اطلاعیه مهم برای دارندگان توکن های bep20 بایننس اسمارت چین
اخبار ارز دیجیتال

اطلاعیه مهم برای دارندگان توکن های bep20 بایننس اسمارت چین

صرافی Crypto.com، یکی از 20 صرافی بزرگ ارز دیجیتال، در تازه‌ترین اقدام خود، کلیه‌ی ارزهای بایننس اسمارت چین را تحریم کرد. به گزارش دنیای ترید، از روز 28 نوامبر، این صرافی دسترسی به کلیه‌ی ارزهای استاندارد bep-20 و ارزهای اسمارت چین (BNB) و نسخه‌ی bep20 استیبل کوین BUSD را در تمامی گروه‌های معاملاتی به حالت تعلیق درآورد. گفته می‌شود، در صورت واریز ارز bep 20، ممکن است کاربران ارزهای خود را از دست بدهند.

 

? از روز 28 نوامبر، ارزهای زنجیره‌ی هوشمند بایننس از دسترس کاربران صرافی کریپتو دات کام خارج شده است. این امر در فضای توییتر، شایعاتی مانند توقف پوشش ارزهای بایننس اسمارت چین در چندین صرافی دیگر را نیز  قوت بخشیده است

 

آیا شایعات جنگ صرافی‌ها حقیقت دارد؟

صرافی Crypto.com اولین پلتفرمی نیست که در روزهای اخیر واریز و برداشت ارزهای bep20 را به حالت تعلیق درآورده است. در هفته‌‌ی آخر نوامبر، صرافی پولونیکس (Poloniex) نیز، واریز و برداشت استیبل کوین‌های استاندارد bep20 را معلق کرد. همچنین شایعه شده است که پلتفرم های دیگری مانند صرافی کوکوین و صرافی Gate.io نیز در مسیر تحریم بایننس اسمارت چین حرکت می‌کنند.

این بار جاستین سان در مقابل سی زد

جاستین سان، بنیانگذار و مدیر عامل سابق شبکه‌ی Tron و مالک صرافی پولونیکس واریز ارزهای bep20 و همچنین استیبل کوین‌هایی زنجیره بایننس اسمارت چین را متوقف کرد. جاستین سان با این کار،  چندین استیبل کوین از قبیل، تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC) و دو استیبل کوین بومی بایننس به نام‌های TUSD و BUSD را تحریم کرد. طبق توییت جاستین سان، زین پس در صرافی پولونیکس، به جای استفاده از استاندارد BEP20 (استاندارد ارزهای بایننس اسمارت چین)، ارزهای مبتنی بر شبکه‌های ERC20 و TRC20 استفاده می‌شود. در توییت جاستین سان اطلاعات یا توضیحات اضافه‌ی دیگری در مورد علت این تصمیم ارائه نشده است.

آیا در صرافی کوکوین واریز و برداشت توکن‌های bep20 پذیرفته می‌شود؟

صرافی کوکوین، یکی از بهترین صرافی‌های مناسب برای ایرانیان، در ماه ژوئن و اکتبر به صورت موقت و به علت به روزرسانی‌های شبکه بایننس اسمارت چین واریز و برداشت‌های توکن های استاندارد این شبکه را به حالت تعلیق درآورد. اما این صرافی که جزو 5 صرافی برتر ارز دیجیتال است، روز 8 سپتامبر طی اعلامیه‌ای در سایت رسمی خود، خبر از توقف واریز و برداشت تتر استاندارد bep20 داد. صرافی کوکوین نگرانی‌های مرتبط با امنیت نسخه‌ی  bep 20 تتر را علت اصلی این تصمیم خواند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان

با توجه به سقوط سریع صرافی FTX در ماه نوامبر که منجر به خروج 7.3 میلیون دلار نقدینگی از صرافی Crypto.com شد، نگرانی‌ها از احتمال ورشکستگی این صرافی قوت گرفته است. برخی نگران هستند که صرافی Crypto.com یا زنجیره‌ی وابسته به آن، موسوم به بلاکچین کرونوس (Cronos)، در پی ورشکستگی FTX با مشکلات مشابه یا کمبودهای نقدینگی مواجه شوند.

در ابتدای سال جاری میلادی، صرافی کریپتو دات کام، مبالغ هنگفتی را صرف کمپین‌های بازاریابی کرد. این صرافی همچنین، با تعیین نرخ‌های سود بسیار بالا برای استیک توکن بومی بلاکچین کرونوس با علامت اختصاری CRO، سعی در جذب سرمایه و افزایش نقدینگی داشت.

امروز، مشخص شده برخی از وعده‌های کریپتو دات کام، مبنی بر اعطای جوایز و امتیازات بالا برای استیک ارز کرو، عملی نشده و در حال حاضر، این صرافی توانایی برآورده کردن این وعده‌ها را ندارد.

 

بسیاری معتقدند، مدیرعامل صرافی کریپتو دات کام، درست مانند شریک تجاری خود، سم بانکمن فرید، کلاهبردار است و باید هر چه سریع‌تر وجوه خود را از کیف پول این صرافی خارج کرد. صرافی کریپتو دات کام در گذشته، بدون اطلاع قبلی، اقدام به تعطیلی صرافی کرده بود و از این بابت سابقه‌ی خوبی ندارد.

 

آیا دارندگان ارزهای bep20 باید نگران باشند؟

شکی نیست که این حرکت صرافی‌های بزرگ، از ترس کمبود نقدینگی و تأثیر بد صرافی بایننس در ماجرای ورشکستگی سریع صرافی ftx است. این ترس پس از  آن شدت گرفت که صرافی بایننس با اعلام توقف پذیرش تتر راه اندازی شده در زنجیره‌ی سولانا ( یکی از حامیان بزرگ صرافی ftx)، باعث ریزش جدی در ارز بومی این بلاکچین موسوم به sol شد. بنابراین طبیعی است که صرافی‌های دیگر، از ترس تکرار ماجرای ftx، به فکر تعدیل قدرت و کاهش نفوذ و دامیننس رئیس صرافی بایننس، معرف به سی زد بر صنعت ارزهای دیجیتال باشند.

بنابراین تعجب آور نخواهد بود، اگر صرافی‌های دیگر نیز، به تحریم زنجیره‌ی هوشمند بایننس بپیوندند.

آیا باید هر چه زودتر توکن‌های bep 20 خود را بفروشم؟

تاریخ ثابت کرده که زنجیره‌ی هوشمند بایننس شبکه‌ی خوبی برای انتقال و هولد ارز نیست. بیشتر پروژه‌های راه‌اندازی شده در این بلاکچین، اسکم هستند و ارزهای کراس چین سایر پروتکل‌ها که با استاندارد سایر زنجیره‌ها پگ شده‌اند نیز، از امنیت کافی برخوردار نیستند. بنابراین با توجه به شرایط موجود، شاید بهتر باشد توکن‌های bep20 خود را بفروشید.

برای تبدیل توکن bep20 به bep2، می‌توانید از کیف پول تراست ولت استفاده کنید.

تأثیر رویارویی صرافی های بزرگ بر صنعت ارز دیجیتال

به استناد داده‌های آنچین شرکت تحلیل داده‌ی نانسن، به نقل از کوین تلگراف، صرافی کریپتو دات کام 2.36 میلیارد دلار دارایی دیجیتال دارد که 32.58 درصد از این دارایی‌ها (حدود 600 میلیون دلار) بیت‌کوین و مابقی مجموعه‌ای از آلت‌کوین‌ها مانند شیبا اینو و ارز دیجیتال چیلیز است.

این رقم برای صرافی بایننس، 64.3 میلیارد دلار، چیزی حدود 27 برابر دارایی کریپتو دات کام است. 10 درصد از دارایی صرافی بایننس، معادل 6 میلیارد دلار،  بیت کوین است. بنابراین جای هیچ شکی نیست که در زمینه‌ی نقدینگی، صرافی کریپتو دات کام توان کافی برای رویارویی با صرافی بایننس را ندارد. 

همچنین شایان ذکر است که صرافی بایننس سهم‌های بزرگی از ده ارز دیجیتال برتر در بازار ارز دیجیتال را در پورتفوی خود دارد. به طور مثال، به استناد داده‌های ترون اسکن، 10 درصد از عرضه در گردش توکن‌های ترون در کیف پول گرم صرافی بایننس ذخیره شده است و در صورت فروش این ارزها، احتمال دامپ ترون و به دنبال آن، دامپ عمومی در بازار ارز دیجیتال وجود دارد.

هنوز هیچ یک از صرافی‌ها به طور روشن و رسمی، موضع خود را در قبال مسئله‌ی تحریم زنجیره‌ی هوشمند بایننس اعلام نکرده‌اند و صرافی بایننس نیز هیچ واکنشی نشان نداده است. در صورت، تأیید رسمی این اخبار، انتظار ریزش بازار ارز دیجیتال در جنگ صرافی‌ها وجود دارد.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام