چگونه وارد متاورس شویم؟ فیلم آموزش 9 گام ورود به متاورس
ارز دیجیتال

چگونه وارد متاورس شویم؟ فیلم آموزش 9 گام ورود به متاورس

متاورس دنیایی موازی و تلفیق شده با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است که به موازات دنیای فیزیکی که در آن زندگی می‌کنیم قرار دارد. ایده اینترنتی سه بعدی و جوامعی مجازی و متعدد که به‌صورت اینترنتی و سه‌بعدی با یکدیگر تعامل می‌کنند بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. اما سوالی که بسیاری از ما این روزها از خود می‌پرسیم این است که چطور وارد متاورس شویم؟ با جهانی جذاب و فوق‌العاده که هر روز در شبکه‌های مجازی اسمش را می‌شنویم مواجه‌ایم اما همچنان سوال مهم برای بسیاری از کاربران اینترنت این است که چگونه وارد دنیای متاورس شویم؟

شرکت‌هایی مانند متا، مایکروسافت و انویدیا دیدگاه‌های جالبی را در مورد اینکه این نسل جدید از اینترنت چگونه خواهد بود، به مردم عرضه کرده‌اند. با این حال، متاورس به کامل‌ترین شکل خود، هنوز انسجام خود را پیدا نکرده است. خبر خوب این است که احتمالا تنها چند سال با یک تجربه متاورسی کامل و بی‌نقص فاصله داریم. پس اگر به دنبال نحوه ورود به متاورس هستید، در این مقاله از سری مقالات دنیای‌ترید با ما همراه باشید.

متاورس چیست؟

کلمه متاورس از دو بخش "متا" به معنای فراتر و "ورس" به معنای جهان تشکیل شده است، یعنی چیزی فراتر از جهان!

درست مانند دنیای ما که شامل سیاره‌ی زمین و سایر سیارات هست که با وجود این که از هم مجزا هستند به نوعی با یکدیگر در ارتباط هستند و یک سیستم جهانی واحد را تشکیل می‌دهند، متاورس نیز به طور مشابه عمل می2کند. متاورس مجموعه ای از جهان‌های مجازی است که دنیای فیزیکی فعلی را تقلید می‌کند. تفاوت اصلی بین دنیای متاورس و دنیای آنلاین در این است که متاورس به جای اینکه یک فرد خارجی به صفحه نمایش نگاه کند، شما را برای یک تجربه واقعی‌تر به درون می آورد.

ویدیو تخصصی دنیای ترید در مورد چیستی متاورس


مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: متاورس چیست؟

برای وارد شدن به متاورس به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

برای دسترسی به متاورس به تجهیزات فنی زیادی نیاز ندارید. شما حتی می‌توانید با یک گوشی هوشمند به متاورس دسترسی داشته باشید، اگرچه وارد شدن به متاورس از طریق گوشی هوشمند ممکن است با محدودیت‌هایی همراه باشد. اما به طور کلی سایر وسایلی که نیاز دارید شامل موارد زیر است:

هدست‌ها و عینک‌های متاورسی: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که به شما تجربه‌ای غنی‌تر از متاورس را خواهد داد گجت‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند که در ادامه به معرفی بهترین‌ها و بررسی اجمالی آن‌ها می‌پردازیم. پیش از ورود به متاورس، خرید یکی از این عینک‌ها می‌تواند اولین قدم و پیش‌نیاز شما برای تجربه متاورس در کامل‌ترین شکل آن باشد.

کامپیوتر: اگر می‌خواهید فراتر از قابلیت‌های یک گوشی هوشمند توسعه پیدا کنید، یک کامپیوتر با گرافیک و حافظه خوب تجربه شما را افزایش می‌دهد. می‌توانید با دنیای متاورسی که قصد استفاده از آنها را دارید بررسی کنید تا ببینید آیا آن‌ها نیازمندی‌های خاصی برای رایانه شخصی دارند یا خیر.

به طور کلی شما برای ورود به متاورس واقعا به تجهیزات خاصی نیاز ندارید، یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند برای ورود به متاورس کافیست و تجهیزات اضافی می‌تواند تجربه مجازی شما را بهبود بخشد. هرچند با گسترش متاورس، تجهیزات جدید می‌تواند مورد نیاز باشد.

لازم است این نکته را هم بدانید که برخی از پلتفرم‌های متاورسی برای دسترسی به تجهیزات دیگری هم نیاز دارند، از جمله ارزهای دیجیتال و یک کیف پول برای نگهداری و جابه جایی ارزهای دیجیتال. اگر نمی‌خواهید زمان یا پول خود را روی ابزارهای ذکر شده در بالا سرمایه‌گذاری کنید، نگران نباشید، می‌توانید قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا می‌خواهید بیشتر سرمایه گذاری کنید، از پلتفرم‌های مختلف بازدید کنید.

آیا ورود به متاورس رایگان است؟

ورود به بیشتر جهان‌های متاورس رایگان است، می‌توانید آن را با پیوستن به پلتفرم رسانه اجتماعی مورد علاقه خود مقایسه کنید. همانطور که برای دسترسی به اکثر پلتفرم‌ها باید هزینه اینترنت و رایانه یا تلفن بپردازید، برای ورود به متاورس هم کمترین هزینه‌ای که باید بپردازید همین است. در واقع هیچ هزینه اشتراکی برای دسترسی به متاورس وجود ندارد اما این بدان معنا نیست که شما مجبور نخواهید بود مقداری پول برای دسترسی به آن خرج کنید.

در زیر برخی از هزینه‌هایی که باید قبل از ورود به متاورس در نظر بگیرید آورده شده است:

هزینه اینترنت

برای دسترسی به متاورس، ابتدا باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. بنابراین به نوعی، متاورس بیشتر از اینترنت رایگان نیست. شما باید برای اتصال به اینترنت پایدار پول خرج کنید. به یاد داشته باشید، شما برای دسترسی به اینترنت هزینه می کنید، نه متاورس. شما می توانید با یک اتصال اینترنتی متوسط وارد دنیای متاورس شوید. اما برای برخی از برنامه های پیشرفته، به اتصالات سریعتر و دستگاه های شبکه مانند روترهای گیگابیتی و غیره نیاز دارید.

هزینه‌های سخت افزاری

برای تجربه متاورس لزوماً به دستگاه های VR نیاز ندارید. اما برای یک تجربه کاملا فراگیر، یک هدست واقعیت مجازی ضروری است. همانطور که می دانید، این دستگاه ها می توانند بسیار گران باشند. هدست های واقعیت مجازی در سطح مصرف کننده هر روز مقرون به صرفه تر می شوند. اما مسئله این است که آنها به اندازه گران قیمت تر نیستند. همچنین، هدست‌های واقعیت مجازی با کیفیت بالا، برای اجرای صحیح به رایانه‌هایی با قدرت بالا نیاز دارند. بنابراین شما باید در چند جبهه پول خرج کنید. ممکن است قبلاً برای همه این دستگاه ها پول خرج کرده باشید بدون اینکه حتی به استفاده از متاورس فکر کنید. اما اگر به هزینه مستقل لذت بردن از یک تجربه کامل متاورس فکر کنید، هزینه آن می‌تواند قابل توجه باشد.

ارز دیجیتال

متاورس رایگان است، اما برای دسترسی به برخی از ویژگی‌های آن، باید ارز دیجیتال را خرج کنید که می‌توانید با صرف ارز واقعی به دست آورید. ارز دیجیتال مورد نیاز به متاورسی که در آن هستید بستگی دارد. ارز دیجیتال برای خرید زمین و لذت بردن از بسیاری امکانات دیگر استفاده می‌شود اما همه این‌ها هزینه خواهد داشت. به طور خلاصه، ورود به متاورس تا حدودی رایگان است. در زیر لیستی از محبوب‌ترین متاورس‌ها به همراه ارزهای رمزنگاری شده بومی آنها آورده شده است.

پلتفرم متاورس ارز دیجیتال بومی متاورس کیف پول ارز دیجیتال
Decentraland MANA متاماسک - لجر
Cryptovoxels ETH متاماسک - لجر
Somnium Space CUBE متاماسک - لجر
The Sandbox SAND متاماسک - لجر
Worldwide Webb ETH متاماسک - لجر

برای خرید هر یک از این ارزهای دیجیتال، تنها چیزی که نیاز دارید یک کیف پول رمزنگاری مانند متاماسک (Metamask) و یک صرافی قابل اعتماد مانند کوین بیس است. سپس، با استفاده از کوین بیس می‌توانید ارز دیجیتال انتخابی خود را خریداری کرده و آن را به کیف پول متاماسک خود منتقل کنید، جایی که می‌توانید از آن در متاورس استفاده کنید.

یک پلتفرم متاورسی انتخاب کنید

در مرحله بعد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک پلتفرم متاورس را برای دسترسی انتخاب کنید. سخت است باور کنیم که در حال حاضر دنیاهای مجازی متعددی برای انتخاب وجود دارد. برخی از محبوب ترین پلتفرم ها عبارتند از: Somnium Space، Decentraland، Cryptovoxels، Worldwide Webb و The Sandbox.

در بسیاری از جهان های متاورس، برای شروع کاوش نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارید. با این حال، اگر می خواهید تجربه کاملی داشته باشید، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. تجربه کامل شامل خرید، فروش، و ایجاد دارایی های دیجیتال، املاک و مستغلات، و سایر کالاهای مجازی، و همچنین شرکت در رویدادهای مجازی مانند بازی، کنسرت، و کنفرانس است. پس قبل از هرکاری باید پلتفرم متاورسی خود را انتخاب کنیم. بیایید چند مورد از بهترین دنیاهای متاورسی حال و حاضر را با یکدیگر مرور کنیم.

سندباکس (The Sandbox)

تیم سندباکس در حال ساختص یک دنیای مجازی منحصربه‌فرد است که در آن بازیکنان می‌توانند تجربه‌های بازی خود را با استفاده از SAND، توکن اصلی پلتفرم سندباکس، بسازند، مالکیت کنند و کسب درآمد داشته باشند.

ورود به متاورس

دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند یک پلتفرم متاورسی غیرمتمرکز متعلق به کاربر است که توسط بلاکچین اتریوم تامین می‌شود. در دیسنترالند قطعه زمین‌های مجازی را می‌توان خرید و فروش کرد. مردم می‌توانند دنیای کوچک خود را با استفاده از المان‌های موجود بسازند. در ویدئوی زیر نحوه ورود به دیسنترالند را به‌صورت گام به گام بررسی کرده‌‌ایم.


سومنیوم اسپیس (Somnium Space)

سومنیوم اسپیس یک دنیای واقعیت مجازی باز، اجتماعی و پایدار است که از فناوری بلاکچین قدرت گرفته است و در آن همه می‌توانند زمین بخرند، اشیاء بسازند یا وارد کنند، از آواتارها و اسکریپت‌ها استفاده کنند، به راحتی از تجربیات خود کسب درآمد کنند و خود را در یک واقعیت کاملاً جایگزین و مجازی غوطه‌ور کنند.

سامنیوم اسپیس

نمونه‌های اولیه از چیزی که امروز متاورس می‌نامیم وجود دارد و همین الان می‌توان به آنها دسترسی داشت و به تجربه مفهوم متاورس پرداخت. اما به خاطر داشته باشید، این پلتفرم‌ها تجربیاتی محدود به تلفن‌های هوشمند و صفحه‌نمایش کامپیوتر به شما ارائه می‌دهند و تجربه‌ای اولیه از مفهوم متاورس به‌شمار می‌روند.

این پلتفرم‌ها، آنقدر که ممکن است انتظار داشته باشید، مطابق با فیلم‌های سینمایی و داستان‌های تخیلی نخواهند بود. با این حال، این پلتفرم‌های موجود، روی ستون‌های اصلی اینترنت آینده بنا شده‌اند. این ستون‌های اساسی اینترنت آینده که متاورس نیز بر آن‌ها استوار است عبارتند از: بلاکچین، NFTها و ارزهای دیجیتال.

انتخاب و ساخت یک کیف‌پول

در دنیای متاورس، شما با آدرس کیف‌پول دیجیتالی خود شناخته می‌شوید و دستورات و اعمال خود در این فضا را با استفاده از کلید خصوصی مدیریت می‌کنید. پس قبل از هرچیز باید یک کیف‌پول مناسب انتخاب کرده و بسازیم. در این مرحله باید یک کیف‌پول تحت وب را انتخاب کنیم که با پلتفرم‌های مختلف سازگار باشد. ما استفاده از متامسک را پیشنهاد می‌کنیم. اما چطور کیف‌پول متامسک خود را بسازیم؟

نحوه نصب و ساخت کیف‌پول متامسک

  1. به وبسایت io رفته و افزونه متامسک را روی مرورگر خود نصب کنید.
  2. روی افزونه متامسک از بالا سمت راست کروم خود کلیک کنید.
  3. روی ‘Create a Wallet’ کلیک کنید.
  4. حالا باید یک پسورد برای کیف‌پول خود انتخاب کنید.
  5. سپس 12 کلمه رندوم به شما داده می‌شود که مانند کلید دارایی‌هایتان می‌ماند. حتما در جایی امن نگهداری شود.
  6. حالا کیف‌پول متامسک شما آماده استفاده روی مرورگرتان است.

افزونه متامسک

اتصال کیف‌پول به پلتفرم متاورسی

به‌عنوان مثال در پلتفرم متاورسی دیسنترالند باید یک رمز عبور (که هویت و حساب شما در Decentraland است) ایجاد کنید. برای این کار از افزونه متامسک که در گام قبلی ساخته‌اید استفاده خواهید کرد. در اولین بازدید خود از دنیای دیسنترالند، در وبسایت آنها برای ایجاد یک پاسپورت راهنمایی خواهید شد.

  1. با مرورگر خود که به افزونه متامسک مجهز است به org بروید.
  2. روی 'Start Exploring' در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید.
  3. اگر این اولین ورود شما به دنیای دیسنترالند باشد، برای ساخت یک پاسپورت و آواتار راهنمایی خواهید شد. (بعدا می‌توانید این تنظیمات را تغییر دهید پس خیلی لازم نیست وقت صرف آن کنید) شما باید یک کیف‌پول ایجاد کنید که از قبل ایجاد کرده‌اید (MetaMask توصیه می‌شود) تا به‌عنوان شناسه پاسپورت (Passport ID) دیسنترالند شما کار کند.

خرید ارز دیجیتال مخصوص پلتفرم متاورسی

هرکدام از پلتفرم‌های معروف متاورسی ارز دیجیتال مخصوص به‌خود را دارند. برای بعضی فعالیت‌ها و انجام برخی بازی‌ها در این پلتفرم‌ها، نیاز به ارز دیجیتال خاص آن پلتفرم خواهید داشت. به‌طور مثال ارز دیجیتال پلتفرم دیسنترالند مانا (MANA) می‌باشد که می‌توانید آن را از صرافی‌های مختلفی از جمله آبان‌تتر خریداری کرده و به کیف‌پول متامسک خود برای استفاده در فعالیت‌ها و بازی‌های مختلف متاورسی واریز کنید.

ساخت آواتار

هر پلتفرم متاورسی مانند سندباکس و دیسنترالند، نحوه ساخت آواتار مخصوص به خود را دارد. به‌عنوان مثال پس از اتصال کیف‌پولتان به دیسنترالند، به صفحه‌ای که در تصویر زیر می‌بینید هدایت خواهید شد و آواتار خود را با صورت، بدن، لباس و هر مدل مو که بخواهید طراحی می‌کنید.

ساخت آواتار

انواع آواتارها در متاورس

آواتار یکی از مهمترین موارد برای دسترسی به متاورس است. آواتار می‌تواند شبیه شما یا چیزی باشد که شما انتخاب می‌کنید که نشان دهنده‌ی شما باشد. آواتار هویت دیجیتال شماست که می‌تواند ثابت یا متحرک باشد. همه‌ی جهان‌های متاورس از یک آواتار استفاده نمی‌کنند، بنابراین خوب است انواع مختلف آن را بشناسید:

دوبعدی یا 2D: آواتار 2 بعدی تخت است و در محیط‌های 2 بعدی استفاده می‌شود. درست همانند چیزی که در رسانه‌های اجتماعی و سایر سیستم عامل‌ها استفاده می‌کنید.

سه‌بعدی یا 3D: یک آواتار سه بعدی از زوایای مختلف قابل مشاهده است، واقعی‌تر است و این گونه در نظر گرفته شده است که یک کپی از کاربر باشد.

واقعیت مجازی یا VR: آواتار VR چیزی مشابه تجربه ی آواتار سه بعدی است اما فراتر از آن، به طوری که آواتار شما از دست استفاده می‌کند اما فقط قسمت بالایی بدنه را شامل می‌شود.

تمام بدن: آواتار تمام بدن هم بالاتنه و هم پایین تنه را حرکت می‌دهد. در حالی که در حال حاضر در بسیاری از جهان های متاورس استفاده نمی‌شوند، ممکن است در آینده کاربردهای گسترده‌تری داشته باشند.

در متاورس چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

اگرچه متاورس هنوز در حال توسعه است، اما هم اکنون نیز گزینه‌های زیادی برای کار در متاورس در دسترس است. از بازی گرفته تا کنسرت و حتی کار در متاورس، فرصت‌هایی برای کشف دنیاهای موجود پیدا خواهید کرد. با گسترش متاورس، مشاغل بیشتری در دسترس خواهند بود. در اینجا برخی از مشاغل موجود در متاورس آورده شده است:

     راهنمای تور مجازی

     طراح مد مجازی

     مدیران جامعه

     مهندسین نرم افزار

     قصه گوها

     مدل سازهای سه بعدی

     مدیران رویدادها در متاورس

همانطور که متاورس به رشد خود ادامه می‌دهد، نوع مشاغل موجود در فضای مجازی نیز به طور قطع افزایش می‌یابد.

از متاورس لذت ببرید!

با ورود به هرکدام از پلتفرم‌های معرفی شده در گام‌های قبلی، می‌توانید از تفریحات و سرگرمی‌های متنوع موجود در هرکدام از این دنیاهای مجازی، مانند شرکت در کنسرت‌ها و یا رویدادهای مجازی لذت ببرید. اولین بخشی که هر متاورس به‌خصوص شما را به آن راهنمایی می‌کند لابی آن متاورس است. در کنار بخش‌های مختلفی که هنگام ورود به یک پلتفرم متاورسی با آن روبرو می‌شوید می‌توان به نقشه آن اشاره کرد. باتوجه به این نقشه می‌توانید یکی از زمین‌های آن متاورس را با توجه به نیازهای خود خریداری کنید و به ماجراجویی در متاورس ادامه دهید.

ورود به متاورس

تعامل با دیگر کاربران در متاورس را یاد بگیرید

متاورس به ابعادی که امروز می‌شناسیم و در دوران همه‌گیری کرونا، بهترین مکان برای دورهمی‌های دوستانه، جلسات کاری و حتی معاشرت‌های گاه‌ و بی‌گاه است. با رشد این مفهوم نوظهور باید منتظر گسترش قابلیت‌های پلتفرم‌های متاورسی باشیم که امکان تعامل کاربران بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.

نحوه ورود به متاورس

خرید زمین در متاورس

هنگامی که در هر کدام از متاورس‌های صحبت شده به گشت و گذار می‌پردازیم با مکان‌ها و زمین‌هایی بعضا خالی مواجه می‌شویم که به‌صورت NFT مالکیت‌سنجی می‌شوند. کاربران از این زمین‌ها برای استفاده‌های مختلفی مانند برقراری مهمانی‌ها و یا رویدادهای تفریحی استفاده می‌کنند. برای خرید هرقطعه زمینی که برای شما جذاب است، کافی‌ست تا با کیف‌پول خود به بازار یا ‘MarketPlace’ آن متاورس متصل شوید و قطعه زمین مورد علاقه خود را خریداری کنید. به‌عنوان مثال در متاورس دیسنترالند قیمت هر قطعه از این زمین‌های دیجیتال چیزی بین 1 هزار دلار تا 920 هزار دلار است.

خرید زمین در متاورس

سوالات متداول در مورد نحوه ورود به متاورس

اولین قدم برای ورود به متاورس چیست؟

اولین مرحله برای ورود به متاورس انتخاب یک پلتفرم متاورسی معتبر است.

بهترین پلتفرم‌های متاورسی کدام‌اند؟

از بهترین‌ها می‌توان به سندباکس و دیسنترالند اشاره کرد.

آیا ورود به متاورس هزینه‌ای دارد؟

خیر ورود به متاورس لزوما هزینه خاصی ندارد.

کدام کیف‌پول برای استفاده در متاورس مناسب است؟

کیف‌پول شما باید با مرورگرهای وب سازگار باشد. بهترین انتخاب می‌تواند کیف‌پول متامسک باشد.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


1 دیدگاه

    • comments

      رامین صادقی
      ، 28 مهر 1402

      سلام لطفا درخصوص روش ورود به متاورس رنگ یا همان متاورس ملی هم آموزش بگذارید بنده از کاربرای شما هستم و در این خصوص نیاز به اطلاعات دارم با تشکر فراوان . ضمنا بابت محتواهای آموزشی که انتشار میدید متشکرم .