صندوق ETF اسپات بیت کوین چیست و چه تأثیری در بازار ارز دیجیتال دارد؟
ارز دیجیتال

صندوق ETF اسپات بیت کوین چیست و چه تأثیری در بازار ارز دیجیتال دارد؟

بالاخره 11 صندوق به عنوان اولین صندوق‌های ETF بیت کوین در تاریخ 10 ژانویه 2024 در امریکا تأیید شدند و روز بعد در معاملات رسمی به سود دو رقمی در نزدک رسیدند. تأیید etf اسپات بیت کوین، ارز دیجیتال را وارد یک عصر جدید کرد. زیرا بیت کوین سرانجام توسط یکی از بزرگترین قدرت‌های اقتصادی دنیا، یعنی آمریکا به رسمیت شناخته شد. اما چرا خبر etf اسپات بیت کوین برای ما به عنوان معامله گر مهم است؟ پس از این تأیید چه انتظاری از بازار داریم؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ داده می شود.

تماشای ویدیوی یوتیوبی زیر را از دست ندهید! 👇👇👇

ویدیوی پیش بینی بازار پس از تأیید ETF بیت کوین

صندوقETF چیست؟

ETF مخفف عبارت Exchange Traded Fund به معنی «صندوق‌های معاملاتی تبادلی»، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند که توسط بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأسیس می‌شوند. ETFها مانند سهام، قابل خرید و فروش هستند و در بقیه بازارهای مالی مانند بازار سهام و بازار اوراق بهادار معامله می‌شوند. معمولاً یک سبد از دارایی‌ها در این صندوق‌ها ارائه می‌شوند. سبدچینی این صندوق‌ها بر عهده تحلیلگران شرکت‌های ارائه دهنده است و به سهام‌داران اجازه می‌دهند که از تنوع سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها بهره‌مند شوند.

صندوق‌ ETF در ارز دیجیتال چیست؟

صندوق ETF در ارز دیجیتال یک نوع صندوق معاملاتی بورسی است که در آن ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال قرار داده می‌شوند. این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که با حداقل دانش، هزینه و ریسک به سود بالای ارزهای دیجیتال برسند. در حال حاضر، فقط ارز دیجیتال بیت کوین مجوز راه اندازی صندوق ETF را دریافت کرده است.

تماشای این مطلب در اینستاگرام پیشنهاد می‌شود: 5 ارزی که بعد از etf بیت کوین رشد انفجاری دارند!

صندوق ETF اسپات بیت کوین

صندوق ETF اسپات بیت کوین یک صندوق حاوی بیت کوین است. مانند سایر ETFها، صندوق معاملاتی ای تی اف بیت کوین خارج از بازار ارز دیجیتال، در بازار بورس آمریکا خرید و فروش می‌شود. قیمت ای تی اف بیت کوین تابع نوسانات این ارز بوده و در بروکرها قابل معامله است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود: لیست بهترین بروکرهای فارکس

 

💡 صندوق های ETF رمزارزها در بورس‌های معمولی معامله می‌شوند و سرمایه‌گذاران می‌توانند آن‌ها را در حساب‌های دارایی استاندارد خود نگهداری کنند.  این صندوق تحت نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) کار می‌کند و فقط در ساعات کاری بازار بورس آمریکا قابل معامله است.

 

اما واژه‌ی «اسپات» در عبارت «صندوق ETF اسپات بیت کوین» به چه معناست؟

فرق ETF فیوچرز با ETF اسپات بیت کوین

حتماً فرق معاملات اسپات و فیوچرز  در بازار ارز دیجیتال را می‌دانید. احتمال این که سرمایه گذاری شما در معاملات اسپات کاملاً صفر شود، بسیار پایین است. به طور مثال، اگر شما یک واحد بیت کوین را در بخش اسپات خریداری کنید، چه قیمت 25 هزار دلار باشد، چه 100هزار، این ارز برای شماست. می توانید آن را بدون پرداخت کارمزد، سال‌ها در کیف پول خود نگه دارید؛ چون جزو دارایی شماست. اما اگر شما در بخش فیوچرز بیت کوین را خریداری کنید و از اهرم هم استفاده کنید، اگر قیمت بر خلاف پیش بینی شما پیش برود و روی معامله خود حد ضرر (اسپات لاس) هم ست نکرده باشید، ممکن است ظرف 10 دقیقه دارایی شما صفر شود. چون در بخش فیوچرز شما یک قرارداد آتی می خرید، یک قرارداد پیش بینی قیمت در آینده.

 

💡 سرمایه گذاری در صندوق ETF اسپات بیت کوین امنیت بالاتری دارد، زیرا یک دارایی است.

 

صندوق های ETF فیوچرز از قراردادهای آتی استفاده می‌کنند و سرمایه گذاران در آن موافقت می‌کنند بیت کوین را در آینده با قیمت تعیین شده خرید یا فروش کنند، در مقابل، صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین دارای پشتوانه ارز btc و یک دارایی هستند. صندوق های etf فیوچرز بیت کوین قبلاً مجوز فعالیت داشتند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود: آموزش ویدیویی نحوه معامله فیوچرز در صرافی کوینکس

مزایای ETF اسپات بیت کوین

پیش از دریافت تأییدیه‌ ETF های بیت کوین، تبلیغات زیادی روی این صندوق‌ها شد. به همین دلیل، قیمت بیت کوین سدها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و مقاومت 49 هزار دلار را نیز آزمایش کرد. اما اصلی‌ترین مزایای دریافت تأییدیه‌ی ETF بیت کوین از سوی SEC موارد زیر است:

رشد سریع بیت کوین

سرمایه گذاری در بیت کوین نیاز به داشتن دانش است. داشتن کیف پول ارز دیجیتال، شناخت شبکه های بلاکچین و نحوه‌ی انتقال ارز از مفاهیمی است که عامه‌ی سرمایه گذاران به آن مسلط نیستند. با راه اندازی صندوق ETF بیت کوین معامله گران بازارهای کلاسیک هم بدون داشتن دانش خاصی، قادر به سرمایه گذاری در بیت کوین شدند. این امر باعث سرازیری سرمایه‌های زیادی به سوی بیت کوین شد که در بلند مدت باعث رشد پادشاه ارزهای دیجیتال می‌شود.

رسمیت و اعتبار ارزهای دیجیتال

تاکنون کشورهای کمی مانند السالوادور بیت کوین را به رسمیت شناخته بودند. اما اکنون یکی از بزرگترین قدرت‌های اقتصادی جهان این ارز را به رسمیت شناخت و آن را در بازار رسمی سهام راه داد که خود باعث جذب سرمایه گذاران بیشتری به مرور زمان می‌شود.

معایب ETF اسپات بیت کوین

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که تأیید ETF بیت کوین باعث ریزش این ارز شود. اما واقعیت این است که این صندوق به علت معایبی که دارد از سوی سرمایه‌ گذاران ارز دیجیتال استقبال نشد. در ادامه به چند مورد از این معایب اشاره می‌شود.

متمرکز بودن ETF اسپات بیت کوین

آرمان خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو در زمان راه اندازی BTC، راه اندازی یک سیستم اقتصادی غیرمتمرکز بود که در آن معامله گران بدون شناخت یک دیگر و به صورت همتا به همتا، به فعالیت اقتصادی بپردازند.

اما اولین شرط سرمایه گذاری در صندوق ای تی اف بیت کوین، احراز هویت KYC است.

پرداخت مالیات ETF اسپات بیت کوین

سرمایه گذاران در ای تی اف بیت کوین باید مالیات بر درآمد خود را مانند هر سهام دار دیگر در آمریکا پرداخت کنند.

دسترسی پایین ETF اسپات بیت کوین

سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته به دارایی خود دسترسی دارند و هر زمان که بخواهند می‌توانند آن را به فروش برسانند. اما از آنجایی که ای تی اف بیت کوین فقط در وقت اداری بورس آمریکا فعالیت دارد، بنابراین سرمایه گذاران دسترسی محدودی به آن دارند. بنابراین اگر خارج از وقت اداری بورس آمریکا بیت کوین ریزش کند، سرمایه گذار برای فروش دارایی خود، باید منتظر بازگشایی بازار بورس آمریکا شود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: زمان باز شدن بازار فارکس به وقت تهران

چرا بعد از ETF بیت کوین ریخت؟

شایعات تأیید ای تی اف بیت کوین باعث پامپ این رمز ارز شد. اما درست پس از تأیید 11 صندوق ETF، بیت کوین به فاز اصلاح عمیق رفت. به راستی چرا؟

 

💡ضرب المثل معروفی در بازار سرمایه وجود دارد که می‌گوید: شایعات را بخر و خبر را بفروش! این یعنی شایعه باعث هیجان در بازار و رشد یک دارایی می‌شود و بهترین زمان برای خرید است؛ اما وقتی شایعه به وقوع می‌پیوندد، اکثر معامله گران در بازار، به سمت سیو سود می‌روند. این امر به خودی خود باعث ریزش آن دارایی می‌شود. برای بیت کوین هم اتفاقی مشابه رخ داد. در شایعه رشد کرد و در خبر ریخت.

 

علت دیگر ریزش بیت کوین، صندوق تراست گری اسکیل (Grayscale) است. این صندوق تبدیل به ETF شد و بدین ترتیب، اموال صرافی FTX آزادسازی شد. این صرافی که از زمان ورشکستگی، به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی نداشت، ۲۲ میلیون سهم از صندوق بیت‌کوین خود را با ارزش ۹۰۰ میلیون دلار فروخت. این مقدار بخش بزرگی از جریان خروجی گری اسکیل بود. این جریان خروجی همراه با کارمزد 1.5 درصدی صندوق گری اسکیل که از همه رقبا بیشتر است، فشار فروش در این ارز ایجاد کرد. به همین علت، بیت کوین بیش از 10 درصد ریزش کرد.

بهترین صندوق ETF برای بیت کوین چیست؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در ماه ژانویه 2024 به 11 صندوق ETF بیت کوین مجوز فعالیت در بورس آمریکا را داد. اما کارشناسان اعتقاد دارند تعداد کمی از این صندوق‌ها قادر به ماندن در این بازار هستند و تعداد زیادی از آن‌ها به زودی منحل می‌شوند.

 

💡در حال حاضر، صندوق اسپات گری اسکیل جایگاه اول در حجم معاملات را به خود اختصاص داده است و از زمان راه‌اندازی، بهترین عملکرد را از بین همه ETF‌های بیت‌کوین داشته است.

 

آیا ایرانیان می توانند در ETF اسپات بیت کوین سرمایه گذاری کنند؟

به علت تحریم‌های اقتصادی، ایرانیان نمی‌توانند در بورس آمریکا فعالیت کنند. برخی از بروکرهای بزرگ مانند بروکر آلپاری و روبوفارکس، به معامله گران ایرانی سرویس می‌دهند. اما باید توجه داشته باشید که ما ایرانیان نمی‌توانیم سهام  شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل و اپل را به عنوان دارایی خریداری کنیم. در بورس آمریکا فقط با قراردادهای CFD می‌توانیم خرید و فروش کنیم که نوعی قرارداد مشتقه است و در آن شما صاحب دارایی نیستید، بلکه صرفاً یک قرارداد کوتاه مدت دارید که برای هر شب باز ماندن آن باید سواپ یا شارژ شبانه پرداخت کنید.

 

❌در حال حاضر، ما به عنوان ایرانی نمی توانیم در etf اسپات بیت کوین سرمایه گذاری کنیم. صندوق ETF اسپات بیت کوین قرارداد CFD ندارد و فقط بر اساس ارزش دلاری بیت کوین هایی که در آن قرار دارد، معامله می‌شود.

 

چرا تأیید صندوق‌ ETF بیت کوین مهم است؟

برای بیت کوین، تأیید ETF اسپات یک اتفاق تاریخی بود، اما مسیر آن چندان آسان نبود. از تاریخ 1 ژوئیه 2013، یعنی بیش از 10 سال پیش، صرافی‌ها و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌داری مذاکرات زیادی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) انجام داده‌اند، اما همه‌ی این برنامه‌ها پس از بارها به عقب افتادن، سرانجام در سال 2017 رد شد. این اتفاق بسامد زیادی داشت و مردم فکر می‌کردند بیت کوین هنوز آماده‌ی ورود به بازارهای رسمی مانند بازار بورس نیست.

پیشنهاد شرکت بزرگ گری اسکیل (Grayscale) صندوق تراست بیت کوین (GBTC) در سال 2015 مورد تأیید رگولاتوری قرار گرفت. اگرچه این مورد یک صندوق ETF نبود، به عنوان اولین صندوق معامله عمومی بیت کوین در ایالات متحده ثبت شد و در نهایت، در ابتدای 2024 به یک ETF مبتنی بر اسپات تبدیل شد.

 

💡دلیل اهمیت روانی تأیید ETF اسپات بیت کوین

چالش‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بر سر تأیید ETF اسپات بیت کوین، باعث شد این رویداد از لحاظ روانی ارزش بالایی پیدا کند. همچنین تأیید ETF بیت کوین به معنای تأیید ارز دیجیتال از سوی SEC، یکی از مهم‌ترین نهاد پولی آمریکا بود.

 

طی سال‌ها، افکار عمومی و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری از خود می‌پرسیدند که آیا تأیید ETF اسپات برای بیت کوین امکان‌پذیر است، تا در سال 2021، شرکت فیدلیتی در کانادا یک صندوق ETF برای اسپات بیت کوین راه‌اندازی کرد و این اقدام، در آن زمان، آنها را به بزرگترین شرکت مدیریت دارایی مجهز به یک صندوق ETF بیت کوین تبدیل کرد. در زیر تاریخچه‌ی کشمکش‌ها و چالش‌های ETF بیت کوین از سال 2022 تاکنون ذکر شده است:

وضعیت ETF بیت کوین در سال 2022

سال 2022، سال انفجار درخواست‌ها برای ETF بیت کوین است. شرکت‌های بزرگی درخواست خود را به SEC می‌فرستادند. معروفترین درخواست‌ها از سوی شرکت‌های بزرگی مانند گری اسکیل (Grayscale)، اسکای بریج (SkyBridge)، فیدلیتی (Fidelity) و بیت وایز (Bitwise) مطرح شدند. اما همگی این درخواست‌ها یکی پس از دیگری رد شدند. در پاسخ به این اقدام، شرکت گری اسکیل، یک شکوائیه قضایی علیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار تنظیم کرد و پای SEC را به میز محاکمه کشاند.

وضعیت ETF بیت کوین در سال 2023

در سال 2023، مدیران شرکت‌های بزرگی مانند بلک راک (BlackRock) و ای آر کی اینوست (ARK Invest) به رقابت برای ورود به بازار ETF بیت‌کوین پیوستند. این اقدام امید‌ها را برای تأیید نهایی این ابزار سرمایه‌گذاری جدید بیت‌کوین بیشتر می‌کرد. در تاریخ 29 آگوست 2023، شرکت گری اسکیل بالاخره یک پیروزی‌ جزئی در دادگاه کسب کرد؛ زیرا قاضی پرونده دستور داد که SEC درخواست Grayscale را تأیید کند. این تصمیم هرچند تأییدی برای ثبت نهایی یک ETF برای بیت کوین نبود، اما باعث افزایش امیدها در جامعه شد که ETF بیت کوین در راه است.

در دسامبر 2023، مذاکرات زیادی بین کمیسیون اوراق بهادار و بورس و متقاضیان ETF بیت کوین صورت گرفت. تا آغاز ژانویه 2024، متقاضیان ETF اسناد مورد نیاز برای درخواست‌های خود را تکمیل کردند. افکار عمومی منتظر پاسخ SEC شد.

وضعیت ETF بیت کوین در سال 2024

در تاریخ 9 ژانویه 2024، حساب رسمی توییتر SEC توئیت زد: SEC درخواست‌های ETF بیت‌کوین را تأیید کرده است. با این حال، مدیر کمیسیون اوراق بورس و اوراق بهادار تقریباً فوراً این خبر را رد کرد و تأکید کرد، خبر فیک بوده و  که حساب توییتر SEC هک شده. وی افزود:کمیسیون هنوز ثبت و معاملات هیچ صندوق ETF‌ی را تأیید نکرده است.

در تاریخ ۱۰ ژانویه، صرافی Cboe BZX اعلام کرد که پیشنهادات ETF بیت کوین شش شرکت‌، از جمله  ARK، اینوسکو گلکسی، فیدلیتی و  ... تأیید شده است. در حالی که افکار عمومی همچنان در انتظار تأیید کامل SEC بود، اعلامیه صرافی Cboe باعث تقویت قیمت بیت کوین در اثر خبر شد.

در همان روز، (10 ژانویه) SEC پس از تکذیب خبر توئییتری، سرانجام ای تی اف بیت کوین یازده شرکت را تأیید کرد. این امر مسیر را برای اولین محصول ETF قانونی بیت‌کوین در ایالات متحده آمریکا باز کرد.

 

💡صندوق قابل معامله‌ی بیت کوین به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد به طور مستقیم در بزرگترین ارز دیجیتال جهانی سرمایه گذاری امن داشته باشند و بدون این که لازم باشد، بیت کوین خود را در یک کیف پول ذخیره کنند، با خرید صندوق، در آن سهم داشته باشند.

 

در ۱۱ ژانویه، اولین ETF بیت‌کوین با تعداد معاملات قابل توجه به ارزش ۲ میلیون دلار سهم در پیش ‌بازار شروع به معامله کرد و سود دو رقمی را در بورس نزدک به ثبت رساند.

و اما سخن پایانی...

شکی نیست که با تأیید etfهای بیت کوین، در بلند مدت شاهد رشد پادشاه ارزهای دیجیتال خواهیم بود. فرصت سرمایه‌گذاری برای ما ایرانیان، قطعاً خرید etf اسپات بیت کوین نیست. چون این کار غیرممکن است. اما شکی نیست که خرید بیت کوین در کف‌های مناسب می‌تواند باعث رشد سرمایه‌ی شما تا انتهای فصل اول سال 2024 میلادی شود.

برای دریافت خبرهای مهم پیرامون بیت کوین و سیگنال‌ها و تحلیل‌های رایگان به کانال تلگرامی دنیای ترید سر بزنید!

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه