قیمت لحظه‌ای ارز اتریوم کلاسیک | معرفی، تحلیل و پیش بینی قیمت ETC
ارز دیجیتال

قیمت لحظه‌ای ارز اتریوم کلاسیک | معرفی، تحلیل و پیش بینی قیمت ETC

همه‌ی ما با ارز ETH آشنا هستیم، اما در مورد دوقلو اتریوم، یعنی اتریوم کلاسیک، که در بیشتر مواقع با آن اشتباه گرفته می‌شود، چه می‌دانید؟ در این مطلب، سیر تا پیاز Ethereum Classic از قیمت لحظه‌ای و نمودار گرفته تا کیف پول، صرافی، پیش بینی قیمت، تحلیل و ... را می‌خوانید.

اتریوم کلاسیک چیست

Ethereum Classic نام یک بلاکچین و ارز دیجیتال است. این بلاک چین غیرمتمرکز، منبع باز و قرارداد هوشمند است که با ماشین مجازی اتریوم کار می‌کند. ارز دیجیتال این بلاکچین «اتریوم کلاسیک» و نماد آن ETC است.

در جدول زیر اطلاعات مهم در مورد این ارز دیجیتال را مشاهده می‌کنید:

جدول اطلاعات جامع ارز اتریوم کلاسیک
🌐 نام انگلیسی  Ethereum Classic
📌 نماد ارز  ETC
آدرس پلتفرم ethereumclassic.org
📃 وایت پیپر دانلود وایت پیپر
📍 عرضه کل  210,700,000 واحد
📍 عرضه در گردش  140,243,536 واحد
📁 دسته بندی ارز ارز بلاکچین - اثبات کار - ارز استخراجی
📝 استاندارد ارز  ERC20 و BEP20
آدرس قرارداد در کاوشگر etcblock blockexplorer
توییتر توییتر Twitter
تلگرام تلگرام  Telegram
آیکن دیسکورددیسکورد Discord
تلگرام گیت هاب Github 

تاریخچه قیمت اتریوم کلاسیک

تاریخچه قیمت اتریوم کلاسیک در تریدینگ ویو از ماه می 2018 (خرداد 1397) موجود است. در این زمان، قیمت در منطقه‌ی 18 دلار به سر می‌برد. در طول چهار سال (از 97 الی 1401)، ارز ETC، اوج‌ها و فرودهای زیادی به خود دیده است. از 18 ژوئن 2018 الی 29 مارس 2021 ( 28 خرداد 97 الی 9 فروردین 1400)، ETC به مدت 3 سال، در منطقه‌ای با سقف 16.4 و کف 3.6 رنج می‌زد و پیشرفت خاصی نداشت. رونق بازار ارز دیجیتال در سال 2021 (1400)، باعث ایجاد روند صعودی در این رمز ارز شد، به ‌طوری که سقف تاریخی 118.36 دلار را به خود دید. پس از رکود بازار ارزهای دیجیتال در می همین سال، روند نزولی در این ارز آغاز شد و تا حال حاضر ادامه دارد.

در شش ماه گذشته، روند نزولی سنگینی بر بازار این ارز حاکم بوده. شیب نزولی شش ماهه‌ای که در آگوست 2022 (مرداد 1401) آغاز شد، 60 درصد از ارزش بازار را از دست سرمایه گذاران بلندمدت گرفت. دسامبر 2022 (دی 1401) نیز زیان 22 درصدی به این سرمایه گذاران وارد شد. 

در حال حاضر، بهبود 70 درصدی بیت کوین در سه ماه‌ی اول 2023، یک شیب ملایم صعودی در ارز ETC به وجود آورده است. اما باید محتاطانه قیمت ETC را پایش کرد تا فقط در صورت تثبیت روند صعودی، وارد سرمایه گذاری در بخش اسپات شد. برای توضیحات بیشتر، در ادامه، به بخش پیش بینی قیمت مراجعه کنید. 👇👇👇

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: فرق معاملات اسپات و فیوچرز

حمایت کلیدی در ETC

با توجه به تاریخچه‌ی اتریوم کلاسیک، منطقه ‌15.5 دلار، منطقه‌ی حمایت کلیدی است و ETC با شکست این منطقه، وارد یک رالی صعودی، با رشد 10 برابری شد. به همین علت، این سطح تبدیل به حمایت کلیدی شد. در سال 2022، این سطح دو بار جلوی افت قیمت را گرفته است. در ماه مارس 2023 (اسفند 1401) نیز این ارز دو مرتبه وارد این منطقه شده و حمایت سنگین خریداران، قیمت را به بالا بازگردانده است.

علت رشد اتریوم کلاسیک

رشد اتریوم کلاسیک همواره تابعی از شرایط تکنیکال و فاندامنتال بوده است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

  • فوریه 2021 الی آوریل 2021 (اسفند 1399 الی اردیبهشت 1400): رشد به علت فاندامنتال: بهبود کلی بازار ارز دیجیتال؛
  • آگوست 2021 (مرداد 1400): رشد به علت تکنیکال: استراحت در روند نزولی؛
  • آوریل الی می 2022 (تیر الی مرداد 1401): رشد به علت تکنیکال و فاندامنتال: استراحت در روند نزولی، نزدیک شدن به مرج Ethereum؛
  • دسامبر 2022 (آذر 1401): رشد به علت تکنیکال و فاندامنتال : استراحت در روند نزولی، تبدیل الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام در شبکه‌ی اتریوم پس از اجرای آپدیت مرج ethereum در سپتامبر 2022 و مهاجرت ماینرهای اتریوم به شبکه‌ی اتریوم کلاسیک.

از زمان انتقال شبکه‌ی اتریوم از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS)، بلاکچین اتریوم کلاسیک (ETC) شاهد افزایش هش ریت بوده است. همزمان با مرج اتریوم در 24 شهریور 1401، قیمت و هش ریت ETC افزایش قابل توجهی یافتند. در آن روز، هر واحد از ارز ETC حدود 35.81 دلار معامله می‌شد. با این‌حال، تغییر ماهیت Ethereum، چندان به سود این ارز نبود و روند نزولی آن ادامه یافت.

استخراج اتریوم کلاسیک

آیا استخراج ETC یک گزینه‌ی خوب برای کسب درآمد حساب می‌شود یا خیر؟

همه می‌دانیم که تمامی شبکه‌هایی که مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) هستند، برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و همچنین تأمین امنیت شبکه، به ماینرها احتیاج دارند. ماینرها بزرگترین مانع برای جلوگیری از حمله 51 درصدی هستند، بنابراین از اولویت‌های اصلی در شبکه‌ی اتریوم کلاسیک حساب می‌شوند. از راه‌های زیر می‌توان استخراج ETC انجام داد:

  • استخراج ابری: مقرون به صرفه‌تر اما با ریسک کلاهبرداری؛
  • استخراج با گوشی: نامطلوب‌ترین راه با سود پایین‌تر؛
  • استخراج با سیستم کامپیوتری: بهترین راه با دامنه سود مناسب.

نکات مهم در استخراج اتریوم کلاسیک:

  • استخراج یک واحد ETC به حدود ۴۴۰ MH/s قدرت پردازش از یک دستگاه ماینینگ GPU نیاز دارد.
  • سختی شبکه اتریوم کلاسیک در پایین ترین سطح سه ماه گذشته (از دسامبر 2021 تاکنون) قرار دارد. این یعنی در حال حاضر، استخراج ETC به‌صرفه است.
  • پاداش استخراج با ارز ETC داده می‌شود که قابل فروش است.
  • سخت‌افزار مورد نیاز برای استخراج اتریوم کلاسیک: کامپیوتر با آخرین نسخه از یکی کارت‌های گرافیک از جمله Nvidia و AMD؛ رم بالای 3 گیگ، منبع تغذیه حداقل 850 واتی؛ مادربرد، فن یا سیستم خنک‌کننده‌ی قوی،
  • نرم افزار مورد نیاز برای استخراج ETC: یکی از نرم‌افزارهای NBMiner، GMiner، Ethminer و MinerGate.
  • شما می‌توانید با عضویت در استخرهای ماینینگ نیز، استخراج گروهی را تجربه کنید و شانس دریافت پاداش استخراج را افزایش دهید. در حال حاضر، استخر F2pool بهترین گزینه برای استخراج ETC است.

تحلیل تکنیکال اتریوم کلاسیک امروز

همانطور که در نمودار اتریوم کلاسیک به تتر در تایم فریم روزانه مشاهده می‌کنید، قیمت در یک الگوی مثلث کاهشی فشرده شده است.

نمودار تحلیل تکنیکال اتریوم کلاسیک در تایم فریم روزانه

نمودار ETC/USDT در تایم فریم روزانه - منبع: TradingView

اما از آنجایی که قیمت در یکی از سطوح حمایت کلیدی خود قرار دارد، به احتمال بسیار زیاد این الگو فیلد می‌شود. عوامل اصلی زیر نشان می‌دهد که روند ما نزولی نخواهد بود:

  • دلیل فاندامنتال:
  1. ضعف دلار و ریزشی شدن دامیننس DXY به علت افزایش قیمت نفت و گزارش کاهش شاخص PMI،
  2. بهبود کلی در قیمت بیت کوین،
  • دلایل تکنیکال در تایم فریم روزانه:
  1. اتریوم کلاسیک به منطقه‌ی حمایت کلیدی رسیده است و به احتمال زیاد این منطقه، جلوی افت بیشتر قیمت را بگیرد.
  2. RSI بالای 50،
  3. حرکت ETC بالای میانگین متحرک نمایی، 20، 500 و 100 روزه،
  4. برخورد قیمت با سطح پیوت ماهانه، نزدیک سطح 389 درجه‌ی فیبوناچی استراحت در قیمت 19.8 و شناختن این سطح به عنوان سطح حمایت.
  5. خروج قیمت از ضلع بالای مثلث.
  • دلایل تکنیکال در تایم فریم 4 ساعته:
  1. شکست سطح مقاومت روانی در قیمت 20 دلار،
  2. حرکت قیمت در روند صعودی.

نمودار تحلیل تکنیکال اتریوم کلاسیک در تایم فریم 4 ساعته

طبق عوامل بالا، دو سناریو برای ETC وجود دارد.

  1.  روند خنثی (ساید وی): به علت نبود مومنتوم کافی و حجم معاملات پایین (ADX زیر 20 قرار دارد.)
  2. روند صعودی: در صورت خروج از مثلث و تثبیت قیمت با تشکیل 3 کندل صعودی در تایم روزانه، ETC تا سطح مقاومت بعدی در قیمت 23 دلار، واقع در تقاطع فیبوی تارگت 127 درجه و R2 پیوت هفتگی بالا می‌رود. تارگت بعدی سطح 42 دلار است.
  3. برای کوتاه مدت، در تایم 4 ساعته، انتظار می‌رود قیمت پس از کاهش و برخورد با سطح 20.4، روند صعودی خود را از سر گیرد.

پیش بینی قیمت اتریوم کلاسیک تا سال 2025

در حال حاضر، ضریب همبستگی اتریوم کلاسیک با بیت کوین 0.73 است. با این حال، روند ETC/USDT مشابه روندهای BTC/USDT است. از آنجایی که شرایط تکنیکال و فاندامنتال در ماه آوریل 2023 (فروردین و اردیبهشت 1401) چشم انداز صعودی و فتح قله‌ی 33 هزار دلار را برای بیت کوین ترسیم می‌کند، به نظر می‌رسد، روند ETC نیز، در ماه آوریل صعودی باقی بماند.

 

 

  • ⚠️💀⚠️هرگز نمی‌توان با قطعیت روند را در هیچ یک از ارزهای دیجیتال برای دراز مدت پیش بینی کرد. زیرا بازار تابعی از عوامل فاندامنتال (اقتصاد کلان، قیمت دلار، احساسات خریداران و فروشندگان) و تحلیل تکنیکال است. هرگز با مشاهده‌ی نمودارها و مطالعه‌ی اطلاعات غیرواقعی سایت‌های پیش بینی قیمت سرمایه‌های خود را راهی بازار یک ارز دیجیتال نکنید. اطلاعات مبهم این سایت‌ها فقط مناسب تریدرهای مبتدی است و جنبه‌ی تبلیغاتی دارد. ورود به بازار یک ارز نیاز به تحلیل دقیق و تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و مدیریت ریسک دارد. 

 

 

 ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک جزو 30 ارز بزرگ از لحاظ ارز بازار است و قرار نیست یک شبه نابود شود. 

همانطور که بالاتر، در بخش تاریخچه‌ی قیمت این ارز دیجیتال گفته شد، این ارز نیمه‌ی دوم سال 2022 را در روند نزولی به سر برده است. بنابراین معکوس شدن روند نیازمند زمان است. در حال حاضر تغییر روند ETC با شکل گیری الگوی کندلی چکش (hammer) در منطقه‌ی 19 دلار تایم فریم هفتگی و تشکیل چند کندل صعودی پس از آن تأیید شده است. اما این تغییر روند بسیار ضعیف به نظر می‌رسد و ممکن است فیلد شود.

نمودار تحلیل تکنیکال اتریوم کلاسیک در تایم فریم هفتگی

با این حال، معامله‌گران محتاط بهتر است پس از خروج قیمت از منطقه‌ی 24 دلار، برای سرمایه گذاری در این ارز اقدام کنند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش پیش بینی قیمت با کندل شناسی 

اخبار اتریوم کلاسیک

در این قسمت می‌توانید از آخرین اخبار فاندامنتال اتریوم کلاسیک مطلع شوید. در حال حاضر هیچ خبر فاندامنتال مهم و تأثیرگذاری در بازار ارز دیجیتال ETC مشاهده نشده است.

بهترین کیف پول برای اتریوم کلاسیک

از آنجایی که ارز ETC، یکی از ارزهای قدیمی و مارکت کپ بالا است، تمام کیف‌های اتریومی این ارز را به بهترین شکل پوشش داده‌اند. از بهترین، معروف‌ترین و امن‌ترین کیف پول‌‌های اتریوم کلاسیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین کیف پول برای هولد ETC 💰
# نماد 

نام 

 نوع 

قابلیت خرید و فروش دانلود
1  Ledger Nano S icon لجر نانو اس (Ledger Nano S)  سرد (سخت افزاری) دارد 👍 -
2 آیکن تراست ولت
تراست ولت گرم (نرم افزاری) دارد👍 لینک دانلود
3 آیکن متامسک
متامسک گرم (نرم افزاری) دارد👍 -

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: معرفی بهترین کیف پول‌های سرد

خرید و فروش اتریوم کلاسیک | لیست بهترین صرافی‌ها

Ethereum Classic در صرافی‌های ایرانی و خارجی در دسترس است. اما اگر قصد دارید خرید و فروش ETC را در یک صرافی با حجم معاملات بالاتر، نقدشوندگی بهتر و قیمت‌های رقابتی‌تر انجام دهید، باید سراغ صرافی‌های خارجی بروید. البته مشکل تحریم همواره یکی از اصلی‌ترین مسئله‌ی ایرانیان برای استفاده از صرافی‌های خارجی بوده است؛ به همین دلیل، در لیست زیر فقط نام صرافی‌هایی را قرار داده‌ایم که با ایرانیان کار می‌کنند. ما این صرافی‌ها را از لحاظ حجم معاملات رتبه‌بندی کرده‌ایم تا انتخاب برای شما آسان‌تر شود.

توجه داشته باشید که حجم معاملات مربوط به زمان نگارش مطلب است.

جدول بهترین صرافی برای خرید و فروش ETC/USDT 💱
# نماد صرافی نام صرافی

حجم معاملات

 حجم در گردش (%)

1 huobi global icon هوبی گلوبال $ 2,016,667  1,09%
2 bingx icon بینگ ایکس $ 1,792,953 0.97%
3 kucoin icon کوکوین $ 266,567 0.77%
4 coinex icon
کوینکس $ 59,896 0.03

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: صرافی کوینکس بهتر است یا بینگ ایکس؟

در نمودار زیر، اطلاعات این جدول به صورت تصویری نمایش داده شده است. حجم معاملات 24 ساعته، یک پارامتر متغییر است و بنابراین مقدار عددی آن، روزانه تفاوت می‌کند؛ اما معمولاً تابعی از تعداد کاربران و محبوبیت صرافی است. بنابراین اطلاعاتی که در مورد درصد کمیت حجم معاملات ارائه می‌دهد، قابل اتکاست و نشان می‌دهد مثلاً بیشترین معاملات در دو صرافی بینگ ایکس و هوبی گلوبال انجام می‌شود.

بهترین صرافی خارجی برای خرید ارز اتریوم کلاسیک

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان

تاریخچه و مؤسس اتریوم کلاسیک

قضیه از این قرار بود که در سال 2016، یک قرارداد هوشمند به نام The Dao در بلاک چین اتریوم هک شد. در این هک، حجمی از ارز ETH، به ارزش 60 میلیون دلار به سرقت رفت. جامعه در مورد نحوه برخورد با این هک به توافق نرسید. دو نظر مخالف وجود داشت: حامیان Ethereum Classic می‌خواستند همه چیز همانطور که هست پیش برود، باور آن‌ها این بود که فضای ارز دیجیتال یک فضای غیرمتمرکز است و ریسک‌های خاص خود را دارد. در حالی که حامیان اتریوم اعتقاد داشتند که باید در فضای بلاک چین امنیت برقرار باشد. این گروه تصمیم داشتند هک را معکوس و وجوه را بازگردانی کنند.

بنابراین می‌توان گفت اتریوم کلاسیک نتیجه یک تفاوت در طرز تفکر است. وقتی رویداد هک، بلاک چین را به دو قسمت تقسیم کرد، جامعه نیز به همراه آن تقسیم شد. برخی به این نتیجه رسیدند که این بلاکچین خالص‌ترین و غیرمتمرکزترین شکل ممکن است، در حالی که برخی دیگر معتقد بودند که Ethereum گزینه‌ی مناسب‌تری برای توسعه در آینده است.

بعد از این هک، شبکه‌ی اتریوم با یک فورک از شبکه‌ی اصلی جدا شد. بلاک چین اصلی با یک جامعه کوچکتر با محوریت اتریوم کلاسیک باقی ماند و بقیه به مسیر جدیدی رفتند و نام اصلی Ethereum را حفظ کردند.

فرق اتریوم کلاسیک و اتریوم

پس از فورک Ethereum از اتریوم کلاسیک، شبکه‌ی اتریوم کارهای زیادی برای بهبود سیستم کلی خود انجام داده است. این بلاک چین چندین هارد فورک را انجام داده که در آخرین آن، الگوریتم اجماع اثبات سهام  را به الگوریتم اجماع اثبات اعتبار تغییر داد. با این کار نه تنها سرعت اجرای تراکنش را افزایش داد، بلکه کارمزدها را تا سطح بسیار زیادی پایین آورد.

وضعیت این دو بلاکچین در حال حاضر به هیچ وجه قابل مقایسه با یکدیگر نیست و ETH، با فاصله‌ی زیادی نسبت به ETC، برتری دارد. Ethereum با نوآوری مداوم در فناوری بلاک چین جایگاه خود را در صدر به دست آورد، در حالی که اتریوم کلاسیک از این نظر بسیار عقب مانده است.

جدول مقایسه اتریوم با اتریوم کلاسیک eth crypto icon vs etc crypto icon
#

Ethereum

Ethereum Classic

قیمت ارز
 1,923.89 $
 $21.24
ارزش بازار  231,5 میلیارد دلار  2,9 میلیارد دلار
عرضه در گردش 122.3 میلیون واحد 139.8 میلیون واحد
الگوریتم اثبات سهام (PoS) اثبات کار (PoW)
تعداد اپلیکیشن‌های فعال 725 5
کل ارزش قفل شده (TVL) 30 میلیارد دلار 286 هزار دلار
امنیت بالا 👍 مناسب🙂
مقیاس پذیری بالا🔺 پایین🔻
سرعت 100 هزار تراکنش در ثانیه🔺 15 تراکنش در ثانیه🔻
امکان استخراج ندارد❌ دارد✔️
محبوبیت بالا👍 مناسب🙂

سوالات متداول (FAQ)

در صورت داشتن هرگونه سؤال، آن را در بخش نظرات، زیر همین مطلب ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان توسط یکی از کارشناسان دنیای ترید پاسخ داده شود.

 

 

تفاوت اتریوم با اتریوم کلاسیک چیست؟

 ارز Ethereum Classic دارای عرضه‌ی محدود است که می‌تواند در آینده موجب افزایش قیمت آن شود. تفاوت دیگر در پروتکل‌های این دو بلاکچین است. بلاکچین Ethereum با الگوریتم اثبات سهام (POS) کار می‌کند، در حالی که الگوریتم شبکه‌ی اتریوم کلاسیک اثبات کار (POW) است. بنابراین ارز ETH قابل استخراج نیست ولی ارز ETC قابل استخراج است. برای توضیحات بیشتر، به جدول «فرق اتریوم کلاسیک و اتریوم» در همین مطلب مراجعه کنید.

آیا اتریوم کلاسیک بهتر از اتریوم است؟

اتریوم بسیار محبوب‌تر و ارزشمندتر از اتریوم کلاسیک است. از بسیاری از جهات (ارزش بازار، قیمت، حجم معاملات، ...) ETH بهتر از ETC است. 

آیا اتریوم کلاسیک بخریم؟

در حال حاضر، قیمت در منطقه‌ی 15 دلار حمایت شده و نشانه‌های صعودی در نمودار تحلیل تکنیکال ارز ETC به چشم می‌خورد. با این حال، سرمایه گذاران بلند مدت، برای خرید باید منتظر خروج قیمت از منطقه‌ی 20 الی 24 دلار باشند. برای اطلاعات بیشتر به تحلیل تکنیکال و پیش بینی قیمت اتریوم کلاسیک در همین مطلب مراجعه کنید.

آیا اتریوم کلاسیک آینده دارد؟

در حال حاضر به علت پایین بودن سرعت تراکنش اتریوم کلاسیک، این شبکه طرفداران زیادی ندارد. سرعت تراکنش یکی از اصلی‌ترین موانع پیش روی ETC است که آینده‌ی این شبکه و ارز بومی آن را تهدید می‌کند.

آیا اتریوم کلاسیک به 100 دلار می‌رسد؟

بسیار بعید است که تا پایان سال 2025 ارز ETC به 100 دلار برسد. سقف‌های 45 و 75 دلار محتمل تر است.

چرا اتریوم کلاسیک ارزان‌تر از اتریوم است؟

ETC بسیار ارزان است؛ زیرا این ارز تقاضای زیادی ندارد. اتریوم ارز دیجیتال محبوب تری است و بلاکچین آن پیوسته در حال ایجاد کاربرد و ارزش در ارز دیجیتال است. بنابراین افراد بیشتری تمایل دارند روی آن سرمایه گذاری کنند.

بهترین صرافی خارجی برای خرید و فروش اتریوم کلاسیک چیست؟

صرافی بینگ ایکس به علت حجم معاملات بالای Ethreum Classic، همکاری با ایرانیان، سهولت کار، کارمزد معاملاتی پایین در مقایسه با سایر صرافی‌ها بهترین گزینه برای خرید اتریوم کلاسیک است. برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

 

 

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه