Ido چیست؟ معرفی کامل عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز به همراه لانچ‌پدها
ارز دیجیتال

Ido چیست؟ معرفی کامل عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز به همراه لانچ‌پدها

ido یا عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز، پربازده‌ترین و مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال برای ایرانی‌هاست که اگر با دقت انتخاب شود، در کمتر از یکماه، می‌تواند سود بالای ?درصد برای شما داشته باشد. در این مقاله همه چیز برای پیدا کردن و خریداری بهترین عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (ido) توضیح داده شده، کافیست با دقت این مطلب را بخوانید و راهنمای قدم به قدم آن را اجرا کنید. 

ido در ارز دیجیتال چیست؟

پیش‌نیاز درک بهتر ido، آشنایی با انواع صرافی‌ها و بخصوص تفاوت صرافی متمرکز با صرافی غیرمتمرکز است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

آی. دی. اُ. (ido) مخفف عبارت (Initial Dex Offering) به معنای عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز یا عرضه اولیه دیفای است. ido یک نوع عرضه اولیه در ارز دیجیتال است که در صرافی‌های غیرمتمرکز ارائه می‌شود.

پس از تعریف لغوی بهتر است دقیقاً مشخص شود، منظور از ido چیست؟

وقتی یک شرکت یا یک استارت‌آپ قصد راه‌اندازی عرضه‌ی اولیه ارز دیجیتال خود را دارد، این کار را در چند مرحله انجام می‌دهد.

  • تعیین پروژه و اهداف؛
  • انتشار وایت پیپر؛
  •  قراردادن توکن در لیست یک صرافی غیرمتمرکز مانند صرافی پنکیک سواپ، صرافی یونی سواپ برای عرضه اولیه.
  • تعیین تاریخ عرضه اولیه و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی برای توکن.

 

ido سود دوطرفه‌ای دارد. هر دو طرف سرمایه‌گذار اولیه و تیم توسعه‌ی توکن، از رشد آتی ارز سود می‌برند. سرمایه‌گذار و تیم توسعه، با کمک یکدیگر پروژه را به موفقیت نزدیک می‌کنند.

بررسی تفاوت Ico ido ieo؛ کدامیک بهتر است؟ (ویدئو)

در فیلم آموزشی زیر، فرق Ico ido ieo توضیح داده شده است.

مدت زمان فیلم: 00:4:05


در حوزه ارز دیجیتال، یک استارت آپ یا یک پروژه جدید می تواند با چهار روش توکن خود را راه اندازی کند:

 

البته روش‌های دیگری نیز برای عرضه‌ی اولیه ارز دیجیتال وجود دارد؛ مانند STO مخفف (Security Token Offering)  به معنای عرضه اولیه توکن اوراق بهادار. اما سه روش بالا اصلی‌ترین روش‌ها هستند.

در ادامه، اصلی‌ترین تفاوت‌های این سه روش جذب سرمایه در ارز دیجیتال توضیح داده می‌شود.

اولین تفاوت Ico ido ieo : احراز هویت

احراز هویت از اصلی‌ترین تفاوت‌های Ico ido ieo است.

 

به علت تحریم‌ها، احراز هویت برای ما که ساکن ایران هستیم، بسیار اهمیت دارد. ایرانی‌ها فقط می‌توانند در صرافی‌ها و برنامه‌هایی فعالیت کنند که نیاز به احراز هویت نداشته باشد.

 

 

جدول مقایسه Ico ido ieo از لحاظ نیاز به احراز هویت

عرضه اولیه کوین (Ico)

عرضه اولیه صرافی متمرکز (ieo)

عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز (ido)

✔️ ندارد ✔️ 

⛔دارد⛔

✔️ ندارد ✔️ 

دومین تفاوت Ico ido ieo : امنیت

احراز هویت که در بخش قبلی در مورد آن صحبت شد، فقط در صرافی‌های متمرکز درخواست می‌شود. برای خرید عرضه اولیه صرافی‌های متمرکز (ieo)، شما باید در صرافی احراز هویت شوید. به این علت که صرافی مسئول بررسی و ارزشیابی پروژه است، امنیت آن بسیار بالاست و شما خیالتان راحت است که وقتی ieo می‌خرید، یک پروژه‌ی باارزش را خریداری می‌کنید که به هیچ رو اسکم نیست.

اما Ico و ido زیر نظر هیچ ارگان و نهادی نیست و هر کسی می‌تواند برای پروژه‌ی خود Ico و ido راه‌اندازی کند. به همین علت امنیت خرید Ico و ido پایین است و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

سومین تفاوت Ico ido ieo : بازدهی

در فاصله‌ی سال‌های 2017 الی 2019، استقبال زیادی از عرضه‌های اولیه کوین (ico) شد. اما در پی افزایش کلاهبرداری در Ico، سرمایه‌گذاران اعتماد خود را نسبت به Ico از دست دادند و Icoها از رونق افتادند. در حال حاضر عرضه اولیه صرافی متمرکز (ieo)، به این علت که حمایت و مشتریان صرافی را دارد، بازدهی بیشتر و مطمئن‌تری دارد. اما از سویی، مانع احراز هویت، موجب ریزش بسیاری از مشتریان ieo شده است.

ido به این علت که در صرافی غیرمتمرکز ارائه می‌شود، جایی مابین Ico و ieo قرار دارد. به این علت که نیاز به احراز هویت ندارد، در صورت اعتبار پروژه، بازدهی بسیار بالایی دارد. ولی از سوی دیگر، به این دلیل که زیر نظر نهاد خاصی نیست، خرید ido برای مبتدیان ریسک دارد.

معمولاً توکن‌های دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز با روش ido لیست می‌شوند. می‌توان در شبکه‌هایی مانند اتریوم، سولانا، بایننس اسمارت چین عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز را انجام داد و کیف پول‌هایی مانند کیف پول متامسک و کیف پول تراست ولت از این نوع عرضه‌های اولیه پشتیبانی می‌کنند.

نحوه تشخیص یک ido ارزشمند برای سرمایه‌گذاری (6 نکته کاربردی)

خرید عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز می‌تواند سودهای بالای صد درصد در کوتاه مدت داشته باشد، اما به شرطی که در دام شیادان اسکمر و سوداگران ido نیفتیم. برای اعتبارسنجی یک عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز چند مرحله‌ی ساده زیر را طی کنید، سپس می‌توانید با خیالی آسوده، سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید. توجه داشته باشید که پروژه باید تمامی شرایطی را که در ادامه توضیح داده می‌شود، داشته باشد؛ در غیر اینصورت، حتی اگر یکی از این شرایط رعایت نشود، احتمال اسکم بودن پروژه وجود دارد یا اینکه در بهترین حالت، پروژه بازدهی کمی خواهد داشت.

اولین نکته برای خرید ido ارزشمند: خرید از صرافی معتبر

از یک صرافی غیرمتمرکز معتبر عرضه اولیه ido را خریداری کنید. صرافی‌های معتبر و شناخته شده مانند پنکیک سواپ، یونی سواپ و صرافی ساندی سواپ گزینه‌های مناسبی هستند.

دومین نکته برای خرید ido ارزشمند: بررسی وایت پیپر

نقشه‌ی راه پروژه را بررسی کنید. شما می‌توانید با سرچ نام توکن، به سایت اصلی آن بروید و وایت پیپر ارز را مطالعه و اهداف و نقشه‌ی راه ارز را بررسی کنید. از خود بپرسید آیا اهداف پروژه واضح بیان شده است؟ آیا اهداف پروژه منطقی و دست‌یافتنی هستند؟

سومین نکته برای خرید ido ارزشمند: بررسی توکنومیک

توکنومیک ارز، بسیار در پامپ و دامپ آن مؤثر است. قبل از خرید عرضه‌ی اولیه صرافی غیرمتمرکز، موارد زیر را بررسی کنید:

  • چه تعداد توکن عرضه شده؟
  • چه مقدار توکن استیک شده؟
  • چه مقدار توکن به تیم توسعه اختصاص داده شده؟ اگر درصد زیادی از ارزها در دست تعداد محدودی از سرمایه‌گذاران باشد، قیمت ارز به راحتی قابل دستکاری خواهد بود.

تمامی این موارد در وایت پیپر پروژه ذکر می‌شود.

چهارمین نکته برای خرید ido ارزشمند: بررسی جذابیت پروژه

بنا به داده‌های سایت آماری کریپتو رنک، میم کوین‌هایی که در صرافی‌های غیرمتمرکز، عرضه اولیه شده‌اند، رشد بیشتری نسبت به سایر پروژه‌ها داشته‌اند. درست حدس زدید! موضوعات خاصی پرطرفدارتر هستند و پتانسیل رشد بیشتری دارند. در نمودار زیر می‌توانید سایر موضوعات پرطرفدار را ببینید.

نمودار بازده عرضه‌های اولیه صرافی غیرمتمرکز (ido) بر اساس گروه بندینمودار متوسط بازدهی عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (ido) بر اساس گروه‌بندی- منبع: وبسایت کریپتو رنک

پس از دیدن این نمودار، اگر به یک ido با چنین موضوعاتی برخورد کردید، بدانید که احتمالاً پربازده خواهد بود.

بنابراین یکی از مهم‌ترین سؤالات پیش از خرید عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز این است: آیا این ارز مورد استقبال قرار می‌گیرد؟ آیا در دنیای ارز دیجیتال کاربردی دارد و یا ارزشی ایجاد کرده است؟ این ارز چقدر می‌تواند هوادار پیدا کند؟ آیا در گذشته، چنین عرضه‌هایی رشد کرده‌اند؟

پنجمین نکته برای خرید ido ارزشمند: بررسی تیم پشتیبانی

هرگز توکن پروژه‌ای را که خالق ناشناس دارد، نخرید. تیم توسعه‌ی توکن و کارنامه‌ی کاری آن‌ها بسیار در آینده‌ی توکن تأثیرگذار است. بررسی کنید که این تیم پشتیبان گذشته‌ای روشن و مرتبط با فناوری بلاکچین یا ارز دیجیتال دارند، تحصیلاتشان در چه حوزه‌ای است و آیا قابلیت پشتیبانی از ارزی را که ایجاد کرده اند، دارند یا خیر. معمولاً رزومه‌ی خالقان ارز دیجیتال در سایت اصلی یا لینکدین قابل بررسی است.

ششمین نکته برای خرید ido ارزشمند: بررسی تبلیغات پروژه و حامیان تبلیغاتی پروژه

با جستجوی نام پروژه، عملکرد تیم تبلیغاتی آن را بررسی کنید، اگر پروژه در توییتر خوب ظاهر شده باشد، یعنی رشد خوبی خواهد داشت. نکته‌ی دیگر اینکه اگر اینفلوئنسر مشهوری از عرضه اولیه حمایت کرده باشد، شک نکنید که این پروژه رشد خوبی خواهد داشت. به طور مثال میم کوین فلوکی اینو با حمایت ایلان ماسک، تنها در دو روز 1000 درصد افزایش یافت.

 

مهارت‌های مورد نیاز برای شرکت در عرضه اولیه دیفای (ido)

توجه: از آنجایی که لیست کردن پروژه در صرافی‌های غیرمتمرکز کار آسانی است. هر کسی می‌تواند با تأمین نقدینگی در یکی از استخرهای صرافی، ارز خود را راه‌اندازی کند. بنابراین برای اینکه در دام کلاهبرداری و اسکم نیفتید، تسلط به زبان انگلیسی و گذراندن دوره‌ی آموزشی ارز دیجیتال الزامی است. زیرا شما باید بتوانید وایت پیپر پروژه را مطالعه کنید و برای تشخیص ارزشمند بودن پروژه، دانش کافی داشته باشید.

 

لانچ پد ido چیست؟

به پلتفرم‌ عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز، لانچ پد دیفای یا همان سایت ido می‌گویند. در این پلتفرم‌ها توکن‌های عرضه اولیه به فروش می‌رسند. در سال‌های اخیر، لانچ‌پدهای ido رشد انفجاری داشته‌اند. به همین دلیل، پیدا کردن یک لانچ پد با کیفیت مسئله‌ی چالش برانگیزی است و به وضوح پیداست که دغدغه‌ی بسیاری از سرمایه‌گذران و استارت‌آپ‌هاست.

اگر شما اطلاعات چندانی در مورد پروژه‌ها نداشته باشید، یک لانچ پد بی‌کیفیت می‌تواند حکم یک میدان مین را داشته باشد. امروزه تنها چند لانچ پد عالی وجود دارد و بقیه چندان مطلوب نیستند. حال باید دید یک سایت ido باید چه مشخصاتی داشته باشد؟ مشخصات یک سایت عالی ido را در بخش بعدی بخوانید تا گرفتار لانچ‌پدهای کلاهبرداری نشوید.

مشخصات یک لانچ‌پد عالی ido

برای انتخاب یک پلتفرم ido عالی به موارد زیر دقت کنید:

  • سرویس رایگان: شما می‌توانید سایت معرفی عرضه اولیه ارز دیجیتال رایگان را به راحتی پیدا کنید. لزومی به پرداخت حق عضویت نیست.
  • کیفیت: یک قانون خوب برای انتخاب لانچ پد وجود دارد: هرچه لانچ پد اطلاعات کمتری در مورد مراحل راه اندازی ido ارائه دهد، ریسک بیشتری دارد. بنابراین، هنگام جستجوی یک لانچ پد ido، توجه کنید که چقدر در مورد پروژه اطلاعات ارائه می‌دهد؟ آیا اطلاعاتی که ارائه می‌شود جامع است یا سطحی؟
  • پشتیبانی چند زنجیره ای: با افزایش لانچ پدها، نیاز به ارائه پشتیبانی با کیفیت بالاتر و پوشش بلاکچین‌های بیشتر احساس می‌شود. لانچ‌پدی برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان خوب است که قابلیت پوشش چندین بلاکچین را داشته باشد. پوشش بلاک‌چین‌های بیشتر، نشان‌دهنده‌ی اعتبار لانچ‌پد است و همچنین به این معنی است که پروژه‌های بیشتری معرفی می‌شوند.

 

سایت‌های معرفی ido: با بهترین لانچ پدهای عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز آشنا شوید

رایج ترین بلاک چین‌هایی که از لانچ‌پد ido میزبانی می‌کنند، عبارتند از:

 

 لیست بهترین لانچ پدهای دیفای (ido) در سال 2022 

  1. BSCPad: اولین پلتفرم غیرمتمرکز ido در بایننس اسمارت چین؛
  2. GameFi : بهترین لانچ پد ido با پروژه‌های معتبر و اغلب پربازده در حوزه‌ی بازی و سرگرمی؛
  3. Seedify: لانچ پد محبوب سرمایه‌گذاران ido؛
  4. TrustPad: یکی از امن ترین لانچ پدهای ido با قابلیت مولتی چین؛
  5. DAO Maker: یک دائو پد بسیار موفق.

 

بهترین لانچ پدهای عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (ido)بهترین لانچ‌پدهای دیفای (ido)- منبع: وبسایت کریپتو رنک

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، دائو میکر بهترین سایت ido است. تقریباً بیشتر پروژه‌های راه‌اندازی شده در این لانچ‌پد سودده بوده‌اند. پس می‌تواند یکی از اصلی‌ترین منبع شما برای انتخای ido باشد.

اگر به دنبال یک لانچ پد خوب برای راه‌اندازی توکن خود هستید، لیست بالا 5 مورد از بهترین‌هاست. معمولاً در این لانچ‌پدها بهترین پروژه‌ها معرفی می‌شوند. اما فراموش نکنید که باید درست وقتی که از یک فروشنده‌ی معتبر کالایی می‌خرید، قبل از سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه دیفای نیز تحقیقات خود را انجام دهید.

نحوه شرکت در ido: خرید عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز در 6 گام

خرید عرضه اولیه دیفای در چند گام ساده انجام می‌شود:

  • گام اول: دانلود و نصب کیف پول ارز دیجیتال : برای سرمایه گذاری در یک ido ، به یک کیف پول ارز دیجیتال مانند تراست ولت، متاماسک و ...

 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش دانلود و نصب کیف پول تراست ولت

 

  • گام دوم: شارژ کیف پول: بدیهی است که باید برای خرید توکن عرضه اولیه دیفای و پرداخت هزینه تراکنش در کیف پول خود ارز دیجیتال داشته باشید، توجه کنید کارمزد تراکنش با ارز بومی شبکه پرداخت می‌شود. مثلاً اگر ارز شما در بلاکچین بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شده باشد، باید در کیف پول خود ارز bnb داشته باشید.
  • گام سوم: انتخاب یک لانچ‌پد ido؛
  • گام چهارم: ارزیابی ارزی که در لانچ‌پد دیفای ارائه می‌شود. (با بررسی وایت پیپر، تکونومیک و اهداف پروژه)؛
  • گام پنجم: اتصال کیف پول به صرافی غیرمتمرکز؛

 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش اتصال کیف پول تراست ولت به بایننس اسمارت چین

 

  • گام ششم: خرید توکن عرضه اولیه و استیک آن در استخر نقدینگی توکن عرضه اولیه دیفای.

 

 

⚠️ لطفاً و حتماً مراقب باشید!

همه پول خود را در ido سرمایه گذاری نکنید: ممکن است یک ارز دیجیتال با وجود تمامی ارزشهای بنیادین از سوی جامعه ارز دیجیتال استقبال نشود و شما نه تنها سود نکنید، بلکه خود را در زیان نیز ببینید. بله! طبیعتاً یک سرمایه‌گذاری با سود کلان در کوتاه مدت، هرگز خالی از ریسک نیست. بنابراین پولی را وارد ارز دیجیتال کنید که در صورت از دست دادن آن، دچار خسران نشوید!

 

و اما سخن پایانی

عرضه‌های اولیه ارز دیجیتال فرصت‌های فوق العاده‌ای برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آیند. نکته‌ی مهم برای شرکت کنندگان عرضه‌های اولیه صرافی غیرمتمرکز، درجه آگاهی و دانش آن‌ها در زمینه‌ی ارز دیجیتال است. اگر چندان با این حوزه آشنایی ندارید، ارزش آن را دارد که با بالا بردن سطح دانش خود، وارد این دنیای پر بازده شوید.

همانطور که مشاهده کردید، IEO بهترین گزینه برای مبتدیان است؛ زیرا قبلاً توسط مراجع معتبر اعتبارسنجی شده‌اند و ریسک کمتری دارند. اما اگر در مورد ارز دیجیتال دانش کافی و توانایی تشخیص پروژه خوب و بد را دارید، بهترین گزینه، شرکت در عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (ido) است؛ زیرا به علت نبودن واسطه، پتانسیل رشد بیشتری دارند و از سوی دیگر در مقابل ICO کم‌ریسک‌تر هستند.

تمام سؤالات خود در مورد ido را در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخ خود را از کارشناسان دنیای ترید دریافت کنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه