روزهایی که نباید در فارکس معامله کرد
فارکس

روزهایی که نباید در فارکس معامله کرد

رازهای موفقیت در فارکس همیشه در خوب ترید کردن نهفته نیست، بلکه دانستن روزهایی که نباید در فارکس معامله کرد نیز یک پیش نیاز مهم برای دستیابی به موفقیت است.

آیا پیش از خواندن جمله بالا به این موضوع فکر کرده بودید که در زندگی یک تریدر روزها و زمان هایی وجود دارند که برای او خط قرمز محسوب می‌شوند؟ هر تریدر حرفه‌ای باید در استراتژی معاملاتی خود عواملی که آسیب‌زا هستند را شناسایی و رفع کند.

اگر تریدر فارکس هستید یا قصد شروع ترید در فارکس را دارید مطمئناً با خواندن این مقاله به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا می‌کنید.

آیا روزهایی که نباید در فارکس معامله کرد مشخص است؟

پاسخ به این سوال مثبت است. همانطور که برای تحلیل بازار و نحوه ترید استراتژی و پلن طراحی می‌کنید برای روزهای ممنوعیت ترید نیز باید پلن و استراتژی داشته باشید. به طور کلی می‌توان این روزها را بر مبنای دو دسته از عوامل مشخص کرد:

  • عوامل مربوط به مارکت فارکس
  • عوامل فردی مربوط به تریدر

ابتدا عوامل مربوط به مارکت فارکس و سپس عوامل فردی را توضیح می‌دهیم.

روزهای ممنوعیت ترید در فارکس با توجه به شرایط مارکت

هر عاملی که می‌تواند روند حرکت قیمت در مارکت را از حالت معمول به یک حالت هیجانی یا غیرمنطقی تبدیل کند باید به عنوان عاملی بازدارنده هنگام ترید در نظر بگیرید. این عوامل ممکن است از پیش تعیین شده یا غیرمنتظره و ناگهانی باشند اما لازم است شما از آنها آگاه باشید.

روزهای ممنوعیت ترید در فارکس بر اساس فاکتورهای پیش‌بینی شده

باز شدن مارکت فارکس

معمولا هنگام باز شدن مارکت تعداد معامله گران و معاملات کمتر از طول روز معاملاتی است؛ بنابراین میزان نقدینگی که در مارکت وجود دارد نیز کمتر از حالت معمول است. این حالت از معاملات باعث ایجاد نوسان یا گپ‌‌های قیمتی می‌شود که معمولا حد سود یا حد ضرر معاملات را فعال می‌کند.

بسته شدن مارکت فارکس

با نزدیک شدن به کلوز مارکت معمولا باز هم تعداد معامله گران کمتر از طول روز می‌شود و تعدادی از پوزیشن‌های معاملاتی بسته می‌شوند. این موضوع می‌تواند منجر به نوسانات قیمت در فارکس شود و حرکت نامنظم قیمت را به وجود بیاورد.

شروع هفته

معمولا شروع هفته معاملاتی با تردید تریدرها در مورد نحوه حرکت قیمت همراه است. به همین دلیل است که تریدرهای حرف‌ای صبر می‌کنند تا همه عوامل تأثیرگذار بر مارکت را بررسی کنند و تا حدودی به یک نگرش نسبت به حرکت قیمت دست یابند و سپس معاملات را شروع کنند.

پایان هفته

با رسیدن به انتهای هفته و ساعات پایانی روز معاملاتی حجم معاملات کاهش می‌یابد. تجربه نشان می‌دهد در ساعات پایانی امکان ایجاد نوسانات ناگهانی وجود دارد و برخی از معامله گران سود به دست آمده در طول روز را در این ساعت‌ها به آسانی از دست می‌دهند.

تعطیلات بانکی

بانک‌های بزرگ که سرمایه‌گذاران اصلی فارکس محسوب می‌شوند و بیشترین نقدینگی مارکت متعلق به آنهاست در روزهای خاصی از سال تعطیل هستند. تعطیلی آنها به معنی کمتر بودن حجم معاملات است و دانستن زمان تعطیلی آنها به شما در ارزیابی ورود به معامله کمک زیادی می‌کند.

ماه‌های دسامبر و تابستان

در طول دسامبر و ماه‌های تابستان، بسیاری از کارکنان بانک‌ها مرخصی می‌گیرند. به همین دلیل، بازار فارکس در این ماه‌ها به دلیل کاهش تعداد بازیگران اصلی خود و در نتیجه کمتر شدن حجم معاملات روند خاصی ندارد. در این شرایط مارکت منطق خاصی ندارد و بهتر است با دقت بیشتری ترید کنید.

هنگام انتشار آمار و سخنرانی‌های تقویم اقتصادی

رویدادهای مهم اقتصادی کشورها از جمله آمار شاخص بهای مصرف کننده، تولید ناخالص داخلی، آمار اشتغال و سخنرانی‌های مهم مانند سخنرانی روسای بانک‌های مرکزی همانند فدرال رزرو آمریکا مارکت را دچار نوسان‌های شدید می‌کند. زمان انتشار این آمار و سخنرانی‌ها از قبل مشخص است و پیشنهاد می‌کنیم در این روزها هیجان معامله را از خود دور کنید.

روزهای برگزاری انتخابات

در این روزها حتما قیمت ارزی که مربوط به کشور برگزار‌کننده انتخابات است تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. به سادگی می‌توانید در چنین روزی از ترید دور باشید و صرفا با آرامش اخبار مربوطه را دنبال کنید.

روزهای ممنوعیت ترید در فارکس بر اساس فاکتورهای پیش‌بینی نشده

اگر تجربه فعالیت در فارکس را دارید حتما دیده‌اید که گاهی اوقات در طول سال ناگهان یک خبر مهم منتشر می‌شود که بازار را دچار شوک و هیجان می‌کند. معمولا تریدرها از این اخبار اطلاعی نداشته‌اند و اگر مدیریت ریسک صحیحی نداشته باشند قطعا متضرر خواهند شدند. چند مورد از این روزهای مهم را با هم مرور کنیم.

روزهای انتشار یک خبر خاص

به عنوان مثال در زمان شیوع ویروس کرونا با انتشار اخبار مربوط به تولید واکسن، بازارهای مالی به ویژه طلا دچار نوسان شدید می‌شدند. معمولا تریدرها از زمان انتشار این اخبار مطلع نبودند و حرکات قیمت برای آنها غیرمنتظره بود.

هنگام انتشار خبری مهم از یک تنش یا بحران سیاسی

اگر تحلیل‌های سیاسی را دنبال می‌کنید و مطالعاتی در این حوزه دارید قطعا از روابط سیاسی بین‌المللی آگاه هستید. این آگاهی به شما در تحلیل بهتر بازار فارکس کمک می‌کند؛ اما گاهی اوقات روی دادن یک حادثه مانند جنگ به قدری ناگهانی است که گویی پیش از این اطلاعی نداشته اید. به عنوان مثال می‌توانیم به جنگ میان روسیه و اوکراین اشاره کنیم که به شدت مارکت فارکس را تحت تأثیر قرار داد.

سعی کنید روزهایی که نباید در فارکس معامله کرد را در پلن معاملاتی خود یادداشت کنید تا آن‌ها را در ذهن خود داشته باشید. لزومی ندارد که خود را درگیر اخبار گسترده و حواشی کنید بلکه صرفا آگاهی از آنها و دور شدن از ترید تمرکز شما را برای تصمیم‌گیری پس از آرامش بازار بیشتر می‌کند.

به این نکته همیشه توجه کنید که ماهیت فارکس و بازارهای مالی غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است. شما هستید که با برنامه و طرح قبلی برای خود تعیین می‌کنید که آیا شرایط برای ترید فراهم است یا باید صرفا نظاره گر بازار باشید.

رویدادهایی که طی تعطیلات شنبه و یکشنبه در جهان رخ می‌دهد می‌تواند شروع بازار فارکس در روز دوشنبه را تحت تأثیر قرار دهد. پس سعی کنید در انتهای هفته معامله باز نداشته باشید. اگر با توجه به استراتژی ترید فارکس که آن را دنبال می‌کنید معاملات بلند مدت دارید از مدیریت ریسک صحیح استفاده کنید.

روزهایی که با توجه به عوامل فردی نباید در فارکس معامله کرد

ویژگی‌های شخصیتی و وضعیت روحی معامله‌گران نقش مهمی در موفقیت آن‌ها در بازار فارکس ایفا می‌کند. یکی از عادت‌های اشتباه در ترید این است که ساعت‌ها روبروی چارت بنشینید، به قیمت‌ها خیره شوید و با هر تغییر قیمت، استرس وجودتان را فراگیرد. با این شرایط حتی بیماری‌هایی مانند آرتروز و چشم درد به سراغتان خواهد آمد.

پس لازم است با شناخت خود برخی روزها از ترید دور شوید. حتما می‌پرسید چه عوامل فردی در این مورد دخیل است؟ در ادامه مقاله موارد مهمی را به شما خواهیم گفت.

قبل از اینکه خود را به طور کامل شناخته باشید

پیش از شروع ترید باید با ویژگی های روحی و اخلاقی خود کاملا آشنا باشید. احساسات و عواطف خود را به طور کامل بشناسید. آستانه تحمل و میزان صبر خود را بدانید. این حرفه نیاز به مثبت اندیشی و ذهن منطقی دارد، پس اگر منفی نگر هستید باید روی ذهن خود کار کنید و تا زمان رسیدن به یک منطق ذهنی اجازه ترید نخواهید داشت.

پیش از شناخت محرک‌های استرس زا

یکی از احساسات مضر برای حرفه ترید نگرانی و استرس است. شما باید ابتدا محرک های استرس زا را تشخیص دهید. شما به عنوان یک تریدر و کسی که شغل او نیاز به تمرکز زیادی دارد باید فرصت لازم را به خود بدهید تا تک تک عوامل استرس زا را برطرف کنید. در غیر اینصورت نتیجه و تأثیر آن را در ترید خواهید دید. پس نیاز به آرامش را حق خود بدانید و برای به دست آوردن آن تمرین کنید.

پیش از تعیین هدف

اگر شما به عنوان یک تریدر مدام به خود بگویید "تلاش کن، یا نهایت تلاشت را بکن" یک تفکر مثبت را شکل داده اید اما این کافی نیست. چون هدف شما مبهم است و نیاز دارید که آن را روشن و شفاف کنید. یعنی دقیقا مشخص کنید چه کاری را در چه زمانی انجام دهید. تا پیش از تعیین هدف از ترید پرهیز کنید. هدف های روشن و واضح فکر شما را از ابهام، و عملکردتان را از بی ثباتی خارج می کنند.

تا زمان برطرف نشدن محدودیت‌های مربوط به سبک ترید

محدودیت‌های سبک ترید خود را بشناسید. محدودیت‌های سیستم ترید خود را بدانید که این موضوع، کلید قاطعیت در ترید است. در سیستم ترید ابعاد شخصیتی شما مانند احساسات و خلق و خو، انگیزه و هیجان؛ زمان‌بندی برای ترید، اهداف، علایق، دانش و علم شما و غیره دخیل هستند. بنابراین همه این ها را به درستی در سیستم ترید بچینید تا هنگام ترید محدودیتی وجود نداشته باشد.

پیش از به دست آوردن تمرکز کافی

تریدر متمرکز فردی است که یاد گرفته توالی رویدادهای احساسی ناشی از تریدهای استرس زا، تریدهای ضررده یا حتی سودده را تشخیص دهد و با آن مقابله کند یا به آن بپردازد تا حل شود. تا زمانی که به یک تریدر متمرکز تبدیل نشده‌اید زمان ترید فرا نرسیده است.

هنگام ایجاد فشار و بار روانی ناشی از تریدهای گذشته

هنگامی که ترید در شرایط بدی قرار دارد، فشار ذهن افزایش پیدا می کند و احساسات و هیجان بر توانایی ترید سایه می افکند. در چنین مواقعی تصمیم گیری عقلانی دشوار می شود. در این مواقع با حفظ نظم پلن خود و گرفتن تصمیماتی مانند بستن پوزیشن‌های ضررده آرامش را به خود برگردانید. تا زمان استیبل شدن ذهن خود صبر کنید و ترید نکنید.

جمع بندی

در جمع بندی عوامل فردی باید بگوییم روانشناسی شخصیت خود را حتما در نظر بگیرید. یکی از مهمترین پایه های اصلی موفقیت در ترید این است که علاوه بر نقاط قوت، محدودیت های شخصی خود را هم بشناسید. اگر بیش از حدِ تعادل (به شکل افراطی) ناراحت و عصبانی یا خوشحال باشید، هر کدام از این ها منجر به بروز مشکل در ترید می شوند. به خودتان یادآوری کنید که "نیازی نیست هر روز ترید کنید."

فراموش نکنید:

"گاهی اوقات بهترین تریدی که می توانید انجام دهید، ترید نکردن است."

دانستن زمان ترید نکردن یک مهارت است و شما قرار است یک تریدر حرفه ای شوید. مهارت های لازم را از الان تمرین کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط