شت کوین چیست - هرآنچیزی که باید درباره شت کوین بدانید
ارز دیجیتال

شت کوین چیست - هرآنچیزی که باید درباره شت کوین بدانید

با افزایش اقبال مردم به حوزه ی ارزهای دیجیتال و رمز‌ ارزها، کلاهبردارانی نیز در این حوزه فعال شده‌اند و مخاطراتی سرمایه‌ی سرمایه گزاران این حوزه را تهدید می‌کند. یکی از این مخاطرات "شت کوین" ها هستند که در این مقاله به چیستی آنها می‌پردازیم.

عبارت "شت کوین" دارای بار معنایی منفی است و به ارز دیجیتالی اطلاق می‌شود که برای سرمایه گزاری ارزش چندانی ندارد که معمولاً به علت عدم وجود اهداف و نقشه‌ راه مناسب برای آن پروژه می‌باشد.

ارزش کم یک شت کوین اغلب به علت عدم موفقیت در جلب سرمایه گزار است که احتمالا به خاطر اهداف نامشخص و گاهاً نامناسب آن پروژه است. به همین دلیل، از این ارزهای دیجیتال به عنوان محل مناسبی برای سرمایه گزاری یاد نمی‌شود.

آینده شت کوین ها

علاقه به ارزهای دیجیتال اساسا بعد از معرفی بیت کوین در سال 2009 و سایر رمز ارزهای پس از آن به شدت افزایش یافت.

موفقیت این ارزهای دیجیتال موجب جلب نظر برخی کسب و کارها در استفاده از تکنولوژی بلاک چین برای ساخت آلت کوین خودشان شد.

آلت کوین‌ها در واقع دارایی های دیجیتالی هستند که در طراحی و ساختشان از اصول طراحی بیت کوین بهره برده شده است. سازندگان و توسعه دهندگان هر ارز دیجیتال معمولا اعلام می‌کنند که حداکثر چه تعداد از آن ارز دیجیتال وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال حداکثر تعداد بیت کوین‌ها 21 میلیون عدد خواهد بود در حالی که مثلا سالانه 18 میلیون اتر تولید خواهد شد.

قرار دادن محدودیت در تعداد هر ارز دیجیتال موجب کمیاب شدن آن ارز می‌شود و سرمایه گزاران و دارندگان ارزهای دیجیتال خواهند دانست که از یک جایی به بعد دیگر آن ارز دیجیتال تولید نخواهد شد.

در صورت تولید نامحدود یک ارز دیجیتال، ارزش دارایی‌های دارندگان آن ارز کاهش پیدا می‌کند همانگونه که افزایش تعداد سهام یک شرکت موجب کاهش ارزش آنها می‌شود و باید میزان عرضه و تقاضا برای یک ارز دیجیتال یا سهام همواره حفظ شود.

شناسایی شت کوین‌ها معمولا آسان است چرا که اکثر آنها از یک الگوی خاص پیروی می‌کنند.

اگرچه ممکن است که هر کوین در ابتدای راه اندازی نظر تعدادی از کاربران ارزهای دیجیتال را به خود جذب کند اما قیمت آن تقریبا ثابت می‌ماند.

اما وقتی سرمایه گزاران و خریداران برای خرید آن ارز هجوم می‌آورند، قیمت آن ارز به شدت در مدت کوتاهی رشد می‌کند (پامپ می شود).

اما این افزایش، با یک کاهش ناگهانی (دامپ) همراه است و علت این است که مالکان، آن رمز ارز را برای رسیدن به سود کوتاه مدت می‌فروشند.

بعید است که توسعه و تبلیغ آلت کوین‌هایی که روزی شت کوین خواهند شد تا زمانی که اقبال مردم به ارزهای دیجیتال بالا باشد به سرعت کاهش پیدا کند. برخی حکومت‌ها، بویژه در کره جنوبی و چین، شدیدا مانع ادامه‌ی فعالیت‌های استخراج ارزهای دیجیتال شده‌اند در حالیکه برخی دیگر، مانند ژاپن، استفاده‌ی‌ گسترده از ارزهای دیجیتال را تشویق می‌کند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

در زمان خرید شت کوین هوشیار باشید

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین برای بسیاری از سرمایه گزاران در بازار ارزهای دیجیتال ناشناخته است، امکان سوء استفادههای بسیاری در این حوزه وجود دارد.

تشخیص اینکه آیا یک ارز دیجیتال قابل اطمینان و با دوام است یا برای کلاهبرداری از سرمایه گزاران ساخته شده است ممکن است دشوار باشد.

روش ارزیابی اینکه چرا یک آلت کوین فلان قیمت را دارد متفاوت از برآورد ارزش سهام یا ارزهای سنتی است.

آلت کوینها پشتوانهی دولتی ندارند و این بدان معناست که سرمایه گزاران نمی‌توانند با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی، میزان بدهی یا تورم معین کنند که یک ارز دیجیتال زیر قیمت است یا گران تر از حد است.

مسئله‌ی دیگری که به سردرگمی در دنیای ارزهای دیجیتال می‌افزاید این است که اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال در اینترنت پیدا می‌شوند.

جایی که سخت است متوجه شد آیا این اطلاعات صحیح هستند یا صرفا برای ساخت شایعه درست شده اند.

چگونه شت کوین‌ها را تشخیص دهیم؟

شت کوین‌ها معمولا ویژگی‌های مشترکی دارند که با دانستن آنها تا حد زیادی می‌توانید آنها را تشخیص دهید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  1. توسعه دهندگان آنها معمولا ناشناخته هستند. دست اندر کاران یک پروژه در حوزه ی ارزهای دیجیتال باید شناخته شده باشند تا بشود به آن پروژه اعتماد کرد.
  2. این پروژه ها قول ها و وعده های بزرگ می دهند اما هیچ نقشه ی راه و مسیر منطقی ای برای رسیدن به آنها ارائه نمیکنند.
  3. این پروژه ها از جنبه های مختلف نسخه ی کپی و کلی طرح های شناخته شده تر هستند. به عنوان مثال اگر در وبسایت پروژه ای اطلاعات مربوط به شرکت یا تیم بوجود آورنده آن نباشد یا از دامنه های رایگان برای وبسایت استفاده شده باشد، آن پروژه به احتمال زیاد قابل اعتماد نخواهد بود.
  4. اگر وایت پیپر (White paper) آن مشخصه ی متمایز کننده ای نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نداشته باشد، احتمالا کپی ای از وایت پیپر ارزهای دیگر است. همچنین اگر وایت پیپر شامل عبارت های بسیار تخصصی بوده و به سختی قابل درک باشد نیز احتمالا آن پروژه قابل اعتماد نیست.
  5. تعداد دارندگان آن ارز دیجیتال را چک کنید. متخصصین معتقدند که یک ارز دیجیتال معتبر حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هولدر دارد. همچنین هر ارز جدید و قابل اعتماد باید حداقل ۵ تا ۱۰ تراکنش در دقیقه داشته باشد.

لازمه جلوگیری از به دام افتادن شما، افزایش دانش و اطلاعات است. در آموزش ارز دیجیتال رایگان تمامی مطالب مهم ذکر شده است که شما عزیزان با مطالعه آن می‌توانید دانش و سواد خود را در این زمینه افزایش دهید.

با مطالعه این سرفصل‌ها بدون شک متحمل هیچ ضرر و مشکلی نخواهید شد.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


1 دیدگاه

    • comments

      Mohammad_Saedi
      ، 08 بهمن 1400

      خب از کجا میتونیم تشخیص بدیم که یک رمزارز چند هولدر دارد؟ و یا چند تراکنش در دقیقه دارد؟