آموزش استخراج بیت کوین و برآورد سود و زیان آن
ارز دیجیتال

آموزش استخراج بیت کوین و برآورد سود و زیان آن

حتی اگر با بازار ارزهای دیجیتال کاملا بیگانه باشید حتما واژه‌ی استخراج ارز دیجیتال یا استخراج بیت‌کوین به گوشتان خورده است. ارز دیجیتال بیت‌کوین که در سال 2009 به جهانیان معرفی شد سبب یک انقلاب عظیم در اقتصاد دنیا شد و به سرعت علاقه‌مندان پر و پا قرصی پیدا کرد. همزمان با روند صعودی قیمت بیت‌کوین، تقاضا برای استخراج این ارز دیجیتال هم بالا رفت. اما استخراج ارز دیجیتال بیت‌کوین به چه معناست و طی چه فرآیندی صورت می‌گیرد؟

در این مقاله با راه‌های استخراج بیت‌کوین، نحوه‌ی استخراج بیت‌کوین و تمامی اصطلاحات مربوط به آن آشنا می‌شوید.

رابطه استخراج بیت کوین و بلاک چین

نکته‌ی مهمی که باید در مورد استخراج ارز دیجیتال بدانید، این است که ای فرایند فقط و فقط در بلاک چین‌هایی که با الگوریتم اجماع اثبات کار (به انگلیسی Proof of Work) فعالیت می‌کنند، امکان پذیر است. در دنیای ارز دیجیتال تعداد زیادی از بلاک چین‌ها با این الگوریتم کار می‌کنند که از میان آن‌ها بلاک چین بیت کوین مهم‌ترین و پول سازترین شبکه است.

اگر با مفهوم بلاک چین آشنایی ندارید، حتماً مقاله‌ی «بلاک چین به زبان ساده» را مطالعه کنید.

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین اصطلاحی است که همه افراد آشنا با ارزهای رمزنگاری شده و حتی بسیاری از افراد عادی هم با آن آشنا هستند. استخراج بیت کوین فرایندی است که توسط محاسبه گرهای پرقدرت (که به عنوان نود Node نیز شناخته می شوند) انجام می شود، و طی آن مسایل محاسباتی و پیچیده ریاضی را حل می‌کنند.

به عنوان مثال، در عین تمایز، شباهت‌های خاصی هم بین استخراج بیت کوین و استخراج واقعی فلزات گرانبها مانند طلا وجود دارد. چون ماینرهای بیت کوین با حل معادلات پیچیده‌ی ریاضی، ارز بیت کوین تولید می‌کنند. 

استخراج بیت کوین

هر دو فرآیند با هدف کسب پاداشی خاص انجام می شوند. علاوه بر این، شباهت دیگر این است که بیت کوین در پروتکل و شبکه بیت کوین وجود دارد اما هنوز به بازار عرضه نشده است، همانطور که می تواند طلا در زمین وجود داشته باشد اما هنوز استخراج نشده باشد.

با همه این‌ها باید گفت که استخراج بیت کوین دو هدف را به صورت همزمان دنبال می‌کند:

  1. از یک جهت، وقتی محاسبه‌گر یا کامپیوتری پرقدرت یا هر نوع سخت افزار استخراج، مسئله‌ای پیچیده و ریاضیاتی را از شبکه بیت کوین با موفقیت حل می‌کند، بیت کوین جدیدی تولید می‎شود.
  2. از طرف دیگر، با حل این مسئله محاسباتی ریاضی، استخراج کنندگان بیت کوین در واقع شبکه مالی بیت کوین را، از طریق الگوریتم جمعی اثبات کار (PoW)، امن و قابل اتکا می‌کنند.

ماینر بیت کوین یعنی چه؟

کسانی که به استخراج ارز بیت کوین می‌پردازند، در واقع با ساختن بلوک جدید، ارز بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. به این افراد ماینر، اعتبار سنج یا تأیید کننده گفته می‌شود. لازم است بدانید که حیات بیت کوین به ماینرهای آن وابسته است. هر ماینر بیت کوین یک نود یا فول نود در شبکه‌ی بیت کوین است و معمولاً شامل یک سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ و یا سرورهای بزرگ در شبکه‌ی بلاکچین است. نودهای بلاک چین با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و هر چه تعدادشان بیشتر باشد، شبکه امن تر و غیرمتمرکزتر می‌شود. 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش ایجاد فول نود

چگونه بیت کوین را استخراج کنیم؟

برای اینکه یک استخراج کننده بیت کوین پاداش‌های بلوکی دریافت کند، دو شرط وجود دارد:

  1. اول اینکه باید مقدار معینی از تراکنش های شبکه را تأیید و صحت سنجی کند؛
  2. در مرحله‌ی بعدی که پیچیده ترین قسمت کار نیز هست، اینکه یک مسئله پیچیده محاسباتی ریاضی را حل کند.

به زبان ساده، هر استخراج کننده با دیگر استخراج کنندگان در حال رقابت است، تا یک عدد هگزادسیمال 64 رقمی ارائه دهد که به عنوان هش (Hash) شناخته می‌شود که کمتر یا برابر با هش مورد نظر پروتکل و شبکه بیت کوین است.

به عبارت دیگر، کامپیوتر استخراج کننده، هش‌های مختلف را با سرعت معینی در ثانیه تولید می‌کند و تمام اعداد 64 رقمی ممکن را حدس می‌زند و امتحان می‌کند تا زمانی که به جواب یا هش صحیح و مورد نظر شبکه برسد.

 

💡 قدرت محاسباتی برای شبکه حیاتی به شمار می‌رود؛ هرچه تجهیزات استخراج شما از قدرت بیشتری برخوردار باشند، در هر ثانیه میزان هش بیشتری را تولید خواهید کرد. به همین دلیل سخت افزار استخراج بیت کوین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور طبیعی، هزینه استخراج تابعی از هزینه‌های عملیاتی مانند برق، اتصال به اینترنت، تعمیر و نگهداری سخت افزار و موارد دیگر است.

 

به علت رقابت و پیچیدگی‌های استخراج بیت کوین، در سال 2013 ماینرهای بیت کوین شروع به استفاده از ماشین‌هایی کردند که بطور خاص برای استخراج ارزهای رمزپایه طراحی شده بودند.

مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (Application-Specific Integrated Circuits) که به اختصار ASIC نامیده می‌شوند. دستگاه‌های استخراج ASIC می‌توانند مبلغ زیادی از هزینه به دنبال داشته باشند اما کارآیی بیشتری نسبت به کامپیوترهای سنتی دارند.

 

💡کار استخراج بیت کوین به دستگاه‌های پیشرفته‌ای نیاز دارد که به «دستگاه ماینر ASIC» معروف هستند. این دستگاه‌ها در قیمت‌های مختلف در بازار ایران موجود هستند. اگر می‌خواهید وارد شغل استخراج بیت کوین شوید، باید یک یا مجموعه‌ای از این دستگاه‌ها را خریداری کنید.

 

 اما این که آیا این کار برای شما به عنوان یک ماینر کوچک کارآمد است یا نه، داستان متفاوتی است.

سیستم‌های سخت افزاری برای استخراج بیت کوین

در بحث استخراج بیت کوین (BTC) باید چند نکته مهم را در نظر گرفت. آنچه در ادامه بررسی کردیم برخی از ستون های مهم ساختار استخراج بیت کوین است:

  1. بلوک ها (Block)

یکی از مواردی که در دنیای استخراج بیت کوین باید از آن آگاه بود، بلوک‌ها هستند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: آموزش کار با بلاک چین

داده‌های تراکنش‌های رخ داده، در پرونده‌هایی که بلوک نامیده می‌شوند، به ثبت می‌رسند. آن را به عنوان صفحه ای از دفتر ثبت احوال شهر خود تصور کنید.

بلوک‌ها با توالی زمانی به خصوصی در یک زنجیره سازمان می‌یابند، که در نتیجه آن زنجیره بلوک یا بلاکچین (Blockchain) شکل می‌گیرد.

تراکنش‌های جدید، در لحظه‌ای که توسط ماینرها تأیید می‌شوند، وارد بلوک‌های جدید خواهند شد و هر بلوک جدید به انتهای زنجیره اضافه می‌شود. به همین دلیل است که از زنجیره بلوک یا بلاکچین به عنوان یک "بایگانی بلوک" نیز یاد می‌شود.

  1. پاداش بلوک ها (Block Rewards)

آیا استخراج بیت کوین سودآوری دارد؟ این احتمالاً اصلی ترین سؤال شماست.

متأسفانه، هیچ پاسخ دقیق و مشخصی وجود ندارد. جوایز استخراج بیت کوین یا «پاداش بلوکی» همان چیزی است که استخراج کنندگان برای آن رقابت می کنند.

به عنوان مثال، سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین کش نیز، پاداش بلوکی خاص خود را دارند، که با بیت کوین متفاوت است. همچنین مسئله‌ی هاوینگ بیت کوین یا فرایند نصف شدن پاداش بلوکی نیز بر درآمد ماینرها تأثیر مستقیم دارد. 

بنابراین استخراج بیت کوین سودآور است؟ بستگی دارد. هر ماینر بیت کوین، باید پاداش بلوک فعلی را با قیمت های فعلی و هزینه استخراج خود مقایسه کند، که از یک ماینر تا ماینری دیگر، نتیجه این محاسبات متغیر خواهد بود.

  1. نرخ هش (Hash Rate)

به ساده ترین بیان، نرخ هش نشان دهنده سرعتی است که سخت افزار استخراج بیت کوین می‌تواند هش درست را حدس بزند.

بنابراین، هرچه نرخ هش شما سریعتر باشد، شانس شما برای کشف بلاک جدید بیشتر خواهد شد. استخراج BTC بسیار رقابتی شده است و به همین دلیل، باید به فکر سخت افزاری قدرتمند برای ورود به صنعت استخراج بیت کوین باشید.

از طرف دیگر، کسانی که به صورت انفرادی و محدود عملیات استخراج را انجام می‌دهند می‌توانند از امکان استخراج ابری (Cloud Mining) برای بهره وری بیشتر استفاده کنند یا یک کوین را با دشواری کمتری برای استخراج انتخاب کنند.

  1. سختی شبکه (Difficulty)

سختی شبکه یا سختی استخراج بیت کوین به منظور حفظ متوسط ​​زمان حدود 10 دقیقه برای پردازش یک بلاک، مرتباً تنظیم مجدد می‌شود.

نرخ این شاخص بعد از هر 2،016 بلوک، مجدداً محاسبه می‌شود.

اگر برای شما سؤال شده که چرا ده دقیقه، باید گفت به این دلیل که توسعه دهندگان بیت کوین تصمیم گرفته‌اند که این بازه، زمان لازم و مطالعه شده، برای جریان پایدار و کاهشی تولید کوین‌های جدید است.

استخر استخراج (Mining Pool) بیت کوین

وقتی مبحث استخر استخراج ارزهای دیجیتال به میان می ‌آید، در مورد پلت فرمی صحبت می‌کنیم که منابع زیرساختی و سخت افزاری مجموعه ماینرهایی که قدرت کلی محاسباتی خود را از طریق شبکه تقسیم می‌کنند را، بصورت یکپارچه در پروتکل بیت کوین به کار می‌گیرد، تا بر اساس میزان کاری که هر کدام از ماینرها در فرایند کشف یک بلوک جدید انجام داده اند، پاداشی را به طور مساوی و عادلانه دریافت کنند.

به هر عضو استخر استخراج که موفق به ارائه اثبات معتبری جزئی از کار خود شود، سهمی از پاداش کلی تعلق می گیرد. استفاده از استخرهای استخراج، با افزایش سختی استخراج شبکه بیت کوین، به مرور زمان بیشتر شد و مورد استقبال بیشتری قرار گرفتند و مشخص شد که دیگر استخراج کنندگان شخصی و منفرد به تنهایی نمی توانند با استخرهای بزرگ و کارگاه های استخراج بزرگ رقابت کنند.

استخراج ابری (Cloud Mining) بیت کوین

از طرف دیگر، استخراج ابری همان چیزی است که به افراد اجازه می دهد بدون نیاز به خرید سخت افزارهای گران قیمت استخراج بیت کوین، در این فرآیند شرکت کنند.

اگر می خواهید در استخراج BTC شرکت کنید اما نمی خواهید زمان و منابع خود را برای تهیه ماشین های قدرتمند صرف کنید، می توانید از قدرت پردازش مشاع ارائه شده توسط مراکز داده ریموت یا از راه دور استفاده کنید. تنها چیزی که برای انجام این فرایند به آن نیاز دارید کامپیوتر خانگی است. به طور کلی، استخراج ابری سه نوع است که می توانید از آنها استفاده کنید:

  1. میزبانی استخراج (Hosted Mining)

شما می توانید یک ماشین استخراج را که توسط ارائه دهنده سرویس میزبانی می شود، اجاره کنید.

  1. میزبانی استخراج مجازی (Virtual Hosted Mining)

روشی است که در آن شما نیاز به ایجاد یک سرور خصوصی مجازی و نصب نرم افزار استخراج خود را دارید.

  1. اجاره توان هش (Lease Hash Power)

استخراج ابری همچنین به شما این امکان را می دهد تا بدون داشتن بهترین سخت افزار های استخراج بیت کوین، مقدار مشخصی از توان هش مورد نظر خود را اجاره کنید. این روش به احتمال زیاد محبوب ترین روش است. اکثر ارائه دهندگان این سرویس ماشین حساب جامعی را ارائه می دهند که می توانید با استفاده از آن سودآوری لحظه ای را بر اساس منابعی که آماده صرف آن هستید، تعیین کنید.

با این حال، هنگامی که در مورد استخراج ابری صحبت می کنیم، در نظر داشتن این نکته بسیار مهم است که باید مراقب کلاهبرداری های زیادی که در این حوزه صورت می گیرد باشید. بسیار مهم است که مطالعات و بررسی های خود را با دقت بسیار بالایی انجام دهید، به خصوص اگر قصد دارید از روش اجاره توان هش به استخراج بیت کوین بپردازید. یکی از بزرگترین شرکتهای استخراج ابری بیت کوین که می توان به آن اعتماد کرد Genesis Mining می باشد.

مصرف برق ماینر بیت کوین

استخراج بیت کوین به طور عامدانه به گونه ای طراحی شده است که انرژی زیادی را مصرف کند. توان محاسباتی مورد نیاز، برای حل مسائل پیچیده ریاضی فوق الذکر، به برق زیادی نیاز دارد تا سخت افزار تخصصی استخراج بیت کوین را تأمین انرژی کند.

در طرف مقابل، برای حمله و آسیب به شبکه بیت کوین در مقابل دفاع از آن شما به منابع انرژی بسیار بیشتری نیاز خواهید داشت، نکته ای که بیت کوین را به امن ترین بلاکچین حال حاضر تبدیل کرده است.

در حقیقت، یک هجمه کاملاً شبه محیط زیستی دروغین نیز وجود دارد، که هدف آن این است که به کاربران عادی القا کند که استخراج بیت کوین به نوعی مرگ این سیاره از لحاظ استفاده بی رویه از انرژی خواهد بود. بسیاری از استدلال های آنها حول این واقعیت است که مراکز داده بزرگ، برای انجام محاسبات ریاضی خود از مقدار زیادی برق استفاده می کنند. با این حال، اخیراً به دفعات ثابت شده که این سخنان کاملا بی معنی اند.

به گفته کاترینا کلی پیتوو، محقق در زمینه انرژی های پاک، تمام بحث های اخیر درمورد مصرف برق توسط تاسیسات استخراج بیت کوین در مسیری اشتباه قرار دارد. این تحقیق بیان می کند که مصرف برق می تواند افزایش یابد و در عین حال، حداقل تأثیر را بر محیط زیست داشته باشد.

دلیل آن هم این است که این تاسیسات به تدریج از منابع کارآمدتر و حتی تجدیدپذیر انرژی استفاده می کنند.

این کار نه تنها سودآوری بیشتری در عملیات استخراج ایجاد می کند، بلکه تأثیر آنرا بر محیط زیست نیز کاهش می دهد. این محقق همچنین بیان کرد که بانک ها سه برابر بیشتر از شبکه بیت کوین، برق مصرف می کنند.

علاوه بر این، بر اساس مقاله ای تازه نگارش شده،80 درصد استخراج بیت کوین با انرژی تجدیدپذیر انجام می شود.

این واقعیت برای ما تعجب آور نیست، زیرا استخراج گران بیت کوین به طور طبیعی میل دارند تا از ارزان ترین و تمیزترین منابع انرژی استفاده کنند، که از قضا بسیاری از این منابع، تجدید پذیر هستند، مانند انرژی برق آبی که در ایسلند مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

اگر نگران مصرف بیش از حد انرژی بیت کوین هستید، ممکن است بخواهید در مورد روشن کردن چراغ های سال نوی امسال دوباره فکر کنید. درسته! چراغ هایی که مصرف کنندگان آمریکایی به تنهایی برای تزئین خانه های خود به همین مناسبت استفاده می کنند، هر سال توانی به بزرگی 6.63 میلیارد کیلووات ساعت برق را مصرف می کند.

این حجم بیشتر از کل مصرف انرژی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بطور سالانه است. به عنوان مثال، اتیوپی و السالوادور مجموعا برق کمتری بطور سالانه مصرف می کنند.

با این حال، اگر تصمیم دارید یک سیستم استخراج بیت کوین در گاراژ خود راه اندازی کنید، قطعاً باید ماه آینده، انتظار هزینه قبض برق گرانتری را داشته باشید.

شاخص‌های خرید ماینر بیت کوین

در هنگام انتخاب بهترین سخت افزار استخراج بیت کوین، چند پارامتر اصلی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • مصرف برق

به طور طبیعی، شما می خواهید از میزان مصرف برق سخت افزار استخراج خود، اطلاع داشته باشید. هرچه این عدد کمتر باشد، بهتر خواهد بود.

  • نرخ هش (Hash Rate)

همانطور که در بالا توضیح دادیم، نرخ هش برای استخراج بیت کوین پارامتری ضروری به شمار می رود. به طور کلی هرچه این عدد بزرگتر باشد، دستگاه شما نیز کارآمدی بیشتری خواهد داشت.

  • بهره وری انرژی

این پارامتر، کارایی دستگاه شما را نشان می دهد. اگر این پارامتر بخصوص مقداری کم داشته باشد، به این معنی است، که دستگاه برای همان کار انجام شده توسط دستگاه دیگر، انرژی کمتری مصرف خواهد کرد.

طیف وسیعی از دستگاه های مختلف، توسط بزرگترین شرکتها در این زمینه، تولید شده است. مانند: Bitmain Technologies، Canaan Creative، Halong Mining، Innosilicon Technology و بسیاری محصولات دیگر ازین دست.

استخراج بیت کوین در خانه : بررسی چالش ها و دردسرها

استخراج بیت کوین در خانه چیزی شبیه به مأموریت غیرممکن است؛ زیرا چالش‌ها و دردسرهای زیادی دارد. به طور خلاصه، این دردسرها از قبیل غیر قانونی بودن استخراج ارز در خانه، مصرف برق بالا و ایجاد آلودگی صوتی، همه و همه می‌توانند برای ماینرها دلسرد کننده باشند. در ادامه به چند مورد  از موانع استخراج ارز در خانه اشاره می‌کنیم.

غیرقانونی بودن استخراج ارز در خانه 

برای آغاز کار استخراج ارز دیجیتال، شما باید جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری ارز از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنید. البته می‌توانید به راحتی در قالب ثبت شرکت، این مجوز را دریافت کنید؛ اشکال کار در اینجاست که این مجوز فقط به واحدهای صنعتی داده می‌شود. بنابراین استخراج ارز در خانه که یک واحد مسکونی محسوب می‌شود، خلاف قانون است.

مسئله‌ی برق: آیا استخراج ارز در خانه ممکن است؟

اگر شما جواز کسب را دریافت کنید، به منظور تامین برق مورد نیاز، برای شما انشعاب برق اختصاصی در نظر گرفته می‌شود که مقرون به صرفه‌تر است.

استخراج ارز دیجیتال در خانه علاوه بر اینکه خلاف قانون است، به علت توان مصرفی بالای دستگاه ماینر، امکان پذیر نیست. برق مورد نیاز دستگاه‌های ماینر برق سه فاز است؛ در حالی که برای برق منازل مسکونی و واحدهای اداری برق تکفاز در نظر گرفته شده است. البته به دلیل وجود آسانسور و سایر موارد دیگر که نیاز به برق سه فاز دارند، از این برق در ساختمان‌های مسکونی نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل برخی از هموطنان که اختیار کامل یک واحد مسکونی 4 طبقه با آسانسور را دارند، به فکر اختصاص برق آسانسور به دستگاه ماینر افتاده‌اند. با این حال، این موضوع می‌تواند قبض‌های برق با ارقام زیاد را روی دست شما بگذارد؛ به‌طوری که هزینه‌ی این قبوض بالاتر از سود ماینینگ است. از سویی با بالارفتن مصرف برق، از شرکت برق مأموری برای کنترل مصرف برق به ساختمان شما اعزام می‌شود که در صورت مشخص شدن استخراج غیرقانونی می‌تواند برایتان گران تمام شود. مگر اینکه خودتان برق مورد نظر را از طریق نصب صفحات خورشیدی تأمین کنید. 

لزوم تأمین سرمایش: استخراج و خطر آتش سوزی

همانطور که می‌دانید سیستم سرمایشی از ارکان اصلی استخراج بیت کوین است و گزارش‌هایی در مورد آتش سوزی در برخی از کارگاه‌های استخراج ارز دیجیتال به علت افزایش حرارت دستگاه ماینر و عدم تأمین سرمایش مورد نیاز، وجود دارد.

برای رفع این مشکل، دستگاه‌های خنک کننده‌ی جانبی از شرکت‌های مختلف در بازار وجود دارند که یک نمونه در تصویر زیر آمده است: 

دستگاه خنک کننده ماینر

این دستگاه خنک کننده، موجب کاهش 95 درصدی گرما و نویز می‌شود و دارای قابلیت تبدیل 40 درصد از انرژی گرمایی تولید شده به انرژی برق است.

البته برخی از فعالان معمولی حوزه‌ی استخراج ارز دیجیتال، خود به ساخت وکیوم‌های آب دست ساز برای این منظور اقدام می‌کنند.

 آلودگی صوتی استخراج ارز دیجیتال

اگر تجربه‌ی استفاده از دستگاه ماینر را داشته باشید، حتماً متوجه مشکل آلودگی صوتی زیاد آن شده‌اید. سطح نویز یک دستگاه ASIC معمولی چیزی حدود 50 الی 85 دسی بل است و اگر بخواهیم مقایسه کنیم، صدایی مشابه یک مخلوط کن تولید می‌کند. حال فقط کافیست تصور کنید که این دستگاه 24 ساعت در روز کار کند!

برخی این مشکل را با خرید دستگاه‌های سرمایشی خاص حل می‌کنند. برخی دیگر از جعبه‌های نویزگیر استفاده می‌کنند؛ اما همچنان این نویز برای یک واحد مسکونی و همسایه‌های آن آزار دهنده است.

بنابر موارد ذکر شده، اگر شما از آن دسته ماینرها هستید که هنوز فکر می‌کنید که می‌توانید در خانه بیت کوین استخراج کنید، توجه داشته باشید:

 

💡 برای کسب سود از استخراج بیت کوین، باید بالای 100 میلیون تومان سرمایه گذاری برای تهیه‌ی سخت افزار استخراج تخصصی داشته باشید و مشکلات برق، مجوز، آلودگی صوتی هم مانع اصلی شما خواهند بود. به‌علاوه، به دلیل رقابت زیاد و افزایش سختی استخراج و همچنین هاوینگ پیش روی بیت کوین، سرمایه‌گذاری برای استخراج این ارز در خانه چندان پیشنهاد نمی‌شود.

چه ارزهای دیگری می توانید استخراج کنید؟

بیت کوین تنها ارز رمزنگاری شده نیست که می توانید آن را استخراج کنید.

البته لازم به ذکر است که اگر از یک سخت افزار تخصصی استخراج ارزهای رمزنگاری شده استفاده می کنید، باید لیست ارزهای دیجیتال سازگار با دستگاه را بررسی کنید، زیرا برخی از دستگاه ها فقط به شما امکان استخراج ارزهای رمزپایه منتخب کمپانی را می دهند. با این حال، به غیر از بیت کوین، سایر گزینه های محبوب شامل Bitcoin Cash ، Monero ، Dogecoin ، Litecoin و غیره را برای استخراج در اختیار دارید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در خانه

حرف آخر

اگر تا به اینجای این یادداشت با ما همراه بوده اید، باید به درکی کلی از اصول اصلی استخراج بیت کوین و دلیل حیاتی بودن آن برای شبکه بیت کوین، رسیده باشید.

با این حال که استخراج بیت کوین یک روش جایگزین برای دستیابی و ذخیره ارز دیجیتال به حساب می رود، اگر تمایل به صرف وقت و تلاش در این زمینه، چه رسد به تعیین سخت افزار تخصصی استخراج بیت کوین ندارید، همیشه می‌توانید از راهنماهای دقیق وبسایت ما در مورد نحوه خرید ارزهای رمزپایه استفاده کنید.

ما در مورد نحوه خرید بیت کوین و همچنین محبوب ترین سیستم عامل هایی که می توانید بیت کوین را با آن ها خرید و فروش کنید پوشش داده ایم.

نظر شما در مورد روند استخراج بیت کوین چیست؟ آیا خودتان تا به حال آن را انجام داده اید؟ تجارب و سوالات خود را در این زمینه با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط