هاوینگ بیت کوین چیست و چه تأثیری بر قیمت دارد؟ به همراه تاریخ دقیق
ارز دیجیتال

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تأثیری بر قیمت دارد؟ به همراه تاریخ دقیق

مفهوم هاوینگ (Halving) یکی از اصلی‌ترین مفاهیم در تحلیل فاندامنتال بیت کوین است. تجربه نشان داده قیمت بیت کوین با رویداد هاوینگ آن ارتباط مستقیمی دارد. اگر شما به دنبال شناخت هاوینگ، اطلاع از زمان دقیق و درک فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیرامون آن هستید، به این مطلب خوش آمدید! در ادامه، تمامی نکات ضروری به زبان ساده بیان می‌شود.

هاوینگ: شاه کلید تنظیم نرخ عرضه بیت کوین

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) یکی از اصلی‌ترین رویداد و شاه کلید تنظیم نرخ عرضه‌ی بیت کوین است. برای درک صحیح این مفهوم، ابتدا نگاهی گذرا به نکات ضروری نظام اقتصادی بیت کوین داریم:

  1. بیت کوین با نماد BTC یک ارز دیجیتال است که در مجموع 21 میلیون واحد عرضه می‌شود.
  2. فقط 21 میلیون واحد BTC در گردش خواهد بود و این محدودیت عرضه، باعث افزایش قیمت در بلند مدت است.
  3. بیت کوین از طریق فرایند استخراج یا ماینینگ توزیع می‌شود و تاکنون 90 درصد از حجم عرضه‌ی کل آن استخراج شده است.
  4. این 21 میلیون واحد BTC قرار است تا سال 2140 استخراج شود و با نرخ فعلی توزیع، انتظار می‌رود تا آن تاریخ، عرضه به پایان برسد.
  5. برای حفظ نرخ عرضه‌ی BTC و کند شدن آن، تعداد ارزهای عرضه شده در هر بلوک به طور مرتب کاهش می‌یابد.
  6. در سال 2020، هاوینگ بیت کوین پاداش استخراج را از 12.5 واحد BTC در هر بلوک به 6.25 واحد کاهش داد، یعنی پاداش ماینرها را نصف کرد.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

پس از رسیدن بیت کوین به ارتفاع بلوکی مشخص، مقدار بیت کوین عرضه شده در هر بلوک به نصف عدد قبلی کاهش می‌یابد. به این فرایند هاوینگ بیت کوین گفته می‌شود. این ارتفاع برابر 210 هزار بلوک است که با نرخ سختی استخراج فعلی یک فاصله‌ی زمانی معادل 4 سال است. 

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که قابلیت توزیع محدودی دارد و از یک سیستم ارزشی قدرتمند پشتیبانی می‌کند. توزیع بیت کوین از طریق ماینینگ انجام می‌شود و نرخ توزیع آن با گذشت زمان کاهش می‌یابد. در نهایت، برای تشویق ماینرها به استخراج بیت کوین، هاوینگ جدید پس از فاصله زمانی 210000 بلاک یا 4 سال اتفاق می‌افتد.

چرا هاوینگ بیت کوین مهم است؟

فرایند نصف شدن پاداش بلوک نقش مهمی در پیشبرد اهداف اقتصادی بیت کوین دارد:

  1. افزایش تقاضا: نصف شدن پاداش ماینرها، عرضه‌ی بیت کوین را کاهش می‌دهد. کاهش عرضه و متغییر بودن تقاضا، باعث پویایی بازار BTC می‌شود. تقاضا برای بیت کوین در طول سال ها افزایش مداوم داشته است، این امر با کاهش مداوم نرخ عرضه برآورده شده است.
  2. افزایش قیمت: آهنگ کند عرضه‌ی BTC در برابر افزایش تقاضا، افزایش قیمت در گذر زمان را تضمین می‌کند. با توجه به احساسات بازار و میل به کالاهای کمیاب، تأثیر هاوینگ بر ارزش بیت کوین از مرزهای اقتصاد تقاضا و عرضه فراتر می رود.

 

💡 پس از هاوینگ سرعت عرضه کاهش می‌یابد، بنابراین ماینرها که اغلب بیشترین توکن‌ها را در اختیار دارند، برای تأمین هزینه‌های استخراج، قیمت بیت کوین را هنگام عرضه بالا می برند و این موجب افزایش قیمت بیت کوین در هر هاوینگ می‌شود.

 

تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024

هاوینگ بیت کوین چه زمانی است؟

الگوریتم هاوینگ در زمان عرضه‌ی اولیه‌ی بیت کوین توسعه یافت. وایت پیپر بیت کوین توضیحی برای کاهش دائمی عرضه و برنامه زمانی این رویداد ارائه می دهد.

زمان هاوینگ بیت کوین

اولین هاوینگ در 28 نوامبر 2012، چهار سال پس از ایجاد بلوک پیدایش بیت کوین و پس از استخراج بیش از 10 میلیون واحد  BTC و تولید 210000 بلوک جدید اتفاق افتاد. این رویداد پاداش استخراج بیت کوین را از 50 واحد BTC در هر بلوک، به 25 واحد کاهش داد.

اعداد و ارقام سایر هاوینگ‌های بیت کوین مطابق جدول زیر است:

تاریخ هاوینگ های بیت کوین 
ردیف تاریخ ارتفاع بلوک 

پاداش بلوکی قبل از هاوینگ

پاداش بلوکی بعد از هاوینگ
1 28 نوامبر 2012 210,000  50  25
2 9 جولای 2016 420,000  25 12.5
3 11 می 2020 630,000  12.5  6.25
4 آوریل 2024 (تخمینی) 840,000  6.25   3.125
5 2028 1,050,000 3.125  1.5625
6 2032 1,260,000  1.5625  0.78125

هاوینگ چه تأثیری در قیمت دارد؟

هاوینگ برای گروه‌های مختلف معنای متفاوتی دارد.

  • 🔰 هاوینگ از دیدگاه سرمایه گذاران: برای این دسته، فرایند نصف شدن پاداش بلوکی به معنای کاهش دفعات تولید و توزیع بیت کوین و تمایل کمتر استخراج کنندگان به فروش است. داده‌های تاریخی نشان داده‌اند که کمیاب شدن بیت کوین از لحاظ روانشناسی تأثیر مثبت بر سرمایه گذاران داشته و باعث رشد سریع قیمت در یک بازه‌ی 6 ماه الی 1 سال شده است.

 

💡 به عنوان مثال، قیمت بیت کوین تا هاوینگ ماه می 2020 حدود 40 درصد افزایش یافت و سپس، پس از هاوینگ، حدس و گمانه‌زنی‌هایی که پیرامون بیت کوین در مورد قیمت پس از هاوینگ شکل گرفت، این ارز را به سه برابر بالاترین رکورد قبلی خود در قیمت 67000 دلار رساند.

 

  • 🔰 هاوینگ از دیدگاه ماینرها:  از دیدگاه استخراج کنندگان، نصف شدن پاداش بلوکی بیت کوین به معنای کاهش پاداش است. از آنجایی که راه اندازی و نگهداری یک مرکز استخراج بیت کوین یک سرمایه گذاری پرهزینه است و ماینرها انتظار دارند که پاداش های بلوک حداقل این هزینه ها را جبران کند. بسیاری از ماینرها ممکن است کسب و کار خود را تعطیل کنند. در نتیجه، هش ریت و به دنبال آن، سختی شبکه کاهش می‌یابد. کاهش سختی شبکه به معنای افزایش شانس استخراج است. بنابراین دوباره تعادل برقرار می شود. همچنین از آنجایی که ماینرها یکی از تنظیم کنندگان قیمت هستند، نقش مستقیمی در افزایش قیمت دارند.

نکته‌ی مهم این است که در همه‌ی دوره‌های قبلی، پس از هاوینگ جهش قیمت داشته‌ایم.

مقایسه قیمت بیت کوین قبل و بعد هاوینگ در دوره‌های گذشته

مطالعات قیمت بیت کوین قبل و بعد از هاوینگ، توسط بیشتر پلتفرم‌های تحلیلی و صرافی‌ها انجام شده و گمانه‌زنی‌ها در مورد قیمت بیت کوین پس از هاوینگ 2024 چندی است آغاز شده است.

مقایسه قیمت قبل و بعد از هاوینگ بیت کوین

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، به فاصله‌ی کمی پس از هاوینگ بیت کوین، قیمت افزایش یافته و سپس تا هاوینگ بعدی یک اصلاح را تجربه کرده است. با این حال، بررسی قیمت بیت کوین قبل و بعد هاوینگ یک الگوی افزایش جهشی قیمت را نشان می‌دهد که در جدول زیر قابل مشاهده است.

جدول قیمت بیت کوین قبل و بعد از هاوینگ 
ردیف تاریخ قبل $

6 ماه بعد

تغییر قیمت %

1 28 نوامبر 2012 12  125  940
2 9 جولای 2016 650  750 16
3 11 می 2020 8,500 38,000 247
4 آوریل 2024 (تخمینی) 30,000 ❓❗ ❓❗

 کارشناسان اعتقاد دارند طبق این الگو، بعد از  نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ قیمت باید از مرز ۱۰۰،۰۰۰ دلار عبور کرده و تا سال ۲۰۳۰ به ۱ میلیون دلار برسد. 

هاوینگ بیت کوین در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

طبق آخرین داده‌ها، در حال حاضر، 85 درصد از فرایند هاوینگ بیت کوین تکمیل شده است. در عین حال، عرضه توسط دارندگان بلندمدت (LTH) به بالاترین حد خود (ATH) نزدیک شده است. در چرخه‌های قبلی، این سیگنالی از نزدیکی یک پایین عمیق و به دنبال آن آغاز مرحله‌ی اولیه‌ی یک چرخه‌ی جدید بوده است.

با توجه به نمودار زیر، در هاوینگ دو دوره‌ی قبلی، یعنی در سال 2016 و 2020 بیت کوین حرکت‌های مشابهی داشته است. با این مقایسه، در حال حاضر، هاوینگ فعلی بیت کوین 85٪ کامل شده است و اکنون در یک دوره‌ی پایان چرخه‌ی نسبتاً کوتاه مدت قرار داریم. مشخصات این دوره حرکت سایدوی بیت کوین است. 

نمودار پیشرفت هاوینگ بیت کوین- منبع: BitcoinStrategyPlatform.com

البته از لحاظ موقعیت تاریخی تفاوت‌هایی وجود دارد. در 2 چرخه‌ی پیشین، بیت کوین روند سایدوی با سوگیری رو به بالا را تجربه کرد. همچنین در چرخه قبلی، رویداد قوی سیاه ناشی از سقوط بازارهای مالی بر اثر COVID-19 به سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال فرصت بیشتری برای کسب سود داد. 

 

💡 اگر تاریخ تکرار شود، آنگاه بازار ارزهای دیجیتال ممکن است با یک روند سایدوی تقریباً یک ساله روبرو شود. هاوینگ بیت کوین که برای اواسط آوریل 2024 برنامه ریزی شده است، ممکن است فوراً بر قیمت بیت کوین تأثیر نگذارد. اثرات آن ممکن است تنها در سه ماهه‌ی آخر سال 2024 و در سراسر سال 2025 آشکار شود.

 

این پیش بینی با روندهای مشاهده شده در نمودار عرضه توسط دارندگان بلندمدت مطابقت دارد. این شاخص در حال حاضر به ATH نزدیک می‌شود. همچنین حدود 12 ماه زمان نیاز دارد تا روند خود را معکوس کند و وارد فاز توزیع شود. زمانی که LTHها پس از نصف شدن بیت کوین شروع به فروش کنند، این یکی از اولین سیگنال‌های آغاز روند صعودی ارزهای دیجیتال خواهد بود.

هاوینگ چه تأثیری بر عرضه‌ی بیت کوین دارد؟

از لحاظ تاریخی، شاخص عرضه‌ی بیت کوین توسط دارندگان بلندمدت معیار خوبی برای سلامت بازار ارزهای دیجیتال بوده است. این معیار همواره با عملکرد بلندمدت قیمت BTC همبستگی منفی داشته است.

معمولاً دارندگان بلند مدت (LTHها) دارایی‌های خود را در طول پایین‌ترین سطوح بازار همچنان هولد می‌کنند. علاوه بر این، بیشترین افزایش عرضه توسط دارندگان بلند مدت در آخرین چرخه‌های شدید خرسی رخ می‌دهد. در این زمان، دارندگانی که بیت کوین را در حجم‌های بالا هولد می‌کنند، با مشاهده‌ی سقوط قیمت BTC، تمایلی به فروش ندارند، زیرا معتقدند که بازار ارزهای دیجیتال در آینده باز خواهد گشت و سرمایه گذاری آنها سودآور خواهد بود.

در مقابل، در طول یک بازار گاوی و پررونق، افزایش قیمت بیت کوین باعث می‌شود که LTHها تمایل بیشتری به فروش دارایی‌های خود با سود داشته باشند. از لحاظ تاریخی، در طول هر بازار صعودی بزرگ، شاهد کاهش چشمگیر عرضه از سوی LTHها بوده‌ایم. به طور طبیعی، بیت کوین‌ها به دست دارندگان کوتاه‌مدت (STHs) منتقل می‌شوند که در اواخر مرحله به بازار ملحق می‌شوند و به دلیل تمایل به کسب سود سریع به بازار می‌پیوندند.

در زیر نموداری از عرضه‌ی بیت کوین توسط LTHها آمده. 

نمودار عرضه بیت کوین توسط دارندگان بلندمدت- منبع: BitcoinStrategyPlatform.com

در حال حاضر، نسبت عرضه BTC توسط LTHها نزدیک به بالاترین سطح تاریخی آن در نزدیکی 76٪ است. همانطور که مشاهده می‌کنید، این اندیکاتور چندین ماه قبل از رویداد هاوینگ بیت کوین ( که با دایره‌های سبز مشخص شده) به اوج یک چرخه‌ی معین رسیده است. سپس، پس از این اوج محلی، عرضه توسط LTHها به تدریج کاهش یافته است. حدود 6 ماه پس از رویداد هاوینگ  کاهش شدیدی در این معیار مشاهده می‌شود و این کاهش عرضه، با بازار صعودی بیت کوین رابطه‌ی مستقیم دارد.

پس از آخرین هاوینگ بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران سؤال است که پس از آخرین هاوینگ بیت کوین، خصوصاً پس از استخراج آخرین واحد بیت کوین در سال 2140 چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این شبکه به کار خود پایان خواهد داد؟ جالب است بدانید بیت کوین همیشه به اعتبارسنجان خود برای تأیید تراکنش و افزایش سرعت و امنیت شبکه نیاز دارد. پس از ورود آخرین بیت کوین به گردش، سود ماینرها از محل کارمزد تراکنش‌ها پرداخت می‌شود.

 

سوالات متداول (FAQ)

در صورت داشتن سؤالات بیشتر، در بخش کامنت‌ها مطرح کنید.

1.      هاوینگ چیست؟

هاوینگ (Halving) به فرایند نصف شدن پاداش استخراج ارز دیجیتال بلاکچین‌های اثبات کار (PoW) گفته می‌شود. این رویداد هر 4 سال یکبار اتفاق می‌افتد. هاوینگ بیت کوین، مهم‌ترین رویداد هاوینگ میان ارزهای اثبات کار است. برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

2.      هاوینگ قبلی بیت کوین چه زمانی اتفاق افتاد؟

آخرین هاوینگ بیت کوین در تاریخ 11 می 2020 در ارتفاع بلوک 630000 اتفاق افتاد و با نصف کردن پاداش بلوکی بیت کوین، آن را از 12.5 به 6.25 کاهش داد.

3.      هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

انتظار می‌رود هاوینگ بعدی بیت کوین در تاریخ 4 می 2024 در ارتفاع بلوک 840000 اتفاق بیفتد. در این صورت پاداش استخراج یک بلوک بیت کوین به 3.125 کاهش می‌یابد.

4.      هاوینگ  بیت کوین خوب است یا بد؟

هاوینگ بیت کوین خوب است، چون باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

هاوینگ بیت کوین با نصف کردن پاداش ماینرها، باعث کاهش عرضه‌ی بیت کوین می‌شود. همچنین به این علت که فرایند استخراج توجیه اقتصادی پیدا کند، قیمت بیت کوین را بالا می‌برد.

5.      قیمت بیت کوین پس از هاوینگ چقدر خواهد بود؟

پیش بینی قیمت دقیق قیمت بیت کوین پس از هاوینگ، چالش برانگیز و نامشخص است. اما این رویداد در گذشته با جهش قیمت در یک بازه‌ی شش ماهه همراه بوده است.

6.       آیا می توانم از هاوینگ بیت کوین کسب درآمد کنم؟

هاوینگ بیت کوین می تواند فرصت‌هایی برای کسب سود ایجاد کند. برخی از معامله گران با خرید بیت کوین قبل از هاوینگ و فروش آن در صورت پیش بینی افزایش قیمت، قصد دارند از نوسانات قیمت کسب سود کنند.

7.      تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

انتظار می رود هاوینگ بعدی بیت کوین در ماه آوریل یا می 2024 انجام شود.

8.      آیا قیمت بیت کوین پس از هاوینگ کاهش می یابد؟

در حال حاضر، هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که از کاهش قیمت بیت کوین پس از رویدادهای نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین حمایت کند. تاریخ بیت کوین نشان از افزایش قیمت پس از همه‌ی هاوینگ‌ها دارد.

9.      چند هاوینگ بیت کوین باقی مانده است؟

تعداد کل هاوینگ‌های بیت کوین 32 مورد است و تا کنون سه مورد رویداد Halving اتفاق افتاده است. یعنی ۲۹ مورد دیگر باقی مانده است.

10.      آیا اتریوم هاوینگ دارد؟

خیر، بلاک چین اتریوم با مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) کار می‌کند و از آنجایی که رویداد هاوینگ مخصوص زنجیره‌هایی است که با مکانیسم اجماع اثبات کار فعالیت می‌کنند، شبکه‌ی اتریوم هاوینگ ندارد.

11.      کدام ارزها هاوینگ دارند؟

  • بیت کوین با نماد BTC،
  • لایت کوین با نماد LTC،
  • بیت کوین کش با نماد BCH،
  • بیت کوین اس وی با نماد BSV،
  • دش با نماد DASH،
  • زد کش با نماد ZEC،
  • دیکرد با نماد DCR،
  • ورت کوین با نماد VTC،
  • دیجی بایت با نماد DGB،
  • هالیسون با نماد HAL.

 

 

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه