قیمت ریپل (امروز)؛ معرفی، تحلیل، آینده و تاریخچه XRP
ارز دیجیتال

قیمت ریپل (امروز)؛ معرفی، تحلیل، آینده و تاریخچه XRP

ارز دیجیتال ریپل یکی از ارزهای برتر بازار کریپتو است که تحولی را در سیستم پرداخت دیجیتال ایجاد کرده است. ریپل یک فناوری است که هم به عنوان ارز دیجیتال و هم به عنوان شبکه پرداخت دیجیتال برای معاملات مالی عمل می‌کند. ارز دیجیتال ریپل (XRP) از جمله ارزهایی است که به دلیل آینده‌ی خوبی که فعالان این حوزه برای آن در نظر گرفته اند، یکی از گزینه‌های خوب برای سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شود. برای شناخت این ارز دیجیتال که پتانسیل بالایی برای رشد دارد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال XRP چیست؟

ریپل یک شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین با ارز دیجیتال خود XRP است. کلمه اختصار شبکه بلاک چین ریپل «Ripple» و اختصار ارز دیجیتالش «XRP» است. هدف ریپل واسطه گری بین دو ارز یا شبکه است.

فرآیند اصلی ریپل، سیستم مبادله دارایی تسویه پرداخت و سیستم حواله است، شبیه به سیستم سوئیفت برای انتقال پول و امنیت بین‌المللی، که توسط بانک‌ها و واسطه‌های مالی که با ارزهای مختلف معامله می‌کنند، استفاده می‌شود. در واقع هدف XRP این است که به عنوان یک مکانیسم میانی مبادله بین دو ارز یا شبکه عمل کند. و در عین حال هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. تراکنش‌های XRP قابل اعتماد، سریع و ارزان هستند و برای جابجایی‌های فرامرزی از مزیت‌هایی برخوردار هستند.

ارز دیجیتال ریپل (XPR) به عنوان یک پل ارتباطی با ارزهای دیگر عمل می‌کند. این ارز بین فیات-رمزارز و رمزارز- رمزارز عمل می‌کند. هر نوع ارز موجود در اکوسیستم ریپل درگاه مخصوص به خود را دارد. برای مثال CADBluzelle ،BTCbitstamp و USDsnapswap.

برای درک مزیتی که ریپل به دنیای مالی می آورد لازم است بدانید که انتقال حساب با یک درگاه، کاربر را در معرض ریسک طرف مقابل قرار می‌دهد. ریسکی که در سیستم بانکی سنتی کاملا مشهود است. برای مثال اگر درگاه دچار اختلال شود، احتمال اینکه کاربر پول خود را از دست بدهد وجود دارد. بنابراین کاربرانی که به درگاه بانک‌های سنتی اعتماد ندارند، می‌توانند از شبکه غیرمتمرکز ریپل استفاده کنند و معاملات خود را انجام دهند. با این کار، کاربر در معرض خطرات احتمالی قرار نمی‌گیرد و می‌تواند به راحتی و با کمترین هزینه ممکن انتقال ارز را انجام دهد.

ریپل چیست؟

ریپل لبز (Ripple Labs)یک شرکت نرم‌افزار خصوصی است که پروتکل ریپل را ایجاد کرد، یک پروتکل منبع باز که شامل دفتر کل XRP و RippleNet است. شرکتی که امروز می شناسیم در ابتدا OpenCoin نام داشت، اما در سال 2015 به ریپل تغییر نام داد.

Ripple Labs در سانفرانسیسکو کالیفرنیا مستقر است و یک شرکت خصوصی است به این معنی که شما نمی‌توانید سهمی از تجارت آن را در هر جایی خریداری کنید. توجه به این نکته مهم است که سرمایه گذاری در XRP به این معنی نیست که شما در Ripple Labs سرمایه‌گذاری می‌کنید، بلکه به معنای سرمایه گذاری در محصولی است که آنها ایجاد کرده‌اند.

تاریخچه ارز دیجیتال ریپل

این ارز دیجیتال که در سال 2012 و توسط کریس لارسن و جد مک‌کالب بنیان‌گذاری شد، یکی از جاه طلبانه ترین اهداف را در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال دارد. لارسن یک مدیر تجاری و فعال حریم خصوصی، یکی از ثروتمندترین مردان در حوزه ارزهای دیجیتال است. از سوی دیگر، مک‌کالب یک کارآفرین و برنامه‌نویس معروف است که چندین پروژه بزرگ رمزنگاری، از جمله Ripple، Stellar، eDonkey و همچنین (در آن زمان) بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان، Mt. Gox را بنیان‌گذاری کرد.

ریپل چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال ریپل بر روی یک پلت فرم غیر متمرکز و متن باز فعالیت می‌کند. این شبکه امکان انتقال بی نقص پول را به هر شکل (ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال) فراهم می‌کند. در وب سایت رسمی ریپل (Ripple)، این شبکه به عنوان یک شبکه پرداخت جهانی معرفی شده است و بانک‌ها و خدمات مالی عمده را از جمله مشتریان خود می‌داند. ریپل جهت نیل به این هدف محصولات مختلفی هم تولید کرده است.

بیایید برای درک بهتر نحوه عملکرد این شبکه یک مثال بزنیم. فرض کنید قرار است صد هزار تومان برای برادرتان که در خارج از کشور زندگی می‌کند ارسال کنید (دقت داشته باشید که صدهزار تومان صرفا یک مثال است، وگرنه که پنج دلار ارزش انتقال پول را ندارد ?). برای این کار لازم است ریال را به دلار و سپس از چند درگاه بانکی این پول را به دست برادرتان برسانید. شبکه ریپل دقیقا برای از بین بردن این درگاه‌های متمرکز بوجود آمده است. در واقع این شبکه یک روش جدید برای انتقال ارز برای آن سوی مرزها ایجاد کرده است؛ بدون استفاده از پول کاغذی؛ بدون واسطه‌گر، بدون کارمزد زیاد و با امنیت کامل!

مطالعه مقاله قیمت ترون را پیشنهاد میکنیم.

اگرچه شبکه عملکرد شبکه ریپل کمی پیچیده تر از این مثال است، اما این مثال اصول کار سیستم این شبکه را نشان می‌دهد. از مثال بالا می‌توان دریافت که اولین قدم برای شروع معامله، اعتماد است. اعتماد بین شما و برادرتان با ارز دیجیتال ریپل!

ریپل از رسانه‌ای موسوم به Gateway استفاده می‌کند که حلقه زنجیره اعتماد بین دو طرف است. این زنجیره برای افرادی که قصد انجام معامله را دارند، بسیار مناسب عمل می‌کند. گت وی به عنوان واسطه اعتباری عمل می‌کند و ارزهای موجود در آن را از طریق شبکه ریپل به آدرس‌های عمومی مبادله می‌کند. تمامی افراد می‌توانند از این شبکه به عنوان درگاهی مناسب جهت انتقال ارز استفاده کنند.

ارز دیجیتال ریپل (XRP)

 

آیا ریپل بلاک چین دارد؟

رابطه ریپل و و فناوری بلاک چین جالب است! چراکه ریپل لزوماً از یک شبکه بلاک چین پیروی نمی‌کند. این ارز رمزنگاری شده است اما از بلاک چین استفاده نمی‌کند!

از آنجا که ریپل از بلاک چین استفاده نمی‌کند ، ممکن است بپرسید: پس معاملات در شبکه ریپل چگونه تایید می‌شود؟

ریپل از به جای استفاده از شبکه بلاک چین، از RPCA استفاده می‌کند. PRCA مخفف الگوریتم اجماع پروتکل ریپل است و این شبکه برای تایید تراکنش‌های خود از آن استفاده می‌کند. جهت تایید تراکنش در این سیستم، تمامی نودها باید با روند موافقت کنند و همین امر این سیستم را کمی متفاوت‌تر کرده است.

فرض کنید گروهی از سیاستمداران در حال مشورت جهت وارد جنگ شدن با یک کشور دیگر هستند. این یک تصمیم حیاتی است و از این جهت لازم است تمامی نظرات شنیده شود. موضوع وارد جنگ شدن به رای گذاشته می‌شود و یکی از اعضای جمع با آن مخالفت می‌کند. این مخالفت بدون شک مهم است و تمامی اعضا با فرد مخالف صحبت کرده و مشکلات را با آن طرف حل می‌کنند.

تایید تراکنش در نودهای شبکه ریپل دقیقا شبیه به این مورد است.

تفاوت بیت کوین با ریپل چیست؟

ارز دیجیتال ریپل (XRP)

ریپل (XRP) و بیت کوین برای انجام وظایف مختلف ایجاد شده اند و در رقابت مستقیم با هم نیستند. بیت کوین در دسترس ترین ارز دیجیتال جهان شده است، زیرا به هر کسی اجازه می‌دهد در هر نقطه از جهان بیت کوین را معامله کند یا حمل کند. ریپل بیشتر شبیه یک ابزار تخصصی برای تسویه معاملات برون مرزی با قیمت‌های پایین‌تر و سرعت‌های بالاتر نسبت به ارزهای فیات معمولی است.

پتانسیل بیت کوین برای معامله آزادانه به عنوان یک ذخیره واقعی ارزش، نفوذ بیشتری را بر روی قوانین و پیش بینی‌های بازار برای عموم مردم فراهم می‌کند. مورد استفاده برای ریپل عمدتاً به همکاری ریپل با مؤسسات مالی وابسته است و بر اساس قیمت نیست.

بیت کوین روی یک دفتر بلاک چین عمومی فعال است و از ارز دیجیتال BTC پشتیبانی می‌کند. این ارز با هدف تسهیل پرداخت کالاها و خدمات تاسیس شده است. شبکه بیت کوین مبتنی بر مفهوم بلاک چین است که به نوعی همان دفتر کل توزیع شده سابق است. ماینرها معاملات را به طور مداوم بررسی می‌کنند و آنها را به بلاک چین بیت کوین اضافه می‌کنند.

اما ارز دیجیتال ریپل با هدف تسهیل تبادلات مالی تاسیس شده است. این سیستم، که بیشتر شبیه SWIFT است، درگاهی امن برای نقل و انتقالات پول فراهم می‌کند. ریپل در مقایسه با بیت کوین از روش استخراج پیچیده‌ای استفاده می‌کند.

بیت کوین و ریپل روش‌های مختلفی برای تأیید معاملات دارند؛ شبکه ریپل از یک سازوکار اجماع توزیع شده منحصر به فرد برای تأیید معاملات استفاده می‌کند. در این شبکه گره‌های شرکت کننده با انجام نظرسنجی صحت یک معامله را تأیید می‌کنند. این فرایند تأییدهای فوری را بدون داشتن مرجع مرکزی امکان پذیر می‌کند نتیجه نهایی این است که ریپل همچنان غیرمتمرکز باقی مانده و از بسیارہی از رقبای خود سریعتر و قابل اطمینان‌تر است.

علاوه بر این شبکه ریپل در مقایسه با بیت کوین انرژی کمتری مصرف می‌کند و همچنین ریپل ارزان تر و سریعتر از بیت کوین است به دلیل ماهیت پیچیده و فشرده استخراج ارز دیجیتال، تأیید معاملات بیت کوین ممکن است چند دقیقه طول بکشد اما تراکنش‌های ریپل در عرض چند ثانیه تأیید می‌شوند.

و مورد دیگر این که ارز دیجیتال ریپل محدودیت عرضه ندارد. حدود 1 میلیارد ارز ریپل در زمان راه اندازی استخراج شد و به تدریج توسط سرمایه گذاران اصلی آن به بازار عرضه شد. در مقابل، میزان عرضه بیت کوین 21 میلیون کوین است. به این معنی که فقط 21 میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت.

مزایای ارز دیجیتال ریپل

ارز دیجیتال ریپل، یکی از پرکاربردترین ارزهای دنیا است. مهر تایید این حرف، مارکت کپ این ارز است که به خوبی محبوب بودن این ارز را نشان می‌دهد.

تسویه سریع

تایید تراکنش‌ها فوق العاده سریع هستند. معمولاً چهار تا پنج ثانیه طول می‌کشد، در مقایسه با روزهایی که ممکن است بانک‌ها برای تکمیل یک انتقال سیمی یا دقیقه‌ها یا ساعت‌هایی که برای تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین طول می‌کشد، طول بکشد. با استفاده از ریپل می‌توانید در انجام معاملات بین‌المللی زمان زیادی را صرفه جویی کنید.

هزینه‌های بسیار پایین

شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه گزاف، مبادله ارز خود را انجام دهید. هزینه تکمیل تراکنش در شبکه ریپل فقط 0.00001 XRP است که کسری کوچک از یک پنی با نرخ های فعلی است.

شبکه تبادل همه کاره

شبکه ریپل تراکنش‌ها را با استفاده از XRP پردازش می‌کند. اما می‌توان از آن برای سایر ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال نیز استفاده کرد.

معایب ارز دیجیتال ریپل

هیچ ارز بی‌عیبی وجود ندارد! درست است که در تمام مقاله از خوبی‌ها و ویژگی‌های مثبت ریپل صحبت کرده‌ایم اما در راستای انتخاب یک ارز مناسب باید معایب آن را هم بررسی کنیم:

تا حدودی متمرکز

یکی از دلایلی که رمزارزها محبوب شدند این است که آنها غیرمتمرکز بودند و کنترل را از بانک‌ها و دولت های بزرگ سلب کردند. سیستم ریپل به دلیل فهرست پیش‌فرض اعتبار‌دهنده‌ها، که برخلاف این فلسفه است، می‌تواند تا حدودی متمرکز باشد.

منبع XRP در گردش

اگرچه بیشتر منبع Ripple که در گردش نیست و نگه‌داری می‌شود، ممکن است مقادیر زیادی در زمان‌های نامناسب معرفی شوند که می‌تواند بر ارزش XRP تأثیر بگذارد. در زمان تاسیس، 61٪ از کل سکه‌های ریپل در اختیار سرمایه گذاران اصلی قرار گرفته است که این امر می‌تواند توازن بازار را بهم بزند.

خطر حمله سایبری

تا امروز ارز دیجیتالی وجود نداشته که با حمله هکرها از پای در آمده باشد. اما این امر بعید و غیر ممکن نیست. دلیل آنهم این است که منبع ریپل، مانند سایر ارزهای دییجتال، متن باز است.

ارز دیجیتال ریپل (XRP)

محصولات ریپل

همانطوری که بیان شد، ریپل برای رسیدن به هدف نهایی خود، محصولات مختلفی را تولید کرده است. محصولاتی که بدون شک خاطر کاربران را جهت معاملات فرامرزی آسوده می‌کند.

محصول دیگر ریپل: xCurrent

این محصول برای پردازش پرداخت‌ها استفاده می‌شود.

xCurrent یک نرم افزار ارتباطات و تسویه حساب بین بانکی است که با تکیه بر پروتکل Interledger (ILP) ساخته شده است. ILP یک پروتکل متن باز است که امکان همکاری بین دفترهای مختلف و شبکه‌های پرداخت را فراهم می‌کند.

xCurrent راه حل نرم افزاری سازمانی ریپل است و بانک ها را قادر می‌سازد فوراً پرداخت‌های مرزی را تسویه کنند.

با استفاده از xCurrent ، بانک‌ها در زمان واقعی به یکدیگر پیام می‌دهند تا جزئیات پرداخت را قبل از شروع معامله تأیید و تحویل را تأیید کنند.

این نرم افزار متناسب با زیرساخت‎‌های موجود در بانک‎ها ساخته شده و اختلالات بین بانکی را به حداقل رسانده است.

xCurrent از دو لایه اصلی تشکیل شده است:

  1. لایه اول یک پروتکل ارتباطی است که برای انجام کارهایی مانند اعتبار سنجی اطلاعات پرداخت و انتقال وجه استفاده می‌شود.
  2. لایه دوم، لایه تسویه است. این لایه اطمینان می‌دهد که وجوه هر دو طرف بطور همزمان آزاد می‌شود.

با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده، xCurrent با اجازه دادن به بانک‌ها برای تسویه حساب معاملات (به ویژه معاملات چند ارزی) با شفافیت و یکپارچگی، کارایی ارتباطات بین بانکی را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر محبوب ترین محصول ریپل در بین مشتریان، xCurrent است.

محصول دیگر ریپل: xRapid

xRapid محصول دیگر ریپل است. ریپل این محصول را برای تأمین نقدینگی ایجاد کرده است.

xRapid یک راه حل نرم افزاری برای تأمین نقدینگی است که به شرکت‌ها امکان می‌دهد ریپل را برای بهینه سازی نرخ ارز مبادله کنند. به زبان ساده، می‌توان از ریپل در xCurrent به عنوان ارز پایه برای تسویه معاملات استفاده کرد.

xRapid برای ارائه دهندگان پرداخت و سایر موسسات مالی است که می‌خواهند ضمن بهبود تجربه مشتری خود، هزینه‌های نقدینگی را به حداقل برسانند.

xRapid به طور منحصر به فرد از دارایی دیجیتال ریپل، برای ارائه نقدینگی استفاده می‌کند. این ارز به طور چشمگیری هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

این ارز برای استفاده سازمانی ساخته شده است و برای بانک‌ها و مجموعه‌هایی که نیاز به تبادلات مالی دارند بسیار بسیار کارآمد، قابل توسعه و قابل اعتماد است.

محصول دیگر ریپل: xVia

سومین محصول ریپل xVia است که برای پرداخت وجوه استفاده می‌شود.

xVia دارای سه ویژگی عالی است که به شرح زیر است:

  1. ردیابی پرداخت‌ها: در صورت تمایل تراکنش شما ردیابی می‌شود. حتی تراکنش‌ایی که به شبکه‌های غیر سنتی اتفاق افتاده باشد.
  2. بهره‌وری سرمایه: سرمایه راکت را در حساب‌های معاملات ارزی با پرداخت‌های جهانی در زمان تقاضا و در زمان واقعی آزاد کنید.
  3. انتقال اطلاعات غنی

با ترکیب هر سه محصول، ریپل قادر است تجربه‌ای منحصر به فرد را به مشتریان خود ارائه دهد. به تعبیر بهتر رفع هزینه‌های بالای معامله و ناکارآمدی منابع بانکی سنتی.

تاریخچه ی قیمتی ارز دیجیتال XRP

XRP و همچنین سایر ارزهای دیجیتال اصلی در سال 2018 به اوج خود رسیدند، در آن زمان ارزش ریپل به 3.38 دلار رسید. با این حال، در سال 2020، XRP بیش از 90 درصد از ارزش خود را نسبت به بالاترین میزان قبلی در سال 2018 از دست داد و آن را به یکی از بدترین عملکردها در بین ارزهای دیجیتال تبدیل کرد. از تاریخ 23 آگوست 2022، قیمت هر توکن XRP حدود 0.34 دلار بود که بسیار از ارزش آن در 1 آوریل 2021، 1.56 دلار بود.

خرید و فروش ریپل

هر کسی می تواند از بیت کوین، اتریوم و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر به سادگی با ایجاد یک کیف پول استفاده کند. همین امر در مورد ریپل نیز صادق است.

چندین نوع کیف پول سازگار با شبکه ریپل در بازار موجود است. اکثر کاربران توکن‌های خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال جایی که آنها را خریداری می‌کنند ذخیره می‌کنند اما نگهداری وجوه در یک پلتفرم معاملاتی دارای اشکالاتی است زیرا در برخی موارد، صرافی ها ممکن است دارایی شما را مسدود کنند یا هک شوند.

برای ذخیره ریپل در خارج از صرافی ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران می‌توانند از کیف پول نرم افزاری ریپل استفاده کنند. کیف پول هایی که به کاربران امکان کنترل کلیدهای خصوصی خود را می دهند به دلایل امنیتی توصیه می شوند. کیف پول های جایگزین، اغلب مبتنی بر وب که کلیدهای خصوصی کاربران را کنترل می‌کنند، هزینه های عملیاتی را نیز دریافت می کنند.

پس از خرید ریپل در صرافی‌ها، کاربران می‌توانند وجوه را به کیف پول خود منتقل کنند یا آنها را در پلت فرم معاملاتی نگه دارند. فروش ریپل نیز در صرافی ها، به ویژه آنهایی که حجم معاملات قابل توجهی دارند بسیار راحت است.

چه چیزی XRP را منحصر به فرد می کند؟

XRP در اصل به گونه ای طراحی شده بود که تراکنش های بسیار سریعتر و ارزان تری نسبت به سایر ارزهای رمزنگاری شده داشته باشد و برای پرداخت های روزانه مناسب تر باشد. با این حال، به ندرت به این روش استفاده می شود، زیرا توسعه دهندگان آن تمرکز خود را به استفاده سازمانی از XRP تغییر می دهند. توانایی ریپل برای مبادله به هر ارز یا با ارزش (مانند طلا) با حداقل کمیسیون یکپارچه، مزیت بزرگی است که XRP ارائه می دهد.

آیا ریپل سرمایه گذاری خوبیست؟

ریپل و هر ارز دیجیتال دیگری از این قاعده مستثنی نیست که ارزهای دیجیتال بی‌ثبات هستند. اگر معتقدید که رشد ریپل ادامه خواهد داشت، سرمایه گذاری بسیار کوچک در ریپل ممکن است ارزشمند باشد. با این حال مانند هر سرمایه گذاری دیگری ممکن است امن نباشد. در عین حال، پتانسیل ریپل قابل مشاهده است و به طور بالقوه می‌تواند جایگزین یک سیستم انتقال پول بین المللی ناکارآمد و منسوخ شود.

نتیجه گیری

ارز دیجیتال ریپل بدون شک یکی از ارزهای آینده دار ایران است. ریپل (Repple) رشد خود را حتی در روزهای بد مارکت هم حفظ کرده است (مقاله در تاریخ 29 اردیبهشت نوشته شده است- در این روزها مارکت کریپتوکارنسی رفتار نزولی داشته). این ارز برای تمامی افرادی که تصمیم به سرمایه گذاری بلند مدت دارند پیشنهاد می‌شوند و افراد می‌توانند از صرافی‌های ارز دیجیتال این ارز را خریداری کنند.XRP یک ارز دیجیتال برای افرادی است که معتقدند به نوسازی بانکداری سنتی نیاز است. ارزش XRP از سرعت پردازش و جذابیت آن برای مؤسسات ناشی می‌شود، و حد وسط بین مالی سنتی و مالی غیرمتمرکز است.

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله تمامی نکاتی که لازم است در مورد ارز دیجیتال ریپل (XRP) بدانید را گفته باشیم؛ اما اگر هنوز سوال بی جوابی دارید، پیشنهاد می‌کنیم آن را در کامنت‌ها برای ما یادداشت کنید تا کارشناسان دنیای ترید در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ دهند. در ضمن، شما می‌توانید جهت مطالعه سایر مطالب آموزشی به صفحه آموزش ارز دیجیتال رایگان دنیای ترید هم سر بزنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه