فارکس یا ارز دیجیتال | کدام بازار پرسودتر است؟
فارکس

فارکس یا ارز دیجیتال | کدام بازار پرسودتر است؟

روش‌های جدید مدیریت معاملات و سرمایه‌گذاری های پولی، همچنان که دنیای مالی اطراف ما پیشروی می کند، در حال متحول شدن است. یکی از این تغییرات در دهه اخیر، ظهور رمزارزها بوده است. ارزهای دیجیتالی که برخلاف صرافی ها، فاقد کنترل متمرکز هستند، اما معاملات را ساده تر و بدون موانع کرده اند و به عنوان یک واحد حساب در یک سیستم مالی دموکراتیک عمل می کنند.

این بازار در مقایسه با سیستم مالی سنتی فیات، درست نقطه مقابل آن قرار دارد. بازارهای سنتی، برای صدور و تنظیم عرضه پول به بانک‌های مرکزی و دولت‌ها متکی است و در عین حال معاملات را از طریق یک سیستم پرداخت منظم، در میان مسئولیت‌های دیگر، تسهیل می‌کند.

پول فیات، به واحد پولی گفته می شود که دولت‌ها آن را منتشر می‌کنند اما پشتوانه فیزیکی (مانند طلا، نقره) ندارد. ارزش این نوع پول به‌جای آنکه وابسته به ارزش ذاتی دارایی‌هایی دیگر به‌عنوان پشتوانه باشد، ناشی از ارتباط بین میزان عرضه و تقاضا است. اکثر کشورها ارز فیات خود یا یک ارز ذخیره بین المللی مانند دلار آمریکا یا یورو دارند. هنگامی که شما ارز فیات یک کشور را با ارز یک کشور دیگر در بازارهای غیرمتمرکز و خارج از بورس مبادله می کنید، می توانید اسم این کار را معامله ارزهای خارجی یا فارکس بنامید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: فارکس چیست؟

از زمان شروع فعالیت کریپتوکارنسی ها، بسیاری از بروکرهای سنتی فارکس و CFD، شروع به ارائه رمزارزها کرده اند. آنها کریپتوهای بزرگی که بیشترین نقدینگی را به خود اختصاص داده اند مانند: بیتکوین، اتریوم، تتر و ریپل را ارائه می کنند.

این مسئله، معامله کریپتوها را آسان تر کرد. امروزه شما بعد از باز کردن حساب در کارگزاری های بزرگ، می توانید جفت ارزهای سنتی فارکس یا کریپتوکارنسی ها و یا هردو را ترید کنید.

در این مقاله آموزشی ما قصد داریم درباره این دو مارکت نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم. پس با ما همراه باشید.

forex

فارکس چیست؟

فارکس مخفف دو کلمه Foreign Exchange به معنی ارزهای خارجی است. فارکس یک بازار مالی بین المللی است که در آن ارزهای کشورها در مقابل یکدیگر، معامله می شوند. فارکس، بزرگترین بازار مالی جهان با بالاترین نقدینگی است.

تراکنش های روزانه فارکس چیزی بالغ بر 7 تریلیون دلار است که شامل تقریبا 150 ارز بین المللی کشورهای مختلف می باشد. بازیگران بزرگ فارکس، بانک های بین المللی و صنعتی بزرگ، موسسات مالی، صندوق های بین المللی سرمایه گذاری، بروکرها و تریدرهای خرده پا هستند. در فارکس ارزهای کشورهای مختلف به صورت جفت-جفت در کنار هم معامله می شوند. در فارکس شما می توانید دارایی های دیگری چون طلا، نفت، گاز و حتی سهام ها را نیز ترید کنید.

به عنوان مثال واحد پول اروپا، یورو نام دارد و واحد پول ایالات متحده، دلار است. هر جفت ارزی نماد مختص به خودش را دارد. در مثال بالا، ما با جفت ارز EUR/USD که بالاترین حجم نقدینگی را به خودشان اختصاص داده اند، سروکار داریم. EUR همان یورو و USD دلار ایالات متحده است.

نماد یا ارزی که در طرف چپ قرار می گیرد، قوی تر و ارز سمت راست، ارز مقابل نام دارد. به عنوان مثال نرخ معامله یورو به دلار در این لحظه 1.1625 می باشد. این به این معنی است که شما می توانید با پرداخت 1.1625 دلار امریکا، 1 یورو خریداری کنید.

جفت ارزها به سه گروه تقسیم می شوند: ارزهای اصلی، فرعی و خارجی. ارزهای اصلی همان ارزهایی هستند که بیشترین نقدینگی و حجم معاملات روزانه را شامل می شوند. همیشه دلار امریکا در یک طرف این ارزها قرار دارد.

ارزهای فرعی، ارزهایی هستند که دلار امریکا در هیچ طرف معامله قرار ندارد. ارزهای خارجی نیز، ارزهای کشورهای در حال ظهور هستند که کمترین حجم معاملات را دارا می باشند. ارزهای اصلی: دلار امریکا، یورو، ین ژاپن، فرانک سوئیس، دلار کانادا، دلار نیوزیلند و دلار استرالیا است. البته به باور برخی معامله گران، سه ارز آخر، ارزهای کالایی نام دارند.

در بازار فارکس شما جفت ارزها را به صورت CFD که مخفف Contract For Difference است، معامله می کنید. این به این معنی است که شما مالک قانونی جفت ارزها نیستید و فقط اختلاف بین قرارداد سود یا ضرری که در معامله خواهید کرد را به بروکرتان پرداخت خواهید کرد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: جفت ارزهای اصلی

این سود یا ضرر، ناشی از حرکات جفت ارزها در پلتفرم معاملاتی کارگزارتان است. حتی در قرارداد های SPOT در فارکس نیز، که بروکر شما ملزم به تحویل مقداری ارز در تاریخ معینی در آینده به شما می شود، شما معمولا ارز واقعی دریافت نمی کنید.

مزایا و معایب فارکس

فارکس مانند هر بازار دیگری، مزایا و معایبی دارد که به شرح زیر میباشد.

مزایا فارکس

بزرگترین مزیت فارکس نقدینگی بسیار بالای آن است. روزانه در بازار فارکس چیزی بالغ بر 7 تریلیون دلار مبادله صورت می گیرد. این مزیت باعث می شود هر زمان اراده کنید بتوانید به خرید یا فروش دارایی مورد نظرتان بپردازید.

بازار فارکس یک بازار بدون واسطه و غیر متمرکز یا اصلاحا OTC است. به زبان ساده، بازار فارکس مکان فیزیکی ندارد و معاملات از طریق سیستم های الکترونیکی بین دو گروه صورت می پذیرد.

فارکس به عنوان یک نوع دارایی در بازرهای مالی، نوسانات بسیار پایینی دارد. دلیل این مسئله این است که دارایی هایی که در فارکس معامله می شوند، از نوع فیات هستند. این دارایی ها توسط بانک های مرکزی مدیریت می شوند.

این بانک‌ها می‌توانند عرضه ارزهای مربوطه خود را به دلخواه خود افزایش یا کاهش دهند و همین موضوع به آنها این امکان را می‌دهد که هم تقاضا و هم عرضه را کم یا زیاد کنند. از آنجا که بانک های مرکزی عموما در تلاش هستند تا نرخهای ارزهایشان با ثبات باشد، بازار فارکس معمولا بازاری با ثبات است.

هزینه معاملات در فارکس بسیار پایین است. بروکرها در واقع چیزی به اسم کمیسیون ندارند و تنها چیزی که از مشتری هایشان دریافت می کنند، اسپرد است. اسپرد به زبان ساده اختلاف بین نرخ خرید و فروش یک جفت ارز است. این اسپرد معمولا در جفت ارزهای اصلی یا ماژور، چیزی در حدود 1 تا 2 پیپ است.

هزینه های معاملات در بازار ارزهای دیجیتال نسبت به فارکس بیشتر است. از آنجایی که حرکات قیمت ها و نوسانات در فارکس نسبتا کمتر هستند، تنظیم کنندگان بازار به کارگزاران خرده فروش اجازه استفاده از اهرم یا لورج های بالاتری را می دهند. این اهرم ها گاهی تا حدود 500 برابر (1:500) سرمایه معامله گران است.

این به این معنی است که اگر شما در فارکس معامله می‌کنید، معمولاً می‌توانید دارایی های بسیار بیشتری نسبت به پول واقعی که در حسابتان واریز کرده‌اید بخرید و بفروشید. اگرچه به طور کلی این ایده خوبی نیست که از اهرم های بسیار بالا در تریدهای تان، استفاده کنید.

بازار فارکس 5 روز هفته از دوشنبه در خاور دور شروع به کار می کند و تا جمعه در ایالات متحده امریکا به کار خود پایان می دهد. این بازار بطور کامل و 24 ساعته در این 5 روز باز است. برخی بروکرها هستند که حتی دو روز شنبه و یکشنبه را نیز، برای ترید کردن به مشتریانشان پیشنهاد می دهند.

بازار فارکس به سه جلسه معاملاتی یا سشن مختلف، تقسیم شده است. سشن آسیا، اروپا و ایالات متحده امریکا. این جلسات معاملاتی به سشن توکیو، لندن و امریکا معروف هستند. به طور کلی بهترین زمان معاملاتی در بازار فارکس، سشنی است که بازار لندن و امریکا با هم تطبیق می شوند. در این ساعات کاری، بیشترین حجم معاملات فارکس صورت می گیرد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: اصطلاحات بازار فارکس

بازار فارکس تحت تاثیر رویدادهای بزرگ بین المللی است. از این رویدادها به عنوان فاکتورهای فاندامنتالی یاد می شود. شما می توانید این رویدادها را از طریق تقویم های اقتصادی دنبال کنید. به باور خیلی از تریدرها مهمترین آنها، تعیین نرخهای بهره توسط بانکهای مرکزی است. اگر تحلیل اقتصاددانان این است که فلان بانک مرکزی قرار است نرخهای بهره را بالا ببرد، شما با علم به این موضوع، ارز آن کشور را خریده و سود بسیار زیادی به جیب می زنید.

از دیگر مزایای فارکس، متنوع بودن جفت ارزها است. چیزی حدود 128 جفت ارز در این بازار برای ترید کردن وجود دارد. در فارکس شما می توانید با سرمایه اولیه بسیار کم، ترید کنید.

معایب بازار فارکس

اگر چه مزایای فارکس بسیار زیاد است ولی اندک معایبی نیز دارد. اولین آن عدم شفافیت است. بازار فارکس به خاطر اینکه از قوانین دست و پا گیر تبعیت نمی کند و به قولی آزاد است، در واقع شما در حال رقابت با بازیگران بزرگی همچون بانکهای مرکزی و غیره هستید.

به زبان ساده تر، به خاطر بروکر-محور بودن این مارکت، شفافیت ها کمتر است. در نتیجه، یک معامله گر ممکن است هیچ کنترلی بر نحوه انجام سفارش تجاری خود نداشته باشد. ممکن است بهترین قیمت را دریافت نکند، یا ممکن است نظرات محدودی در مورد قیمت های معاملاتی که فقط توسط کارگزار منتخب ارائه شده است، دریافت کند.

ولی نگران نباشید راهکار ساده مقابله با این مشکل، پیدا کردن کارگزاری های رگوله و قانونی است. مشکل بعدی این بازار، فرآیند قیمت گذاری پیچیده آن است. عوامل زیادی روی بازار فارکس و قیمتهای آنها، تاثیر می گذارد.

مثلا فاکتورهای اقتصادی و مسائل سیاسی تاثیرت به سزایی در این بازار دارند. برخی از معامله گران بر این باورند که مطالعه تمام این فاکتورهای اقتصادی، کاری زمانبر و دشوار است.

عیب دیگر بازار فارکس لورج یا اهرم های بالای آن است که خطرات معامله گران ناشی را افزایش می دهد. ضرب المثلی است که می گوید: اهرم ها مثل تیغ دو لبه عمل می کنند. همانقدر که اهرم برای کسانی که سرمایه اندکی دارند خوب است، برای آنهایی که طرز استفاده صحیح آن را نمی دانند، بسیار خطرناک می باشد.

دوتا از معایب دیگر فارکس این است که تریدر ها مثل بازار سهام مدیر پورتفو ندارند که با مشورت این شخص، خرید و فروش کنند و اصطلاحا هدایت معامله گران به عهده خودشان است.

آخرین مورد این است که تریدرهایی که تسلطی بر اقتصاد کلان و مسائل ژئوپلیتیکی ندارند، با مشکلات دشواری مواجه می شوند.

crypto

ارز دیجیتال چیست؟

همان طور که از نامش پیداست، کریپتوکارنسی یک نوع ارز دیجیتال است. این ارزها، توسط افراد و گروههای خصوصی و برخی موارد بانکها و شرکتها به وجود آمده اند.

ارزهای دیجیتال پولهای قانونی نیستند. به این معنی که مثل ارزهای ملی کشورها، قابل معامله با کالاها و خدمات نیستند. اما ممکن است یک روزی قابل مبادله با کالاها شوند. در حال حاضر، کسب و کارهای زیادی وجود دارند که ارزهای دیجیتال بزرگتر را قبول می کنند.

اگر ارزهای دیجیتال را در بازار واقعی خرید و فروش می‌کنید، تراکنش‌های شما از طریق یک سیستم غیرمتمرکز و رمزگذاری‌ شده انجام می‌شود. این روش هویت شما را حفظ کرده و فاش نمی کند.

تراکنش‌ها در ارزهای دیجیتال از طریق فناوری بلاک چین انجام می‌شوند. حجم معاملات رمزارزها در سپتامبر 2021 چیزی در حدود 1.3 تریلیون دلار بوده است. این یعنی چیزی شبیه یک هفتم حجم معاملات در بازار فارکس.

اولین ارز دیجیتال بیت کوین بود که در سال 2009 ارائه شد. بیت کوین تا کنون معروفترین و بزرگترین ارز دیجیتال بوده است. در اکتبر 2020، ارزش بازار بیت کوین 204 میلیارد دلار و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال، 350 میلیارد دلار برآورد شد.

دو راه برای تجارت یا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارد. اگر می‌خواهید ارزهای دیجیتال واقعی بخرید و مالکیت قانونی آن را داشته باشید، می‌توانید این کار را از طریق صرافی‌های اصلی ارزهای دیجیتال انجام دهید.

معمولاً نوعی هزینه برای تضمین امنیت نگهداری به اضافه پورسانت وجود دارد، که این روش، مؤثرترین راه برای سرمایه گذاری بلندمدت باشد. راه دوم، ترید کردن ارزهای دیجیتال از طریق کارگزاری های فارکس است. در این روش، شما مالکیت مجازی ارزهای دیجیتال را خواهید داشت.

در نوع دوم شما از نوسانات کریپتوها سود به دست می آورید و دیگر نگران نگهداری و مسائل مربوط به امنیت و دیگر هزینه های آن نیستید. ولی یادتان باشد کارگزاری های خرده پا، در ازای هر یک روز معامله باز کریپتوها، از شما هزینه دریافت می کنند.

اسم این هزینه ها، سواپ یا شارژهای شبانه است. این به این معنی است که شما روزانه برای نگهداری کریپتوهایتان نزد کارگزاری ها، باید به آنها هزینه پرداخت کنید. این روش، برای کسانی مناسب است که می خواهند کریپتوها را در کوتاه مدت ترید کنند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

محاسن و معایب کریپتوکارنسی

هر چیزی در جهان دارای محاسن و معایبی است. کریپتوها نیز از این قانون مستثنی نیستند. در این قسمت ما شما را با بزرگترین مزایا و معایب ارزهای دیجیتال آشنا می کنیم. ابتدا سعی می کنیم محاسن کریپتو را برای شما شرح بدهیم.

محاسن ارزهای دیجیتال

اولین مزیت کریپتوکارنسی ها این است  که به جای 5 روز در هفته که بازار فارکس باز است، تمام هفته حتی شنبه و یکشنبه ها نیز فعالیت دارد. شما در فارکس چنین قابلیتی را ندارید.

مزیت بعدی آن این است که بروکرهای زیادی ارزهای دیجیتال بزرگ مثل: بیت کوین، اتریوم، تتر و ریپل را به شما ارائه می دهند. از دیگر مزایای ارزهای دیجیتال این است که در مقابل تورم، ایمن هستند و مثل ارزهای واقعی تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

معامله با کریپتوها بسیار ساده تر و سریع تر و کم هزینه تر است. امروزه بسیاری از مردم در معاملاتشان از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. آنها بر این باورند که به این طریق، از هزینه های بانکها به دور هستند.

کریپتوها در کیف های پولی دیجیتال نگهداری می شوند. این کار می تواند روی کامپیوتر یا هارد درایو و غیره انجام شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اصطلاحات ارز دیجیتال

معایب ارزهای دیجیتال

اولین عیب کریپتوها این است که ترید کردن آنها نسبت به ارزهای واقعی، گران تر است. به عنوان مثال اگر شما قصد معامله بیت کوین را داشته باشید، باید هزینه ای حدود 5 برابر گران تر از هزینه ترید کردن جفت ارز EUR/USD را بپردازید.

ارزهای دیجیتال، به استثنای بیت کوین، از نظر سرمایه بسیار کمتر از ارزهای ملی هستند که در فارکس معامله می شوند. آنها نسبت به مسائل خردی که بر بازارهای خود تأثیر می گذارد مانند یکپارچگی، سازگاری و محبوبیت، حساس تر هستند.

به طور گسترده اعتقاد بر این است که در نهایت چند ارز دیجیتال موفق وجود خواهند داشت که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین ارزش ارزهای دیجیتال کوچکتر بسته به اینکه شانس آنها برای تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال "موفق" چگونه دیده می شود، افزایش یا کاهش خواهد یافت.

عیب بزرگ دیگر ارزهای دیجیتال، پرنوسان تر بودن آنها نسبت به ارزهای فارکس و حتی ارزهای کراس است. در طول یک سال، ارزش یک ارز دیجیتال ممکن است 1000٪ افزایش یابد، در حالی که یک جفت ارز اصلی فارکس معمولاً ممکن است 10٪ در یک دوره زمانی مشابه نوسان داشته باشد.

در فارکس ارزهای رسمی توسط بانکهای مرکزی و صنعتی بزرگ و دولتهای رسمی، مدیریت و هدایت می شوند. در حالیکه در بازار ارزهای دیجیتال چیزی به جز نیروهای بازار که نوسانات بسیار بالایی ایجاد می کنند، وجود ندارد.

این بدان معناست که می توان با تجارت یا سرمایه گذاری در آنها پول زیادی به دست آورد، اما سطح ریسک بسیار بالایی دارد. ارزهای رمزنگاری شده نیز نسبت به اکثر ارزهای ملی فیات نقدینگی بسیار کمتری دارند.

به دلیل نوسانات بالای آنها، اکثر بروکرها لورج یا اهرم کمتری نسبت به فارکس به آنها می دهند. از دیگر معایب آنها این است که به راحتی می شود از طریق اینترنت مبادلات غیر قانونی با آنها انجام داد.

ریسک از دست دادن سرمایه در ارزهای دیجیتال بسیار بالا است. علت این مسئله پیشتر گفته شد. نوسانات بالای آنها، خطرات سرمایه گذارانی که دنبال یک شبه ثرتمند شدن هستند را، بسیار زیاد کرده است.

thinking

فارکس یا ارز دیجیتال؛ کدام یک برای من بهتر است؟

شاید شما انتخاب کنید که در بازار فارکس ترید کنید یا در بازار ارزهای دیجیتال و یا هردو. بهترین کار این است که قبل از انتخاب یکی و شروع به معامله کردن، زمانی را صرف تحقیق هردو مارکت ها بکنید.

در این قسمت ما برای شما مقایسه مفیدی را انجام داده ایم که مشاهده آن، برایتان بسیار مفید خواهد بود.

اگر هزینه های ترید کردن برای شما مهم است، هزینه معامله در فارکس کمتر و در ارزهای دیجیتال بیشتر است. اگر ساعات کاری بازار برایتان اهمیت دارد، فارکس 5 روز هفته و کریپتوها 7 روز هفته فعالیت می کنند.

از لحاظ در دسترس بودن ارزها، تمام بروکرهای فارکس ارزهای اصلی را به شما ارائه می دهند. اما در بازار کریپتوها تقریبا اغلب کارگزاری ها، فقط ارزهای اصلی دیجیتال را به شما ارائه می دهند.

اگر به دنبال لورج هستید، بازار فارکس نواسانت کمتری دارد ولی لورج بالاتری به شما می دهد. در بازار کریپتوها نوسانات به شدت زیاد هستند ولی لورج ها کمتر می باشند.

روندها در بازار فارکس کمتر مشاهده می شوند ولی در بازار کریپتوها به دلیل نوسانات بالا، بیشتر دیده می شوند. محرک قیمتهای ارزهای اصلی در فارکس، عوامل اقتصاد کلان و مسائل سیاسی هستند. در بازار کریپتوها، شهرت یک کریپتو و فاکتورهای اقتصاد کلان تاثیر گذار هستند.

نتیجه گیری

چند هزار سال پیش سردر یونان باستان نوشته شده بود: "خودت را بشناس". توصیه های زیادی در فرهنگ ها و مذاهب و مکاتب بزرگ به شناخت از خود، شده است. در اینجا هم این توصیه ارزشمند، صادق است.

هر کسی برای ورود به بازارهای مالی باید بداند که چه نوع شخصیتی دارد؛ ریسک پذیر است، ریسک گریز است، چقدر سرمایه دارد، آیا برای تفریح و هیجان به بازارهای مالی آمده یا قصد پول در آوردن دارد.

آیا به دنبال یک شبه پولدار شدن است یا تصمیم دارد ماهانه درصد مشخصی سود به دست آورد. استراتژی، نیازها و تصمیماتش چیست. چقدر حاضر است سرمایه اش را به خطر بیاندازد. اگر سرمایه اش از دست رود، چقدر در زندگی عادی اش متضرر می شود.

بازار فارکس یک بازار کلاسیک شناخته شده با حجم روزانه 7 تریلیون دلار، یعنی تقریبا 5 برابر بازار کریپتو است. نوسانات فارکس کمتر و از حمایت بانکهای مرکزی و دولت ها، بهره مند است.

اگرچه ارزهای دیجیتال مشهوری مثل بیت کوین وجود دارند ولی هنوز هم خطرات و ریسک های مخصوص به خودشان را دارند. ارزهای دیجیتال از حمایت ویژه ای برخوردار نیستند. ولی افراد زیادی وجود دارند که با تمام چالش های موجود، آنها را ترید می کنند و از سودهای بسیار بالایی بهره مند می شوند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط