علت شکست من در ترید چیست؟ (بررسی 7 علت مهم باخت در معاملات)
فارکس

علت شکست من در ترید چیست؟ (بررسی 7 علت مهم باخت در معاملات)

دلیل شکست های من در ترید چیست؟ قطعاً شما مانند هزاران تریدر در سراسر جهان، همیشه سعی می کنید دقت لازم را در انجام ترید به خرج دهید، اما چرا باز هم به سودی که لایقش هستید، نمی‌رسید؟ این درد مشترک همه‌ی سرمایه گذاران بازارهای مالی است و فقط کسانی که در پی علت و چاره رفته اند توانسته‌اند استراتژی مناسبی برای رسیدن به سود به دست بیاورند.

 

هر چه سریع تر دلیل شکست های خود را پیدا کنید! 

 ما در این مقاله سعی کردیم برخی از علت های شکست سرمایه گذاران و تریدرهای بازارهای مالی را شناسایی کنیم تا به یک دستورالعمل کاربردی برسیم. این که علت عدم بازدهی در معاملات چیست و چه مواردی را باید رعایت کنیم تا بتوانیم به درستی ترید کنیم و سود قابل قبولی به دست بیاوریم.

 

مهم ترین علت شکست در ترید: عدم تحلیل صحیح بازار

تصور کنید شما می خواهید یک مغازه افتتاح کنید، میزان سرمایه‌ی مورد نیاز چقدر است؟ برای افزایش فروش به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟ همان طور که شروع هر کاری نیازمند سرمایه‌ی اولیه است، شروع کار تریدری هم نیاز به ابزار اولیه و آموزش های لازم دارد. 

مهم‌ترین جایی که باید سرمایه گذاری کنید، بخش آموزش و مهم ترین قسمت آموزش بازارهای مالی از جمله بازار فارکس، یادگیری تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است.

 تحلیل تکنیکال و فاندامنتال الفبای بازارهای مالی و ضروری ترین ابزار ترید است. در بازار فارکس با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال می‌توانید پرایس اکشن یا حرکات بعدی که یک جفت ارز را ارزیابی و پیش بینی کنید. 

تحلیل درست بازارهای مالی برای جلوگیری از باخت در ترید

تحلیل درست و حساب شده بازار فارکس می تواند معامله گران را به سود برساند و تحلیل نادرست و برآمده از روش ها و ابزارهای اشتباه جنبه منفی دارد و شما را با زیان مواجه می کند. اهمیت تحلیل بازار بر کسی پوشیده نیست و می توان یکی از علت های زیان ده بودن معاملات را در تحلیل و درک نادرست از بازار و روند آن دانست.

 

نتیجه: بدون یادگیری تحلیل، ورود به بازار فارکس ممنوع و ریسک خالص است. اگر قصد ورود به بازار فارکس را دارید، ابتدا الفبای آن تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را یاد بگیرید!

 

رایج ترین علت شکست در ترید: دست کم گرفتن اخبار فاندامنتال

اگر تکنیکال کار خوبی هستید، این قسمت برای شماست. بسیاری از سرمایه گذاران اعتقاد دارند، صرفاً تسلط به تحلیل نمودار کافیست. اما تریدرهایی که فعال شدن استاپ لاس، لیکوئید شدن یا کال مارجین را تجربه کرده‌اند، با این واقعیت آشنا می شوند که اخبار فاندامنتال روندهای بازار را کنترل می‌کند. چه بسیار الگوهایی که پس از یک خبر ساده فیلد شده‌اند و خط روندهایی که شکسته ‌اند.

از آنجایی که یکی از محرک های بازارها، اخبار است، داده های اقتصادی اغلب مهم ترین کاتالیزگر برای تحرکات کوتاه مدت است که این امر به ویژه در بازار فارکس صادق است. اخبار تجارت و معاملات، پیچیده تر از آن چیزی است که ممکن است به نظر برسد. نه تنها ارقام گزارش شده مهم است، بلکه اعداد پیش بینی های غیر رسمی و منتشر نشده و هرگونه تجدید نظر در گزارش های قبلی نیز مهم هستند.

همچنین، برخی از نسخه ها مهم تر از سایرین هستند. این را می توان از نظر اهمیت کشوری که داده ها را منتشر می کند و اهمیت انتشار در رابطه با سایر داده های منتشر شده، اندازه گیری شد. برای مثال انتشار اخبار اقتصادی از آمریکا به دلیل اینکه این کشور بزرگترین اقصاد جهانی را دارد، بر بازارهای مای بسیار تأثیر گذار است.

بازار همچنان می‌تواند ساعت‌ها و حتی روزها پس از انتشار اعداد، اخبار را جذب کند یا به آن واکنش نشان دهد. تأثیر بر بازده معاملات عموماً در روز اول یا دوم رخ می دهد، اما به نظر می رسد تأثیر آن تا روز چهارم باقی می ماند. از طرفی تأثیر بر جریان سفارشات خرید و فروش همچنان در روز سوم بسیار محسوس بوده و در روز چهارم قابل مشاهده است.

از مهم ترین اطلاعات اخبار اقتصادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تصمیمات نرخ بهره در گزارش آخرین جلسات فدرال رزرو
  2. شاخص خرده فروشی
  3. گزارش تورم (CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده)
  4. نرخ بیکاری
  5. تولید صنعتی
  6. شاخص احساسات مصرف کننده
  7. نظرسنجی اعتماد مصرف کننده
  8. تراز تجاری
  9. بررسی های بخش تولید
 

نتیجه: هرگز اخبار فاندامنتال را دست کم نگیرید. چون تأثیر زیادی در درک پرایس اکشن دارند. اما از کجا در جریان خبرهای مهم قرار یگیریم؟ تقویم اقتصادی فارکس بهترین راه حل است و با مراجعه به آن، شما می توانید اخبار مهم را به طور روزانه رصد کنید.

 

پرتکرارترین علت شکست در ترید: بی توجهی به اصول مدیریت ریسک

مدیریت ریسک فرآیند ساده ای است که علی رغم سادگی آن، بسیار مورد غفلت قرار می گیرد.

مدیریت ریسک و سرمایه در بازارهای مالی

اگر علاقه‌مند به یادگیری این اصل مهم هستید، حتماً به مقاله مدیریت ریسک سر بزنید.

 

نتیجه: قرار نیست همه‌ی معاملات به سود و برد ختم شوند. شکست جزو جدایی ناپذیر بازارهای مالی است. اما ما با قانون های مدیریت ریسک می‌توانیم آسیبی را که از هر شکت در معاملات می بینیم به حاقل برسانیم و میزان سودی که در معامله می بریم، حداکثری کنیم.

 

از مفاهیم سودمند برای مدیریت ریسک می توان به نرخ ریسک به ریوارد (Risk/Reward) اشاره کرد. نسبت ریسک به پاداش نشان‌دهنده پاداشی است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند به ازای هر دلاری که در یک سرمایه‌گذاری ریسک می‌کند، کسب کند. بسیاری از سرمایه گذاران از نسبت ریسک/پاداش برای مقایسه‌ی بازده مورد انتظار یک سرمایه گذاری با میزان ریسکی که برای کسب این بازده باید متعهد شوند استفاده می کنند. اغلب نسبت ریسک به ریوارد کمتر ترجیح داده می‌شود، زیرا خطر کمتری را برای سود بالقوه معادل نشان می‌دهد. در بسیاری از موارد، استراتژیست‌های بازار نسبت ریسک/پاداش ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری‌های خود را تقریباً 1:3 یا سه واحد بازده مورد انتظار برای هر واحد ریسک اضافی می‌دانند. 

متعهد بودن به ریسک به ریوارد 1:3 یعنی با خودتان قرار می گذارید فقط زمانی وارد یک معامله بشوم که احتمال سود من 3 برابر زیان من باشد. ما می توانیم این قانون را با استاپ لاس گذاشتن (تعیین حد ضرر) تضمین کنیم.

مشاهده این ویدیو اینستاگرامی پیشنهاد می شود: با این 4 قانون مدیریت ریسک در معاملات برنده شو!

یکی دیگر از جنبه های مهم که باید در نظر بگیرید، ریسک پذیری شما است. چقدر حاضرید در هر معامله ریسک کنید؟ به طور کلی توصیه می شود که در هر معامله ای بیش از 1 الی2 درصد از سرمایه خود را وارد نکنید. این رویکرد مدیریت ریسک به محافظت از سرمایه شما کمک می کند و تضمین می کند که اگر یک معامله شکست خورد، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد کلی معاملات شما وارد نکند.

 

 نتیجه: هر معامله گر بسته به میزان بودجه و درجه‌ی ریسک پذیری، موجودی خود را به نحوی مدیریت می کند که برایند تریدها و سرمایه گذاری ها برد باشد. اگر پولتان را به صد قسمت تقسیم کنید، و اگر نسبت سود به زیان را 3 به یک بگیرید؛ بنابراین بسیار بعید است که زیان ده شوید. چون از صد معامله حتما تعداد زیادی برد خواهد بود و اگر سه برابر سود کنید، این یعنی شما برنده اید.

 

ساده ترین علت شکست در ترید: معامله در زمان نامناسب

ساعت ترید ساده ترین موضوع در معاملات بازارهای مالی بخصوص بازار فارکس است. اما این اطلاعات فقط به مرور زمان با تجربه به دست می‌آیند. در این بخش یکی از ساده ترین فرمول جلوگیری از شکست در ترید را به شما آموزش می دهیم که عبارت است از این جمله:

در زمان مناسب ترید کن.

ساعت های مختلف برای ترید کردن در بازار فارکس

گاهی وقت ها با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال صحیح وارد معامله می شوید، اما بازار حرکت نمی کند. شما سواپ یا شارژ شبانه می‌پردازید و از این بابت عصبانی هستید، اما بازار حرکت نمی‌کند. یک دلیل ساده وجود دارد: الان بازار تعطیل است یا هنوز تریدرهای آمریکایی وارد بازار نشده اند و بازار هیچ حجمی ندارد.

اگر تمایل دارید بهترین زمان برای ترید را شکار کنید، مقاله ساعت دقیق باز شدن بازار فارکس به وقت تهران را از دست ندهید!

 

 نتیجه: بازار فارکس در ساعات کاری عادی در چهار نقطه و مناطق زمانی مختلف جهان باز می شود: نیویورک – توکیو – سیدنی – لندن.

همه‌ی ساعات روز به یک اندازه برای معامله خوب نیستند و بهترین زمان برای معامله زمانی است که بازار در فعال ترین وضعیت قرار دارد. هنگامی که بیش از یکی از چهار بازار به طور همزمان باز باشند، حجم معاملات بالا می رود، به این معنی که نوسانات قابل توجهی در جفت ارزها وجود خواهد داشت. بنابراین انتخاب ساعت مناسب برای ترید از عوامل مهم در انجام معاملات است.

 

خنده دارترین علت شکست در ترید: اور ترید یا ترید افراطی

بله! اگر شما صبح تا غروب پای لپ تاپ هستید، این که شما عصر ترید موفق می‌کنید، بعد سرمست و مغرور چند ترید دیگر در ساعات دیگر روز انجام می دهید و با این کار، برآیند ترید خود را صفر می‌کنید، واقعاً خنده دار است.

بسیاری از تریدرهای تازه وارد فارکس با شوق و انرژی فعالیت می‌کنند. آن‌ها به درستی آموزش می بینند، از ساعت‌های مناسب باخبر هستند، تقویم‌ اقتصادی را دنبال می‌کنند و با هر انتشار داده‌ ای، مشتاقانه وارد معامله می‌شوند. این تریدرها به صورت 24 ساعته و پنج روز در هفته، معامله می‌کنند و آن را به‌عنوان راهی راحت و بی دردسر می دانند. بهتر است این معامله گران را در دسته‌ی تریدرهای بیش فعال قرار دهیم که در نهایت فقط با کارمزدهایی که پرداخت می کنند، مشتریان خوب بروکرها هستند. 

اما حال واقعی این تریدرها اصلاً خوب نیست! از لحاظ احساسی شکننده هستند و برایندی نیز ندارند. استراتژی چند ترید در روز، نه تنها ذخایر یک معامله گر را به سرعت تخلیه می کند، بلکه می‌تواند سرسخت ترین معامله گر را ناامید و از دور خارج کند.

 

 نتیجه: تایم مناسب را انتخاب و فقط یک بار در روز ترید کنید! از افراط در ترید بپرهیزید!

 

جهانی ترین علت شکست در ترید: عدم کنترل احساسات

اگر به واسطه ناتوانی در کنترل احساسات طعم تلخ شکست در ترید را تجربه کردید، باید بدانید شما تنها نیستید. عدم کنترل احساسات در ترید یک ویروس همه گیر میان تریدرهاست. اما شما باید خیلی سریع آن را ریشه کن کنید.

معامله در بازارهای مالی می تواند مثل سوار شدن در یک ترن هوایی هیجانی باشد. معامله گران ممکن است تحت تأثیر احساساتی مانند ترس، طمع، سرخوشی، ناامیدی و بسیاری از احساسات دیگر قرار گیرند که ممکن است منجر به تصمیم گیری های ناخودآگاه و غیرمنطقی شود.

شش احساس رایج در معامله که جهت جلوگیری از شکست باید بشناسید!

شش احساس رایج در معاملات وجود دارد که می تواند معامله گر را از مسیر منحرف کند و دشمن او در معاملات باشد، اما نگران نباشید اینجا هم شما تنها نیستید و تمام معاملاگران با این احساسات دست و پنجه نرم می کنند. در ادامه به این موارد اشاره کرده ایم.

1)ترس: ترس از باخت باعث می شود معامله گران حد زیان را بزرگتر تعیین کنند، که سپس به زیان بسیار بیشتری تبدیل می شود، همچنین ترس از از دست دادن سود، باعث می شود معامله گران معاملات برنده را خیلی زود ببندند.

2)طمع: طمع اغلب باعث تعدادی از تصمیمات معاملاتی برامده از انگیزه آنی می شود که باید از آنها اجتناب کرد. معامله گرانی که تحت تأثیر حرص و طمع هستند، اغلب به اصول صحیح مدیریت ریسک  پایبند نیستند. طمع همچنین ذهنیت قمارباز را تقویت می کند که باعث می شود تریدر بدون قوانین تعیین شده و بر اساس تصمیمات هیجانی وارد معامله شود.

3)امید: امید، ترس و طمع اغلب به دنبال هم می آیند. معامله گرانی که در موقعیت زیان ده هستند، اغلب نشانه های امیدواری را بروز می دهند؛ زمانی که با تنظیم و بزرگتر کردن حدضرر، معامله را ادامه می‌دهند. نمونه دیگری از امید زمانی است که معامله گران سعی می کنند از بازار امتقام بگیرند و ضررهای گذشته را جبران کنند و سپس با پوزیشنی که خیلی بزرگ است و مطابق قوانین مدیریت ریسک آنها نیست وارد معامله شوند.

4)هیجان واضطرب: هرگونه احساس برانگیختگی هنگام معامله، نشانه این است که جایی در مسیر، اشتباه کرده اید. هنگامی که در معامله ای بیش از حد مضطرب هستید، اغلب نشانه آن است که پوزیشن سایز شما خیلی بزرگ است، قوانین خود را زیر پا گذاشته اید یا اینکه نباید در آن معامله باشید. ردیابی سطح برانگیختگی خود و پرسیدن اینکه چرا احساس اضطراب یا هیجان می کنید اغلب می تواند به شما کمک کند از معاملاتی که در آن ها نباید باشید خارج شوید.

5)بی حوصلگی: معامله گرانی که بی حوصله هستند اغلب تمرکز ندارند. نشانه عدم تمرکز شما زمانی است که متوجه می شوید بارها و بارها از ابزارها و بازه های زمانی یکسانی برای معامله استفاده میکنید بدون اینکه واقعاً بدانید به دنبال چه هستید. همچنین، هنگامی به دلیل عدم توجه، مرور اینترنت یا انجام کار دیگری نقطه های ورود معاملات را از دست می دهید، نشانه آن است که تمرکز شما در جایی که باید باشد نیست. اولویت های خود را مشخص کنید و زمانی که معامله می کنید، درگیر هیچ فعالیت دیگری نباشید.

6)نا امیدی: نا امیدی اغلب دلیل اشتباهات معاملاتی است که ناشی از هر یک از احساسات ذکر شده قبلی است. وقتی معامله‌گران معاملات را از دست می‌دهند، به دلیل اینکه قوانین خود را زیر پا می‌گذارند و ریسک زیادی می‌کنند، پول زیادی از دست می‌دهند، یا می‌بینند که چه باید می‌کردند، نا امیدی شروع می‌شود. سپس نا امیدی تمام الگوهای رفتار منفی بدی را که یک معامله گر با آن دست و پنجه نرم می کند، تقویت می کند و مشکلات یک معامله گر را تشدید می کند.

 

 نتیجه: دانستن نحوه کنترل احساسات در حین معامله می تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد. وضعیت ذهنی شما تأثیر قابل توجهی بر تصمیمات شما دارد و ثبات احساسی رمز موفقیت شما در ترید است؛ به ویژه اگر در بازار فارکس تازه وارد هستید.

 

پایه ای ترین علت شکست در ترید: عدم وفاداری به استراتژی

اصولا در دنیای فارکس، تریدرها از استراتژی هایی استفاده می کنند که با سلیقه معامله گری آنها سازگار باشد و این استراتژی ها به مرور در طی زمان معاملات آنها برایشان محبوب و مورد استفاده واقع می‌شود. بنابراین پایداری در استفاده از استراتژی مربوط به خود باعث افزایش اعتماد به عملکرد و نتیجه معاملات و در نتیجه کاهش نوسانات سود می شود که این امر مورد توجه و دلخواه معامله گران است.

از سوی دیگر، عدم ثبات در استفاده از یک استراتژی و انتخاب استراتژی های مختلف، که به آن سوگیری (Bias) می گویند، نتیجه عکس را به دنبال دارد: افزایش نوسانات سود و افزایش احتمال ضرردهی. روانشناسی معامله گری دو عامل را برای این مسئله عنوان میکند: سوگیری شناختی (cognitive bias) و سوگیری عاطفی (emotional bias).

سوگیری های شناختی و عاطفی می توانند بر فرآیندهای تصمیم گیری، از جمله موارد مربوط به معاملات و بازارهای مالی تأثیر بگذارند. شما به عنوان معامله گر باید از این سوگیری ها آگاه باشید و آنها را مدیریت کنید تا تصمیمات منطقی و آگاهانه تری بگیرید. درک سوگیری های شناختی و عاطفی برای توسعه استراتژی های موثر جهت بهبود تصمیم گیری نه تنها در معاملات و تجارت بلکه در سایر زمینه های زندگی ضروری است.

 

 نتیجه: بازار فارکس یک بازار بزرگ است که فقط تریدرهایی که استراتژی و نظم فکری دارند، می توانند در برابر موج ها و تلاطم های آن دوام بیاورند. 

این که با چه پوزیشن سایزی وارد شوید، چه قوانینی برای مدیریت ریسک داشته باشید، در چه تایمی ترید کنید، برای تحلیل پرایس اکشن از چه ابزاری استفاده کنید، همه و همه استراتژی شما را می‌سازد.

شما باید مجموعه قوانینی برای خود تعیین کنید و با قدرت زیاد به آن ها پایبند باشید!  

 

کلام آخر...

از میان معامله گران بازار فارکس، فقط تریدرهای اندکی که از هوش و ذکاوت مالی بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند، به دنبال علت شکست می گردند. این گروه از تریدرها منبع توانمندی از اعتماد به نفس هستند. در این مقاله سعی کردیم علت های اصلی شکست در ترید را برای شما توضیح دهیم. علت هایی که شاید به ظاهر ساده به نظر برسند، اما در اصل بسیار اساسی و مهم هستند. شما با خواندن این مطلب قدم بزرگی در راستای جلوگیری از زیان در معامله برداشتید، قطعاً اگر نکات موجود در این مقاله را رعایت کنید، طولی نمی کشد که به جمع افراد موفق در بازار فارکس می‌پیوندید. 

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

    • comments

      emiremad
      ، 17 اسفند 1402

      با تشکر از شما و تیم شما بابت این مطالب که واقعا ارزشمند هستند من به نوبه خود از شما تشکر وقدردانی میکنم و ایم مهم را در اولویت کار خودم قرار میدهم به امید حضرت دوست پیوسته پیروز باشید

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 20 اسفند 1402

      سلام emiremad جان، از اینکه این مقاله برای شما مفید واقع شد، خرسندیم. دنیای ترید مرجع تخصصی اخبار و مقالات فارکس و ارز دیجیتال هست. شما می تونید با دنیال کردن رسانه های ما در تلگرام و اینستاگرام از آخرین مطالب مفید روز در زمینه سیگنال خرید، تحلیل جفت ارزها و ترفندهای کسب درآمد دلاری بهره مند بشید. همچنین با ثبت نام در سایت بهترین مطالب به طور هفتگی برای شما ایمیل می شه. پرسود باشید.