بریج شبکه بایننس اسمارت چین هک شد؛آیا جای سرمایه‌ها امن است؟
اخبار ارز دیجیتال

بریج شبکه بایننس اسمارت چین هک شد؛آیا جای سرمایه‌ها امن است؟

در چند ساعت گذشته، مهم‌ترین خبر در ارز دیجیتال هک شبکه‌ی بایننس اسمارت چین است. مدیر عامل صرافی بایننس چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) ساعاتی پیش، در حساب توییتر خود، خبر از تعلیق موقت فعالیت بایننس اسمارت چین و تمامی معاملات روی این زنجیره داد.

متن اولین توییت مدیر عامل صرافی بایننس:

 هک زنجیره هوشمند بایننس و توییت مدیر عامل صرافی بایننس

ترجمه متن توییت:

«نفوذ به یکی از بریج‌های کراس چین، توکن هاب بایننس اسمارت چین (BSC Token Hub)، منجر به مینت BNB اضافی (در گردش) شد. ما از همه اعتبارسنجان تعلیق موقت بایننس اسمارت چین را درخواست کرده‌ایم. اکنون در حال رسیدگی به این مسئله هستیم. جای وجوه شما امن است. بابت مشکل پیش آمده پوزش می‌خواهیم و بر این اساس، به روز رسانی‌های بیشتری را ارائه خواهیم کرد.»

برای بایننس اسمارت چین چه اتفاقی افتاده است؟

سرمایه‌گذارانی که توکن‌های استاندارد بایننس اسمارت چین (bep20) دارند، امروز نمی‌توانند وجوه خود را انتقال دهند و یا معامله‌ای در صرافی‌های بایننس اسمارت چین انجام دهند. همه چیز فریز شده است. اگر به نمودار یکی از ارزهای راه‌اندازی شده در بایننس اسمارت چین، مانند بیبی دوج نگاهی بیندازید، یا به صرافی پنکیک سواپ مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که معاملات متوقف شده. البته معاملات ارزهای کراس چین مانند babydogecoin که در بلاکچین اتریوم نیز فعال هستند، همچنان برقرارند و فقط نسخه‌ی bep20 آن‌ها توقف معاملات خورده است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: bep20 چیست؟

نگران نباشید! طبق آخرین خبر مدیرعامل صرافی بایننس، همه‌ی کارکنان این صرافی برای رفع این مشکل تلاش می‌کنند. در حال حاضر، کاری از عهده‌ی سرمایه‌گذاران و توکن‌داران این شبکه ساخته نیست. باید منتظر توییت‌های بعدی باشیم.

 

?توجه: 

طبق توضیحات ارائه شده، یکی از پل‌های ارتباطی زنجیره‌ی هوشمند بایننس هک شده. این پل دو زنجیره‌ی بایننس اسمارت چین و بایننس چین را به یکدیگر متصل کرده است و هکرها در دو نوبت تلاش کرده‌اند که با  استفاده از این پل، وجوهی را از زنجیره‌ی هوشمند بایننس به بایننس چین انتقال دهند.

بنا به اظهارات مدیر عامل صرافی بایننس،  این هک، پیش از برداشت وجه تشخیص داده شده و توقف شبکه به علت جلوگیری از برداشت وجوه توسط هکران بوده است.

شایان ذکر است که بنا به توییت ژائو، مقداری ارز اسمارت چین (bnb) مینت شده که به احتمال زیاد، توسط صرافی به روش توکن سوزی از گردش خارج شوند.

 

چه مقدار وجه از روی بریج ربوده شده؟

به گزارش صرافی بایننس، طبق برآوردهای اولیه، طی این هک بین 100 تا 110 میلیون دلار از بایننس اسمارت چین خارج شده است. با این حال، با همکاری شرکای امنیتی داخلی و خارجی این صرافی، حدود 7 میلیون دلار از این وجوه به روش فریز شدن، از دسترس هکران خارج شده است.

این در حالی است که مدتی پیش از اعلام این هک توسط صرافی بایننس، یک انتقال وجه مشکوک به میزان 2 میلیون واحد BNB، به ارزش 590 میلیون دلار به آدرس کیف پولی که به‌تازگی ساخته شده، انجام شد. تقریباً با فاصله‌ی کمی، تتر این کیف پول را در لیست سیاه خود قرار داد.

آدرس کیف پول هکر بایننس اسمارت چین در لیست سیاه تتر

سپس این لیست سیاه توسط یک ربات Tether در توییتر برجسته شد و شایعه یکی از بزرگترین هک‌های سال را تقویت کرد. این موضوع زمانی برجسته می‌شود که صرافی بایننس، ساعاتی بعد با تأیید خبر هک، سعی کرد ابعاد این سرقت سایبری را کوچک جلوه دهد و برای جلوگیری از برهم خوردن آرامش روانی جامعه، مرتباً در حال پاسخ به کامنت‌ها و اطلاع‌رسانی است.

حال سؤالی که برخی از کارشناسان ارز دیجیتال در فضای توییتر مطرح می‌کنند این است:

چرا تتر زودتر از بایننس‌اسمارت‌چین مشکوک به مخرب بودن این انتقال شده و احتمال هک را زودتر مطرح کرده است؟ 

تأثیر هک شبکه‌ی بایننس اسمارت چین روی بازار ارز دیجیتال

درست مشابه جریان ریزش لونا، انتظار روند نزولی پرقدرت در روزهای آتی می‌رود. احتمالاً در ساعات اولیه پس از بازگشایی زنجیره‌ی هوشمند بایننس، فشار فروش خواهیم داشت. اما این مورد کاملاً به رفتار جامعه‌ی بایننس اسمارت چین بستگی دارد. باید دید که پس از بازگشایی بلاکچین، آیا جامعه می‌تواند به فومو غلبه کند یا خیر.

مدیرعامل صرافی بایننس به‌طور مرتب در حال توییت زدن و بروزرسانی اطلاعات است. بروزرسانی‌های بعدی در این صفحه به اشتراک گذاشته می‌شود.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام