شاخص خرده فروشی چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟
فارکس

شاخص خرده فروشی چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟

همانطور که مطلع هستید معامله گران بازارهای مالی از روش های متنوعی برای ترید کردن دارایی های مورد علاقه شان در مارکت استفاده می کنند. به عنوان مثال برخی از تریدرها فقط تحلیلگران تکنیکالی هستند که بر اساس چارت ها و اندیکاتورهای درون آنها دست به معامله می زنند.

برخی دیگر در کنار تحلیل های تکنیکالی از تحلیل فاندامنتال هم استفاده می کنند تا بلکه بتوانند سودهای کلانی به جیب بزنند. شاخص خرده فروشی هم یکی از این اندیکاتورهای مهم اقتصادی (زیر مجموعه اقتصاد کلان است) است که از قضا جزو محرک های بازار قلمداد می شود.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس وبسایت دنیای ترید قصد دارند تا یکی دیگر از شاخص های مهم و تاثیرگذار بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس را به شما آموزش داده و نحوه ترید کردن آن را به شما نشان دهند.

خرده فروشی چیست؛ تعریف و مفهوم

شاخص خرده فروشی که در بازارهای مالی با Retails Sales یا Retails Sales Index (RSI) معروف است یک معیار سنجش اقتصادی است که در واقع وضعیت سلامت کلی اقتصاد یک کشور را به نمایش می گذارد.

در حقیقت شاخص خرده فروشی، فروش کلی خدمات و محصولات را توسط خرده فروشان در ایالات متحده نشان می دهد. این شاخص یک اندیکاتور کلیدی و مهم از مقدار هزینه کرد مصرف کنندگان یا همان عموم جامعه است و قسمت اعظم تولید ناخالص داخلی کشور امریکا را (در حدود 70 درصد یا دو سوم) در بر می گیرد.

این شاخص در ایالات متحده به طور ماهانه و توسط اداره سرشماری این کشور منتشر می شود و دارای اهمیت بسیار زیادی برای سیاستگذاران بانک مرکزی امریکا، تاجران و کسب و کارها، تریدرها و غیره می باشد.

در واقع این شاخص در زمان هایی که اقتصاد امریکا دچار تورم بالا است به نوعی نشان دهنده این است که آیا هنوز فشارهای تورمی در مارکت وجود دارد یا خیر.

روش محاسبه شاخص خرده فروشی در امریکا

به طور کلی، شاخص خرده فروشی از حاصل جمع کالاهای بادوام (منظور کالاهایی است که بالای 3 سال عمر می کنند) و غیر بادوامی (منظور کالاهایی است که تا 3 سال عمر می کنند) که توسط مصرف کنندگان در یک دوره خاص خریداری شده ارزیابی می شود.

شاخص خرده فروشی در امریکا در واقع شامل فروش 13 نوع از خدمات غذایی و خرده فروشی می شود و شامل (ولی فقط به این موارد محدود نمی شود) موارد زیر می باشد:

  • فروشگاه های پوشاک و لوازم جانبی پوشاک
  • داروخانه ها و فروشگاه های بهداشتی و مراقبت شخصی
  • فروشگاه ها و مواد غذایی نوشیدنی
  • فروشگاه های لوازم الکترونیک و لوازم خانگی
  • فروشگاه های مبلمان
  • جایگاه سوخت رسانی و پمپ بنزین ها
  • فروشندگان اتومبیل و قطعات خودرو
  • فروشندگان مصالح ساختمانی و تجهیزات باغ
  • فروشگاه لوازم ورزشی، سرگرمی، آلات موسیقی و کتاب
  • فروشگاه کالاهای عمومی
  • خرده فروشان فروشگاه های متفرقه
  • خرده فروشان غیر فروشگاهی (آنلاین)
  • خدمات غذایی و مکان های آشامیدنی

این داده ها توسط اداره سرشماری ایالات متحده از طریق یک نظرسنجی ماهانه که به آن نظرسنجی ماهانه تجارت خرده فروشی (MRTS) گفته می شود جمع آوری می شود. در حقیقت این نظرسنجی از 13.000 هزار خرده فروشی مختلف در سرتاسر امریکا انجام می شود.

سپس اداره سرشماری ایالات متحده به هر کدام از دسته بندی های بالا وزن خاصی که بر اساس یک چارچوب از پیش تعریف شده است می دهد و آن را به صورت دوره ای منتشر می کند.

دلیل اهمیت خرده فروشی

دلیل اهمیت شاخص خرده فروشی

حال که با مفهوم شاخص خرده فروشی و روش محاسبه آن در ایالات متحده امریکا آشنا شدید نوبت آن است که دلیل مهم بودن این شاخص را هم بدانید.

شاخص خرده فروشی امریکا معیار سنجش سلامت کلی اقتصاد در کشور امریکا است. از آنجا که شاخص خرده فروشی میزان هزینه کرد مصرف کنندگان را نشان می دهد برای همه تریدرها دارای اهمیت بالایی است.

فاکتور دیگری که شاخص خرده فروشی را بسیار مهم جلوه می دهد سهم بسیار بالایی است (دو سوم تولید ناخالص داخلی امریکا را در بر می گیرد) است که این شاخص در تولید ناخالص داخلی یا همان GDP امریکا دارد.

در حقیقت به دلیل اینکه شاخص خرده فروشی معیاری است برای سنجش وضعیت اقتصاد امریکا در نتیجه این شاخص برای سیاستگذاران بانک مرکزی امریکا، تاجران، معامله گران و تریدرها، کسب و کارها و قشر عظیمی از مردم دارای اهمیت بالایی است.

فراموش نکنید زمان هایی که شاخص خرده فروشی خوب و چشمگیر است این مساله نشان دهنده اقتصادی قوی و زمان هایی که خرده فروشی ضعیف است نشانگر یک اقتصاد در حال ورود به رکود یا کاهش اقتصادی است. 

شاخص خرده فروشی روی تمامی بازارها به خصوص بازار سهام تاثیر می گذارد؛ هر وقت که خرده فروشی قوی است نتیجه آن بلافاصله در گزارشات کمپانی های درون استاک مارکت نمود پیدا می کند.

چه کسی و در چه زمانی خرده فروشی را منتشر می کند؟

در این قسمت قصد داریم برای آنهایی که مایلند بدانند این داده توسط چه سازمانی و در چه مواقعی منتشر می شود توضیح مختصری بدهیم.

در واقع شاخص خرده فروشی امریکا توسط اداره سرشماری ایالات متحده امریکا که بخشی از اداره بازرگانی این کشور است منتشر می شود. این شاخص به طور ماهانه توسط همین اداره مذکور به سمع و نظر معامله گران و مقامات دولتی می رسد.

ضمنا بد نیست بدانید شاخص خرده فروشی در میانه هر ماه میلادی منتشر می شود و در حقیقت ارقام آن مربوط به وضعیت اقتصاد امریکا در ماه گذشته است.

نحوه خواندن شاخص خرده فروشی

نحوه قرائت و ترید کردن شاخص خرده فروشی

به مهمترین قسمت این مقاله یعنی نحوه خواندن گزارش ماهانه خرده فروشی امریکا و چگونگی ترید کردن این شاخص رسیدیم.

شاخص خرده فروشی امریکا نیز مانند دیگر شاخص های اقتصادی مثل: NFP، GDP و غیره شامل مولفه ها و زیرمجموعه های دیگری نیز می باشد که دانستن همه آنها می تواند به شما کمک کند پوزیشن های درست تری قبل و یا بعد از انتشار این خبر باز کنید.

همانگونه که مطلع هستید گزارش خرده فروشی تغییرات ماه گذشته را به صورت درصدی نمایش می دهد و معمولا به صورت فصلی تنظیم می شود. این گزارش همچنین تغییرات سال به سال را نیز در بر می گیرد.

به طور کلی خوب است که قبل از انتشار این خبر به موارد زیر توجه کنید:

تیتر اصلی گزارش خرده فروشی (Headline Retail Sales): این گزارش رقم کل فروش ماه قبل را که شامل کالاهای بادوام و غیر بادوام است را نشان می دهد.

خالص خرده فروشی (Core Retail Sales): این قسمت از گزارش بدون احتساب بخش نوسانی اتومبیل ها و پمپ بنزین ها است و تصویر واضح تری از روند مخارج مصرف کنندگان ارائه می کند.

بازنگری: هرچه گزارشات تکمیل تر می شود این بخش آخرین بازنگری و به روز رسانی ها را درباره شاخص خرده فروشی به نمایش می گذارد. همیشه یک چشم تان به بخش بازنگری باشد چرا که کوچکترین تغییرات را سریعا به شما نشان می دهند.

همینطور که مشاهده می کنید گزارش Retail Sales ایالات متحده اسما فقط یک گزارش است ولی زمانی که به مولفه ها و زیرمجموعه های درون آن نگاه می کنید متوجه اهمیت تمامی قسمت های آن می شوید.

بارها پیش آمده که خود تیتر اصلی خرده فروشی بهتر از انتظارات مارکت بوده ولی گزارش خالص خرده فروشی که برای مارکت و سیاستگذاران بانک مرکزی مهم تر است بدتر از پیش بینی تحلیلگران از آب درآمده و به جای صعود دلار امریکا باعث ریزش آن شده است.

بالعکس زمان هایی هم وجود دارد که تیتر اصلی خرده فروشی ضعیف است و همه معامله گران انتظار ریزش دلار امریکا را دارند ولی با یک نگاه ساده به مولفه خالص خرده فروشی متوجه قوی بودن آن و در نتیجه افزایش ارزش دلار امریکا می شوید.

از کدام سایت نتایج گزارش خرده فروشی را رصد کنم؟

شما میتوانید با مراحعه به تقویم اقتصادی فارکس، به صورت لحظه ای از نتایج تمامی گزارشات مهم اقتصادی از جمله این شاخص با خبر شوید.

و اما کلام آخر...

گزارش خرده فروشی امریکا یکی از مهمترین گزارشات و محرک های اصلی بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس است.

فارغ از اینکه شما چه نوع تریدری و با چه نوع استراتژی هستید، چارتیست هستید یا تریدر فاندامنتال یا ترکیبی از هر دو نوع، در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می کنید یا بازار سهام، معامله گر فارکس هستید یا بازار کالاها، نتیجه این گزارش روی معاملات شما تاثیرات بسیار بالایی دارد.

یادتان باشد گزارش خرده فروشی به شما کمک می کند تا دلایل مخفی و پنهان پشت حرکات انواع دارایی های مالی که ترید می کنید را بدانید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط