ieo چیست؟ معرفی کامل عرضه اولیه صرافی متمرکز به همراه لانچ‌پدها
ارز دیجیتال

ieo چیست؟ معرفی کامل عرضه اولیه صرافی متمرکز به همراه لانچ‌پدها

اگر به‌دنبال کسب درآمد در فضای ارز دیجیتال هستید، عرضه اولیه صرافی متمرکز (ieo) عنوانی آشنا برای شماست. عرضه اولیه صرافی به خودی خود سودده است، به شرطی که بدانید کدام عرضه اولیه‌ را از کدام صرافی بخرید. با خواندن این مطلب از دنیای ترید، می‌توانید از شرایط شرکت در عرضه اولیه صرافی متمرکز مطلع شوید و لیست بهترین لانچ پدهای ieo را دریافت کنید. اگر ساکن ایران هستید، حتماً برایتان سؤال است که آیا ایرانی‌ها می‌توانند عرضه اولیه صرافی متمرکز بخرند؟ می‌توانید پاسخ سؤال‌های خود را در این مطلب پیدا کنید.

ieo چیست؟

و اما تعریف سریع عرضه اولیه صرافی متمرکز: قبل از هرچیز، شاید برای شما سؤال باشد: ieo مخفف چیست؟ ieo مخفف عبارت انگلیسی Initial Coin Offering است. مسئول راه‌اندازی عرضه‌ی اولیه به روش ieo، صرافی متمرکز، مانند بایننس، کوکوین و ... است. فقط تعداد محدودی از صرافی‌ها، عرضه اولیه دارند و برای این کار، در سایت خود، لانچ پد در نظر گرفته‌اند.

پروژه‌هایی که ارز خود را در بلاکچین راه‌اندازی کرده‌اند و قصد دارند از طریق جذب سرمایه، سریع‌تر به اهداف خود برسند، ارز دیجیتال خود را در لانچ پد یک صرافی متمرکز لیست می‌کنند و بعد با حمایت همان صرافی، عرضه‌ی اولیه خود را راه‌اندازی و جذب سرمایه می‌کنند. به همین سادگی، پروژه در مدت کوتاهی، افزایش سرمایه می‌دهد و موانع مالی سر راه پیشرفت را از سر راه برمی‌دارد.

لانچ پد عرضه اولیه صرافی متمرکز چیست؟

به زبان ساده، لانچ پد ieo همان سایت ieo است. لانچ پدها پلتفرم‌هایی هستند که عرضه اولیه ارز دیجیتال صرافی متمرکز در آنجا انجام می‌شود. لانچ پدها مانند یک سکوی پرتاپ، ارز دیجیتال یک پروژه را وارد بازار می‌کنند. سرمایه‌گذاران زیادی در سراسر جهان، بروزرسانی‌های این لانچ پدها را زیر نظر دارند و مشتاق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید هستند؛ زیرا پروژه‌های جدید استعداد رشد بالایی دارند.

هر لانچ پد، به یک صرافی متصل است. از معروفترین این لانچ پدها می‌توان به لانچ پد بایننس اشاره کرد. (در بخش‌های بعدی معرفی و لینک این لانچ پد را دریافت می‌کنید.)

صرافی‌ها اغلب اولین سرمایه‌گذاران یک پروژه هستند و قبل از اینکه پروژه‌ها را روی لانچ پد خود قرار دهند، در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عنوان مثال، صرافی بایننس بخشی به نام ونچر یا بازوی سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر دارد که مخصوص سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نوپاست.

بررسی تفاوت ieo و ido

اصطلاحات ارز دیجیتال در زمینه‌ی عرضه اولیه، زیاد و گاهی گیج‌کننده هستند. ico، ieo، ido سه روش اصلی در عرضه‌ اولیه ارز دیجیتال هستند. اگر تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز را بدانید، درک تفاوت  ieo و ido آسان می‌شود. 

 

 

فرق صرافی متمرکز با صرافی غیر متمرکز چیست؟

به زبان ساده، صرافی متمرکز یک صرافی با مدیر و تیم پشتیبانی است و احراز هویت دارد. در این صرافی‌ها اوردر بوک وجود دارد و خریداران و فروشندگان با واسطه‌ی صرافی به هم متصل هستند. صرافی غیرمتمرکز تیم و مدیر ندارد. یک اپلیکیشن خودکار است که به جای اوردر بوک استخر نقدینگی دارد. احراز هویت ندارد و در آن، خریداران و فروشندگان بی واسطه به هم متصل هستند. همچنین کارمزد معاملات در صرافی غیرمتمرکز پایین است.

به عرضه اولیه صرافی متمرکز ieo و به عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز ido گفته می‌شود.

 

حالا که به تفاوت میان ieo و ido پی بردید، اندکی در مورد تفاوت ieo و ico صحبت کنیم. با شناخت  این تفاوت‌ها می‌توانید میان این سه روش سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه ارز دیجیتال، بهترین مورد را انتخاب کنید.

تفاوت عرضه اولیه کوین و عرضه اولیه صرافی متمرکز چیست؟ 4 فرق ico و ieo

در مقاله‌ی ico چسیت به طور کامل به مبحث عرضه اولیه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن اشاره کردیم. اما ico یا عرضه اولیه کوین به علت خطرات زیادی که برای سرمایه‌گذار دارد، اکنون از رونق افتاده. به زبان ساده، دیگر کسی سراغ ico نمی‌رود و در عوض، ieo‌ها پرطرفدار شده‌اند. حال اگر برایتان سؤال است که چرا عرضه اولیه صرافی (ieo) نسبت به عرضه اولیه کوین (ico) پرطرفدارتر است، بخش بعدی را در مورد تفاوت ieo و ico بخوانید. این تفاوت‌ها در واقع مزایای ieo نیز هستند.

اولین تفاوت عرضه اولیه صرافی متمرکز (ieo) و عرضه اولیه کوین (ico): لیست شدن در صرافی

اصلی‌ترین تفاوت و مزیت ieo نسبت به ico حمایت صرافی است. ico‌ها در وب‌سایت استارت‌آپ راه‌اندازی می‌شوند، در حالیکه ieo‌ها بر روی لانچ پد صرافی ارزهای دیجیتال راه‌اندازی می‌شوند و سرمایه‌گذاران برای خرید توکن‌ها به صرافی مراجعه می‌کنند. بنابراین روشن است که اعتبار ieo بیشتر است.

در عرضه اولیه کوین (ico)، استقبال از ارز و پذیرش آن از سوی جامعه قطعی و مشخص نیست. ممکن است پس از جذب سرمایه، توکن عرضه شده نتواند در صرافی خاصی لیست شود و سود چندانی برای خریداران نداشته باشد. اما در عرضه اولیه صرافی متمرکز (ieo)، ارز از سوی صرافی حمایت می‌شود و به احتمال بسیار قوی، پس از عرضه‌ی اولیه، در لیست صرافی قرار می‌گیرد و آماده‌ی پذیرش از سوی طیف عظیم کاربران صرافی می‌شود.

دومین تفاوت عرضه اولیه صرافی متمرکز (ieo) و عرضه اولیه کوین (ico): امنیت

در عرضه اولیه کوین (ico)، وظیفه‌ی اعتبارسنجی پروژه بر عهده‌ی سرمایه‌گذار است. ico زیر نظر نهاد خاصی نیست و بنابراین ریسک شرکت در آن بالاست.

در عرضه‌ اولیه صرافی (ieo)، شما زحمت اعتبارسنجی پروژه را بر دوش صرافی می‌گذارید. تیم تخصصی صرافی، ابتدا اهداف پروژه و سرمایه‌ی اولیه آن را می‌سنجد، و پس از بررسی کامل، اگر متقاعد شد، ارز پروژه را در لانچ پد خود قرار می‌دهد. فیلترهای صرافی سختگیرانه است و فقط پروژه‌های انگشت‌شماری می‌توانند از آن عبور کنند؛ در نتیجه امنیت خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال در ieo تأمین است. در واقع با شرکت در ieo، خیالتان راحت است که در یک پروژه‌ی کلاهبرداری سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. همچنین درست مانند زمانی که یک ارز را می‌خرید، امنیت تراکنش‌ها تأمین است.

سومین تفاوت عرضه اولیه صرافی متمرکز (ieo) و عرضه اولیه کوین (ico): شانس موفقیت

در عرضه اولیه کوین (ico)، پروژه، خود به تنهایی، مسئول تبلیغات برای عرضه اولیه است. اگر تیم تبلیغات ico ضعیف عمل کند، ممکن است استقبال خوبی از آن نشود و در نتیجه ico شکست بخورد. اما در ieo تبلیغات برعهده‌ی صرافی است. کافی است صرافی ارز را در لانچ پد خود قرار دهد و یک ایمیل به هزاران مشتری خود بزند. اعتبار صرافی باعث می‌شود افراد بیشتری به عرضه اولیه اعتماد و از پروژه استقبال کنند. پس در صد پیروزی ieo بالاست.

چهارمین تفاوت عرضه اولیه صرافی متمرکز (ieo) و عرضه اولیه کوین (ico): احراز هویت

برای خرید عرضه‌ی اولیه صرافی متمرکز، احتیاج به ثبت نام و احراز هویت در صرافی است. بسیاری این امر را به عنوان مزیت در نظر می‌گیرند و برخی، محدودیت. در ico یا ido نیاز به احراز هویت نیست و شما به راحتی می‌توانید با یک ثبت نام ایمیلی، عرضه اولیه را خریداری کنید. 

فیلتر احراز هویت باعث می‌شود که خریداران ieo تا حدودی ریزش کنند و فقط مشتریان صرافی بتوانند عرضه اولیه ارز دیجیتال را بخرند. زیرا مراحل احراز هویت تا حدودی زمان‌بر است و بسیاری از خریداران را منصرف می‌کند. البته این مورد نیز می‌تواند مثبت ارزیابی شود؛ زیرا به خریداران واقعی سهم‌های بیشتری می‌رسد.

 

چرا عرضه اولیه صرافی متمرکز معتبر است؟

به این علت که پای اعتبار صرافی در میان است، صرافی به دقت پروژه را از لحاظ‌های زیر بررسی می‌کند:

  • بررسی تخصصی وایت پیپر برای اینکه مشخص شود اهداف پروژه واقعی است و کلاهبرداری نیست.
  • بررسی تخصصی سابقه‌ی تیم توسعه؛
  • بررسی فناوری پروژه؛
  • بررسی صحت ادعاهای پروژه؛
  • بررسی توکنومیک ارز.

اگر از دید تیم تخصصی صرافی، پروژه معتبر بود، صرافی از آن حمایت می‌کند و آن را در لانچ پد ieo خود قرار می‌دهد، سپس شروع به تبلیغات برای آن می‌کند.

 

حال که مزایای عرضه اولیه صرافی متمرکز را شناختید، به این دو سؤال فکر کنید: آیا همه‌ی عرضه‌های اولیه صرافی متمرکز خریدنی هستند؟ از کجا بدانیم کدام عرضه اولیه صرافی متمرکز خریدنی است؟

در بخش بعدی پاسخ‌ها را بخوانید.

بهترین صرافی‌ها برای خرید عرضه اولیه 

باید پیش از خرید یک عرضه اولیه صرافی متمرکز، این سؤال مهم را مطرح کنید: آیا همه‌ی عرضه‌های اولیه صرافی خریدنی هستند؟

آمارها نشان می‌دهند که بسیاری از عرضه‌های اولیه صرافی زیان‌ده بوده‌اند. بله! همه‌ی ieoها لزوماً موفق نیستند و توضیح ساده‌ای برای علت آن وجود دارد: 

اعتبار صرافی و حجم معاملات آن، اصلی‌ترین عامل در رشد و موفقیت ieo است. باید توجه داشته باشید که هرچه اعتبار صرافی بالاتر باشد، عرضه اولیه آن نیز معتبرتر است. طبق داده‌های سایت کریپتو رنک، بهترین صرافی‌ها برای عرضه اولیه صرافی متمرکز (ieo) صرافی بایننس، صرافی اف تی ایکس، صرافی کوکوین، صرافی اسندکس و صرافی Gate.io هستند. در نمودار زیر می‌توانید درصد موفقیت عرضه‌های اولیه را در لانچ پدهای مختلف ببینید.

بهترین صرافی‌ها برای عرضه اولیه IEO

نمودار بهترین لانچ پدهای عرضه اولیه صرافی در آمریکا - منبع: سایت کریپتورنک

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، از میان این صرافی‌ها بایننس بهترین صرافی و لانچ پد Probit ieo بدترین صرافی بوده است. 

خرید عرضه اولیه صرافی بایننس 

شکی نیست که صرافی بایننس از نظر اعتبار و حجم معاملات حرف اول را می‌زند. این صرافی به عنوان بزرگترین صرافی جهان شناخته شده است و یکی از قابل اعتمادترین پلتفرم‌های صرافی به‌شمار می‌رود. تقریباً همه‌ی ieoهای این صرافی، با موفقیت چشمگیر روبرو بوده‌اند. در تصویر زیر، رشد ارزهایی را که در این صرافی عرضه اولیه شده‌اند، مشاهده می‌کنید.

نمودار رشد قیمت عرضه های اولیه صرافی بایننس

نمودار رشد عرضه اولیه صرافی بایننس در بازه‌ی یکساله - منبع: صرافی بایننس

از سال 2019 الی اکتبر 2021، بایننس لانچ پد برای 22 پروژه عرضه اولیه (ieo) ارائه کرده است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، از میان عرضه‌های اولیه صرافی بایننس، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، با رشد 1543 برابری، بالاترین رشد و ارز PERL با رشد 4 برابری، کمترین رشد را داشته است. 

بایننس حساسیت زیادی در پذیرش پروژه برای عرضه اولیه ارز دیجیتال دارد و ممکن است در طول سال تعداد ieo بسیار کمی را راه‌اندازی کند. آخرین پروژه‌ای که ارز آن عرضه اولیه شده، توکن استپن بوده که در ماه مارس 2022 به صورت ieo در صرافی بایننس عرضه اولیه شد.

نحوه خرید ieo در بایننس

ملزومات خرید ieo در بایننس، سه مورد است:

  • ثبت نام و احراز هویت در صرافی بایننس
  • داشتن ارز BNB برای پوشش کارمزد شبکه
  • مراجعه به لانچ پد ieo بایننس در وبسایت اصلی بایننس و خرید عرضه اولیه صرافی

 

نحوه خرید عرضه اولیه از صرافی بایننس

 

⚠️ از معایب صرافی بایننس تحریم ایران است. اگر پاسپورت خارجی و یک آدرس در خارج از کشور دارید، می‌توانید در این صرافی احراز هویت کنید و از فرصت‌های استثنایی ieo آن بهره‌مند شوید. 

 

خرید عرضه اولیه صرافی کوکوین

صرافی کوکوین با اعتبار و حجم معاملات بالایی که دارد، یکی از بهترین صرافی‌هایی است که عرضه اولیه ارز دیجیتال در آن ارائه می‌شود. خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال در کوکوین برای ایرانیان داخل کشور ممکن نیست. برای احراز هویت در این صرافی به آدرس خارجی و پاسپورت نیاز دارید.

لانچ پد صرافی کوکوین، یک لاچ پد پیشرو در عرضه اولیه صرافی است و بیشتر ارزهایی که در این لانچ پد عرضه اولیه شده‌اند، پربازده بوده‌اند. در تصویر زیر آمار برخی از این عرضه‌های اولیه صرافی کوکوین را مشاهده می‌کنید.

آمار رشد قیمت عرضه اولیه صرافی کوکوین

جدول رشد عرضه‌های اولیه صرافی کوکوین- منبع: کوین مارکت کپ

نحوه خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال در کوکوین

اگر جزو کاربران ثبت نامی و احراز هویت شده در صرافی کوکوین هستید، می‌توانید با دستورالعمل زیر عرضه اولیه صرافی کوکوین بخرید.

  • ارز بومی صرافی کوکوین (KCS) را به مقدار لازم تهیه کنید؛ زیرا عرضه‌های اولیه با توکن بومی کوکوین خریداری می‌شوند.
  • وارد بخش KuCoin Spotlight صرافی شوید.

 

نحوه خرید عرضه اولیه در صرافی کوکویننحوه خرید عرضه اولیه صرافی کوکوین

  • یک عرضه اولیه ارز دیجیتال انتخاب کنید و قوانین آن را بررسی کنید. در صورتی که موعد عرضه اولیه فرارسیده باشد، حجم مورد نظر خود را وارد کرده و زدن دکمه‌ی “Purchase now” خرید خود را نهایی کنید.

 

خرید عرضه اولیه صرافی کوینکس

کوینکس یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که از یک سو، حجم معاملات مناسبی دارد و از سوی دیگر، ایرانیان می‌توانند در این صرافی با آدرس ایرانی و یک پاسپورت احراز هویت کنند. اما در حال حاضر، این صرافی لانچ پد عرضه اولیه ندارد، بنابراین عرضه اولیه ارز دیجیتال را پوشش نمی‌دهد. با اینحال شما می‌توانید با خرید توکن‌های تازه لیست شده در صرافی کوینکس، از رشد این ارزها بهره‌مند شوید.

عرضه اولیه صرافی در کدام بخش پربازده‌تر است؟

اگر فکر می‌کنید که همه‌ی عرضه‌های اولیه سودده هستند، باید به شما بگوییم که اینطور نیست! بسیاری از عرضه‌های اولیه صرافی متمرکز، نه تنها هیچ رشدی نمی‌کنند، بلکه حتی شما نمی‌توانید پولی را که صرف خرید این ارز کرده‌اید، از بازار بیرون بکشید؛ بنابراین بهتر است بعد از انتخاب صرافی، یک پله‌ی دیگر بالا بروید. باید به بخشی که پروژه‌ی ارز دیجیتال در آن فعالیت دارد، توجه کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، آمارها نشان داده‌اند که توکن‌های بخش سرگرمی بهترین رشدها را داشته‌اند.

نمودار بازده عرضه های اولیه صرافی متمرکز بر اساس گروه بندینمودار رشد قیمت عرضه‌های اولیه صرافی‌های متمرکز بر اساس گروه‌بندی - منبع: سایت کوین مارکت کپ

با توجه به تصویر بالا، جای هیچ شکی باقی نمی‌ماند که شما از سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با موضوعات سرگرمی (entertainment)، متاورس (VP) سود بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها به دست می‌آورید. پروژه‌های GameFi نیز بسیار موفق هستند و پتانسیل رشد خوبی دارند.

آیا ایرانیان می‌توانند عرضه اولیه صرافی بخرند؟

چگونه عرضه اولیه ارز دیجیتال بخریم؟ از کجا عرضه اولیه صرافی بخریم؟

در بخش قبلی بهترین صرافی‌ها برای خرید عرضه اولیه صرافی متمرکز معرفی شدند. اما نکته‌ی بسیار مهمی برای ایرانیان مقیم ایران وجود دارد:

 

⚠️توجه: برای خرید عرضه اولیه صرافی متمرکز، حتماً باید در صرافی حساب داشته باشید و احراز هویت کرده باشید. بنابراین اگر ساکن ایران هستید، نمی‌توانید از صرافی‌هایی که ایران را تحریم کرده‌اند، مانند صرافی بایننس و کوکوین (و تقریباً تمامی صرافی‌های متمرکز) عرضه اولیه صرافی بخرید. بنابراین idoها گزینه‌ی مناسب‌تری برای ایرانیان هستند. زیرا احراز هویت لازم ندارند.

 

اگر امکان احراز هویت در صرافی‌های خارجی را دارید، با بهترین لانچ پدهای ieo آشنا شوید.

مطالعه این مطلب پبشنهاد می‌شود: بهترین صرافی خارجی برای ایرانی‌ها

و اما سخن پایانی

اگر این مطلب را مطالعه کرده باشید، حتماً تاکنون به این نتیجه رسیده‌اید که باید از ico دور و به ieo نزدیک شوید. در یک کلام، عرضه‌های اولیه صرافی متمرکز، امن‌تر و پرسودتر هستند. اما بزرگترین ایراد این نوع از عرضه‌های اولیه برای ما ایرانیان، احراز هویت در صرافی است. به همین علت این راهنما بیشتر برای فارسی زبانانی مناسب است که مقیم خارج از ایران هستند.

اما خبر خوب این است که ما ایرانیان می‌توانیم بدون احراز هویت، در عرضه‌ اولیه صرافی غیرمتمرکز شرکت کنیم. این عرضه‌های اولیه، نسبت به icoها امنیت بیشتر و درست به اندازه‌ی عرضه‌های اولیه صرافی متمرکز، بازدهی خوبی دارند.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه