اسرائیل دستور مصادره داد: کیف پول‌های دیجیتال حماس خالی می‌شوند
اخبار ارز دیجیتال

اسرائیل دستور مصادره داد: کیف پول‌های دیجیتال حماس خالی می‌شوند

مقامات اسرائیلی طی اقدامی تلاش کردند میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال را از آدرس‌هایی که به گفتۀ آنها با حماس در ارتباط است، کشف و مصادره کنند.

طبق گزارشات دایره مبارزه با تأمین مالی تروریسم اسرائیل، با این دستور، در مجموع، 84 کیف پول ارز دیجیتال، محتوی چندین نوع ارز دیجیتال شامل بیت‌کوین(BTC)، دوج‌کوین (DOGE)، ارز دیجیتال شبکۀ کارادائو (ADA)، استلار (XLM)، ریپل (XRP) و اتریوم (ETH) و سایر رمزارزهای دیگر مصادره می‌شوند. همچنین در یک گزارش منتشر شده در سایت شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین موسوم به الیپتیک (Elliptic)، مجموعۀ موجودی این کیف پول‌های ارز دیجیتال بیش از 7,7 میلیون دلار تخمین زده شده است.

تام رابینسون یکی از مؤسسان شرکت الیپتیک در این مورد گفت:

« تعدادی از این‌ آدرس‌ها، مربوط به سپرده موجود در صرافی‌ها بوده و بقیه به کارگزاران تعلق دارند.»

از این میزان، 4,1 میلیون دلار صرف خریداری استیبل کوین تتر (USDT) شده و 3,4 میلیون دلار دیگر برای خریداری بیت کوین به کار رفته است. طبق تجزیه و تحلیل شرکت الیپتیک، مبالغ نسبتاً ناچیزی نیز صرف خریداری سایر ارزهای دیجیتال شده است که شامل 165,000 دلار برای خرید ترون، 51,000 دلار برای اتریوم و 40,000 دلار برای دوج کوین است.

این شرکت فعال در ردیابی تبادلات مالی، با اشاره به حکم توقیف تمامی این آدرس‌ها افزود:

«حکم توقیف نشان می‌دهد که در حال حاضر، حماس از طیف وسیعی از انواع دارایی‌های ارز دیجیتال بهره می‌برد.»

این امر نشان می‌دهد که تحولی در دانش مالی حماس در حوزه ارز دیجیتال پدید آمده است؛ زیرا این گروه سابقاً تنها به بیت کوین اعتماد داشت. این تعداد کیف پول دیجیتال نشان می‌دهد که حماس قصد دارد منابع خود را فراتر از بیت کوین برده و از رمزارزهای متنوع بهره جوید.

گفتنی است وزیر دفاع اسرائیل بنی گانتس، در حالی نسبت به دستور توقیف دارایی این کیف پول‌های دیجیتال چراغ سبز نشان داده است که در 30 ژوئن، با اعلام «اطمینان کامل» از اتصال این کیف پول‌ها به حماس، تأکید کرد که این وجوه قرار بود صرف «ارتکاب یک جنایت تروریستی شدید» شود.

چندی است که حماس طی اعلامیه‌ای از تمامی مسلمانان و طرفداران خود در سراسر جهان درخواست کرده که کمک‌های مالی‌شان را از طریق بیت‌کوین به حماس تزریق کنند. این گردان، برای غیرممکن کردن رهگیری مبادلات مالی، تأکید کرده که کمک‌های مالی به آدرس‌ کیف پول دیجیتال ارسال شوند.

این پویش که از دی ماه سال گذشته به راه افتاده، خبر از تاکتیک جدید مالی حماس می‌دهد ولی از جمله مشکلاتی که در برابر این استراتژی قد علم کرده، این است که صرافی‌ها و نهادهای دیجیتال، با اطلاع از این آدرس‌ها قادر خواهند بود فرایند نقل و انتقال را به کلی مختل کنند. برای رفع این مشکل، حماس ابتکار عمل را به دست گرفت و درخواست کرد که هر کمک مالی به یک کیف پول رمزارز خاص فرستاده شود.

حال که 84 کیف پول ارز دیجیتال شناسایی و توقیف شده است، باید در انتظار واکنش حماس بود و دید که آیا حماس توانایی ایستادگی در برابر این کسری نسبتاً بزرگ را خواهد داشت و در قبال آن چه واکنشی از خود نشان خواهد داد. استراتژی جدید حماس چه خواهد بود؟

سؤالات متداول:

آدا (ADA) رمز ارز شبکه کاردانو چیست؟

کاردانو پلتفرمی غیرمتمرکز و نسل سومی ارز دیجیتال بوده و رقیبی قدرتمند برای اتریوم محسوب می‌شود. رمز ارز شبکه کاردانو، آدا (ADA) نام دارد و می‌توان آن را درست مانند سایر رمزارزها استفاده کرد. پروژه کاردانو در سال ۲۰۱۵ فعالیت‌های بلاکچینی را آغاز و به مدت دو سال بر روی ایرادات بلاک چین‌هایی چون بیت کوین و اتریوم کار کرد. در نهایت کاردانو موفق شد تا با ایجاد فرایندهایی نوین در تأیید تراکنش‌ها و مقیاس پذیری شبکه‌ها، مشکلات قراردادهای هوشمند را حل کند و اینگونه توانست خود را به‌عنوان یک سیستم مالی معتبر معرفی کند و با رقبای قدری مانند اتریوم وارد رقابت تنگاتنگ شود. کاردانو نسل سوم بلاک‌چین و پلتفرم توسعه غیرمتمرکز (Dapp) است. این پلتفرم توانسته نظر رسانه‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند و در نتیجه اکنون به قدرت می‌توان ادعا کرد که ارز دیجیتال کاردانو، موسوم به آدا یکی از برترین و منسجم‌ترین ارزهای دیجیتال در جهان محسوب می‌شود.

ارز دیجیتال استلار (XLM)چیست؟

استلار یک شبکه‌ همتا به همتای غیرمتمرکز مانند بیت کوین بوده و از تکنولوژی بلاک چین بهره می‌برد. در این شبکه‌ غیرمتمرکز، هیچ هسته مرکزی وجود نداشته و بنابراین عاری از هرگونه نهاد تصمیم گیرنده‌ مزاحم است. با اینحال، بلاک چین آن مانند یک دفتر کل، به گونه‌ای برنامه نویسی شده است که تمامی جزئیات مربوط به  تراکنش‌ها، بین سرورها توزیع شده و در شبکه عظیم استلار ذخیره می‌شود. در نتیجه این شبکه، فضای برابری به وجود آورده که در آن هر کس قادر به مشاهده جزئیات تراکنش‌ها باشد. کلیه تصمیمات و تأییدهای صورت گرفته در این شبکه از طریق پروتکل اجماع استلار، ظرف حداکثر 5 ثانیه انجام می‌شوند.

مبتکر ارز دیجیتال استلار، جد مک‌کالب (Jed McCaleb)، یکی از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال ریپل است که پس از جدایی از این تیم، اقدام به توسعه‌ ارز دیجیتال استلار کرد. وی پس از حدود دو سال کار بر روی الگوریتم استلار توانست کدهای جدیدی نوشته و این رمز ارز محبوب را با موفقیت وارد چرخۀ بازار ارز دیجیتال کند. مک کالب هدف خود از ایجاد این ارز دیجیتال جدید را ارائه‌ خدمات مالی مقرون‌ به‌ صرفه با سرعتی بالا به کاربران اعلام کرده است. وی توانست رویای ساختن محیطی امن و سریع برای تبادلات مالی خرد در جهان را به واقعیت نزدیک کند. در حال حاضر بلاک چین غیرمتمرکز استلار این توانایی را دارد که در عرض ۳ تا ۵ ثانیه هزاران تراکنش را انجام دهد.

 

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام