متاورس چیست و چطور زندگی ما را متحول میکند؟ (بررسی گذشته و آینده)
ارز دیجیتال

متاورس چیست و چطور زندگی ما را متحول میکند؟ (بررسی گذشته و آینده)

این روزها با گسترش اینترنت، سوالی که برای هر فرد فعال در اینترنت ایجاد شده این است که نسل بعدی اینترنت چه خواهد بود؟ به نظر می رسد نسل بعدی اینترنت یک شبکه اینترنت تعاملی نزدیکتر خواهد شد که می توان به آن دنیای متاورس میگویند. متاورس یک تکرار فرضی از اینترنت به عنوان یک دنیای مجازی واحد و همه جانبه است. در دنیای متاورس میتوانید به وسیله هدست ها وعینک های خاصی به نقاط مختلف جهان سفر کنید، از بودن در آنجا لذت ببرید و دوباره به محل زندگی خود برگردید.

متاورس چیست؟

متاورس چیست و چه اهمیتی دارد

 

متاورس (Metaverse) اصطلاحی که برای اولین بار در داستان های علمی تخیلی به کار رفت، ترکیبی است از پیشوند META به معنای فراتر و UNIVERSE به معنای جهان. متاورس به دنیا‌های مجازی مشترکی اطلاق می‌شود که در آن زمین، ساختمان‌ها، آواتارها و حتی نام‌ها، قابلیت خرید و فروش دارند و اغلب این خرید و فروش‌ها، به کمک ارزهای دیجیتال صورت می‌پذیرد.

در این محیط‌، افراد می‌توانند با دوستان خود به گردش بپردازند، از ساختمان‌ها و مکان‌های مجازی مختلف دیدن کنند، کالاها و خدمات را بخرند و یا این که در رویداد‌هایی مثل کنسرت خواننده مورد علاقه خود شرکت کنند.

این پدیده در طول همه‌گیری کرونا، با استقبال زیادی رو به رو شد، علت آن هم این بود که قرنطینه و سیاست‌های کار از خانه (دورکاری)، بیشتر افراد را مجبور می‌کرد تا برای کار و تفریح به فضای مجازی روی بیاورند. اصطلاح متاورس، طیف گسترده‌ای از مفاهیم واقعیت‌ مجازی را شامل می شود، از ابزارهای محل کار گرفته تا بازی‌ها و پلت‌فرم‌های اجتماعی.

 

دنیای متاورس از کجا آمده است؟

بررسی تاریخچه متاورس

 

اصطلاح متاورس اولین بار در رمان سایبرپانکی نیورومنسر در سال 1984 نوشته ویلیام گیبسون به کار برده شد.  نیل استفنسون با الهام از کتاب گیبسون  کتاب سقوط برفی (Snow crash) در سال 1992 نوشت و تقریبا متاورس امروزی را توصیف کرد. نویسنده این کتاب توانسته مفاهیمی مثل متاورس و آواتار را قبل از ایجاد پیش بینی کند. نویسنده این کتاب قهرمان داستان را در یک دنیای متاورسی توصیف می کند. در حین بیان داستان، قهرمان و دشمنان در این دنیای متاورسی با یکدیگر درگیر می شوند.

چگونه وارد متاورس شویم؟

برای ورود به متاورس شما نیازمند دستگاه های هوشمند مثل موبایل، تبلت یا دستگاه هایی واقعیت مجازی مثل VR یا عینک های هوشمند AR دارید. در حال حاضر شرکت اپل با هدست اختصاصی خود راه را برای حضور در متاورس هموار کرده است. همچنین شما می توانید با نصب بازی های متاورسی مثل Axie infinity یا Robolox به متاورس ورود کنید.

شرکت متا ( فیسبوک سابق) با ارائه هدست Oculus Quest2 شروع ساخت متاورس اختصاصی خود کرد. شما همچنین برای لمس متاورسی می توانید هدست Playstation VR از برند سونی را تهیه کنید و به انجام بازی های متاورسی بپردازید. مایکروسافت شاید یکی از ارائه دهندگان قدیمی هدست VR باشد، این شرکت با ارائه هدست Hololens در سال 2016 پا به عرصه متاورس گذاشت.

در کنار سخت افزارهای مورد نیاز اگر نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید میتوانید مقاله تخصصی چگونه وارد متاورس شویم را مطالعه کنید.

مزایای دنیای متاورس و زندگی کردن در آن

احتمالا در آینده نزدیک متاورس جایگاه اینترنت را تصاحب خواهد کرد و تمام محتواهای حال حاضر بر روی متاورس و به صورت چند بعدی پخش خواهد شد. پلتفرم های آنلاین فعلی می توانند اجناس خود را با کیفیت بهتری به نمایش بگذارند. قابلیت تعامل پذیری در متاورس می تواند باعث تحول در زندگی آینده شود. بر خلاف اینترنت که شما نهایتا می توانید یک فیلم را در اینترنت ببنید، شما در متاورس می توانید به مغازه مورد نظر بروید و اجناس را به طور چند بعدی ببنید، سایز کنید و خرید مورد نظر خود را انجام دهید.

به لطف متاورس شما می توانید در کنار دوستانی که در نقاط دیگر جهان هستند باشید و با هم فوتبال نگاه کنید یا از یک فیلم لذت ببرید. همچنین خیلی از شغل ها با دورکاری و از منزل به کار خود ادامه می دهند، دیگر نیازی نیست به آن محیط کاری بروید و به فعالیت بپردازید.

یکی دیگر از ویژگی های خاص متاورس، یکپارچه سازی هویت فرد در آن است. یعنی شما دیگر نیازی ندارید برای هر برنامه ای یک اکانت بسازید، شما می توانید به همان هویت در تمامی برنامه ها فعالیت کنید و دیگر نیازی به ثبت نام ندارید. به مرور عینک VR یا AR جایگاه خود را اکثر شغل ها باز می کند. شما با استفاده از عینک های AR می توانید اکستنشن هایی روی تصاویر واقعی ببنید و از آنها کمک بگیرد ولی عینک VR شما را به یک دنیای دیگر منتقل می کند.

معایب دنیای متاورس و زندگی کردن در آن

ترسناک ترین و سیاه ترین قسمت متاورس برمیگردد به تمرکز بیش از حد آن، یعنی اگر یک شرکت بتواند کل متاورس را در دست بگیرد می تواند کل دنیا را کنترل کند. پیش بینی می شود اگر متاورس با این شدت پیشرفت کند بتواند تا سال 2030 سودی بیش 13 تریلیون دلاری را برای مالکین پلتفرم های خود خلق کند. همچنین پیش بینی می شود در سال های آینده متاورس جایگاه بالاتری برای خریدهای اینترنتی داشته باشد و حتی شاید باعث کاهش فروش فروشگاه های حضور شود. متاورس در ابتدا به سمت بازی ها ورود کرد و آهسته به سمت سایر تجارت قدم می گذارد و شما برای زندگی در چنین دنیایی باید به روز باشید.

با ورود متاورس به دنیای مجازی احتمالا خیلی از شغل ها از بین خواهد رفت و این امر می تواند باعث نگرانی دولت ها در مورد آینده شرکت ها شود. متاورس را می توان نوعی دنیای موازی جامعه امروزی در نظر گرفت.

در حال حاضر یکی از اصلی ترین راه هایی که شما می توانید به متاورس متصل شوید، بازی های متاورسی است که در بین جوانان و نوجوانان طرفداران بسیار پیدا کرده است زیرا افراد علاوه بر اینکه به تفریح می پردازند، می توانند اندکی پول هم بدست بیاوند. 

مهم ترین بازی های متاورسی

بازی های متاورسی جزو اصلی ترین بخش متاورس دسته بندی می شوند. دو لازمه اصلی برای ورود به این بخش داشتن اینترنت مناسب و کیف پول ارزهای دیجیتال است. اگر قصد ورود به این بخش از متاورس را داید حتما این دو بخش را مورد توجه ویژ قرار دهید.

بازی متاورسی Sandbox

sandbox

بازی Sandbox یکی از معروف ترین بازی های متاورسی است که توانسته جایگاه خود را در بازار ارز دیجیتال پیدا کند. هدف از ایجاد این بازی تغییر در ساختار پلتفرم های سنتی بازی ها بود. سندباکس یک بازی متاورسی است که گیمرها با انجام بازی می توانند درآمد هم داشته باشند.

برای انجام بازی Sandbox علاوه بر توکن Sand که توکن بومی این بازی است شما می توانید به توکن دیگری به نام Land و NFT های با شمایل مختلف هم دسترسی داشته باشید. این بازی یکی از معروف ترین بازی های متاروسی paly-to-earn محسوب می شود که در سال 2021 بسیار ترند شد.

بازی متاورسی Axie Infinity

AXSI

آکسی اینفینیتی یک بازی ویدئویی آنلاین مبتنی بر NFT است که از توکن‌های دیجیتال مبتنی بر اتریوم AXS و SLP استفاده می‌کند. در این بازی از سبک Play-to-earn محسوب می شود بازیکنان حیوانات خانگی دیجیتالی خود را که به نام آکسی (Axie) شناخته می‌شوند را، پرورش می‌دهند، بزرگ می‌کنند و به مبارزه می‌گذارند. بازی آکسی اینفینیتی از ارز دیجیتال AXS به‌عنوان یک توکن محوری در بازی استفاده می‌کند.

دارندگان توکن، می‌توانند در رای‌گیری‌ها شرکت کنند و مسیر دنیای بازی را شکل دهند. قوانین در آکسی اینفینتی، با بازی‌های سنتی متفاوت است، جایی که سازندگان بازی تمام تصمیمات را می‌گرفتند. دارندگان AXS نه تنها می‌توانند توکن‌های خود را به سهام‌گذاری یا استیک بگذارند و درآمد بیشتری کسب کنند، بلکه می‌توانند به طرح‌های مختلف مدیریتی نیز رأی دهند.

جهان بازی آکسی اینفینیتی، از توکن (SLP) نیز استفاده می‌کند. توکن SLP عمدتا برای پرورش آکسی‌ها در جهان بازی استفاده می‌شود. بازیکنان می‌توانند توکن SLP را با برنده شدن در ماجراجویی‌ها (Adventure) و نبردهای بازی به دست آورند. تفاوت اصلی بین توکن SLP و AXS این است که SLP یک توکن حاکمیتی نیست. بنابراین، برای رای دادن و تصمیم‌گیری از آن استفاده نمی‌شود. توکن AXS در مجموع 270 میلیون عرضه نهایی دارد.

بازی متاورسی Decentraland

DEcentraland

یکی دیگر از توکن‌های متاورس که باید درباره آن بدانید MANA، توکن پلت‌فرم دیسنترالند (Decentraland) است. "دیسنترالند یک پلت‌فرم واقعیت مجازی مبتنی بر بلاک‌چین است که در آن کاربران می‌توانند زمین‌ها را بخرند، بفروشند و توسعه دهند. همه این‌ها در حین بازی کردن، تولید محتوا و تعامل با دیگران رخ می‌دهد." دیسنترالند بزرگ‌ترین جهان مجازی در فضای NFT است و به‌صورت یک توکن غیرمثلی ERC-71 به نام LAND عرضه شده است. هر قطعه زمین در جهان دیسنترالند (Decentraland) منحصر به فرد است و مالکان می‌توانند به دلخواه خود هرکاری که می‌خواهند با زمین خود انجام دهند.

کاربران می‌توانند با استفاده از توکن MANA، LAND را روی پلت‌فرم دیسنترالند خریداری کنند. علاوه بر استفاده برای خرید زمین، MANA توکن اصلی کاربردی در دیسنترالند نیز به‌ شمار می‌رود. به عنوان یک توکن کاربردی بومی، MANA برای پرداخت کالاها و خدمات نیز استفاده می‌شود. این ارز بر روی بستر اتریوم ساخته شده است و می‌توان آن را با سایر ارزهای دیجیتال یا در ازای ارزهای فیات معامله کرد.عرضه نهایی MANA در 2.6 میلیارد توکن ثابت است. این بدان معناست که هرگز بیش از 2.6 میلیارد از توکن MANA وجود نخواهد داشت.

 بازی متاورسی My Neighbor Alice

alice

‘My Neighbor Alice’ یک بازی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین با داستانی قوی و جذاب است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا دنیای شخصی خود را در دنیایی فانتزی و جذاب پیاده‌سازی کنند.

هر کسی می‌تواند با خرید قطعه زمینی مجازی و به‌کارگیری خلاقیت‌های خود در دنیای آلیس، بازی همسایه من آلیس را بازی کند و جزایر خود را در این بازی سفارشی‌سازی کرده و بسازد. نقطه ثقل این سیستم، توکن کاربردی آن، ALICE است. توکن ALICE به‌عنوان روش اصلی پرداخت در این شبکه استفاده می‌شود. با استفاده از همسایه من آلیس، بازیکنان می‌توانند از یک قطعه زمین کوچک شروع کرده و یک جهان کامل در دنیای آلیس ایجاد کنند. تمام دارایی‌های درون بازی به‌واسطه NFTها پشتیبانی می‌شوند و می‌توانند توسط کاربرانی که آنها را دارند فروخته و یا استفاده شوند. قیمت این NFTها به کمیاب بودن آن دارایی درون بازی بستگی خواهد داشت.

بازی متاورسی Alein World

allein world

Alien Worlds یکی از بازی های متاورسی  است که اخیرا خیلی مورد توجه جامعه گیمرهای ارز دیجیتال قرار گرفته است و توانسته نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. گیمرها در این بازی باید برای کسب توکن های TLM برای باز کردن قفل بازی های دیگر با یکدیگر مبارزه کنند. پس از آن، آنها می توانند سیارات سازمان های غیرمتمرکز خودمختار (DAO) را کنترل کنند.

در واقع Alien World یک پروتکل مشترک   دیفای و متاورسی و بازی رایگان است که بر روی شبکه WAX اجرا می شود و از زنجیره هوشمند بایننس اسمارت چین و اتریوم پشتیبانی می کند.

بازیکنان می توانند برای کمک به استراتژی بازی خود، NFT  بخرند یا ایجاد کنند. NFT ها در دنیای عجیب می توانند ابزار، زمین یا آواتاری باشند که شما استفاده می کنید. با کمک NFT ها می توانید به توکن های بیشتری دسترسی داشته باشید و استخراج و ذخیره سازی بهتری را تجربه کنید.

بازی متاورسی Roblox

roblox

روبلاکس یک پلتفرم متاورسی است که شما به عنوان گیمر می توانید با هدست به آن متصل شوید و به انجام بازی بپردازید. به دلیل محبوب بالای این بازی، گیمرهای این بازی در حال افزایش است. شما در این پلتفرم می توانید بازی خود را بسازید یا حتی به بازی در گیم های دیگر افراد بپردازید. در این پلتفرم بازی های فراوانی وجود دارد، از ترسناک گرفته تا حماسی، اکشن و حتی رمانتیک. شما همزمان با بازی در این پلتفرم می توانید با دیگران گیمرها تعامل داشته باشید. به عنوان مثال شما می توانید در این بازی یک خانه و یک ماشین تهیه کنید و به صورت آواتاری با یک فرد به زندگی مجازی بپردازید.

بازی متاورسی Fortnit

fortnite

بدون شک فورتنایت یکی از بازی های آنلاین بسیار محبوب در بین نوجوانان و جوانان در تمام جهان است. Epic games با ارائه این بازی توانست یک بار قدرت خود را به رخ رقبا بکشد. نبردهای تن به تن در این بازی بی شک یکی از زیباترین بازی ها در همین دسته محسوب می شود. در واقع می توان گفت که فورت نایت به معنای واقعی یک بازی متاورسی است. گیمرها می توانند آواتار خود را از بین گستره وسعی تصاویر و پوسترهای بازی ها و فیلم ها و مجلات انتخاب کنند. علاوه بر اینکه شما می توانید در این بازی به مبارزه با سایر گیمرها بپردازید، می توانید در کنسرت های موسیقی هم شرکت کنید.

 

مهم ترین فیلم ها و سریال های متاورسی

در چند سال صنعت سینما هم به دنیای متاورس ورود کرده است و اخیرا فیلم های بیشتری به این بحث ورود کردند. از جمله مهم ترین فیلم ها و سریال های متاورسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیلم متاورسی The matrix

matirix

حتی اگر با جزو جمعیت انبوه علاقمندان به فیلم نباشید هم قطعا فیلم ماتریکس دیده اید. این فیلم  به شبیه سازی یک دنیای دیگر می پردازد که بشریت در حال جنگ با ربات هایی است که توسط خودش ایجاد شده است. شما در این فیلم به راحتی می توانید متاورس و دنیای مجازی درک کنید.

سریال متاورسی The peripheral

the periheral

داستان این سریال در آینده اتفاق می افتد، زمانی که تکنولوژی به شکل نامحسوسی جامعه را تغییر داده است؛ یک زن ارتباطی مخفی درمورد دنیای موازی و همچنین یک واقعیت تاریک درمورد آینده خودش را کشف می کند. در این جامعه افراد از طریق عینک های واقعیت مجازی VR و عینک های واقعیت افزوده به زندگی خود رنگ دیگری بخشیده اند. اما یک زن کشف می کند که می تواند از طریق هدستی که از آینده برای آن ارسال شده به آینده برود و با هدست VR جدید در یک بدن دیگر زندگی کند. می توان گفت یکی از بهترین سریال هایی که می توانید متاورس درک کنید این سریال است.

فیلم متاورسی Ready Player One

ready player one

تصویری از آینده است که توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شده است. در این فیلم اکثر افراد زندگی خود را با یک هدست واقعیت مجازی اداره می کنند. افراد جامعه زندگی خود را در یک جامعه مجازی به نام  OASIS می گذارنند. کارگردان در این فیلم به طور کامل نشان داده که چطور تکنولوژی می تواند زندگی بشر تحت تاثیر قرار دهد.

فیلم متاورسی Minority Report

minority report

فیلمی بر پایه متاورس بنا شده است. این فیلم در سال 2054 اتفاق می افتد و پلیس ها به فناوری واقعیت افزوده مجهز هستند و به راحتی می توانند مجرمان را شناسایی و دستگیر کنند. تام کروز در این فیلم توانسته تمام قابلیت های خود را به نمایش بگذارد و یک فیلم جنایی متاورسی را به نمایش گذاشته است.

فیلم متاورسی Free Guy

free guy

میلی راسک (جودی کامر) کدنویس استودیوی سونامی قصد دارد طی یک ماموریت، شواهدی مبنی بر دزدیده شدن سورس اصلی بازی شرکت را به دست آورد. در طی این فیلم بازیگر اصلی وارد بازی خودش می شود و به جستجو در این مورد می پردازد. بازیگران برای اتصال به بازی از عینک های واقعیت مجازی استفاده می کنند.

سریال متاورسی Black Mirror

b M

اثری درام و علمی تخیلی که محصول سال 2011 کشور انگلیس می باشد و به کارگردانی و فیلم نامه نویسی چارلی بروکر ساخته شده است. این عنوان در اصل یک سریال ایپیزودیک می باشد و هر قسمت آن یک داستان متفاوت را به تصویر می کشاند و هدف آن نیز نشان دادن پیامد های پیشرفت تکنولوژی بر زندگی انسان ها و تغیرات در نحوه روابط آن ها می باشد. در این سریال به جنبه های منفی تکنولوژی متاورس پرداخته شده است و در هر قسمت به قسمت های متفاوتی می پردازد.

سریال متاورسی Upload

Upload

آپلود در آینده رخ می دهد، جایی که انسانها قادر به بارگذاری و انتخاب زندگی دلخواهشان پس از مرگ می باشند. آپلود ساخته سال 2020 شبکه آمازون است. در این سریال سریال افراد با یک هدست متاورسی به دنیایی که پس از مرگ پا می گذارند.

فیلم متاورسی Her

her

در این فیلم بازیگر اصلی تئودور بعد از مدتی که با یک هدفون با ربات خود دوست می شود و به مرور عاشق آن می شود. او قصد دارد که با ربات یا سیستم عامل خود رابطه عاطفی بیشتری برقرار کند. این فیلم به نحوی نشان دهنده تعامل انسان و ربات در آینده است.

 

ارتباط بلاکچین و متاورس

تا اینجا با مفهوم متاورس آشنا شدیم، حال قصد داریم در مورد ارتباط بلاکچین و متاورس بحث کنیم. در متاورس یکی از مشکلات اساسی احراز هویت و بحث مالکیت است. وقتی وارد بازی می شوید قصد دارید به طور مثال اسلحه کلاشینکف مدل 1992 را داشته باشید، شما می توانید با خرید NFT آن، مالکیت آن اسلحه را بدست می آورید. جدیدا پروژه World Coin  که سروصدای بسیاری ایجاد کرده، اعلام کرده که می تواند به احراز هویت در دنیا کمک کند و قطعا در صورت موفقیت این پروژه، می تواند جزو اصلی ترین بخش های پازل ناشناخته متاورس باشد.

مهم ترین ارزهای متاورسی

ارزهای بسیار زیادی در دنیای متاورس هستن که در این حوزه فعالیت می کنند اما مهم ترین ارزهای متاورسی  به ترتیب تاثیر گذاری عبارت اند از:

1-ICP

2-STX

3-Sand

4-Theta

5-APE

6-AXS

7-MANA

8-ENJ

9-RNDR

10-ّFLOKI

11-MBOX

12-ALICE

13-TLM

14-ATLAS

چه شرکت هایی در متاورس فعالیت دارند؟

متاورس هر روز در حال پیشرفت است و روزانه شرکت های بیشتری می خواهند در این دنیای ناشناخته فعالیت کنند. از سازندگان بازی گرفته تا غول های تکنولوژی چون گوگل، ماکروسافت و متا ( فیسبوک سابق) پا به این عرصه گذاشته اند.

  1. Google

google glass

شرکت گوگل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های پیشرفته جهان، زیر ساخت های اصلی متاورس امروزی را ایجاد کرده است. این شرکت با ارائه گوگل مپ، گوگل استریت ویو، گوگل ارث و.... اصلی ترین زیر ساخت های متاورس و اینترنت امروزی را ایجاد کرده است.  با زیر ساخت بسیار قوی که شرکت گوگل ایجاد کرده است فقط کافی است شرکت های پیشرو به توسعه بخش متاورس در این زیر ساخت ها بپردازند. همچنین گوگل با ارائه یک محصول تخصصی با نام Google Glass که در زمینه واقعیت افزوده فعالیت می کند به طور رسمی وارد متاورس شد. اقای ساندرا پیچای رئیس هندی تبار شرکت گوگل اعلام کرد که این شرکت یک تیم تخصصی را برای تحقیق بر روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استخدام کرده است.

  1. Microsoft

mesh

اولین دستاورد شرکت ماکروسافت در حوزه متاورس برنامه MESH بود که در سال 2022 معرفی شد. این اپلیکشن به افرادی که به دلیل بیماری کرونا مجبور بودن در خانه و به صورت دور کاری فعالیت کنند کمک می کرد که در یک فضای مجازی سه بعدی با همکاران خود در ارتباط باشند.

  1. Meta (Facebook)

camberia

شاید بتوان گفت شرکت متا بزرگترین شرکت فعال در حوزه متاورس در جهان است. مارک زاکربرگ با تغییر اسم شرکت خود از فیسبوک به متا نشان داد که قصد دارد به طور جدی وارد فاز بعدی اینترنت یا همان متاورس شود. اون در یک سخنرانی تاکید کرد که قصد دارد بر روی NFT، بلاکچین و رمزارزها در متاورس به طور جدی تحقیق کند و این حوزه را متحول کند. متا با ارائه هدست Cambrai و اپلیکشن Horizon قدم محکمی در جهت ساخت یک دنیای مجازی برداشت.

  1. Decentraland

de

دیسترالند یک دنیای سه بعدی مبتنی بر متاورس است که به کاربرها اجازه می دهد فضای مورد علاقه خودشان را ایجاد کنند. شما در این دنیای مجازی بر پایه NFT ها می توانید به خرید و فروش بپردازید، با دیگر کاربران به تفریح بروید، بازی کنید یا حتی کنسرت برگزار کنید. در این دنیا شما به شکل آوتار هستید و با این شکل و شمایل جدید به فعالیت می پردازید.

  1. Nvidia

شرکت Nvidia یکی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه ساخت کارت های ویدیویی، گرافیکی،رایانه های شخصی و ... است. با توجه به اینکه برای راه اندازی متاورس نیازمند کارت های هوشمند گرافیکی قدرتمندی هستیم، این شرکت سرمایه گذاری سنگینی روی این بخش از دنیا اینترنت کرده است.

  1. Shopify

sh

شاپیفای یک شرکت تجارت الکتریک اختصاصی برای فروشگاه های آنلاین و سیستم های خرده فروشی است. امروزه خرید و فروش اینترنتی بیش از پیش در بین جوامع رایج شده اما مشکلی که وجود دارد این است که خیلی از افراد نمی توانند جنس مورد نظر خود را به درستی مورد بررسی قرار دهند. شاپیفای با استفاده از متاورس و تکنولوژی AR قصد دارد این امکان را برای خریداران برقرار کند.

  1. Unity Technologies

s

این شرکت، یکی از توسعه دهندگان موتورهای بازی ها است. از طریق این پلتفرم، بازی های متاورسی بسیار زیادی ایجاد شده است. در حال حاضر این شرکت سرمایه گذاری سنگینی روی متاورس کرده است. به طور مثال در نوامبر 2021، شرکت VFX را خریداری کرد. قرار است اهداف جاه طلبانه این شرکت در حوزه متاورس از طریق VFX پیش برده شود.

شرکت های بسیاری پا به عرصه متاورس گذاشته اند و فعالیت های بسیاری را انجام داده اند. Epic Games که خالق بازی متاورسی Fortnite است یکی از بزرگترین شرکت های متاورسی در حوزه گیمینگ محسوب می شود. Roblox هم جزو مهم ترین شرکت های گیمینگ در حوزه متاورس است که یک بازی با همین نام در حوزه متاورس دارد. شرکت های بزرگ دیگری مثل Nike، Tinder، Alibaba، Snapchat، Apple، Amazon و حتی صرافی بایننس در حال ورود به این حوزه جذاب هستند.

آینده و هدف متاورس

جهان روزانه در حال پیشرفت است و می توان گفت که متاورس یکی از راه های تحقق آرزوهای انسان هاست. این آرزوها معمولا در فیلم های هالیوودی به تصویر کشیده می شد و بعد از چندین سال محقق می شد. متاورس را شاید بتوان یکی از آرزوهای انسانی دانست که هنوز انسان نتوانسته به درستی آن را محقق کند چون انسان ابزار لازم برای ورود به دنیا را ندارد. خیلی از افراد معتقد هستند آینده اینترنت را می توان در متاورس جستجو کرد یعنی شما می توانید هدست VR خود را به چشم بزنید، به فروشگاه مورد نظر خود بروید، اقلام مورد نیاز را خرید کنید و پیک اقلام شما را به خانه بیاورد ولی شاید متاورس چیزی فراتر از این مثال باشد و انسان هنوز به عمق آن پی نبرده است.

نتیجه گیری

دنیای متاورس هم اکنون در حال توسعه است و در حال حاضر نمی توانیم در مورد آینده آن نتیجه گیری درستی انجام دهیم. با توجه به اینکه غول های بزرگ تکنولوژی دنیای بر روی این حوزه سرمایه گذاری سنگینی انجام داده اند، می توان پیش بینی کرد که این بخش می تواند به یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر فرد در دنیا تبدیل شود.

 

سوالات متداول

متاورس چیست؟

به شبکه گسترده ای از محیط های مجازی که شما به شکل یک آواتار می توانید در آن فعالیت کنید متاورس گفته می شود.

چگونه می توان وارد دنیای متاورسی شد؟

برای ورود به متاورس نیازمند ابزارهای متاورسی مثل هدست VR یا عینک AR هستید.

چگونه می توان در متاورس سرمایه گذاری کرد؟

برای سرمایه گذاری در متاورس باید ارزهای دیجیتال در این حوزه را خریداری کنید و در بازارهای ایجاد شده اقدام به خرید کنید.

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


32 دیدگاه

مطالب مرتبط