اخبار ارز میکر + بررسی آخرین اخبار ارز Maker
اخبار ارز دیجیتال

اخبار ارز میکر + بررسی آخرین اخبار ارز Maker

ارز دیجیتال میکر (maker) یک رمز ارز است که در بلاکچین میکردائو بوجود آمده است. در این صفحه قرار است اخبار مهم و مرتبط با این ارز مشهور را منتشر کنیم. برای اطلاع از آخرین رویدادهای مهم ارز MKR اخبار این صفحه را دنبال کنید.

کارشناسان ارز دیجیتال می‌گویند که به زودی میکر (MKR) جای لونا (LUNA) را می‌گیرد، چرا ارز میکر ارزشمند است و چرا باید این ارز را در پورتفوی خود نگهداری کنید؟

همزمان با افت شدید ارزش لونا و ریزش بیشتر ارزهای بازار ارز دیجیتال، در کمال تعجب، توکن MKR مسیر صعودی را برای رشد قیمت خود در پیش گرفته است. ارز میکر (maker) با علامت اختصاری (MKR) اکنون با رشد مثبت خود در بحبوحه بازار ریزشی، توجه کارشناسان ارز دیجیتال را به خود جلب کرده است. این در حالی است که مدیرعامل پلتفرم Terra چندی پیش اعلام کرده بود که "دای" به دستان من کشته خواهد شد!!

اما چرا استیبل کوین دای و توکن حاکمیتی آن یعنی میکر تا این حد توانسته خوب عمل کند و حتی در ریزش سنگین بازار رمزارزها روند صعودی داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال با همراه باشید.


آخرین اخبار ارز میکر (MKR) : به روز رسانی 11 خرداد

پس از نابودی استیبل‌کوین (UST) مبتنی بر ترا (Terra)، دای (DAI) به بزرگترین استیبل‌کوین غیرمتمرکز موجود تبدیل شده است. علاوه بر این، میکردائو (Makerdao) موقعیت پروتکل مالی غیرمتمرکز (defi) را به عنوان پروتکل برتر defi از نظر ارزش کل قفل شده (TVL) به دست آورده است.

کاملاً واضح است که پیامدهای لونا (LUNA) در سراسر Defi و به طور کلی اکوسیستم کریپتو موج زده است. علاوه بر این، سقوط ترا به استیبل‌کوین DAI اجازه داد تا موقعیت خود را به عنوان بزرگترین استیبل‌کوین غیرمتمرکز از نظر ارزش بازار بازیابد.

دای (DAI) در رتبه‌ی شانزدهم استیبل‌کوین‌ها

در حال حاضر ارزش دای 6.24 میلیارد دلار است اما ارزش تمامی استیبل‌کوین‌ها در 30 روز گذشته 27.3 درصد کاهش یافته است. دای در حالی ثابت باقی ماند که سقوط ترا موجی از شوک را در جامعه کریپتو ایجاد کرد که به نوبه خود ارزش کل قفل شده‌ی بازار (TVL) را به نصف کاهش داد. بیش از 2.6 میلیارد دلار دای از اول ماه می 2022 از گردش خارج شده است.

دای در روزهای اخیر 159.99 میلیون دلار حجم تجارت جهانی داشته است و صرافی کراکن (Kraken) فعال‌ترین صرافی دای در حال حاضر است. حجم معاملات دای در FTX، Okex، Bittrex و Crypto.com نیز زیاد است.

در حالی که استیبل‌کوین‌های تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC) و دلار بایننس (BUSD) از نظر ارزش بازار جزء ده‌ ارز برتر هستند، استیبل‌کوین دای (DAI) امروز در رتبه ۱۶ قرار دارد. علاوه بر این، میکردائو (Makerdao) دارای یک توکن بومی به نام میکر (MKR) است که با قیمت 1178 دلار در هر واحد مبادله می‌شود. امروز MKR از نظر ارزش بازار، پنجاه و هشتمین ارز دیجیتال بزرگ است.


آخرین اخبار ارز میکر (MKR) : به روز رسانی 31 اردیبهشت

دو هفته خونین در بازار کریپتو می‌گذرد و هیچ چیز به اندازه سقوط استیبل‌کوین الگوریتمی ترا (UST) بازار را شوکه نکرده است. ارز دیجیتال ترا اکنون با حدود 6 سنت معامله می‌شود. اما با کم شدن تب و تاب سقوط لونا، بسیاری این سوال را دارند که اوضاع برای سایر استیبل‌کوین‌ها چگونه پیش می‌رود؟

چرا میکر (MKR) حتی پس از فروپاشی استیبل‌کوین غیرمتمرکز ترا (Terra) زنده ماند؟

به نظر می‌رسد یو اس دی کوین (USDC) به عنوان یک برنده کلیدی در میان استیبل کوین های برتر ظاهر شده است. طبق گزارش کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، دومین استیبل‌کوین بزرگ بازار با ارزش تقریباً 48 میلیارد دلار در 11 می، به بیش از 53 میلیارد دلار جهش کرد. اما داستان برای رهبر بازار استیبل کوین تتر (USDT) متفاوت است. در همان دوره، ارزش بازار تتر (USDT) از کمی بیش از 83 میلیارد دلار به 73.19 میلیارد دلار کاهش یافت. در حال حاضر 73.28 میلیارد تتر در گردش است.

مکانیسم قدرتمند ثبات قیمت ارز دای

برخلاف غول‌های استیبل‌کوین متمرکز بازار یعنی USDT و USDC که توسط شرکت‌های متمرکز مدیریت می‌شوند، DAI توسط ترکیبی از ارزهای دیجیتال مختلف، از جمله اتریوم، بیت‌کوین، USDC و سایر دارایی‌های رمزنگاری به صورت غیرمتمرکز پشتیبانی می‌شود.

پلتفرم میکردائو (MakerDAO)، که مدیریت ارز دای را بر عهده دارد، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. این قراردادها به طور خودکار وام‌هایی را که ارزش وثیقه‌ی آنها کم می‌شود نقد می‌کند. برای مثال به ازای هر 1 دلار دای که می‌خواهید دریافت کنید باید 1.70 دلار اتر را به عنوان وثیقه قرار دهید. اگر در همین حین قیمت اتر کاهش پیدا کند، باید مقدار وثیقه‌ی خود را افزایش دهید و یا ریسک نقد شدن را متحمل شوید.

حق بیمه برای استیبل‌کوین‌ها بعد از سقوط آزاد لونا

اما در حالی که همه ناقوس مرگ را بر روی استیبل کوین های الگوریتمی به صدا در می‌آورند ارز دای توانست زنده بماند. ارزش دای در طول یک دوره نوسان شدید از هم فرو نپاشید و حتی برای برخی سرمایه‌گذاران مانند یک شبکه ایمنی رفتار کرد. USDC، استیبل کوین BUSD بایننس و DAI همگی از 1% تا 2% حق بیمه برخوردار شدند زیرا تقاضا برای هر یک از این توکن‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است.

دای (DAI) از شیبا اینو (SHIB) هم پیشی گرفت

براساس داده‌های ارائه شده توسط کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، ارز شیبا اینو (SHIB) به پایین‌تر از استیبل کوین دای (DAI) سقوط کرده است. ارزش این دو ارز دیجیتال در حال حاضر حدود 6.5 میلیارد دلار است و دای برتری جزئی نسبت به رقیب خود دارد. در ماه مارس، دو کوون، بنیانگذار بلاک چین ترا (Terra)، در توییتی اعلام کرد که دای، قدیمی ترین استیبل کوین غیرمتمرکز، به دست او خواهد مرد.

نیازی به گفتن نیست که این پیش بینی به خوبی پیش نرفت. لونا اوایل این ماه سقوط کرد و در حال حاضر قیمت آن پایین‌تر از 0.10 دلار قرار دارد. پس از سقوط لونا، دای که برای اولین بار در سال 2017 ظاهر شد، بار دیگر به بزرگترین استیبل کوین غیرمتمرکز تبدیل شد.

شیبااینو تاکنون سال سختی را پشت سر گذاشته است و اخیراً به قیمت 0.00001 دلار رسیده است. این میم کوین اکنون 86 درصد از رکورد 0.00008616 دلاری خود که در اکتبر گذشته به دست آورده بود، از دست داده است.


آخرین اخبار ارز میکر (MKR) : به روز رسانی 29 اردیبهشت

ارز دیجیتال ترا (UST) تلاش کرد تا با استفاده از الگوریتم‌هایی، عرضه را متعادل کند تا پیوند 1 به 1 را با دلار آمریکا حفظ کند. با این حال، زمانی که تقاضا برای توکن لونا (LUNA) کاهش یافت، مکانیسم ثبات قیمت ترا هم با شکست مواجه شد. در این فاصله ارز دیجیتال میکر به عنوان جایگزینی مطمئن‌تر برای استیبل کوین‌های الگوریتمی، به عنوان توکن حاکمیتی در اکوسیستم میکردائو (MakerDAO)، احیا شد. این موضوع نشان دهنده‌ی دست برتر استیبل‌کوین غیرمتمرکز دای (DAI) است.

رشد 50 درصدی ارز دیجیتال میکر در پی سقوط لونا

ارز دیجیتال میکر (MKR) در هفته گذشته، پس از سقوط استیبل‌کوین الگوریتمی ترا TerraUSD (UST) تقریباً 50 درصد رشد داشته است. 

هنری الدر (Henry Elder)، رئیس امور مالی غیرمتمرکز در ویو فایننشال (Wave Financial)، گفت:

"صعود میکر به طور مستقیم با سقوط ترا مرتبط است. زمانی که تقاضا برای ترا تقریباً صفر شد، میکر به عنوان پادشاه بلامنازع استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز باقی ماند" . این در حالی است که مدیرعامل پلتفرم Terra چندی پیش اعلام کرده بود که "دای" به دستان من کشته خواهد شد!

مکانیسم ثبات قیمت دای (DAI)

یک مکانیسم پایداری که ترا (UST) و دای (DAI) را متمایز می کند این است که دومی نیاز به وثیقه سازی بیش از حد از طریق سکه های مبتنی بر اتریوم دارد. این بدان معناست که کاربران برای دریافت 100 دلار دای باید 150 دلار اتریوم واریز کنند. در نتیجه، اگر ارزش اتریوم کاهش یابد، کاربران باید وثیقه خود را افزایش دهند یا خطر انحلال را به خطر بیاندازند.

دای قدیمی‌ترین استیبل کوین غیرمتمرکز است که در سال 2017 ایجاد شده است. علاوه بر پشت سر گذاشتن اوج‌های قرنطینه کووید 2020-21، توانست از زمستان ارزهای دیجیتال سال 2018 جان سالم به در ببرد. شریک عمومی بلک تاور کپیتال (BlockTower Capital)، مایکل بوسلا گفت: "دای در این بازی بسیار خوب عمل کرده و قبلاً مورد آزمایش استرس قرار گرفته است و یکی از معدود استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز پول باقی مانده است".

میکردائو علاوه بر نیاز به وثیقه‌گذاری بیش از حد، از روش‌های دیگری برای حفظ ارزش دارایی‌های خود استفاده می‌کند. برخی از هزینه‌هایی که میکردائو جمع‌آوری می‌کند برای خرید میکر اضافی در بازارهای ثانویه استفاده می‌شود، که آن را سوزانده و ارزش آن را بالا نگه می‌دارد.


آخرین اخبار ارز میکر (MKR) : به روز رسانی 28 اردیبهشت

ارز دیجیتال لونا یا ترا در سال ۲۰۱۸ وارد عرضه بازار رمز ارزها شد. در واقع ارز دیجیتال لونا، توکن پلتفرم ترا Terra است که در وب‌سایت کوین مارکت کپ با نماد LUNA نمایش داده می‌شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: معرفی کامل ارز لونا

آیا MKR جایگزین مناسبی برای LUNA است؟

توکن MKR با روی آوردن کاربران به DAI در بحبوحه سقوط "ترا" ۳۰ درصد جهش کرد. با تداوم کاهش ارزش Terra، درمیان تریدرها شاهد افزایش گرایش به سمت پلتفرم میکردائو و رمزارزهای آن هستیم.

طبق گزارش CoinMarketCap، در اوایل روز جمعه یعنی 13 می (23 اردیبهشت)، MKR هشتمین توکن بزرگ DeFi (مالی غیرمتمرکز) با ارزش بازار 1.4 میلیارد دلار بود. در همین حال، DAI با ارزش بازار 6.47 میلیارد دلار به چهارمین استیبل کوین بزرگ تبدیل شد.

بر اساس نمودار 15 می(25 اردیبهشت) MKR در طی 24 ساعت معامله با 1,141.09 دلار با حجم 509,801,606 دلار معامله شده است. در زمان نگارش این مقاله، ارزش توکن MKR به میزان قابل توجهی کاهش یافت و به 17.28 درصد رسید. با این حال، اگرچه این ارز روند نزولی را نشان می‌دهد، اما در بازار فعلی در رتبه ۴۷ قرار گرفته است. در واقع، دارای ارزش بازار 1,115,596,659 دلار با عرضه در گردش حدود 977,636 است. حداکثر عرضه این توکن حدود 1,007,580 MKR است.


سؤالات متداول (FAQ)

ارز میکر (maker) چیست؟

ارز میکر (MAKER) با علامت اختصاری (MKR) در سال 2014 در بستر پلتفرم میکردائو (MakerDAO) ایجاد شد. این پلتفرم دارای دو ارز میکر (MKR) و ارز دای (DAI) است. میکر یک توکن حاکمیتی است و دای یک استیبل کوین است که قیمت آن همواره در حدود یک دلار آمریکا باقی می‌ماند و این ثبات قیمتی توسط توکن حاکمیتی آن یعنی میکر انجام می‌شود.

مطالعه‌ی این مقاله پیشنهاد می‌شود: معرفی کامل ارز دای

آیا ارز Maker ارزش سرمایه گذاری در سال 2022 را دارد؟

پیش‌بینی اینکه آیا MKR سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ای در سال 2022 خواهد بود یا خیر غیرممکن است. با این حال،رشد MKR در گذشته امیدوار کننده بوده است و این پتانسیل را دارد که در آینده سرمایه گذاری خوبی باشد. MKR قطعا ارزش توجه کردن را دارد و به طور بالقوه می تواند یک سرمایه گذاری عاقلانه در سال 2022 باشد.

آیا خرید میکر یک سرمایه گذاری خوب است؟

  • سایت ولت اینوستر (walletinvestor) سرمایه گذاری در MKR برای یک سال آینده "پرریسک" پیش بینی کرده است.
  • سایت پرایس پردیکشن (Price Prediction) سرمایه گذاری در ارز MKR را برای سال 2022 را یک فرصت عنوان کرده و پیش بینی کرده است که قیمت آن حداکثر تا 1726.63 دلار می‌تواند برسد.

ارز میکر را از کدام صرافی بخریم؟

در لیست زیر، بهترین صرافی های مناسب برای ایرانیان به منظور خرید MKR را مشاهده می کنید.

 

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام