانند بایننس یا اف‌تی‌ایکس (FTX) خرید کنید.

در بایننس، جفت معاملاتی FTM/USDT برای دسترسی به ارز دیجیتال (FTM) وجود دارد.

از سوی دیگر، در صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX)، جفت‌ارز معاملاتی FTM/USD امکان خرید ارز دیجیتال فانتوم را برای شما فراهم می‌کند.

مرحله سوم: FTMهای خریداری شده را به Fantom fWallet خود انتقال دهید

بلافاصله پس از خرید ارز دیجیتال فانتوم (FTM)، باید این توکن‌ها را از صرافی به آدرس کیف‌پولی که در مرحله اول ایجاد کردید، انتقال دهید.

در عکس بالا راه‌های مختلف برای دریافت توکن‌های FTM را مشاهده می‌کنید. این روش‌های دریافت پاداش عبارتند از: شبکه اتریوم، زنجیره بایننس (BEP-2) یا زنجیره Fantom Opera.

اطمینان حاصل کنید که شبکه برداشت با آدرس شبکه مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است توکن‌های خود را از دست بدهید!

مرحله چهارم: برای عملیات استیک خود یک اعتبارسنج (Validator) انتخاب کنید

پس از واریز توکن‌های FTM خود به کیف‌پول، می‌توانید با ارائه آن به یک اعتبارسنج (Validator)، استیک ارز دیجیتال فانتوم (FTM) را شروع کنید.

به تب ‘Staking’ بروید.

در زیر صفحه ‘Delegrate FTM’ گزینه ‘Add delegation’ را انتخاب کنید.

حالا یک اعتبارسنج را انتخاب کنید تا با آن در عملیات استیک، شریک شوید.

سپس روی ‘Select’ کلیک کنید.

مبلغ مورد نظر را وارد کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.

تمام شد! به همین راحتی به جمع استیک‌کنندگان ارز دیجیتال آینده‌دار فانتوم پیوستید.

سوالات متداول ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

آیا می‌توان ارز فانتوم را در بایننس استیک کرد؟

بله هر حسابی با میزان موجودی بیش از 1 واحد ارز فانتوم، می‌تواند فانتوم را استیک کند.

آیا فانتوم غیر متمرکز است؟

درست مانند اتریوم، فانتوم نیز یک پلت‌فرم غیرمتمرکز، آزاد، منبع باز و مجهز به قراردادهای هوشمند است. بلاک‌چین فانتوم توسط مکانیزم اجماعی معروف به Lachesis کار می‌کند.

تعداد توکن‌های فانتوم چه مقدار است؟

از 3,175,000,000 توکن که در نهایت عرضه خواهد شد، در حال حاضر، 2,545,006,273 واحد توکن فانتوم در گردش است.

آیا فانتوم یک دی‌فای DeFi است؟

Fantom اولین DeFi استکی را ارائه می‌دهد که بر اساس اجماع aBFT طراحی شده. این نسخه، بسیار سریع‌تر، ارزان‌تر، قابل اعتمادتر و امن‌تر از پیشینیان خود است. در اکوسیستم فانتوم، می‌توانید از FTMهای خود برای استخراج fUSD و دسترسی به ابزارهای DeFi استفاده کنید.

آیا توکن‌های فانتوم سوزانده می‌شوند؟

هر تراکنش که با فانتوم سوآپ (Fantom Swap) انجام می‌شود، به نقدینگی فانتوم در پنکیک‌سوآپ کمک می‌کند. پس تعجب ندارد که قیمت Fantom Swap مدام در حال افزایش سرسام‌آور است! با شناسایی هر تراکنش در سیستم، به طور خودکار مقدار معینی از توکن‌ها بازخرید و سوزانده می‌شود.

آیا فانتوم یک توکن ERC-20 است؟

فانتوم یک توکن ERC-20 نیز دارد اما مستقیما نمی‌توان آن را روی ‘Opera mainnet’ استفاده کرد.

آیا می‌توانم توکن‌های ERC-20 را به والت فانتوم خود انتقال دهم؟

نه. ابتدا باید آنها را با استفاده از این آدرس https://multichain.xyz به شبکه اصلی FTM سوآپ کنید.

حرف آخر در مورد ارز فانتوم

فانتوم، تنها پروژه‌ای نیست که فناوری DAG را، به عنوان راهی برای مقیاس‌پذیری انتخاب کرده باشد. IOTA و Nano برخی از اولین پروژه‌های مبتنی بر DAG بودند و پروژه‌های Constellation و Hedera Hashgraph نیز، معماری مشابهی با فانتوم در استفاده از قراردادهای هوشمند دارند.

فانتوم وعده داده است که از طریق اضافه کردن زیرساخت‌های پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و dAppها ارزش افزوده‌ای ایجاد خواهد کرد، که می‌تواند به فانتوم، نسبت به پروژه‌هایی مانند IOTA و Nano که با امکان قرارداد هوشمند راه‌اندازی نشده‌اند، برتری دهد. اگرچه آیوتا اکنون یک لایه مجزا دارد که هوشمندسازی را ارائه می‌دهد. عملکرد خوب توکن IOTA این امید را ایجاد کرده که سرمایه‌گذاران فانتوم نیز بازدهی خوبی در سرمایه خود مشاهده خواهند کرد.

همچنین گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه فانتوم بازار شهرهای هوشمند در کره جنوبی را، در اختیار خود گیرد. البته، تضمین کاملی برای رخ دادن این اتفاق وجود ندارد. فانتوم باید پیشرفت کند و به وعده‌های خود برای حفظ شراکت‌هایی که قبلاً ایجاد شده است عمل کند. اگر آن‌ها بتوانند به پیشرفت خود ادامه دهند، برای حفظ کنترل خود بر بازار کره جنوبی مشکلی نخواهند داشت.

امکان انجام تعداد زیادی تراکنش‌ در هر ثانیه و کارمزدهای پایین مطمئناً به فانتوم کمک می‌کند تا پذیرش خود را در برخی صنایع افزایش دهد و آن را به سمت پذیرش نهادی نزدیک‌تر کند.

پذیرش بین سازمان‌های مالی بزرگ هدف بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چین است و این سؤال که چه زمانی ممکن است چنین پذیرشی به واقعیت تبدیل شود، برای فانتوم و سایر پروژه‌های دیگر هنوز پاسخ شفافی ندارد.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد که تیم فانتوم از تخصص، دانش و انگیزه کافی برای موفقیت برخوردار است.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


10 دیدگاه

    • comments

      hamidreza
      ، 09 آذر 1400

      سلام. مطلب خیلی خوب بود. ممنون. فقط یه سؤال: فانتوم پلتفرم داره؟ مثل صرافی ؟ چون دیدم کیف پول داره سؤال شد برام. چطور ثبت نام و احراز هویت بکنم؟

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 10 آذر 1400

      سلام حمیدرضای عزیز؛ بله شبکه فانتوم پلت‌فرم‌های متعددی از جمله کیف‌پول اختصاصی دارد اما در مورد صرافی باید بگوییم که خیر. برای استفاده از سرویس‌های شبکه فانتوم نیز، نیازی به احراز هویت وجود ندارد.