بررسی علت ریزش سولانا (آپدیت آذر) - آیا ارز SOL را بخریم؟
اخبار ارز دیجیتال

بررسی علت ریزش سولانا (آپدیت آذر) - آیا ارز SOL را بخریم؟

علت سقوط سولانا چیست؟ ارز دیجیتال سولانا، با علامت اختصاری (SOL) از تاریخ 21 اکتبر، وارد یک کانال صعودی کوتاه‌مدت شده بود. به‌طوری که در 10 نوامبر، به علت بهبود تورم در آمریکا، شاهد رشد 52 درصدی سولانا بودیم. با این حال، از تاریخ 6 نوامبر، ارز SOL بیش از 70 درصد ریزش را تجربه کرده است. 

نمودار ارز سولانا- تایم فریم روزانه

نمودار جفت ارز SOLUSDT- تایم فریم روزانه - منبع: TradingView

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، از تاریخ 6 نوامبر، قیمت سولانا از کانال صعودی 15 روزه خود خارج شد و با یک کاهش جدی، تقریباً 700 میلیون دلار از ارزش بازار خود را از دست داد. اما علت سقوط ارز سولانا چیست و ریزش سولانا تا کجا ادامه دارد؟ 

علت‌اصلی ریزش سولانا

در این روزها، دلیل اصلی سقوط سولانا ورشکستی صرافی FTX و شرکت وابسته به آن، آلامدا ریسرچ (Alameda Research) است. این دو شرکت که توسط فردی به نام سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-freid) اداره می‌شد، از سرمایه‌گذاران اصلی شبکه‌ی سولانا بودند. بنابراین می توان دلیل ریزش سولانا را در دو مورد زیر خلاصه کرد:

  1. ایجاد فشار فروش در بازار ارز سولانا توسط صرافی ftx به منظور تأمین نقدینگی این صرافی
  2. شکل‌گیری جو روانی منفی پیرامون سم بنکمن-فرید، رئیس ftx و حامی اصلی سولانا

طبق اعلام قبلی سولانا، برنامه‌ی آزادسازی توکن‌های استیک شده این پلتفرم، 9 الی 10 نوامبر بود؛ اما تیم سولانا با یک تأخیر دو روزه، برنامه‌ی آزادسازی استیک این ارز را اجرا می‌کند. با این‌ حال مسئله‌ حل نشده باقی می‌ماند؛ زیرا بعد از آزادسازی سولانا، دارندگان این ارز می‌توانند به کوین‌های خود دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را به فروش برسانند. طبق این اعلام رسمی بنیاد سولانا، 9 یا 10 نوامبر پایان قرداد سرمایه‌گذاران سولانا بود که به دلیل فشار فروش سنگین در بازار این کوین، این کار با دو روز تأخیر انجام می‌شود. در این تاریخ، 18 میلیون واحد سولانا آزادسازی می‌شود که در صورت فروش سرمایه‌گذاران فشار فروشی شدید ایجاد می‌کند. 

رابطه FTX با Solana

ارز سولانا با بلاک‌چین اختصاصی خود، یکی از ارزهای دیجیتالی است که در این هفته به‌ شدت ضربه خورده است. اصلی‌ترین دلیل ریزش سنگین ارز سولانا، فروپاشی امپراطوری سام بنکمن-فرید بود که این هفته بعد از اینکه از کمک شرکت‌های بزرگ کریپتویی ناامید شد، اعلام ورشکستگی کرد. آقای فرید به طور رسمی اعلام ورشکستگی کرد و به طور رسمی از سمت مدیرعامل صرافی FTX استعفا داد.

در سال 2021 سولانا با ارائه‌ی پیشنهادات جذاب، سرمایه‌ی کلانی از شرکت Alameda Research  جذب کرد و در مقابل، بنیاد سولانا، 300 میلیون دلار کوین به Alameda اعطا کرد. اکنون که شرکت آلامدا و صرافی ftx دچار کسری بودجه شده‌اند، چوب حراج به ارزهای اعطایی سولانا زده‌اند.

قیمت سولانا در اوایل این هفته، به پایین‌ترین حد خود یعنی تقریباً 12 دلار رسید و در روز پنج‌شنبه، با 26 درصد افزایش به 19 دلار رسید. در روز جمعه، پس از انتشار اخبار ورشکستگی FTX قیمت سولانا دوباره به حدود 16 دلار کاهش یافت. در هفته‌ی گذشته، سولانا 50 درصد از ارزش بازار خود را از دست‌ داده است. با اخبار منتشر شده، تردیدها در مورد آینده‌ی این بلاک‌چین بسیار زیاد شده است.

بنیاد سولانا و بحث آزادسازی استیک

پس از هشدارهایی مبنی بر اینکه برخی از سرمایه‌گذاران با کاهش شدید قیمت، قصد دارند دارایی‌های دیجیتال خود را به فروش برسانند، بنیاد سولانا دسترسی سرمایه‌گذاران به آزادسازی 31 میلیون قرداد استیک سولانا از پلتفرم‌ها را حذف کرد. سپس این بنیاد در بیانیه‌ی 10 نوامبر اعلام کرد برنامه آزادسازی کوین‌های استیک شده را به تأخیر انداخته است. پس از اعلام این خبر، قیمت سولانا رشد بسیار مناسبی کرد. در بیانیه‌ای که پنجشنبه توسط بنیاد سولانا منتشر شد، این بنیاد اعلام کرد 63 میلیون واحد سولانا آماده‌ی آزادسازی از استیک هستند.

بنیاد سولانا در یک بیانیه‌ی دیگر به تاریخ 10 نوامبر، در صفحه‌ی توییتر خود اعلام کرد، پس از اینکه تعدادی از اعتبارسنجان مستقل شبکه‌ی سولانا توسط پلتفرم Hetzner و به علت تغییر سیاست این پلتفرم حذف شدند، 28.5 میلیون واحد سولانای استیک شده، به نفع اعتبارسنجان حذف شده آزادسازی می‌شود. 

متن توییت بنیاد سولانا در زیر آمده است:

متن توییت بنیاد سولانا و قصد آزادسازی 28.5 میلیون واحد توکن پس از حذف چندین اعتبارسنج سولانا

 با این‌ حال، چهارشنبه شب، این بنیاد اعلام کرد به دلیل شرایط نزولی بازار و حمایت از سولانا، این کوین‌ها مجدداً استیک می‌شوند. 

طبق اخبار غیررسمی، به توسعه‌دهندگان سولانا زمان بیشتری داده شده است تا قبل از کاهش ارزش توکن، توکن‌های سولانای خود را با قیمت فعلی تخلیه کنند. تأخیر در آزادسازی کوین‌های استیک شده تا حدودی ثبات را به بازار این ارز بازگردانده است . اما در عین‌ حال، تأثیر ورشکستگی FTX بر ارز سولانا، همچنان ادامه دارد. این تأثیر زمانی جدی می‌شود که پای 50 میلیون واحد ارز سولانا که در اختیار صرافی‌ ftx است، به میان می‌آید. به علت وضعیت صرافی ftx، احتمال دارد این دارایی‌ها یا توقیف شوند و یا برای اقدام تأمینی به فروش گذاشته شوند.

در ادامه، تقویم آزادسازی مقدار سولانایی که در اختیار صرافی ftx و شرکت آلامدا قرار دارد، نشان‌دهنده‌ی تاریخ‌های بحرانی در بازار ارز سولاناست. همچنین مقدار سرمایه‌ی این دو شرکت در بازار سولانا میزان خسارت‌های احتمالی را نشان می‌دهند.

تقویم آزادسازی سولانا مربوط به صرافی ftx

در مجموع، صرافی ftx و شرکت آلامدا ریسرچ 50 میلیون واحد ارز سولانا را در اختیار دارند. در تاریخ 31 آگوست 2020، صرافی ftx و آلامدا ریسرچ، 4 میلیون واحد SOL از بنیاد سولانا دریافت کردند که به صورت قفل شده و غیرقابل فروش بود. از تاریخ 11 سپتامبر 2020 تا کنون، 12 میلیون واحد ارز SOL و از تاریخ 7 ژانویه‌ی 2021، حدود 34.52 میلیون واحد SOL به صورت ماهانه و مطابق با جدول زیر آزادسازی می‌شود.

جدول شماره 1

طرف اول  طرف دوم  تاریخ آغاز قرارداد  سولانا واگذاری شده (واحد)  تاریخ آزادسازی
 بنیاد سولانا  آلامدا ریسرچ  31 آگوست 2020  4 میلیون  اعلام نشده
 بنیاد سولانا  آلامدا ریسرچ  11 سپتامبر 2020  12 میلیون  آزادسازی ماهانه از سپتامبر 2021 الی سپتامبر 2027
بنیاد سولانا  آلامدا ریسرچ و صرافی ftx  7 ژانویه 2021  34.524.833 میلیون  آزادسازی ماهانه از ژانویه 2021 الی ژانویه 2028

جدول شماره 1: قرارداد مشارکت بنیاد سولانا با صرافی ftx و شرکت آلامدا ریسرچ

جدول شماره 2

طرف اول  طرف دوم  تاریخ آغاز قرارداد  سولانا واگذاری شده (واحد)  تاریخ آزادسازی
 سولانا لبز  صندوق ریسک پذیر آلامدا ریسرچ 17 فوریه 2021  7.500.000 آزادسازی کامل در 1 مارس 2025
 سولانا لبز صندوق ریسک پذیر آلامدا ریسرچ 17 می 2021  61.853 آزادسازی کامل در تاریخ 17 می 2025

 جدول شماره 2: قرارداد مشارکت سولانالبز و صندوق ریسک پذیر آلامدا ریسرچ 

ریزش سولانا تا کجا ادامه دارد؟

بر اساس بیانیه 10 نوامبر سولانا، FTX و آلامدا ریسرچ، بیش از 50 میلیون ارز SOL در اختیار دارند که با قفل‌گشایی و فروش بخشی از آن، فشار فروش سنگینی بر بازار این ارز تحمیل شد. در نمودار هفتگی سولانا، یک کندل نزولی فول بادی، قیمت را از 31.24 به 12.17 دلار در روز دوشنبه رساند و ارز SOL با 60 درصد کاهش، به پایین‌ترین سطح تاریخی خود، در یک سال اخیر سقوط کرد.

با توجه به تقویم قفل‌گشایی سهام سولانا صرافی ftx، بنیاد سولانا قصد دارد، جلوی تأثیر منفی فروش این صرافی را بگیرد. هنوز موعد آزادسازی بخشی از سهام سولانای FTX فرا نرسیده و ممکن است این موجودی به فروش گذاشته شود. برای جلوگیری از ادامه‌ی تأثیر منفی FTX، چندین پیشنهاد حکومتی، از جمله تغییر در توکنومیک، توکن‌سوزی، تمدید موعد قفل‌گشایی و ایردراپ ارزهای جدید سولانا در جامعه به رأی گذاشته شد.

آینده قیمت سولانا 

بسیاری از دارندگان ارز سولانا، طی ریزش‌های اخیر، از بازار این ارز دیجیتال خارج شدند. برخی معتقدند سولانا به زودی سطح حمایت 10 دلار را از دست می‌دهد و در سراشیبی صفر می‌افتد. بازار ارزهای دیجیتال و ماجرای سقوط لونا ثابت کرده است که ارزهای دیجیتال با مارکت‌کپ‌های بالا پتانسیل این را دارند که تنها در چند روز، بیش از 90 درصد ارزش بازار خود را از دست بدهند. بنابراین هیچ تحلیل آنچینی نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی از آینده‌ی این ارز به شما بدهد. شبکه‌ی قرارداد هوشمند سولانا با نوآوری‌هایی که داشت، به سرعت قاتل اتریوم نام گرفت. اما در بازار ارزهای دیجیتال همه چیز وابسته به رفتار خریداران و فروشندگان است. 

با این حال می‌توان گفت آینده‌ی قیمت ارز سولانا تا حدود زیادی به موارد زیر وابسته است:

  1. بهبود قیمت بیت کوین و ریکاوری کلی بازار ارز دیجیتال؛
  2. تصمیم بنیاد سولانا برای تعیین تکلیف سهم سولانای صرافی ftx و شرکت آلامدا ریسرچ؛
  3. اعتماد سازی مجدد سولانا، با ادامه‌ی نوآوری‌ها.

شما می‌توانید برای مشاهده‌ی تحلیل تکنیکال ارز سولانا، به صفحه‌ی سیگنال سولانا مراجعه فرمایید. 


اخبار ریزش سولانا - 24 شهریور 1400

در تاریخ 15 سپتامبر 2021، شبکه اصلی (Mainnet) سولانا پردازش معاملات را متوقف کرد.

قطعی شبکه سولانا

این بلاکچین قرارداد هوشمند، بیش از 10 ساعت پیش از کار افتاد. به طور همزمان، آربیتروم (Arbitrum)، پروتکل لایه دو اتریومی نیز دچار خاموشی شده است.

چرا شبکه سولانا دچار قطعی شده؟

طبق گزارشی که ساعاتی پیش در حساب رسمی توییتر سولانا منتشر شد، شبکه اصلی سولانا طی چند ساعت گذشته، با "بی ثباتی متناوبی" مواجه بوده است. در ابتدا توسعه دهندگان علت مشخصی برای این قطعی اعلام نکرده و اظهار داشتند در حال بررسی مشکل هستند.

توییت سولانا در مورد علت قطعی شبکه

اما این حساب، دو ساعت پس از توییت اولیه، دلیل اصلی خاموشی شبکه را "استفاده مفرط از منابع" (Resource Exhaustion) اعلام کرد. بنا به اظهارات مدیرعامل سولانا، آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، عامل این قطعی "ربات های عرضه اولیه Raydium" است. این ربات ها برای شناسایی و شکار توکن ها هنگام لانچ طراحی شده اند.

لزوم راه اندازی مجدد شبکه سولانا

اکنون اعتبارسنجان شبکه سولانا، برای یک "راه اندازی مجدد" آماده می شوند، البته به کار بردن عبارت "راه اندازی مجدد" سردرگمی هایی در میان کاربران ایجاد کرده است؛ زیرا برخی کاربران تصور کردند شبکه به کلی از بین رفته است.

گفتنی است قطعی شبکه سولانا پس از آن اتفاق می افتد که شبکه در ابتدای این ماه، حدود یک ساعت "کاهش اینتروالی عملکرد" را تجربه کرد که به سرعت رفع شد. این امر نشان می دهد که احتمالاً علت قطعی شبکه، چیزی بیش از ربات های ریدیوم باشد. 

قطعی همزمان شبکه آربیتروم 

همزمان با قطعی شبکه سولانا، آربیتروم، یک پروتکل لایه دو دیگر نیز دچار خاموشی شد. این پروتکل که با هدف کمک به مقیاس پذیری شبکه اتریوم طراحی شده است، در حال آماده باش بود و به سرعت اقدام به رفع مشکل کرد. ساعاتی پس از خاموشی، تیم توسعه آربیتروم با انتشار یک بروزرسانی ادعا کرد که مشکلات رفع و شبکه به طور کامل ریکاوری شده است؛ با این حال، بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی، گزارش داده اند که آربیتروم مجدداً از کار افتاده است.

تأثیر قطعی شبکه بر ریزش سولانا

در حال حاضر، قیمت ارز SOL در محدوده 150 دلار معامله می شود، این در حالی است که بالاترین سطح روز گذشته، پیش از وقوع قطعی اخیر، چیزی حدود 171 دلار بود. این قطعی موجب 20 دلار ریزش قیمت، معادل 11 درصد افت 24 ساعته است. حال باید منتظر رفع مشکل شد و دید که واکنش بعدی جامعه سولانا چه خواهد بود.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام