آموزش الگوهای شمعی ژاپنی؛ تصویروآموزش ترید با 11 الگوی شمعی
فارکس

آموزش الگوهای شمعی ژاپنی؛ تصویروآموزش ترید با 11 الگوی شمعی


در نمودار قیمت، به مجموع آن اشکالی که از لحاظ هندسی، شبیه به بدنه شمع هستند، الگوهای شمعی ژاپنی گفته می شود؛ ساختار الگوهای شمعی از دو قسمت بدنه و سایه تشکیل شده اند. الگوی شمعی ژاپنی ابزارهایی هستند که اطلاعات را از تایم فریم های مختلف جمع آوری کرده و وارد یک نمودار قیمت می کند. الگوهای شمعی ژاپنی از نمودارهای میله ای، نقطه و رقم، بسیار قدیمی تر هستند. الگوی شمعی ژاپنی، الگوهایی را ایجاد می کنند که پس از تکمیل شدن، مسیر قیمت را برای شما، پیشبینی می کنند. از الگوهای شمعی ژاپنی می توان در هر مارکتی که صحبت از ترید است، استفاده کرد. اگر شما تریدر بازارهای فیوچر، سهام، آپشن، فارکس، رمزارزها و غیره هستید، مطالعه و یادگیری این نمودارهای بسیار بسیار مفید و سودمند را از دست ندهید.

قدمت نمودارهای ژاپنی به چندین قرن پیش و معامله گران بازار برنج در ژاپن، بر می گردد. آقای استیو نیسون در سال 1991 این تکنیک و ابزار معامله را، از طریق کتاب "الگوهای شمعی ژاپنی" وارد ایالات متحده کرد.

امروزه معامله گران زیادی این الگوهای سودمند را می شناسند و در تریدهایشان، از آنها بهره می گیرند. ما در این مقاله بسیار مهم، قصد داریم تا شما را با برخی از مهمترین این الگوها، که قدمتی بالای یک قرن دارند، آشنا کنیم.

عناوینی که در این مقاله آموزشی از آن بهره مند خواهید شد، به شرح زیر است:

الگوهای شمعی ژاپنی چیست؟ ساختار الگوهای شمعی ژاپنی، کارایی یا مزایای الگوهای شمعی ژاپنی، ترکیب الگوهای شمعی ژاپنی، معرفی الگوهای منفرد عمومی (تک کندلی)، معرفی الگوهای چند شمعی و نتیجه گیری.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: تحلیل یورو دلار

الگوهای شمعی ژاپنی چیست؟

به حرکات قیمتی که از لحاظ هندسی، شبیه به بدنه شمع هستند، الگوهای شمعی ژاپنی گفته می شود. تحلیلگران بر این باورند که بیشتر این الگوها، قادر هستند تا روند قیمت را، پیش بینی کنند. از لحاظ تقسیم بندی، گفته می شود این الگوها به دو گروه ساده و مشکل، تفکیک می شوند.

منظور از ساده، الگوهای تک شمعی یا دو شمعی است و منظور از مشکل، الگوهای بالای یک یا دو شمعی است.

به زبان ساده، نمودار شمعی نموداری است که از تعدادی شکل شمع‌مانند تشکیل شده است. معامله‌گران از این نمودار برای فهمیدن رفتار قیمت (price action) استفاده می‌کنند.

در نمودار شمعی، ‌هر شمع قیمت باز شدن، بسته شدن، و همچنین نقاط اوج و پست قیمت در دوره‌ای مشخص را نشان می‌دهد.

رفتار قیمت به معامله‌گران در هر بازاری کمک می‌کند که بتوانند روندها و همچنین چرخش‌های نمودار را درک کنند. برای مثال، در معاملات فارکس هر از گاهی گروهی از شمع‌ها ممکن است الگویی خاص را تداعی کنند که حاکی از چرخش/معکوس شدن یا ادامه روند قیمت باشد. البته شمع‌ها همچنین ممکن است به تنهایی الگوهایی را ایجاد کنند که بتوان از آنها برای یافتن نقاط ورود به معاملات (جهت خریدن یا فروختن یک دارایی یا در فارکس،‌ یک جفت‌ارز) استفاده کرد.

دوره‌ (period) که هر شمع نشان می‌دهد به بازه زمانی (time frame) بستگی دارد که فرد برای ترسیم نمودار انتخاب کرده است. بازه‌های زمانی متعددی مانند روزانه،‌ هفتگی، ماهانه، سالانه، ساعتی، چهارساعتی، و مشابه وجود دارند. مثلا اگر نمودار شمعی برای بازه زمانی روزانه ترسیم شود، هر شمع نشان می‌دهد که در روزی مشخص، معاملات در چه قیمتی باز شده، در چه قیمتی بسته شده، و نقاط اوج و پست قیمت چه بوده است.

اجزای مختلف هر شمع به شما کمک می‌کند که مقصد بعدی قیمت را پیشبینی کنید. مثلا اگر شمعی خیلی پایینتر از نقطه باز شدن معاملات بسته شود، ممکن است حاکی از ادامه افت قیمت باشد.

 

ساختار الگوی شمعی ژاپنی

بررسی ساختار الگوهای شمعی ژاپنی

اولین چیزی که هر تریدر برای شروع تحلیل با آن مواجه می شود، نمودار قیمت است. در حقیقت نمودارها، عرضه و تقاضا را نشان می دهند. همانطور که می دانید، نمودارهای متفاوتی در تحلیل تکنیکال وجود دارد. برخی از مشهورترین آنها عبارتند از: نمودار خطی، نمودار نقطه-رقم، نمودار میله ای و الگوی شمعی ژاپنی.

گفته می شود الگوهای شمعی ژاپنی، نوع زیباتر، تکامل یافته تر و از لحاظ هندسی، قابل درک تر و پرکابردتری از نمودارهای میله ای هستند. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ساختار آنها از دو قسمت بدنه و سایه تشکیل شده اند.

بدنه یا بادی این کندل ها، برای سهولت در تشخیص صعودی یا نزولی بودن مارکت، از رنگ های متفاوتی درست شده اند. رنگ سفید، نشانگر صعودی بودن و رنگ سیاه نشان دهنده نزولی بودن بازار است. برخی معامله گران، بروکرها یا سازنده های نمودارهای تکنیکال، از رنگ هایی مثل سبز به معنی صعودی بودن یا قرمز به معنی نزولی بودن نیز، استفاده می کنند. ضمنا بدنه کندل ها، قیمت باز شدن و بسته شدن را به شما نشان می دهند.

الگوی شمعی ژاپنی

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، این کندل ها چهار نوع از قیمت بازار را به شما نشان می دهند: قیمت بازشدن، قیمت بسته شدن، پایین ترین قیمت (که به شکل سایه یا Shadow پایین کندل است) و بالاترین قیمت (که به شکل سایه در بالای کندل پدیدار می شود).

نکته: اگر بدنه کندل خالی یا سفید (سبز) باشد، به این مفهوم است که قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت باز شدن می باشد. اگر کندل مورد نظر مثلا سیاه رنگ (قرمز) باشد، یعنی قیمت بسته شدن، پایین تر از قیمت باز شدن است.

قیمت باز شدن (open price)

قیمت باز شدن اولین قیمتی است که ترسیم شمع با آن شروع شده است. اگر قیمت بالا برود، شمع رنگ سبز یا آبی به خود می‌گیرد. توجه کنید که تم رنگی نمودار را می‌توان در تنظیمات برنامه‌ها تغییر داد، ولی اغلب از رنگ‌های سبز یا آبی برای نشان دادن افزایش قیمت و از رنگ قرمز برای نشان دادن افت قیمت استفاده می‌کنند.

 قیمت اوج (high price)

نوک فتیله بالایی نشان دهنده بالاترین قیمتی است که در طول دوره مد نظر رخ داده است. اگر شمع فتیله بالا نداشته باشد، یعنی در آن بازه زمانی قیمت باز شدن یا بسته شدن معاملات، با بالاترین قیمت برابر بوده است.

قیمت پست (low price)

پایینترین قیمتی که معاملات در دوره مد نظر به آن رسیدن است را قیمت پست می‌گویند که در فتیله پایین قابل مشاهده است. اگر چنین فتیله‌ای موجود نباشد، پایینترین قیمت همان قیمت بسته شدن (در معاملات دارای روند خرسی) و یا باز شدن (در معاملات دارای روند گاوی) است.

قیمت بسته شدن (close price)

قیمت بسته شدن، آخرین قیمتی است که در طول دوره شمع، نمودار به آن رسیده است. اگر قیمت بستن پایینتر از قیمت باز شدن باشد، آنگاه شمع رنگ قرمز خواهد داشت. اما اگر قیمت بستن بالاتر از قیمت باز شدن باشد، شمع رنگ سبز یا آبی خواهد گرفت.

فتیله شمع (wick)

جزء مهم دیگر هر شمع، فتیله است، که البته به آن سایه (shadow) هم گفته می‌شود. فتیله از این جهت مهم است که نشان می‌دهد بالاترین و پایین‌ترین قیمت در بازه زمانی مد نظر، چه بوده است. فتیله‌ها را به سادگی می‌توان تشخیص داد چون همان خط‌های نازک بالا و پایین شمع هستند. بدین ترتیب می‌توان فهمید که چرا نمودار شمعی بسیار مفید است: این نمودار به شما اجازه می‌دهد که به جای نقاط حداکثر و حداقل قیمت، روی مومنتوم و روند بازار تمرکز کنید.

جهت

جهت قیمت را می‌توان بر حسب رنگ هر شمع فهمید. اگر در دوره مد نظر، قیمت بستن معاملات بالاتر از قیمت باز شدن آنها باشد، پس قیمت در کل افزایش داشته و شمع رنگ سبز پیدا می‌کند. اما اگر برعکس، قیمت بستن معاملات پایینتر از قیمت باز شدن آنها باشد، یعنی قیمت در کل کاهش داشته و شمع به رنگ قرمز رسم می‌شود. باز توجه داشته باشید که در تنظیمات نرم‌افزار می‌توان رنگ دلخواه را برای شمع تعریف کرد. اما رنگ‌های سبز و قرمز متداول‌ترین هستند.

کاربرد الگوهای شمعی ژاپنی

اولین مزیت و برتری که الگوهای شمعی نسبت به دیگر نمودارها دارند، ظاهر آنها است. اگر خودتان آنها را با نمودارهای میله ای و نقطه-رقم مقایسه کنید، متوجه ظاهر زیباتر و قابل فهم تر آنها می شوید.

معامله گران از الگوهای شمعی برای حرکات قیمت و پیش بینی روند بازار، استفاده می کنند. به عنوان مثال، برخی از این الگوها ادامه دهنده و برخی دیگر، معکوس کننده روند هستند. مزیت بعدی این الگوها، به نمایش گذاشتن چهار قیمت بازشدن، بسته شدن، پایین ترین و بالاترین قیمت بازار است.

همانطور که می دانید، معامله گران در حین معاملاتشان، دچار هیجانات و احساسات خوب و بد می شوند. برتری دیگر این الگوها این است که شما می توانید تمام این احساسات را از طریق این الگوها، مشاهده کنید. ویژگی دیگر الگوهای شمعی ژاپنی، ترکیب آنها با دیگر ابزارهای مالی است که منجر می شوند شما سیگنالهای بسیار دقیقی نسبت به نزولی یا صعودی بودن روند، به دست آورید (در حقیقت نوعی استراتژی محسوب می شوند).

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لات در فارکس

مقایسه نمودار ستونی با نمودار شمعی

همانطور که تصویر زیر نشان می‌دهد، نمودار شمعی مزیتی خاص نسبت به نمودار ستونی دارد. نمودارهای ستونی اطلاعات بصری کمتری ارائه می‌دهند و فاقد الگوهای شمعی یا قیمتی هستند. به علاوه، به دشواری می‌توان با نگاه به ستون‌های یک نمودار ستونی، جهت قیمت را تشخیص داد.

ترکیب الگوهای شمعی ژاپنی

اگر در فراگیری تحلیل تکنیکال خبره باشید، می دانید که اکثر تریدرهای حرفه ای که با اندیکاتورهای تکنیکال ترید می کنند، فقط با یک اندیکاتور کار نمی کنند. به زبانی ساده، تریدرهای حرفه ای، هنر ترکیب اندیکاتورها را در طی زمان و از طریق دانش و تجربه، کسب می کنند.

این موضوع درباره الگوهای شمعی ژاپنی نیز صدق می کند. هیچ تریدری تنها با یک کندل، وارد معامله نمی شود. آنها یا معمولا الگوهای شمعی را با دیگر الگوهای شمعی، ترکیب می کنند و یا آنها را با اندیکاتورهای دیگر و پرایش اکشن، میکس کرده و آنگاه وارد یک پوزیشن می شوند.

به عنوان مثال بیایید نگاهی به ترکیب الگوهای شمعی و میانگین متحرک ها، بیاندازیم. همانطور که می دانید، میانگین متحرک، یکی از ساده ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال می باشد. میانگین متحرک ها، که ابزاری برای تشخیص روند هستند، وقتی در کنار الگوهای شمعی ژاپنی قرار می گیرند، به سلاحی بسیار قدرتمند برای تشخیص حرکت قیمت ها، تبدیل می شوند.

در حالیکه الگوهای شمعی، مناسب تشخیص روندهای کوتاه مدت هستند، میانگین های متحرک، تصویر کلی تر روند را به تریدرها نشان می دهند. حال ترکیب این دو ابزار، مسیر حرکت قیمت را برای شما پیش بینی کرده، و تاییدی محکم از ادامه یا توقف روند می باشند.

ترکیب میانگین با الگو شمعی ژاپنی

تصویر بالا، ترکیب یک میانگین متحرک و یکی از الگوهای مهم شمعی ژاپنی به نام قانون نفوذ یا شکست است (این قانون می گوید: اگر قیمت پس از چند برخورد با میانگین متحرکی که نقش حمایت یا مقاومت دارد، در نهایت با بدنه کندل به آن ورود کند و آن را بشکند، شکست صورت گرفته است؛ البته این قانون شرایط دیگری هم دارد).

ترکیب دیگری که بسیار بسیار عالی کار می کند، ترکیب الگوهای شمعی ژاپنی با واگرایی اسیلاتورها است. همانطور که می دانید، واگرایی اسیلاتورها زمانی اتفاق می افتد که قیمت در یک جهت حرکت می کند و اندیکاتور در جهتی دیگر.

در واقع قبل از بازگشت قیمت، شتاب یا مومنتوم کم می شود. برای شفاف تر شدن موضوع، لطفا به تصویر زیر، نگاهی بیاندازید.

اسیلاتور و الگوی شمعی ژاپنی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، قیمت در حال افزایش و اسیلاتور در حال کاهش است. در حقیقت واگرایی نشانه ای از ضعف در روند است. حال، هر زمان که شما در نمودارتان واگرایی دیدید، گام بعدی تشخیص نقطه دقیق بازگشت قیمت است. اینجا همان جایی است که الگوهای شمعی به کمک شما می آیند.

شما ممکن است بالای 50 الگو را مشاهده کنید. مثلا ممکن است شما الگوهای پوشای صعودی یا نزولی را ببینید. اگر شما یک الگوی پوشای نزولی در انتهای یک روند صعودی مشاهده کردید، به این معنی است که قدرت خریدارها تمام شده و احتمالا زمان بازگشت و نزول قیمت است. در تصویر زیر، شما هردو الگو را مشاهده می کنید.

الگوی نزولی در الگوی شمعی ژاپنی

معرفی الگوهای منفرد عمومی

همانطور که از اسم این الگو پیداست، الگوی منفرد فقط از یک کندل دست شده است. مثلا اگر در تایم فریم یک روزه باشید این الگو، ماحصل تلاش یک روزه معامله گران است. ترید کردن بر اساس الگوهای منفرد یا تک کندلی، چنانچه آنها را درست تشخیص دهید، می توانند بسیار سودده باشند. فراموش نکنید اگر می خواهید بر اساس آنها ترید کنید، حتما به طول بدنه آنها دقت کنید. هرچه طول آنها بیشتر باشد، شدت اشتیاق برای خرید یا فروش آنها، بیشتر بوده است.

الگوی منفرد در الگوی شمعی ژاپنی

الگوی ماروبوزو Marubozu

در این قسمت، اولین الگویی که یاد خواهیم گرفت، الگوی ماروبوزو است. معنی این کلمه در ژاپنی یعنی طاس یا برهنه است (دلیلش را زود خواهید فهمید). دو نوع ماروبوزو وجود دارند: صعودی و نزولی.

قبل از اینکه بخواهیم جلوتر برویم، اجازه دهید سه قانون مهم درباره الگوهای شمعی را با شما به اشتراک بگذاریم.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: پیپ در فارکس

سه قانون مهم الگوهای شمعی ژاپنی

1- اگر الگوی شما قوی است آن را بخرید و اگر ضعیف است، آن را بفروشید.

2- نسبت به الگوها منعطف باشید ( آنها را تشخیص داده و به حساب آورید).

3- به دنبال روند قبل از آنها بگردید.

الگوی ماروبوزو به احتمال زیاد تنها الگویی است که قانون شماره سه را زیر پا می گذارد. یک الگوی ماروبوزو صرف نظر از روند قبل از خود، می تواند در هر جایی از چارت، وجود داشته باشد.

الگوی ماروبوزو در الگوی شمعی ژاپنی

اگر یادتان باشد در معنی کلمه ماروبوزو که به ژاپنی برهنه می شد، به شما قول دادیم معنی آن را زود خواهید فهمید. دلیل آن این است که الگوی ماروبوزو نه در بالا و نه در پایین آن، هیچ سایه یا Shadow وجود ندارد. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ماروبوزو فقط دارای بدنه یا Body است. ماروبوزوی قرمز رنگ، نشان از نزولی بودن و ماروبوزوی آبی یا سبز نمایانگر صعودی بودن است.

برای مثال الگوی صعودی ماروبوزو نشان دهنده این است که برای دارایی مورد نظر شما، خریداران زیادی وجود دارد. فراموش نکنید که در مورد ماروبوزو صعودی اصلا مهم نیست که روند قبل از آن چه بوده، هر زمان که آن را مشاهده کردید، به خاطر داشته باشید که احساسات بازار تغییر کرده و گاوها وارد بازار شده اند و قرار است بازار را بالا ببرند.

نمونه مثال ماروبوزو در الگوی شمعی ژاپنی

الگوی فرفره چرخان Spinning Top

الگوی فرفره یکی از الگوهای جالب شمعی ژاپنی است. برخلاف ماروبوزو، این الگو به تریدرها هیچ سیگنالی مبنی بر ورود یا خروج، نمی دهد. ولی الگوی فرفره اطلاعات مفیدی را درباره وضعیت موجود مارکت، به شما می دهد. تریدرها با توجه به این داده ها، می توانند پوزیشن خود را در این معامله مشخص کنند.

الگوی فرفره درست شبیه تصویر زیر می باشد. به آن خوب دقت کنید. از ساختار این کندل، چه چیزی را متوجه می شوید؟

ساختار الگوی فرفره در الگوی شمعی ژاپنی

شما با دیدن الگوی فرفره، متوجه دو چیز می شوید:

1- این کندل ها بدنه هایی واقعا کوچک دارند.

2- سایه بالایی و پایینی، تقریبا با هم یکسان هستند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: پیوت پوینت چیست؟

الگوی دوجی Dojis

الگوی تک کندلی و منفرد بعدی، الگوی دوجی نام دارد. الگوهای دوجی خیلی شبیه فرفره ها هستند با این تفاوت که بدنه آنها خیلی کوچکتر است. این به این معنی است که قیمت باز شدن و بسته شدن آنها، یکسان است. دوجی ها، الگوهای بسیار مهمی هستند.

اگر قانون دوم الگوهای شمعی را که در قسمت الگوی ماروبوز با شما به اشتراک گذاشتیم به خاطر داشته باشید؛ نسبت به الگوها منعطف باشید ( آنها را تشخیص داده و به حساب آورید)، قرار است در این قسمت از آنها استفاده کنیم.  

الگوی دوجی در الگوی شمعی ژاپنی

لطفا به تصویر بالا نگاهی بیاندازید. در این الگو شما با دیدن بدنه کوچک آنها ممکن است دچار وسواس شوید و بگویید که این یک الگوی دوجی نیست! قانون دوم می گوید: با الگوهای شمعی منعطف باشید و حتی اگر بدنه آنها خیلی کوچک است، آنها را به عنوان یک الگوی دوجی، بپذیرید. فراموش نکنید که هر آنچه در قیمت الگوی فرفره آموختیم، شامل الگوهای دوجی نیز، می شود. هم الگوی فرفره و هم دوجی، هردو در شرایط بی تصمیمی یا تردید و تامل، به وجود می آیند.

الگوی چتر کاغذی Paper Umbrella

الگوی مهم بعدی از سری الگوهای منفرد یا تک کندلی، الگوی مهم چتر کاغذی است. این الگو به معامله گران کمک می کند تا مسیر معاملاتی شان را مشخص کنند. مفهوم و کارایی این الگو، بسته به اینکه کجای نمودار پدیدار گردد، فرق می کند.

الگوی چتر کاغذی، شامل دو الگوی بازگشتی روند می باشد که به آنها مرد آویزان یا Hanging Man و چکش یا Hammer گفته می شود. الگوی مرد آویزان، یک الگوی نزولی است و الگوی چکش، تقریبا یک الگوی صعودی است. فراموش نکنید که الگوی چتر کاغذی، توسط یک سایه بلند و بدنه کوچک، خودش را به شما نشان می دهد.

الگوی چتر کاغذی در الگوی شمعی ژاپنی

اگر الگوی چتر کاغذی خودش را به شما در انتهای یک روند نزولی نشان دهد، نام آن چکش است. اگر الگوی چتر کاغذی خودش را به شما در انتهای یک روند صعودی نشان داد، نام آن مرد آویزان است.

برای شفاف تر شدن موضوع، لطفا به دو تصویر زیر نگاه کنید.

مثال های چتر در الگوی شمعی ژاپنی

 

 

 

مثال دوم چتر در الگوی شمعی ژاپنی

الگوی ستاره دنباله دار Shooting Star

الگوی ستاره دنباله دار، آخرین الگویی است که قبل از رفتن به سمت الگوهای چند کندلی، با شما به اشتراک می گذاریم. رفتار قیمت الگوهای ستاره دنباله دار، بسیار مهم است و همین مسئله، الگوی ستاره دنباله دار را تبدیل به یک الگوی آماده برای ترید، می کند. الگوی ستاره دنباله دار، درست شبیه یک الگوی وارونه چتر کاغذی است.

ستاره دنباله دار در الگوی شمعی ژاپنی

برعکس الگوی چتر کاغذی که سایه اش در پایین قرار دارد، الگوی ستاره دنباله دار سایه بلندش در قسمت بالای آن قرار دارد.

معرفی الگوهای چند شمعی

در قسمت قبل یعنی الگوهای منفرد یا تک کندلی، شما برای تشخیص آنها، فقط به یک شمع نیاز داشتید. ولی برای تشخیص الگوهای چند شمعی به منظور یک فرصت معاملاتی خوب، شما گاهی به دو یا سه کندل نیاز دارید. اولین الگوی چند کندلی که در این قسمت قصد داریم با شما به اشتراک بگذاریم، الگوی پوشا یا Engulfing است.

الگوی پوشا Engulfing

برای تشخیص الگوی پوشا، شما به دو کندل نیاز دارید؛ یک کندل کوچک و یک کندل بزرگ. اگر شما این الگو را در انتهای یک روند مشاهده کردید، نام آن الگوی پوشای صعودی است (چرا که قرار است باعث صعود دارایی مورد نظر شما شود). اگر این الگو را در انتهای یک روند صعودی دیدید، به آن الگوی پوشای نزولی گفته می شود.

الگوی پوشا در الگوی شمعی ژاپنی

علت نامگذاری این الگو به پوشا این است که کندل دوم، کندل اول را پوشش می دهد.

الگوی پوشای صعودی

همانطور که پیشتر ذکر کردیم الگوی پوشای صعودی، یک الگوی دو شمعی است که در انتهای یک روند نزولی می آید و باید سه پیش شرط زیر را، داشته باشد:

1- روند قبل از آن باید نزولی باشد.

2- کندل اول باید قرمز باشد و نزولی بودن روند قبل از آن را تایید کند.

3- کندل دوم هم باید سبز باشد و به اندازه ای بلند باشد، که کندل اول را پوشش دهد.

الگوی پوشای صعودی در الگوی شمعی ژاپنی

الگوی پوشای نزولی

الگوی پوشای نزولی، یک الگوی دو کندلی است که در انتهای یک روند صعودی قرار می گیرد و باعث نزولی شدن روند موجود می شود. یک الگوی پوشای نزولی باید دارای سه پیش شرط زیر باشد:

1- روند قبل از آن باید صعودی باشد.

2- کندل اول، باید به رنگ سبز یعنی صعودی باشد.

3- کندل دوم که پوشاننده کندل اول است، باید به رنگ قرمز یعنی نزولی باشد.

پوشای نزولی در الگوی شمعی ژاپنی

الگوی نفوذی Piercing

الگوی نفوذی با اندکی تفاوت، به الگوی پوشای صعودی شباهت دارد. اگر قوانین الگوی پوشای صعودی را به خاطر داشته باشید، در قانون دوم آن گفته شد که کندل دوم، شمع اول را بطور کامل می پوشاند. ولی در الگوی نفوذی، کندل دوم شمع اول را فقط کمی می پوشاند. لطفا به تصویر زیر با دقت نگاه کنید.

الگوی نفوذی در الگوی شمعی ژاپنی

الگوی ابر سیاه پوشاننده Dark Cloud Cover

یکی دیگر از سری الگوهای چند کندلی شمعی ژاپنی، الگوی ابر سیاه پوشاننده است. این الگو شباهت زیادی با الگوی پوشای نزولی دارد. در الگوی پوشای نزولی، کندل دوم شمع اول را کاملا می پوشاند ولی در این الگو، کندل دوم تا حدود 50% از شمع اول، بازگشت می کند.

ابر سیاه پوشاننده در الگوی شمعی ژاپنی

الگوی زن حامله Harami

کلمه هرامی در گذشته های دور در ژاپن، به معنی حامله بوده است. الگوی هرامی نیز، دارای دو کندل است. شمع اول معمولا بلند و کندل دوم دارای بدنه کوتاه می باشد. ضمنا رنگ کندل دوم با کندل اول، فرق می کند و متضاد یکدیگر هستند. با دیدن الگوی زن حامله، معمولا بوی یک تغییر روند به مشام می خورد. دو نوع الگوی هرامی وجود دارد: الگوی هرامی صعودی و الگوی هرامی نزولی.

الگوی هرامی در الگوی شمعی ژاپنی

الگوی ستاره صبحگاهی Morning Star

الگوی ستاره صبحگاهی، یک الگوی صعودی است که از سه کندل تشکیل شده است. این یک الگوی بازگرداننده روند نزولی است که از سه کندل پشت سر هم، درست شده است. ستاره صبحگاهی در انتهای یک روند نزولی شکل می گیرد.

الگوی ستاره صبحگاهی در الگوی شمعی ژاپنی

این الگو دارای چند شرط است که اگر تمام شرایط را داشته باشد، الگوی ستاره صبحگاهی به وجود آمده است.

1- حتما باید روند مارکت نزولی باشد و قدرت مطلق در دست خرس ها باشد.

2- شمع اول حتما باید قرمز با بدنه تقریبا بلند باشد.

3- دومین کندل باید با یک گپ یا فاصله پایین تر از کندل اول ایجاد شود.

4- کندل دوم باید شبیه یک کندل دوجی یا فرفره باشد.

5- کندل سوم باید سبز و صعودی باشد و بدنه ای تقریبا اندازه بدنه کندل اول داشته باشد و با اندکی گپ به سمت بالا باز شود.

الگوی ستاره شامگاهی Evening Star

الگوی ستاره شامگاهی، آخرین الگویی است که در این مقاله قصد داریم برای شما توضیح دهیم. الگوی ستاره شامگاهی یک الگوی نزولی درست شبیه به ستاره صبحگاهی است. تنها تفاوت آن با صبحگاهی، این است که این الگو در انتهای روند صعودی می آید. درست مثل الگوی صبحگاهی، این الگو نیز از سه کندل پشت سر هم به وجود می آید.

این الگو دارای چند شرط است که اگر تمام شرایط را داشته باشد، الگوی ستاره شامگاهی شکل گرفته است.

1- روند بازار باید حتما صعودی باشد و قدرت مطلق در دستان گاوها باشد.

2- در این روند صعودی، مارکت باید قله های جدیدی درست کند.

3- کندل اول باید یک کندل صعودی سبز رنگ با بدنه تقریبا بلند باشد و بازار اصطلاحا قله جدیدی بسازد.

4- کندل دوم باید با یک گپ کمی بالاتر باز شود که تاییدی است از قدرت گاوها.

5- کندل سوم با یک گپ نزولی و بدنه ای تقریبا بلند و قرمز رنگ باید کمی پایین تر باز شود.

الگوی ستاره شامگاهی در الگوی شمعی ژاپنی

نتیجه گیری

ما در این مقاله آموزشی، فقط سعی کردیم 11 نمونه از الگوهای شمعی ژاپنی منفرد و چند کندلی را برای شما توضیح دهیم. فراموش نکنید که تعداد این الگوها، بسیار بیشتر از مثال های این مقاله است. چنانچه این مقاله را مفید یافتید، لطفا آن را با دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید تا آنها هم از طریق این الگوها، بتوانند در هر مارکتی که فعالیت می کنند، کسب سود بکنند.

درست است که تعداد این کندل ها بسیار زیاد است و ممکن است شما از این مسئله که آیا می توانید تمام آنها را یاد بگیرید، دچار نگرانی شوید. ولی فراموش نکنید که یادگیری این الگوها درست مثل یادگیری رانندگی است. زمانیکه شما رانندگی کردن را بیاموزید، برایتان فرقی نمی کند که یک پژو سوار شوید یا هیوندا و یا یک مرسدس بنز.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه