کاربرد بلاک چین در زندگی ما؛ 6 کاربردی که نمیدانستید!
ارز دیجیتال

کاربرد بلاک چین در زندگی ما؛ 6 کاربردی که نمیدانستید!

در مورد بلاک چین (Blockchain) چه می‌دانید؟ بلاکچین واژه‌ای پر تکرار است و احتمالاً شما را یاد بیت کوین و ارزهای دیجیتال می‌اندازد. آیا کاربرد بلاکچین در همین جا خلاصه می‌شود؟

بر خلاف باور عموم، فناوری بلاک‌چین تنها برای استفاده در زمینه ارزهای دیجیتال یا سیستم بانکداری نیست، بلکه دیری نخواهد گذشت که کل دنیای فناوری را متحول می‌کند. می‌توان از این فناوری پیشرفته برای امور متعددی از انتقال معتبر داده‌ها و مدیریت زنجیره تأمین گرفته تا افزایش شفافیت در شمارش آرا و مبارزه با پولشویی استفاده کرد.

در این مطلب از مقالات ارز دیجیتال دنیای ترید، کاربردهای برجسته و اصلی فناوری بلاکچین و موارد استفاده از آن در دنیای واقعی را گردآوری کرده ایم.

 اما در ابتدا باید به این پرسش ساده اما اساسی پاسخ داد: بلاکچین چیست؟

بلاکچین چیست؟

بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده است که بین نودهای یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته شده است. این فناوری نوظهور اطلاعات را به صورت الکترونیکی ذخیره می‌کند و بیشتر به علت نقش حیاتی خود در ثبت غیرمتمرکز و ایمن تراکنش‌های ارز دیجیتال، به شهرت رسیده است. بزرگترین نوآوری در بلاک چین این است که صحت و امنیت ثبت داده‌ها را به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به شخص ثالث تضمین می‌کند.

بلاکچین چیست

در بلاکچین اطلاعات در یک دفتر کل مرکزی ذخیره می‌شود و میان صدها و شاید هزاران اعتبارسنج در سراسر یک کشور و شاید جهان به اشتراک گذاشته می‌شود. اطلاعات ثبت شده غیرقابل تغییر و قابل مشاهده توسط تمامی اعتبارسنجان هستند. بنابراین در بلاکچین با شفافیت بی رحمانه‌ای مواجه هستیم و این در حکم مرحمی روی زخم سیستم‌های فاسد بانکی است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: ارز raca چیست؟

تفاوت بلاکچین و پایگاه داده سنتی چیست؟

یکی از تفاوت‌های کلیدی میان پایگاه داده معمولی و بلاک چین، نحوه پیکربندی داده‌ها است. بلاک چین اطلاعات را در گروه‌هایی به نام بلوک جمع‌آوری می‌کند. هر بلوک مجموعه‌ای از اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. بلوک‌ها دارای ظرفیت‌ ذخیره‌سازی معین هستند و پس از تکمیل ظرفیت، بسته و زنجیروار به بلوکی که ظرفیتش قبلاً تکمیل و بسته شده، لینک می‌شوند؛ بدین ترتیب با در کنار یکدیگر قرار گرفتن بلوک‌ها، زنجیره‌ای از داده‌ها به نام بلاکچین تشکیل می‌شود. این در حالیست که در یک پایگاه داده سنتی، معمولاً اطلاعات درون تعدادی از جدول‌های متوالی پیکربندی می‌شوند.

 از دیگر تفاوت‌های بلاک چین و پایگاه داده سنتی، می‌توان به ماهیت متمرکز پایگاه داده اشاره کرد. در یک پایگاه داده سنتی، تمامی اطلاعات توسط یک اعتبارسنج و در یک مکان ذخیره می‌شود. بنابراین قابل تغییر و شکننده هستند؛ این در حالیست که مدل ساختاربندی بلاکچین، بخصوص هنگامی که در فضای غیرمتمرکز با نودها و اعتبارسنجان متعدد پیاده‌سازی می‌شود، یک جدول زمانی برگشت‌ناپذیر متشکل از داده‌ها را ایجاد می‌کند. هنگامی که یک بلوک پر می‌شود، بخشی از این جدول زمانی غیرقابل تغییر می‌شود. به عبارت دیگر، هر بلوک بسته یک مهر زمانی می‌خورد و این یعنی شفافیت و اعتبار.

تفاوت میان بلاکچین و پایگاه داده سنتی

مهم‌ترین مزیت بلاکچین چیست؟

فناوری بلاک چین راه حل‌های بسیار خوبی را برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه ارائه می‌دهد؛ به همین دلیل به محبوبیت بسزایی در میان صاحبان صنایع مختلف در اقصی نقاط جهان، دست یافته است.

به گزارش مقاله‌ای منتشره در سایت ComputerWorld، صنعت بلاکچین می‌تواند با حذف تشریفات اداری، ایجاد سیستم های دفتر کل و کاهش هزینه‌های شخص ثالث، به طور سالانه، از اتلاف 8 تا 12 میلیارد دلار سرمایه در بانک های سراسر جهان جلوگیری کند.

اگرچه نام صنعت بلاکچین بیشتر با ارزهای دیجیتال و بازار پولساز آن پیوند خورده است. اما در این مقاله نشان خواهیم داد چگونه بلاکچین سطح زندگی انسان ها و کسب و کارها را بهبود می بخشد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: آموزش رایگان صفر تا صد ارز دیجیتال

هدف اصلی بلاکچین چیست؟

هدف بلاک چین این است که شرایطی را فراهم کند که اطلاعات دیجیتال به طور معتبر و غیرقابل ویرایش ثبت و توزیع شود. بدین ترتیب، بلاک چین پایه و اساس دفاتر غیرقابل تغییر را بنا نهاد که غیرقابل دستکاری و خدشه ناپذیر هستند. به همین دلیل است که بلاک چین‌ها به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) نیز شناخته می شوند.

موارد استفاده از بلاکچین

موارد استفاده از بلاکچین بسیار گسترده است. تقریباً هر کسب و کاری که مشتاق به شفاف سازی و بهره‌مندی از قابلیت رهگیری سلسله مراتب تولید و پردازش باشد، می‌تواند از این فناوری نوظهور استفاده کند.

به طور کلی، رایج‌ترین موارد استفاده از بلاکچین به شرح زیر است:

  1. به اشتراک گذاری امن داده‌های پزشکی
  2. بازارهای NFT
  3. پرداخت‌های فرامرزی
  4. امنیت هویت شخصی
  5. سیستم مبارزه با پولشویی
  6. افزایش شفافیت در سیستم بانکی
  7. نظارت بر زنجیره تأمین و لجستیک
  8. مکانیسم رأی گیری
  9. صرافی ارزهای دیجیتال
  10. املاک و مستغلات
  11. موارد بی شمار دیگر

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: کدام ارز دیجیتال آینده بهتری دارد

کاربردهای شبکه بلاکچین در دنیای واقعی

امروزه بسیاری از شرکت‌های مدرن و معتبر در صنایع مختلف، از فناوری بلاکچین بهره می‌برند. شرکت‌های زیادی در زمینه املاک، خدمات بانکی، خرده فروشی، داروسازی، پزشکی و ... در این زمینه فعالیت دارند. شرکت‌هایی که هر یک غول‌هایی در صنف خود به شمار می‌آیند، مانند:

  • ابرشرکت خرده فروشی وال مارت (Walmart)، دارای بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان؛
  • ابرشرکت داروسازی و زیست فناوری فایزر (Pfizer)؛
  • گروه بین‌المللی آمریکایی (AIG)، ابرشرکت خدمات مالی چند ملیتی که در زمینه ارائه خدمات بیمه و مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک فعالیت دارد.
  • زیمنس (Siemens)، بزرگترین شرکت تولیدی- صنعتی اروپا که در زمینه پزشکی فعالیت می‌کند.

این شرکت‌ها با استفاده از شفافیت و اعتبار داده‌های بلاکچین که غیرقابل دستکاری و تغییر هستند، قادر به ردیابی صحیح و معتبر هر یک از مراحل تولید یا توزیع کسب و کار خود هستند و بدین ترتیب، به محض ایجاد کوچکترین نقصی در فرایند تولید و توزیع خود، از طریق قراردادهای هوشمند، به سرعت مطلع شده، آن را ردیابی و رفع می‌کنند.

در ادامه، به ذکر مثال‌های جالبی از کاربردهای بلاکچین می‌پردازیم که موجب سهولت و رونق کسب و کار شرکت‌های معتبر جهانی شده است.

 کاربرد بلاکچین در پزشکی

در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، بلاک چین هنوز در ابتدای راه بوده و در حال حاضر، در حال آزمون و خطاست. به طوری نظری، می‌توان گفت، راه‌حل‌های اولیه بلاک چین پتانسیل بسیار خوبی برای کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، بهبود دسترسی به اطلاعات پزشکی در میان ذینفعان و همچنین ساده‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار دارند.

کاربرد بلاکچین در اشتراک داده های پزشکی

یک سیستم پیشرفته، می‌تواند از شفافیت و اعتبار بلاکچین برای جمع‌آوری و  اشتراک‌ اطلاعات سلامتی بیماران بهره ببرد و با این کار، تا حد زیادی هزینه‌های پزشکی را کاهش دهد.

در ادامه به ارائه نمونه‌ای‌ از کاربرد بلاکچین در پزشکی می‌پردازیم.

مثالی از کاربرد بلاک چین در پزشکی: اپلیکیشن جمع‌آوری داده پزشکی

یک فرد، در طول حیات خود، به مراکز درمانی بسیاری مراجعه می‌کند و تحت مراقبت‌های بخصوصی قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل، یکی از بزرگ‌ترین مسائل مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، پراکندگی داده‌ها در مراکز درمانی مختلف است.

حال تصور کنید فردی دچار سانحه شده، در وضعیت بیهوشی است و نیاز به مراقبت و رسیدگی فوری دارد. کادر پزشکی به اطلاعاتی مانند گروه خونی بیمار، انواع حساسیت‌های دارویی، سابقه بیماری و اطلاعاتی از این دست نیاز فوری دارند. مدت زمانی که برای تهیه این اطلاعات مورد نیاز است، گاه به قیمت جان یک انسان تمام می‌شود. این در حالیست که با استفاده از بلاکچین می‌توان در هر زمان و مکان، تنها با ورود یک کد شناسه به این اطلاعات دست پیدا کرد.

شرکت پیشنتوری (Patientory) یک سیستم یکپارچه پرونده پزشکی است که توسط فناوری بلاک چین پشتیبانی می‌شود و با ارائه کامل سوابق پزشکی، بیماران و پزشکان را در ارتباط دائمی با یکدیگر نگه می‌دارد و همچنین با ایجاد دسترسی به داده‌های پزشکی، فرایند آغاز درمان را تسریع می‌کند.

در این سامانه، اطلاعات هر فرد در بلوک‌هایی ذخیره شده و غیرقابل تغییر است. در هر زمان، پزشک معالج می‌تواند با ارائه اطلاعاتی معین، سابقه پزشکی بیمار را فراخوانی کرده و یا اطلاعات جدیدی به ثبت برساند.

کاربرد بلاکچین در بازارهای NFT

سال 2021، سال ورود پر سر و صدای توکن‌های غیرمثلی (NFT) است. توکن‌های غیر مثلی که توکن‌های غیرقابل تعویض نیز نامیده می‌شوند، داغ‌ترین اپلیکیشن‌های بلاک چین از زمان ایجاد ارز دیجیتال بوده‌اند.

بلاک چین و توکن های غیرمثلی

NFT ها صرفاً آیتم‌های دیجیتالی مانند موسیقی، هنر، گیف، ویدیو و غیره هستند که به پشتوانه بلاک چین به فروش می‌رسند. در واقع فناوری بلاکچین تضمین می‌کند که مالک انحصاری یک توکن خاص می‌تواند حقوق کامل آن را ادعا کند.

آیا میم 2011 Nyan Cat را می‌شناسید؟ GIF این گربه توسی بامزه، به تازگی به قیمت 600.000 دلار در بلاک چین اتریوم فروخته شد. قبل از ماه اکتبر نیز، هنرمند دیجیتال "بیپل" ، یک اثر دیجیتالی به نام "اولین 5000 روز" (The First 5000 Days) را به قیمت خیره کننده 69 میلیون دلار به فروش رساند.

NFT به خریداران این فرصت را می دهد که لحظات دیجیتال، فرهنگی و هنری را تحت مالکیت خود داشته باشند. در زیر نمونه‌ای از شرکتی را ذکر می‌کنیم که با استفاده از موج NFT به کسب و کار خود رونق می‌دهد.

مثالی از بازارهای NFT

کندی (Candy) یک شرکت آمریکایی واقع در نیویورک سیتی است که یک اپلیکیشن مبتنی بر بلاک چین را به همین نام راه‌اندازی کرده است. این اپلیکیشن یک اکوسیستم پیشرفته NFT را اجرا می‌کند و این فرصت را در اختیار طرفداران و مجموعه‌داران قرار می‌دهد که با نمادهای برتر عرصه ورزش، هنر، موسیقی و فرهنگی، در قالب کلکسیون های دیجیتال دارای مجوز رسمی، تعامل داشته باشند. این اپلیکیشن درها را به سوی یک بازار امن باز می‌کند که در آن کاربران فرصت برابر برای سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش دارند.

کندی با همکاری مستقیم با ورزشکاران، هنرمندان و تولید کنندگان محتوا، این فرصت را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که پروژه‌های NFT خود را ایجاد کنند و در حال حاضر در حال تولید مجموعه‌ای از 30 استادیوم لیگ برتر بیسبال است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: بازی های کریپتویی

کاربرد بلاکچین در پرداخت های فرامرزی

پرداخت‌های فرامرزی چیست؟

زمانی از واژه پرداخت برون مرزی یا فرامرزی (cross-border) استفاده می‌شود که معامله بین بانکها یا ارگانهای دو کشور متفاوت صورت گیرد و طرفین معامله از ارزهای مختلف استفاده کنند. در این حالت، طرفین باید برای تکمیل پرداخت، یک مبادله ارزی را تکمیل کنند. راه‌حل فین‌تک برای سهولت مبادلات فرامرزی و کاهش یا حذف کارمزد تراکنش‌ها و جلوگیری از زیان ناشی از نوسانات ارزی، استفاده از بلاکچین است.

حال سؤال اینجاست: بلاکچین چه نقشی در پرداخت‌های فرامرزی ایفا می‌کند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: با استفاده از بلاک چین، مؤسسات می‌توانند اطلاعات مربوط به پرداخت را بلافاصله میان یکدیگر به اشتراک بگذارند و فوراً یک تراکنش موفق را - بدون خطا - اجرا کنند. خبر خوب اینکه همه اینها با کارمزد تراکنش کمتر انجام می‌شود. به زبان ساده، بلاک چین تجربه پرداخت‌های فرامرزی را برای همگان بهبود می‌بخشد.

فناوری بلاک چین با توزیع داده در میان بی نهایت دفتر کل بانکی، از قابلیت نقل و انتقالات ایمن وجوه، در پرداخت‌های برون مرزی برخوردار است. این قابلیت مزیت عبور از واسطه‌های بانکی را برای افراد به همراه دارد و با استفاده از این پتانسیل افراد قادر خواهند بود یک تراکنش را به صورت مستقیم و بی‌واسطه اجرا کنند. بلاکچین با استفاده از تراکنش ایمن، پرسرعت و مقرون به صرفه و شفاف که در هر نقطه از جهان قابل مشاهده است، پرداخت‌های فرامرزی را امکان‌پذیر می‌کند.

 یک مثال از پرداخت های فرامرزی

چندی است که بانک‌های هندوستان جهت بهبود تجربه پرداخت مشتریان خود، از فناوری بلاکچین کمک گرفته‌اند. به عنوان مثال، سال گذشته، YES BANK یک قرارداد مشارکت با شرکت ریپل به منظور کمک به تسهیل حواله‌های ورودی از آمریکای شمالی، خاورمیانه و بریتانیا امضا کرد.

کاربرد بلاکچین در پرداخت‌های فرامرزی

صرفنظر از این مورد، فناوری بلاکچین مزایای زیادی را در سطح انسانی برای مردم هندوستان به ارمغان آورده است. به عنوان مثال، فرض کنید یک تبعه هندی مقیم دبی برای پرداخت هزینه خدمات اورژانسی خانواده خود در هند، نیاز فوری به انتقال پول به حساب بانکی خانواده‌اش دارد.

در این مثال اگر بانک از فناوری بلاک چین استفاده کند، انتقال حواله ظرف تنها چند دقیقه انجام می‌شود و کارمزدهای این تراکنش به طور قابل توجهی کمتر از روش‌های فعلی انتقال پول خواهد بود. در صورتیکه از روش‌های مرسوم پرداخت‌های فرا مرزی استفاده شود، واریز وجه بین 3 تا 4 روز به طول می‌انجامد و وجه از طریق واسطه‌های متعدد و پس از کسر هزینه‌های اضافی، به حساب واریز می‌شود.

بلاکچین و مقابله با سرقت هویت و جعل اسناد

اطلاعات هویتی شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت و شماره ملی، شماره پاسپورت، شماره بیمه، گواهینامه رانندگی و غیره است. این داده‌ها توسط نهادهای متمرکز (دولت‌ها) صادر و در پایگاه‌های داده متمرکز (سرورهای دولت مرکزی) ذخیره می‌شوند.

به گزارش شرکت امنیت هویت لایف لاک (LifeLock)، در سال 2017، بیش از 16 میلیون پرونده جعل و سرقت هویت در آمریکا به ثبت رسیده است. طبق آمار، در آن سال، به طور میانگین هر دو ثانیه، یک هویت به سرقت رفته است. جعل در این مقیاس گسترده، تنها شامل جعل اسناد هویتی مانند پاسپورت و شناسنامه نیست و تمامی موارد سوءاستفاده از هویت غیر، مانند جعل مدارک تحصیلی و هک کردن پرونده‌های شخصی را نیز در برمی‌گیرد.

کابرد بلاک چین در جلوگیری از جعل اسناد

مورد دیگر اینکه فرایندهای احراز هویت ارگانهای غیردولتی باعث ایجاد نگرانی در مورد حریم خصوصی می‌شوند.

اما فناوری بلاکچین برای حل این موضوع نیز راهکاری در آستین دارد:

دولت‌ها می‌توانند با ذخیره اطلاعات حساس در یک دفتر کل غیرمتمرکز بلاک چین، این مشکل را براحتی از میان بردارند.

سیستم مدیریت هویت بلاک چین از الگوریتم اثبات‌ دانش صفر (Zero-Knowledge Proof) برای احراز هویت بهره می‌برد. این الگوریتم روشی است که در آن، با استفاده از بلاکچین خصوصی ، دولت اطلاعات هویتی افراد را در بلاک چین ذخیره کرده و به هر شخص کد معینی اختصاص می‌دهد. سپس سایر ارگانهای خصوصی و دولتی تنها با ورود این کد یکتا، تأییدیه هویت را دریافت می‌کنند. در این روش جزئیات اطلاعات شخصی به اشتراک گذاشته نمی‌شود، بلکه تنها یک تأییدیه معتبر و خدشه ناپذیر از سوی ارگان دولتی و بوسیله بلاکچین صادر می‌شود شامل اطلاعات محدودی است. این مورد بسیاری از مسائل مربوط به حریم شخصی را حل می‌کند، زیرا فقط ارگانهای خاصی اجازه دریافت ریز اطلاعات فردی را دارند و لزومی ندارد افراد برای احراز هویت، مدارک کامل شناسایی خود را در اختیار مؤسسات و خود را در معرض جعل اسناد هویتی قرار دهند.

نمونه‌ای از امنیت هویت شخصی با استفاده از بلاکچین

کشورهای آسیایی مانند چین، مالزی و سنگاپور در خط مقدم استفاده از بلاکچین در زمینه امنیت هویت شخصی قرار دارند. دولت سنگاپور از اوایل سال 2020 مدارک تحصیلی را بر روی پلتفرم بلاکچین صادر می‌کند تا بدین وسیله از جعل مدارک تحصیلی جلوگیری کند. بدیهی است این امر قدم مهمی در راستای ارتقای سطح کیفیت خدمت رسانی و شایسته سالاری خواهد بود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لیکویید چیست

کاربرد سیستم ردیابی بلاک چین در مبارزه با پولشویی

پولشویی صرفاً روشی است برای قانونی جلوه دادن پولی که از منابع غیرقانونی یا مجرمانه به دست آمده است. روش‌های مختلفی برای پولشویی وجود دارد و امروزه یکی از راه‌های اصلی آن، ارز دیجیتال است. سرمایه‌گذاری در معاملات ارزهای دیجیتال راهی سریع و آسان برای فرار از پرداخت مالیات نیز محسوب می‌شود؛ زیرا مبالغ عظیمی از تراکنش‌های بیت‌کوین را می‌توان بدون هیچ کنترلی انتقال داد.

پولشویی با استفاده از ارز دیجیتال

کشورهایی مانند هند، به دلیل پولشویی‌های مکرر و ناتوانی دولت در کنترل آن، ممنوعیت کامل تجارت ارزهای دیجیتال را صادر کرده‌اند.

بلاک چین برای رفع این موضوع، یک مکانیسم ضد پولشویی (AML) کاملاً اثبات شده را ایجاد کرده است. در بخش بعدی، با ذکر مثال، به این موضوع می‌پردازیم.

 چرا فرایند مبارزه با پولشویی بانکی ناکارآمد است؟

فرایند احراز هویت در بانک‌ها اجباری است. هنگام افتتاح حساب، تمام سوابق مالی و هویتی صاحب حساب چک می‌شود و در انتها تعهدنامه مبارزه با پولشویی به امضای صاحب حساب می‌رسد. اما با اینحال، پولشویی بیداد می‌کند. زیرا برای هر قانونی، یک راه دور زدن مفروض است. همه ساله با پاک و مخدوش کردن اطلاعات، با ایجاد اطلاعات جعلی و گمراه کننده، پولشویی‌های گسترده‌ای در سراسر جهان صورت می‌گیرد.

ترکیب دو روش احراز هویت و راه‌های مبارزه با پولشویی با استفاده از قدرت بلاک چین، عدم تمرکز، شفافیت و تغییر ناپذیری، می‌توانند خطرات و چالش‌های مرتبط با این فرآیند را کاهش دهند.

سیستم ردیابی مبارزه با پولشویی (AML) بلاک چین چیست؟

بلاک چین غیرمتمرکز و تغییر ناپذیر است. با ایجاد یک پلتفرم ضدپولشویی با استفاده از بلاک چین، ردیابی پول بسیار آسان و شفاف می‌شود. داده‌ها تغییرناپذیر بوده و هر گونه تلاش برای تخریب یا تحریف اطلاعات ناکام می‌ماند. هر هکری که سعی در حمله به شبکه داشته باشد، باید با حمله 51 درصدی، بیش از نیمی از نودها را شکست دهد تا بتواند کنترل داده‌ها را در دست گیرد که تلاشی بسیار هزینه بر و دور از ذهن است. بنابراین، داده‌ها می‌توانند به طور کامل توسط قانون‌گذارانی مانند بانک‌ها نظارت و رصد شوند.

شفافیت بلاکچین در مبارزه با پولشویی (AML)

بلاک چین تاریخچه تمامی تراکنش‌ها را در شبکه خود حفظ می‌کند. مواردی مانند هک یا حمله 51 درصدی قابل ردیابی هستند، زیرا هر رویدادی در پلتفرم ذخیره می‌شود. بانک‌ها می‌توانند با یک قرارداد هوشمند، پیش از آنکه دیر شود، در جریان گزارش هر عمل مشکوکی مانند انتقال مبالغ هنگفت از حساب‌ها قرار گیرند.

می‌توان قراردادهای هوشمند را به نحوی تنظیم کرد که در کوتاه‌ترین زمان، داده‌ها را استخراج کرده و گزارشی تنظیم کنند. فرآیندهای خودکار می‌توانند یک گزارش پیچیده را به راحتی تنظیم کرده و روند را تسریع بخشند.

بلاک چین و مکانیزم رأی گیری

رأی گیری با تکیه بر بلاکچین، موضوعی جدید است که پژوهشگران در حال ارزیابی آن هستند. به تازگی، چندین مقاله در نشریات معتبر به این موضوع پرداخته‌اند؛ زیرا رأی گیری آنلاین پتانسیل بالایی برای کاهش هزینه‌های سازمانی، افزایش مشارکت رأی دهندگان، افزایش شفافیت در شمارش آراء، اعتمادسازی و جلوگیری از اتلاف وقت و ترافیک دارد.  

با وجود تمامی این مزایا، مسئولین بسیار در این خصوص با احتیاط عمل می‌کنند. زیرا استفاده از اینترنت، تهدیدی جدی برای کل فرایند انتخابات به شمار می‌آید. تنها یک نقطه ضعف می‌تواند منجر به دستکاری گسترده آراء شود.

مزایای بلاکچین

یک دغدغه دیگر شفافیت، دقت، تغییر ناپذیری و امنیت سیستم‌های رأی‌گیری است. 

بدیهی است که نمی‌توان به دیتابیس متمرکز دولتی اعتماد کرد. فناوری بلاک چین با بهره وری از نودها، ماینرها و الگوریتم اجماع، قطعاً گزینه مناسبی برای پاسخگویی به این دغدغه‌هاست. بلاکچین شفاف، غیرمتمرکز، غیرقابل دستکاری بوده و با مزایایی مانند حفاظت از حریم خصوصی و سرعت تراکنش، می‌تواند تبدیل به یک شیوه جدید انتخاباتی شود.

با استفاده از بلاکچین، می‌توان نظارت دقیقی بر فرایند انتخابات داشت. اطلاعات هر رأی در بلوک‌ها به صورت غیرقابل تغییر ذخیره و بین نودها به اشتراک گذاشته می‌شوند. بنابراین هرگز کسی نمی‌تواند با یک هویت دو بار رأی دهد، همچنین کسی قادر به دستکاری نتایج انتخابات نخواهد بود. از آنجایی که بلاکچین غیرمتمرکز است، امکان خرابکاری و هک نزدیک به صفر است.

مقایسه انتخابات بلاکچینی با انتخابات

کمپین های تبلیغاتی و بلاک چین

چطور می‌توان از بلاک چین در کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کرد؟

امروزه کسی نمی‌تواند منکر تأثیر بسیار مهم تبلیغات، بخصوص دیجیتال مارکتینگ در بهبود کسب و کار شود، با اینحال، سرعت و شفافیت حلقه مفقوده این صنعت است. خوشبختانه، فناوری بلاک چین می تواند با سرعتی که در ردیابی دقیق موجودی ارائه می‌دهد و با شفافیتی که در نمایاندن تمامی مراحل تولید و توزیع دارد، این مشکل را از میان بردارد.

چطور از بلاک چین در زمینه دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

شرکت‌های تبلیغاتی، هزینه‌های زیادی صرف تبلیغات می‌کنند، در حالی که ممکن است این تبلیغات از سوی بسیاری از کاربران، مزاحم و آزار دهنده تلقی شوند. با استفاده از بلاک چین تبلیغات به شکل اثر بخش، کم هزینه و هدف‌مندی شده ارائه و برای دو طرف تبلیغات؛ یعنی کاربر و شرکت تبلیغاتی جالب و جذاب می‌شوند.

چطور از بلاکچین در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

با فناوری بلاک چین، کاربران می‌توانند تبلیغات را به صورت انتخابی دریافت کنند و برای کلیک و مشاهده آن در مرورگر بلاکچین، توکن پروتکل را جایزه بگیرند. نمونه‌ای از مرورگرهای مبتنی بر بلاک چین، مرورگر Brave است که به طور پیش فرض، تبلیغات وب را مسدود و با اعمال فیلتر امکان نمایش تبلیغات انتخابی را فراهم می‌کند.

چالش دیگر در فضای دیجیتال مارکتینگ، کلیک‌های جعلی و فیکی است که توسط ربات‌ها انجام می‌شوند و می‌تواند هزینه زیادی روی دست شرکت‌های تبلیغاتی بگذارد. با استفاده از سرورهای غیرمتمرکز بلاک چینی، می‌توان بر تبلیغات دیجیتال، نظارت مستقیم داشت و از پرداخت هزینه برای کلیک‌های جعلی خودداری کرد.

یک مثال از "کمپین های تبلیغاتی " بلاکچین محور

آمریکا پرچم دار استفاده از فناوری بلاک چین در دیجیتال مارکتینگ است. شرکت‌های آمریکایی متعددی از این فناوری برای بهبود کسب و کار خود استفاده می‌کنند. یکی از شرکت‌های پیشرو در امر دیجیتال مارکتنیگ مبتنی بر بلاک چین، شرکت لوسیدیتی (LUCIDITY) واقع در کالیفرنیاست. پلتفرم بلاک چین Lucidity هر رویداد دیجیتال مارکتینگ را ذخیره و تأیید می‌کند تا از تأمین داده‌های دقیق اطمینان حاصل کند. پلتفرم این شرکت با استفاده از قراردادهای هوشمند، گزارش لحظه به لحظه‌ای درباره فعالیت کمپین‌ به تیم‌های دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهد، این سیستم قادر است پرداخت‌های دست اندر کاران تبلیغات را ردیابی کند و با نشانه‌گذاری بازدیدهای جعلی ربات، از پرداخت برای کلیک‌های جعلی و اتلاف هزینه جلوگیری کند.

غول خودروسازی تویوتا شاهد افزایش 21 درصدی بازدهی کمپین تبلیغاتی در پلتفرم Lucidity بود. تویوتا موفق شد با قرار دادن سایت‌ها و برنامه‌های زائد اعلام شده از سوی شرکت Lucidity در لیست سیاه، تبلیغات خود را هدفمند سازی کند و بودجه خود را به سایت هایی با عملکرد بالاتر اختصاص دهد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: ارز دوج زیلا

و اما سخن پایانی

بلاک چین دریچه‌ای است رو به جهانی پر از خلاقیت، شفافیت، سرعت و اعتماد. با استفاده از این فناوری هوش مصنوعی، تمامی کسب و کارها قادر خواهند بود از یک سو، تا حد زیادی از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کنند و از سوی دیگر اثربخشی کسب و کار خود را افزایش دهند.

در این مقاله، ما در رسانه فارکس و ارز دیجیتال دنیای ترید تلاش کردیم ابتدا تعریف دقیقی از بلاک چین ارائه دهیم و با معرفی موارد واقعی استفاده از بلاک چین در صنایع مختلف، نشان دهیم که این صنعت تا چه حد بهبود دهنده و مفید است.

این یک فناوری نسل جدید است که تاکنون موفق نشده آنطور که باید و شاید جایگاه مناسب خود را در کشور عزیزمان بیابد. متأسفانه سیاست‌های ساکن دولت مرکزی برای پذیرش و اعتماد به هر فناوری نوظهوری به مدتی زمان نیاز دارد؛ بنابراین فاصله معناداری میان دولت و شرکت‌ها و استارت آپ‌های پیشرو در زمینه صنعت بلاکچین احساس می‌شود. با اینحال دیری نخواهد پایید که صنعت بلاک چین با نوآوری‌های شگفت آورش تبدیل به جزو لاینفک تمامی صنایع شود.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط