گزارش تحلیلی: این هفته در بازار ارز دیجیتال چه گذشت؟
اخبار ارز دیجیتال

گزارش تحلیلی: این هفته در بازار ارز دیجیتال چه گذشت؟

سایت کوین دسک روز دوشنبه در گزارش تحلیلی خود، به بررسی بازار جهانی ارز دیجیتال پرداخت. از رونق بازار رمز ارز در هندوستان گرفته، تا ورود بیت کوین به مکزیک و از همه مهم‌تر ممنوعیت فعالیت زیرمجموعه صرافی بایننس در انگلیس، خروج کامل بایننس از انتاریوی کانادا و محدودیت این صرافی در ژاپن.

در این مطلب از دنیای ترید و گزارش همه‌جانبه از بازار رمز ارز در هفته‌ای که گذشت (نیمه دوم ماه ژوئن 2020)، با ما همراه باشید.

وضعیت ارز دیجیتال در هند: تازه چه خبر؟

رونق_رمزارز_در_هندوستان_2020

امروز سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت هند در حوزۀ ارز دیجیتال، به طور غیرمنتظره‌ای در حال جهش صعودی است. طبق گزارشی که به تازگی از سوی شرکت تحلیل ارز دیجیتال چین آنالیز (Chainalysis) منتشر شده، هندی‌ها در سال جاری، 40 میلیارد دلار در بازارهای ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده اند. با توجه به مبلغ سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری آن‌ها در سال گذشته، می‎‌توان نتیجه گرفت که ارزش معاملات روزانه هند، طی 12 ماه گذشته، حدود 900٪ افزایش یافته است. در همین مورد خبرگزاری بلومبرگ تیتر زد:

«حتی هندی‌های طلا دوست، میلیاردها دلار خود را روانه بازار ارز دیجیتال می‌کنند.»

به گزارش دنیای ترید، به نقل از کوین دسک، یک سرمایه‌گذار هندی در مصاحبه‌ای گفت:

« بیشتر ترجیح می دهم پول خود را صرف خرید ارز دیجیتال کنم تا طلا: زیرا ساز و کار آن شفاف تر از طلا یا دارایی غیرمنقول است و در مدت زمان کوتاهی بازده خوبی می‌دهد.»

در کل، اکنون بیش از 15 میلیون هندی در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این درحالیست که هنوز هند در مورد ارز دیجیتال به وضوح، هیچ قانونی وضع نکرده است، با این حال هر چه می‌گذرد، وقوع سناریوهای مشکل‌ساز از قبیل ممنوعیت‌های غافلگیرکننده ارز دیجیتال در این کشور، بعید و بعیدتر به نظر می‌رسد.

اوضاع جدید ارز دیجیتال در مکزیک

ورود_بیت_کوین_به_مکزیک

در آخر هفته (۲۷ ژوئن)، میلیاردر مکزیکی با انتشار توئیتی، خطاب به مایکل سایلور (Michael J. Saylor)، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی و نامی آشنا در حوزه بیت کوین، ضمن اعلام حمایت خود از پذیرش گسترده بیت کوین اعلام کرد که بانک وی Banco Azteca تلاش می‌کند، اولین بانک مکزیکی باشد که بیت کوین را می‌پذیرد. ریکاردو سالیناس پلیگو  (Ricardo Salinas Pliego) 166مین ثروتمند جهان و سومین ثروتمند مکزیک است.

شایان ذکر است که چندی پیش مایکل سیلور، در مورد یک ویدئو که آنتونی پمپلیانو (Anthony Pompliano) متخصص و سرمایه‌گذار کلان در ارز دیجیتال، به اشتراک گذاشته بود، اظهار نظر کرده بود. در این ویدئو سالیناس در مورد این که چگونه او از نزدیک شاهد شکل‌گیری یک اَبَرتورم بوده است و چرا فکر می‌کند که همه ارزهای فیات در واقع یک نوع ابزار کلاهبرداری هستند، بحث می‌کند. وی همچنین در این ویدئو تصریح می‌کند که مخابرات، رسانه‌ها، خدمات مالی، خرده‌فروشی و موارد دیگر تحت مالکیت شرکت وی، موسوم به گروپو سالیناس (Grupo Salinas) هستند، بنابراین شاید بد نباشد که یک متحد برای خود پیدا کند.

این هفته فدرالی‌ها چه گفتند؟

روزنگرن_رئیس_بانک_فدرال_آمریکا

روز جمعه هفته پیش، رئیس بانک فدرال رزو، اریک روزنگرن (Rosengren) طی یک نمایش اسلاید جنجالی، در مورد «چالش‌های پیش روی ثبات مالی» سخنرانی کرد. وی یکی از این چالش‌ها را «ایجاد اختلال مقطعی در بازارهای اعتباری کوتاه‌مدت» نامید و تأکید کرد که این ارز زیر ذره‌بین نظارتی بانک مرکزی قرار دارد. روزنگرن در همان روز، ضمن گفتگویی با بخش اقتصادی یاهو (Yahoo Finance) با تشریح نقطه نظر خود گفت:

« نگرانی من از این بابت است که بازار استیبل کوین که در حال حاضر، با رشد فزایندۀ خود در حال تبدیل شدن به بخش مهم‌تر از بدنۀ اقتصاد ماست، تقریباً به صورت نظارت نشده باقی مانده است، باید این اتفاقاتی را که در حال وقوع است، جدی بگیریم.»

سپس کتلین لانگ در واکنش به این بیانات، آن را زیاده‌روی توصیف کرد و گفت: «امروز بانک فدرال با اظهاراتش قانون فد اسپیک را نادیده گرفته و پا را فراتر گذاشته است. به ندرت پیش می‌آید که فدرالی‌ها انقدر با صراحت اظهارات خود را بیان کنند.»

سپس یکی از اعضای شرکت تتر پائولو آردوینو در تلاش برای ایجاد تمایز در استیبل کوین تصریح کرد که آزمایش‌های پولی نوظهور مانند استیبل کوین‌های الگوریتمی نباید با تتر USDT در یک دسته طبقه بندی شوند.

نتیجه تمامی این بحث‌ها و واکنش‌ها، دامن زدن به گسترش تترهراسی (Tether FUD) در هفته‌ای که گذشت، بود. اما باید توجه داشت که با این توصیفات، به احتمال زیاد تمامی استیبل کوین‌ها ( و نه بیت کوین)، مورد اقدامات نظارتی ایالات متحده، در آینده‌ای نه چندان دور قرار خواهند گرفت.

چوب لای چرخ بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان

روزهای_بد_برای_صرافی_محبوب_بایننس_Binance

وقتی صحبت از اقدامات نظارتی می‌شود، ناخودآگاه شرکت بایننس (Binance)، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان و افزایش بی‌سابقه کنترل‌های نظارتی بر روی این صرافی، به ذهن متبادر می‌شود. مطمئناً هفته‌ای که گذشت، هفته خوبی برای این صرافی محبوب نبود.

اخطار آژانس خدمات مالی ژاپن (FSA) به بایننس

روز جمعه (25 ژوئن)، آژانس خدمات مالی ژاپن (FSA) به صرافی بایننس اخطار داد که فعالیتش در ژاپن غیرقانونی است؛ زیرا هنوز مجوز فعالیت در ژاپن را اخذ نکرده است. ماه گذشته نیز، این نهاد مالی هشدار مشابهی به صرافی بای بیت (Bybit) داد.

 این اولین‌بار نیست که FSA به بایننس اخطار می‌دهد. در ماه مارس 2018 نیز، این نهاد نظارتی مالی ژاپنی، اخطار مشابهی را صادر کرده بود. در آن زمان، شایعاتی در فضای مجازی پیچیده بود مبنی بر اینكه FSA علیه صرافی بایننس پرونده قضایی تشکیل داده است که توسط چانگ ‌پنگ ژائو (CZ) بنیانگذار صرافی ارز دیجیتال بایننس با جمله «در حال گفتگوهای سازنده با FSA هستیم»، تکذیب شد. اما با توجه به سه سالی که از «گفتگوها» می‌گذرد و اخطار مجددی که بایننس دریافت کرده، به نظر می‌رسد این گفتگوها چندان سازنده نبوده یا اصلاً گفتگویی در کار نبوده است.

 پس از دریافت این اخطاریه، سخنگوی بایننس گفت:

«در حال حاضر عملیات مبادله ارز در ژاپن انجام نمی‌دهیم و همچنین با کاربران ژاپنی همکاری نداریم.»

این خبر با اینکه خبر خوبی برای بایننس نبود، در مقابل خبری که در راه بود، چندان مهم به نظر نمی‌رسید: ممنوعیت کامل فعالیت زیرمجموعه بایننس در انگلیس.

ممنوعیت کامل اوراق مشتقه بایننس در انگلیس

روز 27 ژوئن، سرمایه‌گذاران و طرفداران صرافی محبوب بایننس از خواندن اعلامیه FCA جا خوردند.

اعلامیه FCA: اخطار به کاربران بایننس مارکتز لیمیتد (Binance Markets Limited) و گروه بایننس.

«بایننس مارکتز لیمیتد در انگلیس مجاز به انجام هیچ فعالیت قانونی نمی‌باشد. این شرکت بخشی از شرکت گسترده‌تر بایننس گروپ (Binance Group) است. با توجه به اعمال الزامات توسط نهاد نظارتی امور مالی انگلستان (FCA)، در حال حاضر بایننس مارکتز لیمیتد مجاز به انجام هیچ‌گونه فعالیت قانونی بدون رضایت کتبی و قبلی واصله از FCA نیست. هیچ نهاد دیگری در گروه بایننس دارای هیچ‌گونه مجوز، جواز ثبتی و پروانه کسب برای انجام فعالیت‌های تجاری در انگلستان نیست. بنظر می رسد گروه بایننس طیف وسیعی از کالا و خدمات را از طریق وبگاه Binance.com به مشتریان انگلیس ارائه می‌دهد.»

در این اخطاریه ، FCA پس از اعلام هشداری کلی در مورد ارز دیجیتال، تأکید کرد:

«با اینکه ما دست به تنظیم دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین و تتر نمی‌زنیم، لیکن برخی از مشتقات دارایی رمز ارز را تنظیم می‌کنیم، مانند قراردادهای آتی، قراردادهای ما به التفاوت، آپشن‌ها و همچنین آن دسته از دارایی‌های دیجیتال که از نظر ما در دسته اوراق بهادار جای می‌گیرند.»

مجله فورچون (Fortune) با استفاده از کلمه سگ نگهبان که یادآور انیمیشن انگلیسی سگ‌های نگهبان است، در این خصوص نوشت:

« سگ نگهبان امور مالی انگلستان ارائه اوراق مشتقه شرکت بایننس مارکتز لیمیتد، زیرمجموعه صرافی بایننس را در انگلستان ممنوع اعلام کرد. این یکی از حرکت‌های بسیار مهم است که در این روزهای فشار جهانی، توسط یک مرجع راهبردی امور مالی بر صنعت ارز دیجیتال اعمال شده است.»

 اما چیزی که از آن مهم‌تر است نام برند بایننس است که گویی تمام ممنوعیت‌های جهانی، برای گذاشتن چوب لای چرخ آن، دست به یکی کرده‌اند. صرافی بایننس در واکنش به این اقدام ناظر امور مالی انگلستان توئیت کرد:

« ما از گزارش‌های اخیر اخطار FCA UK در رابطه با بخش بایننس مارکتز لیمیتد (BML)، مطلع هستیم. BML یک شرکت دارای ماهیت حقوقی جداگانه است و از طریق وبگاه Binance.com هیچ کالا یا خدماتی را ارائه نمی‌دهد. گروه بایننس بخش اوراق مشتقه BML را به تازگی در ماه می 2020 ایجاد کرده و این بخش هنوز تجارت خود را در انگلیس راه اندازی نکرده یا از مجوزهای نظارتی FCA خود استفاده نکرده است. اعلامیه ناظر امور مالی انگلستان تأثیر مستقیمی بر خدمات ارائه شده در وبگاه Binance.com ندارد و تغییری در روابط ما با کاربران ایجاد نشده است. رویکرد جامع ما، همکاری کامل و  مشترک با ضابطین و ناظران مالی است و «تعهدنامه انطباق با استاندارد یا مشخصات و ضوابط» را بسیار جدی می‌گیریم. ما به طور فعال در جریان تغییر سیاست‌ها، ضوابط و قوانین در این فضای جدید هستیم.»

با نگاهی به واکنش‌های حاشیه این اقدام FCA، می‌توان گفت در مجموع سرمایه‌گزاران بازار رمز ارز، برخورد FCA با شرکت بایننس را خصمانه ارزیابی می‌کنند. روی دیگر این سکه این است که باید پذیرفت نظارت‌های مالی در هر کشوری وجود دارد و امر عجیبی نیست و افزایش این نظارت‌ها بر ارز دیجیتال نشان می‌دهد که دولت‌ها حضور قدرتمند رمزارز را به عنوان واقعیتی انکار ناپذیر در اقتصاد پذیرفته‌اند. در این سال‌ها، علی‌رغم تمامی هشدارهای اقتصاددانان و روزنامه‌نگاران درباره حباب ارز دیجیتال که هر آن امکان ترکیدن و ریزش آن وجود دارد، باید دانست که این مشکل به خودی خود برطرف نمی‌شود. درست به همین علت است که تمامی دولت‌ها اکنون در حال ترسیم خطوط قرمز خود در این خصوص هستند و نوع این محدودیت‌ها از یک کشور به کشوری دیگر، متفاوت است.

 مدیرعامل اپلیکشن تجاری تب تریدرز(TabTraders) درباره این اقدام FCA انگلستان گفت :

« معمولاً FCA نسبت به تجارت‌های پرریسک و تورم‌زا حساسیت نشان می‌دهند و نه صرفاً ارز دیجیتال. ظاهراً شرکت بایننس به علت معاملات تجاری آتی در حاشیه‌ متغیر، حساسیت FCA را برانگیخته است. البته معاملات نقدی (Spot Trading) بایننس نباید در این ممنوعیت لحاظ شود.»

وی با اشاره به برنامه هفته گذشته خود در مک‌کافی در مورد پایان دوره عجیب بودن رمز ارز گفت:

«یکی از چیزهایی که در آن برنامه به آن اشاره کردم، این است که در 10 سال آینده، بخش‌های خاصی از ارز دیجیتال امروزی ما، هنوز برای افرادی که دانش خود را در مورد ارز دیجیتال گسترش نداده‌اند، عجیب به نظر خواهد رسید. موردی که من به‌طور خاص به آن اشاره کردم، معاملات با اهرم 100 برابری بود. فکر می‌کنم نشانه‌هایی هست مبنی بر اینکه معاملات اهرم و مشتقات یکی از آن خطوط قرمزی است که قانون‌گذار در آینده، ضوابطی برای آن ترسیم خواهد کرد.»

بایننس انتاریو را به طور کامل ترک کرد

هفته گذشته، درکانادا کمیسیون اوراق بهادار انتاریو با انتشار متن اطلاعیه دادرسی علیه صرافی بای بیت ByBit مدعی شد که این صرافی قانون اوراق بهادار انتاریو را نقض کرده است:

«صرافی بای بیت تابع قانون اوراق بهادار انتاریو است؛ زیرا کالاهای عرضه شده در پلتفرم بای بیت، شامل دارایی رمزارز از قبیل اوراق بهادار و مشتقات هستند، با این حال این صرافی مطابق با ضوابط ثبت نام و آئین‌نامه قانون اوراق بهادار انتاریو عمل نکرده است.»

بنابراین، پس از اقدام 29 مارس، این یک تلاش برای بالا بردن فشار است که طی آن، کمیسیون اوراق بهادار انتاریو به پلتفرم‌های رمزارز که مشتقات و اوراق بهادار عرضه می‌کردند، اعلام کرد عملیات آن‌ها باید مطابق با قانون اوراق بهادار انتاریو انجام گیرد، در غیر اینصورت، بهتر است خود را برای اقدامات نظارتی آماده کنند. پس از این تغییر جدید، صرافی بایننس، به نوبه خود، تصمیم گرفته است كه انتاریو را به طور كامل ترک کند.

شایان ذکر است که کانادا تنها کشوری نیست که به تازگی حساسیت و تمرکز فزاینده ای روی مشتقات و اهرم ها پیدا کرده است. صبح دیروز، صرافی هیوبی Huobi اعلامیه‌ای مبنی بر توقف تجارت مشتقات برای کاربران چینی و انگلیسی صادر کرد. می‌توان گفت که با این اتفاقات اخیر، تا حدودی انتظار این امر نیز می‌رفت. گفته می‌شد که بخشی از دلیل برخورد قاطع و شدید الحن دولت چین با رمز ارز، با نگرانی آنها در مورد ثبات مالی و اجتماعی در ارتباط است. با این حال برخی دیگر از تحلیلگران به درستی خاطر نشان کرده‌اند که به نظر می‌رسد اگرچه ثبات مالی انگیزه اصلی برای اقدامات اخیر دولت چین است، لیکن احتمالاً تجارت و به ویژه معاملات اهرمی، بیشتر شبیه یک هدف است تا استخراج ارز دیجیتال. به همین دلیل، صنعت ارز دیجیتال چشم به حرکت‌هایی دوخته که صرافی‌ها به کاربران چینی پیشنهاد می‌دهند. کاری که احتمالاً صرافی هیوبی نیز در پیش خواهد گرفت.

بعلاوه، چندی است که صرافی BTCC، قدیمی‌ترین و پیشروترین صرافی بیت کوین در چین، به دنبال اقدامات ضد ارز دیجیتال دولت چین، به‌طور کامل از تجارت خود کناره‌گیری کرده است. با توجه به اینکه این صرافی کار خود را از سال 2011 آغاز کرده بود، می‌توان این پایان را، پایان یک دوران نامید.

محدودیت‌ها: آغاز سرکوب جهانی قدرت رمزارزها؟

آیا ما در نقطه آغازین یک سرکوب جهانی معاملات اهرم مشتقات ارز دیجیتال هستیم؟

هنوز خیلی زود است که این نتیجه‌گیری را قبول کنیم، اما نمی‌توانیم منکر علائم اولیه آن نیز شویم. پاسخ صنعت ارز دیجیتال چه خواهد بود؟ آیا در حوزه ارز دیجیتال، شاهد پدیدار شدن شکاف‌های عمیق‌تری میان معاملات آتی (اسپات تریدینگ) قانونی، نظارت شده بر طبق اصول احراز هویت مشتری و معاملات غیرقانونی، زیرزمینی نظارت نشده و غیر متمرکز مشتقات ارز دیجیتال خواهیم بود؟ مطمئناً این اتفاق بعید به نظر نمی‌رسد.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام