بهترین اندیکاتورهای فارکس و ارز دیجیتال
ارز دیجیتال

بهترین اندیکاتورهای فارکس و ارز دیجیتال

بهترین اندیکاتور سیگنال دهی فارکس و ارز دیجیتال میان ده‌ها اندیکاتور کدام است؟ اگر تریدر بازارهای مالی هستید، حتماً تاکنون این پرسش برای شما پیش آمده است. در این مطلب، ۱۲ مورد از بهترین اندیکاتورهای معاملاتی را به شما معرفی می‌کنیم و با ذکر مثال تصویری و ویدیو کاربرد این اندیکاتورها را توضیح می‌دهیم. هر یک از این موارد، اندیکاتور سیگنال خرید و فروش بسیار قوی فارکس، ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی هستند. اگر از معامله‌گران بازار فارکس، ارز دیجیتال یا سهام هستید و تمایل دارید بازدهی سود معاملات خود را افزایش دهید، این مطلب را از دست ندهید.

free gold course

 

 

اندیکاتورها به معامله‌گران در تصمیم‌گیری، تشخیص و پیشبینی روندها و درک پرایس اکشن کمک می‌کنند. به طور خلاصه، می‌توان گفت اندیکاتور بهترین ابزار سیگنال دهی برای نوسان‌گیری است و در یک کلام، اندیکاتورها جزو الفبای تحلیل تکنیکال هستند.

 

 

ویدیوی آموزشی انتخاب بهترین اندیکاتور فارکس

در این فیلم آموزشی، با ویژگی‌ها و نحوه‌ی استفاده‌ از بهترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، آشنا می‌شوید. تماشای این فیلم، شما را چند قدم به موفقیت در معاملات نزدیک‌تر می‌کند.👇👇👇


تریدینگ اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور (indicator) نوعی شاخص و معیار در تحلیل تکنیکال است که معامله‌گران از آنها در بازارهای مالی مختلف و برای درک رفتار قیمت و تشخیص جهت روند استفاده می‌کنند. اندیکاتورها و الگوهای شمعی (کندل استیک)، دو جزء مهم تحلیل تکنیکال هستند.

مطالعه مقاله الگوهای شمعی ژاپنی پیشنهاد میشود.

از اندیکاتورهای معاملاتی می‌توان در انواع بازارهای مالی، از جمله بازار فارکس، ارز دیجیتال، سهام، طلا و ... استفاده کرد.

کاربردهای اندیکاتورهای ارز دیجیتال و فارکس

از عمر بازار ارز دیجیتال، نسبت به بازار فارکس و سهام، سال‌های زیادی نمی‌گذرد اما این بازار پرهیاهو و پرنوسان، با پذیرشی که در میان معامله‌گران به دست آورد، جایگاه خود را به سرعت در میان بازارهای معاملاتی تحکیم کرد. اگر به خواندن موضوعات مرتبط با ارز دیجیتال و افزایش دانش خود در این حوزه علاقه‌مند هستید، می‌توانید به صفحه مقالات و تحلیل‌های ارز دیجیتال در سایت دنیای ترید مراجعه کنید.

بخشی از دانش معامله در بازار ارز دیجیتال، فارکس، سهام و غیره، از تحلیل تکنیکال به دست می‌آید که پایه آن، استفاده از اندیکاتورهای ارز دیجیتال و فارکس است. استراتژی معامله شما به تصمیم‌گیری در مورد انتخاب اندیکاتور مناسب کمک می‌کند.

به طور کلی، اندیکاتورها برای تحلیل قیمت، روند بازار و حجم معاملات به کار می‌روند. بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال که حرفه‌ای ها از آنها استفاده می‌کنند، بارزترین اندیکاتورهای مورد استفاده در بازارهای دیگر مانند فارکس و سهام هستند. در اینجا به تعدادی از اندیکاتورهای ارز دیجیتال و فارکس اشاره می‌کنیم و در ادامه مقاله به صورت تخصصی به تشریح آنها و چند اندیکاتور کاربردی و بسیار معروف دیگر خواهیم پرداخت.

  • اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average یا MA)
  • اندیکاتور مکدی (Moving Average Convergence/ Divergence یا MACD)
  • شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index یا RSI)
  • اندیکاتور ایچی‌موکو (Ichimoku)
  • اندیکاتور بولینگر باند (Bollinger Bands)
  • اندیکاتور OBV (On-Balance-Volume)
  • اندیکاتور فیبوناچی (Fibonacci Retracement)
  • اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)
  • اندیکاتور آرون (Aroon Indicator)

انواع اندیکاتور سیگنال دهی رایگان

هدف از به کار‌گیری اندیکاتورها دریافت بهترین سیگنال و سوددهی بالا در معاملات است. همیشه هنگام شروع کار با یک اندیکاتور به ماهیت آن توجه کنید. دقت کنید که اندیکاتور مورد استفاده شما در چه دسته‌ای از اندیکاتورها قرار دارد و با شناسایی چه آیتم‌هایی سیگنال صادر می‌کند.

اندیکاتورها دارای دسته‌بندی هستند که 3 دسته مهم از آنها را توضیح می‌دهیم:

اندیکاتورهای روند (Trend)

اگر نمادهایی که مشغول معامله در آنها هستید را بررسی کنید، حتما روندهای صعودی یا نزولی را مشاهده خواهید کرد. اندیکاتورهای روند به شما سیگنال ورود و خروج می‌دهند. اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک، ایچی موکو و بولینگر باند به تشخیص روند کمک می‌کنند.

هنگام استفاده از اندیکاتورهای روند، به این نکته توجه کنید که برخی از این اندیکاتورها تأخیری محسوب می‌شوند، یعنی هنگامی سیگنال ورود صادر می‌شود که از شروع روند مدتی گذشته و ورود شما به معامله دقیقا منطبق با ابتدای تغییر روند بازار نیست.

اندیکاتورهای نوسان یا نوسانگر (Oscillators)

اسیلاتورها برای تریدرهای روزانه و کوتاه مدت بیشتر کارایی دارند؛ افرادی که استراتژی معاملاتی آنها بر مبنای نوسان‌گیری است. پیدا کردن نواحی اشباع خرید (Overbought) و اشباع فروش (Oversold)، محدوده‌های حمایت و مقاومت به ویژه در بازارهای رنج و از همه مهمتر مشخص شدن این محدوده‌ها از قبل به کمک اندیکاتورهای نوسان انجام می‌شود.

از محبوب‌ترین اندیکاتورهای نوسان RSI، مک‌دی و استوکاستیک هستند که در بخش معرفی اندیکاتورها آن را بررسی خواهیم کرد.

اندیکاتورهای حجم (Volumes)

اندیکاتور حجم، مقدار یا حجم ورود به معامله در هر نماد را به شما نشان می‌دهد. با تنظیم تایم فریم موردنظرتان، حجم وارد شده به معامله یا مقدار خرید و فروش در آن زمان خاص را مشاهده می‌کنید. شناسایی میزان حجم وارد شده، به تشخیص محدوده‌های اشباع خرید و فروش کمک می‌کند.

از شاخص‌ترین اندیکاتورهای حجم می‌توانیم به اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV (On-Balance Volume) و اندیکاتور MFI (Money Flow Index) اشاره کنیم.

نکته مهمی که همیشه باید در نظر بگیرید این است که قرار نیست شما سود کل حرکات بازار را تصاحب کنید. اگر با صبر و دقت نقطه مناسب برای ورود را انتخاب کنید و همچنین استراتژی مدیریت سرمایه خود را در کنار استفاده از ابزارهای تحلیلی فراموش نکنید، سود کافی از بازار را کسب خواهید کرد.

اما با چه نوع استراتژی از اندیکاتورها استفاده کنیم؟

برای این که بتوان از اندیکاتورهای مختلف سیگنال‌های دقیق‌تری گرفت، می‌توان آن‌ها را با کندل شناسی تلفیق و با این کار سیگنال‌های کاذب را شناسایی و فیلتر کرد.

استراتژی مناسب استفاده از بهترین اندیکاتور برای ترید روزانه

بسیاری از معامله‌گران، خصوصا معامله‌گران تازه‌کار، طرفدار استراتژی‌های بسیار پیچیده‌ با استفاده از اندیکاتورها و تکنیک‌های متنوع‌ هستند. به همین علت ساعت‌ها و روزها به دنبال آخرین و به‌روزترین اندیکاتورها می‌گردند تا بتوانند بهترین تصمیم‌ها را بگیرند و به سودآوری برسند.

اما آیا واقعا اینگونه است؟

درست است که استراتژی و تکنیک معاملاتی شما تا حد زیادی به شخصیت، میزان مهارت و ریسک‌پذیری شما، اهداف شما و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد، اما به یاد داشته باشید:

 

 

یک قانون ساده ترید این است که در اکثر موارد و برای اکثر معامله‌گران، استراتژی و تکنیک‌های ساده‌تر بهتر جواب می‌دهد. به کارگیری تکنیک‌های ساده، استراتژی تریدرهای ماهر است. با استراتژی ساده می‌توانید سریع‌تر واکنش نشان دهید، کمتر دچار گیجی و آشفتگی ذهنی یا بی‌نظمی معاملاتی می‌شوید و به خصوص استرس کمتری را تحمل خواهید کرد.

 

 

اندیکاتورهای زیر را بهترین اندیکاتور فارکس می‌نامیم؛ زیرا نه تنها ساده و بسیار متداول،‌ بلکه بسیار قدرتمند و مؤثر هستند. شاید این اندیکاتورها برای شما جدید باشند، اما به مرور زمان، با استفاده‌ی مداوم از این اندیکاتورها درک بهتری از آنها کسب می‌کنید و خواهید دید که بهترین دستیار برای تحلیل تکنیکال شما هستند.

نکته مهم قبل از استفاده از اندیکاتورها

قبل از استفاده از اندیکاتورها به دو مورد زیر توجه کنید:

  1. تحلیل فاندامنتال،
  2. رسم سطوح حمایت و مقاومت.

در ادامه، هریک از این موارد، به طور خلاصه، توضیح داده می‌شود.

تحلیل فاندامنتال

اگر با بازارهای مالی آشنایی داشته باشید، حتماً می‌دانید که یک سری عوامل وجود دارند که به آنها عوامل بنیادی یا فاندامنتال (Fundamental) گفته می‌شود. این عوامل، گستره‌ی وسیعی از رخدادها و اتفاقات را شامل می‌شوند، از اتفاقات سیاسی و اجتماعی گرفته تا انتشار آمارهایی مانند نرخ اشتغال، تورم، فروش و صادرات، تولید ناخالص ملی و ... به تحلیلی که بر اساس اخبار و شرایط اقتصاد کلان باشد، تحلیل فاندامنتال فارکس می‌گویند.

برخلاف تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال فارکس، بیشتر روی نمودار متمرکز است. در تحلیل تکنیکال، تریدر سعی می‌کند با بررسی سابقه‌ی قیمت در نمودار جفت ارزها و پیش‌بینی تصمیم احتمالی بیشتر تریدرها، سفارش خود را با اکثریت بازار هم سو کند.

 

⚠️توجه:

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مکمل یکدیگر هستند و برای موفقیت در معاملات توصیه می‌شود پیش از باز کردن یک معامله، حتماً اخبار فاندامنتال را بررسی کنید.

 

 

و اما اندیکاتورها بهترین ابزار تحلیل تکنیکال هستند و به ما در بررسی نمودار و شناسایی فرصت‌های معاملاتی کمک می‌کنند.

سطوح حمایت و مقاومت

بررسی سطوح حمایت (support levels) و سطوح مقاومت (resistance levels)، نکته‌ی دیگری است که باید پیش از استفاده از اندیکاتورها به آن توجه کنید.

تشخیص سطوح حمایت و مقاومت در نمودار، کار بسیار آسان و در عین حال مهم است. در تحلیل تکنیکال دو نوع سطوح حمایت و مقاومت تعریف شده است:

  1. سطوح استاتیک (Static): سطوح حمایت و مقاومت استاتیک به سطوح افقی گفته می‌شود که در آن سطح قیمت با گذر زمان ثابت است. سطح افقی بالا، سطح مقاومت و سطح افقی پایین، سطح حمایت نامیده می‌شود.
  2. سطوح داینامیک (Dynamics): سطوح حمایت و مقاومت داینامیک، همان خط روند صعودی و نزولی است که در آن قیمت با گذر زمان تغییر می‌کند.

به نمودار زیر توجه کنید؛ در این نمودار سطوح حمایت و مقاومت استاتیک مشخص شده است.

سطح حمایت و مقاومت استاتیک در تحلیل تکنیکال

مثال سطوح حمایت و مقاومت استاتیک در نمودار کندل استیک

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می‌کنید، هنگامی که قیمت‌ در بازه‌ای خاص در نوسان است، سطوح حمایت استاتیک، شکل می‌گیرند؛ یعنی سطوح کف (Low) و سقف (high) مشخصی وجود دارند که قیمت از آنها پایین‌تر یا بالاتر نمی‌رود. به سطوح کفی که قیمت را حمایت می‌کنند و جلوی کاهش قیمت را می‌گیرند، سطوح حمایت گفته می‌شود. در مقابل، به سطوح سقفی که اجازه‌ی صعود قیمت را نمی‌دهند،‌ سطوح مقاومت می‌گوییم. ممکن است قیمت بین سطوح حمایت و مقاومت نوسان کند؛ همچنین در صورت ووجود فشار خرید یا فروش، ممکن است قیمت این سطوح را شکسته و پشت سر بگذارد.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: تحلیل جفت ارزها

بر اساس بازه‌ی زمانی یا تایم فریم ممکن است، سطوح حمایت و مقاومت تغییر کند.

به نمودار زیر توجه کنید؛ در این نمودار سطوح حمایت و مقاومت داینامیک مشخص شده است.

سطوح حمایت و مقاومت داینامیک در تحلیل تکنیکال

نمودار سیگنال‌دهی سطوح حمایت مقاومت داینامیک

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، اندیکاتور میانگین متحرک ساده (SMA) 14 روزه، به عنوان سطوح حمایت و مقاومت داینامیک در جفت ارز GBP/USD عمل کرده است.

بنابراین، اندیکاتورها به شما اجازه می‌دهند این بازه‌ها و سطوح حمایتی و مقاومتی را شناسایی کنید و سپس با استفاده از این احتمالات، نقاط ورود به معامله و خروج از آن را تعیین کنید. اندیکاتورها روی نمودار ترسیم می‌شوند و امروزه تقریباً تمامی پلتفرم‌های معاملاتی، مانند تریدینگ ویو (TradingView) و متاتریدر می‌توانند به انتخاب شما، آنها را به صورت عددی نمایش دهند یا روی نمودار ترسیم کنند.

بهترین اندیکاتور برای ورود و خروج

از بین اندیکاتورهای برای ورود و خروج به بازار میتوان به میانگین متحرک نمایی، ema، اندیکاتور RSI، اندیکاتور مکدی، استوکاستیک Stochastic و CCI اشاره کرد.

بهترین اندیکاتور سیگنال دهی در تریدینگ ویو

اندیکاتورهایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم، در پلتفرم‌های محبوبی مانند تریدینگ ویو و متاتریدر قابل استفاده هستند. می‌توانید این اندیکاتورها را بر اساس قوانین ساده ‌به کار بگیرید. از بهترین اندیکاتور سیگنال دهی در تریدینگ ویو می توان به RSI، ATR، مووینگ اوریج و استوکاستیک اشاره کرد. در زیر، لیست کامل اندیکاتورهای مهم برای تریدینگ ویو آمده است:

  1. میانگین متحرک یا Moving Average
  2. شاخص قدرت نسبی (RSI)
  3. استوکاستیک (Stochastic)
  4. مک دی (MACD)
  5. شاخص میانگین جهت دار (ADX)
  6. بولینگر باندز (Bollinger Bands)
  7. حرکت جهتدار (DMI)
  8. حجم تعادلی (OBV)
  9. اندیکاتور ایچیموکو
  10. اندیکاتور سوپرترند
  11. بازه‌ی میانگین حقیقی یا ATR
  12. الیگیتور یا تمساح ویلیامز (Williams Alligator)

میانگین متحرک (MA)

اولین اندیکاتور سیگنال دهی مهم و کاربردی، اندیکاتور MA است. اندیکاتور میانگین متحرک مخفف عبارت انگلیسی "Moving Average" و به معنای میانگین متحرک است. میانگین متحرک یکی از بهترین، پرکاربردترین و در عین حال آسان‌ترین اندیکاتورهای فارکس است.

به زبان ساده، کار اندیکاتور میانگین متحرک این است که میانگین قیمت یک دارایی (در اینجا مثلاً جفت‌ ارز EUR/USD) را در بازه‌های زمانی گوناگون به شما نشان بدهد. به طور مثال، میانگین متحرک ۱۰۰ روزه (MA 100) به معنای میانگین قیمت در صد روزه اخیر است و MA 200 میانگین متحرک در بازه‌ی ۲۰۰ روز اخیر را محاسبه می‌کند.

اندیکاتور میانگین متحرک یا MA دو نوع است:

  • میانگین متحرک ساده (Simple moving average = SMA)؛
  • میانگین متحرک نمایی (Exponential moving average = EMA).

در ادامه، هر یک از اینMAها و کاربردشان معرفی می‌شود.

میانگین متحرک ساده (SMA)

SMA، مخفف عبارت انگلیسی "Simple moving average"، به معنای میانگین متحرک ساده و یک عدد است. عدد میانگین متحرک ساده، با جمع تعدادی از قیمت‌های اخیر و سپس تقسیم آنها بر تعداد کل قیمت‌ها، در فرمول زیر به دست می‌آید:

فرمول اندیکاتور میانگین متحرک

مقادیر جای‌گذاری شده در معادله‌ی بالا به شرح زیر است:

  • SMA : میانگین متحرک ساده؛
  • A: میانگین قیمت در دوره‌ای مشخص (مثلاً یک روز)؛
  • n: تعداد دوره‌ها؛ به طور مثال، اگر میانگین‌های قیمت‌ در ۱۰۰ روز را جمع زده باشید، عدد n برابر 100 است.

میانگین متحرک نمایی (EMA)

EMA مخفف عبارت انگلیسی "Exponential moving average"، به معنای میانگین متحرک نمایی است. تفاوت میانگین متحرک نمایی با میانگین متحرک ساده در این است که EMA به شما اجازه می‌دهد وزن بیشتری به قیمت‌های دوره‌های اخیر بدهید. بدین ترتیب EMA تأثیر آخرین تغییرات پرایس اکشن را بهتر نمایش می‌دهد.

فرمول میانگین متحرکت

مقادیر جای‌گذاری شده در فرمول بالا به شرح زیر است:

  • EMAt:میانگین متحرک نماییامروز؛
  • Vt: قیمت امروز؛
  • EMAy: میانگین متحرک نمایی روز گذشته؛
  • s: عامل تعدیل‌کننده؛
  • d: تعداد روزها.

سیگنال‌گیری با اندیکاتور میانگین متحرک

میانگین متحرک می‌تواند در شناسایی روندها (صعودی،‌ نزولی، خنثی) و سپس تعیین نقاط ورود و خروج به ما کمک کند. به عنوان مثال، به نمودار زیر توجه کنید. این نمودار مربوط به پوند بریتانیا-دلار آمریکا (GBP/USD) در تایم فریم روزانه است و در آن سه میانگین متحرک ساده مشخص شده‌ است. خطوط سبز و زرد و آبی به ترتیب SMA 20 و SMA 50 و SMA 200 هستند.

اندیکاتور میانگین متحرک ساده moving average

نمودار سیگنال‌دهی میانگین متحرک ساده

به عنوان مثال، با مشاهده‌ی شکسته شدن خط حمایت داینامیک واقع در SMA 200 روزه و پول بک قیمت به آن، شما می‌توانید در یک پوزیشن شورت، استاپ لاس (حد ضرر) را کمی بالاتر از میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه، قرار دهید. به عبارت دیگر، در این مثال با تلفیق چند اندیکاتور SMA، توانستیم حد ضرر را در معامله فیوچرز مشخص کنیم.

با استفاده از میانگین‌های متحرک می‌توان فرصت‌های معاملاتی را تشخیص داد. در مثال بالا، میانگین متحرک ساده 50 روزه (خط زرد)، مدت‌ها به عنوان خط حمایت داینامیک عمل کرده است. بنابراین شکستن این خط، یک سیگنال قوی برای ورود به پوزیشن شورت است.

 

اندیکاتور استوکاستیک (stochastic)

اندیکاتور مهم دیگری که به آن می‌پردازیم، اندیکاتور استوکاستیک نام دارد. استوکاستیک مشابه اندیکاتور RSI عمل می‌کند، با این تفاوت که حساسیت آن نسبت به RSI بیشتر است و سریع‌تر از آن، روندها را مشخص می‌کند. این اسیلاتور نیز ورود قیمت به مناطق اشباع فروش یا اشباع خرید را نشان می‌دهد.

اندیکاتور stochastic دو جزء دارد:

  • استوکاستیک سریع یا fast stochastic که آنرا با علامت %K نشان می‌دهند.
  • استوکاستیک آرام یا slow stochastic که آنرا با علامت %D نشان می‌دهند.

در کل اندیکاتورهای استوکاستیک به ما در تشخیص زمان ورود به معاملات کمک می‌کنند.

فرمول اندیکاتور استوکاستیک

فرمول اندیکاتور استوکاستیک بدین صورت است:

 

فرمول اندیکاتور استوکاستیک

متغیرهای فرمول استوکاستیک به شرح زیر است:

  • k: مقدار کنونی اندیکاتور استوکاستیک سریع است؛
  • C: قیمت پایانی یا بسته شدن کندل است؛
  • L14: پایین‌ترین قیمت ۱۴ روز اخیر است؛
  • H14: بالاترین قیمت ۱۴ روز اخیر است.

اندیکاتور استوکاستیک آرام یا %D همان میانگین استوکاستیک سریع در سه روز اخیر است.

سیگنال‌گیری با اندیکاتور استوکاستیک

درست مانند اندیکاتور RSI، اندیکاتور استوکاستیک نیز مقداری بین صفر تا ۱۰۰ دارد. وقتی که مقدار استوک استیک از ۲۰ پایین‌تر برود، یعنی معاملات به وضعیت اشباع فروش وارد شده و زمانی که از ۸۰ بالاتر برود، یعنی به وضعیت اشباع خرید وارد شده است. البته اگر روند بسیار قوی باشد، ممکن است اندیکاتور برای دوره‌های طولانی در منطقه اشباع باقی بماند.

 

 

سیگنال‌های مهم استوک استیک

  1. تقاطع %K و %D : معکوس شدن روند؛
  2. واگرایی پرایس اکشن و استوک استیک: معکوس شدن روند؛

 

 

اندیکاتور استوک استیک از دو جزء سریع یا %K و آرام یا %D تشکیل می‌شود. استوک استیک قیمت مومنتوم را دنبال می‌کند، به همین علت، وقتی که %K و %D با یکدیگر تقاطع پیدا کنند، می‌توان نتیجه گرفت که تغییر مومنتوم دارد آغاز شده و ممکن است به‌زودی، روند معکوس شود.

همچنین زمانی که شاهد واگرایی بین پرایس اکشن و استوکاستیک باشیم؛ یعنی پرایس اکشن و استوکاستیک در جهات مخالف یکدیگر حرکت کنند، می‌توانیم احتمال بدهیم که قرار است روند معکوس شود. برای مثال، وقتی قیمت در حال تشکیل سقف‌های جدیدتر است، اما اندیکاتور استوکاستیک خلاف نمودار، کف‌های جدیدی می‌سازد، واگرایی صورت گرفته و احتمالاً روند صعودی در حال اتمام است.

در نمودار زیر، واگرایی به صورت تصویری نمایش داده شده است.

واگرایی در استوک استیک

واگرایی در استوک استیک - نمودار Euro/USD - تایم فریم 4 ساعته - منبع : TradingView

وقتی اندیکاتور استوک استیک در منطقه‌ی ۲۰ باشد و خط %K بالای خط %D برود، می‌توان نتیجه گرفت که روند خرسی به پایان خود نزدیک می‌شود و بدین ترتیب آنرا سیگنال خرید تلقی کرد. بالعکس، ورود اندیکاتور به منطقه‌ی ۸۰ و قرارگیری خط %K پایین‌تر از خط %D، نشان می‌دهد که روند گاوی در حال اتمام است و می‌توان آنرا سیگنال فروش در نظر گرفت.

سیگنال گیری با اندیکاتور استوکاستیک

نمودار سیگنال‌دهی اندیکاتور استوک استیک

به نمودار بالا توجه کنید. در سه مستطیل قرمز مشخص شده در اسیلاتور استوک استیک، همزمان با بیرون آمدن قیمت از منطقه‌ی اشباع فروش، خط آبی که همان استوکاستیک سریع (%K) است، بالاتر از حد ۲۰ و بالاتر از خط قرمز که استوکاستیک آرام (%D) است، قرار گرفته است و این یک سیگنال خرید است

 

 

 

اندیکاتور باندهای بولینگر (Bollinger Bands)

اندیکاتور بولینگر باند، به انگلیسی "Bollinger Bands"، یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که توسط تحلیلگر معروف، جان بولینگر در سال 1980 توسعه یافت. 

 

 نکات مهم در مورد بولینگر باند

  • بولینگر باندز اسیلاتور نیست و روی نمودار ترسیم می‌شود.
  • از اندیکاتور باندهای بولینگر برای تشخیص نقاط اشباع خرید و اشباع فروش استفاده می‌شود.
  • اندیکاتور بولینگر باندز به تنهایی نمی‌تواند سیگنال خرید یا فروش بدهد و باید با تحلیل فاندامنتال و سایر اندیکاتورهای دیگر همراه باشد.

 

 

در نمودار زیر، بولینگر باند به صورت ابرهایی که پیرامون کندل‌ها شکل گرفته، نمایش داده شده است.

اندیکاتور باندهای بولینگر Bollinger bands

سیگنال‌گیری با استفاده از اندیکاتور باندهای بولینگر

باندهای بالا و پایین بولینگر به ما میزان نوسانات (volatility) در پرایس اکشن را نشان می‌دهند.

وقتی که باندهای بالا و پایین بسیار به یکدیگر نزدیک شوند، می‌گوییم که اندیکاتور فشردگی (squeeze) دارد. این فشردگی بدان معناست که نوسانات قیمت پایین است. در این زمان باید گوش به‌زنگ بود؛ زیرا به احتمال زیاد، این وضعیت تغییر می‌کند. همراه با افزایش نوسانات قیمت، فرصت‌های معاملاتی مهمی ایجاد می‌شود. به طور کلی، دوران‌های با نوسان بسیار پایین می‌توانند به دوران‌هایی پرنوسان ختم شوند.

در نوسانات بالا، اگر جفت‌ارزی را در کف قیمت بخرید و در سقف بفروشید به سود خوبی خواهید رسید. اگر پرایس اکشن نمودار نشان دهد که قیمت در بازه‌ای مشخص نوسان می‌کند، می‌توانید از استراتژی معاملاتی بازه‌ای یا تریدینگ رنج (trading range) استفاده کنید.

به طور مثال، در نمودار زیر به مدت 22 روز، شاهد روند نزولی بوده‌ایم و قیمت زیر خط وسط و در باند پایین حرکت می‌کند. سپس به مدت دو هفته یک فشردگی و روند سایدوی مشاهده می‌شود. پس از تشکیل یک کندل نزولی پرقدرت و مشاهده‌ی افزایش حجم در نزدیکی نقطه‌ی شکست، دوباره روند نزولی ادامه پیدا می‌کند.

سیگنال بولینگر باندز

سیگنال بولینگر باندز در نمودار جفت ارز euro/usd- تایم فریم روزانه- منبع تریدینگ ویو

یکی دیگر از کاربردهای اندیکاتور بولینگر باند در تشخیص نوسانات و حجم آن است:

  • اگر باندهای بالا و پایین به یکدیگر نزدیک شوند و کاهش نوسانات را سیگنال دهند، احتمالاً استراتژی معاملاتی مناسب برای شرایط کم‌نوسان را انتخاب کنید.
  • اگر روند صعودی یا نزولی مشخصی حاکم باشد، می‌توانید از استراتژی معاملاتی روندی (ترند تریدینگ) استفاده کنید.

اندیکاتور DMI یا شاخص حرکت جهت‌دار

اندیکاتور dmi مخفف عبارت انگلیسی "Directional Movement Index"به معنای شاخص حرکت جهت‌دار است.

 

 

تصمیمات معاملاتی هر معامله‌گر، بر اساس پیشبینی روند صورت می‌گیرد. روند یکی از مهم‌ترین مواردی است که همه‌ی تریدرها در تحلیل تکنیکال به دنبال یافتن آن هستند. اندیکاتور DMI به شما در تحلیل وضعیت روندها کمک می‌کند، این اندیکاتور به شما می‌گوید که آیا روند صعودی بر معاملات حاکم است یا روند نزولی. همچنین قدرت نیروهایی را که در صدد ایجاد یک روند هستند، با یکدیگر مقایسه می‌کند.

 

 

زمانی که متوجه شدید روندی در نمودار وجود دارد، باید بتوانید جهت آنرا تشخیص دهید و ببینید که آیا صعودی است یا نزولی. در درجه بعد، نیاز دارید که با سنجش قدرت روند، درجه‌ی پایداری این روند را تشخیص دهید. مهم‌ترین سؤال‌ها پس از تشخیص روند این است:

  1. چه مقدار روند پایدار خواهد ماند؟
  2. روند با چه سرعتی ادامه خواهد یافت؟
  3. آیا روند قادر خواهد بود سطح مقاومت یا حمایت پیش رویش را بشکند یا در برابر آن مغلوب می‌شود؟

اندیکاتور DMI دارای دو جزء مثبت و منفی است که به ترتیب DI+ و DI- خوانده می‌شوند. زمانی که جزء مثبت بالاتر از منفی باشد یعنی روند صعودی است.

اندیکاتور دی ام آی DMI

بررسی سیگنال‌دهی اندیکاتور DMI

سیگنال‌گیری با اندیکاتور DMI

اندیکاتور DMI یک اسیلاتور با مقدار متغیر میان صفر تا ۱۰۰ است. معمولاً وقتی که این شاخص از ۲۵ بالاتر باشد، حاکی از این است که قیمت با قدرت کافی، در حال حرکت در جهت روند است و هر چه این میزان به ۱۰۰ نزدیکتر باشد، این قدرت بیشتر است. اما اگر مقدار DMI از ۲۵ پایین‌تر باشد، معمولاً اینگونه تلقی می‌شود که روند از قدرت یا مومنتوم چندانی برخوردار نیست.

 

 

معمولاً اندیکاتور DMI به همراه اندیکاتورهایی که سرعت یا مومنتوم روند را نشان می‌دهند، مانند ADX استفاده می‌شود. در کل، وقتی که ADX بالاتر از ۲۵ و رو به افزایش باشد، باید سیگنال‌های DMI را معتبر دانست.

 

 

وقتی که خط +DI بالای خط -DI‌ باشد، اینطور برداشت می‌شود که حرکات صعودی قدرت بیشتری دارند، و بالعکس وقتی که -DI‌ بالاتر باشد، اینطور تفسیر می‌شود که حرکات نزولی قدرت بیشتری دارند.

برای این که یکی از این دو جهت بر دیگری غالب شود، باید دو خط مثبت و منفی DMI‌ یکدیگر را قطع کنند. نقاط تقاطع دو خط مثبت و منفی DMI، می‌تواند نشانه‌ای از احتمال چرخش جهت روند باشد، یعنی روندی صعودی به نزولی یا نزولی به صعودی تبدیل شود.

اندیکاتور OBV

اندیکاتور obv مخفف عبارت انگلیسی "On-balance volume" و یکی از اندیکاتورهای بسیار کاربردی در تحلیل تکنیکال است. اکثر اندیکاتورهایی که در فارکس و دیگر بازارها با آنها سر و کار دارید، بر اساس قیمت‌ها محاسبه می‌شوند؛ به طور مثال، اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک، RSI، بولینگر و غیره همگی از قیمت‌ها و پرایس اکشن برای محاسبه استفاده می‌کنند. اما اندیکاتور OBV از این نظر تفاوتی اساسی دارد: این اندیکاتور نه بر اساس قیمت‌ها، بلکه بر اساس حجم معاملاتی محاسبه می‌شود.

 

 

اندیکاتور OBV توسط جوزف گرانویل ابداع شد. او اعتقاد داشت که در بازارهای معاملاتی مانند بورس و فارکس دو نوع بازیگر عمده وجود دارد:

  1. معامله‌گران بزرگ و سازمانی؛ یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و تعاونی، و اینگونه نهادها؛
  2. سهامداران و معامله‌گران خرد؛ یعنی افرادی که به طور شخصی دست به خرید و فروش می‌زنند.

از نظر گرانویل، وقتی که بازیگران بزرگ دست به خرید یا فروش سهام می‌زنند، حجم (Volume) تغییر زیادی می‌کند؛ اما قیمت بلافاصله به همان اندازه واکنش نشان نمی‌دهد، بلکه برای مشاهده‌ی تأثیر تغییرات حجم بر قیمت و روند، مدتی زمان لازم است.

 

 

ایده‌ی پشت اندیکاتور OBV این است که بر اساس حجم معاملات می‌توان تا حدی روندهای آتی و نقاط چرخش روند را پیشبینی کرد.

 

اندیکاتور حجم تعادلی OBV

سیگنال‌گیری با اندیکاتور OBV

در یک سناریوی فرضی فارکس، ممکن است بازیگران بزرگی مانند بانک‌ها به مقدار زیادی دست به خرید EUR/USD بزنند (یورو بخرند و دلار بفروشند) اما قیمت بلافاصله چندان تغییر نکند. با این حال، پس از مدتی این حجم بالای خرید توسط بازیگران بزرگ باعث می‌شود که قیمت کم‌کم روندی صعودی پیدا کند و بازیگران خرد نیز با اتکا به این وضعیت و نگاه به عملکرد معامله‌گران بزرگ، به این قطار بپیوندند و دست به خرید بزنند. در این نقطه، روند صعودی قوی شکل می‌گیرد. اما معامله‌گران بزرگی که از آنها سخن گفتیم به دنبال سودگیری هستند، پس آنها صبر می‌کنند تا قیمت به سقف مطلوب آنها برسد و سپس دست به فروش می‌زنند و تدریجاً پس از آن، دوباره تحت تأثیر این اقدام، ممکن است روند کلی، تحت تأثیر قرار بگیرد و نزولی شود و دوباره معامله‌گران خرد نیز با پیوستن به این روند، موجب تقویت روند نزولی شوند. مشابه همین اتفاق می‌تواند در بورس و سهام نیز رخ دهد.

این مبنای کار اندیکاتور OBV یا حجم تعادلی است. این اندیکاتور سعی می‌کند بر اساس همین تغییرات در حجم معاملات پیشبینی کند که روندها در کجا صعودی و در کجا نزولی می‌شوند.

اندیکاتور ایچیموکو

از اسم اندیکاتور ایچیموکو کاملاً مشخص است که توسط ژاپنی‌ها ابداع شده است. اندیکاتور ایچیموکو چند میانگین را محاسبه می‌کند و سپس آنها را به شکلی ابر مانند در نمودار معاملاتی رسم می‌کند. این اندیکاتور می‌تواند در پیشبینی سطوح حمایت و مقاومت به شما کمک کند و نشان دهد که چه روندی با چه میزان قدرت در نمودار داریم.

اندیکاتور ایچیموکو از پنج جزء تشکیل می‌شود:

  • نوعی میانگین ۹ دوره‌ای یا تنکن سن؛
  • نوعی میانگین ۲۵ دوره‌ای یا کیجون سن؛
  • میانگینی متشکل از دو میانگین ۹ و ۲۵ روزه که به آن سنکو اسپن آ می‌گویند؛
  • نوعی میانگین ۵۲ دوره‌ای یا سنکو اسپن ب؛
  • موضع احساسی بازار که میانگین قیمت پایانی معاملات قبلی را نشان می‌دهد و به آن چیکو اسپن می‌گویند.

میانگینی که در محاسبه‌ی اجزای ایچیموکو به کار می‌رود، با میانگین ساده، به طور مثال، با میانگین متحرک ساده یا SMA تفاوت دارد.

مهم‌ترین جزء اندیکاتور ایچیموکو به صورتی ابرمانند در نمودار ترسیم می‌شود. این ابر در واقع منطقه بین دو منحنی را نشان می‌دهد. ممکن است در اول کار، تحلیل اندیکاتور ایچیموکو دشوار به نظر برسد، اما پس از درک اجزای آن، در می‌یابید که این ابزار بسیار ساده و کاربردی است.

اندیکاتور ایچیموکو Ichimoku

اندیکاتور ایچیموکو در نمودار جفت ارز Euro/usd

سیگنال‌گیری با اندیکاتور ایچیموکو

پیش از هر چیز بپردازیم به ابر ایچیموکو که آنرا "kumo" یا «کومو» نیز می‌خوانند. به طور پیش‌فرض، وقتی سنکو اسپن «آ» بالاتر از سنکو اسپن «ب» باشد، ابر سبز رنگ و زمانی که سنکو اسپن «آ» پایین‌تر از سنکو اسپن «ب» باشد، ابر قرمز رسم می‌شود. البته شما می‌توانید در قسمت تنظیمات پلتفرم‌های معاملاتی مانند متاتریدر یا تریدینگ ویو، رنگ‌های دلخواه خود را تعیین کنید.

 

 

نکات مهم در مورد سیگنال دهی ایچیموکو

  • وقتی قیمت کنونی بالاتر از ابر ایچیموکو باشد، یعنی روند صعودی است،
  • وقتی که قیمت پایین‌تر از ابر ایچیموکو باشد، یعنی روند نزولی است،
  • و اگر قیمت در داخل ابر قرار گیرد، یعنی روند خنثی (سایدوی) است.
  • تلاقی تنکن سن و کیجون سن یک سیگنال بسیار مهم و سیگنال تغییر احتمالی روند است.
  • وقتی که تنکن سن بالاتر از کیجون سن باشد، یعنی قیمت‌های دوره‌ی کوتاه، از قیمت‌های دوره بلند بالاتر رفته‌اند. در این حالت اینگونه برداشت می‌شود که روند در حال صعودی شدن است.
  • وقتی که تنکن سن پایین‌تر از کیجون سن قرار گیرد، نشان می‌دهد که قیمت‌های دوره کوتاه از قیمت‌های دوره بلند پایین‌تر افتاده‌اند. در این حالت، اینطور تلقی می‌شود که با روندی نزولی مواجه هستیم.

 

 

کاربرد و سیگنال‌گیری از اندیکاتور ایچیموکو بسیار گسترده‌تر از موارد ذکر شده است و جزئیات بیشتری دارد.

اندیکاتور سوپرترند

اندیکاتور سوپرترند، به انگلیسی "Super Trend"، در فارسی «اَبَرروند» نامیده می‌شود. این اندیکاتور برای تشخیص روندها به کار می‌رود و در بازارهایی که روند مشخصی دارند، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. ولی اگر روند مشخصی وجود نداشته باشد، چندان برای سیگنال‌دهی مناسب نیست. در یک کلام، اندیکاتور سوپر ترند متخصص سیگنال خرید و فروش در نمودارهای رونددار است.

در محاسبه‌ی اندیکاتور سوپرترند، از اندیکاتوری دیگر به عنوان «میانگین بازه حقیقی» (ATR) نیز استفاده می‌شود که در این مقاله با آن نیز در قسمت مخصوص خودش آشنا خواهید شد.

اندیکاتور سوپرترند supertrend

بررسی سیگنال‌دهی اندیکاتور سوپرترند

سیگنال‌گیری با اندیکاتور سوپرترند

در فارکس، اندیکاتور سوپرترند به دو صورت می‌تواند به شما سیگنال بدهد. به طور کلی، زمانی که خط اندیکاتور پایین‌تر از قیمت پایانی برود، رنگ آن سبز شده و سیگنال خرید است. بالعکس، زمانی که خط اندیکاتور از قیمت پایانی بالاتر برود، رنگ آن قرمز شده و سیگنال فروش است.

در روندهای خنثی اندیکاتور سوپرترند کارایی خاصی ندارد. البته نکته‌ی ظریف این است که روندی بودن بازار به تایم فریمی که شما برای نمایش نمودار انتخاب می‌کنید نیز بستگی دارد. به طور مثال، ممکن است نموداری در بازه‌ی زمانی ماهانه بدون روند به نظر برسد، اما همین نمودار در بازه‌ی زمانی روزانه، دارای روندهایی باشد که فرصت‌های معاملاتی را برای شما نمایش دهد.

در کل، هر چه بازه‌ی زمانی کوچک‌تری انتخاب کنید، سیگنال‌ها و فرصت‌های معاملاتی فیوچرز بیشتر می‌شوند.

👈برای دانلود و آموزش کامل این اندیکاتور مقاله اندیکاتور سوپر ترند را مطالعه کنید.

اندیکاتور ATR

اندیکاتور atr مخفف عبارت انگلیسی "Average True Range" به معنای «میانگین بازه‌ی حقیقی» است. ATR به علت اینکه پایین نمودار افزوده می‌شود، در واقع اسیلاتور است و البته یک اسیلاتور بسیار کاربردی برای نشان دادن نوسانات بازار محسوب می‌شود. از آنجایی که افزایش نوسانات بازار، موجب افزایش سود تریدر می‌شود، اندیکاتور ATR بسیار کاربردی است. در اوایل پیدایش، اندیکاتور ATR فقط در بازارهای کالاها یا commodities استفاده می‌شد، اما امروزه در دیگر بازارهای معاملاتی نیز به کار می‌رود.

 

 

نکات مهم در مورد اندیکاتور ATR

  • اندیکاتور ATR میانگین نوسانات قیمت را در یک بازه‌ی زمانی مشخص اندازه‌گیری می‌کند.
  • اندیکاتور ATR از یک خط و یک عدد تشکیل شده. این عدد که در بالا، گوشه‌ی سمت چپ نمایش داده می‌شود، مهم‌ترین بخش اندیکاتور ATR است؛ زیرا نوسانات را اندازه‌گیری می‌کند.
  • اندیکاتور ATR به‌طور پیش‌فرض، روی 14 تنظیم شده؛ یعنی میانگین نوسانات در 14 کندل اخیر را نمایش می‌دهد.
  • اندیکاتور ATR بهترین اندیکاتور برای تعیین نقاط «حد ضرر» یا "Stop Loss" است.
  • اندیکاتور ATR جهت روند را نشان نمی‌دهد؛ یعنی وقتی جهت حرکت ATR صعودی است، به این معنا نیست که قیمت هم لزوماً صعودی است؛ بلکه به این معناست که نوسانات در حال افزایش است و در بازار فشار خرید یا فشار فروش وجود دارد.
  • اندیکاتور ATR در بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی به کار می‌رود، بنابراین یادگیری این اندیکاتور بسیار مهم است و می‌تواند ضریب موفقیت شما در معاملات را افزایش دهد.

 

 

در هر نمودار معاملاتی با مفهومی به نام نوسانات یا volatility سر و کار داریم. به بیان ساده، نوسان قیمت به بالاترین و پایین‌ترین نقاطی اشاره می‌کند که قیمت در هر دوره به آن می‌رسد و بازه نوسان همان اختلاف بالاترین سقف و پایین‌ترین کف قیمت، در آن دوره است. زمانی که می‌گوییم نوسانات بازار در حال افزایش است یعنی فاصله این نقاط کف و سقف در حال افزایش است و برعکس، زمانی که این فاصله کاهش یابد می‌گوییم که نوسانات یا volatility کمتر شده است.

سیگنال‌گیری با اندیکاتور ATR

اندیکاتور ATR در کل شاخصی نسبی است، یعنی نوسانات بازار را با توجه به گذشته‌ی بازار اندازه‌گیری می‌کند. به همین علت ممکن است دو شخص متفاوت از یک مقدار اندیکاتور برداشت‌های متفاوتی داشته باشند. بنابراین برای اینکه پاسخ مناسبی از این اندیکاتور دریافت کنید، تنظیمات پیش‌فرض آن را تغییر ندهید.

اصلی‌ترین کاربرد اندیکاتور ATR هنگام تعیین نقطه‌ی خروج از بازار یا استاپ لاس است. حال، خروج از بازار با بستن پوزیشن به چه معناست؟ فرض کنید که شما یک معامله‌ی خرید یا لانگ در فارکس و در جفت ارز EURO/USD باز کرده‌اید. هنگام ورود به پوزیشن لانگ، دو نقطه باید مشخص شود: حد سود (Take Profit) و حد ضرر (Stop Loss). شما می‌توانید با کمک اندیکاتور ATR میزان دقیق استاپ لاس را تعیین کنید. حال، اگر با تحلیل درست خود، روند بازار را درست تشخیص داده باشید، عدد اندیکاتور ATR به شما کمک می‌کند تا با تعیین حد ضرر مناسب، استاپ هینت نشوید.

به عنوان مثال، به نمودار زیر دقت کنید. این نمودار جفت ارز EURO/USD در تایم فریم 4 ساعته است که در آن اندیکاتور ATR فعال شده است.

اندیکاتور میانگین بازه حقیقی ATR

نحوه تعیین استاپ لاس با اندیکاتور atr

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، در نقطه‌ی تعیین شده (0.96910) بنا به تشخیص ما، احتمال تغییر روند وجود دارد. بنابراین معامله‌‌ی ما لانگ است. برای تعیین استاپ لاس، مراحل زیر را طی می‌کنیم:

  1. نقطه‌ی ورود ما عدد 0.96910 است.
  2. عدد ATR در نقطه‌ی ورود ما، عدد 0.00390 را نشان می‌دهد.
  3. مضربی از این عدد را انتخاب می‌کنیم. ما در اینجا، این عدد را ضربدر 2 کردیم.
  4. سپس حاصل را از عدد نقطه‌ی ورودی کم کردیم و به عدد استاپ لاس رسیدیم.

اگر معامله‌ی ما لانگ باشد، عدد حاصل را با نقطه‌ی ورودی جمع می‌کنیم و بالعکس اگر پوزیشن ما شورت باشد، عدد حاصل را از نقطه‌ی ورود، کم می‌کنیم. توجه داشته باشید که می‌توانید با توجه به ریسک‌پذیری خود، مضربی از 0.5، 1، 2 و 3 عدد ATR را به عنوان استاپ لاس تعیین کنید.

در استراتژی دیگری که «خروج شاندلیر» یا "Chandelier Exit" گفته می‌شود، مقدار ATR را برای نقطه‌ای به دست می‌آورید و سپس «حد ضرر دنباله‌دار» یا "Trailing Stop Loss" را به عنوان مضربی از آن تعریف می‌کنیم.

اندیکاتور الیگیتور یا Alligator

بیل‌ ویلیامز، خالق اندیکاتور الیگیتور، بر این اعتقاد بود که بازارهای معاملاتی اغلب اوقات روند سایدوی دارند و تنها حدود 15 الی ۳۰ درصد اوقات، دارای روندی مشخص هستند. طبق این فرضیه، اغلب افرادی که به دنبال کسب سود یا جلوگیری از زیان هستند، در زمانی که بازار روند مشخصی دارد، دست به معامله می‌زنند.

به عبارت دیگر، معامله‌گران خرد یا "retail traders" و همچنین شرکت‌ها و سازمان‌ها که آنها را معامله‌گران کلان می‌نامیم، اغلب سود خود را در زمانی به دست می‌آورند که روندی قدرتمند در بازار حاکم باشد.

 

 

اندیکاتور الیگیتور بهترین اندیکاتور برای شناسایی دوره‌های روند و استراحت است. این اندیکاتور از سه خط تشکیل شده است که شبیه فک، دندان‌ها و لب‌های تمساح است. اندیکاتور Alligator وجود روند و جهت آن را نشان می‌دهد؛ بنابراین یکی از کاربردی‌ترین اندیکاتورهاست.

 

 

به طور خلاصه، اندیکاتور ویلیامز الیگیتور بر اساس روانشناسی یا sentiment‌ بازار عمل می‌کند و جزو آن دسته از اندیکاتورهایی است که برای شناسایی روند به کار می‌روند. ویلیامز الیگیتور روند را دنبال می‌کند و بر اساس چند میانگین متحرک به شما سیگنال می‌دهد.

نحوه سیگنال‌گیری از اندیکاتور الیگیتور

در نمودار معاملاتی، دو منحنی می‌توانند نسبت به یکدیگر سه وضعیت داشته باشند:

  • بدون تغییر فاصله حرکت کنند و اصطلاحا موازی (Parallel) باشند؛
  • به یکدیگر نزدیک شوند و اصطلاحا همگرایی (Convergence) نشان دهند؛
  • از هم یکدیگر دور شوند یا اصطلاحا واگرایی (Divergence) داشته باشند.

اندیکاتور ویلیامز الیگیتور از همین خاصیت برای سیگنال‌دهی استفاده می‌کند.

پس از فعال کردن اندیکاتور الیگیتور، سه منحنی روی نمودار ظاهر می‌شود که هر یک، بخشی از دهان تمساح ویلیامز هستند: منحنی‌های ۱۳ روزه (آرواره)، هشت روزه (دندان)، و پنج روزه (لب) که در نمودار زیر به ترتیب با رنگ‌های آبی،‌ قرمز و سبز مشخص شده‌اند. البته شما می‌توانید از قسمت تنظیمات هر پلتفرم معاملاتی، رنگ این منحنی‌ها را تغییر دهید.

اندیکاتور الیگیتور Williams Alligator

به عنوان قاعده‌ای کلی، میانگین‌های متحرکی که با تعداد دوره‌های کمتر محاسبه شده باشند، سریعتر به تغییرات قیمت واکنش نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، هر چه تعداد دوره‌های استفاده شده در محاسبه یک میانگین متحرک بیشتر باشد، واکنش آن به نوسانات قیمت کندتر خواهد بود. بر این اساس، در اینجا نیز از بین سه منحنی لب، دندان و آرواره تمساح؛ منحنی پنج روزه یا همان لب تمساح سریعترین تغییرات را خواهد داشت و منحنی ۱۳ روزه یا همان آرواره تمساح کندتر از دیگران نوسان خواهد کرد.

در کل وقتی که لب تمساح دو منحنی دیگر را قطع کند و بالاتر برود، سیگنال خرید به ما می‌دهد. بالعکس، وقتی که لب تمساح دو منحنی دیگر را قطع کند و پایین‌تر برود، سیگنال فروش خواهیم داشت. البته این توضیح بسیار کلی است و در عمل جزئیات دیگری نیز اهمیت دارند.

 

 

💡نکات طلایی در استفاده از اندیکاتورها

✔️وقتی که روندهای حاکم بر بازار خیلی قوی باشند، اسیلاتورهایی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI)، استوکاستیک، و مک دی (MACD) ممکن است برای مدت مدیدی در منطقه‌ی اشباع خرید یا اشباع فروش باقی بمانند و نمی‌توان صرفاً به علت رسیدن یک اسیلاتور به منطقه اشباع، با اطمینان معکوس شدن روند را تأیید کرد.

✔️پیشنهاد تحلیل‌گران بازارهای مالی، استفاده از اندیکاتورها به صورت ترکیبی است؛ به‌گونه‌ای که این اندیکاتورها نقاط ضعف یکدیگر را بپوشانند. زمانی که دو یا چند اندیکاتور به شما یک سیگنال مشابه بدهند، بیشتر می‌توانید به آن سیگنال اعتماد کنید.

✔️یک راه دیگر برای بهبود دقت سیگنال‌ها، استفاده از تحلیل پرایس اکشن یا الگوهای شمعی است.

 

 

اندیکاتور سیگنال خرید و فروش بسیار قوی

آیا شما هم دنبال یک اندیکاتور سیگنال دهی بسیار قوی برای تریدهای خود می گردید؟ آیا در جستجوی یک سیستم معاملاتی بسیار خوب و کارا برای موفق شدن در معاملات خود هستید؟

همانطور که می دانید برای موفق شدن در بازارهای مالی شما نیاز به یک سیستم معاملاتی بسیار قوی دارید. بد نیست بدانید که یک سیستم معاملاتی خوب از تعدادی اندیکاتور سیگنال دهی قوی تشکیل شده که همگی می توانند شما را به سمت موفقیت در بازار هدایت کنند.

در حقیقت ترید کردن بدون اندیکاتور کاری بسیار مشکل و دور از عقل است. این مساله مانند این است که شما یک کارگر ماهر ساختمانی هستید که متاسفانه هیچ ابزاری برای جلو بردن کارهایش ندارد!

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: اندیکاتور سیگنال خرید و فروش بسیار قوی فارکس

مراحل ترکیب و استفاده از اندیکاتورها برای موفقیت در ترید

حال که با بهترین اندیکاتورهای سیگنال خرید و فروش آشنا شدید، شاید از خود بپرسید:

  • چگونه با ترکیبی از این اندیکاتورها، سیگنال معاملاتی فیوچرز دریافت کنم؟
  • چه زمانی از هر اندیکاتور استفاده کنم؟

استراتژی‌های مختلفی میان تحلیل‌گران مختلف وجود دارد. اما برای جلوگیری از سردرگمی میان اندیکاتورها، می‌توانید این اندیکاتورها را بر طبق استراتژی زیر، دسته بندی کنید.

اولین مرحله‌ ترید: تشخیص جهت روند

تشخیص جهت روند اصلی‌ترین بخش از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است. بدیهی است در صورت تشخیص اشتباهی روند، ضرر می‌کنید. برای تشخیص جهت روند، از موارد زیر استفاده کنید.

  1. تحلیل فاندامنتال؛ (گاهی یک خبر فاندامنتال، باعث تغییر جهت روند یا مانند کاتالیزگر، موجب تغییر سرعت آن می‌شود.)
  2. رسم خطوط حمایت و مقاومت؛
  3. استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال زیر:

✔️ اسیلاتورها (مکدی، RSI، استوک استیک)،

✔️مووینگ اوریج، 

✔️ اندیکاتور ADX ،

✔️ اندیکاتور سوپرترند.

دومین مرحله‌ ترید: بررسی مومنتوم

پس از تشخیص جهت روند، نوبت بررسی مومنتوم (شدت و سرعت روند) است؛ حتی اگر روند را درست تشخیص بدهید، اما بازار از قدرت کافی برای حرکت برخوردار نباشد، بدیهی است که شما به تارگت خود نمی‌رسید. بهترین اندیکاتور برای تشخیص مومنتوم، اندیکاتور ADX است.

سومین مرحله‌ ترید: تعیین نقاط مناسب

اساسی‌ترین اصل در ترید این است که هرگز در میانه‌ی روند، وارد معامله نشوید. سطوح حمایت و مقاومت، بهترین نقاط ورود هستند و درست مانند ایستگاه، به شما فرصت ورود به قطار معامله‌گران و کسب سود از روند را می‌دهند. این سطوح برای تعیین حد سود (Take profit) و حد ضرر (Stop loss) نیز مناسب هستند. همچنین بهترین اندیکاتور برای تعیین استاپ لاس، اندیکاتور ATR است.

 

 

با دسته بندی ارائه شده در این بخش، شاید بهتر باشد یک بار دیگر با مراجعه به 12 اندیکاتوری که در این مطلب معرفی شد، نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را مرور کنید؛ زیرا این اندیکاتورها بهترین اندیکاتور برای ترید روزانه هستند و اندیکاتورهای هوشمند فارکس نامیده می‌شوند.

توجه داشته باشید که ممکن است در یک زمان، سیگنال‌های مخالف از این اندیکاتورها دریافت کنید. به یاد داشته باشید، در یک روند مناسب، باید چند اندیکاتور سیگنال‌های یکدیگر را تأیید کنند. اگر سیگنال‌های ضد و نقیض دریافت کردید، بهترین راه این است که از ترید در آن ساعت بخصوص خودداری کنید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله ‍‍‍۱۲ مورد از بهترین اندیکاتورهای معاملاتی را معرفی و بررسی کردیم. این 12 اندیکاتور از میان بهترین اندیکاتورها برای فیوچرز گزینش شدند و از کاربردی‌ترین ابزار در تحلیل تکنیکال هستند. این اندیکاتورها در پلتفرم‌های محبوبی مانند تریدینگ ویو و متاتریدر موجود و قابل استفاده هستند.

اما باید توجه کنید که هر اندیکاتوری محدودیت‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان صد در صد روی سیگنال‌های هیچ اندیکاتوری حساب کرد؛ زیرا گاهی ممکن است اندیکاتورها سیگنال‌های غلط یا کاذب نیز ارائه دهند.

تحلیل روند و همچنین ترکیب تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی (فاندمنتال) به ما کمک خواهد کرد تا بهتر بتوانیم سیگنال‌های کاذب را فیلتر کنیم. با این‌حال به یاد داشته باشید که تنها عامل تعیین کننده در بازارهای مالی، رفتار خریداران و فروشندگان است که به خودی خود، می‌تواند تابعی از شرایط فاندامنتال و تحلیل تکنیکال معامله‌گران باشد.

در هر قسمت، با بازدید از لینک‌های ارائه شده، می‌توانید به آموزشی بسیار جامع‌تر از هر اندیکاتور دسترسی پیدا کنید. در این صورت بهتر خواهید دانست که برای هدف و شرایط شما کدام اندیکاتور بهتر است و چگونه از هر اندیکاتور در مسیر کسب نتیجه‌ی بهتر استفاده کنید.

👈در رابطه با تحلیل بنیادی یا فاندمنتال مقاله cpi چیست را مطالعه کنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه