مهم‌ترین ارزهای دیجیتال متاورس که باید بشناسید!
ارز دیجیتال

مهم‌ترین ارزهای دیجیتال متاورس که باید بشناسید!

قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید، باید بدانید که این یادداشت تبلیغی برای هیچ‌کدام از کوین‌های زیر نیست و بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری تحقیقات خودتان را انجام دهید.

متاورس ممکن است برای بسیاری یک کلمه جدید باشد، اما در واقع دهه‌هاست که وجود داشته است. متاورس نقطه عطف تمام فانتزی‌های علمی تخیلی است که در فیلم هایی مانند ‘Ready Player One’و ‘Tron’ تماشا کرده‌ایم.

بنابراین جای تعجب نیست که شرکت‌هایی مانند فیسبوک، درحال سرمایه‌گذاری‌های سنگین روی متاورس هستند. اما متاورس دقیقاً چیست و اگر به دنبال سرمایه‌گذاری روی آن هستیم، چه توکن‌هایی را باید در نظر بگیریم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد متاورس و فرصت‌های سرمایه‌گذاری دنیای متاورس در بازار ارزهای دیجیتال، تا پایان این یادداشت با ما همراه باشید.

متاورس چیست؟

metaverse

قبل از اینکه به گزینه‌های سرمایه‌گذاری از  دنیای متاورس نگاهی بیندازیم، اجازه دهید ابتدا نگاهی به معنای متاورس بیندازیم.

متاورس؛ نقطه اتصال زندگی واقعی و دیجیتالی ما است. متاورس مرحله جدیدی از اینترنت است که عامل ترکیب واقعیت افزوده (AR)، واقعیت توسعه‌یافته (XR) و واقعیت مجازی (VR) با دنیای فیزیکی ما خواهد بود.

دنیایی که ما امروز می شناسیم با ورود متاورس به شدت تغییر خواهد کرد. متاورس جهان دیجیتال جایگزینی را ارائه می‌کند که در آن انسان‌ها نه تنها می‌توانند در آن زندگی و کار کنند، بلکه می‌توانند در آن بازی هم کنند.

 

روش‌های مختلفی وجود دارد تا در متاورس سرمایه‌گذاری کنید و بخشی از این ماجرا شوید، ما در این یادداشت ، نگاهی به توکن‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین متاورس خواهیم داشت. درواقع، گزینه‌هایی در اختیار شما می‌گذاریم تا به‌واسطه ارزهای دیجیتال، بدل به یکی از سرمایه‌گذاران در دنیای متاورس شوید.

اما، چه گزینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری‌ در متاورس وجود دارد؟ چگونه می‌توانید سرمایه‌گذاری در متاورس را شروع کنید؟ برای سرمایه‌گذاری چه توکن‌هایی را باید در نظر بگیرید؟اما چه توکن‌هایی از دنیای متاورس را باید بشناسیم؟

در ادامه مقاله به بررسی و معرفی توکن‌ها و ارزهای دیجیتال متاورس می‌پردازیم:

 

Internet Computer یا ICP

ICP

ICP خلاصه شده Internet Computer می باشد. این بلاکچین با هدف ایجاد قردادهای هوشمند و ایجاد بستری غیر متمرکز با استفاده از اینترنت نسل جدید ایجاد شد. بلاکچین اصلی این ارز در سال 2021 به صورت نیمه خصوصی  راه اندازی شد. در حال حاضر بسیاری از مراکز داده و توسعه دهندگان ارز دیجیتال بر روی این شبکه فعالیت می کنند.

این ارز توسط بنیاد DFINITY ایجاد شده است. در ایجاد این ارز از یک فناوری خاص به نام Chain Key استفاده شده است. این فناوری به بلاکچین ICP کمک می کند تا بتواند با حداکثر سرعت و دقت به تایید اصالت تراکنش ها بپردازد. کمک گرفتن بلاکچین ICP از شبکه های عصبی یکی دیگر از دیگر ابتکارات این شبکه است. این بلاکچین از سیستم عصبی شبکه به نام NNS استفاده می کند که باعث منحصر به فرد شدن این بلاکچین شده است.

سازندگان این بلاکچین هدفی جز غیر متمرکز سازی اینترنت ندارند تا دولت ها به محدود سازی مردم نپردازند و اطلاعات به صورت کاملا آزاد در دنیا منتشر شود. توکن بومی این شبکه در رده 31 ام سایت کوین مارکت کپ قرار دارد. در صورتی که اهداف بلند پروازانه بنیاد DFINITY  محقق شود قیمت هایی بیش از 4 دلار را هم می تواند ببنید.

 

ارز متاورسی STX

STX

استکس یکی از شبکه های لایه یکی بیت کوین است که تلاش می کند مشکلات مقیاس پذیری بیت کوین را رفع کند. این بلاکچین طوری طراحی شده است که بتواند قرداد هوشمند و برنامه های غیر متمرکز (Dapp)  را بر روی بیت کوین اجرایی کند. این شبکه با هدف ایجاد فورک برای راه اندازی فن آوری های جدید بر روی بیت کوین ایجاد شده است.

استکس طوری طراحی شده که اجرای تراکنش در این شبکه و تایید تراکنش ها در شبکه بیت کوین اتفاق بیفتد. این کار باعث افزایش بسیار زیاد قرداد های هوشمند و برنامه های اجرا شده در این شبکه می شود و احتمال هک این برنامه ها و قردادها را بسیار کم می کند.جالب است بدانید که استکس هم مانند بیت کوین قابل استخراج است و الگوریتمی شبیه به بیت کوین دارد.

استکس با هدف رفع ایرادات بیت کوین و ارتقا آن در سال 2017 ایجاد شد. در همان ابتدا بخاطر ایده بکر خود توانست بیش از 47 میلیون دلار را جذب کند. هم اکنون با شرکت های بزرگی به عنوان شریک تجاری همکاری می کند. در صورتی که استکس بتواند به اهداف خود برسد بیت کوین به راحتی می تواند قرارداد های هوشمند را مانند اتریوم اجرایی کند. توکن بومی این شبکه با قیمت 0.62 دلار در رده 46 برترین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

 

بازی متاورسی Sandbox با توکن Sand

SAND TOKEN

بازی Sandbox یکی از معروف ترین بازی های متاورسی است که توانسته جایگاه خود را در بازار ارز دیجیتال پیدا کند. هدف از ایجاد این بازی تغییر در ساختار پلتفرم های سنتی بازی ها بود. سندباکس یک بازی متاورسی است که گیمرها با انجام بازی می توانند درآمد هم داشته باشند.

برای انجام بازی Sandbox علاوه بر توکن Sand که توکن بومی این بازی است شما می توانید به توکن دیگری به نام Land و NFT های با شمایل مختلف هم دسترسی داشته باشید. این بازی یکی از معروف ترین بازی های متاروسی paly-to-earn محسوب می شود که در سال 2021 بسیار ترند شد.

 

ارز متاورسی THETA

Theta

شبکه تتا یک پلتفرم توسعه دهنده زیر ساخت ویدیویی بلاکچین است. هدف این بلاکچین ایجاد یک انقلاب در نحوه توزیع محتواهای ویدیویی است. پلتفرم تتا در واقع یک شبکه غیر متمرکز است که قصد ارائه محتوای رایگان بر بستر شبکه با پهنای باند زیاد را دارد. سرویس های پخش ویدیویی می توانند با استفاده از شبکه تتا هزینه های خود را کاهش دهند، کیفیت را بالاتر ببرند و به جذب بیشتر مخاطبان بپردازند.

شبکه تتا از دو کوین بومی با نام های Theta  و TFuel پشتیبانی می کند. ارز TFuel به عنوان جایزه در شبکه به افراد داده می شود. این شبکه امکان ایجاد قرارداد هوشمند، معامله NFT و استفاده از از پلیکشن های حوزه دیفای را بر روی بستر خود فراهم کرده است.

 

ارز متاورسی APE ایپ کوین

APE

ارز ape ایپ کوین توکن بومی اکوسیستم میمون‌های کسل  (Bored ape Yacht Club) است، این ارز توکنی است که عملکردی نزدیک به ان‌اف‌تی BAYC دارد Bored ape Yacht Club. و مجموعه‌های NFT مرتبط به آن، یکی از بحث‌انگیزترین موضوعات سال ۲۰۲۱ بودند و اکنون به نظر نمی‌رسد این هیاهو در سال ۲۰۲۲ تمام شده باشد.

تیم سازنده‌ی این NFT از چندین ماه پیش، با اعلام خبر ایجاد یک ارز دیجیتال بومی، یک توکن به نام ape ایجاد کرد. ارز APE، توکنی برای فرهنگ سازی، بازی و تجارت است که برای تقویت یک جامعه غیرمتمرکز، از فضای وب 3 استفاده می کند.ارز APE در شبکه‌ی اتریوم راه‌اندازی شده است و یک توکن ERC-20  محسوب می شود که در خدمت اهداف حاکمیتی اکوسیستم قرار دارد.

 

آکسی اینفنیتی با توکن بومی AXS

AXS

آکسی اینفینیتی یک بازی ویدئویی آنلاین مبتنی بر NFT است که از توکن‌های دیجیتال مبتنی بر اتریوم AXS و SLP استفاده می‌کند. در این بازی از سبک Play-to-earn محسوب می شود بازیکنان حیوانات خانگی دیجیتالی خود را که به نام آکسی (Axie) شناخته می‌شوند را، پرورش می‌دهند، بزرگ می‌کنند و به مبارزه می‌گذارند. بازی آکسی اینفینیتی از ارز دیجیتال AXS به‌عنوان یک توکن محوری در بازی استفاده می‌کند.

دارندگان توکن، می‌توانند در رای‌گیری‌ها شرکت کنند و مسیر دنیای بازی را شکل دهند. قوانین در آکسی اینفینتی، با بازی‌های سنتی متفاوت است، جایی که سازندگان بازی تمام تصمیمات را می‌گرفتند. دارندگان AXS نه تنها می‌توانند توکن‌های خود را به سهام‌گذاری یا استیک بگذارند و درآمد بیشتری کسب کنند، بلکه می‌توانند به طرح‌های مختلف مدیریتی نیز رأی دهند.

جهان بازی آکسی اینفینیتی، از توکن (SLP) نیز استفاده می‌کند. توکن SLP عمدتا برای پرورش آکسی‌ها در جهان بازی استفاده می‌شود. بازیکنان می‌توانند توکن SLP را با برنده شدن در ماجراجویی‌ها (Adventure) و نبردهای بازی به دست آورند. تفاوت اصلی بین توکن SLP و AXS این است که SLP یک توکن حاکمیتی نیست. بنابراین، برای رای دادن و تصمیم‌گیری از آن استفاده نمی‌شود. توکن AXS در مجموع 270 میلیون عرضه نهایی دارد.

 

بازی دیسترالند با توکن بومی MANA

mana

یکی دیگر از توکن‌های متاورس که باید درباره آن بدانید MANA، توکن پلت‌فرم دیسنترالند (Decentraland) است.

"دیسنترالند یک پلت‌فرم واقعیت مجازی مبتنی بر بلاک‌چین است که در آن کاربران می‌توانند زمین‌ها را بخرند، بفروشند و توسعه دهند. همه این‌ها در حین بازی کردن، تولید محتوا و تعامل با دیگران رخ می‌دهد."

دیسنترالند بزرگ‌ترین جهان مجازی در فضای NFT است و به‌صورت یک توکن غیرمثلی ERC-71 به نام LAND عرضه شده است. هر قطعه زمین در جهان دیسنترالند (Decentraland) منحصر به فرد است و مالکان می‌توانند به دلخواه خود هرکاری که می‌خواهند با زمین خود انجام دهند.

کاربران می‌توانند با استفاده از توکن MANA، LAND را روی پلت‌فرم دیسنترالند خریداری کنند. علاوه بر استفاده برای خرید زمین، MANA توکن اصلی کاربردی در دیسنترالند نیز به‌ شمار می‌رود. به عنوان یک توکن کاربردی بومی، MANA برای پرداخت کالاها و خدمات نیز استفاده می‌شود. این ارز بر روی بستر اتریوم ساخته شده است و می‌توان آن را با سایر ارزهای دیجیتال یا در ازای ارزهای فیات معامله کرد.

عرضه نهایی MANA در 2.6 میلیارد توکن ثابت است. این بدان معناست که هرگز بیش از 2.6 میلیارد از توکن MANA وجود نخواهد داشت.

 

ارز متاورسی ENJ

ENJ

کوین انجین (Emjin Coin)، یکی دیگر از توکن‌های متاورس است که می‌توانید زیر نظر داشته باشید. این پلت‌فرم، یک توکن مبتنی بر اتریوم است که می‌خواهد استفاده از NFTها را برای افراد، برندها و مشاغل آسان کند. NFTهایی که با انجین (Enjin) ساخته می‌شوند از استاندارد ERC-1155 استفاده می‌کنند که با استاندارد رایج ERC-721 متفاوت است.

NFTهای تولید شده در محیط انجین (Enjin) مستقیماً توسط توکن ENJ پشتیبانی می‌شوند. ENJ ارز بومی مورد استفاده در پلت‌فرم انجین است. هر زمان که یک NFT جدید در شبکه تولید (Mint) می‌شود، مقدار مشخصی ENJ در توکن ضمیمه می‌شود. این وجوه قفل شده در یک NFT، همان چیزی است که به توکن‌های جدید ساخته شده ارزش واقعی می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، انجین (Enjin) اخیراً نزدیک به 19 میلیون دلار جذب سرمایه کرده است که برای ساخت بلاک‌چینی مبتنی بر پولکادات برای NFTها استفاده خواهد شد. توکن ENJ دارای عرضه نهایی یک میلیاردی است.

 

Render Token یا RNDR

RNDR

شبکه Render Token  با هدف کاهش هزینه های سازندگان ویدیویی و انیمیشن پا به عرصه گذاشته است. سازندگان انیمیشن یا ویدیوهای با کیفیت بعد از طراحی نیازمند یک سیستم بسیار قدرتمند هستند تا بتوانند با استفاده از آن، به رندر (Render) بپردازند. عملیات رندر گیری نیازمند کارت گرافیک های بسیار قوی می باشد که پروسه ساخت انیمیشن و ویدیوهای با کیفیت را پر هزینه می کند. این بلاکچین با هدف پر کردن این خلا و کمک به این سازندگان ایجاد شده است. رندر نتورک مجموعه ای GPU های توزیع شده به صورت غیر متمرکز در یک شبکه است که بر روی قرداد هوشمند اتریوم طراحی و ساخته شده است.تولیدکنندگان انیمشن و ویدیو می توانند از GPU های این شبکه استفاده کنند و به تولید ویدیوهای با کیفیت بپردازند.

 

ارز متاورسی FLOKI

FLOKI

ارز دیجیتال «Floki Inu» یک میم کوین است که پس از این تاریخ و با نام سگ ایلان ماسک، تنها در دو روز 1000 درصد رشد را تجربه کرد و تنها در 3 روز از زمان آغاز به کار، یک پامپ 1500 درصدی را تجربه کرد. ارز دیجیتال فلوکی اینو، ابتدا در شبکه‌ی اتریوم راه‌اندازی شد، بنابراین استاندارد آن ERC-20 است؛ سپس پس از افزایش محبوبیت این ارز، ورژن جدید ارز فلوکی در بایننس اسمارت چین، با استاندارد BEP20 راه‌اندازی شد.

حتماً از تأثیر توییت‌های ایلان ماسک بر رشد انفجاری و عجیب ارزهای دیجیتال آگاه هستید. ایلان ماسک که از توکن‌های زیادی مانند دوج کوین، شیبا اینو، بیبی دوج کوین و ... حمایت کرده است، در سپتامبر سال 2021 عکس سگ خود را در توییتر به اشتراک گذاشت و نوشت : فلوکی رسید. این کار ایلان ماسک باعث پامپ شدید فلوکی شد و دوباره فلوکی بر سر زبان ها افتاد به همین دلیل خیلی از فعالین حوزه ارز دیجیتال، فلوکی را یکی از ارزهای ایلان ماسک می دانند.

اکو سیستم فلوکی با چهار هدف ایجاد شده است:

  1. بازی متاورس والهالا (Valhalla): بازی Valhalla، یک بازی کریپتویی برای کسب درآمد است.
  2. بازار NFT فلوکی (FLOKIPLACES): پروژه‌ی فلوکی یک بازارچه برای خرید و فروش NFT است که قرار است به زودی راه‌اندازی شود.
  3. پلتفرم آموزش ارز دیجیتال دانشگاه فلوکی: در دست راه‌اندازی است.
  4. ساخت بستر مناسب برای گسترش پلتفرم های دیفای

بازی متاورسی MBOX

MBOX

موبوکس یک پلتفرم بازی NFT بر روی شبکه بایننس اسمارت چین است. این پلتفرم دو بازی فعال NFT Gaming  و Defi Yield Farming را در حال حاضر دارا می باشد. هدف از ایجاد این بازی رسیدن به دو مدل Play-to-eran و Free-to-earn برای مخاطبان است.

تیم پشتیبان این بازی توانست به اجرای موفقیت آمیز بازی استراتژیک Yield مخاطبان بسیاری را جذاب این بلاکچین کند. این تیم با توسعه زیر ساخت ها و گسترش آنها بازار خرید و فروش بزرگی از NFT ها را ایجاد کرده که به جذابیت بیشتر این بازی افزوده است.

بازی My Neighbor Alice با توکن بومی ALICE

‘My Neighbor Alice’ یک بازی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین با داستانی قوی و جذاب است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا دنیای شخصی خود را در دنیایی فانتزی و جذاب پیاده‌سازی کنند.

هر کسی می‌تواند با خرید قطعه زمینی مجازی و به‌کارگیری خلاقیت‌های خود در دنیای آلیس، بازی همسایه من آلیس را بازی کند و جزایر خود را در این بازی سفارشی‌سازی کرده و بسازد. نقطه ثقل این سیستم، توکن کاربردی آن، ALICE است. توکن ALICE به‌عنوان روش اصلی پرداخت در این شبکه استفاده می‌شود. با استفاده از همسایه من آلیس، بازیکنان می‌توانند از یک قطعه زمین کوچک شروع کرده و یک جهان کامل در دنیای آلیس ایجاد کنند. تمام دارایی‌های درون بازی به‌واسطه NFTها پشتیبانی می‌شوند و می‌توانند توسط کاربرانی که آنها را دارند فروخته و یا استفاده شوند. قیمت این NFTها به کمیاب بودن آن دارایی درون بازی بستگی خواهد داشت.

بازی بلاکچینی Alein World با توکن TLM

TLM

Alien Worlds یکی از بازی های متاورسی  است که اخیرا خیلی مورد توجه جامعه گیمرهای ارز دیجیتال قرار گرفته است و توانسته نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. گیمرها در این بازی باید برای کسب توکن های TLM برای باز کردن قفل بازی های دیگر با یکدیگر مبارزه کنند. پس از آن، آنها می توانند سیارات سازمان های غیرمتمرکز خودمختار (DAO) را کنترل کنند.

در واقع Alien World یک پروتکل مشترک   دیفای و متاورسی و بازی رایگان است که بر روی شبکه WAX اجرا می شود و از زنجیره هوشمند بایننس اسمارت چین و اتریوم پشتیبانی می کند.

بازیکنان می توانند برای کمک به استراتژی بازی خود، NFT  بخرند یا ایجاد کنند. NFT ها در دنیای عجیب می توانند ابزار، زمین یا آواتاری باشند که شما استفاده می کنید. با کمک NFT ها می توانید به توکن های بیشتری دسترسی داشته باشید و استخراج و ذخیره سازی بهتری را تجربه کنید.

بازی متاورسی ATLAS

ATLAS

استار اطلس (Star Atlas) یک بازی آنلاین چند نفره عظیم است که در یک متاورس گیمینگ مجازی رخ می‌دهد. این بازی بر روی موتور Unreal Engine 5 ساخته شده است و دارای قابلیت‌های آنلاین زنده و کیفیت سینمایی است.

در این بازی، سه جناح اصلی وجود دارند که برای قدرت و منابع با هم رقابت می‌کنند. این بازی همچنین تا حدی شبیه‌سازی پرواز به حساب می‌آید و امکان نقش‌آفرینی (RPG) را نیز فراهم می‌کند.

بازی استار اطلس (Star Atlas) در حال حاضر بر روی بلاک چین سولانا ساخته می‌شود و بازیکنان از توکن های ATLAS برای بازی کردن استفاده خواهند کرد. توکن‌های ATLAS ارز درون بازی هستند که برای خرید دارایی‌ها و همچنین خرید NFT در بازارهای NFT استفاده می‌شوند. توکن ATLAS حداکثر عرضه نهایی 36 میلیاردی دارد.

 

نتیجه گیری

دنیای متاورس اخیرا توجه جمعی بزرگ از سرمایه‌گذاران ریز و درشت، در سرتاسر دنیا را به خود جلب کرده است. عاقلانه‌ترین کاری که به عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید انجام دهید، سرمایه‌گذاری روی آینده است. متاورس نزدیک‌ترین پدیده به آینده‌ای‌ست که می‌توانیم متصور باشیم. سوالی که در پایان باید از خودمان بپرسیم، این است که آیا نمی‌خواهیم بخشی از آینده جهان‌های مجازی باشیم؟

 

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

    • comments

      حسين
      ، 02 بهمن 1400

      بازي آپلند UPLAND يک متاورس است ؟ بازي آپلند UPLAND را ميتوان يک متاورس ناميد و دلايل آن جامعه مجازي است که شامل گزينه هايي براي زندگي بازيکنان در شهر ها ساخته شده به همراه خريد و فروش ، اجاره ، ساخت و ساز و غيره است . https://r.upland.me/rJTi

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 03 بهمن 1400

      سلام حسین عزیز؛ ممنون که اظلاعات خود را با ما به اشتراک گذاشته‌اید.