شاخص اطمینان مصرف کننده چیست؟ آموزش کامل ترید با cci یا cb
فارکس

شاخص اطمینان مصرف کننده چیست؟ آموزش کامل ترید با cci یا cb

شاخص اطمینان مصرف کننده ایالات متحده امریکا (U.S. Consumer Confidence Index) چیست که جزو اخبار اقتصادی با درجه اهمیت بالا محسوب می‌شود؟ تاثیر شاخص اطمینان مصرف کننده در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس چیست؟

همان گونه که مطلع هستید بازارهای مالی پر است از فرصت های طلایی برای معامله کردن دارایی های مختلف.

یکی از شیوه های متداول در این بازار ترید کردن بر اساس اخبارهای مهم فاندامنتالی است.

این روش نه فقط بین معامله گران اخباری رایج است بلکه بسیاری از تریدرهای دیگر سبک ها و تایم فریم ها نیز در زمان های انتشار این گونه خبرها در کمین می نشینند تا بلکه موفق شوند از اینگونه خبرها پول های کلانی به جیب بزنند.

در ایالات متحده امریکا هر ماه دو مقیاس مهم برای سنجش اطمینان مصرف کنندگان یا همان مردم وجود دارد؛ یکی شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان و دیگری شاخص اطمینان مصرف کننده هیئت کنفرانس که در این مقاله هر دوی این شاخص ها پوشش داده خواهد شد.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید بر آنند تا شما را با یکی دیگر از اندیکاتورهای مهم و تاثیرگذار اقتصادی در بازارهای مالی یعنی شاخص اطمینان مصرف کننده آشنا کنند.

شاخص اطمینان مصرف کننده CB چیست؟

شاخص اطمینان مصرف کننده یا همان Consumer Confidence Index (CCI) یک نظرسنجی است که توسط هیئت کنفرانس (The Conference Board) از حدود 3000 نفر انجام می شود.

این نظرسنجی نسبت انتظار و توقع خوشبینی یا بدبینی این افراد را درباره وضعیت کنونی و آینده اقتصاد بررسی می کند و به شاخص اطمینان مصرف کننده CB نیز معروف است.

این نظرسنجی بدین شکل است که اگر افراد نسبت به وضعیت آتی اقتصاد خوشبین باشند در نتیجه شروع به خرج کردن می کنند و بالعکس اگر بدبین باشند از هزینه کردن ممانعت می کنند.

در حقیقت مصرف کنندگان با هزینه کردن در اقتصاد باعث رشد و شکوفایی آن می شوند و با عدم مصرف و خرج کردن باعث می شوند اقتصاد وارد فاز رکود شود.

بد نیست بدانید در این نظرسنجی 5 سوال از افراد پرسیده می شود که دو سوال آن مربوط به وضعیت اقتصادی حال حاضر فرد و سه سوال مربوط به انتظارات از وضعیت آینده افراد می باشد.

شایان ذکر است بدانید نتایج تمام این سوالات در انتها در یک عدد خودش را نشان می دهد؛ اگر رقم نهایی بالاتر از 100 باشد مصرف کنندگان نسبت به اقتصاد خوشبین تر و مطمئن تر هستند و اگر عدد نهایی پایین تر از 100 باشد مصرف کنندگان نسبت به وضعیت حال و آینده خود بدبین و نامطمئن هستند.

شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان

شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان (MCSI) یک نظرسنجی ماهانه است که سطح اعتماد مصرف کنندگان در ایالات متحده را بررسی می کند.

این نظرسنجی توسط دانشگاه میشیگان به صورت مصاحبه های تلفنی از 500 نفر از افراد جامعه انجام می شود و اطلاعاتی را در مورد انتظارات مصرف کنندگان درباره اقتصاد جمع آوری می کند.

در حقیقت شاخص احساسات مصرف کننده میشیگان معیار سنجش سلامت اقتصاد امریکا است که احساسات و عقاید مصرف کنندگان را درباره وضعیت موجود اقتصادی آنها، سلامت کوتاه مدت اقتصاد و دیدگاه آنها درباره رشد اقتصادی بلند مدت ارزیابی می کند.

تاریخچه شاخص cci

تاریخچه و زمان انتشار شاخص CCI

بد نیست بدانید که شاخص اطمینان مصرف کننده در ایالات متحده امریکا توسط هیئت کنفرانس و شاخص احساسات مصرف کننده میشیگان توسط دانشگاه میشیگان منتشر می شود.

شاخص اطمینان مصرف کننده CB در واقع آخرین سه شنبه هر ماه میلادی توسط این موسسه و شاخص احساسات مصرف کننده میشیگان نیز در اواخر هر ماه میلادی انتشار داده می شود.

تاریخچه شاخص اطمینان مصرف کننده امریکا به سال 1967 بر می گردد که در آن سالها این گزارش هر ماه دو مرتبه منتشر می شد. سپس چند سال بعد و در سال 1977 تصمیم گرفته شد تا این گزارش مهم ماهی یکبار برای مخاطبان خود در مارکت منتشر شود.

شاخص احساسات مصرف کننده میشیگان هم در دهه 1940 توسط پروفسور جورج کاتونا در موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه میشیگان ابداع شد.

دلیل اهمیت شاخص CCI

اگر سری به تقویم های اقتصادی سایت های مهم بزنید متوجه رنگ قرمز کنار شاخص اطمینان مصرف کننده که نشان از درجه اهمیت بالای آن دارد خواهید شد.

در حقیقت شاخص اطمینان مصرف کننده مهمترین و معتبرترین معیار سنجش وضعیت اطمینان و احساسات مصرف کنندگان در ایالات متحده امریکا است.

بد نیست بدانید این شاخص برای فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی امریکا اهمیت بالایی دارد و روی سیاست های پولی آنها تاثیرگذار است.

برای درک بهتر راجع به اهمیت شاخص CCI همین قدر کافی است که بدانید این شاخص چیزی در حدود 68.5 درصد از حجم تولید ناخالص داخلی امریکا را در بر می گیرد و همین یک فاکتور شاخص CCI را برای صاحبان کسب و کارها، مقامات فدرال رزرو و دیگر معامله کنندگان و مشارکت کنندگان در بازارهای مالی دارای اهمیت می کند.

در واقع شاخص CCI به نوعی قبل از اینکه اقتصاد بخواهد رشد کند یا وارد رکود شود آن را منعکس می کند.

آنچه شاخص اطمینان و احساسات مصرف کننده را مهم تر می نماید این است که این شاخص یک ارتباط مستقیم با وضعیت حال حاضر اقتصاد ایالات متحده دارد.

این مساله بدین معنی است که اگر مصرف کنندگان احساس خوبی درباره وضعیت اقتصادی حال حاضر و آینده خود داشته باشند شروع به هزینه کردن می کنند.

بالعکس اگر مردم جامعه نسبت به وضعیت اقتصادی موجود و آینده خود احساس خوبی نداشته باشند هیچ هزینه ای نخواهند کرد و این مساله باعث وقوع رکود در جامعه خواهد شد.

تفاوت شاخص اطمینان مصرف کننده CB با شاخص احساسات میشیگان

در حقیقت هر دو این شاخص ها یک هدف کلی دارند و آن هم بررسی افکار، احساسات و عقاید مصرف کنندگان نسبت به وضعیت حال و آینده اقتصاد خود و کشور است.

اگر بخواهیم ریزبینانه به تفاوت های این دو شاخص نگاه کنیم تنها تفاوت بین آنها، روش متفاوت این دو موسسه برای رسیدن به نتیجه دلخواه آنها است.

به عنوان مثال، شاخص اطمینان مصرف کننده هیئت کنفرانس به صورت فیزیکی و از 3000 نفر پرسیده می شود ولی شاخص احساسات میشیگان یک نظرسنجی تلفنی است و از حدود 500 نفر پرسیده می شود.

تفاوت دوم در تعداد سوالاتی است که این دو موسسه از متقاضیان خود می پرسند؛ به عنوان مثال شاخص احساسات مصرف کننده میشیگان چیزی در حدود 50 سوال کلیدی درباره وضعیت مالی شخصی افراد، وضعیت کسب و کار و شرایط خرید کردن آنها پرسیده می شود.

ولی شاخص اطمینان مصرف کننده CB از متقاضیان خود 5 سوال درباره همین شرایط می پرسد.

برخی از سوالاتی که در این نظرسنجی از افراد پرسیده می شود به شرح زیر می باشد:

  • آیا می توانید بگویید که در حال حاضر شرایط کسب و کار شما نسبت به سال گذشته بهتر است یا بدتر؟
  • آیا شما (و خانواده‌ تان که در آنجا زندگی می ‌کنید) وضعیت مالی تان نسبت به یک سال قبل بهتر شده یا بدتر؟
  • آیا فکر می کنید سال آینده شما (و خانواده تان که در آنجا زندگی می کنید) وضعیت مالی بهتری خواهید داشت یا بدتر یا تقریباً مثل الان؟
  • فکر می کنید در 12 ماه آینده چه اتفاقی سر نرخ های بهره (منظور برای وام گرفتن می باشد) خواهد آمد؟ افزایش پیدا خواهد کرد، کاهش پیدا خواهد کرد و یا در همین محدوده فعلی خواهد ماند؟
  • آیا فکر می کنید به طور کلی قیمت ها در 12 ماه آینده افزایش خواهند یافت، کاهش خواهند یافت و یا در همین محدوده فعلی خواهند ماند؟

این 5 سوال، هسته اصلی سوالات از متقضیان در این نظرسنجی است و مقامات فدرال رزرو از آنها در سیاست های آتی پولی خود استفاده خواهند کرد.

مولفه های درون شاخص cci

مولفه های درون شاخص CCI

اگر قصد ترید کردن شاخص مهم CCI را دارید بهتر است بدانید این شاخص از چه قسمت هایی تشکیل شده تا بتوانید بهتر آن را ترید کنید.

در واقع شاخص اطمینان مصرف کننده از دو قسمت یا دو اندیکاتور مهم به نام های: 1- اندیکاتور وضعیت کنونی (Present Situation Index) و 2- اندیکاتور انتظارات (Expectation Index) تشکیل شده است.

اندیکاتور وضعیت کنونی دو سوالی که مربوط به وضعیت حال حاضر مصرف کنندگان است را ارزیابی می کند و اندیکاتور انتظارات پیش بینی وضعیت آینده کسب و کارها را در 6 ماه آینده بررسی می کند.

تاثیرات شاخص cciروی مارکت ها

تاثیرات شاخص CCI روی بازارهای مالی

شاخص اطمینان مصرف کننده محرک اولیه تقاضا در اقتصاد ایالات متحده امریکا است. اگر مردم نسبت به آینده بدبین باشند کمتر خرید می کنند و همین فاکتور مهم رشد اقتصادی را کاهش می دهد.

فدرال رزرو هم برای تقویت اقتصاد نرخ های بهره را کاهش می دهد که این فاکتور مهم باعث ضعیف تر شدن دلار شده و طلا، سهام و ارزهای دیجیتال را تقویت می کند.

بالعکس اگر مردم نسبت به اقتصاد و آینده خوشبین باشند بیشتر خرید می کنند و این مساله باعث رشد اقتصادی شده ولی مسبب ایجاد تورم می شود. فدرال رزرو هم برای مبارزه با تورم نرخ های بهره را افزایش می دهد و این مساله باعث تقویت ارزش دلار و ریزش طلا، سهام ها، ارزهای دیجیتال و غیره می شود.

این فاکتور مهم هزینه های مصرف کننده (Consumer Spending) را که تقریبا چیزی بالغ بر 70 درصد تولید ناخالص داخلی امریکا را در بر می گیرد افزایش می دهد.

مولفه های دیگر تولید ناخالص داخلی هم شامل سرمایه گذاری های کسب و کار، هزینه های دولت و خالص درآمدها است.

از کدام سایت نتایج گزارش شاخص اطمینان مصرف کننده را رصد کنم؟

شما میتوانید با مراحعه به تقویم اقتصادی فارکس، به صورت لحظه ای از نتایج تمامی گزارشات مهم اقتصادی از جمله این شاخص با خبر شوید.

و اما کلام آخر...

معامله گران بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس اهمیت بالایی برای شاخص اطمینان و احساسات مصرف کنندگان در ایالات متحده قائل می شوند.

در واقع برای سرمایه گذاران مهم است که بدانند آیا مصرف کنندگان نسبت به آینده مطمئن هستند یا خیر، چرا که این مساله باعث رشد و یا رکود در اقتصاد امریکا خواهد شد.

اگر رقمی که اعلام می شود با عدد 100 فاصله زیادی داشته باشد معامله گران دست به خرید یا فروش دلار امریکا می زنند و بدین طریق شاخص مهم اطمینان و احساسات مصرف کننده را ترید می کنند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط