نمودار عمق بازار چیست؟ بررسی و معرفی کاربرد Market Depth
ارز دیجیتال

نمودار عمق بازار چیست؟ بررسی و معرفی کاربرد Market Depth

 در دنیای بازارهای مالی، متدها، شیوه‌ها و ابزارهای گوناگونی برای تحلیل وجود دارد که بالا بردن دانش و آگاهی برای هریک از آن‌ها می‌تواند هنگام انجام معاملات به سرمایه‌گذاران و تریدرها کمک زیادی کند. بنابراین داشتن دانش کلی در مورد اصطلاحات و ابزارهای کریپتوکارنسی احتمال ریسک‌های کلان را کاهش داده و از طرفی هم به تریدرها کمک می‌کند تا معاملات خود را با اطمینان بیشتری انجام دهند. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی تعاریف نمودار عمق بازار (Market Depth) ، کاربرد آن و جزئیات دقیق‌تری در مورد این ابزار بپردازیم.

عمق بازار چیست؟

 عمق بازار گستردگی سفارشات باز و  پیشنهادات را در نظر می‌گیرد. به طور معمول، هر چه تعداد سفارش‌های خرید و فروش بیشتر باشد، عمق بازار بیشتر می‌شود. به شرطی که این سفارش‌ها به طور نسبتاً مساوی حول قیمت بازار فعلی سهام قرار گرفته باشند.

این اصطلاح همچنین به تعداد سهامی اشاره دارد که می‌توان از یک شرکت معین بدون افزایش قیمت خریداری کرد. اگر سهم نقد باشد و تعداد خریداران و فروشندگان زیادی داشته باشد، خرید عمده سهام منجر به تغییرات محسوس در قیمت سهام نخواهد شد. بنابراین با همه این تعاریف نمودار عمق بازار میزان عرضه و تقاضای ثبت شده را برای شما نشان می‌دهد.

در واقع نمودار عمق بازار، میزان تقاضا و یا میزان موجودی یک سهام خاص، یک کالای سودمند و یا گاهی یک ارز دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کاربرد نمودار عمق بازار یا Market Depth

با بررسی این نمودار، معامله‌گران می‌توانند میزان عرضه و تقاضا برای یک ارز را بررسی و همچنین حجم سفارش‌های خرید و فروش آن را مشاهده کنند. کاربرد دیگر آن، بررسی میزان نقدینگی و تشخیص بازار عمیق می‌باشد. هر چقدر نقدینگی در بازار بالاتر رود، عمق بازار بیشتر و امکان خرید و فروش سریع‌تری برای معامله‌گران فراهم می‌شود. در بازارهایی با نقدشوندگی بالا، احتمال کمتری وجود دارد تا سفارشات بزرگ بر قیمت، تاثیر محسوسی داشته باشد. بر عکس در بازارهای با نقدینگی پایین، سفارشات بزرگ می‌تواند بر قیمت دارایی تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهد.

به علاوه، داده‌های مربوط به عمق بازار بلادرنگ به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از نوسانات کوتاه‌ مدت قیمت سود ببرند. 

دیوار خرید و دیوار فروش در عمق بازار یعنی چه؟

قبل از اینکه به توضیح دقیقی در مورد دیوار خرید و فروش بپردازیم، بیایید تعریف کنیم که اوردر بوک (Order Book) یا دفتر سفارش چیست و چرا دانستن این موضوع در رابطه با خرید و فروش دیوار مهم است.

دفتر سفارش لیستی از کلیه سفارش‌های خرید و فروش یک دارایی است که بر اساس قیمت طبقه‌بندی می‌شوند. این دفتر نشان دهنده تعداد سهام پیشنهادی یا درخواستی در هر نقطه قیمت یا عمق بازار است و به صورت لحظه‌ای آپدیت می‌شود. اگر تعداد سفارش ها در سمت خرید (سبز) بیشتر از سمت فروش (قرمز) باشد، نشان دهنده احتمال افزایش قیمت است. از طرف دیگر، اگر تعداد سفارش‌ها در سمت فروش بیشتر از سمت خرید باشد، نشانه‌ای از احتمال کاهش قیمت می‌باشد.

عمق بازار چیست؟

شاید پیش از این هنگام خرید و فروش سهام یا کریپتو با اصطلاح خرید دیوار یا فروش دیوار برخورد کرده باشید، اما ممکن است معنای این اصطلاحات را کاملا درک نکرده باشید. دیوارهای خرید یا فروش، که گاهی اوقات به عنوان دیوارهای پیشنهادی یا درخواستی شناخته می‌شوند، در واقع یک مفهوم بسیار ساده است که می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر هنگام سفارش کمک کند. پس بهتر است عمیق‌تر کاوش کنیم تا به درک بهتری از آن‌ها پی ببریم.

دیوار خرید و دیوار فروش را می‌توان به عنوان شاخصی از سلامت یک ارز دیجیتال و روند کلی بازار در نظر گرفت. به این ترتیب، آنها می‌توانند برای معامله‌گران و سرمایه گذاران بالقوه مفید باشند.

دیوار خرید چیست؟

دیوار خرید (Buy Wall) نشان دهنده صف خرید و ترند بودن ارز است. وقتی خریداران برای خرید یک ارز صف می‌کشند و سفارش‌های جدیدی بالای سفارش‌های قبلی با قیمت بالاتر گذاشته می‌شود، ما یک دیوار خرید داریم. تصویر زیر نمونه‌ای از دیوار خرید است. این تصویر حاکی از آن است که افراد تمایل بیشتری به خرید دارند. هرچه دیوار خرید بزرگتر باشد، خریداران بیشتری وجود دارند. همچنین نشان دهنده احتمال افزایش قیمت‌ها در آینده است.

 دیوار خرید در market depth

دیوار فروش چیست؟

از سوی دیگر، دیوار فروش (Sell Wall) زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد سفارش‌های فروش بیشتر از سفارش‌های خرید باشند. این نمودار نشان می‌دهد که افراد تمایل بیشتری به فروش دارند. هر چه دیوار بزرگتر باشد، فروشندگان بیشتری نیز وجود دارند. همچنین نشان دهنده کاهش احتمالی قیمت دارایی است. 

دیوار فروش در مارکت کپ

 

دیوار خرید و فروش چه سیگنالی می‌دهد؟

اگر فکر می‌کنید دیوار خرید یا فروش مساوی سیگنال خرید یا فروش است، دست نگه دارید! گاهی ممکن است یک نهنگ برای پایین آوردن قیمت، ابتدا دیوار فروش بسازد و سپس وقتی در بازار حسابی فومو ایجاد کرد و قیمت ارز را به کف مورد نظرش رساند، همان ارز را در حجم‌های بزرگ خریداری کند. به اینکار دستکاری مصنوعی قیمت توسط نهنگ‌ها گفته می‌شود.

 

برخی از معامله‌گران ممکن است تحت تأثیر آنچه می‌بینند، دارایی‌ها را خرید و فروش کنند. این ترس از دست دادن  "FOMO" نامیده می‌شود.

 

 

نحوه تشخیص دیوار خرید و فروش واقعی از ساختگی

  1. یک دیوار مصنوعی روند سریعی را دنبال می‌کند. 

 گاهی اوقات دیوارها می‌توانند به سرعت ظاهر شده و سپس ناپدید شوند. بدین معنی که نهنگ ها در جهت رسیدن به هدف خود یعنی دستکاری قیمت در بازار به طور مرتب دیوار خرید و فروش ایجاد می‌کنند. این نمونه‌ای از دیوار مصنوعی است.

  1. مدتی است که یک سفارش در دفتر سفارش (Order Book) وجود دارد.

راه خوب دیگر برای تشخیص واقعی بودن دیوار این است که ببینید آیا سفارشی برای مدتی در دفترچه سفارش بوده است یا خیر. اگر اینطور باشد، پس احتمال زیادی وجود دارد که خریدار یا فروشنده منتظر اجرای سفارش خود با آن قیمت باشد و آنها سعی در دستکاری بازار ندارند.

چگونه نمودار عمق بازار را تحلیل کنیم؟

 هر صفحه، دارای نمودار قیمت برای بازار (Price Chart)، نمودار عمق زنده (Depth Chart)، دفتر سفارش (Order Book) و خوراک معاملات (Trade Feed) است. برخی از بازارها همچنین دارای یک پنل معاملاتی هستند که برای اجرا و مدیریت معاملات آن بازار استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد هر بخش با ما همراه باشید.

 خرید و فرش در مارکت کپ

نحوه خواندن نمودار عمق بازار

نمودار عمق به صورت گرافیکی دفتر سفارشات بازار فعلی را در زمان واقعی نشان می‌دهد. آخرین قیمت معامله شده نقطه میانی را می‌گیرد، سفارشات پیشنهادی (خرید) در زیر و سفارشات درخواستی (فروش) در بالا هستند. مقادیر قیمت نشان داده شده با علامت های تیک در محور چپ نمودار عمق نشان دهنده حجم خرید یا فروش بزرگتر است.

مقادیر قیمت نشان داده شده با فلش‌های هشدار (زرد، به طور پیش فرض) در محور چپ نشان دهنده هشدارهای قیمتی است که شما برای آن بازار تنظیم کرده‌اید. تنظیم Span به شما امکان می‌دهد به طور خاص میزان نمایش دفتر سفارش در نمودار عمق بازار را تنظیم کنید. به‌عنوان مثال، تنظیم 5% دامنه، دفتر سفارش را 5% بالاتر و پایین‌تر از قیمت فعلی بازار نشان می‌دهد.

 نمودار عمق بازار

نحوه خواندن اوردر بوک در عمق بازار

دفتر سفارش لیستی سازمان یافته از سفارشات است که برای ثبت علاقه خریداران و فروشندگان برای یک بازار خاص استفاده می‌شود. بخش دفتر سفارش نمودار تمام سفارشات حد انتظار در بازار فعلی را بر اساس قیمت سازماندهی می‌کند.

دفتر سفارش

نکته: عدد بزرگ در مرکز نشان دهنده آخرین قیمت معامله است. قیمتی که دارایی آخرین بار در آن نقطه خرید و فروش شده است. سیستم به‌طور خودکار ردیف‌هایی را که سفارش‌های بزرگ‌تری دارند، برجسته می‌کند.

نمودار عمق بازار در صرافی‌های مختلف

همان طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید نمودار Market depth، دارای دو محور افقی و عمودی می‌باشد. محور عمودی تعداد ارز ثبت شده برای خرید و فروش و محور افقی سفارشات ثبت شده برای خرید و فروش را نشان می‌دهد.

نمودار عمق

طبق تصویر، این نمودار یک نمودار تجمعی است به این معنی که مقدار سفارشات در هر قیمت با مقدار سفارشات قبلی جمع زده شده و در نتیجه نقطه بعدی نمودار حاصل می‌شود.

در اکثر صرافی‌ها دسترسی به این نمودار امکان پذیر است و سرمایه‌گذاران از آن به عنوان یک ابزار کمکی برای تایید روند پیش‌بینی شده توسط خود استفاده می‌کنند. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که اینگونه نمودارها، برای هر صرافی طبق خرید و فروش همان صرافی ترسیم می‌شوند و نباید به اطلاعات و داده‌های یک صرافی مشخص برای تعیین جهت حرکت یک ارز اکتفا کنید.

وضعیت سفارشات استاپ لیمیت (Stop limit) در نمودار عمق بازار

سفارشات استاپ لیمیت (Stop limit)، عبارت است از ترکیب استاپ اوردر (Stop Order) و لیمیت اوردر (Limit Order). همان طور که می‌دانیم بازار کریپتوکارنسی دائما در حال تغییر است. بنابراین سرمایه گذاران برای جلوگیری از ضررهای کلان خود باید به فکر کاهش ریسک و ضرر خود باشند. اینگونه سفارشات امکان ثبت خرید در قیمت‌های بالاتر از قیمت فعلی بازار را امکان پذیر می‌سازد. به طور مثال هنگامی که قیمت بیت کوین 10 هزار دلار است می‌توان تنظیم سفارش را طوری انجام داد که با رسیدن به قیمت 11 هزار دلار و بالاتر سفارش خرید انجام گیرد. همچنین وقتی شما ارزی را با قیمت به فرض 30 دلار خریداری می‌کنید و بعد از خرید روند قیمت نزولی شده و به 25 دلار می‌رسد، در این صورت شما با استفاده از سفارشات استاپ لیمیت حد ضرر 29 یا 29/5 مشخص می‌کنید تا اگر ارز دیجیتال مورد نظر روند نزولی را در بر داشته باشد ضرری اندک متحمل شوید.

سفارشات استاپ لیمیت در نمودار عمق بازار قابل مشاهده نیستند. این نوع نمودارها، سفارشات خریدی را که از قیمت خرید پایین‌تر و از قیمت فروش فعلی بالاتر هستند را مشخص می‌کند و نبود آن‌ها در نمودار عمق بازار، سرمایه‌گذاران را از اطلاعات مهم و حیاتی بازار محروم می‌کند.

 

سخن نهایی

نمودارهای عمقی بینش خوبی در مورد عرضه و تقاضای فعلی ارائه می‌دهند. هنگام خواندن نمودار عمق، مهم است که تأثیر نقدینگی پنهان را در نظر بگیرید. اصطلاح نقدینگی پنهان به پیشنهادهای خرید یا فروش معلقی اشاره دارد که در نمودار عمق لحاظ نشده است. این موضوع می‌تواند بر دقت نمودار عمق تأثیر بگذارد. این نمودارها معامله‌گران را قادر می‌سازد تا یک نمای کلی از تمام سفارشات مرتبط با یک نماد را مشاهده کنند. در نتیجه می‌توان جهت احتمالی حرکت قیمت یک اوراق بهادار خاص را تعیین کرد. به طور مثال، اگر فردی در یک نماد بخواهد سهام زیادی را خریداری کند، داده‌های بدست آمده از عمق بازار، در تخمین قیمت خرید به او کمک می‌کند.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه