ساعت باز شدن بازار طلا در فارکس
فارکس

ساعت باز شدن بازار طلا در فارکس

‌از نظر شما پرطرفدارترین نماد معاملاتی در فارکس چیست و ساعت معامله آن چه ساعتی است؟ شاید نظرها متفاوت باشد، اما اکثر معامله‌گران با نماد طلا یا انس جهانی وارد بازار فارکس می‌شوند. اگر بخواهیم تخصصی‌تر در مورد طلا صحبت کنیم، باید بگوییم این کالا در بازار معاملات جهانی و بروکرها، در یک بازه زمانی مشخص و در مقابل یک ارز معامله می‌شود که شاخص‌ترین آن دلار است. به همین دلیل طلا به دلار، یا انس به دلار یکی از محبوب‌ترین نمادهایی است که در فارکس معامله می‌شود.

free gold course

به طور کلی، بسیار مهم است که شما از بهترین زمان‌های معامله در بازار فارکس مطلع باشید. برای افزایش دانش در این زمینه، می‌توانید به مقاله زمان دقیق باز شدن بازار فارکس به وقت تهران مراجعه کنید. اما اگر به طور خاص، دنبال زمان باز شدن بازار اونس جهانی طلا هستید، این مقاله برای شماست. دانستن زمان باز شدن بازار طلا در فارکس به استراتژی معامله شما نظم می‌دهد. با دانستن بهترین ساعت معامله طلا در فارکس، می‌توانید مانند معامله‌گران حرفه‌ای در این بازار ترید کنید.

 

از آنجایی که طلا یا انس جهانی، برخلاف جفت ارزهای فارکس، به معامله دو ارز خاص محدود نمی‌شود و معامله یک کالای گرانبها در مقابل یک ارز، آن هم ارز دلار، محسوب می‌شود، معامله‌گران زیادی را جذب کرده است.

 

زمان باز شدن بازار طلا

اگر از طرفداران بازار طلا در فارکس هستید، خوشبختانه نمادی را انتخاب کرده‌اید که تعداد ساعات معاملاتی آن یا به عبارتی مدت زمان باز بودن بازار آن زیاد است.

معمولا در بروکرهایی که نماد طلا ارائه می‌شود، می‌توانید این نماد را به صورت XAUUSD یا Gold ببینید و در لیست معاملات خود قرار دهید.

برای معامله طلا یا انس جهانی، لازم است زمان باز شدن بازار طلا را بدانید؛ نه به این دلیل که فقط از ساعت شروع یا پایان معاملات آگاه باشید، بلکه موضوع عمیق‌تر از این و دانستن بهترین زمان برای ترید طلا است.

بازار طلا مدتی پس از بازگشایی اولین سشن معاملاتی جهان بازگشایی می شود، یعنی سشن سیدنی استرالیا. شروع این بازار در 6 ماه اول سال ساعت 01:30 بهوقت ایران، و در 6 ماه دوم سال ساعت 23:30 به وقت ایران است. افرادی که به هر دلیلی به معامله در هنگام باز شدن بازار انس جهانی علاقه دارند، از بامداد دوشنبه معاملات خود را آغاز می کنند.

پس از شروع سشن سیدنی، نوبت به سشن معاملاتی توکیو و باز شدن بازار بورس توکیو است. ساعت شروع نشست معاملاتی توکیو به وقت ایران، در 6 ماه نخست سال ساعت 04:30 و در 6 ماه دوم ساعت 03:30 است.

 

معامله‌گران طلا، همچنان فرصت دارند که از هم‌پوشانی 7 ساعته بورس سیدنی و توکیو برای معامله انس جهانی استفاده کنند. پس از آن، آغاز معاملات بورس لندن و سپس تایم هیجان انگیز نیویورک فرا می‌رسد که اوج معاملات طلا در این دو سشن اخیر قرار دارد.

 

 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: لیست بهترین بروکرها برای ایرانیان

ساعت باز شدن بازار طلا در فارکس به وقت ایران

تا اینجا متوجه شدید که مبنای معاملات جهانی در 4 سشن اصلی یا جلسات معاملاتی بازار بورس 4 شهر مهم جهان قرار دارد. اما همیشه یک اختلاف ساعت بین مکان‌های مختلف در جهان وجود دارد که لازم است این اختلاف ساعت هنگام معامله در نظر گرفته شود.

اگر در ایران زندگی می‌کنید، پس باید ساعت باز شدن بازار طلا در فارکس به وقت ایران را بدانید. شما در هر بروکری که ثبت نام کنید، قطعا خواهید دید که در یک زمان مشخص، طلا یا انس جهانی باز و بسته خواهد شد.

 

نکته‌ای که برای زمان باز شدن بازار طلا باید بدانید، تغییر در ساعت بازگشایی و بسته شدن نماد طلا با توجه به ساعت تابستانی است. با رسیدن به زمان ساعت تابستانی، یک ساعت بر ساعات روز افزوده می‌شود. به دلیل تغییر ساعت در دو نیمه سال، زمان باز و بسته شدن بازار طلا هم تغییر می‌کند.

 

تغییر ساعت، در تعداد روزهای معاملاتی تداخلی ایجاد نمی کند و همچنان 5 روز معاملاتی را خواهید داشت اما در شش ماه اول سال میلادی، زمان باز شدن بازار طلا ساعت 2:30 بامداد روز دوشنبه خواهد بود. در طول این شش ماه یا نیمه اول سال، مانند کل روزهای سال، بازار انس جهانی بامداد روز شنبه اما در ساعت 01:30 بسته خواهد شد.

در نیمه دوم سال، بازگشایی نماد طلا در ایران زودتر از قبل خواهد بود که در ساعت 01:30 بامداد دوشنبه باز و ساعت 00:30 بامداد شنبه بسته خواهد شد.

ساعت کار بازار انس جهانی به چه صورت است؟

همانطور که گفتیم بازارهای جهانی در 4 سشن یا جلسه معاملاتی فعال هستند. البته معاملات به این 4 جلسه محدود نمی‌شود اما با توجه به حجم معاملات انجام شده در بزرگترین مراکز مالی، میزان نقدینگی در آغاز فعالیت این مراکز بیشتر از سایر مراکز جهان است.

ساعت کار بازار انس جهانی مانند دیگر کالاها و ارزها منطبق با فعالیت مراکز مالی جهان است و همه می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز معاملات خود را انجام دهند، اما فراموش نکنید که بیشترین حجم از معاملات مربوط به بانک‌های بزرگ، شرکت‌های مالی قدرتمند و سرمایه‌گذاران کلان است که هر کدام در ساعات خاص و طبق قوانین کشور خود معامله می‌کنند.

بهترین زمان معامله طلا در فارکس

مطالبی که تا اینجا مطالعه کردید، مربوط به ساعت و زمان باز شدن بازار طلا بود، اما قسمت هیجان انگیز موضوع از اینجا شروع می‌شود: بهترین زمان معامله طلا در فارکس چه زمانی است؟

اگر بخواهیم در یک جمله جواب را خلاصه کنیم، باید بگوییم بهترین زمان، هنگامی است که بازار بالاترین میزان نقدینگی را دارد. نقدینگی در بازار فارکس بر اساس حجم معاملات و با توجه به جلسات معاملاتی مراکز مالی مهم جهان, یعنی بازار بورس سیدنی، توکیو، لندن و نیویورک تعیین می‌شود.

بهترین زمان معامله طلا در فارکس

در ابتدای شروع بازار، در اکثر روزهای سال، نقدینگی اولیه از بازارهای سیدنی و توکیو وارد می‌شود و چون هنوز دو جلسه معاملاتی مهم لندن و نیویورک شروع نشده است، انتظار نوسان خاصی در بازار طلا نداریم. با شروع جلسه لندن که بیشترین حجم نقدینگی وارد بازار می‌شود (تقریبا 35 درصد از مجموع میانگین گردش مالی فارکس)، شاهد حضور مراکز مالی بزرگ در بازار فارکس، سهام و غیره هستیم.

در ساعات میانی سشن لندن، بازار بورس نیویورک و مراکز مالی مهم آمریکا بازگشایی می شوند. در این ساعات شاهد هم پوشانی دو سشن مهم خواهید بود که باعث افزایش حجم نقدینگی خواهد شد. شروع سشن معاملاتی لندن به وقت ایران ساعت 11:30 و سشن نیویورک ساعت 16:30 است. 

 

نوسان طلا و ابزارهای معاملاتی فارکس از ساعت 16:30 تا 20:30 به وقت ایران، که ساعات همپوشانی دو سشن لندن و نیویورک هستند، معمولا بیشتر از ساعات دیگر بازار است.

 

اهمیت جلسه معاملاتی نیویورک و ساعاتی که مراکز مالی امریکا فعال هستند از آن جهت است که ارز معامله شده در بیش از 80 درصد از معاملات، دلار است. بنابراین به اهمیت تأثیرپذیری نمادهایی مانند انس به دلار یا XAUUSD از نحوه جهت‌گیری سرمایه‌گذاران آمریکا پی می‌برید.

در ادامه مقاله نکات کلیدی و ارزشمندی را به شما خواهیم گفت که می‌توانید برای معامله طلا، آن‌ها در پلن و استراتژی معاملاتی خود قرار دهید.

عوامل موثر در تعیین بهترین زمان معامله طلا

حتما تا این قسمت از مقاله تا حد زیادی متوجه شده‌اید که بهتر است چه ساعتی طلا را معامله کنید؛ اما هنوز کل ماجرا تمام نشده است.

با دانستن ساعت باز و بسته شدن بازار طلا، چارچوب زمانی معامله را خواهید داشت، اما بهترین زمان معامله طلا برای همه معامله‌گران یکسان نیست. برای تعیین بهترین زمان، باید پلن معاملاتی را با توجه به ویژگی‌های فردی و عوامل مربوط به بازار مشخص کنید. بیایید عوامل مؤثر در تعیین بهترین زمان معامله طلا را با هم بررسی کنیم.

  • در اولین قدم، مشخص کنید که آیا با توجه به روحیات، آستانه تحمل و میزان سرمایه خود، معامله‌گر بازار پرنوسان هستید یا آرام؟
  • در صورتی که بازار، آرام و کم نوسان باشد آیا تحمل دارید چندین ساعت معامله خود را باز نگه دارید تا به سود دلخواه برسید؟
  • ریسک هر معامله را تا چه اندازه در نظر گرفته‌اید؟
  • در صورتی که بازار بر اثر انتشار یک خبر مهم تغییر جهت دهد آیا برای مواجه شدن با این شرایط استراتژی دارید؟
  • آیا ابزارهای معاملاتی همسو با طلا مانند جفت ارز یورو به دلار را می‌شناسید؟
  • ساعتی که برای معامله طلا در نظر گرفته­‌اید، در زندگی روزمره شما تأثیر مثبت خواهد داشت یا منفی؟ (تأثیر بر فعالیت­‌هایی مانند استراحت، کارهای دیگر، همراهی با خانواده و ...)

به سؤالات بالا فکر کنید و عمیقا آنها را بررسی کنید. شاید پرسش‌های ساده‌ای به نظر برسند؛ اما وقتی چند معامله انجام دهید، تأثیر آنها را در تعیین بهترین زمان معامله به وضوح حس خواهید کرد.

نکات طلایی ساعت ترید طلا

تجربه ثابت کرده است که:

  1. هنگامی که نقدینگی در بازار پایین است، مانند زمان بازگشایی انس جهانی و فارکس، اسپرد نمادهای معاملاتی بالا است و اگر استاپ یا حد ضرر معقولی نسبت به سرمایه خود تعیین نکرده باشید، قطعا متضرر خواهید شد و استرس زیادی را تحمل خواهید کرد.
  2. اگر معامله‌گر روند باشید، نمی‌توانید در ساعات اولیه شروع بازار و همچنین ساعات پایانی، انتظار به دست آوردن نتیجه دلخواه را داشته باشید. زیرا در شروع سشن معاملاتی آسیا (توکیو) و پایان سشن نیویورک حجم معاملات پایین و نوسان کم است.
  3. در ساعاتی که جلسات معاملاتی هم‌پوشانی دارند، مانند سشن لندن و نیویورک، انتشار اخبار اقتصادی یا هر خبر مهم دیگر قطعا بازار را با نوسان و هیجان مواجه خواهد کرد. در این مواقع باید میزان ریسک‌پذیری خود را از قبل سنجیده باشید و آمادگی خروج یا مدیریت شرایط موجود را داشته باشید؛ زیرا طلا می‌تواند تحت تأثیر ابزارهای معاملاتی همسو یا هم جهت قرار گیرد.
  4. بسیاری از معامله‌گران انس جهانی، تایم شروع سشن نیویورک را برای معاملات خود انتخاب می‌کنند. گرچه این ساعت بسیار جذاب و در ظاهر سودآور است اما معامله کردن در این ساعت نیازمند تجریه، مهارت و تسلط زیادی بر بازار است. اکثر داده‌های اقتصادی مهم مانند آمار اشتغال، شاخص بهای مصرف کننده و تولید ناخالص داخلی در همین زمان منتشر می‌شوند.

تعطیلی بازار طلا در فارکس

بازار طلا گرچه در 5 روز هفته فعال است اما روزهای شنبه و یکشنه و همچنین روزهای خاصی از سال تعطیل است. در روزهای مشخصی از سال نیز با تأخیر در باز شدن و کلوز زود هنگام همراه است. روزهایی مانند 25 دسامبر (روز کریسمس)، اول ژانویه (اولین روز سال جدید میلادی)، روز شکرگزاری، روز استقلال آمریکا، روز کارگر و غیره. در تقویم تعطیلات بروکرها این روزها مشخص شده است که باید آن را در نظر بگیرید.

در روزهای تعطیل یا نیمه تعطیل، بانک‌ها و مؤسسات بزرگ مالی فعالیت ندارند و حجم نقدینگی در بازار طلا و فارکس بسیار پایین می‌آید. معامله‌گران حرفه‌ای در چنین روزهایی ترجیح می‌دهند به کارهای دیگر بپردازند و از معامله دور باشند.

 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: روزهایی که نباید در فارکس معامله کرد

نتیجه‌گیری

طلا یا انس جهانی به عنوان یک دارایی یا ابزار معاملاتی محبوب، مانند هر دارایی دیگر در بازار فارکس، یک ساعت مشخص برای بازگشایی و بسته شدن دارد. میزان نقدینگی و حجم معاملات طلا با توجه به ساعت فعالیت سشن‌های معاملاتی جهان به ویژه توکیو، لندن و نیویورک متغیر است.

ساعت باز شدن بازار طلا در هر بروکر مشخص است و می‌توانید با در نظر گرفتن اختلاف ساعت در ایران و بروکر مورد نظرتان برای معامله طلا برنامه‌ریزی کنید.

بهتر است طلا در زمان‌های خاصی معامله شود. از آنجایی که طلا در مقابل ارز دلار معامله می‌شود، یک دارایی پر ریسک و غیرقابل پیش‌بینی است و هر لحظه ممکن است تحت تأثیر تغییرات دلار و ارزهای همسو دچار نوسان شود.

امیدواریم با خواندن این مقاله و در نظر گرفتن ساعت باز شدن بازار طلا، مناسب‌ترین و مؤثرترین استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط