اندیکاتور سیگنال خرید و فروش بسیار قوی فارکس رایگان
فارکس

اندیکاتور سیگنال خرید و فروش بسیار قوی فارکس رایگان

آیا شما هم دنبال یک اندیکاتور سیگنال دهی بسیار قوی برای تریدهای خود می گردید؟ آیا در جستجوی یک سیستم معاملاتی بسیار خوب و کارا برای موفق شدن در معاملات خود هستید؟

همانطور که می دانید برای موفق شدن در بازارهای مالی شما نیاز به یک سیستم معاملاتی بسیار قوی دارید. بد نیست بدانید که یک سیستم معاملاتی خوب از تعدادی اندیکاتور سیگنال دهی قوی تشکیل شده که همگی می توانند شما را به سمت موفقیت در بازار هدایت کنند.

در حقیقت ترید کردن بدون اندیکاتور کاری بسیار مشکل و دور از عقل است. این مساله مانند این است که شما یک کارگر ماهر ساختمانی هستید که متاسفانه هیچ ابزاری برای جلو بردن کارهایش ندارد!

بهترین اندیکاتورهای سیگنال دهی در متاتریدر 4 و 5

بهترین اندیکاتورها در متاتریدر 4 و 5

با اینکه پلتفرم های زیادی در بازار فارکس برای وصل کردن شما به مارکت لایو وجود دارند ولی متاتریدر روسی 4 و 5 کماکان محبوبیت خود را نزد معامله گران حفظ کرده است.

همان گونه که مطلع هستید تعداد اندیکاتورها در پلتفرم متاتریدر 4 و 5 بسیار زیاد هستند و همین مساله می تواند شما را گیج و از مسیر اصلی تان دور کند.

ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم از میان این همه اندیکاتور شما را با 12 اندیکاتور سیگنال دهی بسیار قوی آشنا کنیم تا بتوانید مسیر موفق شدن تان را زودتر طی کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: بهترین اندیکاتورهای فارکس و ارز دیجیتال

انواع اندیکاتورها در فارکس

قبل از اینکه بخواهیم سراغ بهترین اندیکاتورهای سیگنال دهی خرید و فروش در فارکس برویم بد نیست شما را با انواع اندیکاتورها در بازار فارکس آشنا کنیم.

همان گونه که مطلع هستید اندیکاتوهای زیادی در بازار وجود دارند ولی به طور کلی و عمومی می توان آنها را به چهار قسمت تقسیم کرد:

  • اندیکاتورهای تشخیص روند
  • اندیکاتورهای تشخیص مومنتوم
  • اندیکاتورهای تشخیص نوسان
  • اندیکاتورهای تشخیص حجم

به عنوان مثال، برای اندیکاتورهای تشخیص روند می توان میانگین متحرک ها و پارابولیک ها را نام برد. برای اندیکاتورهای تشخیص مومنتوم می توان سراغ بهترین آنها یعنی RSI و MACD ها رفت.

در باب اندیکاتورهای نوسانگر می توان از بولینگر باندز و ATR ها یادکرد و برای اندیکاتورهای تشخیص حجم یا همان Volume سراغ Accumulation distribution line و Chaikin money flow ها رفت.

بهترین اندیکاتورهای سیگنال دهی

بهترین اندیکاتور سیگنال خرید و فروش فارکس

همانطور که می دانید اندیکاتور یک ابزار بسیار قوی در تحلیل تکنیکال است که به شما کمک می کند تا بهترین نقطه ورود و خروج در معامله را انتخاب کنید.

در حقیقت اندیکاتورها در بازار فارکس مثل قطب نما می مانند که مسیر درست ترید کردن را به شما نشان داده و به نوعی راه را برای تان شفاف تر می کنند.

در ادامه این مقاله قرار است تعدادی اندیکاتور بسیار قوی با توجه به محدودیت دامنه انتخاب ها معرفی کنیم.

اولین مورد از بهترین اندیکاتورهای خرید و فروش فارکس RSI

اندیکاتور RSI مخفف عبارت "Relative Strength Index"به معنای "شاخص قدرت نسبی" است. RSI مربوط به دسته‌ای از اندیکاتورها است که به آنها اسیلاتور (Oscillators) یا نوسانگر نیز گفته می‌شود. RSI یکی از ساده‌ترین اسیلاتورها محسوب می‌شود. اندیکاتور RSI در تریدینگ ویوو و متاتریدر به طور پیشفرض وجود دارد و نیازی به دانلود آن نیست. این اندیکاتور به شما کمک می‌کند تشخیص دهید چه زمانی یک جفت‌ارز در وضعیت اشباع فروش یا اشباع خرید قرار گرفته است.

منطق پشت اندیکاتور RSI این است که وقتی جفت‌ارزی در وضعیت اشباع خرید (overbought) باشد، یعنی بیش از حد خریداری شده و از این رو به احتمال زیاد روند خرید رو به اتمام است و به زودی شاهد تقویت روند فروش آن خواهیم بود. به همین صورت، وقتی جفت‌ارزی در وضعیت اشباع فروش (oversold) باشد، یعنی بیش از حد فروخته شده و دیگر جای چندانی برای فروش باقی نمانده و احتمالا به زودی شاهد صعودی شدن نمودار خواهیم بود.

در نمودار زیر، مناطق اشباع خرید و فروش در RSI مشخص شده است.

تصویر اندیکاتور rsi

دومین مورد از بهترین اندیکاتورهای خرید و فروش فارکس MACD

اندیکاتور MACD مخفف عبارت انگلیسی "Moving average convergence/divergence" به معنای "میانگین متحرک همگرایی-واگرایی" است و عملکردی مشابه اندیکاتورهای RSI و استوک استیک دارد. اندیکاتور مک دی نیز در دسته‌ی اسیلاتورها قرار می‌گیرد. این اندیکاتور بر حسب تغییرات میانگین‌های متحرک، تغییرات مومنتوم را اندازه‌گیری می‌کند. اندیکاتور مک دی در متاتریدر به طور پیشفرض نصب شده است و در تریدینگ ویو نیز وجود دارد.

اندیکاتور مک دی چند جزء دارد:

  • خط وسط که به آن خط صفر (Zero line) گفته می‌شود
  • خط MACD (خط قرمز در نمودار پایین)
  • خط سیگنال (خط آبی در نمودار پایین)

هنگامی که مقدار MACD بیشتر از مقدار خط سیگنال باشد، هیستوگرام نیز بالای خط صفر است و هر وقت که مقدار MACD کمتر از خط سیگنال باشد هیستوگرام زیر خط صفر قرار می‌گیرد.

برای دریافت سیگنال از اندیکاتور مکدی، ابتدا با توجه به هیستوگرام، به سوگیری قیمت توجه می‌کنیم تا دریابیم آیا هیستوگرام بالای خط صفر است یا زیر آن. این امر به ما کمک می‌کند تا متوجه سوگیری افزایشی یا کاهشی قیمت شویم. در مرحله‌ی بعدی، باید توجه کنیم که آیا خط MACD و خط سیگنال همدیگر را قطع کرده‌اند یا خیر.

به طور مثال، اگر طبق هیستوگرام سوگیری قیمت افزایشی باشد و همچنین خط MACD خط سیگنال را قطع کرده و بالای آن رفته باشد، نتیجه می‌گیریم که مکدی سیگنال خرید می‌دهد. بالعکس، اگر مثلا ببینیم که هیستوگرام حاکی از سوگیری نزولی در قیمت است، و از طرف دیگر، خط MACD خط سیگنال را قطع کرده و در حال حرکت زیر این خط است، نتیجه می‌گیریم که مکدی سیگنال فروش می‌دهد.

به نمودار زیر توجه کنید:

تصویر اندیکاتور macd

در نمودار بالا، مستطیل‌های قرمزی که روی خطوط اندیکاتور رسم شده، محل‌های تقاطع خط MACD و خط سیگنال هستند. به طور مثال، همانطور که در اولین مستطیل از سمت چپ ملاحظه می‌کنید، خط MACD، خط سیگنال را قطع کرده و بالای آن رفته است، از طرف دیگر هیستوگرام نیز حاکی از سوگیری افزایشی در قیمت‌ها است. این مثالی از سیگنال خرید است.

نحوه سیگنال‌گیری با اندیکاتور مک دی

همانطور که ذکر شد، در ابتدای کار باید تعیین کنید که آیا بازار روند صعودی/ نزولی دارد یا در حال حرکت در یک روند خنثی است. اگر روند خاصی را در بازار مشاهده کردید، بهتر است در انتظار تقاطع خط MACD و خط سیگنال باشید، سپس در جهت روند معامله کنید. همچنین می‌توانید حد ضرر یا استاپ لاس را کمی پایین‌تر از بالاترین قیمت پیش از تقاطع تعیین کنید. برای تعیین حد سود، به سطوح حمایت و مقاومت توجه کنید.

بررسی سیگنال دهی macd

سومین مورد از بهترین اندیکاتورهای خرید و فروش فارکس ADX

اندیکاتور ADX مخفف عبارت انگلیسی "average directional index" به معنای "شاخص میانگین جهت‌دار" است. اندیکاتور ADX به شما در تشخیص سرعت یا همان مومنتوم روندها کمک می‌کند. توجه داشته باشید که خود اندیکاتور ای دی اکس فقط مومنتوم روند را نشان می‌دهد ولی در تعیین جهت آن، یعنی صعودی یا نزولی بودن روند، نقشی ندارد. به همین علت، اغلب اوقات در کنار آن، از اندیکاتوری که جهت را نشان دهد مانند اندیکاتور DMI یا شاخص جهت‌دار استفاده می‌کنند.

اندیکاتور ADX یک اسیلاتور است و بین دو حد صفر و ۱۰۰ نوسان می‌کند. اندیکاتور DMI دو جزء مثبت و منفی دارد. وقتی که روند صعودی باشد DI+ بالاتر از DI- قرار می‌گیرد و زمانی که روند نزولی باشد، پایین‌تر از سطح آن می‌ایستد.

در واقع اندیکاتور ADX با استفاده از اندیکاتور DI محاسبه می‌شود و میانگین دو جزء مثبت و منفی آن را اندازه‌گیری می‌کند.

در نمودار زیر، اندیکاتور ADX با خط سبز پررنگ و دو اندیکاتور DI+ و DI- با سبز کمرنگ و زرد مشخص شده‌اند.

بررسی سیگنال دهی adx

ضمنا در نظر داشته باشید اندیکاتور ADX در تریدینگ ویو و متاتریدر قابل استفاده است.

سیگنال‌گیری با اندیکاتور ADX

وقتی که ADX در حال کاهش باشد، به معنای کندتر شدن مومنتوم یا سرعت روند است. این امر به معنای معکوس شدن روند نیست، اما می‌تواند مقدمه‌ی آن باشد.

زمانی که اندیکاتورهای دیگر، مانند DI نشان بدهند که جهت قیمت رو به نزولی یا صعودی است و ADX نیز در حال کاهش باشد، می‌توانید احتمال بدهید که ممکن است در آخر، کاهش مومنتوم به جایی برسد که روند عوض شود.

دقت اندیکاتورهای سیگنال دهی چقدر است؟

دقت اندیکاتورهای سیگنال خرید و فروش چقدر است؟

اگر تجربه ترید کردن در بازارهای مالی آن هم به صورت واقعی و لایو را داشته باشید کاملا به این موضوع واقف هستید که هیچ اندیکاتور و یا حتی سیستم معاملاتی بسیار دقیق و بدون اشتباهی وجود ندارد!

شما برای موفق شدن در بازارهای مالی نیازمند یک جعبه ابزار بسیار کامل هستید که از ابزارهای تحلیل تکنیکال، فاندامنتال، روانشناسی مارکت و غیره تشکیل شده باشد.

به عنوان مثال، فردی که قصد قبول شدن در کنکور آن هم در رشته ای مثل پزشکی را دارد نمی تواند فقط به نمره درس زیست و شیمی اکتفا کند. یک چنین فردی باید بتواند درصد قبولی بالایی از یک سری دروس را با همدیگر کسب کند.

معامله کردن در بازار فارکس هم همینطور است شما نمی توانید بنشینید و فقط به یک اندیکاتور اکتفا کنید.

بارها پیش آمده که مثلا اندیکاتور RSI در حال نشان دادن این موضوع است که فلان دارایی مالی مدتی است وارد منطقه اشباع خرید شده و تمام مارکت منتظر ریزش آن هستند که متاسفانه این ریزش خیلی دیر اتفاق افتاده یا هرگز اتفاق نیفتاده است.

یک تریدر حرفه ای که قصد دارد میزان مشخصی سود در ماه کسب کند باید به غیر از رصد کردن چند اندیکاتور به اخبار بسیار مهم فاندامنتالی مثل: جلسات مهم بانک های مرکزی به منظور تعیین نرخ های بهره، گزارش تورم مصرف کننده یا همان CPI، خبر NFP، تولید ناخالص داخلی یا همان GDP و غیره نیز توجه کند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: تحلیل فاندامنتال

چرا اندیکاتورهای خرید و فروش به وجود آمده است؟

شاید با این سوال مواجه شوید که چرا اندیکاتورهای خرید و فروش به وجود آمده اند؟ یا اینکه دلیل خلق اندیکاتورهای خرید و فروش چه هست؟ پاسخ به این سوال ما را به سمت نوشتن ادامه این مقاله رهنمون می کند.

ابتدا بیایید از این زاویه به این سوال نگاه کنیم که اصلا هدف از ترید کردن در بازارهای مالی چیست؟ پاسخ کاملا شفاف است؛ پول درآوردن.

در نظر داشته باشید که قلب و مرکز اصلی ترید کردن این است که شما به عنوان یک معامله گر بتوانید جهت درست مارکت را پیش بینی کنید و سپس در همان مسیر معامله کرده و سودهای کلانی به جیب بزنید.

یادتان باشد شعار اصلی مارکت فارکس این است: روند دوست شما است پس در جهت روند ترید کنید.

کار اصلی برخی از اندیکاتورهای سیگنال دهی بسیار قوی در فارکس هم همین است که مسیر حرکت جفت ارزها یا دارایی های مالی دیگر را به شما نشان دهد.

مثلا اندیکاتور میانگین متحرک دقیقا به همین منظور ساخته شده و باعث می شود تا شما متوجه شوید که آیا بازار صعودی است یا نزولی. بعد از اینکه مسیر اصلی مارکت مشخص شد شما نیاز به نقطه ورود مناسب دارید که برای پیدا کردن آنها نیازمند دیگر اندیکاتورها هستید که طی این مقاله ارزشمند برخی از بهترین آنها را به شما معرفی کردیم.

و اما کلام آخر...

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم اندیکاتورها بخش بسیار حیاتی و جدا نشدنی در بازار فارکس آن هم در قسمت تحلیل تکنیکال هستند.

در حقیقت اندیکاتورها ابزارهای اصلی و اصطلاحا عصای دست معامله گران هستند که اگر بتوانید آنها را درست با همدیگر ترکیب کنید، می توانید پول های بسیار خوبی از مارکت فارکس کسب کنید و زندگی بسیار عالی برای خودتان دست و پا کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط