تفاوت سیگنال اسپات و فیوچرز چیست؟+فیلم آموزشی
ارز دیجیتال

تفاوت سیگنال اسپات و فیوچرز چیست؟+فیلم آموزشی

یکی از رایج ترین سؤالات تریدرهای ارز دیجیتال تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز است. هر یک از معاملات نقدی و آتی ویژگی‌ها و طرفداران خاص خود را دارند. در این مطلب از سری مقالات ارز دیجیتال دنیای ترید، به زبان ساده، به توضیح معاملات اسپات و فیوچرز و همچنین تفاوت سیگنال اسپات و فیوچرز می پردازیم. 

فیلم آموزشی تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز

منظور از سیگنال اسپات و فیوچرز چیست؟ در این فیلم کوتاه، به زبان ساده به بررسی تفاوت معاملات نقدی و آتی پرداخته‌ایم و در مورد نحوه استفاده از سیگنال اسپات و فیوچرز صحبت کرده‌ایم.

مدت زمان ویدیو: 00:04:14 👇👇👇


شما می توانید شرح تفاوت معاملات نقدی و آتی و همچنین تفاوت سیگنال این دو معامله را در ادامه مطالعه کنید.

معاملات اسپات (Spot) چیست؟

معامله اسپات یا نقدی چیست؟ اصولاً معنی اسپات چیست؟

معامله اسپات یا نقدی چیست؟

معامله اسپات، یک معامله نقدی است. اسپات یعنی شما مقداری از یک ارز را با استفاده از موجودی حساب خود خریداری می کنید و این مقدار در همان لحظه به کیف پول شما واریز می‌شود و شما تا زمانی که این ارز را بفروشید صاحب آن هستید. در واقع هر ارزی که به روش اسپات خریداری شود، جزو asset یا دارایی شما محسوب می‌شود.

 

〽️معامله گر اسپات به امید افزایش قیمت در کف قیمت خرید می‌کند و با افزایش قیمت ارز، سود خود را از بازار برداشت می‌کند. بنابراین بازار اسپات یک بازار یک طرفه است که در آن فقط می‌توان از رشد قیمت سود کرد.

 

تریدر اسپات با نگاهی به گذشته‌ی بازار، سقف‌ها و کف‌ها را شناسایی و آن را با حال بازار مقایسه می‌کند. سپس با توجه به وضعیت کلی ارز و بازار ارز دیجیتال، پیش بینی می کند که ارز مورد نظر ارزش خرید دارد و به زودی رشد خواهد کرد. سپس پس از خرید، منتظر می‌ماند وقتی قیمت به جایی رسید که به نظرش رشد کافی را کرده و روند به زودی نزولی خواهد شد، ارز را به فروش می‌رساند و از بازار خارج می‌شود. معامله گر اسپات معمولاً برای سرمایه گذاری در سه بازه‌ی کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت یک ارز را خریداری می‌کند. انتخاب برای دوره‌ی نگهداری ارز خریداری شده، یک انتخاب استراتژیک است و به تحلیل شما از شرایط بازار بستگی دارد.

معامله اسپات

نمودار یونی سواپ به تتر، تایم فریم روزانه - منبع: TradingView

به مثال بالا توجه کنید. در این مثال، تریدر پس از یک روند نزولی پرقدرت در نمودار یونی سواپ، دو کندل صعودی (سبز) در تایم فریم روزانه می‌بیند و با سنجیدن شرایط بازار، پیش بینی می‌کند روند تغییر یافته. بنابراین در قیمت 17 دلار این ارز را خریداری می‌کند. سپس حدود یک ماه صبر می‌کند تا ارز به رشد کافی برسد. پس از تشکیل سقف، با دیدن دو کندل نزولی (قرمز)، زمانی که تشخیص می‌دهد روند به زودی عوض می‌شود، ارز خود را در قیمت 26 دلار فروخته و از بازار خارج می‌شود. با این حساب، این معامله گر، موفق می‌شود در یک بازه‌ی حدوداً یکماهه، 50 درصد کسب سود کند.

معاملات فیوچرز (Futures) چیست؟

معاملات فیوچرز یا آتی یعنی چه؟

معاملات فیوچرز یا آتی

در بازار آتی، شما در حال خرید یا فروش قراردادهایی هستید که نشان‌دهنده‌ی ارزش یک ارز دیجیتال خاص است. وقتی یک قرارداد آتی خریداری می‌کنید، مالک ارز دیجیتال اصلی نیستید. درعوض، شما دارای قراردادی با توافق خرید یا فروش یک ارز دیجیتال خاص در تاریخ آینده هستید. به این ترتیب، مالکیت قرارداد آتی هیچ گونه مزیت اقتصادی مانند حق رأی و استیک (سهام گذاری) به شما نمی دهد.

💡با قراردادهای آتی می‌توانید از نوسانات قیمت سود ببرید. صرف نظر از افزایش یا کاهش قیمت‌ها، قراردادهای فیوچرز شما را قادر می سازند تا به‌راحتی در تحرکات بازار شرکت کنید. به عبارت دیگر، شما می‌توانید به جای خرید دارایی پایه، با پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت یک ارز دیجیتال، در هر دو طرف بازار (چه نزولی، چه صعودی) کسب سود کنید. در ادامه به مفاهیم اصلی و اصطلاحات بازار فیوچرز می‌پردازیم.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: آموزش رایگان صفر تا صد ارز دیجیتال

تفاوت اسپات و فیوچرز چیست؟

معاملات نقدی و آتی چه تفاوت هایی با هم دارند؟ 

هر یک از معاملات اسپات و فیوچرز ویژگی های خاص خود را دارند که باعث شده که هر یک از این دو معاملات طرفداران خاص خود را داشته باشد.

تفاوت اسپات و فیوچرز در ارز دیجیتال
نوع معامله  اسپات یا نقدی فیوچرز یا آتی
ویژگی 💰 دارایی  📑قرارداد 
شرایط 📅قابلیت نگهداری بلند مدت ⏱کوتاه مدت 
کسب سود ❌فقط از رشد بازار ✔️در هر دو جهت بازار
لورج یا اهرم ❌ ندارد ✔️دارد
مارجین ✔️ندارد ❌دارد
شارژ شبانه یا کارمزد ساعتی ✔️ ندارد ❌دارد
تاریخ انقضا ✔️ ندارد ❌دارد
ریسک ✔️کم ریسک ❌پرریسک

در ادامه، به اصلی ترین تفاوت‌های معاملات اسپات و فیوچرز می‌پردازیم. شما با خواندن تفاوت‌های این دو بازار و شناخت مهارت‌های خود، به‌راحتی متوجه می‌شوید که کدامیک از این دو بازار، برای شما مناسب است.

اصلی ترین تفاوت اسپات و فیوچرز: ریسک

اصلی ترین تفاوت اسپات و فیوچرز این است که در معامله اسپات، ما یک ارز را خریداری می کنیم و این ارز جزو دارایی ما محسوب می شود. ممکن است پیش بینی ما درست از آب درنیاید و مقداری ضرر کنیم اما دارایی ما هرگز صفر نمی‌شود و در دراز مدت، وقتی ارز در روند صعودی افتاد، ضرر و زیان ما جبران می‌شود. اما در معاملات آتی، چون پای یک قرارداد در میان است، اگر اصول مدیریت ریسک را رعایت نکنیم و حد ضرر یا استاپ لاس برای معامله خود تعریف نکنیم، امکان دارد، ظرف چند دقیقه موجودی حساب ما صفر شود و لیکوئید شویم. بنابراین ریسک معاملات فیوچرز بیشتر است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: منظور از لیکویید شدن چیست

دومین تفاوت بازار نقدی و آتی: دو طرفه بودن بازار فیوچرز 

بازار فیوچرز یا آتی یک بازار دو طرفه است. یعنی معامله گر می تواند در هر دو روند صعودی و نزولی کسب سود کند. در بازار فیوچرز ما ارز را خریداری نمی‌کنیم و بنابراین صاحب ارز نیستیم. بلکه یک قرارداد خریداری می‌کنیم و دارای قراردادی با توافق خرید یا فروش یک ارز دیجیتال خاص در آینده هستیم. ما در قالب این قرارداد، آینده روند را پیش بینی می‌کنیم و اگر تحلیل و پیش بینی ما درست از آب درآمد، کسب سود می کنیم. اگر تشخیص ما از آینده روند صعودی باشد، وارد معامله خرید می‌شویم که به آن «پوزیشن لانگ» می‌گویند، اگر تشخیص ما از آینده ارز روند نزولی باشد، وارد معامله فروش می‌شویم که به آن «پوزیشن شورت» می‌گویند. تریدرها در بازار آتی اصطلاحاتی از این قبیل استفاده می کنند: «ارز کاردانو را لانگ می‌کنم» یا «الان شرایط مناسبی برای ورود به پوزیشن شورت است» و یا به طور عامیانه تر می گویند: «لانگش رو گرفتم»

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: معاملات لانگ و شورت چیست

سومین تفاوت بازار اسپات و فیوچرز : مارجین

مفهوم مارجین چیست؟

یکی دیگر از مفاهیم اصلی در معاملات آتی، مفهوم مارجین است. برای ورود به پوزیشن لانگ یا شورت و یا باز کردن یک معامله، نسبتی از موجودی حساب ما نزد صرافی بلوکه می‌شود و در عوض «Leverage» یا «اهرم» دریافت می‌کنیم. اهرم اعتبار ما برای معامله را چند برابر می‌کند. برای مثال، با انتخاب اهرم x10، تریدر می‌تواند با ده برابر موجودی حسابش وارد پوزیشن شورت یا لانگ شود. این یعنی سود و یا زیانش 10 برابر افزایش می‌یابد.

چهارمین تفاوت بازار نقدی و آتی: شارژ شبانه یا سواپ

وقتی یک ارز را به صورت اسپات خریداری می‌کنیم و این ارز جزو دارایی ما محسوب می‌شود، می توانیم بدون داشتن دغدغه سواپ یا شارژ شبانه، سالیان سال این ارز را در کیف پول خود نگهداریم. صرافی هیچ کارمزدی از ما به ازای نگهداری ارز در کیف پول دریافت نمی‌کند. این در حالی است که در معاملات فیوچرز، به این علت که ما از صرافی لورج برای معامله خود دریافت می‌کنیم، به ازای هر ساعت باز بودن پوزیشن، کارمزد از حساب ما کسر می‌شود. بنابراین، اگر چند روز پوزیشن ما باز باشد، ممکن است سودی را که از معامله به دست می‌آوریم، برای پرداخت کارمزد باز بودن پوزیشن از دست بدهیم! درست به همین علت، شناخت ساعت کار معاملات در بازارهای جهانی بسیار مهم است که در چه سشنی یک معامله فیوچرز را باز می‌کنیم و در کدامیک از تایم فریم ها ترید می‌کنیم.

اسپات بهتر است یا فیوچرز؟

 

در پاسخ به این سؤال که معامله اسپات بهتر است یا آتی باید بگوییم معاملات آتی سود بیشتر و به موازات آن ریسک بیشتری نیز دارند. اگر شما تازه وارد هستید و هنوز فرصت یادگیری تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را نداشتید، سمت معاملات فیوچرز نروید و کار خود را با معاملات اسپات آغاز کنید. گرچه برای اینکه تبدیل به یک معامله گر سودده شوید، باید دیر یا زود، آموزش تحلیل را در برنامه خود جای دهید.

 

تفاوت سیگنال اسپات و فیوچرز چیست؟

اکنون که به تفاوت های دو معامله اسپات و فیوچرز پی بردید، بپردازیم به تفاوت سیگنال معاملات نقدی و آتی.

سایت‌های زیادی سیگنال ارز دیجیتال می‌دهند. شما می‌توانید چند سایت را امتحان کنید و نهایتاً وقتی یک سایت خوب برای سیگنال یافتید، با اعتماد به کارشناسان این سایت یک پوزیشن باز کنید. اما سیگنال معاملات نقدی چه تفاوتی با سیگنال معاملات آتی دارد؟

بازدید از این صفحه پیشنهاد می شود: صفحه سیگنال ارز دیجیتال دنیای ترید

سیگنال فیوچرز یا آتی ارز دیجیتال چیست؟

در پاسخ باید بگوییم، در سیگنال فیوچرز معمولاً دو دسته اطلاعات منتشر می شود، یکی نوع سیگنال که نشان می دهد تریدر باید پوزیشن شورت (فروش) یا لانگ (خرید) باز کند و دسته دوم سه سطح قیمت است.

سطوح در سیگنال فیوچرز یا آتی ارز دیجیتال

  1. نقطه ورود: قیمت مناسب برای ورود به پوزیشن است که وقتی قیمت به آن رسید، وقت مناسبی برای باز کردن پوزیشن است.
  2. حد سود (Profit Level): قیمتی است که با توجه به تحلیل‌ها احتمال می‌رود قیمت تا آن سطح حرکت کند.
  3. حد زیان (Stop Level): سطحی است که اگر قیمت به آن رسید، نشان می‌دهد که تحلیل اشتباه بوده و برای جلوگیری از زیان بیشتر، بهتر است از معامله خارج شویم.

 

⚠️ برای معاملات خود حتماً استاپ لاس (Stop loss) تعین کنید. تعیین استاپ لاس، حد زیان یا استاپ لول (Stop level) مهم‌ترین قسمت یک پوزیشن فیوچرز است که اختیاری بوده و شما باید آن را وارد کنید وگرنه در صورت اشتباه از آب درآمدن پیش بینی، کل موجودی شما در حساب فیوچرز از بین می‌رود.

 

 مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: آموزش معاملات فیوچرز کوینکس

سیگنال اسپات ارز دیجیتال چیست؟

در سیگنال اسپات ارز دیجیتال اعلام می‌شود، یک ارز دیجیتال که از ارزش بنیادین بالایی برخوردار است نسبت به یک بازه زمانی خاص، مثلاً یک ماهه، سه ماهه یا یک ساله، در پایین‌ترین قیمت ممکن قرار داشته و وقت مناسبی برای خرید این ارز است. شما با دانستن این موضوع نسبت به خریداری این ارز اقدام می کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در واقع، همه‌ی سایت‌های سیگنال، فقط سیگنال فیوچرز منتشر می‌کنند. اگر شما به دنبال دریافت سیگنال اسپات ارز دیجیتال هستید، باید اخبار ارز دیجیتال و واچ لیست‌ های هفتگی را دنبال کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: آموزش معاملات اسپات کوینکس

و اما سخن پایانی...

اگر به دنبال کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال هستید، حتماً باید با بازار فیوچرز آشنایی داشته باشید، فرق اسپات و فیوچرز، نحوه استفاده از سیگنال فیوچرز، و همچنین تفاوت اسپات و فیوچرز، از آموزش‌های مهمی است که هر تریدر باید در دستور کار خود قرار دهد تا بیهوده هزینه‌ی سبدگردانی به افراد گاهاً غیرمتخصص و مدعی پرداخت نکند. در این مطلب، سعی کردیم تمامی این نکات را آموزش دهیم تا در مسیر رسیدن به سود و کنترل زیان در کنار شما عزیزان باشیم.

💡 بهترین استراتژی برای ترید که بزرگان ارز دیجیتال پیشنهاد می‌دهند، سرمایه گذاری 80 درصد از دارایی در قسمت اسپات با خرید چند ارز دیجیتال قوی از نظر فاندامنتال و بردن 20 درصد از دارایی به بخش فیوچرز است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: ارزان ترین ارز های دیجیتال اینده دار

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


8 دیدگاه