تفاوت ارز دیجیتال و فارکس - فارکس بهتره یا ارز دیجیتال؟
فارکس

تفاوت ارز دیجیتال و فارکس - فارکس بهتره یا ارز دیجیتال؟

این روزها صحبت از بازارهای مالی نقل مجالس شده و تعداد افرادی که سعی در ورود به این بازار ها دارند بسیار زیاد است. برخلاف بازارهای سهام که نیاز به مبالغ زیادی برای معامله و سرمایه گذاری دارد، ترید در بازار رمزارز و فارکس با مبالغ پایین نیز امکان پذیر است. علاوه براین، چون سود دریافتی در این بازارها به صورت دلاری است، یک زمینه جذاب برای ترید از نظر ایرانی ها در نظر گرفته می شود.

 

اما سوالی که ذهن اکثر افراد را مشغول می کند این است که کدام بازار بهتر است؟ در کدام بازار سود بیشتری بدست می‌آورم؟ با توجه به سرمایه من کدام بازار را باید انتخاب کنم؟ اگر شما هم می خواهید بدانید که کدام بازار بهتر است حتما تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید زیرا پاسخ بسیاری از سوالاتتان را خواهید گرفت.

ارز دیجیتال چیست؟

در ابتدا با ارز دیجیتال شروع می کنیم. ارز دیجیتال نوعی ارز است که فقط به صورت دیجیتال یا الکترونیکی در دسترس است. این نوع ارز در بستر اینترنت کاربرد دارد که جایگزین پول رایج فیزیکی است. رمزارز ها نیز نوعی ارز دیجیتال هستند که بر پایه رمزنگاری نوشته شده و مبتنی بر فناوری بلاکچین می باشید. از ویژگی های ارز دیجیتال می توان به غیر متمرکز بودن آن اشاره کرد؛ به این معنی که تحت نظارت بانک نیست.

به عنوان مثال بیت کوین معروف ترین و قدیمی ترین رمز ارز شناخته شده است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: ارز دیجیتال چیست؟

فارکس چیست؟

در مورد فارکس این روزها احتمالا زیاد می شنوید. کلمه فارکس (forex) کوتاه شده عبارت (foreign exchange) و به معنی تبادل ارز خارجی است؛ به این معنی که در بازار فارکس شما می توانید ارز ملی کشورهای مختلف را با هم مبادله کنید. ترید در این بازار به تازگی برای خیلی از افراد جذاب بوده و سر و صدای زیادی به پا کرده است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: فارکس چیست؟ به زبان ساده

اساسی ترین فرق فارکس و کریپتو

در این قسمت می خواهیم مهم ترین تفاوت بازار فارکس و ارز دیجیتال را بیان کنیم. در بازار ارز دیجیتال هم می توانید روی روند تغییرات قیمت رمزارزها معامله کنید، که به این روش فیوچرز می گویند، و هم می توانید به خرید و فروش رمز ارزها بپردازید؛ یعنی در این بازار می توانید دارایی کسب کنید. اما در بازار فارکس نمی توانید ارزها را بخرید، تنها می توانید روی آنها معامله کنید. در واقع بازار ارز دیجیتال علاوه بر معامله گری، امکان سرمایه گذاری را هم فراهم می کند.

بستر و فناوری

دنیای فارکس از نظر دیجیتالی شدن و پذیرش گسترده فناوری های جدید معاملاتی به تکامل می رسد. معاملات الگوریتمی و هوش مصنوعی (AI)، باعث شده که روش ترید در فارکس تغییر کند؛ به حدی که انتظار می رود معاملات الگوریتمی تا سال 2024 به میزان 4 میلیارد دلار رشد کند.

در بازار کریپتو نیز ما شاهد حضور فناوری بلاکچین هستیم؛ فناوری ای که در چند سال اخیر معرفی شده و سر و صدای زیادی به پا کرده است. بلاکچین یک دفتر کل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت تراکنش ها و ردیابی دارایی ها را در یک شبکه تجاری تسهیل می کند. تقریبا هر چیز با ارزشی را می توان در یک شبکه بلاکچین ردیابی و داد و ستد کرد و همچنین ریسک و هزینه ها را کاهش داد.

پلتفرم معاملاتی

برای ترید کردن در دنیای ارز دیجیتال و فارکس شما باید این کار را در یک بروکر(broker) و یا صرافی (exchange) انجام دهید. برای اکثر مردم، تفاوت بین بروکرها و صرافی ها گیج کننده است. در این قسمت ما به توضیح هر کدام می پردازیم.

بر اساس مفهوم سنتی و رایج آن، صرافی محلی برای داد و ستد است که افراد می توانند دارایی خود را خرید و فروش کنند. صرافی ارز دیجیتال بستری را برای خرید و فروش ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، تتر، سولانا و ... فراهم می کند؛ جایی که شما می توانید یک ارز را بخرید و یا آن را بفروشید. قیمت این ارزها نیز بر طبق عرضه و تقاضا مشخص می شود.

بروکر یا کارگزاری در واقع یک واسطه بین معامله گران یا سرمایه گذاران است که می خواهند ارزهای ملی در سراسر جهان را خرید و فروش کنند. برخلاف صرافی، در یک بروکر فارکس کاربران دارایی مورد معامله را ندارند، بلکه بر اساس نرخ های ارز ملی کشورها به معامله می پردازند. بدون وجود بروکر، امکان انجام معامله برای شما فراهم نیست.

کارمزد

همانند تمام هزینه هایی که در روزمره می پردازیم، انجام معامله نیز هزینه دارد. برای ترید در فارکس، بروکر از شما مبلغ اندکی را به عنوان کارمزد انجام معامله دریافت می کند که به آن کمیسیون می گویند. همچنین هزینه معاملاتی دیگری که در فارکس داریم سواپ نام دارد. سوآپ (swap) در معاملات جفت ارزها، که همچنین به آن نرخ تمدید شبانه فارکس می گویند، به دریافت شد یا پرداخت مبلغی برای یک موقعیت معاملاتی که یک شبه باز نگه داشته می‌شود، اشاره دارد و به صورت پیپ بر لات بیان می شوند و بسته به ابزار مالی که معامله می کنید متفاوت است.

خرید و فروش در بازار ارز دیجیتال، به این گونه است که رمزارز باید از یک آدرس شبکه به آدرس دیگری انتقال یابد. به هزینه ای که در این فرایند باید بپردازیم کارمزد شبکه می گویند.

همچنین، هزینه معاملات در فارکس و ارز دیجیتال در بروکرها و صرافی مختلف، متفاوت است.

احراز هویت

پس از انتخاب بروکر و صرافی مورد نظر برای ترید باید در آن ثبت نام کنید تا هویت شما تأیید گردد. هدف از احراز هویت افزایش سطح امنیت مالی و جلوگیری از وقوع فعالیت های مجرمانه مانند پول شویی با هویت ناشناس است.

احراز هویت در فارکس و کریپتو

به همین دلیل بروکرها و صرافی ها از شما مدارکی را برای تأیید هویت تان می خواهند که باید در مراحل ثبت نام مشخصاتی از جمله موارد زیر را وارد کنید:

1- شماره تلفن

2- ارسال مدارک هویتی مانند عکس سلفی، گواهینامه، کارت ملی، شناسنامه یا پاسپورت

3- حساب بانکی به نام خود شخص

پس از ارسال موارد درخواستی، مدارک شما مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد، برای شما حساب کاربری باز می کنند و می توانید کار خود را شروع کنید.

رگولاتوری

از مهم ترین فاکتورها برای حضور در بازارها، اطمینان به آن ها است که این امر با رگولاتوری معنی می شود. رگولاتوری (regulatory) یا مقررات مالی شکلی از مقررات یا نظارت است که مؤسسات مالی را مشمول الزامات، محدودیت ها و دستورالعمل های خاصی می کند. اگر می خواهیم در بازارهای مالی وارد شویم و فعالیت کنیم باید اطمینان داشته باشیم که سرمایه خود را در محل مطمئنی می گذاریم که این مسئله از موارد مهم انتخاب بروکر است. فارکس بزرگترین و نقدشونده ترین بازار جهان است و این اندازه و دامنه، چالش های منحصر به فردی را در مورد کنترل بازار ایجاد می کند. منطقی است که بازار فارکس با توجه به قلمرو وسیعی که در دنیای مالی اشغال می کند، مستعد رفتارهای شیطنت آمیز و مجرمانه باشد. حتما باید مطمئن شوید بروکر انتخابی شما رگوله و توسط یک نهاد نظارتی از یک حوزه قضایی خاص ثبت شده است.

روش های ذخیره سازی در ارز دیجیتال و فارکس چه فرقی دارند؟

اگر شما یک دارایی مالی مانند یک رمزارز یا کریپتو دارید، از مهم ترین مسائلی که باید به آن دقت کنید نحوه ذخیره سازی آن دارایی است. برای مثال فرض کنید مقداری پول نقد در اختیار دارید. مسلما امروزه به این فکر نمی کنید که پول نقد خود را در خانه نگه دارید؛ این پول را به مکان امنی یعنی بانک انتقال می دهید، زیرا می دانید بانک به بهترین نحوه امنیت پولتان را حفظ می کند. در بحث بازار کریپتو و فارکس نیز همینطور است. بر فرض اگر تعدادی رمزارز در اختیار دارید این رمزارز را در جایی ذخیره می کنید، مانند: حساب صرافی، کیف پول نرم افزاری (گرم) و کیف پول سخت افزاری (سرد). فرق کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری در این است که در کیف پول نرم افزاری، اپلیکیشن ارز شما را به صورت آنلاین ذخیره می کند و استفاده از آن راحت است. اما در کیف پول سخت افزاری ارز شما به صورت آفلاین ذخیره می شود و هم چنین امنیت آن در بالاترین سطح است.

کدام بازار برای نوسان گیری مناسب است؟ فارکس یا ارز دیجیتال؟

علی رغم اینکه هر دو بازار پتانسیل بالایی برای رشد دارند و با انتخاب هر کدام از این دو، شما می توانید سود به دست بیاورید، بازار ارزهای دیجیتال نوسانات بیشتری دارد و با یادگیری اصول معامله و سرمایه گذاری، شما می توانید از این نوسانات منتفع شوید. هر چند که باید یادآور شویم که به دلیل همین نوسانات میزان ریسک نیز افزایش می یابد و در حین معامله گری باید همیشه حواستان به مدیریت ریسک باشد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: مدیریت ریسک در فارکس چیست؟ آموزش مدیریت ریسک فارکس

کدام بازار کم ریسک تر است؟ کریپتو یا فارکس؟

فارکس با وجود غیرمتمرکز بودن، به شدت توسط بانک های مرکزی تنظیم می شود و این بانک ها برای جلوگیری از نوسانات بیش از حد بزرگ و سریع در ارزش بازار ارزهای خود، وارد عمل می‌شوند. این امر باعث ثبات و مانع از گرانی مداوم یا کم‌ ارزش شدن ارزها می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال مشمول این درجه از مقررات نیست. به عنوان مثال، با قرنطینه های همه گیر COVID-19 در مارس 2020، قیمت بیت کوین از بیش از 10000 دلار به 4000 دلار کاهش یافت و در سال 2021 بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد. برخی از ارزهای دیجیتال نقدینگی کمی دارند یا اصلا نقدینگی ندارند، به خصوص آنهایی که جدیدتر و ناشناخته تر هستند. بنابراین، معاملات ارزهای رمزپایه به دلیل ماهیت غیرقابل تنظیم بازار به مراتب ریسک بیشتری دارد.

کدام بازار حجم معاملات بیشتری دارد؟ فارکس یا ارز دیجیتال؟

همانطور که گفتیم بازار فارکس مطمئن تر و قدیمی تر از بازار کریپتو است و به همین دلیل افراد بیشتری را به خود جذب می کند. پس طبیعی است که ارزش بازار آن نیز بیشتر باشد. طبق آخرین آمار در فوریه 2024 ارزش بازار فارکس به 4/2 کوادریلیون دلار رسید، در حالی که ارزش بازار کریپتو فقط 96/1 تریلیون دلار است. از عواملی که می توان آن را در بیشتر بودن ارزش بازار فارکس موثر دانست، فعالیت سرمایه داران حقوقی است؛ بانک ها و مؤسسات مالی با آن پشتوانه محکمی از لحاظ پول و سرمایه برخوردارند در بازار فارکس فعالیت می کنند و باعث رونق این بازار می شوند.

بهترین پلتفرم برای ورود به ارز دیجیتال کدام است؟

برای ترید در دنیای کریپتو، شما نیاز به یک پلتفرم مناسب دارید. همانطور که می دانید چندین نوع از این پلتفرم ها (مانند کوین بیس، رابینهود، بایننس) وجود دارد که باید با بررسی مشخصات هر کدام، مناسب ترین را انتخاب نموده و کار خود را شروع کنید. دقت کنید که انتخاب پلتفرم هم در روند ترید شما تأثیر گذار است و حتما باید در انتخاب آنها توجه شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لیست بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی+بررسی کامل

بهترین پلتفرم برای ورود به فارکس کدام است؟

در مورد ورود به فارکس نیز انتخاب یک پلتفرم مناسب واجب است. می توانید در مورد ویژگی های هر کدام از پلتفرم ها در اینترنت تحقیق نموده و با آگاهی بیشتر نسبت به استفاده از آن ها اقدام کنید. از جمله بهترین پلتفرم ها برای فارکس می توان به این موارد اشاره کرد: متا تریدر 4 – متا تریدر 5 – LiteFinance - cTrader

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لیست بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان؛ معرفی 6 صرافی خوب

کدام بازار نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارد؟

باید در نظر داشته باشید که فارکس چون تعادل بیشتر و نوسانات کمتری دارد، بنابراین خبری از سود های انفجاری و لحظه نیست و کمتر اتفاق می افتد. در بازار کریپتو ما شاهد نوسانات بیشتری هستیم و ممکن است قیمت رمزارزها تا چندین درصد در طی یک مدت کوتاه تغییر کند. در این بازار چون نوسانات بیشتر هستند، ممکن است میزان سود یک معامله به چند صد درصد برسد و امکان دارد با پول کم سود زیادی به دست آورید، البته همیشه باید حواستان به موقعیت های پر ریسک تر بازار کریپتو نسبت به فارکس باشد.

سخن پایانی...

تمام مطالبی که در این مقاله خواندید فقط در یک صورت کاربرد دارد: آموزش صحیح معامله گری. برای یاد گرفتن ترید باید آموزش درست ببینید، در غیر این صورت ورود شما به بازار فارکس و یا ارز دیجیال چیزی جز زیان نیست. سعی کنید همیشه از منابع معتبر برای آموزش استفاده کنید و دانش خودتان را به روز کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: آموزش رایگان صفر تا صد ارز دیجیتال

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط