رئیس بانک فدرال آمریکا تتر را در دسته اخلالگران بازارهای مالی قرار داد
اخبار ارز دیجیتال

رئیس بانک فدرال آمریکا تتر را در دسته اخلالگران بازارهای مالی قرار داد

سیزدهمین رئیس بانک فدرال رزرو بوستون، استیبل کوین تتر (USDT) را تهدیدی برای ثبات سیستم اقتصادی نامید.

به گزارش دنیای ترید به نقل از سایت کوین دسک، اریک روزنگرن (Eric Rosengren) استیبل کوین را با اخلالگران جدید بازارهای مالی کوتاه مدت، در یک ردیف قرار داد.

روز جمعه، اریک روزنگرن، طی یک نمایش اسلاید، با قرار دادن تتر، هم ردیف با «چالش‌های ثبات مالی» تأکید کرد که این ارز زیر ذره‌بین بانک مرکزی قرار دارد. وی همچنین استیبل کوین را عضوی از اعضای اخلالگران جدید در بازارهای اعتبار کوتاه مدت نامید.

روزنگرن در قسمتی از اسلایدهای خود با بررسی سه چالش پیش روی ثبات مالی به سرفصل‌های زیر پرداخت:

  • نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول (Money market funds)
  • سایر گزینه‌های بالقوه مدیریت وجه نقد
  • اخلالگران نوظهور - به عنوان مثال تتر

اسلاید_روزنگرن_رئیس_بان_مرکزی_در_مورد_تتر

روزنگرن در همان روز، ضمن گفتگویی با بخش اقتصادی یاهو (Yahoo Finance) با تشریح نقطه نظر خود گفت:

«دلیلی که مرا واداشت که از تتر و استیبل کوین نام ببرم، نمونه مدیریت پورتفوی این دو نوع رمز ارز است، در اصل، اینگونه به نظر می‌رسد که این پورتفوی، مشابه صندوق اصلی سرمایه‌گذاری بازار پول و شاید ریسک‌پذیرتر باشد.» وی افزود: «تتر دارای تعدادی دارایی است که در دوران همه‌گیری کرونا، گسترش دامنه آن بسیار فراتر رفته است.»

 گسترش دامنۀ تفاوت اسپرد، به معنای فروش در بازارهای اعتباری در زمانی است که اختلاف بازده (Yield) بین یک دارایی پرخطر مانند یک اوراق قرضه شرکتی و دارایی ایمن مانند یک اوراق خزانه‌داری افزایش می‌یابد.

روزنگرن با اشاره بر لزوم نظارت هرچه بیشتر بر روی بازار سرمایه ادامه داد:

« فکر می‌کنم باید به طور گسترده‌تری در مورد عواملی که به مرور زمان، می‌توانند در بازارهای اعتباری کوتاه‌مدت ایجاد اختلال کنند، چاره‌ای بیندیشیم و مطمئناً استیبل کوین‌ها نیز یکی از این عوامل هستند.»

وی در ادامه ابراز نگرانی کرد:

« نگرانی من از این است که بازار استیبل کوین که در حال حاضر، با رشد فزایندۀ خود در حال تبدیل شدن به بخش مهم‌تر از بدنۀ اقتصاد ماست، تقریباً به صورت نظارت نشده باقی مانده است، باید این اتفاقاتی را که در حال وقوع است، جدی بگیریم و از خود بپرسیم چه اتفاقی می‌افتد که مردم خیلی زود از این نوع ابزارها فرار می‌کنند.»

کتلین لانگ (Caitlin Long)، کهنه‌کار وال استریت و از پیشکسوتان حامی بیت کوین، با جالب خواندن این اظهارات گفت:

«جالب اینجاست که اول برینارد [Lael Brainard فرماندار بانک فدرال] در مورد استیبل کوین اظهار نظر می‌کند، بعد نوبت پاول [جروم پاول رئیس فدرال رزرو] می‌شود. اما اکنون روزنگرن با اشاره مستقیم به نام تتر، پا را از حد فراتر گذاشته است.»

این بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Avanti Financial در بانک وایومینگ. اینگونه ادامه داد:

« معمولاً اظهارات بانک فدرال تحت عنوان فد اسپیک (Fed speack) بسیار محتاطانه است و در آن عبارات با حساسیت کامل و چندپهلو به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که بتوان چندین برداشت از یک مسئله کرد.»

وی با اظهار تعجب از این صراحت بیان روزنگرن افزود:

« این امر اساساً درباره اظهارات اخیر در مورد استیبل کوین صدق می‌کند. اما امروز بانک فدرال با اظهاراتش این قانون را نادیده گرفته و پا را فراتر گذاشته است. به ندرت پیش می‌آید که فدرالی‌ها انقدر با صراحت اظهارات خود را بیان کنند.»

لانگ با تأکید بر لزوم کنترل خشم در میان طرفدارن بیت کوین ادامه داد: «اما طرفداران بیت کوین که تصور می‌کنند نگرانی‌ها در مورد تتر اغراق شده و بی‌مورد است، باید بدانند که [روزنگرن صرفاً یک پیغام رسان است و] نباید به پیغام رسان شلیک کرد.»

وی با اشاره بر ایرادی که بر انتشار پشتوانه تتر در ماه می وارد بود تصریح کرد:

« همزمان از تتر به عنوان یک فناوری پیشرو دفاع می‌کنم و در عین حال این انتقاد را نیز بر آن وارد می‌دانم که افشای صورتحساب‌های مالی آن ابهامات زیادی را به راه انداخت که تاکنون بسیار کم به آن‌ها پاسخ داده شده است.»   

گفتنی است تتر با انتشار صورتحساب‌های مالی خود در اواسط ماه می، برای اولین بار از پشتوانه مالی بزرگترین رمز ارز مرتبط با دلار آمریکا پرده برداری کرد.

با این وجود، این گزارشات بیشتر شامل اطلاعاتی مبهم بودند؛ بطوریکه در نمودارها هیچ اشاره‌ای به بررسی مستقل یک شرکت حسابداری نشده است. شرکت مور کیمن (Moore Cayman) ، یک شرکت حسابرسی پنج کارمندی در کارائیب، امسال با انتشار دو گزارش تأیید کرد که USDT کاملاً پشتیبانی می‌شود. اما حسابرس هیچ توضیح روشنی درباره نوع پشتوانه این رمز ارز ارائه نداد.

انتشار این تحلیل نشان داد که تقریباً نیمی از منابع مالی تتر روی کاغذ و موجود در قراردادهای تجاری است، اما صادرکنندگان این قراردادها یا رتبه بندی این بدهی‌ها را مشخص نکرده و اینگونه موجب سردرگمی بازار در مورد نقدینگی و اعتبار دارایی شده است. روزنگرن در کنفرانس مجازی خود که توسط بانک فدرال رزرو فیلادلفیا سازمان یافته بود، صورت‌های مالی تتر را در اسلاید دیگری نمایش داد.

دارایی-های-پشتوانه-تتر

فهرست دارایی‌های منتشره تتر در 31 مارس 2020

دارایی‌ها

دلار آمریکا (میلیارد)

درصد

نقد

1,2

2,9

اسناد خزانه

0,9

2,2

اوراق بازخرید معکوس  (Reverse Repo)

1,1

2,7

سپرده‌های قرضه

7,5

18,4

اوراق تجاری

20,3

49,6

وام‌های تضمینی

5,1

12,5

اوراق قرضه شرکتی، اموال و فلزات گران‌قیمت

4,1

10,0

سایر سرمایه‌گذاری‌ها

0,7

1,6

دارایی کل

41,0

100,0

تتر USDT نقشی کلیدی در لوله‌کشی و انتقال یک ترلیون دلاری بازار جهانی رمزارز ایفا می‌کند. معامله‌گران از تتر و تا حدودی از سایر استیبل کوین‌ها، برای انتقال سریع ارزش دلار بین صرافی‌ها و با هدف بهره‌وری سریع از فرصت‌های آربیتراژ حاصل از آن استفاده می‌کنند و به این ترتیب سود خوبی از تفاوت قیمت ارزها نصیب معامله‌گران می‌شود.

گفتنی است، اصطلاح «لوله کشی» به نقل و انتقال بانکی و تسویه حساب بازارهای مالی می‌گویند و صرافی‌ها پس از مذاکره برای انتقال اوراق بهادار به خریدار و پرداخت به فروشنده، آن را به انجام می‌رسانند.

استیبل کوین برای معاملات پایاپای با ارزهای فیات یا ارز بدون پشتوانه، مانند دلار طراحی شده‌اند و به طور نظری، یک واحد ارز فیات برابر است با یک واحد استیبل کوین. اما چندی است که سؤال در مورد پشتوانه ارز تتر در افق سرمایه پدیدار شده و روز به روز قوت می‌گیرد. این سؤال همچنین کانون توجه دفتر دادستانی کل نیویورک قرار گرفت و نهایتاً امسال توسط این شرکت حل و فصل شد.

با وجود شک و تردیدهای دراز مدت در مورد امور مالی تتر، این ارز دیجیتال در تمام طول حیات خود، با یک دلار آمریکا هم ارز بوده و به این قیمت معامله شده است.

نمودار_تتر

با نگاهی به نمودار مقایسه گسترش و رواج تتر با سایر استیبل کوین‌ها که در آن تتر با رنگ سبز نشان داده شده است، می‌توان دریافت که این رمز ارز محبوب، با وجود ظهور رقبایی کم‌حاشیه‌تر، همچنان به عنوان گسترده‌ترین استیبل کوین در بازار سرمایه، با فاصله‌ای قابل توجه از دیگر رقبا، در اوج مانده است.

نمودار_مقایسه_محبوبیت_تتر_در_مقابل_سایر_ارز_های_دیجیتال

ماه گذشته جروم پاول رئیس فدرال رزرو، طی یک سخنرانی با اشاره‌ای مختصر به استیبل کوین‌ها، بدون نام بردن از هیچ یک از رمزارزها، گفت:

« تابستان امسال، یک مقاله تشریحی دربارۀ تفکر فدرال رزرو در مورد پرداخت‌های دیجیتال منتشر خواهد شد که در آن به تشریح معایب و مزایای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خواهیم پرداخت.»

پائولو آردوینو، مدیر بخش فنی بیت فینکس در واکنش به بیانات رئیس بانک فدرال آمریکا استیبل کوین‌های الگوریتمی را «بی‌اندازه مخاطره‌آمیز» خواند و گفت:

« اگرچه نظرات روزنگرن، در واقع ادای احترامی است به رشد اهمیت استیبل کوین و سایر نوآوری‌ها در حوزه رمزارز، اما لازم است که میان استیبل کوین‌های تثبیت شده مانند تتر و آزمایشات «بی‌اندازه مخاطره‌آمیز» مانند استیبل کوین‌های الگوریتمی که در امور مالی غیرمتمرکز در حال انجام است، تمایز قائل شد.»

وی با تأکید بر لزوم آگاه‌سازی مردم در مورد ارزهای الگوریتمی افزود:

«جالب توجه است که سهام بازار در حال رشد این نوآوری‌های مالی نوظهور، توسط ارگانهایی مانند بانک فدرال رزرو بوستون به رسمیت شناخته شده است، با این حال، در یک دوره خطیر قرار داریم که باید با ارائه آموزش‌هایی در مورد تفاوت میان استیبل کوین‌هایی مانند Tether و آزمایش‌های مختلفی که به طور مداوم در امور مالی غیرمتمرکز در حال انجام هستند، مردم را آگاه کنیم. همواره توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران زمانی را برای تحقیق در خصوص این پروژه‌ها اختصاص دهند تا در این بازارها متحمل زیان نشوند. فرصت‌هایی که دارای بازده درصد سالانه (APY) بسیار چشمگیر هستند، به همان میزان بسیار مخاطره‌آمیزند. آزمایش‌های پولی نوظهور مانند استیبل کوین‌های الگوریتمی نباید با تتر USDT در یک دسته طبقه بندی شوند. انجام این کار، چیزی نیست جز نشان دادن عدم درک کافی در زمینه سیستم مالی ارز دیجیتال.»

شایان ذکر است که به تازگی روزنگرن سیگنال داده است که بانک فدرال به استیبل کوین‌های کم‌تر شناخته شده نیز توجه دارد. وی در گفتگو با یاهو با اشاره به توکن تایتان (TITAN ) آیرون فایننس (Iron Finance)، یک پروژه مالی غیرمتمرکز که در هفته گذشته (در اواسط ژوئن) نزدیک به صفر رسید، تصریح کرد: «در واقع ما استیبل کوینی داشتیم که هفته گذشته با مشکلات عدیده مالی دست به گریبان بود.»

رویکردهای ضد و نقیض بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد که هم اکنون دولت آمریکا از رشد فزاینده استیبل کوین که نقطه ضعفی برای هژمونی مالی آمریکا بر جهان به شمار می‌آید، احساس خطر کرده و تلاش دارد با تاثیر بر مصرف‌کنندگان ترمز این رشد را بکشد.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام